به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انقلاب اسلامی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انقلاب اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پگاه خیرالهی، حمید دهقانی*، حمید نساج

    دموکراتیزاسیون یکی از مهم ترین وقایعی است که مسیر تغییرات اجتماعی بسیاری از جوامع را در قرن بیستم دگرگون کرده است. قرن بیستم، قرن ظهور امواج دموکراسی خواهی در جوامع متعدد است. جامعه ایران نیز در قرن بیستم، از این موج دموکراسی خواهی جهانی دور نبوده است و انقلاب اسلامی ایران یکی از امواج دموکراتیزاسیون در نظر گرفته می شود. پژوهش کنونی با تاکید بر برهه زمانی انقلابی (1342-1357) در تلاش است تا با تکیه بر مهم‎‍ترین مفاهیم گذار به دموکراسی، انقلاب ایران را مطالعه کند. مدل مفهومی پژوهش نیز، بر اساس نظریات هانتینگتن [1] (1396)، جیل [2] (1400)، تیلی [3] (1392) ترسیم و داده های تحقیق بر اساس آن تحلیل شد. روش مطالعه، نهادگرایی تاریخی و منابع پژوهش نیز، منابع تاریخی اولیه و ثانویه بوده‎‍اند. نتایج تحقیق نشان می‎‍دهد از سال 1342 و با افزایش فعالیت های نهاد روحانیت در عرصه مبارزه سیاسی و شکل‎‍گیری گروه‎‍های سیاسی زیرزمینی مارکسیستی، انقلاب ایران آغاز و در نهایت با از هم گسیختگی نخبگان، به فروپاشی دولت منجر شد. فرآیند انقلاب با هدف بازتعریف نهاد دولت بر اساس اصول دموکراتیک، ازطریق بسیج نارضایتی ها، اعتراضات مسالمت آمیز و تقویت جامعه مدنی تداوم یافت و با وجود اتخاذ سیاست فضای باز سیاسی در چند مرحله به وسیله دولت، شدت یافت. رخداد هفدهم شهریور و ناامیدی جامعه از مصالحه با دولت برای برقراری دموکراسی، بزنگاه تاریخی اصلی بود که در ماه‎‍های پایانی منتهی به انقلاب، مسیر بیان مطالبات دموکراتیک را تسریع کرد. 

    کلید واژگان: دموکراتیزاسیون, سیاست فضای باز سیاسی, نهادگرایی تاریخی, هفدهم شهریور, انقلاب اسلامی}
    Pegah Kheirollahi, Hamid Dehghani *, Hamid Nassaj
    Introduction

    Democratization stands as one of the most momentous occurrences of the 20th century, profoundly shaping the trajectory of social change in numerous societies. Throughout this era, waves of democratization swept across different nations and Iran was not exempt from this transformative tide. Considering a pivotal part of this democratization movement, the 1979 Revolution in Iran served as the focal point for this research. The objective was to delve into key concepts within the democratization literature, specifically examining the revolutionary period spanning from 1963 to 1979. To accomplish this, the research drew upon the conceptual models presented by Samuel Huntington, Gream Gill, and Charles Tilly, using their frameworks as a basis for analyzing the research data. Employing the historical institutionalism method, the primary and secondary historical references served as the primary sources of data. The findings of this study elucidated that the activities of the Rouhaniat institution and the emergence of underground Marxist parties in 1963 marked the inception of the Islamic revolution, ultimately leading to the events of 1978. Despite the state's efforts to regulate the democratization process by creating political space, historical incidents like the episode of  September 8 and the society's disillusionment with the state played pivotal roles in accelerating the democratization process.

    Materials and Methods

    Interpretation of the Islamic revolution in Iran is varied, encompassing Marxist, Islamic, and democratic perspectives. This research viewed the revolution of 1979 as a significant stride towards democratization in Iran. The historical institutionalism approach was employed to identify key historical factors and establish causal relationships between events. In this method, the researchers examined the chosen historical period to identify pivotal moments and trace the chain of events. Subsequently, the researchers elucidated the temporal and causal sequences that connected these events (Pierson, 2014: 227). To accomplish this, the research relied on a foundation of historical documents, including historical journals and books, as primary sources.

    Discussion of Results and Conclusion

    The research framework was rooted in concepts derived from theories on democratization processes. Charles Tilly's notion of mobilization of protesters finds support in the mosque networks and underground Marxist groups that facilitated a large-scale demonstration in 1979. Gream Geal's emphasis on civil society and the breakdown of elite unity was evident in historical actions, such as protest speeches and nationwide demonstrations in 1977. Indications of elite disunity included punishment of former political elites and the army's refusal to suppress the populace. Samuel Huntington's theory on the struggle to establish a new political order was reflected in the absence of nominations within the Rstakhis party and the demand for an Islamic republic.The process of democratization during this period originated from ideological disagreements between Islamic and underground Marxist groups and the state. In response, the state sought to suppress these dissenting actions by establishing its own party. Meanwhile, the society witnessed an increase in demonstrations and strengthening of civil society activities. However, the state also escalated violence against demonstrators, marking a pivotal historical moment known as the "Black Friday", which led to two subsequent significant events: widespread demonstrations and strikes. The persistence of street protests following these events ultimately culminated in the final stage of democratization characterized by the collapse of elite unity.Applying the historical institutionalism approach, the results demonstrated that after the incident of "Black Friday" in September 8th, 1978, the state responded with severe repression, using violence as a means to control the society. In turn, the society responded by intensifying its civil resistance, leading to a significant number of protests involving millions of participants and nationwide strikes. These events collectively formed a causal chain that played a central role in the process of the 1979 revolution.

    Keywords: Democratization, Open Political Space, Historical Institutionalism Method, Causal Consequences, Black Friday, Islamic Revolution}
  • وحیده جداری، علی رمضانی*، رضا آقایاری زاهد

    رضا براهنی (1314 1401) منتقد، شاعر و داستان نویس برجسته معاصر است، در حوزه داستان نویسی اغلب آثارش انعکاسی از شرایط سیاسی ایران قبل از انقلاب اسلامی و حوادث دوره انقلاب است. داستان های آواز کشتگان، رازهای سرزمین من، چاه به چاه و بعد از عروسی چه گذشت را با محوریت انقلاب اسلامی نوشته است. در این داستان ها براهنی، به عنوان یک روشنفکر دانشگاهی در صدد توصیف جامعه عصر پهلوی و بیان مشکلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است و به درگیری نیروهای انقلابی با عناصر رژیم تاکید کرده است. در پژوهش حاضر، با روش تحلیل محتوا به شیوه کیفی، چهار داستان مورد نظر با رویکرد جامعه-شناسی ادبیات بررسی شده است. نتایج بررسی نشان می دهد: مقوله های مقابله مردم انقلابی با عناصر رژیم، مبارزه روشنفکرانه، اعتراضات دانشجویی، تظاهرات خیابانی، فعالیت های مسلحانه چریکی علیه رژیم، تلاش های مردم درمقابل عناصر رژیم جزو اندیشه های محوری براهنی است و در تقابل آنها شکنجه مبارزان و کشتن مبارزان، تلاش برای سرکوب تظاهرات انقلابی فعالیت عناصر رژیم در مقابل مردم است. خفقان، استبداد، فقر و فساد ویژگی های اصلی جامعه است که در یک طرف شرایط سخت را برای مردم و در طرف دیگر زندگی مبتذل عناصر رژیم را نشان می دهد.

    کلید واژگان: تحلیل محتوا, داستان, انقلاب اسلامی, جامعه شناسی, براهنی}
    Vahideh Jedari, Ali Ramazani *, Reza Aghayarizahed

    Reza Brahni (1401-1314) is a prominent contemporary critic, poet and storyteller, his stories are a reflection of the political conditions of Iran before the Islamic Revolution and the events of the revolution period. He has written the stories "Song of the Dead", "Secrets of My Land", "Well to the Well" and "What happened after the wedding" based on the Islamic Revolution. In these stories, Baraheni, as an intellectual, aims to describe the society of the Pahlavi dynasty and express the political, cultural and economic problems of the society and has emphasized the conflict between the revolutionary forces and the elements of the Pahlavi dynasty. In this article, in a descriptive and analytical case, the four stories have been analyzed with the approach of sociology of literature. The results show : the confrontation of the revolutionary people with the elements of the regime is intellectual struggle, student protests, street demonstrations, armed guerrilla activities against the regime, the efforts of the people against the elements of the regime. And in opposition to them, torturing and killing the fighters, trying to suppress the revolutionary demonstrations, is the activity of the regime elements . Suffocation, tyranny, poverty and corruption are the main features of the society that show the harsh conditions of the people and the vulgar life of the regime

    Keywords: Story, Sociology, Reza Baraheni, Islamic Revolution.Content Analysis Method}
  • زهره علی خانی*
    بعد از انقلاب فضای گفتمانی مبهم و احکام تاریخی و فرهنگی شده حول موضوع شادی یکی از گره گاه های مهم مناقشات در تلویزیون را پدید آورد. با توجه به اهمیت شناخت بافت تاریخی در فهم مسئله شادی در تلویزیون، پرسش این است که تلویزیون در دهه شصت در تعامل با نظام سیاسی و نیروهای اجتماعی و نیز امر دینی در پروبلماتیک شادی عملا چه وقایعی را پشت سر گذاشته اند. بررسی ها نشان می دهد تلویزیون  در دهه ای که با شور هنوز انقلابی و جنگ آغاز شده بود، ابتدا از طریق حذف مطلق برخی دال ها، تغییر عوامل انسانی، سانسور، کنترل واردات برنامه، هراس اخلاقی ایجاد شده در تریبون ها، و در نهایت تکوین بطئی نهادهای نظارتی؛ و پس از آن با استفاده از صورت های نو و یا به تازگی برکشیده شده ای از مناسک و جشن ها و موسیقی، حذف رقص و حرکات بدنی شادمانه، تغییر دادن فضای مسابقات تلویزیونی به سمت برنامه های آموزشی خالی از بازیگوشی، حذف های چندگانه در موسیقی و نیز به حداقل رساندن هر نوع اختلاط زن و مرد، شادی به مثابه مفهومی عرفی را کنترل و بازتعریف کرد. زمان کم کنداکتور تلویزیونی هم به نحوی بنیادین نوع برنامه ها را کنترل می کرد. با وجود شواهد روزافزونی مبنی بر مسئله ساز شدن فاصله ایده ها با وضعیت عملی برنامه سازی، و نیز به رغم گسست بخش هایی از جامعه از قرائت رسمی از موضوع شادی، این مسائل تا اواخر دهه  وضعیت مسلط تلویزیون را دچار تغییرات عمده یا ستیز با نظرگاه های عمومی نمی کرد. کنشگری مرزی آیت الله خمینی هم نقش قابل توجهی در رفع انسداد در برخی دال های شادی داشت.
    کلید واژگان: تلویزیون, شادی, انقلاب اسلامی, دهه شصت, سیاست شادی}
    Zohre Alikhani *
    The ambiguous discourse after the Islamic revolution and the historical and culturalized laws regarding the topic of Fun created one of the important points of controversy on television. Considering the importance of investigating the historical context in understanding this issue in television, the question is what events television actually went through in the 1360s in interaction with the political system and social forces as well as the religion. Investigations indicate that television in the decade that was mixed with revolutionary fervor and the atmosphere of war, firstly through the absolute removal of some signifiers of fun, censorship, control over the import of TV programs, creating moral panic in the tribunes, and finally changing the regulatory institutions; And after that by depicting a new form of rites and celebrations and music, removing dance and joyful body movements, shifting the atmosphere of television competitions toward educational programs devoid of any kind of playfulness, as well as imposing numerous censorships of music and also minimizing any kind of mixing of men and women, controlled and redefined the conventional concept of happiness and fun. The short time of the television broadcast schedule basically controlled the type of programs. Despite the evidence of the growing gap between the ideas and the practical situation of programming, and despite the break of some parts of the society from this official perception of the issue of happiness, until the end of the decade, these issues did not cause major changes in the situation of television or any conflict with public opinion. Ayatollah Khomeini's border activism also played a significant role in removing blockages in some signifiers of happiness and fun discourse.
    Keywords: Television, Fun, Islamic Revolution, 1981S, Politics Of Fun, Music}
  • زهرا حیدری*، زینب حیدری، ناهید حیدری

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریتی خانم مرضیه حدیدچی «دباغ» در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت قبل و بعد از انقلاب اسلامی، بامطالعه موردی مدیریت معنوی ایشان است. فرهنگ ایثار و شهادت در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این فرهنگ ضامن بقای اسلام و بال سرخ عاشورایی تشیع، نماد مبارزه علیه ظلم و فساد برای تمامی جهانیان است. انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) نیز با الگوگیری از این حرکت عظیم به پیروزی رسید. در این پژوهش برای نیل به هدف، از روش کیفی و از نوع تحلیل اسنادی استفاده شده است. ابزار پژوهش شامل کتب، آثار و متون تاریخی، اسناد، مصاحبه، منابع دیجیتال است. نتایج پژوهش نشان می دهد که خانم مرضیه دباغ هم قبل و هم بعد از پیروزی انقلاب، با الگوگیری از زنان صدر اسلام به ویژه حضرت زهرا (س) و زینب (س)، در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه معنوی، نقش مدیریتی فعالی داشتند؛ اما مهم ترین بخش هایی که به طور مستقیم در بعد معنوی فرهنگ فعالیت داشتند، قبل از انقلاب شامل: برگزاری کلاس های قرآن و تفسیر، ارتباط مختلف با مراکز دانشگاهی، تلاش جهت تبلیغ و تکریم مقام شهدا، تبلیغات مربوط به مناسک حج است. بعد از انقلاب اسلامی شامل: هدایت و راهنمایی عاطفی و اخلاقی، تشویق افراد برای حضور در جبهه، انجام کارهای خیر و انسان دوستانه و غیره است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خانم دباغ در نقش مدیریتی خود، نمونه بارزی از شخصیت ایثارگر و الگوی زن مبارز و انقلابی را به نمایش گذاشتند و نشان دادند که زن ایرانی در تاریخ معاصر این کشور با مدیریت معنوی خود نقش بسزایی در مبارزه علیه استبداد داخلی، استعمار خارجی و فرآیند پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی داشته است.

    کلید واژگان: مدیریت معنوی, فرهنگ ایثار و شهادت, انقلاب اسلامی, مرضیه دباغ}
    Zahra Heydari *, Zainab Heydari, Nahid Heydari

    The main purpose of the present research is to investigate the managerial role of Ms. Marzieh Hadidchi "Dabagh" in the field of the culture of sacrifice and martyrdom before and after the Islamic Revolution, with a case study of her spiritual management. In this research, qualitative method and documentary analysis have been used to achieve the goal. The research tools include books, historical works and texts, documents, interviews, and digital sources. The research results show that Ms. Dabagh, both before and after the victory of the revolution, following the example of the prominent women of Islam, especially Hazrat Zahra (SA) and Zainab (SA), had an active managerial role in various fields, especially in the spiritual domain. However, the most important direct activities in the spiritual aspect of the culture before the revolution included: holding Quran and interpretation classes, various connections with academic centers, efforts for the promotion and honoring of martyrs, promotion of Hajj rituals, and after the Islamic Revolution included: emotional and moral guidance, encouragement of individuals to participate in the front lines, performing charitable and humanitarian activities. The research findings indicate that Ms. Dabagh, in her managerial role, exemplified a prominent figure of sacrifice and a model of a revolutionary and combatant woman, showing that Iranian women in the contemporary history of this country have played a significant role in the struggle against domestic tyranny, foreign colonization, and the process of the victory and continuity of the Islamic Revolution.

    Keywords: Spiritual Management, Culture Of Sacrifice, Martyrdom, Islamic Revolution, Role, Model, Marziyeh Dabbagh}
  • محمد فاتحی*، امیر عظیمی دولت آبادی

    انقلاب اسلامی ایران بازتاب گسترده ای فراتر از مرزهای ایران و منطقه خاورمیانه داشته و به منطقه دوردست مغرب عربی و از جمله تونس رسیده است. تونس در سال 1956 استقلال خود را به دست آورد و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی غیرمذهبی ترین حکومت در جهان عرب بود. این کشور در اوایل دهه هفتاد میلادی با نوعی بیداری دینی روبرو شد و در اواخر این دهه با شکست سیاست های اقتصاد لیبرال و بروز شورش هایی در کشور، احساسات اسلامی شکل سیاسی به خود گرفت و گروه های سیاسی اسلامی شکل گرفتند که مشهورترین آنها «النهضه» بود. در دوران مبارزات انقلابیون ایران به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم تونس با نگرانی از تاثیر این انقلاب بر تونس، آشکارا به مخالفت با آن برخاست و به اسلامگرایان تونس برچسب «خمینیست» زد. با این حال فعالان مسلمان تونس با الهام از شیوه انقلابیون ایران و اعتراف صریح به آن، تلاش کردند فعالیت خود را گسترش دهند. انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) تاثیرات شگرفی در نگاه مخالفان و اتخاذ رویکرد مبارزه اجتماعی و فرهنگی داشت و حکومت اسلامی انقلابی ضد مستکبران به حکومت مطلوب مسلمانان تبدیل شد.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, بازتاب, نظریه پخش, تونس, النهضه}
    Mohammad Fatehi *, Amir Azimi Dolat Abadi

    The Islamic Revolution of Iran has had a wide reflection beyond the borders of Iran and the Middle East region and has reached the distant region of the Arab Maghreb, including Tunisia. Tunisia gained its independence in 1956 and was the most secular government in the Arab world until the victory of the Islamic Revolution. This country faced a kind of religious awakening in the early seventies, and at the end of this decade, with the failure of liberal economic policies and the emergence of riots in the country, Islamic sentiments took a political form and Islamic political groups were formed, the most famous of which was "Al-Nahda". During the struggle of the Iranian revolutionaries, especially after the victory of the Islamic revolution, the Tunisian regime, worried about the impact of this revolution on Tunisia, openly opposed it and labeled Tunisian Islamists as "Khomeinists". However, the Tunisian Muslim activists, inspired by the Iranian revolutionaries, tried to expand their activities. The Islamic Revolution and the thoughts of Imam Khomeini (RA) had a tremendous impact on the opponents and the adoption of the approach of social and cultural struggle, and the anti-arrogant revolutionary Islamic government became the desirable government of Muslims.

    Keywords: Islamic Revolution, Reflection, Diffusion Theory, Tunisia, Al-Nahda}
  • فرشاد شریعت*
    این مقاله نشان می دهد که چرا و چگونه نظریه ولایت فقیه علیرغم چالش های نظری ایرانی و اسلامی توانست با ادغام دو رهیافت کلامی و فلسفی در دو سویه «الیتیسم» و «قراردادگرایی»، به یک نظریه پایدار و کارآمد برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. پژوهش حاضر به روش اسکینری و فهم محتوا از زمینه تاریخی نشان می دهد که تشکیل جمهوری اسلامی و بقای آن، مبتنی بر یک سلسله مباحث عمیق نظری در اندیشه سیاسی اسلام و کوشش های پر دامنه تاریخی و انقلابی به ویژه پس از دوره مشروطه خواهی است. لذا با طرح ایده آلیسم ایرانی مبتنی بر اندیشه فارابی و ایده الیسم مدنی، مبتنی بر جنبش های سیاسی معاصر و نیز نظریه شیخ الاسلام ناییینی، و سرانجام نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی، نشان می دهد که جهانگیری و جهانداری ایرانی در تاریخ معاصر به لحاظ رئالیستی به طور خاص، و نیز جریان تمدن اسلامی - ایرانی به شکل عام، فارغ از هر گونه نظریه دترمینسیتی در نظریه غیبت، امری محتوم و گریز ناپذیر بوده است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, تئوکراسی, اسلام سیاسی, جمهوری اسلامی, مشروطه}
    Farshad Shariat *
    This article shows why and how the Velayat al-Faqih theory, despite the Iranian and Islamic theoretical challenges, was able to become a stable and efficient theory for the formation of the Islamic Republic, by integrating two theological and philosophical approaches in the two directions of “elitism” and “contractualism”. Based on Skinner’s methodology, the current research, shows that the formation of the Islamic Republic and its survival is not accidental, but based on a series of theoretical discussions and wide-ranging practical and revolutionary efforts. Iranian idealism based on Farabi's thought and civil idealism, and contemporary political movements, as well as the theory of Sheikh al-Islam Naini, and finally the theory of religious authority in Imam Khomeini's thought, are some of document and proofs presented here, in this realm. Finally the research shows that in Islamic Republic of Iran, the negotiation among the two sides of theories, and policy making, is inevitably determined in the shadow of shia's 12th Imam. However the civil society has the prominent role in the political.
    Keywords: Islamic Revolution, Theocracy, Political Islam, Islamic Republic, Constitutionalism}
  • محمد نژادایران*

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد سوبژکتیو علی شریعتی به مفهوم انسان و مسیولیت اجتماعی وی و تاثیر آن در خوانش انقلابی از مذهب به عنوان یک ایدیولوژی سیاسی رادیکال است. شریعتی با بکارگیری این رویکرد یک سوژه انقلابی را در ادبیات مذهبی تشیع صورتبندی کرد. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که سوژه انقلابی چه جایگاهی در اندیشه شریعتی داشت؟ و تحلیل انقلابی شریعتی از مذهب تشیع تا چه اندازه در بسیج سیاسی توده های مردم در انقلاب اسلامی موثر بود؟ این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- تاریخی می خواهد ضمن تحلیل شاخصه های اصلی پروژه فکری شریعتی به ارزیابی نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی آن بپردازد. توجه به پیامدهای سیاسی و اجتماعی رویکرد سوبژکتیو شریعتی، شامل توجه به سوژه انقلابی و بازتعریف آن در ادبیات مذهبی تشیع و نقش آن در ترسیم سیمای انقلابی مذهب به عنوان عامل تحول اجتماعی و تاریخی و سهم آن در شکل گیری و تکوین انقلاب اسلامی از مهم ترین یافته های این پژوهش است. نتیجه کلی این پژوهش نشان گر آن است که شریعتی با به کارگیری رویکرد سوبژکتیو، ایدیولوژیک و انقلابی به دین آن را به عنصراصلی بسیج سیاسی تاقشار مختلف در انقلاب اسلامی تبدیل کرد.

    کلید واژگان: سوژه انقلابی, بسیج سیاسی, علی شریعتی, مذهب, انقلاب اسلامی}
    Mohammad Nejadiran *

    The purpose of the current research is to investigate Ali Shariati's subjective approach to the concept of man and his social responsibility and its impact on the revolutionary reading of religion as a radical political ideology. By using this approach, Shariati formulated a revolutionary subject in Shiite religious literature. The main question of the current research is, what place did the revolutionary subject have in Shariati's thought? And to what extent Shariati's revolutionary analysis of Shiism was effective in the political mobilization of the masses of people in the Islamic Revolution? This research, using the analytical-historical method, wants to analyze the main features of Shariati's intellectual project and evaluate its role in the victory of the Islamic Revolution.Paying attention to the political and social consequences of Shariati's subjective approach, including paying attention to the revolutionary subject and its redefinition in Shia religious literature and its role in drawing the revolutionary image of religion as a factor of social and historical transformation and its contribution to the formation and development of the Islamic Revolution are among the most important findings of this It is research.  

    Introduction

    The aim of the present study is to investigate the mental approach of Ali Shariati as one of the important figures of contemporary Iranian intellectuals to the concept of man and his social responsibility and its effect on the revolutionary reading of religion as a radical political ideology. The main question of this research is that what role did Shariati's mental, radical and revolutionary approach in reading religious concepts play in the ideological formulation of his thought and what political impact did he have on the victory of the Islamic Revolution? The main hypothesis is based on the fact that Shariati, by redefining religious concepts on the axis of revolutionary subject and social praxis in the framework of a radical political ideology, was able to present a revolutionary narrative of political Islam, which plays an important role in the political mobilization of different sections of society, especially the educated youth in the revolution. had islamicWhat is important for us in this research is not a judgment about the merits and demerits of Shariati's intellectual project or a judgment about the relationship between religion and ideology. Rather, we seek to understand the nature of Shariati's thought as a religious revolutionary intellectual and its relationship with the modern subject, so that we can better understand the logic of his thinking and his method of understanding and interpreting history and religious texts.

    Materials & Methods

     The method of collecting the necessary data to conduct such a research was documents, in the framework of which a collection of Shariati's views related to the revolutionary subject and his radical interpretation of religion was collected. These views have been presented directly or indirectly in the form of his lectures, books and works. Criticism and analysis of the collected data has been done using the analytical-historical method, which wants to analyze the main features of Shariati's intellectual project and evaluate its role in the victory of the Islamic Revolution.

    Discussion

    One of the most important findings of this research is that Shariati, inspired by modern humanism, had a volitional and subjective view of man, and based on the role of the subject and the role of the subject, he assigned a special place in social developments. And it pays special attention to the historical agency of man as the agent of historical and social changes and to the dialectic of the individual and the society. Shariati's intellectual project is to present an image of a revolutionary subject who can transform and change the world around him. This is the characteristic that has made Shariati a modern and radical humanist thinker.Shariati tried to strengthen and revive the revolutionary potential of religion by discussing "Islamic Protestantism". In his opinion, religion should move towards worldly issues from an eschatological point of view. Shariati gave the main role to responsible and revolutionary intellectuals in the path of reviving the revolutionary and radical image of religion. He believed that these intellectuals should create Islamic Protestantism instead of fighting religion as a reactionary element in order to give a new thought and movement to the society. The most important feature of Shariati's intellectual work was the use of new ideological and sociological formats in redefining religious concepts.Shariati's intellectual influence among the educated youth and pushing them towards religion as an ideology in the Islamic revolution should be considered as a kind of intellectual creativity in redefining the revolutionary issue around the element of religion as one of the foundations of identity and belief of the Iranian society of that era. Many analysts who have investigated and studied the Islamic Revolution of Iran believe that Shariati's thoughts played an important role in the Islamic Revolution of Iran. Redefining religious concepts around subjectivity and revolution in Shariati's thought is considered the most important strength of his intellectual project, which shows the modern and revolutionary political capability of Shariati's thought. With this pattern in reading religious texts, history and teachings, he succeeded in presenting a radical and revolutionary image of religion and considered religion as the main factor of seeking justice and political protest.Shariati's subjective approach to religion is a completely modern phenomenon that aims to define a revolutionary political and social role for Shi'ism in Iran at that time. Considering the level of widespread influence of religion among different strata of the traditional and transitioning Iranian society, Shariati knew that the dominance of a radical and revolutionary narrative of religion can be the foundation of a comprehensive and revolutionary political action.

    Result

    The general result of this research shows that Shariati, as a revolutionary religious intellectual, by presenting his coherent, methodical, history-oriented and creative narrative of the texts and history of Islam, was able to draw a different picture from the traditional narrative of the clergy about religion, which has new political capacities for it as It provides the impetus for political action in an ideological formulation. Shariati's revolutionary approach to religion became the basis for presenting a radical and protesting image of religion, which played an important role in stimulating religious youth towards political action. Shariati's ideological reading of religion was carried out with the aim of pushing the Iranian society towards a political revolution against the autocratic and dependent Pahlavi regime. By applying a subjective, ideological and revolutionary approach to religion, Shariati has turned it into the main element of the political mobilization of various social forces in the Islamic Revolution.

    Keywords: Revolutionary subject, Political Mobilization, Ali Shariati, Religion, Islamic Revolution}
  • مهدی عباسی شاهکوه*، عباس کشاورز شکری

    وقوع انقلاب اسلامی ایران به چالش در اندیشه نظریه پردازان انقلاب منجر شد. تا پیش از این انقلاب ها مبتنی بر تجدد شکل می گرفتند یا در تعارض با تجدد نبودند، بلکه صرفا قیام توده های دهقانی یا کارگری علیه صاحبان قدرت و مالکیت محسوب می شدند. اما در انقلاب اسلامی، ایدیولوژی، رهبری، شعارها و مردم در جهت موافق با اسلام شیعی قرار داشتند. یکی از اندیشمندانی که در ساحت انقلاب اسلامی اندیشه ورزی کرده است، حسین کچویان است. این مقاله بر آن است تا به پرسش ماهیت، بازتاب و موانع انقلاب اسلامی در اندیشه حسین کچویان پاسخ بدهد. ابزار جمع آوری اطلاعات اسنادی و با استخدام روش هرمنوتیک متن می کوشد نظریه انقلاب اسلامی و انفتاح تاریخ کچویان را بررسی و مطالعه کند. این مقاله برمبنای روش هرمنوتیک دریافت مطابق نظر کچویان، انقلاب اسلامی که در مفهوم انقلاب، انقلاب کرده است، ماهیتی دینی و فرهنگی دارد و از همین رو نیز توانست به فتح تاریخ مبادرت کند و به این دلیل نیز در شمار انقلاب های کبیر قرار می گیرد؛ چراکه انقلاب های کبیر به دلیل ذات تمدنی خود توان اثرپذیری بر انقلاب های پس از خود را دارد و روش و مطالبات جنبش ها را تغییر می دهند. بدعت مقاله از آن رو است که متفکری ایرانی را در ساحت نظریه پردازی انقلاب بررسی کرده است.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, ایران, بیداری اسلامی, حسین کچویان, هرمنوتیک}
    Mahdi Abbasi Shahkooh *, Abbas Keshavarz

    The Islamic revolution that transpired in Iran posed a difficulty for the theorists of the revolution in their way of thinking. Revolutions of the past were either predicated on modernity or did not oppose it; they consisted of simple uprisings of the peasant or worker multitudes against the owners of property and power. However, during the Islamic revolution, the populace, leadership, slogans, and ideology were all in good standing with Shiite Islam. “Hossein Kechoyan” is the name of one of the philosophers who has contributed to the study of jihadi Islam. “The nature, reflection, and obstacles of the Islamic Revolution in the thought of Hossein Kechuyan” is the subject of this article. By employing the text hermeneutic method and documental information collection, an effort is made to comprehend the Islamic revolution theory and the progression of Quechuan history. The hermeneutic approach employed in the article revealed that Kechuyan believed that the Islamic revolution brought about a paradigm shift in the definition of revolution; its religious and cultural character contributed to its ability to dominate history; and as a result, it is regarded as one of the greatest revolutions. Because the great revolutions, by virtue of their civilizational essence, possess the capacity to exert influence over subsequent revolutions and alter the methodologies and demands of the movements. The article’s novelty lies in its examination of an Iranian theorist specializing in revolutionary theory.

    Keywords: Islamic Revolution, Iran, Islamic awakening, Hossein Kechuyan, Hermeneutics}
  • مصطفی لطفی جلال آبادی*، علی فرهادی

    بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دستیابی به تمدن اسلامی، فرایندی قابل شناسایی است که در آن تشکیل نظام اسلامی، دولت اسلامی و امت اسلامی، مقدمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است و فرهنگ نقش مهمی در ایجاد آن دارد. در این راستا، هدف از انجام پژوهش شناسایی الزامات اجتماعی- فرهنگی تمدن سازی انقلاب اسلامی می باشد. این پژوهش کاربردی و با روش کیفی انجام شده است. رهنمودها و تدابیر رهبر انقلاب اسلامی مرتبط با موضوع تحقیق وارد نرم افزار مکس. کیو. دی. ای. شد و به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید. الزامات اجتماعی - فرهنگی شناسایی شده در هفت مقوله دسته بندی شدند: استفاده از مدیریت جهادی، توسعه سبک زندگی اسلامی، توسعه علمی، حفظ آرمانهای انقلاب، دفع تهدیدها، عدالت محوری و مبارزه با فساد، پیاده سازی اقتصاد مقاومتی. توجه به موارد اشاره شده می تواند در سیاست ها و راهبردهای کلان مورد توجه مسئولین و تصمیم گیرندگان قرار گرفته و باعث توسعه و تمدن سازی انقلاب اسلامی شود.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, مقام معظم رهبری (مدظله العالی), اجتماعی, تمدن نوین اسلامی}
    Mostafa Lotfijalalabadi *, Ali Farhadi

    According to the Supreme Leader, who said, "We had an Islamic revolution, then we formed the Islamic system, the next stage is the formation of the Islamic state, the next step is the formation of the Islamic State, and the next stage is the formation of the international Islamic civilization." Today, we are in the stage of the Islamic State and the Islamic Country; Therefore, it is necessary to determine its strategies to achieve the Islamic State and Islamic civilization. Accordingly, the purpose of the current study is to determine the evolutionary strategies of the Islamic Revolution for the aim of the new Islamic civilization. This research is developmental in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method, with exploratory approach which has been done by grounded theory method (Glaser emerging approach). In addition, the statistical population of the research are the guidelines and plans of Imam Khomeini (Modzaleh Al-Aali) and the Constitution of the Islamic Revolution. The qualitative method was employed to analyze the data using MAXQDA Software. Finally, the findings of the research were divided into seven main themes i.e., the use of jihadi management, development of Islamic lifestyle, scientific development, preservation of revolutionary ideals, repulsion of threats, central justice and fight against corruption, implementation of resistance economy. Besides, some suggestions were provided in this regard.

    Keywords: islamic revolution, Supreme Leader, Imam Khomeini, Constitution}
  • محمدعلی شریعتی

    امروزه سرمایه اجتماعی دارای اهمیت فراوان است و پایین بودن آن به این معناست که ذخیره اعتماد اجتماعی به قدر کافی در جامعه وجود ندارد و درنتیجه پیوندها در جامعه مخدوش شده و اخلاق عمومی مورد تهدید قرار می گیرد و به دنبال آن کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی دست خوش بحران می شود. در جهت ارتقای سرمایه اجتماعی در کشورمان و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ارایه نظریه ای بومی و متناسب با ساختار و شرایط سیاسی و اجتماعی کشورمان و با رویکردی ارزشی و دین محور ضروری است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و نیز تاریخی تفسیری به این مهم پرداخته می شود که امامت شیعه، با داشتن شاخصه هایی چون عصمت، علم و ولایت الهی ضمن ارایه بهترین منظومه معرفتی سرمایه اجتماعی در گسترش و تقویت مهم ترین مولفه های شناختی سرمایه اجتماعی یعنی مولفه اعتماد و دوشاخه اصلی آن یعنی باور و رفتار اعتمادی و به دنبال آن حرکت به طرف آرمان های انقلاب اسلامی بسیار موثراست.

    کلید واژگان: امامت, ولایت, تشیع, سرمایه اجتماعی, اعتماد, انقلاب اسلامی}
    Mohammad Ali Shariati

    Today, social capital is very important, and its low level means that there is not enough reserve of social trust in the society, and as a result, the links in the society are distorted and public morals are threatened, and as a result, the quality of life and social welfare are in crisis. In order to promote social capital in our country and realize the ideals of the Islamic Revolution, it is necessary to present a native theory that is appropriate to the structure and political and social conditions of our country and with a value and religion-oriented approach. In this article, using the descriptive-analytical and historical-interpretive method, it is discussed that the Shia Imamate, with its characteristics such as infallibility, knowledge and divine guidance, while presenting the best epistemic system of social capital in expanding and strengthening the most important cognitive components of social capital That is, the component of trust and its main branch, i.e. trusting belief and behavior, followed by moving towards the ideals of the Islamic Revolution, are very effective.

    Keywords: Imamate, Wilayat, Shiism, social capital, Trust, Islamic Revolution}
  • غلامحسین زارع*

    امام خمینی با روشن بینی و قدرت تسلط بر اندیشه های اسلام ناب محمدی و با به کار گرفتن آن ها در تبیین حکومت اسلامی و جایگاه ولایت فقیه در عصر مدرن، نقش ویژه ای را در حوزه اندیشه سیاسی به خود اختصاص داده اند. تا قبل از انقلاب اسلامی، در خواب هم نمی شد پیش بینی کرد که روزی حکومت به ظاهر پیچیده نظامی و مستبد محمدرضاشاهی سقوط کند و این چنین به زباله دان تاریخ فرو رود. نظریه پردازان داخلی و خارجی هر کدام از دیدگاه خاص خویش به بررسی علل و عوامل پیروزی انقلاب پرداخته اند. اما بدون تحلیلی همه جانبه و منسجم از اندیشه های سیاسی شیعه، خصوصا مکتب عاشورا و دکترین مهدویت و ارایه آن در قالب گفتمان ولایت فقیه و حکومت اسلامی در عصر غیبت، نمی توان انقلاب اسلامی را تفسیر صحیح و همه جانبه ای کرد. نگارنده  این پژوهش  رخداد عظیم انقلاب را مرهون اندیشه های سیاسی امام خمینی (ره) و آبشخور فکری اصلی ایشان یعنی مکتب اسلام (عاشورا و مهدویت) دانسته و به دنبال اثبات آن می باشد. بر این اساس واضح و بدیهی است که به عوامل سطحی و مقطعی جهت پیروزی انقلاب اعتقادی ندارد. نگارنده مهم ترین مبانی و پایه های فکری شیعه در وقوع انقلاب اسلامی وپیروزی آن را در سه مولفه اصلی می بیند:1) عصر غیبت و جایگاه ولایت فقیه.2) عدم مشروعیت قدرت سیاسی (رژیم شاه) 3) نفی قدرت حاکم بر اساس اندیشه مکتب امام حسین (ع) و پارادایم کربلا.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, ولایت فقیه, اندیشه سیاسی, فقه سیاسی, مهدویت}
  • مجتبی طالبی*
    فراخواندن اجباری امام رضا علیه السلام به طوس منجر به مهاجرت سادات بسیاری به ایران شد. یکی از این سادات حضرت احمد بن موسی علیه السلام است. بیش از هزار و دویست سال است که منطقه فارس متبرک به وجود احمد بن موسی (ع) است. او یکی از شخصیت های معنوی و بزرگ شیعه به شمار می رود. حضرت سید امیر احمد (علیه السلام) ملقب به «شاهچراغ» و «سید السادات الاعاظم»، فرزند بزرگوار امام کاظم (علیه السلام) و برادر امام رضا (علیه السلام) است. نقش حرم مطهر شاهچراغ (ع) در اوضاع سیاسی و اجتماعی شهر شیراز بسیار پررنگ است. در وقایع سیاسی ایران، شیراز، مرکزی برای بست نشینی، فرماندهی نیروها، اجتماع معترضان سیاسی و بسیج توده های اجتماعی بوده است. با توجه به جریان های سیاسی کشور و اهمیت مبارزات سیاسی مردمی در این مقاله با بررسی بست نشینی ها در شاهچراغ به نقش فرهنگی و اجتماعی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در جریان های سیاسی کشور پرداخته می شود.
    کلید واژگان: حرم مطهر شاهچراغ (ع), جریان های سیاسی, بست نشینی در بقعه, انقلاب اسلامی}
  • قدرت الله رحمانی*
    ازاله مشروعیت یک رژیم سیاسی از طریق اعمال قوه موسس و به اتکای اراده ملی، به تحقق چهار وضعیت خارجی وابسته است؛ این وضعیت های چهارگانه عبارت است از ظهور عینی خواست ملی، مطالبه تغییر نظام سیاسی مبتنی بر خواست ملی، استمرار خواست ملی تغییر نظام و تعیین رهبری بلامعارض خواست ملی. مقاله حاضر می کوشد باروش توصیفی - تحلیلی و ابزار مطالعه کتابخانه ای از طریق استناد به منابع معتبر تاریخی و ارجاع به حوادث واقعه، میزان تحقق وضعیت های چهارگانه موصوف را در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران (1357 شمسی- 1979 میلادی) واکاوی کرده و چگونگی ظهور اراده ملی و اعمال قوه موسس در ازاله مشروعیت رژیم سلطنتی را از منظر حقوق عمومی، توصیف و تحلیل نماید. نتایج پژوهش نشان می دهد در بستر وقایع 20 ماهه حدفاصل اوایل سال 1356 تا اواخر سال 1357، خصایص چهارگانه یک جنبش انقلابی زایل کننده مشروعیت از رژیم سیاسی مستقر، دست کم دو ماه پیش از پیروزی قطعی انقلاب اسلامی و سقوط کامل رژیم پهلوی در 22 بهمن 1357، به تمامه و در حد کمال تحقق یافته است.
    کلید واژگان: وضعیت انقلابی, انقلاب اسلامی, مشروعیت رژیم سلطنتی, قوه موسس, امام خمینی}
    Ghodratollah Rahmani *
    Delegitimization of a political regime through the exercise of its constituent power and relying on national will depends on the realization of four external situations: concrete emergence of a national will; demand for political change based on national will; continuation of national demand for regime change; and appointment of an indisputable national leader. Adopting a descriptive-analytical method and library studies, this paper intends to analyze degree of realization of each one of the above-said four situations in culmination of 1979 Islamic Revolution in Iran by referring to reliable historical sources and relevant events, describing the quality of emergence of national will and the exercise of constituent power to delegitimize the monarchy. The results show that in the 20-month period between early 1977 and early 1979, the four characteristics of a revolutionary movement for delegitimizing the established political regime, at least two months before the final victory of the Islamic Revolution and the complete overthrow of the Pahlavi regime on February 11, 1979, had been fully realized.
    Keywords: Revolutionary Situation, Islamic Revolution, legitimacy of monarchical regime, Constituent Power, Imam Khomeini}
  • علی شکوری*، زهرا فرضی زاده

    با توجه به محوریت توسعه روستایی بعد از انقلاب، هدف این مقاله بررسی میزان بهره مهدی روستاییان از فرایند توسعه ای بعد از انقلاب است. برای این منظور تحرک اجتماعی به عنوان معرف تاثیرپذیری روستاییان درنظر گرفته شد. با عنایت به ادبیات موجود و اینکه سیاست های توسعه به طورکلی و سیاست های توسعه روستایی به طور خاص به عنوان فرایندهای موثر در تضعیف تصلب ساختار اجتماعی روستایی و ایجاد موقعیت های جدید در چارچوب بازبودگی ملاحظه می شوند، فرض بر این بود که اقدامات روستایی دولت بعد از انقلاب که عمدتا تحت تاثیر ایدیولوژی مردم گرایانه و مساوات طلبانه انقلاب بودند، بر تحرک پایگاهی روستاییان تاثیر بگذارد.برای مطالعه تاثیر اقدامات روستایی بر تحرک شغلی روستاییان، از روش تطبیقی واقعه بعد از رویداد استفاده شد. مطالعه در سه گروه از روستاهای همسان شده با توجه به دو مولفه پتانسیل های توسعه ای و کمیت برنامه ها یا اقدامات روستایی انجام شد و اطلاعات لازم با بهره گیری از نمونه گیری تصادفی از روستاهای شهرستان مرند گردآوری شدند.یافته ها نشان داد تحرک در روستاهای با اقدامات توسعه ای بیشتر، بالاتر است. بااین حال، تحرک ها چه در حالت صعودی و چه در حالت نزولی، عمدتا در پایگاه ها و مشاغل همجوار با برد کوتاه است و تحرک ها در منتهی الیه فوقانی نردبان ساختار شغلی، به ندرت دیده می شود. مطابق نتایج، هرچند می توان تحرک اجتماعی با معرف عمده آن، شغل، در سطح خرد و جامعه کوچک تری مثل روستا مطالعه قرار داد، این نوع مطالعات در سطح روستا نمی تواند از طبقه بندی استاندارد جامعه بزرگ تر تبعیت کند؛ به ویژه اینکه جامعه روستایی با پدیده مهاجرت مواجه است و لزوما یافته ها نمی تواند منعکس کننده تحرک های شغلی روستاییانی باشد که ارتقای شغلی یافته اند و از فرصت های جدید بهره برده اند، ولی ساکن روستا نیستند. در کل، مشخص شد تاثیرپذیری روستاییان، بیش از برنامه ها، از پتانسیل های توسعه ای موجود روستاها و پیشینه های مستعد روستاییان بوده است. دلیل عمده آن نیز ماهیت برنامه ها و اقدامات توسعه ای است که غالبا ماهیت بهبود داشته تا دگرگون ساز

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, تحرک شغلی, توسعه روستایی, فرصت های باز}
    Ali Shakoori *, Zahra Farzizadeh

    The purpose of this article is to study the impact of rural initiatives and developments on the occupational mobility of villagers in selected villages in the city of Marand. It was assumed that the rural reforms of the government after the revolution, which was primarily influenced by populist and egalitarian ideology, would have an effect on the social mobility of the target population.To investigate the impact of rural reform on rural mobility, the ex-post-facto comparative method was utilized in three groups of matched villages, based on development potentials and the number of rural programs or actions implemented, and random sampling was used to collect research data.Mobility is greater in villages with more development measures, indicating that rural initiatives have had effects. However, the nature of mobility revealed that both upward and downward moves occurred predominantly within short-range adjacent occupations; consequently, movements were uncommon at the top of the job structure continuum.In summary, the study concludes that although it is possible to conduct research on social mobility at the micro level and in a smaller community such as a village, the study of occupational mobility at the village level cannot be classified according to the standard that will be applied to the larger society. In addition, since rural society is experiencing the phenomenon of migration, the findings cannot necessarily reflect the job mobility of those who were promoted and took advantage of new opportunities, but did not reside in the village during the field research.

    Keywords: Rural Development, Mobility, Islamic Revolution, opportunity openness}
  • نوذر امین صارمی*

    در فرایند انقلاب ها، بسیج سازی نقشی اساسی دارد که خود نیازمند ایدئولوژی و شکل گیری نوعی باور جمعی است تا توده ها را تحت تاثیر قرار داده و آنها را برای کنش انقلابی آماده سازد. در انقلاب اسلامی ایران این امر بسیار پرقدرت و گسترده بود، به دلیل اینکه از پشتوانه ایدئولوژی شیعی و آموزه های غنی و متعالی آن برخوردار بود و لذا وجهه غالب این انقلاب به اذعان اکثر صاحب نظران بعد معنوی و ایدئولوژیک آن است. در فرایند انقلاب اسلامی، فرهنگ و ارزش های نهضت امام حسین (ع) و الهام از آن قیام مقدس بسیار اثرگذار بود. نمادها و اسطوره های این نهضت عظیم با برجسته سازی و همانندانگاری رهبری انقلاب اسلامی (امام خمینی) به ابزار قدرتمندی در تهییج مردمی و بسیج انقلابی مبدل شد و ظرفیت هایی ایجاد کرد تا با قدرت مردمی، رژیم پهلوی را سرنگون و حکومت جمهوری اسلامی را جایگزین آن کند. این پژوهش با تحلیل محتوای پیام ها، سخنرانی ها و بیانات امام خمینی همچنین محتوای شعارها و قطعنامه های راهپیمایی ها در فرایند جنبش انقلابی و نشان دادن همانندسازی ها - با استفاده از نظریه های بسیج سیاسی به ویژه تئوری همسان انگاری گیرتز - به تبیین موضوع پرداخته است. نتایج نشان داد آموزه های شیعی ظرفیت هایی را ایجاد کرد تا امام خمینی آنها را به ایدئولوژی انقلاب مبدل نماید. از بین عناصر ایدئولوژیک شیعه، قیام امام حسین (ع) بیشترین تاثیر را در تبدیل این ایدئولوژی به بسیج سیاسی داشت.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, ایدئولوژی, عاشورا, بسیج سیاسی, امام حسین(ع), امام خمینی(ره)}
    Nozar Aminsaremi *

    In the process of revolutions, mobilization plays an essential role, which itself requires ideology and the formation of a kind of collective belief to influence the masses and prepare them for revolutionary action. In the Islamic Revolution of Iran, this matter was very powerful and widespread, because it was supported by the Shiite ideology and its rich and sublime teachings, and therefore, the dominant aspect of this revolution, according to most experts, is its spiritual and ideological dimension. During the Islamic revolution, the culture and values ​​of the movement of Imam Hussein (AS) and the inspiration of that holy uprising were very effective, and the symbols and myths of this great movement, highlighted and assimilated by the leader of the Islamic revolution (Imam Khomeini (RA)) became a powerful tool in incitement. It became a popular and revolutionary mobilization and created capacities to overthrow the Pahlavi regime with the power of the people and replace it with the government of the Islamic Republic. This research has explained the issue by analyzing the content of Imam Khomeini's messages, speeches and statements, as well as the content of the slogans and resolutions of the marches in the process of the revolutionary movement and showing identifications - by using political mobilization theories, especially Geertz's assimilation theory. The results showed that Shiite doctrines created capacities for Imam Khomeini (RA) to transform them into the ideology of the revolution. Among the ideological elements of Shia, the uprising of Imam Hussain (AS) had the greatest effect in turning this ideology into a political mobilization.

    Keywords: Islamic Revolution, Ideology, Ashura, Political Mobilization, Imam Hussain (As), Imam Khomeini (RA)}
  • محمدحسین پناهی*

    انقلاب یک پدیده اجتماعی مقطعی است و درنتیجه شروع و پایانی دارد، درعین حال این موضوع در اکثر انقلاب ها مبهم است. با توجه به اهمیت مشخص شدن زمان شروع و پایان یک انقلاب و پیامدهای آن، هدف این مقاله مطالعه این موضوع درباره انقلاب اسلامی است. سوال اصلی تحقیق این است که چه زمانی را می توان شروع فرایند جنبش انقلابی انقلاب اسلامی و چه زمانی را می توان پایان فرایند انقلابی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی دانست؟ با تدوین دو چارچوب مفهومی برای مشخص کردن شروع و پایان فرایند انقلابی و عناصر پنجگانه حاصل از هر یک از آنها و با استفاده از روش اسنادی، این پژوهش نشان داد که می توان زمان شروع جنبش انقلاب اسلامی را در آذرماه 1356، یا به طور دقیق تر در 11 آذرماه 1356، مصادف با برگزاری مراسم چهلم حاج مصطفی خمینی در قم و زمان تثبیت و قطعیت یافتن جمهوری اسلامی و درنتیجه پایان فرایند انقلابی انقلاب اسلامی را در مهرماه 1360، مصادف با شروع ریاست جمهوری آیت الله سید علی خامنه ای، دانست.

    کلید واژگان: فرایند انقلابی, آغاز جنبش انقلابی, پایان فرایند انقلابی, انقلاب اسلامی, فرایند انقلاب اسلامی, آغاز و پایان فرایند انقلاب اسلامی}
    Mohammadhossein Panahi *

    Revolution is a temporary social phenomenon and therefore has a beginning and an end, at the same time this issue is ambiguous in most revolutions. Considering the importance of determining the beginning and end time of a revolution and its consequences, the purpose of this article is to study this issue about the Islamic Revolution. The main research question is, when can the process of the revolutionary movement of the Islamic Revolution begin, and when can the end of the revolutionary process and the stabilization of the Islamic Republic be considered? By developing two conceptual frameworks to specify the beginning and end of the revolutionary process, and the five elements resulting from each of them, and using the documentary method, this research showed that the time of the beginning of the Islamic Revolution movement can be determined in December 1977, or More precisely, on December 11, 1977, coinciding with the holding of the 40th ceremony of Hajj Mustafa Khomeini in Qom, and the time of establishing the Islamic Republic, and as a result, the end of the revolutionary process of the Islamic Revolution in October 1981, coinciding with the beginning of the presidency of Ayatollah Seyyed Ali Khamenei.

    Keywords: The Revolutionary Process, The Beginning Of The Revolutionary Movement, The End Of The Revolutionary Process, The Islamic Revolution, The Process Of The Islamic Revolution, The Beginning, The End Of The Islamic Revolution Process}
  • سید حسین وکیلی*
    یکی از مسائلی که انقلاب ها با آن روبرو می گردند، رویکردشان نسبت به اموال غیرمنقول است؛ زیرا املاک و اراضی جزء شاخص ترین عوامل تولید قدرت محسوب می شود و رهبران انقلابها نوعا در جهت تنظیم این قدرت، دخالت آشکاری دارند. در کشور ایران، اگرچه توجه به مسائل مربوط به تملک املاک مقامات و اشخاص ذی نفوذ سابقه ای دیرینه دارد؛ اما عملا جرقه های آن با سنوات اولیه انقلاب اسلامی در دهه40، زده شده و پس از آن، همواره زمینه ساز تنش بین مقامات و ملاکین با مردم بوده است. بعد از وقوع انقلاب اسلامی، دو مسئله اساسی راجع به مسائل ملکی یاد شده پیش روی رهبر انقلاب وجود داشته است که عبارتند از: ضرورت تعیین وضعیت تملکهای غیرموجه دستگاه ها و مقامات رژیم گذشته و همچنین نحوه تملکات مورد نیاز نهادهای انقلاب که هر دو موضوع در ابعاد مختلف قابلیت مطالعه و تحقیق داشته و باید با بررسی منابع معتبر ازجمله نظرات و احکام امام مورد مطالعه قرار داده می شد تا محرز گردد انقلاب اسلامی نسبت به ابعاد مختلف موضوع یاد شده، چه موضعی داشته است. تحقیق حاضر دقیقا برای تبیین مواضع مورد اشاره، از طریق مطالعه سخنان امام خمینی با استفاده از روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و همچنین با بهره گیری از روش تحلیلی- توصیفی به انجام رسیده است و نتیجه تحقیق حکایت از آن دارد که امام نسبت به تملکات نامشروع گذشته موضعی سختگیرانه مبتنی بر اعاده حقوقی که در اثر تملکات نامشروع تضییع شده است اتخاذ و نسبت به تملکات بعد از انقلاب اسلامی مقامات و دستگاه های دولتی نیز موضعی قانون مدارانه داشته است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, اراضی و املاک, تملک املاک, اصلاحات اراضی, تملکات دولتی}
    Seyyed Hossein Valiki *
    One of the issues that revolutionaries face is their approach to real estate owned by administrative authorities and big owners. After the Islamic revolution in Iran, the leader of the Islamic revolution has faced two basic problems regarding the aforementioned civil affairs. These two include the situation of unjustified acquisitions by the institutions and officials of the Pahlavi regime, as well as the issue of acquisitions required by revolutionary institutions after the victory of the revolution. Now it should be determined by examining the opinions of Imam Khomeini, the various dimensions of the mentioned issue, to find out what position there was by the leader of the revolution in this regard? The result of the research has determined that the leader of the Islamic Revolution had a strict stance towards the illegal acquisitions of the past and a law-abiding stance towards the acquisitions made after the Islamic Revolution by government officials and institutions.
    Keywords: Islamic Revolution, Lands, Properties, Property Acquisition, Land Reforms, Government Devices}
  • محمدجواد یداللهی زاده*، محمدرضا قائمی نیک

    متناسب با هر صورتی از زندگی و نظریه ای درباره آن، «کار» نیز معنای متفاوتی می یابد. انقلاب اسلامی نیز جهان بینی و سبکی از زندگی را ایجاد کرد که طبیعی است معنای متفاوتی از کار را نیز رقم بزند. با توجه به نیاز جامعه بعد از انقلاب اسلامی به آموزش، نهضت سوادآموزی تحت تاثیر نیروی انقلاب اسلامی در سال 1358 شکل گرفت و در آن، معنایی از کار سربرآورد که ویژگی های خاص و متمایزی نسبت به دیگر معانی کار داشته است. سعی شده است تا این مفهوم و معنای کار که در نهضت سوادآموزی، با تمرکز بر نهضت سوادآموزشی در مشهد، به عنوان مبنای فعالیت اعضاء آن بوده است، مورد پژوهش قرار گیرد. به جهت اهمیت مبانی اسلامی-ایرانی، برای فاصله گرفتن از مبانی نسبی گرایانه سعی کرده ایم تا با تعدیل روش شناختی در روش پدیدارشناسی این پژوهش به سرانجام برسد و در این راستا تلاش شده است از آموزه های کربن در پدیدارشناسی استفاده شود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که معنای حاضر در نزد اعضاء نهضت سوادآموزی مشهد که از طریق 50 مصاحبه و تحلیل دو کتاب تاریخ شفاهی در این زمینه به روش پدیدارشناسی به آن ها دست یافته ایم، متناظر با معنای قرآنی از کار در مفهوم عمل محسنانه بوده است.

    کلید واژگان: کار, انقلاب اسلامی, نهضت سوادآموزی, عمل محسنانه, پدیدارشناسی}
    Mohammadjavad Yadollahizadeh *, Mohammadreza Ghaeminik

    According to any life style and theory about it, "work" also finds a different meaning. The Islamic revolution also created a world view and a life style, which is logically to define a different meaning of work. Considering the need of the society after the Islamic Revolution for education, the literacy movement was formed under the influence of the Islamic Revolution in 1358, and in it, a meaning of work emerged that had special and distinct characteristics compared to other meanings of work. In this article, an attempt has been made to analyzes the concept and meaning of the work that has been in the literacy movement, focusing on the literacy movement in Mashhad, as the basis of its members' activities. Because the influence of Islamic-Iranian foundations was important for the research in this article, we have tried to avoide ourselves from the relativistic methodology. Therefore we have complete this research by adjusting the phenomenology method and have try to use the doctrines of Henry Corbin in Phenomenology. The findings of the research indicate that the meaning in the eyes of the members of the literacy movement of Mashhad, which we have obtained through 50 interviews and the analysis of two oral history books in this field by the phenomenological method, corresponds to the Qur'anic meaning of work, that is benevolent action.

    Keywords: Work, Islamic Revolution, Literacy Movement, Mohsenaneh Action, Phenomenology}
  • مهدی مختارپور*
    روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق روش تحلیل گفتمان و نشانه شناسی گفتمانی است و گفتمان های سینمای دینی پس از شناسایی مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که با توجه به تحلیل گفتمان ها و نشانه شناسی آثار سینمایی مورد بررسی پنج گفتمان اصلی شامل گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی، گفتمان فردیت محور، گفتمان دینداری تساهل و تکثرگرا و گفتمان بازگشت شناسایی شدند. در گفتمان دینداری تساهل و تکثرگرا و گفتمان فردیت خواهی، تخاصم ها و ستیزهایی با گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و گفتمان بازگشت محسوس و هوایدا است. همچنین بین گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و گفتمان بازگشت همپوشانی هایی موجود است. این همپوشی بین این دو گفتمان و گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی نیز صدق می کند.
    کلید واژگان: رسانه, تمدن سازی, گفتمان های سینمایی, نشانه شناسی, انقلاب اسلامی}
    Mehdi Mokhtarpour *
    The research method used in this research is the method of discourse analysis and discourse semiotics, and religious cinema discourses have been examined after identification. The findings of the research show that according to the analysis of the discourses and semiotics of the examined film works, five main discourses were identified, including the discourse of the Islamic revolution and the holy defense, the discourse of urbanization and ruralism, the discourse of individuality, the discourse of religious tolerance and pluralism, and the discourse of return. . In the discourse of religious tolerance and pluralism and the discourse of individualism, conflicts and conflicts with the discourse of the Islamic revolution and holy defense and the discourse of return are felt and airy. Also, there are overlaps between the discourse of the Islamic revolution and holy defense and the discourse of return. This overlap between these two discourses and the discourse of urbanism and ruralism also applies.
    Keywords: Media, CIVILIZATION, cinematic discourses, Semiotics, Islamic Revolution}
  • احمد گویا، مهدی نادری*
    پس از ترور شهید سلیمانی در سال 1398 (2019 م) نظام سلطه و دشمنان مقاومت اسلامی،  به واسطه ابزار رسانه و فضای همگانی سایبری، تلاش زیادی کردند تا بتوانند افکار عمومی جهانیان و به خصوص منطقه غرب آسیا و مردم آمریکا را به گونه ای هدایت و مدیریت کنند تا ضمن موجه نشان دادن ترور، جهانیان را نسبت به این ترور ددمنشانه متقاعد سازند. نظر به اهمیت موضوع بازنمایی رسانه ای، مقاله پیش رو با اتخاذ روش تحلیل محتوای کیفی و بهره گیری از روش هوشمند در جمع آوری داده ها و همچنین بهره گیری از تکنیک نتنوگرافی، درصدد پاسخ به این سوال اصلی است: بازنمایی ترور شهید قاسم سلیمانی در توییتر و اینستاگرام شبکه ایران اینترنشنال چگونه انجام شده است؟ یافته های تحقیق ناظر بر تحلیل و تبیین دیدگاه کاربران شبکه های اجتماعی توییتر و اینستاگرام رسانه خبری ایران اینترنشنال با تاکید بر زمان ترور شهید سلیمانی، بر چند نکته تاکید دارد: 1. بازنمایی با رویکرد تعمدی و راهبرد کلیشه سازی با هدف وارونه سازی حقیقت و واقعیت جبهه مقاومت اسلامی و در راستای توجیه افکار عمومی جهان و رفتار دولت مردان آمریکایی انجام گرفته است. 2. جبهه مقاومت اسلامی گرچه پیروز عرصه میدانی نبرد نظامی بوده است، اما در عرصه مجازی و گفتمان سازی از ظرفیت ها به خوبی استفاده نکرده است. 3. جبهه مقاومت باید در عرصه نبرد رسانه ای و فضای مجازی پیشگام باشد و راهبرد تهاجمی را جایگزین راهبرد تدافعی کند. در واقع  با پیشگامی در تصویرسازی می توان بازنمایی رسانه ای را به نفع جبهه مقاومت اسلامی مصادره کرد.
    کلید واژگان: شهید سلیمانی, انقلاب اسلامی, مقاومت اسلامی, شبکه های اجتماعی, ایران اینترنشنال}
    Ahmad Gooya, Mahdi Naderi *
    Following the murder of Martyr Soleimani in 2019, the dominant system and the opponents of the Islamic resistance made significant attempts to influence and control the public opinion around the globe, particularly in the West Asian region and among Americans, using media outlets and open internet forums in an effort to persuade the world of this vile evil while defending the assassination. The next piece, which addresses the crucial problem of media representation, representation of Qassem Soleimani's murder on Twitter and Instagram of Iran International Network is how this key question is being addressed with the use of qualitative content analysis method, intelligent data gathering techniques, and netnography methodology. How did it get done?" The study's conclusion examining and expressing the opinions of the Twitter and Instagram users of the Iran International news media, highlighting the time of Martyr Soleimani's assassination, highlight many points:Inversion of the facts and reality of the resistance front through deliberate representation and the use of stereotyping. Islamic and consistent with both American statesmen's conduct and global public opinion.The Islamic Resistance Front has triumphed in armed conflict, but it has not made effective use of its resources when creating dialogue online.The resistance front must innovate in the arena of media conflict and cyberspace and switch from an offensive to a defensive approach. In fact, with the help of an imaging pioneer, the Islamic Resistance Front might seize media coverage.
    Keywords: Social Networks, iran international, Shahid Soleimani, Islamic Revolution, Islamic Resistance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال