به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « برابری » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «برابری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین جماعتی گشتی*
    اخلاق و فقه، فقیهان را در مسیر عمق بخشی به اجتهاد و استنباط احکام و نیز فهم تعامل ها و همپوشانی و همگرایی آن دو یاری می رساند. نوشتار حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی، با تاکید بر آیه 228 سوره بقره، که به برخی از تکالیف و حقوق زنان اشاره دارد، به کشف چنین رابطه ای میان آن دو پرداخته است. با توجه به شواهد و ادله اخلاقی و فقهی، به دست آمد که اولا: مطلوب از درجه، جانب داری برای مرد نیست، بلکه احکام شرعی با لحاظ فضائل اخلاقی، تشریع شده است؛ از این منظر، به جهت مسئولیتی که خداوند به شوهر داده، باید با همسرش حسن معاشرت را داشته و تعهدات و تکالیف مربوط به حالات جسمی و روحی او را در خانواده رعایت نماید و در واقع، همه حقوقش را از زن استیفا نکند و همین، درجه و منزلتی اخلاقی و معنوی برای شوهر است. ثانیا: میزان مثلیت و همانندی حقوق و تکالیف زن و مرد، در برایند کلی حقوق و تکالیف متناسب است، نه تعداد آن؛ زیرا در تشریع حقوق و تکالیف زن و شوهر یکی بر دیگری برتری داده نشده است، بلکه براساس تفاوت های میان زن و مرد از لحاظ جسمی، روانی، احساسی و بر پایه فطرت انسانی می باشد.
    کلید واژگان: آیه درجه, برابری, حسن معاشرت, تناسب تکالیف}
  • مرتضی مشعلچی، ابوالفضل مرشدی*

    هرچند هییت های مذهبی در جامعه سنتی ایران دارای کارکردهای دینی و اجتماعی مشخص و تثبیت شده ای بودند، اما با تحولات گسترده در جامعه ایران و مدرن شدن روزافزون آن، نسبت این هییت ها با ویژگی های جامعه جدید «مسیله دار» شده است. بدان معنا که هرچند از یکسو، همه هییت های مذهبی به عنوان «نهادهای واسطی» که فرصت تعامل و تشریک مساعی مردم را فراهم می کنند، نقش موثری در تقویت ویژگی های جامعه مدنی دارند، اما از سوی دیگر، به جهت ترویج ویژگی های متناسب با جامعه مدنی، همه هییت های مذهبی به یک شیوه عمل نمی کنند. در این تحقیق سه «گونه آرمانی» هییت مذهبی یعنی گونه هویت اندیش، گونه بازاندیش و گونه مکتب اندیش از هم تفکیک و نسبت آن ها با برخی مولفه های جامعه مدنی بررسی شد. گونه بازاندیش با اهتمام ورزیدن به «تربیت مدنی» افراد جامعه و انتشار پیام های مدنی، در راستای تقویت جامعه مدنی حرکت می کند. گونه هویت اندیش با محوریت بخشیدن به تقویت «هویت شیعی»، بیشتر به سوی آفرینش «جامعه ای سنت گرا» حرکت می کند و گونه مکتب اندیش با محوریت دادن به تقویت «تشکیلات جهادی»، در پی آرمان «جامعه ولایی» است.

    کلید واژگان: هیئت های مذهبی, یزد, جامعه مدنی, برابری, زنان, اقلیت زرتشتی}
    Morteza Mashalchi, Abolfazl Morshedi *

    Although tradition religious association in traditional Iranian society had specific and well-established religious and social functions, with the extensive changes in Iranian society and its increasing modernization, the relationship of these tradition religious association with the characteristics of the new society has been "Problematic". This means that although on the one hand, all tradition religious association, as "Intermediary Institutions" that provide an opportunity for people to interact and collaborate, play an effective role in strengthening the characteristics of civil society, but on the other hand, not all of them act in the same way. In this study, the three "Ideal Types" of the tradition religious association, reflexivity, Identity-oriented and Movement-oriented, were separated and their relationship with some components of civil society was examined. The type of reflexivity moves towards strengthening civil society by striving for "Civic Education" of members of society and spreading civic messages. By focusing on strengthening the "Shiite Identity", the Identity-oriented type moves more towards the creation of "Traditionalist Societies", and Movement-oriented type, focusing on strengthening the "Jihadi organization", pursues the ideal of "Wilaii society".

    Keywords: Tradition Religious Association, Yazd, Civil Society, equality, women, Zoroastrian minority}
  • محمد شجاعیان*

    والزر در «حوزه های عدالت» تبیینی از اصول عدالت توزیعی را ارایه می دهد که بر فهم معانی خیرهای مختلف اجتماعی مبتنی است. این تبیین از عدالت، «تکثرگرایانه» و بر ایده «برابری پیچیده» بنا شده است. مقصود والزر آن است که هریک از حوزه ای حیات اجتماعی، معیارهای خاص خود برای توزیع خیرهای اجتماعی را دارد و نباید معیارهای یک عرصه را به عرصه های دیگر تسری داد. نقطه مقابل عدالت مطلوب والزر، جباریت وسلطه است که به معنای سلطه معیار عدالت در یک عرصه به عرصه های دیگرحیات اجتماعی است. تنوع اصول توزیع خیرهای اجتماعی، تلاش برای ایجاد سازگاری میان کثرت گرایی و برابری، و مخالفت با سلطه سرمایه بر عرصه قدرت سیاسی از نقاط برجسته نظریه عدالت والزر محسوب می شوند. از سوی دیگر، منتقدان والزر معتقدند خصلت محافظه کارانه والزر موجب می شود نتواند موضع انتقادی مشخصی درباره شیوه های نادرست توزیع خیرهای اجتماعی اتخاذ کند. عدم ارایه معیاری مشخص برای فهم معیارهای اجتماعی توزیع خیر، نسبیت معناهای اجتماعی و ناتوانی در ارایه معیاری برای نقد روش های نادرست در توزیع خیرهای اجتماعی از جمله مهمترین انتقاداتی است که بر نظریه عدالت والزر وارد شده است.

    کلید واژگان: عدالت, عدالت توزیعی, اجتماعگرایی, برابری, مایکل والرز}
    Mohammad Shojaiyan *

    In “Spheres of Justice,”Walzer offers an explanation of the principles of distributive justice based on an understanding of the meanings of the various social good. This explanation of justice is “pluralistic” and based on the idea of “complex equality.” Walzer’s point is that each area of social life has its own criteria for distributing social good, and one area should not be extended to other areas. The opposite of Walzer’s ideal justice is coercion and domination, which means the domination of the standard of justice in one area over other areas of social life. The diversity of the principles of the distribution of social good, the attempt to reconcile pluralism and equality, and the opposition to the domination of capital over the realm of political power are among the highlights of Walzer”s theory of justice. Walzer’s critics, on the other hand, argue that Walzer’s conservative nature makes him unable to take a clear critical stance on the wrong ways of distributing social good. Lack of a clear criterion for understanding the social criteria of the distribution of goods, the relativity of social meanings, and inability to provide a criterion for criticizing incorrect methods in the distribution of social good are among the most important criticisms of Walzer’s theory of justice.

    Keywords: Justice, distributive justice, Socialism, equality, Walzer}
  • حمید ضرابی*، فوزیه کشاورز، کورش استوار سنگری، بابک باصری
    زمینه و هدف

    با توجه به دیدگاه هایی که در خصوص تضییع حقوق زنان در جوامع مختلف به وجود آمده بود و به دنبال وقوع انقلاب های دموکراتیک در اروپا و رواج مفاهیمی چون برابری، جنبش های طرفدار حقوق زنان نیز با بهره گیری از چنین مفهومی (برابری) برآن شدند که به احقاق حقوق زنان بپردازند. در این مقاله سعی بر آن شده که مهمترین نحله های فمنیسم و چگونگی استفاده آن ها از مفاهیم برابری در دو نوع توصیفی و دستوری (حسابی و هندسی) شناسانده شوند.

    روش شناسی: 

    در این مقاله از روش توصیفی - تحلیلی برای بررسی مباحث مورد نظر استفاده شده است. یافته ها: حرکت آزادی خواهانه زنان که تحت عنوان فمینیسم از آن ها یاد می شود نحله های مختلفی را در خود پرورده است از جمله فمنیسم لیبرال، رادیکال، پست مدرن، فرهنگی، سوسیالیسم، همجنس گرا، اگزیستا نسیالیسم، نژادی انتقادی، روانکاوانه و سیاه و...

    نتیجه گیری

    پیدایش مسلک های مختلف از فمنیسم، دلیل نا ارآمدی این جنبش و روش های به کار رفته در دفاع از حقوق زنان بوده است ، گرچه که نمی توان پیامدهای مثبت فمنیسم در دفاع از حقوق زنان را نیز نادیده گرفت.

    کلید واژگان: فمنیسم, برابری, اسناد بین المللی حقوق بشری, مارکسیسم, زن}
    Hamid Zarabi *, Foozieh Ke, Kourosh Ostovar Sangari, Babak Baseri
    Background and Aim

    According to the views on the violation of women's rights in different societies and following the occurrence of democratic revolutions in Europe and the spread of concepts such as equality, women's rights movements also use such a concept. (Equality) They decided to realize women's rights. This article tries to identify the most important branches of feminism and how they use the concepts of equality in two types of descriptive and grammatical (arithmetic and geometric).

    Methodology

    In this article, a descriptive-analytical method has been used to examine the topics.

    Findings

    The women's liberation movement, known as feminism, has developed into a variety of disciplines, including liberal, radical, postmodern, cultural, socialism, homosexual, existential, and racial. Critical, psychoanalytic and black and ...

    Conclusion

    The emergence of different professions of feminism has been the reason for the inefficiency of this movement and the methods used in defending women's rights, although the positive consequences of feminism in defending women's rights can not be ignored.

    Keywords: feminism, Equality, international human rights instruments, Marxism, Women}
  • ناهید فتحی*، محمود ذبیح زاده باغلوئی

    تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تاثیر شاخص های دموکراسی سازمانی بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان به انجام رسیده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان زن در سازمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش، توصیفی -پیمایشی است. جهت گردآوری داده های مورد نیاز در این تحقیق، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. تحلیل و آزمون فرضیات پژوهش در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در بخش آمار استنباطی، از طریق نرم افزار لیزرل، با استفاده از مدل معادلات ساختاری و ضرایب تحلیل مسیر، تاثیر شاخص های دموکراسی سازمانیبر روی سرمایه روانشناختی زنان مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری، شاخص های مشارکت انتقادی، عدالت و پاسخگویی، تاثیر مثبت و معناداری بر روی سرمایه روانشناختی زنان در سازمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی داشته اند. همچنین میان شاخص های شفافیت و برابری با سرمایه روانشناختی زنان، ارتباط معناداری مشاهده نشده است.

    کلید واژگان: دموکراسی سازمانی, مشارکت انتقادی, شفافیت, عدالت, برابری, پاسخگویی, سرمایه روانشناختی}
    nahid fathi, mahmod zabih zadeh

    The aim of this study was to evaluate the effect of organizational democracy indicators on women's psychological capital in the organization. The statistical population in this study is female employees in the Humanities and Cultural Studies Research Institute. The present study is descriptive-objective in terms of practical purpose and in terms of type of method. Standard questionnaires have been used to collect the data required in this study. Analysis and testing of research hypotheses have been done in two sections: descriptive and inferential statistics. In the inferential statistics section, through the laser software, using the model of structural equations and path analysis coefficients, the effect of organizational democracy indicators on women's psychological capital has been studied. Based on the results of the structural equation model, the indicators of critical participation, justice and accountability have had a positive and significant impact on women's psychological capital in the Humanities Research Institute and Cultural Studies. Also, there was no significant relationship between transparency and equality indicators with women's psychological capital.

    Keywords: Organizational democracy, critical participation, transparency Justice, equality, Accountability, Psychological Capital}
  • سیدرضا موسوی*

    برابری و جانب داری از آثار تامس نیگل فیلسوف آمریکایی صرب تبار است، که در حوزه فلسفه سیاسی نگاشته شده است. وی در این کتاب می کوشد بین خیرات شخصی و غیرشخصی چشم اندازی از یک تعامل منطقی ایجاد کند و گره اخلاقی جانب داری بین این دو مفهوم را در اندیشه و عمل بگشاید. در حوزه عمل تاکید نیگل بیش تر بر جنبه های اقتصادی برابری شهروندی است تا جنبه های فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی آن. در این مقاله، نقد و بررسی کتاب نیگل در سه بخش اصلی انجام شده است؛ نخست، صورت و ساختار ظاهری کتاب بررسی شده و سپس به نیگل و کتابش در فلسفه سیاسی دوران مدرن پرداخته ایم. درپایان محتوای اثر را تحلیل و دستاورد کتاب نیگل را در دفاع از مکتب بی طرفی مخصوصا باتوجه به نگرش اقتصادی وی ارزیابی کرده ایم. تلاش نیگل مبتنی بر واکاوی مشکلات بین چشم اندازهای شخصی و غیرشخصی به صورت عام و هم چنین به صورت خاص در زمینه نابرابری های اقتصادی و اجتماعی با پیش فرض های بی طرفی برابری طلبانه است؛ البته این تلاش ها به راه حل مشخصی منتهی نمی شود.

    کلید واژگان: برابری, جانب داری, بی طرفی, لیبرالیسم, نیگل, رالز}
    SeyedReza Mousavi *

    Equality and Partiality is authored by American (with a Serbian descent) philosopher Thomas Nagle in political philosophy. In this book, the author tries to create a logical correlation between personal and non-personal goods, and by so doing he hopes to have unknotted the moral implications of partiality between these two concepts both in theory and in practice. In the practical sphere, Nagle puts more emphasis on economic aspects of equality among citizens than on the cultural, political, and social aspects. This paper   examines Equality and Partiality in three sections. It first concerns itself with the structure and appearance of the book, then it discusses the position of Nagle and his book in modern political philosophy, and it finally analyzes the content of the book and evaluates the achievement of the Nagle’s book in defending the school of impartiality especially on economic grounds. Nagle’s efforts focus on identifying the problems from his own personal and impersonal views about the social and economic inequality, with the equal presuppositions. Of course, these efforts have not led to clear-cut solutions.

    Keywords: equality, Partiality, Impartiality, Liberalism, Nagle, Rawls}
  • صدیقه شکوری راد
    مساله ی زن و نسبت او با مرد از موضوعات مهم مورد توجه در قرن حاضر بوده و اندیشمندان گوناگون هریک به فراخور حوزه ی کار خود به جهات مختلف آن پرداخته اند. در پژوهش کیفی حاضر، دیدگاه های انسان شناسی دکتر علی شریعتی درباره ی زن، حقوق خانوادگی و اجتماعی او و نسبت وی با مرد مورد مطالعه و تحلیل محتوایی قرار گرفته است. وی بر اهمیت نقش زنان در تحولات اجتماعی تاکید کرد و با تمییز سه تیپ شخصیتی میان زنان (زن سنی، شبه مدرن و فاطمه وار) زنان را به پیروی از فاطمه و ارزشهای اسلامی دعوت کرد. با وجود پاره ای تعارضات و گرایشات مرد سالارانه در آرای او، می توان دریافت که وی به برابری انسانی زن و مرد، آزادی ، اختیار و استقلال زن باور داشت اما با اعتقاد به نظریه ی حقوق طبیعی و اصالت خانواده، از اختلاف نقش زن و مرد و در نتیجه تعهدات و حقوق مختلف آنها در خانواده حمایت کرد، مانند سرپرستی مرد درخانواده، چند همسری و ازدواج موقت. وی نهادهای اجتماعی را متفاوت از نهاد خانواده و غیرطبیعی می دانست و با برجسته کردن استعدادها و توانایی های زنان بر حضور و مشارکت اجتماعی آنان پای فشرد اما درباره ی حقوق سیاسی- اجتماعی زنان و حدود آن ها ، مانند حق انتخاب شدن یا انتصاب آنها برای تصدی پست های مختلف، بحث نکرد.
    کلید واژگان: شریعتی, زن, اسلام, حقوق, برابری}
    Sedigheh Shakouri Rad
    The issue of women and their relation to men have been important subjects discussed by many thinkers in this century, from different points of view, depending on their specialities. In this qualitative research, the view of Ali Shariati on women, their familial and social rights in relation to men have been studied and evaluated. He believed in the paramount importance of women in all social changes and developments. Distinguishing three types of women; traditional, so-called modernized and like-Fatima who is independent, and socially active and responsible, Shariati encouraged women to deny western values and way of life and follow Fatima’s steps in life and implement great values of Islam. Although there are some inconsistencies and masculism tendencies in his views, it can be discerned that he believed in women’s ontological equality to men, their independence, and freedom of choice and will. However, based on his belief in natural law and also in preference of family over the individual, he supported some differences in their roles and rights in the family, such as men's guardianship, their right to polygamy and temporary marriage. T the same time, highlighting women’s talent and capabilities and, considering social relations and institutes being constructed rather than natural, he encouraged women to social presence and participation. He did not delve in different aspects of such contribution and did not elaborate on their social and political rights and their boundaries in details, such as their rights to be elected or appointed in different positions.
    Keywords: Shariati, Women, Islam, rights, equality}
  • محمد زرشگی، مریم افشاری*

    آمایش سرزمین به عنوان یکی از راهبردهای اصلی برای تراکم زدایی از تهران به شمار می رود که در قانون اساسی، قوانین برنامه های پنج ساله توسعه و ضوابط ملی آمایش سرزمین بر وجوب آن از جانب نهادهای ذی صلاح تاکید شده است. همچنین تاکنون دو بار ضوابط ملی آمایش سرزمین در سال های 1383 و1394 به ترتیب توسط هیات وزیران و شورای آمایش سرزمین به تصویب رسیده است. باید افزود که هرچند بررسی تحولات آمایش سرزمین طی سال های گذشته مبین تکوین و تکامل جایگاه این مهم در نظام قانونگذاری کشور است و مقوله آمایش سرزمین به رغم فراز و نشیب های فراوان از پشتوانه های قانونی بسیار مستحکمی در نظام برنامه ریزی کشور برخوردار است،اما هیچگاه به طور جدی به مرحله اجرا درنیامده و پیامد آن ایجاد گونه های مختلف تمرکز امکاناتی (سیاسی-اداری، علمی-آموزشی، اقتصادی-مالی، اجتماعی-فرهنگی، بهداشتی-درمانی، صنعتی و…) در کلانشهر تهران است. این مهم را نباید از نظر پنهان داشت که مشکلات تهران ریشه در نظام سیاسی-اداری و فضایی کشور داشته و نباید حل مسائل تهران را در خود این کلانشهر، بلکه در سطح ملی جستجو نمود. لذا در تحقیق پیش رو به مبحث تراکم زدایی که اساسا موضوعی بین رشته ای است، در پرتو اجرایی نمودن آمایش سرزمین پرداخته می شود. تحقیق حاضر از لحاظ روش شناسی یک تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده که با نگرش کاربردی به بررسی اهمیت آمایش سرزمین در راستای تراکم زدایی از تهران می پردازد.
    کلید واژگان: آمایش سرزمین, تراکم زدایی از تهران, تمرکزگرایی, برابری}
    mohammad zereshgi, maryam Afshari*

    Town & country planning is regarded as the main strategy for legal and administrative delocalization of Tehran and in the Constitutional Law, rules for 5 years development, national rules. It focuses on Town & country planning. In all 5 years plans, it is referred to seasonal development, balanced and regional development and Town & country planning and this issue reveals the importance of town & country planning. Moreover, in the years 2004 and 2015 the State Cabinet and Town & Country Planning Council ratified the law for insisting on town & country planning. It is to be noted that although evolutions of town & country planning during recent years confirms evolution of this issue at planning system of Iran and the issue of town & country planning in spite of ups and downs is strongly supported by planning system of Iran; the town & country planning was never executed seriously and some of the consequences for lack of executing this planning are: focus of facilities (political, administrative, scientific, educational, political-administrative, social, cultural, health, treatment and industrial) in metropolis of Tehran. It is to be noted that many problems of Tehran are originated from economic, social and spatial systems and it is necessary to solve these problems not only in Tehran but also in all parts of Iran. Thus, delocalization of Tehran shall be depend on benefiting national and multidimensional approaches. Nowadays, it is required to have inner field approaches toward different topics. It is to be noted that this approach does not negate the independence of different specialty fields; rather, its purpose is benefiting data from other fields if science and preventing from offering single aspect and unilateral strategies and through offering holistic, multidimensional approaches attempting to increase cooperation and overlap between different fields of law and other humanities. Thus, the present research deals with delocalization as inner field topic within frame of Town & country Planning.
    Keywords: : town & country planning_delocalisation of tehran_centralization_equity}
  • هاله حسینی اکبری نژاد *، حوریه حسینی اکبری نژاد
    حقوق بشر زنان یکی از موضوعات کلیدی در چارچوب نظام حقوق بین الملل بشر است؛ تا کنون اسناد و معاهدات بین المللی متعددی در حوزه ی حقوق بشر زنان به تصویب رسیده و نهادها و سازمان های متکثری در این حوزه در جنبه های مختلف به نقش آفرینی در عرصه ی جامعه ی بین المللی می پردازند. سازمان های بین المللی در راستای اعمال نظارت بر تحقق حقوق بشر زنان در سراسر جهان کارکردهای متنوعی دارند. یکی از مهم ترین این کارکردها، صلاحیت تفسیری است که در عمل به توسیع مفاهیم و در نتیجه گسترش قلمرو تعهدات دولت های عضو معاهدات حقوق بشری، منجر می شود. از جمله مفاهیم و مصادیق حقوق بشر که در پرتو نظریات تفسیری این نهادها، توسیع پیدا کرده است «منع تبعیض»، «برابری جنسیتی»، «حق سلامت»، «کلیشه های جنسیتی» و «حقوق جنسی و باروری» است. با توجه به عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برخی از اسناد حقوق بشری همچون میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، آگاهی از آخرین تفاسیر نهادهای نظارتی بر این معاهدات می تواند برای اتخاذ مواضع صحیح، مفید واقع شود.
    کلید واژگان: زنان, حقوق بشر, منع تبعیض, برابری, حق سلامت}
    Haleh Hoseini Akbarnejad *, Hourieh Hoseini Akbarnejad
    Women's rights is one of the important issues in the framework of international human rights; Many international treaties and other documents has been concluded in the field of women's human rights and many international organizations and institutions has had activity in international community so far. International organizations have been applied to monitor on insurance of women's human rights by several functions all over the world and specially their jurisdiction to interpretation of International norms is a key element in development of women's concepts. Some of the important human rights concepts and examples are "non-discrimination", "gender equality", "the right to health", "gender stereotypes" and "sexual and reproductive rights". With respect to the membership of Islamic Republic of Iran in the international treaties including the International Covenant of Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR) and the International Covenant of Civil and Political Rights (ICCPR), awareness of the recent general comments the international bodies is advantageous to decide effectively in international relations.
    Keywords: women, Human Rights, Non-Discrimination, Equality, right to health}
  • عاطفه عباسی
    با وجود تاکید دین اسلام بر برابری حقوق افراد، قانون مجازات اسلامی حاوی مقررات متفاوتی درباره زن و مرد می باشد که برخی در مورد زنان جنبه حمایتی دارد و برخی دیگر مانند سن مسوولیت کیفری، شهادت، دیه و قصاص به ظاهر تبعیض آمیز است. بر اساس ماده 550 این قانون، دیه زن نصف دیه مرد است و علت آن علاوه بر برخی دلایل فقهی، تفاوت جایگاه اجتماعی و اقتصادی زنان در برابر مردان ذکر شده است.
    با دقت در مبانی فقهی مربوط به این موضوع علاوه بر سکوت قرآن کریم در خصوص دیه زن و مرد، دلالت روایات مطروحه در این حوزه نیز با عنایت به تردید در سندیت برخی از ادله، مغایرت آنها با محتوای احکام مندرج در قرآن کریم و اختصاص برخی از روایات به امور خاص و در نتیجه عدم امکان تعمیم به موارد مشابه، لزوم نابرابری دیه زن و مرد را با چالش مواجه می سازد. فقدان اجماع در این حوزه و نیز تغییر در وجوه عقلی و استحسانی تفاوت دیه زن و مرد، نشانه ای از امکان تغییر در حکم عدم برابری دیه زن و مرد می باشد
    کلید واژگان: دیه, زن, مرد, برابری, فقه, حقوق, قانون مجازات اسلامی}
    Atefeh Abbasi
    Despite the emphasis of Islamic religion on the equality of the rights of individuals, the Islamic punishment law contains various provisions on men and women, some of which are supportive of women, and some others, such as the age of criminal responsibility, martyrdom, Qisas (retaliation in kind) and diya (blood money/ransom), are apparently discriminatory. According to Article 550 of this law, the women’s Diya is half the man’s Diya, and this is usually justified by juridical reasons and the difference in the social and economic status of women and women.
    In addition to the silence of the Holy Quran regarding the Diya of women and man, considering the jurisprudential principles related to this issue, as well as the doubt in the authenticity of some evidences, their contradiction with the content of the decrees contained in the Holy Quran, and the appropriation of some related narrations to particular cases, and thus the impossibility of their generalization into similar cases, one can challenge the necessity of the inequality. The lack of consensus in this area, as well as the change in the rational aspects of the difference between women’s and men’s diya, is a sign of the possibility to terminate the inequalities
    Keywords: diya, women, men, equality, Jurisprudence, Islamic punishment law}
  • عیسی امن خانی*، منا علی مددی
    نقد ادبی و زبان بایسته آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشته ایران، سابقه چندانی ندارد چرا که زبان رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفته اند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کرده اند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو جای خود را به زبان نقد داده، زبان نقد زبان هنجار گفتمان ادبی مدرن می شود.
    چرایی چنین تغییری را باید در تغییر گفتمان و پیش فرض های آن جست وجو کرد؛ زبان مدح/هجو تنها در گفتمانی به زبان هنجار تبدیل می شود که پیش فرض آن نظامی سلسله مراتبی (هرمی) باشد اما نقد ادبی و زبان نقد محصول گفتمان مدرن است؛ گفتمانی که پیش فرض آن برابری است. تنها در چنین گفتمانی است که امکان تحقق نقد ادبی و زبان آن وجود دارد.
    کلید واژگان: نقد ادبی, زبان نقد, زبان مدح, هجو, گفتمان مدرن, پیشامدرن, نظام سلسله مراتبی, برابری}
    Issa Amankhani *, Mona Alimadadi
    Literary criticism and it's necessery language doesnt have enough precedence in Persian literary history, becouase the popular language in premodern discourse was the "praise/ dispraise language". The writers and poets in this era usually used praise language and sometimes used dispraise language. But when parliamentary stablished in modern discourse, this language replaced by criticism language gradually and criticism language changed to usual language in modern discourse. The reason of this change must be researched in change of discourse and it's presupposithon. The praise/ dispraise language can be a usual language in a unequality structure, but criticism language is the result of a modern discourse that it's presupposithon is equality and just in this discourse the literary criticism and it's language can be and raise.
    Keywords: Literary criticism. Criticism language. Praise, dispraise language. Modern discourse. Premodern discourse. Unequality structure. Equality}
  • ابوالفضل ذوالفقاری*، سیده زهرا حسن زمانی
    عدالت از جمله والاترین آرمان های انسانی است که دارای سابقه ای همپای قدیمی ترین جوامع انسانی است. از آنجایی که مردم از نظر مفهومی و وابستگی به ارزش ها، برداشت های مختلفی از عدالت دارند و تحلیل نابرابری های اجتماعی عینی در یک جامعه بدون توجه به بعد ذهنی و ادراکی آن می تواند استنتاج نادرستی به ارمغان آورد لذا در این تحقیق به سنجش نگرش دانشجویان نسبت به مقوله عدالت اجتماعی پرداخته شده است. بنابراین در این مطالعه درپی پاسخ به این سوال بودیم که آیا می توان نگرش متفاوت افراد نسبت به عدالت اجتماعی را مرتبط با نوع دینداری آنها دانست؟ جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه شاهد بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 382 نفر برآورد شده است. همچنین در این تحقیق از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. یافته ها و نتایج تحقیق حاکی از وجود رابطه بین نگرش به عدالت اجتماعی و نوع دینداری دانشجویان بود به نحوی که هر چه دینداری آنها عقلانی تر و متجددانه تر شود نگرش آنها به عدالت اجتماعی نیز لیبرالیستی تر می شود و برعکس هر چه دینداری سنتی تر شود، نگرش آنها به عدالت اجتماعی نیز سوسیالیستی تر می شود. همچنین جنس و سن نیز در شکل گیری نگرش به عدالت اجتماعی موثر می باشد. بطوری که نگرش زنان به عدالت اجتماعی سوسیالیستی تر از مردان می باشد و هر چه سن افراد بالاتر می رود نگرش آنها به عدالت اجتماعی لیبرالیستی تر می شود. در نهایت از نظر نوع نگرش به عدالت اجتماعی نیز نتایج نشان می دهد که اکثر دانشجویان نگرشی رالزی (دیدگاه ترکیبی) به عدالت اجتماعی داشتد.
    کلید واژگان: سوسیالیسم, لیبرالیسم, عدالت اجتماعی, برابری, فردگرایی اقتصادی}
    Abolfazl Zolfaghari*, Seyede Zahra Hasanzamani
    Justice is one the most highly regarded virtues in societies and is as old as the human society itself. since people have different perceptions about the idea of justice according to their understanding and social values, the analysis of injustice in a society without considering its mental and perceptional aspects can lead to a misunderstanding. Therefore this study explores the students’ point of view about social justice and investigates the answer of this question: “can we consider the observed difference in people’s points of view about social justice, as related to their religiosity?” The theoretical viewpoints of current study are categorized in 4 groups: Need, Equality, fairness and individualism. Among different religion typologies, Shepherd typology was selected. Using Kukran formula by proportional layer sampling, survey was done among 382 students -332 from Tehran and 50 from Shahed university- were questioned. Results show that there is a correlation between the students’ point of view about justice and their type of religiosity. As their religious beliefs became more secular and individualistic and rationalistic, their points of view about social justice became more liberalized and as their religious beliefs became more traditional, their point of view about social justice became socialistic. Moreover, age and sex have correlation with respondent’s points of view about social justice but there was no significant correlation among social-economic base, semester of study, marital status and field of study and point of view about social justice. Results also show that most of the students had a Ralzi (compound) view about social justice.
    Keywords: Equality, Social justice, Economical individualism, liberalism}
  • مریم صانع پور
    روابط اجتماعی انسان ها مستلزم رعایت اصول اخلاقی است و هرقدر گستره ارتباطات اجتماعی بیشتر شود، ضرورت تقید به اخلاق فضیلت مندانه بیشتر خواهدشد. برخی صاحب نظران اخلاقی برآن اند امروزه تکثر و تنوع فرهنگ ها در رسانه جهانی موجب شده تا نتوان مشترکاتی اخلاقی برای بشریت ترسیم کرد، اما نگارنده در مقاله حاضر از پنج اصل اخلاقی به عنوان حداقل اصول اخلاقی که از ذاتیات و فطریات بشر نشئت گرفته، یاد کرده است که می توانند پایه های مشترک اخلاق جهانی در رسانه ها معرفی شوند؛ مشترکاتی که با تنوع و تکثر ارزش های بومی و محلی فرهنگ های اخلاقی مختلف نیز منافاتی ندارند؛ اصولی که عبارت اند از: کرامت شان انسانی، آزادی بیان، برابری و عدم تبعیض، وفاق اجتماعی، رفاه جمعی.
    کلید واژگان: آزادی بیان, برابری, رفاه جمعی, کرامت انسانی, وفاق اجتماعی}
    Human social relationship requires adhering to principles of ethics, and the wider the range of communication would be the stronger the need for adhering to virtuous ethics becomes. A number of thinkers in the field of ethics hold that variety and diversity of cultures in today’s world have made it impossible for us to determine any shared ethical principles for humans. However, the author of the present paper believes that there are five fundamental ethical principles, all stemming from the common nature of humans, which can be suggested as the common fundamental ethical principles in global media. These principles, which are not at all at odds with varieties and diversities in ethical cultures of different communities, include: human glory, freedom of speech, equality and non-discrimination, social consensus, and social welfare.
    Keywords: freedom of speech, equality, collective welfare, human glory, social consensus}
  • محمدعلی توانا
    مساله زنان، از مسائل اساسی جامعه معاصر است که راه حل های متفاوتی را تجربه نموده است. درحالی که فمینیست های موج اول بر حقوق برابر با مردان تاکید می کردند و فمینیست های موج دوم بر تمایز و تفاوت زنان از مردان اصرار داشتند؛ فمینیست های نسل سوم تلاش نمودند هر دو سوی معمای دو وجهی برابری- تفاوت را حفظ نمایند. یکی از نظریه پردازان موج سوم فمینیستی آیریس مایون یانگ است که نظریه شهروندی متمایز را ارائه نمود. یانگ با بهره گیری از نظریه دمکراسی مشورتی هابرماس و نظریه فوکو درباره گروه های حاشیه ای و سرکوب شده، تلاش نمود گونه ای دمکراسی ارتباطی- مشارکتی را طرح کند که در آن زنان و سایر گروه های ستمدیده و محروم ضمن حفظ تفاوت های خود در عرصه عمومی، امکان مشارکت کامل و برابر با سایرین را بیابند. بر همین اساس، مقاله حاضر نظریه شهروندی متمایز یانگ را مورد بررسی و نقد قرار می دهد تا نشان دهد که این نظریه تا چه اندازه در ارائه یک راه حل بدیل برای مساله زنان و گروه های اجتماعی محروم و حاشیه ای موفق بوده است.
    کلید واژگان: برابری, زنان, دمکراسی ارتباطی, مشارکتی, _ تفاوت, شهروندی متمایز}
    Mohammad Ali Tavana
    Women’s issues are among basic issues of contemporary society which have been offered different solutions. While the first- wave feminists would insist on the gender equality, the second wave would emphasize that women differ from men. The third wave tried to hold on to both sides of the conundrum: equality and difference. Iris Marion Young is one of the theorists of the third wave of feminism who presented the theory of Differentiated Citizenship. Through Consultative Democracy theory of Habermas and Foucault’s theory of Marginalized and Oppressed Groups she tried to plan a type of communicative-participatory democracy in order for women and other oppressed and deprived groups to fully and equally participate with others while maintaining their differences in public areas. On this very basis, the present research analyses Young’s Theory of Differentiated Citizenship to show the extent of success of the theory in offering an alternative solution to the issues of women and deprived social groups.
  • رسول ربانی، صمد کلانتری، علی هاشمیان فر *

    طرح مسئله: نابرابری های اجتماعی و استمرار فاصله طبقاتی یکی از معضلات جوامع بشری است، چنان چه فاصله طبقاتی همراه با بی عدالتی، استمرار و عمق نابرابری ها را به صورت یک مسئله مزمن و مهم اجتماعی در می آورد. برای تبیین موضوع، این مطالعه به دنبال بررسی عوامل موثر بر نابرابری های اجتماعی از منظری جدید، سرمایه اجتماعی را به عنوان متغیر مستقل در کنار دیگر عوامل مطرح کرده است.

    روش

    مقاله و تحقیق حاضر از نظر کنترل شرایط پژوهش یک مطالعه پیمایشی، هم چنین یک تحقیق تبیینی است. جامعه آماری بررسی حاضر کلیه شهروندان 15 ساله و بالاتر ساکن شهر اصفهان در زمان مطالعه بوده و حجم نمونه آن696 نفر می باشد. اطلاعات موردنیاز با ابزار پرسش نامه جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته اند. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندمتغیره و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته های به دست آمده در مجموع حاکی از حد متوسط بودن نابرابری اجتماعی در بین کل پاسخ گویان(7/2)و متوسط بودن سرمایه اجتماعی در بین آن ها (9/2) می باشد.

    نتایج

    نتایج حاصل ازپژوهش نشان می دهد که برحسب ارزش بتا (Beta) به ترتیب متغیرهای تجمل گرایی، سن، تحصیلات، عقلانیت، تبلیغات و ارضاء نیاز در تبیین نابرابری اجتماعی موثرند.همچنین نتایج بیان گر آنست که هر چه سرمایه اجتماعی بالاتر باشد، نابرابری اجتماعی کاهش خواهد یافت.

    کلید واژگان: اعتماداجتماعی, برابری, سرمایه اجتماعی, شبکه روابط اجتماعی, مشارکت اجتماعی, نابرابری اجتماعی}
    Rasoul Rabbany, Samad Kalantary, Seyed Ali Hashernianfar

    Social inequality and countinues of class interval is one of the most important problems of human beings. Class interval with injustice, countinues and deepness of inequalities can cause an important and hard question in a society. This study is seeking the effective causes of inequalities within societies. For to explication of the subject form a new outlook, the social capital as an independent variable is compaired with other independent variables, thesis is control condition for survey and explication. The statistical target population of the studies all the citizens above 15 years old in isfahan at the time of survey with a sample of 696 citizens. The needed information has been achieved by analyzing statistical questionnaire. analy the data, multiple regression, modeling and equation structure has been used. The beta values resultes show that variables of luxurity, age, education, rationality, advertisement, need satisfaction are effective in explanative of social inequality. Mean of social inequality and social capital is 2/7 and 2/9. The results of this survey show that social inequality reduces when social capital arises.

  • محمدحسین رمضانی قوام آبادی
    طرح مسئله: تعداد زیاد افراد معلول در جهان موجب اتخاذ تدابیر گوناگونی در سطح ملی و بین المللی شد. آسیب پذیر بودن بیش از حد معلولین سبب به انزوا کشیده شدن ایشان می شود و به همین دلیل نیز اغلب آن ها عملا قادر به مشارکت در امور اجتماعی نمی باشند. تدوین کنوانسیون مربوط به حقوق اشخاص معلول(2006) توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقطه عطفی در حمایت از حقوق افراد مزبور تلقی می شود. این کنوانسیون در پی شناسایی رفع تبعیض و ایجاد فرصت های برابر بین معلولین و سایر افراد می باشد. این مقاله در تلاش است ضمن نشان دادن خطوط اصلی کنوانسیون، به تجزیه و تحلیل تعهدات ایران نسبت به سند فوق بپردازد.
    افراد معلول نیازمند توجه ویژه ای هستند. حقوق ملی و بین المللی به تدریج به حقوق این افراد توجه کرده است. کنوانسیون 2006 حمایت از اشخاص معلول در سطح بین المللی و قانون حمایت جامع از معلولین مصوب 1383 در سطح ملی نشان گر توسعه حقوق این افراد می باشد. این مقاله در صدد تجزیه و تحلیل و مقایسه قانون مزبور با مقررات بین المللی است.
    روش
    در این تحقیق تلاش می شود به صورت توصیفی و تحلیلی موضوع حمایت از حقوق معلولین در سطح بین المللی مورد مطالعه قرار گیرد و با توجه به ملحق شدن ایران به کنوانسیون 2006 ضمن تجزیه و تحلیل این سند به مقایسه آن با مقررات داخلی خصوصا قانون جامع حمایت از معلولین بپردازیم.
    نتایج
    با بررسی و مقایسه کنوانسیون 2006 معلولین و قانون جامع حمایت از معلولین مصوب 1383 کاستی ها و خلاءهای موجود در مقررات ایران روشن می شود. لذا کنوانسیون بین المللی مزبور الگو مناسبی خوبی برای اصلاح و بازنگری در مقررات ملی تلقی می شود. تقویت مقررات این قانون می تواند وضعیت معلولین را در حقوق داخلی بهبود بخشد. بازنگری و لحاظ کردن سیاست جنایی پیشگیرانه و حمایت از معلولین در حقوق جزای شکلی و ماهوی از جمله مواردی است که باید مورد توجه مقنن قرار گیرد.
    کلید واژگان: برابری, تبعیض, حقوق بین الملل, حمایت, معلولین}
    M.H. Ramazani Ghavamabadi
    Objective
    Disable people need special legal attention. In this regard, special rules have been gradually developed by domestic and international law. Convention for the Protection of the Disabled Disability (2006) in the international community and the Iranian Act of comprehensive protection of the disable people (1383) in a national community are examples of above mentioned legal development. The article is to analysis the efficiency of Iranian Act by a comparative study.
    Method
    The method of this research is descriptive and analytical. It is descriptive when seek to explain the rules of international law which has been codified in the 2006 Convention for the Protection of the Disabled and is analytical where the international act with the tryies to compare national regulations of protection of disable people.
    Conclusion
    In Comparison which 2006 Convention for the Protection of the Disabled Disability, the Iranian Act of comprehensive protection of the disable people (1383) is as an incomplete law. In this aspect, the Convention may be considered an appropriate model of possible revision of the mention to Act. Taking into account the preventive criminal policy and the protection of the disable people by the procedural and substantial criminal law are among the matters which should be considered be legislators.
  • کریمه گل گلی
    پژوهش حاضر، نقد و بررسی آموزه های جنبش فمینیسم از منظر آیات و روایات است. با توجه به عنوان، پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است. همه منابع و مراجع مرتبط با آموزه های فمینیسم و آموزه های اسلامی، جامعه این پژوهش می باشند.
    در پژوهش حاضر، طبقه بندی، تحلیل، استدلال و نتیجه گیری منطقی با توجه به ماهیت داده ها، صورت گرفته است. گستره و قلمرو پژوهش، در ارتباط با حوزه آیات و روایات و آراء و اندیشه های فمینیست ها می باشد.
    تاریخچه فمینیسم، نحوه شکل گیری و امواج سه گانه آن از مباحث اصلی این پژوهش می باشد. در خلال این مباحث آموزه های فمینیستی، نظریه ها و آراء طرفداران این جنبش و نیز نقد این آموزه ها از منظر آموزه های اسلام نیز بررسی شده است.
    با توجه به نتایج این پژوهش می توان بیان کرد که مبانی تفکر فمینیسم از اساس با آموزه های وحیانی، آیات و روایات ناسازگار است و با توجه به تبلیغات گسترده غربیان، این جنبش نتوانست گامی موثر و عملی برای ارتقای جایگاه زنان بردارد.
    کلید واژگان: مردسالاری, خانواده, فمینیسم, برابری, ازدواج, اخلاق فمینیستی, تفاوت}
    Dr.Mohammad Faker Meybodi, Karima Gulguli
    The present research is a criticism of feminism according to the Quranic verses and traditions of the infallibles. The research has been conducted in an analytical – descriptive way. All sources related to feminism and Islamic doctrines have been studied for accomplishment of the research. In this study, the classification, analysis, argumentation and conclusion have taken place in view of the nature of the data. The extent and sphere of research include the verses of the Quran, narrations of the infallibles, and views as well as thoughts of the feminists. The history of feminism, its formation and the three waves of feminism are some of the major discussions in this research. Meanwhile, the doctrines of feminism, theories and views of the advocates of feminism and also the criticism of these doctrines from the perspective of Islamic doctrines have also been examined. Considering the findings of this research, it can be said that thefoundations of feminism are basically incompatible with revelatory doctrines, verses and traditions. Despite extensive propagation by Western and European countries, this movement has failed to take any effective and concrete actions towards promoting of women's position and status in the world.
  • مصطفی میرمحمدی
    از آن جا که در دهه های اخیر برخی کشورهای اروپایی محدودیت هایی برای پوشش زنان مسلمان وضع نموده اند، لذا تبیین حقوق اقلیت ها در حقوق بین الملل ضروری می باشد. در این مقاله به جایگاه حقوق اقلیت ها در حقوق بین الملل و محدویت هایی که بر سر راه حفظ و حمایت از حقوق اقلیت های دینی وجود دارد پرداخته شده و در پرتو اصل «عدم تبعیض» و «برابری» افراد، ماده 27 میثاق حقوق مدنی و سیاسی و آموزه «حاشیه ارزیابی» به بررسی و نقد ممنوعیت حجاب از منظر حقوق بین الملل اقلیت ها می پردازد. در نهایت برآیند مقاله این است که ممنوع دانستن حجاب نقض حقوق بشری افراد و آزادی دینی آنان است و بیشتر ناشی از فشارهای سیاسی و اجتماعی می باشد.
    کلید واژگان: حجاب, حقوق بین الملل, اقلیت ها, برابری, عدم تبعیض}
    Seyyed Mostafa Mirmohammadi
    Since in the recent decades some European countries made restrictions for Muslim women wearing hijab, it is necessary to explain minority rights in the international law. Thus, this paper deals with the status of minority rights in the international law and the existing barriers for religious minorities to maintain their rights. And in the light of the principle of “non-prohibition” and “equality” of individuals, article 27 of the International Covenant on Civil and Political Rights, and “doctrine of margin of evaluation” the paper critically evaluates the prohibition of hijab in the view of international minority rights law. Finally, the paper concludes that prohibition of hijab is a breach of individuals’ human rights and their religious freedom, which is because of social and political pressures.
    Keywords: hijab, international law, minorities, equality, non, discrimination}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال