جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امر واقع » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »
تکرار جستجوی کلیدواژه «امر واقع» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
روانکاوی در اندیشه ژاک مری امیل لاکان مرزهای رشته خود را درنوردید و بر عرصه اجتماعی، ادبیات و سینما سایه انداخت. دیگر روانکاوی به ذهنیت فردی تقلیل نمییابد و گسترش آن نیز ادامه خواهد داشت. از طرفی دیگر، علوم سیاسی با نظریات جدید در این مسیر که: «هر امر شخصی، امر سیاسی است» قرار گرفته و دغدغه آن دیگر تنها حکومت، سیاست مقایسهای و قانون اساسی نیست. با برقراری رابطه دانش و قدرت که با آرای میشل فوکو پا گرفت، دیگر حد و مرزی برای سیاست نمیتوان قایل شد. این مقاله تلاش دارد تا فراخدامنی تدریجی دو رشته را به هم پیوند بزند و افق جدیدی فراروی علوم سیاسی بگشاید. این افق با ارایه روایتی نوین از فرایندهای هویتیابی جامعه با بهرهگیری از ساحت خیالی و انطباق هویت جهت بررسی پذیرش یا رویگردانی از هویت غیر همراه است. باورمندی به ساحت نمادین موجب عبور از نهادهای رسمی سیاست به نظام نشانهای برای بررسی مطیع کردن سوژهها و تبیین نزاعهای هویتی خواهد شد. بهرهگیری از ساحت واقع، تروما و فانتزی این دستاورد را به همراه دارد تا برخلاف ساختارگرایان بپذیریم که میتوان انقلاب را ایجاد کرد. سرانجام ارایه روایت پیچیده و ظریف از مسئله رابطه سوژه و اقتدار و حفظ همزمان آنها برای بررسی پدیده سیاسی میتواند نظریه سیاسی و تحلیل سیاسی−اجتماعی را جان تازهای بخشد
کلید واژگان: روانکاوی, علوم سیاسی, لاکان, ساحت خیالی, ساحت نمادین, امر واقع, انقلاب, فانتزی}The psychoanalysis of Jacques Lacan''s thought transcended the boundaries of his field, overshadowing the social, literary, and cinematic arenas. This process shows that psychoanalysis will no longer be reduced to an individual mentality and will continue to expand. Also, political science has come up with new theories that "the personal is political", and its concern is no longer just government, comparative politics, and the constitution. With the relationship between power and knowledge that came with Michel Foucault''s thoughts, we can no longer impose limits on politics. This article attempts to interconnect the gradual expansion of the two fields. This article tries to bridge the gradual expansion of the two disciplines and open a new horizon for political science. This horizon is associated with presenting a new narrative of society''s identity processes by investigating the acceptance or avoidance of other identities through the use of an Imaginary Order and Identification. Beliefs in the symbolic order will lead to the transition from formal political institutions to a system of signs to examine the subjugation of subjects and to explain identity conflicts. Contrary to structuralism, the use of real order, trauma, and fantasy lead to the acceptance that a revolution can be created. Finally, presenting a complex and delicate narrative of the issue of the subject-authority relationship while studying political phenomena can breathe new life into political theory and sociopolitical analysis.
Keywords: Psychoanalysis, Political Science, Lacan, The Imaginary, The Symbolic, The Real, revolution} -
«امر واقع» و «مسئله اجتماعی» دو مفهومی هستند که در این مقاله از منظر ژان بودریار مورد واکاوی و نقد قرار گرفته اند. بر این اساس، کوشش شده، با اتکای بر آثار بودریار و با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی، دو مفهوم مذکور استخراج و استنباط شوند. بودریار به عنوان یکی از چهره های شاخص رویکرد پساساختارگرایی، موضع نظری قابل توجهی نسبت به رسانه و تاثیرات آن دارد. از یک سو از منظر بودریار، امر واقع در جهان جدید دارای وجهی برساختی است که از بطن نظام زبانی و در چارچوب گروه بندی های متنوع اجتماعی ظاهر می شود. از سوی دیگر، او بر این باور است که رسانه در جهان جدید به مثابه ابزاری با دلالت فرهنگی، «فراواقعیت» را از طریق سازوکار دکوپاژ «شبیه سازی» می کند. برهمین اساس، از نظر او، رسانه می تواند هر پدیده اجتماعی را به مثابه مسئله اجتماعی شبیه سازی کند.
کلید واژگان: پساساختارگرایی, امر واقع, شبیه سازی, فراواقعیت, رسانه}The present article aimed at analyzing and evaluating the relationship between religiosity national identities of the students of Yasouj University. To do this, we combined Giddens identity theory, Cooleys looking- glass self-theory and Strykers identity theory to create the theoretical framework. Besides, 400 students were selected from Yasouj University students as our sample using the multi-stage random sampling method. To gather the data, we applied a self-constructed questionnaire consisting 48 questions. The questionnaires validity was assessed by some experts and its reliability was measured by Cronbachs alpha. The degree of reliability of national identity and religiosity were 0/888 and 0/939 respectively . The findings demonstrated that there was a significant direct relationship between students national identity and their religiosity; but there was not any significant difference between the level of respondents religiosity and their age, education, and place residence. It is important to note that the independent variables could explain 27 percent of the variance the dependent variable. In addition, there was no conflict between their religiosity and national identity.
Keywords: National identity, Religiosity, student, Yasouj, Iran University} -
هدف از این پژوهش، روان کاوی ماهیت روان زخم و بازنمایی آن در داستان کوتاه «قورباغه ی عظیم توکیو را نجات می دهد» نوشته ی هاروکی موراکامی است. از دیدگاه روان کاوانه ی اسلاوی ژیژک، روان زخم از یک سو ناشی از ورود نابهنگام امر واقع به امر نمادین است و از سوی دیگر، در ساختار کنش به تعویق افتاده، معنا می یابد. افراد مختلف واکنش های مختلفی در برابر روان زخم نشان می دهند؛ عده ای رنج و فقدان ناشی از آن تجربه ی تلخ را در فانتزی (خیال پردازی) خود به محیط دیگری منتقل و از یادآوری آن خاطره ی ناخوشایند پرهیز می کنند؛ در این حالت، سوژه با ساخت یک روایت فتیش، تجربه ی روان زخم خویش را بازنمایی می کند. «قورباغه ی عظیم توکیو را نجات می دهد» یکی از شش داستان کوتاه مجموعه ی بعد از زلزله است که به طور غیرمستقیم به حادثه ی زلزله ی کوبه در سال 1995 می پردازد. موراکامی در کالبد رئالیسم جادویی که ذاتا دوگانه است، ماهیت متناقض روان زخم را نشان می دهد و با انتخاب روایت ساختگی برای بازنمایی خاطره ی رویداد آسیب زا این دوگانگی را برجسته می کند. مقاله ی حاضر، این داستان کوتاه را که با بهره گیری از شیوه ی رئالیسم جادویی نوشته شده، به عنوان کاوشی روان کاوانه ی ژیژکی در ماهیت روان زخم و بازنمایی آن معرفی می کند.کلید واژگان: روان زخم, امر واقع, امر نمادین, رئالیسم جادویی, روایت فتیش, هاروکی موراکامی}This study aims to investigate the nature of trauma and its representation in "Super-frog Saves Tokyo," by Haruki Murakami. Psychoanalytically and in particular through the lens of Slavoj Žižek, the unexpected intrusion of the real into the symbolic order is called trauma, which gains meaning only in retrospect. Different subjects respond differently to their trauma. Some of them avoid their traumatic memories and so expunge traces of trauma by situating, in fantasy, the origin of loss elsewhere. In such cases subjects represent their trauma through narrative fetishism. "Super-frog Saves Tokyo" belongs to After the Quake (2002) collection of short stories, which is an indirect description of the traumatic event of Kobe earthquake. In the selected short story, Murakami makes use of the inherent duality of magical realism in order to depict the nature of trauma and its representation. This article is a case study that explores the paradoxical nature of trauma and its representaKeywords: Trauma, Real Order, Symbolic Order, Magical Realism, Haruki Murakami}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.