به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the role of woman » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the role of woman» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیده فرخنده پور نصرانی، نرگس ذاکر جعفری*
    سهم بیشتر نیروی کار مرتبط با شالی کاری در استان گیلان، مربوط به زنان روستایی است که از دانش تجربی زیادی در حیطه کاری خود برخوردارند و از این رو حضور آن ها اهمیت ویژه ای دارد. زنان آداب شالی کاری یعنی کاشت، داشت و برداشت را در آیین های نمایشی مانند رقص قاسم آبادی نشان می دهند که علاوه بر جذابیت بصری، بیانگر پیوند معنوی و اسطوره ای با طبیعت هستند. بر همین اساس پرسش پژوهش حاضر در راستای نقش شاخص زنان در رقص قاسم آبادی و اجرای آداب شالی کاری مطرح شده و هدف از آن پاسخ به اهمیت حضور زنان در رقص قاسم آبادی براساس آیین شالی کاری است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، نظری و از لحاظ ماهیت و روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی با استفاده از روش مردم نگاری در منطقه، مشاهده، مصاحبه، ثبت و ضبط اطلاعات انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد زنان در رقص قاسم آبادی به کمک انواع مهارت های یدی، قواعد شالی کاری و سپاسگزاری از برکات آن را نمایش می دهند. به عبارتی، رقص قاسم آبادی آینه تنوع فرهنگی و اندیشه های انسانی است. زنان در قالبی شاد، مفهوم الگوهای حرکت در شالی کاری را نشان می دهند و به همین دلیل این مفاهیم جایگاه اسطوره ای پیدا می کنند. از این رو به عنوان یک الهه مادر همتای ایزدبانوی اناهیتا، مادر انسان و مادر زمین محسوب می شوند و مورد پرستش قرار می گیرند. به عبارت دیگر، تداوم و تمدید حیات و زنده بودن نقش زنان در ناخودآگاه آدمی به منظور انتقال برکت بخشی، پیونددهندگی و شفابخشی تجسم می شود.
    کلید واژگان: اسطوره, رقص قاسم آبادی, زنان روستایی, شالی‎کاری, نقش زن}
    Seyedeh Farkhondeh Pournasran, Narges Zaker Jafari *
    The majority of the labor force engaged in rice cultivation within the province of Guilan consists of rural women who possess extensive practical expertise in their respective fields; thus, their presence assumes particular significance. Women show the rituals of rice farming, i.e. planting, planting and harvesting, in performing rituals such as the Ghasemababdi dance, which, in addition to visual appeal, express a spiritual and mythological bond with nature. The purpose of this study is to provide an answer to the question of the significance of women's presence in Ghasemababdi dance in relation to rice farming rituals, which is raised in light of the crucial role that women play in this dance and the implementation of rice farming customs. The current research is theoretical in nature and methodology, with a descriptive and analytic approach serving its purpose. The method of data collection is library and field using the method of ethnography in the region, observation, interviews, registration, and the recording of information. Research indicates that women perform Ghasemababdi dance while demonstrating gratitude for the blessings of rice cultivation and adherence to its principles through the use of a variety of manual skills. In other words, the Ghasemababdi dance serves as a reflection of cultural diversity and human thought. It is through this form of movement that women joyfully demonstrate the concept of cereal making patterns; thus, they have acquired a legendary status. Therefore, as a mother goddess equivalent to Anahita, the mother of man and the mother of the earth, they are considered and worshiped. In other words, the continuation and extension of life and the aliveness of the role of women is embodied in the unconscious of a person in order to transmit blessing, bonding and healing
    Keywords: Mythology, Ghasemabadi Dance, The Role Of Woman, Rural Women, Rice Farming}
  • سپیده امیری*، فتح الله زارع خلیلی

    سینما به منزله رسانه ای که به کسب پایگاهی مستحکم در میان مردم موفق شده، علاوه بر جنبه‏ های هنری از مناظر دیگری نظیر جامعه‏ شناسی نیز قابل تحلیل و بررسی است. نظریه بازتاب یکی از نظریاتی است که زیرمجموعه جامعه‏ شناسی سینما قرار می‏گیرد و از دیدگاهی به مقوله سینما می‏نگرد که وجود ارتباط تنگاتنگ و گسست ناپذیر بین فیلم‏ های تولیدشده در یک بافتار اجتماعی با خود آن بافتار، به طور عام، و نهادهای سازنده آن، به طور خاص، را اجتناب ناپذیر می‏داند. در این پژوهش، سعی بر این است تا با تکیه بر این موضع فکری نقش اجتماعی کاراکترهای زن موجود در فیلم‏های ساخته شده بین سال‏های 13901396 به روش تحلیل محتوای کیفی واکاوی شود. انتخاب این بازه زمانی به دلیل نزدیکی به زمان نگارش مقاله (1397) و به تبع آن نزدیکی به بافت جامعه امروز مخاطبان است. جامعه آماری مورد نظر به طور هدفمند از بین فیلم‏ های برنده شده در بخش‏های بهترین فیلم، بهترین فیلم نامه و بهترین فیلم از دید تماشاگران جشنواره فجر این دوره انتخاب شده است. در بخش اصلی نیز، تحلیل نقش اجتماعی شخصیت‏ ها براساس پنج شاخصه، که به باور نگارندگان جوانب مختلف نقش اجتماعی زن در سینما را مورد پوشش قرار می‏دهد، صورت می‏پذیرد: 1. ژانر فیلم‏ها، 2. طبقه اجتماعی شخصیت ‏ها، 3. نوع شغل شخصیت‏ ها، 4. خودکارآمدی اجتماعی شخصیت‏ ها و 5. کنشگری شخصیت ‏ها؛ تا از این طریق جایگاه اجتماعی زنان، به عنوان تشکیل‏ دهندگان نیمی از جمعیت ایران به واسطه تشریح تصویر ارائه شده در سینمای این شش سال مشخص شود.

    کلید واژگان: نظریه بازتاب, دهه 1390, زن, سینمای ایران, نقش اجتماعی}
    Sepide Amiri *, Fathollah Zarekhalili

    Cinema, as a medium that has gained a solid standing amongst popular institutions, can be analyzed and explored in addition to artistic aspects, such as sociology. Reflection theory is one of the theories underlying the sociology of cinema and looks at the theory from the point of view of cinema where the existence of a close and unbreakable link between films produced in a social context with that context itself in general and its constitutive institutions in particular. He considers it inevitable. In this study, we try to analyze the social role of female characters in films made between 2011-2017, using qualitative content analysis method, based on this intellectual position. The target population was purposely selected from the winners of the Best Film, Best Script and Best Film sections from the viewers of the Fajr Festival. In the main section, the analysis of the social role of the characters is based on five characteristics: 1. The genre of films 2. The social class of the characters 3. The type of the characters' work 4. The social self-efficacy of the characters 5. The characters' actions. In this way, the position and social status of women as the constituents of half of Iran's population - through the depiction of the image presented in the cinema of these six years - is determined.

    Keywords: Social Role, woman, reflection theory, iranian cinema, 2011-2017}
  • Mahboubeh Alijani, Mohammad Amin Kanani *, mahdi rahmati

    Iranian women have faced substantial socio-economic changes in the last decades, which provided opportunities to change gender beliefs and production of new generations of women. The aim of the present study is to examine the different attitudes of women towards gender roles, based on Mannheim and Giddens` theory. A survey method was used and data was gathered based on a researcher-made questionnaire. The statistical population was all women older than 18 years living in Rasht City, among them 384 were selected by the stratified and random sampling methods. According to the findings, respondents were divided into three generations: the war and revolution generation, the post-war generation, and the generation of nuclear events. The results indicate the difference between the attitudes of different generations and even by controlling the structural and demographic factors, it was found that the women of the post-war generation affected by cognitive areas, had the most modern attitudes towards gender roles. According to Mannheim`s generational approach, there is a significant relationship between the generational experience and the attitudes of generations.

    Keywords: generation, generational differences, gender, gender role, woman}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال