به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آنیموس » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آنیموس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قدرت الله علیرضایی، غلامرضا سالمیان*، فاطمه کلاهچیان، جهانگیر کرمی

    یونگ، روان ناخودآگاه انسان را متشکل از دو قطب متقابل مونث و مذکر آنیما و آنیموس می داند. کهن الگوی آنیما نیمه زنانه در روان مرد و آنیموس نیمه مردانه در روان زن است. این کهن الگوها تحت تاثیر روابط و رفتارهای خانواده در وجود هر شخص شکل می گیرند و تحت شرایط اجتماع و زندگی وی، می توانند تغییراتی در شخصیت او به دنبال داشته باشد. یگانگی با این کهن الگوها موجب تکامل انسان خواهد شد و استیلای هر یک از این قطب های متقابل در فرد، سلسله ای از ویژگی ها را پدید می آورد که از منظر روان شناسی قابل بررسی اند. این تصویرها در آثار هنرمندان به صورت ناخودآگاه خود را نشان می دهند. قایم مقامی شاعربانوی معاصر، نیز ناخودآگاه این کهن الگوها را در اشعارش به اشکال مختلف(مثبت و منفی) بروز داده است. پژوهش حاضر، با هدف راهیابی به لایه های پنهان اندیشه های ژاله قایم مقامی با استفاده از نقد روانشناختی و بهره گیری از تفکرات یونگ، می کوشد با روش توصیفی - تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، همه نمودها و جلوه های مثبت و منفی کهن الگوی آنیموس را در دیوان قایم مقامی استخراج و بسامد آنها به صورت نمودار بیان کند. بر پایه یافته ها، در اشعار وی بسامد جنبه مثبت آنیموس در مقایسه با جنبه منفی، بالاتر است؛ به طوری که 74.74درصد یافته ها پیرامون نمود مثبت آنیموس است و 25.26درصد از یافته ها، نشان از جنبه های منفی آنیموس هستند. شکل گیری اولیه این کهن الگوها به هنگام حضور قایم مقامی در خانواده مثبت است؛ اما با ازدواج و شروع زندگی زناشویی وی، نمود های منفی آن ها آغاز می شود و پس از شکست در ازدواج و جدایی او از فرزند، به اوج خود می رسد.

    کلید واژگان: یونگ, کهن الگو, آنیموس, شعر معاصر, ژاله قائم مقامی}
    Ghodratollah Alirezaii, Gholamreza Salemian *, Fateme Kolahchian, Jahangir Karami

    Jung, considers the subconscious mind of man to be the female and male cross-poles of Anima and Animus. Anima's archetype is half feminine in the male psyche and Animus is half masculine in the female psyche. These archetypes are influenced by the relationships and behaviors of the family, especially the parents, in the presence of each individual, and can change his personality under the circumstances of his community and life. The oneness and homogeneity of these archetypes will cause human development, and the domination of each of these cross-poles in the individual will make a series of traits and characters that can be studied from a psychological perspective. These images are unconsciously depicted in the works of artists. GhaemMaghami,as a contemporary lady poet, has also unconsciously expressed these archetypes in his poems in various ways (positively and negatively). the frequency of positive aspect of animus is higher than that of negative side In her poems,74.74% of findings presents positive aspects of animus and25.26% of findings indicates negative aspects of animus. The initial formation of these archetypes is positive when she is single, but after marriage and quitting her child because of the divorce , the negative presentations begin to realize.

    Keywords: Jung, Archetypes, Animus, Contemporary Poetry, Jaleh Ghaem maghami}
  • محبوبه شعبانی جفرودی، سیده مامک صلواتیان*، علیرضا نیکویی، سامره اسدی مجره

    کهن‏الگو در روان جمعی انسان برانگیزاننده اعمال انواع کنش در ذهن معنوی اوست و از آنجا که جوهره هنر، ذهن و روان آدمی است، مقاله حاضر ارتباط میان روان کاوی و معماری را جست وجو می‏کند. کارل گوستاو یونگ، مبدع نظریه روان شناسی تحلیلی و باسط تیوری کهن ‏الگوها، معماری را چونان روان انسان می‏داند. به طوری که موقن است ابدا پدیده ‏ای دست‏ ساز بشر موجود نیست که نخست به‏ صورت پندار و خیال در روان نبوده باشد. شمار کهن ‏الگوها به‏ عنوان موضوع اصلی بحث بسیار است. این تحقیق با محوریت قرار دادن دو کهن ‏الگوی آنیما و آنیموس، نخست در پی یافتن و گردآوری نمادهای این کهن ‏الگوها در اندیشه ‏ها، آیین‏ها و باورهای قومی و سپس ایجاد تناظر در نمادهای برخی از مهم‏ترین اجزای خانه‏ های سنتی فلات مرکزی ایران شامل دستگاه ورودی، حیاط، ایوان، حوض خانه، اتاق، بادگیر، سرداب و سایر است. مقاله پیش رو با رویکرد تحلیل محتوا در پارادایم کیفی به‏روش استقرایی و قیاسی انجام پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان می‏دهند میان نمادهای کهن ‏الگوهای آنیما و آنیموس و مضامین معنوی نهفته در اجزای خانه‏ های سنتی تناظر برقرار است و همان‏گونه که روان انسان کامل سرشتی دووجهی دارد، تعادل میان هردو نمودهای ‏روان ‏زنانه و روان‏مردانه در کلیت والای معماری سنتی خانه نیز دیده می‏شود.

    کلید واژگان: آنیما, آنیموس, خانه‏های سنتی فلات مرکزی ایران, نمادهای کهن‏الگویی, یونگ}
    Mahboubeh Shabani Jafroudy, Seyedehmamak Salavatian *, Alireza Nikouei, Samereh Asadi Majreh

    The archetype in the collective human psyche motivates the performance of various actions in his spiritual mind, and more importantly, the present article seeks to find the connection between psychoanalysis and architecture, as the art is essence of human mind and psyche. Carl Gustav Jung, the inventor of the theory of analytical psychology and the developer of the theory of archetypes, considers architecture as the human psyche. He believes that all man-made phenomena have already imagined in the mind or psyche at first. The number of archetypes, as the main topic of this discussion, is a lot. This research focuses on the two archetypes of Anima and Animus;at first to find and collect the symbols of these archetypes in ethnic thoughts, rituals and beliefs and then to create their proper correspondences in the symbols of some of the most important components of traditional houses in the Central Plateau of Iran, including; Entrance complex, Central yard, porch, Hozkhane, room, Badgir, basement, Sardab and others. The present research has been carried out with the content analysis approach in the qualitative paradigm by inductive and deductive methods. The results show that there is a correspondence between the archetypal symbols of anima and animus and the spiritual themes embedded in the components of traditional houses. As the perfect human psyche has a two-dimensional nature, there is a balance between both feminine and masculine expressions in the whole supreme art of traditional house architecture.

    Keywords: Anima, Animus, Jung, Traditional Houses of the Central Plateau of Iran . Archetypal symbols}
  • بهروز محمودی بختیاری *، فاطمه اشکانی، مهسا معنوی
    کارل گوستاو یونگ روان ناخودآگاه انسان را متشکل از دو قطب متقابل مونث و مذکر آنیما و آنیموس می‏داند. کهن‏الگوی آنیما نیمه زنانه در روان مرد و آنیموس نیمه مردانه در روان زن است. برقراری هماهنگی و اتحاد میان این دو نیمه از روان، حفظ تعادل در روان انسان را سبب می‏شود و استیلای هریک از این قطب‏های متقابل در فرد، سلسله‏ای از خصلت‏ها و ویژگی ها را پدید می‏آورد که از منظر اجتماعی و فرهنگی قابل مطالعه و بررسی است. مقاله حاضر، با رویکرد اسطوره‏شناختی، به چگونگی تجلی یافتن کهن‏الگوی آنیموس در دو اثر نمایشی پرده‏خانه و ندبه از بهرام بیضایی می‏پردازد. بیضایی در این دو اثر، شخصیت‏های زنی را به تصویر می‏کشد که بنا به موقعیت اجتماعی‏شان، آنیموس یا قطب مذکر پویا و فعال دارند. مطالعه خاستگاه و بازتاب اجتماعی و فرهنگی چیرگی آنیموس در شخصیت‏های زن این آثار، تاثیرپذیری کنش‏های روانی فرد از ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین ارتباط تنگاتنگ و متقابل میان این دو ساختار را آشکار می‏کند.
    کلید واژگان: آنیموس, بیضایی, پرده خانه, نقد اسطوره شناختی, ندبه}
    Behrooz Mahmoodi-Bakhtiari *, Fatemeh Ashkani, Mahsa Manavi
    Carl Gustav Jung believes the unconscious soul of every human being to have consisted from two masculine and feminine poles named Anima and Animus respectively. The Anima archetype is the feminine half of every man's soul, and the animus archetype is the masculine half of every woman's soul, and the coordination and unity of these two halves of the soul results in a mental balance in human beings, and the domination of each of them over the other one, may result in some characteristics and mental features which are worthy of research in terms of social and cultural perspectives. The current article adopts a mythological approach to study the emergence of the Animus in the female characters of two Iranian plays by Bahram Beyzayi, named Parde-khane (The Inner side, 1993), and Nodbe (The Lament, 2006). In these two plays, Beyazyi portrays some female characters who have very active Animus feelings due to their specific social circumstances. The study of the origins and the social and cultural reflections of this active Animus in these women, reveals the mental effects got from the social and cultural structures of their community, as well as the close interactions of these two in the lives of these women.
    Keywords: Mythological Criticism, Animus, Beyzayi, Nodbe, Parde-Khane}
  • رضا ستاری، حسین حسن پور آلاشتی، مرضیه حقیقی
    بانوگشسب نامه یکی از منظومه های حماسی ملی است که به تقلید از شاهنامه فردوسی در شرح زندگی و دلاوری های بانوگشسب، دختر رستم، به نظم درآمده است. این منظومه، تنها اثر حماسی در ادب فارسی است که محور داستان آن یک قهرمان زن است. بیشتر پژوهشگرانی که این منظومه را بررسی کرده اند، بر چگونگی حضور بانوگشسب در متون حماسی و شرح پهلوانی هایش تاکید کرده و گاه جنگاوری های او را به تاثیرات به جا مانده از دوره زن سروری و تسلط ایزدبانوان جنگاور اساطیری مربوط دانسته و به زمینه های روان شناختی کردارهای این پهلوان زن کمتر توجه نشان داده اند. آنچه در این پژوهش بررسی می شود، زمینه های اسطوره ای و روان شناختی شخصیت و اعمال دلاورانه بانوگشسب در منظومه حماسی بانوگشسب نامه است. دستاورد پژوهش حاکی از آن است که با وجود مشاهده نشانه هایی از زن سروری و زن سالاری در منظومه، این نشانه ها در برابر تسلط فرهنگ پدرسالار رنگ باخته و پدرسالاری جایگزین مادر سالاری شده است. در بخش دوم این مقاله، این نکته، از دیدگاه روان شناسی تحلیلی یونگ، تحلیل شده است. بنا بر این دیدگاه، رفتار جنگاورانه و مردانه بانوگشسب را نه تنها نمی توان نشانه زن سالاری دانست، بلکه باید آن را به تاثیرات القایی کهن الگوی آنیموس (روان مردانه درون زن) نسبت داد که به واسطه زندگی بانوگشسب در جمع پهلوانان برتر حماسه و متاثر از رفتارهای مردانه در او نهادینه شده است.
    کلید واژگان: آنیموس, اسطوره, بانوگشسب نامه, پدرسالاری, حماسه ملی, روان شناسی تحلیلی}
    Reza Satari, Hossein Hasanpour Alashti, Marzyeh Haqiqi
    Banogoshasb-Nameh a national epic poem is to imitate the Ferdowsi's Shahnameh that in describing the life and courage of the Rustam's girl, Banogoshasb come to order. This effect, the only epic in Persian literature is the centrality of the story rests on the orbit of a heroine. Most researchers who have studied this effect, His presence in the literature on how epic and heroic as he emphasized and sometimes warlike her to the server and control the effects left by the period of female mythological warrior goddesses linked and the psychological aspects of the champion women's actions have shown less interest. What is examined in these study mythical and psychological aspects of personality and heroic actions of the Banogoshasb in the epic poem in Banogoshasb-nameh. Research results indicate that while the signs of female servers and femininity seen in the effect, but these signs against the dominance of patriarchal culture, patriarchy replaces matriarchy has faded. In the second part of this article, the point of view of analytical psychology Jung is analyzed.
    Keywords: national epic, myth, analytical psychology, Animus, Banogoshasp, Nameh}
  • Saber Emami, Y.A. Malayeri
    This study aims to throw light upon the experience of meeting with The Self in “The King and The Slave Girl” From Masnavi by Persian poet Jalal Al-Din Al-Rumi. This study tries to apply Carl Jung theory of Collective Unconscious. Jung was the first who discovered the presence of the collective unconsciousmind in addition to the individual unconscious mind. He believed that menhave the power of collective unconscious mind that belongs to the society andthe culture they live in. Archetypes constitute the structure of the collectiveunconscious. The most famous archetypes are Anima (The archetype of femalein man)، Animus. (The archetype of male in woman)، Shadow (The hateful partpersonality)، Wise Old Man (Archetypal image that embodies wisdom). According to these archetypes، we can say that The King in AL-Rumi storysymbolizes a Sufi who is traveling across an inner trip to obtain trueknowledge of himself. In his trip The Sufi pass through dark tunnel of soil.
    Keywords: Collective Unconscious, Anima, Animus, Shadow, Wise Old Man}
  • صغری سلمانی نژاد مهرآبادی، عبدالرضا سیف، نسرین موسی وند
    آنیما و آنیموس دو کهن الگوی بسیار مشهور در ادبیات فارسی هستند که ابتدا توسط روان شناسانی چون یونگ مطرح شدند. این تصویر بارها توسط پژوهشگران در اشعار شاعران مختلف نمود یافته است. کهن الگوی آنیما نیمه زنانه در وجود مردان و آنیموس نیمه مردانه در وجود زنان است. این کهن الگو تحت تاثیر حضور مادر و پدر در وجود هر شخص شکل می گیرد و تحت شرایط اجتماع و زندگی هر شخص می تواند دچار تغییر و تحول شود. یگانگی با این کهن الگو سبب نوعی تکامل خواهد شد. صفارزاده ناخودآگاه این تصویرها را در اشکال مختلف در اشعار خود بروز داده است. شکل گیری اولیه این تصویر در خانواده کاملا مثبت است؛ اما در برخی شرایط نمود منفی این کهن الگو نیز دریافت می شود.
    کلید واژگان: آنیما, آنیموس, شعر معاصر, صفارزاده}
    Soghra Salmaninejad Mehrabadi, Abdolreza Seif, Nasrin Mousavand
    Anima and Animus are two ancient and very famous models in literature, which were first proposed by Psychologists like Jung. This image has been repeatedly presented by researchers out of the poems of different poets. The ancient pattern Anima is a semi female part of men and Animus is the semi male part of women. The formation of these ancient patterns is influenced by the mother and father and it may change depending on individual and social circumstances. A sense of oneness with the ancient model will lead in maturity of personality. Safarzadeh has unconsciously presented these images in his poems in different forms. The initial formation of the image in the family is very positive, but in some circumstances it may appear nagative.
    Keywords: Safarzadeh, Anima, Contemporary Poetries, Animus}
  • سید کاظم موسوی، اشرف خسروی
    شاهنامه فردوسی از ارزنده ترین آثار ادبی ایران و جهان است که از دیدگاه های مختلف قابل نقد و بررسی است. این اثر ارزشمند و افتخارآمیز را می توان از جهت زبان و ادبیات، جامعه شناسی، اسطوره شناسی، داستان پردازی و سایر زمینه ها تحلیل کرد. یکی از زمینه های به نسبت جدید که می تواند بستر پژوهش در شاهنامه باشد و آثار و نتایج مفیدی به دست دهد، روان کاوی و روان شناسی است. از روان کاوان و روان شناسان برجسته و صاحب نظر دوران اخیر که آرا و نظرات او در بررسی آثار ادبی مشرق زمین مفید و قابل استفاده است، کارل گوستاو یونگ است. آنیما (وجود مادینه) از مهم ترین موضوعات نظریه روان شناسی تحلیلی شخصیت اوست که به گفته وی به صورت های دوگانه سازنده و ویران گر نمود پیدا می کند. زنان در شاهنامه در کنار داشتن جلوه های بیرونی و اجتماعی خود می توانند به گونه ای نمودهای دو گانه آنیما باشند که در ناخودآگاه جمعی قوم ایرانی وجود داشته و در اسطوره و پس از آن در حماسه پدیدار شده اند. سودابه و زنان گمراه کننده هفت خوان، آنیمای منفی و فرانک، فرنگیس، رودابه و سیندخت آنیمای مثبت ناخود آگاه اند که در حماسه نقش و کارکرد مهمی ایفا می کنند. خواهران توامانی (پاکیزه رویان جمشید و خواهران اسفندیار) که در شاهنامه به اسارت درمی آیند و سپس آزاد می شوند بیانگر این نکته اند که آنیما در برخورد با خودآگاه می تواند دگرگون شود و از حالت آفرینندگی و پاکی به اسارت و ناپاکی درآید و دوباره در برخورد با یک خودآگاه نیک به حالت اولیه خود باز گردد. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته شده است.
    کلید واژگان: شاهنامه, ناخودآگاه جمعی, آنیما, آنیموس, خواهران توامان, اسطوره, روان شناسی شخصیت}
    Ferdowsi's Shahname (one of the most valuable literary works in Iran and in the world) can be studied from different viewpoints. This important literary work can be analyzed from various dimensions including literature, sociology, mythology and elements of the story. One quite new aspect which can lay the ground for research in Shahnameh and can be very useful and give great results to us is psychology and psychoanalysis. Karl Gustav Jung is an outstanding figure and prominent scholar of psychology in recent centuries and his views are very useful in studies of literary eastern works. Anima is one of his most important views regarding social unconscious and has also been applied in myth and epic. Anima can have a dual aspect, it can be creative and maker or contrary killer and ruinous (positive and negative). In Shahname women can be considered both as creative and ruinous Animas, such as Sowdabe and misleader women in the seven exploit (Haft khan) who are fatal, ruinous and are thus negative anima; and Faranak, Farangis, Roodabe and Sindokht who are creative and savior animas and thus positive anima that play special roles in epic. Twins sisters in Shahname (Jamshid's daughters and Esfandear's sisters) who were captured by Zahhak and Arjasp and freed by Fereidoon and Esfandear, show that conscious can change anima and it can become both fatal and savior. This subject will be researched in this essay briefly.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال