به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « tale » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «tale» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عباس مهرپویا
    رویارویی آدمی با پدیده های چشم گیر زمینی در گذر سالها، گاه به پیدایش برخی نوآوری های فرهنگی انجامیده است، آنچه در پرتو دانش نوپای «زمین مردم شناسی» قابل بررسی است و در این جستار از آن سخن می رود. در این میان، پدیده ی زمین داستان از جمله ی نمونه هایی است که در پی هم آمیزی درونمایه های زمینی و فرهنگی در بستر اندیشه ی انسان، هستی و نمو می یابد. جستار پیش روی، با نگاهی به زمین داستان کوه پیرزنه، به بررسی چگونگی پیدایش این پدیده ای زمینی-فرهنگی،می پردازد.
    کلید واژگان: زمین, فرهنگ, پدیده ی زمینی, فرهنگی, زمین مردم شناسی, زمین داستان}
    Abbas Mehrpooya
    Human’s confrontations with eye-catching geological phenomena over the ages have led to the creation of certain cultural innovations. This article aims to introduce what is to be dealt with and studied in the light of the incipient science of ‘geo-anthropology’. Meanwhile, the ‘geo-tale’ is among such instances of the fusion of geological and cultural themes which have been conceived and grown in the realm of human mind. This article, through casting a glance at the geo-tale of ‘Pirzene Mount2’, aims to provide a study on how such a ‘geo-cultural’ phenomenon comes into existence.
    Keywords: Geo, Culture, Geo, cultural phenomenon, Geo, anthropology, Geo, tale}
  • سید حبیب الله لزگی، سید مجید حسینی نژاد

    در مورد چگونگی پیدایش فرش ترکمن، افسانه ها و باورهای زیادی وجود دارد، که از میان آنها افسانه آق مراد آورده شده است. اکثر نقشهایی که در قالی پازیریک به کار رفته شباهت زیادی به نقوش قالی ترکمن دارد. بافندگی فرش ترکمن برعهده بانوان آنها بوده و ویژگی هایی دارد که آن را از سایر فرشها جدا می کند. تعداد رنگهای به کار رفته در فرش ترکمن به 25 رنگ می رسد که در حدود 40 طرح نیز تهیه و بافته می شود. فرش ترکمن همانند یک تابلوی نقاشی است که زینت بخش موزه ها و کاخهای پادشاهان شده است. مواد اولیه فرش ترکمن پشم، کرک، پنبه و نخ است. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: شانه، کاردک، قیچی و آناریج است. امروزه دو نوع فرش در ترکمن صحرا یافت می شود، یکی از آنها فرش ساتلیق(فروشی) و توتلیق(نگهداری) می باشد. یکی از ارزنده ترین میراث فرهنگی هر قومی موسیقی آن قوم است. موسیقی ترکمن نیز یادآور سنتهای کهنسال و زبان گویای شادی ها و اندوه های شیرین و تلخ و حماسه های پرشور این مردم است. در این مقاله به سابقه تاریخی موسیقی ترکمن اشاره شده و راجع به جایگاه بخشی ها در ترکمن صحرا و راه و روش آنها بحث شده است. موسیقی ترکمن را می توان به گونه های عاطفی، تغزلی، حماسی و رزمی، بزمی و آیینی طبقه بندی کرد. اما از نظر سبک های اجرایی، موسیقی ترکمن به سه صورت می باشد: سازی- آوازی- سازی آوازی و همچنین آن را از نظر موقعیت جغرافیایی به دو قسمت موسیقی دشت و موسیقی کوهپایه تقسیم می کنند. دستگاه های رایج در موسیقی ترکمن عبارتند از: مخمس- نوایی- قیریق لر- تجنیس. موسیقی ترکمن حدود پانصد مقام دارد. سازهای موسیقی ترکمن عبارتند از: دوتار، نی، کمانچه، زنبورک. در موسیقی ترکمن افرادی به نام پرخان هستند که در طبابت خود از موسیقی استفاده می کنند. افسانه ها و فولکلور مردم ترکمن قسمتی از میراث فرهنگی ایران و همچون آیینه ای است که با مطالعه و تحقیق در آن می توان به عمق روحیات و افکار و آرمانها و حتی نوع معیشت نسلهای گذشته دست یافت. بخش اعظم فولکلور ترکمن از ادبیات شفاهی تشکیل می شود که عبارتند از: لاله (سرودهای دسته جمعی دختران ترکمن)، ارتکی و حکایت، آتالادی سوزی (ضرب المثلها)، زکر (غزل و رقص خنجر). از مهمترین افسانه های مردم ترکمن حکایتی است مربوط به اصل و نسب آنها، که در آن از فردی به نام «یافث» به عنوان سرسلسله ترکها و ترکمنها یاد می کند. به قول افسانه ها مردم ترکمن از 24 طایفه مشتق شده اند که هر یک از آنها نشانی داشتند، از میان این نشانها می توان به عقاب، شاهین و... اشاره کرد. از این 24 طایفه، 3 طایفه تکه، یموت و گوگلانگ در ایران می باشند.از اعتقادات مردم ترکمن سعد و نحس بودن روزهاست که در همین زمینه قصه معروف آق پامق است.

    کلید واژگان: آتالادی, بخشی نوایی, ترکمن, حکایت, زکر, شانه, فرش, فولکلور, قالی ترکمن, لاله, مخمس, مقام, موسیقی, پشم, کاردک, کرک}
    Seyed Habiballah Lazgee, Seyyed Majid Hosseini-Nejad

    The people and nation of Central Asia: Turkmans live in the north of Afghanistan and the east of the Caspian sea and at some parts of Turkmenistan and Uzbekistan.Iranian Turk-mans live in the north east of Iran in Turkman Sahra.They have a special, rich and indige-nous culture. There are many fables and beliefs on the making of Turkman carpets. Here we recall the tale of “Agh-Morad”3. Most of the designs used in the “Pazirik”4 carpet are quite similar to those of Turkman. Turkman carpets are weaved by women in a way that differentiate them from other carpets. Up to 25 colors are being used with approximately 40 designs. Turkman carpets resemble paintings of the museums and royal castles. The raw materials used to weave Turkman carpets are wool, fluff, cotton and thread. The weaving tools are hackle, small knife, scissors and Anavich. Today there are two types of carpets in Turkman Sahra: Satligh (for business) and Tootligh (for own use). Another important aspect contributing nation’s cultural heritage is turkman music which is reminiscent of the people’s old traditions and sensational epics, which they singin bitter sweet sorrows and joyous way. This article discusses about the history of Turkman music and the position of the Bakhshies in Turkman Sahra (the desert of Turkman) and their way of living. Turkman music comprises affectionate, serenading, epic and warlike, festive and ceremony. In view of its style of performance, Turkman music is either, instrumental, vocal or instru-mental-vocal. It is also known as field or mountainside music according to its geographical location. The common musical divisions of Turkman are Mokhammas (pentagonal), Navayee, Ghe’re’ghler and Tashnid or Tajnis. With approximately 500 Maghams (tunes) In Turkman music Turkman’s musical instruments are Dotar, Ney (pipe), Kamancheh (vio-lin-like instrument resting on the ground during performance) and Zanboorak (crossbow). There are people called Porkhan who use music in their medical practices. The fables and folklore of the Turkman people also play Iran’s cultural heritage and reflect the depth of their attitudes, thoughts and ideals and even their way of living. The main part of Turkman folklore is made up of oral literature which includes: -Laleh (a lyric sung by Turkman girls) -Artaki and tales -Ataladi Souzi (proverbs) -Zekr (sonnets and the dagger dance) One of the most important Turkman fables is a tale about their ancestors in which a man named Yafes is introduced as the great ancestor of the Turk and Turkman people. According to folklore the people of Turkman originated from 24 tribes, each of them had a special symbol like eagle, falcon and so on. Among them three are in Iran: Tekkeh, Yamout and Googlang. Turkman people believe in lucky and unlucky days. There is a well-known story called “Agh Pamegh” in this regard.

    Keywords: Turkman carpet, wool, fluff, hackle, small knife, music, Turkman, Bakhshi, Navayee, Mokhammas, Magham (tune), folklore, Laleh, tale, Ataladi, Zekr}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال