به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بوم شناسی فرهنگی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بوم شناسی فرهنگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • منصور مرادی*، محمود سید، علی باصری، محمدهادی منصور لکورج

    از گردشگری به عنوان بزرگترین حرکت صلح آمیز از یک سوی مرزهای فرهنگی به سوی دیگر در تاریخ جهان یاد می نمایند. بومی سازی یکی از گفتمان هایی است که در عرصه پارادایم های جدید توسعه مطرح و مورد توجه قرار گرفته است. بومی سازی در مفهوم خودباوری، حفظ و احیای روش های بومی و اعتبار بخشی به فرهنگ خودی بر اساس شناخت واقعی آن است. تجربه روشن ساخته است که بسیاری از تکنیک ها و روش های بومی به دلیل سازگاری و تطابق با زیست بوم، همان روش هایی هستند که امروزه معرف روش های رسیدن به توسعه پایدار هستند. این امر در عرصه گردشگری در مقوله هایی چون دانش های بومی، اقامتگاه های بوم گردی و گردشگری روستایی نمود می یابند. در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستیم: تاثیرات (مثبت) پدیده بومی سازی بر گردشگری شرق استان گستان به چه صورت بوده است؟ در بعد روش شناختی از روش تحقیق کیفی و رویکرد متناسب با کار انسان شناختی یعنی مردم-نگاری به عنوان روش عملیاتی تحقیق بهره برده شد و تکنیک تحلیل موضوعی به منظور تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. با درنظر گرفتن هدف و مسیله محوری پژوهش یعنی بررسی تاثیر رویکرد بومی سازی در فرآیند گردشگری پایدار، و با توجه به تحلیل یافته ها نتیجه گیری می شود که با ایجاد زمینه های بومی سازی در عرصه گردشگری قلمرو تحقیق ، توانبخشی و کارایی جامعه بومی افزایش یافته و این امر با فرآیند توسعه پایدار گردشگری ارتباط مستقیم دارد

    کلید واژگان: بومی سازی, گردشگری پایدار, اقامتگاه بوم گردی, بوم شناسی فرهنگی, دانش های بومی}
    Mansour Moradi *, Mahmood Seyed, Ali Baseri, MohammadHadi Mansour Lakoraj

    Today, tourism seeks to gain experience and return to the knowledge of the beliefs and traditions of local communities. Localization is one of the discourses that has been considered in the field of new development paradigms.Localization in the sense of self-belief, preservation and revival of indigenous methods and validation of one's own culture based on its real knowledge in the first place and conscious selection of economic, social and cultural methods and techniques of new scientific knowledge in the second place. Experience has shown that many indigenous techniques and methods, due to their compatibility with the ecosystem, are the same methods that represent the methods of achieving sustainable development today. In the field of tourism, this is reflected in components and categories such as indigenous knowledge, ecotourism, ecotourism resorts, event tourism, and rural and nomadic tourism. Considering the purpose and central issue of the research, ie the effect of localization approach in the process of sustainable tourism, it is concluded that by creating localization in the field of tourism, the scope of research, rehabilitation and efficiency of the indigenous community has increased. It has a direct connection.In the methodological dimension, the qualitative research method and the approach appropriate to anthropological work, ie ethnography, were used as the operational method of research, and the thematic analysis technique was used to analyze the data.

    Keywords: localization, sustainable tourism, ecotourism resort, cultural ecology, indigenous knowledge}
  • یوسف سرافراز*، محمدسعید ذکایی

    انسان شناسی زیست محیطی از زیررشته های انسان شناسی فرهنگی محسوب می شود که هدف نهایی آن بررسی انواع روابط میان انسان و محیط زیست پیرامونش است. در این مقاله، با کاوش در منابع حوزه انسان شناسی زیست محیطی به شناسایی موضوعات متداول آن، رویکردها و نگرش هایی که برای فهم رابطه انسان- محیط زیست دارد و درنهایت کوشش های کاربردی آن پرداخته ایم. بر همین اساس، ساختار مقاله حاضر در بخش بدنه به سه بخش تقسیم شده است. در بخش نخست، با مرور جدیدترین مقالات منتشرشده به زبان انگلیسی در حوزه انسان شناسی زیست محیطی از سال 2018 به این سو، به بررسی مهم ترین موضوعاتی که مورد توجه انسان شناسان زیست محیطی بوده پرداخته شده است. موضوعاتی از جمله تجربه فرهنگی محلی چالش های زیست محیطی و روندهای سازگاری با این چالش ها مهم ترین موضوعات هستند که تداوم علایق پیشین این حوزه را نشان می دهند. در بخش دوم، رویکرد خاصی که انسان شناسان در تعریف نسبت خود با چالش های زیست محیطی دارند بررسی شده است. انسان شناسان برای مشارکت در چالش های زیست محیطی نقش های مختلفی برای خود تعریف می کنند؛ از جمله تفسیرگر، مترجم، میانجی، تسهیلگر و کنشگر. تنوع این نقش ها گویای ظرفیتی است که انسان شناسی برای مشارکت در چالش های زیست محیطی دارد. بخش سوم با مرور مهم ترین منابعی که به انسان شناسی زیست محیطی کاربردی پرداخته اند، انواع مختلف کاربردها و مشارکت های انسان شناسی زیست محیطی بررسی شده است. درنهایت، در بخش نتیجه با بررسی برخی شکاف ها در مطالعات انسان شناسی زیست محیطی، مدلی از مشارکت انسان شناسی در بررسی چالش های زیست محیطی ارایه شده که از سه جزء محوری جامعیت معرفتی، جامعیت کنشی و جامعیت مقیاسی تشکیل شده است. هریک از این سه جزء در مطالعات این حوزه مدنظر انسان شناسان بوده است.

    کلید واژگان: انسان شناسی زیست محیطی, انسان شناسی کاربردی, بوم شناسی فرهنگی, جهان محلی شدن, مردم نگاری چندگونه ای}
    Yusef Sarafraz *, Mohammadsaeed Zokaei

    Environmental anthropology is one of the sub-fields of cultural anthropology whose ultimate goal is studying types of relationships between humans and their surrounding environment. By utilizing the resources in this field, we seek to identify common issues, approaches and attitudes, and finally its applied efforts. Accordingly, the structure of this article in the body section is divided into three parts. In the first part, by reviewing the latest English articles from 2018, in the field of environmental anthropology, the most important issues considered by environmental anthropologists have been studied. The important topics refer to the cultural experience of environmental challenges and the processes of adaptation to these challenges. The second part studies the specific approach of anthropologists defining their relation to the environmental challenges. To participate in environmental challenges, anthropologists define various roles for themselves, including interpreters, translators, mediators, facilitators, and actors. In the third part, while reviewing the most important sources dealing with applied environmental anthropology, we examine different types of applications and participations in environmental anthropology. Finally, a model of anthropological participation in the study of environmental challenges is presented, which consists of three pivotal components: knowledge, action and scale comprehensiveness.

    Keywords: : environmental anthropology, applied anthropology, Cultural Ecology, glocalization, Multispecies Ethnography}
  • محمد افروغ *

    از گذار درک و شناخت فعالیت های انسان در زیست بومش می توان به شناخت پدیده های بومی رسید. از این رهگذر مصداق ها و نمونه های مادی فرهنگ از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مصداق ها بازتاب دهنده اندیشه ها، آمال و تخیلات از طریق عینیت بخشی است و پندارهای غیرمادی را به شیوه های مادی و در قالب آثاری عمدتا از جنس هنر به ظهور می رساند. بر این پایه، دست بافته های ایلی و عشایری ایران و به طورخاص گلیم بافته ها محملی برای بازتاب باورها، زیست بوم و عناصر آن، ذهنیات، احساسات و تمنیات درونی بافندگان است. آن ها در هر ایل و منطقه ای خاص، بر مبنای باورها و روحیات شخصی، فرهنگ و هم چنین محیط زندگی را در کنار هم قرار داده و به عنوان بخشی از هویت ایلی و جمعی در دست بافته خویش با سبک مختص به خود، بازآفرینی می کند. تعامل و همراهی و پیوستگی میان فرهنگ و زیست بوم در عشایر بسیار چشم گیر است. این مقاله بر آن است تا به بازشناسی دست بافته های عشایری ایران با تکیه بر گلیم چهار منطقه از منظر مولفه های فن-شناختی (ریسندگی، رنگرزی، فنون بافت)، زیباشناختی (طرح و نقش، رنگ بندی)، مواد اولیه، ساختار فرهنگی و اجتماعی، منابع انسانی تولید (هنرمندان بافنده) را مورد مطالعه و بررسی قراردهد. جامعه نمونه و انتخابی در این تحقیق، چهار ایل بختیاری، قشقایی، شاهسون و کرمانج است. نحوه انتخاب نمونه ها به واسطه برجستگی ایل های یاد شده در تنوع و پرکاری و نقش پردازی گلیم ها و هم چنین اشتراکات در برخی نقوش می باشد. پژوهش حاضر از نوع بنیادین و روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و جمع آوری داده ها به روش کتاب خانه ای و میدانی صورت گرفته است.

    کلید واژگان: ایل و عشایر, گلیم, دست بافته, نقش و رنگ, بوم شناسی فرهنگی, فن بافت}
    Mohammad Afrough*

    By understanding human activities in his ecosystem, we can recognize material cultures. It is important to see how thoughts, aspirations and imaginations emerge as cultural materials which are considered as products of crafts and artistic skills. So, nomadic and tribal handwoven products of Iran, especially killims, reflect beliefs, emotions, desires and also ecosystems of people who weave them. There is a wonderful interaction and connection between culture and ecosystem of nomads. The aim of this paper is recognition of nomadic handwoven objects in four main regions of Iran based on technical components (spinning, dyeing, weave techniques) aesthetics (design, coloring), materials, the cultural and social structures, and human resource of production (weaver artists). The case studies of the research are the killims of Bakhtiari, Qashqaei, Shahsavan and Kormanj tribes. The reason of choosing these killims is their significance in nomadic handwoven objects (due to their diversity, motifs and laborious nature) and also their common motifs. The paper is written based on a fundamental research which was conducted by a descriptive-analytical methodology; data collection was done both in field and by reviewing documents.

    Keywords: nomads, Handwoven, killim, Cultural Ecology, motif, color, weaving technique}
  • ساره راسخی*، مهدی قربانی

    بوم شناسی فرهنگی، دانشی است که جنبه های فرهنگی ارتباط انسان را با طبیعت پیرامون خود مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. تاریخ نمایانگر آن است که انسان ها همواره از محیط و منابع اطراف خود در جهت بقا، پیشرفت و شکل گیری فرهنگ و تمدن خود بهره برده اند و در این مسیر به تجربه و دانشی دست یافته اند که به جرات می توان گفت، بخشی از سرمایه ملی هر قوم است. لذا یکی از ابعادی که در اکولوژی فرهنگی مورد بحث قرار می گیرد، دانش اکولوژیک بومی در مدیریت مراتع و دامداری است. از این رو در این بررسی به تحلیل بوم شناسی فرهنگی و بیان و بررسی نقش دانش بومی در ابعاد مختلف مدیریت مراتع و دامداری در منطقه قصر یعقوب در شمال استان فارس پرداخته شده است. روش تحقیق این بررسی به شیوه پیمایشی بوده که به جهت تولید اطلاعات از روش مشاهده مستقیم، مشاهده مشارکتی و مصاحبه سازمان یافته بهره گرفته شده است. این تحقیق به بررسی جنبه های مختلف از فرهنگ و دانش بومی گله داران در مکانیسم مدیریت مراتع در میان آن ها پرداخته و عنوان می نماید که گله داران برای مقابله با سختی های اجتماعی، اقتصادی، اقلیمی و همچنین در برخی مواقع کمبود منابع در دسترس، مجبور به ایجاد یک ساختار اجتماعی در بهره برداری از مراتع شده اند. در این ساختار، افراد دارای نقش های متفاوت و یا یکسانی ‏اند که بر پایه مشارکت و همکاری با یکدیگر، دام را برای مدتی مشخص در عرصه مرتع مدیریت می نمایند. مجموع این روابط و کنش ها منجر به شکل گیری فرهنگی غنی و سنتی از دانش بومی دامداری گشته که علاوه بر تسهیل فعالیت های روزمره و مرتبط با گله داری، زمینه ساز حفظ ساختارهای اجتماعی روستا نیز گردیده است.

    کلید واژگان: بوم شناسی فرهنگی, دانش بومی, روستای قصر یعقوب, گله داری, ساختار اجتماعی}
    Sareh Rasekhi*, Mahdi Ghorbani

    Cultural ecology is a knowledge that investigates and analyzes the cultural aspects of human relevancy with their surrounding nature. History indicates that humans continually use their surrounding environment and resources in order to survive, developing and forming his culture and civilization and, through this means, he was able to achieve knowledge and experience that can say courageously that these achievements are a part of the national capital of any tribe. Therefore, Indigenous Ecological knowledge (IEK) in rangeland management and pastoralism is one of the dimensions that is discussed in cultural ecology. Thereby, this research investigated the cultural ecology analysis and indigenous knowledge role in different dimensions of rangeland management and pastoralism in Ghasr-E-Yaghoub region in the north of Fars Province. This research conducted as survey method that used direct observation for producing data, cooperative observation and organized interview methods. This research investigated the different aspects of stakeholders’ culture and indigenous knowledge in rangeland management mechanism among them and states that stakeholders for confronting to hardships of social and economic, continental and also occasionally available resources deficiency, are forced to create a social structure for rangeland utilizing. In this structure the members have different or similar roles that based on partnership and cooperation with each other, manage the livestock for a specified time in rangeland. The total sum of these relations and interactions lead to forming a rich and traditional culture from pastoralism indigenous knowledge that in addition to facilitating of routine activities and correlated to pastoralism is also underlying of village social structures maintain.

    Keywords: Cultural Ecology, Indigenous Knowledge, Ghasr-E- Yaghoub Village, Pastoralism, Social Structure}
  • ابو علی ودادهیر*، موسی الرضا غربی، منیژه مقصودی، نسرین امیدوار
    انسان شناسی به عنوان رشته ای که هدفش فهم انسان و جایگاه آن در نظم طبیعی امور است از سوی به امور که بدیهی می انگاریم توجه می کند و از سویی به اموری که برایمان مبهم است، توجه می کند. در این راستا این مقاله در حوزه انسان شناسی تغذیه با رویکردی مردم نگارانه و ملهم از رویکردهای مادی در تحلیل سیستم های فرهنگی به بررسی الگوها و شیوه های مصرف غذایی گیاه کما و باورهای فرهنگی مرتبط با آن در منطقه ای در جنوب سبزوار می پردازد. نتایج این بررسی حاکی از اهمیت قابل ملاحظه این گیاه مرتعی در بستر جوامع دامپرو منطقه مورد مطالعه است. به جهت اهمیت و کارکردی که این گیاه در چرخه حیاتی منطقه دارد، صورت بندی فرهنگی خاصی از آن در جامعه مورد مطالعه شکل یافته است. در این تصویر فرهنگی تلاش بر آن شده است با نوعی ساز و کار نامقدس ساز از این گیاه حفاظت گردد. در واقع به واسطه اهمیتی که گیاه کما در سطح محیطی و اقتصادی بافت دام پرور منطقه دارد، در سطح فرهنگی، در قالب یک برهم کنشی فرهنگی نوعی فرهنگ حفاظتگر درباره آن شکل یافته است. این فرهنگ حفاظت گر موجب تاثیراتی در حوزه اندیشه و عمل کنشگران منطقه در ارتباط با این گیاه شده است.
    کلید واژگان: گیاه کما, شیوه ها و الگوهای پخت, بوم شناسی فرهنگی, تغذیه گیاهی, صیانت فرهنگی از منابع}
    Abuali Vedadhir *, Mosareza Gharbi, Manijeh Maghsodi, Nasrin Omidvar
    Anthropology is a discipline that its aim is to understand human and its place in the natural order of things. On the one hand, Anthropology examines affairs that are simple and normal and on the other hand, it examines ambiguous Affairs. According to this, current article is in nutritional anthropology by an ethnographic approach and inspired by the vision of cultural ecology and it examines patterns and ways of nutritional consumption of Koma and cultural belief relate to it in a region in south of Sabzevar. Results of this examination indicate that there is a considerable importance for this pasturage plant in context of animal husbandry communities of the studied region. Due to the importance and function of the plant in the life cycle of region, a certain cultural formations and image of this plant is formed in the studied society. The cultural image has been tried to protect this plant with unholy construction mechanism. In fact, because of the importance of the Koma in the environmental and economic level of the animal husbandry context of the region, from cultural level, a kind of cultural interaction and a kind of preservation culture is created. This kind of protection culture would affect the thought and action of regional actors in the field and their relation with the plant.
    Keywords: Koma, cooking practices, patterns of Koma, Koma cultural ecology, plant nutrition, cultural preservation of resources}
  • وحید عسکرپور، آرش تیرانداز، بهرام آجورلو
    هدف از نگارش این مقاله بررسی مقدماتی منطقه قره داغ آذربایجان از سه منظر بوم شناختی، باستان شناختی و قوم شناختی است. این منطقه کوهستانی فاقد خاک زراعی غنی بوده و روستاهای کم جمعیت و اوباهای ایلات کوچ رو، تنها زمین سیمای آن محسوب می شوند. بررسی های باستان شناختی نیز نشان از فقر نسبی شواهد باستانی در دوره های ماقبل عصر آهن دارند. موضوع اصلی این مقاله، بررسی دلایل تداوم زندگی کوچ رو در این منطقه تا به امروز و نشان دادن پیوستگی های تاریخی و بوم شناختی آن است. در این مقاله نشان داده می شود که با توجه به شاخصه های محیطی و بوم شناختی حاکم بر منطقه قره داغ مرکزی، سنت های فرهنگی موجود در آن برای مدت بیش از سه هزار سال و با محوریت کوچ روی عمودی تداوم یافته است. فرض اصلی آن است که تداوم شرایط بوم شناختی و محیطی و محدودیت های خاص آن موجب این پایداری و استمرار فرهنگی بلند مدت شده است. روش اصلی مورد استفاده در این پژوهش قوم باستان شناسی است. بررسی های باستان شناختی و قوم شناختی قره داغ بار دیگر نقش بنیادین زیست بوم را در پایداری یا ناپایداری شیوه های گوناگون زیستی اجتماعات انسانی بازتاب می دهد. روشن است که زیست بوم هایی نظیر قره داغ مرکزی، هرگز مجال شکل گیری نظام های استقراری و حرکت به سوی پیچیدگی های اجتماعی و فرهنگی را به ساکنان خود نخواهند داد.
    کلید واژگان: اوبا, بوم شناسی فرهنگی, شاه سئون, عصر آهن, قره داغ, قوم باستان شناسی, کوچ رو}
    Vahid Askarpour, Arash Tirandaz, Bahram Ajarloo
    The paper is concerning preliminary survey of Qaradaq region of Eastern Azerbaijan in view of ecological, archaeological and ethnographic perspectives. The region under study is poor in fertile soil, underpopulated settlements and nomadic Ubas being its dominant landscape. Indeed, archaeological investigations show the lack of considerable archaeological records up to the Iron age. The main subject matter of the paper is to investigate primary reasons behind permanence of nomadic subsistence in the region up to now as well as its historical and ecological continuation. It has been shown that there is a permanence of cultural traditions for more than three thousand years on the basis of environmental and ecological factors along with the dominance of vertical pastoralism. The main hypothesis was that the endurance in ecological and environmental conditions as well as its particular limitations is the reason behind the permanence of long-term cultural traditions. Ethno-archaeology has been chosen to undertake such a research. archaeological and ethnographical investigations of Qaradaq has been shown once more the principal role of ecosystem in permanence or impermanence of different modes of human life and subsistence. It is clear that ecosystems such as Central Qaradaq in no way allow the formation of settlement systems and moving toward social and cultural complications to occur.
    Keywords: Cultural Ecology, Ethnoarchaeology, Iron Age, Qara Dagh, Pastoralism, Shahsavan, Uba}
  • جلال الدین رفیع فر، موسی الرضا غربی، محمد زرقی
    آسیاب به عنوان یکی از نمودهای تمدن ایرانی، جلوه ای از دانش بومی ایرانیان در راستای سازگاری با اقلیم خشک و کم آب ایران است. این پژوهش، به بررسی بسترمند و زمینه مند فرهنگ آسیابانی در یکی از روستاهای منطقه جنوبی سبزوار می پردازد و با اتخاذ رویکردی مردم نگارانه، با رویکرد نظری بوم شناسی فرهنگی، از خلال بررسی این پدیده، به دنبال واکاوی مناسبات طبیعت و فرهنگ است. نتایج نشان می دهد شکل گیری فناوری و سازه آسیاب، پاسخی سازگارانه به ویژگی های طبیعی و اقلیمی منطقه است که فرهنگ سازی خاصی به همراه داشته است؛ بنابراین، سویه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آسیاب، مواردی هستند که به آن ها پرداخته می شود. با توجه به داده ها و شواهد میدانی پژوهش حاضر می توان گفت آسیابانی در منطقه مورد مطالعه، به عنوان حرفه ای کارآمد و ضروری مطرح است، اما این حرفه، در تحلیل نهایی حرفه ای، چندان مطلوب تلقی نمی شود. با توجه به نتایج، به نظر می رسد جایگاه نه چندان مطلوب این حرفه در فرهنگ مورد مطالعه را باید در ساخت پرتنش جوامع روستایی در مناطق حاشیه کویر جست وجو کرد.
    کلید واژگان: آسیاب, انسان شناسی فناوری, بوم شناسی فرهنگی, جایگاه اجتماعی آسیابان, طبقات فرودست روستایی}
    Jalaleddin Rafifar, Mosareza Gharbi, Mohammad Zarghi
    Mill is one of the aspects and symbols of Iranian civilization, and it is a representation of native knowledge of Iranians for consistent with arid climate. This study investigated milling culture at a village in south of Sabzevar, Khorasan Razavi, Iran; by an anthropological and cultural anthropology theatrical approach, this study analyzed the relationship between nature and culture through the study of this phenomenon. The results indicated that the mill's technology and structure was an adaptive response to natural and climatic characteristics of the region under the study and the mills lead to specific culture in that region, therefore economic, social and cultural issues of the mills were investigated in this study. According to the data and evidence of present research, it was possible to state that milling in the area that was studied was an essential and efficient career, in the other hand this career in the final analysis was not seen as an ideal career and was not in a good position. According to the results, this position in the culture of the region was due to the tenses in rural communities at desert margins.
    Keywords: Mills, Anthropology of Technology, Cultural Ecology, social status of miller, rural lower classes}
  • صمد سامانیان، نگار کفیلی
    شناخت پدید ه های بومی با درک فعالیت های انسان در محیط پیرامونش امکان پذیر است در این میان نمودهای مادی فرهنگ از به دلیل بر طرف کردن نیازهای مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردارند. آنها اندیشه ها را از طریق عینیت بخشی انتقال می دهند و پنداره های غیر مادی را به شیوه های مادی نمایان می کنند. در میان دست ساخته های فرهنگی، سفالینه ها دارای اهمیت خاصی هستند. این مقاله جهت بازشناسی سفال بومی ایران با رویکرد بوم شناسی فرهنگی در استان های سیستان و بلوچستان (کلپورگان سراوان)، هرمزگان (شهوار و حکمی میناب)، کردستان (نوره و بوگه بسی سقز)، گیلان (اسالم و سیاهکل) و مازندران (کلاگر محله جویبار) مولفه هایی چون مواد اولیه، مولفه های فنی، کیفیت های بصری، اهداف کاربردی و عملکردی، منابع انسانی تولید و ساختار فرهنگی و اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است. این پژوهش به شیوه ای توصیفی تحلیلی و جمع آوری داده ها با روش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است. در بررسی سفال مناطق مذکور، با توجه با تفاوت های محیطی، مواد اولیه و فنون ساخت و امکانات و محدودیت های ناشی از آن، شاهد تنوع محصولات تولیدی نهایی هستیم. در نهایت سفالینه های نهایی از لحاظ شکلی و نقش مایه های تزئینی تفاوت های بارزی دارند که با هویت های بومی پیوند می یابند.
    کلید واژگان: بوم شناسی فرهنگی, سفال بومی, سیستان و بلوچستان, کردستان, گیلان, مازندران, هرمزگان}
  • سید آیت الله میرزایی
    این مقاله به معرفی کبوترخانه ها به عنوان سازه ای چند منظور در سیستم کشاورزی سنتی ایرانی می پردازد. در این مقاله به برخی از تکنیک های ساخت کبوترخانه ها اشاره می شود و کارکردهای کبوترخانه ها – به مثابه یک تکنولوژی برآمده از فرهنگ ایرانی – در برآوردن نیازهای انسانی در محدودیت های محیطی و اقلیمی مورد تدقیق قرار می گیرد. هم چنین در این مقاله تلاش شده است با مرور ادبیات مربوط به کبوترخانه ها پاسخ های تقریبی برای برخی از سئوالاتمان ارائه نماییم. یافتن پاسخی برای خاست گاه تمدنی کبوترخانه ها و قدمت تاریخی آنها نتایجی را دربرداشته که گمانه زنی ما را قریب به یقین نموده است و توانسته ایم برای یکی از سئوالات اساسی پژوهش گران در این زمینه پاسخی هرچند موقت ارائه نمائیم. در این ارتباط پژوهش گر خود را بی نیاز از پژوهش های انجام شده در دیگر کشورها ندانسته و در حد توان اطلاعاتی در این زمینه گردآوری نموده است. نمونه کبوترخانه های مورد مطالعه نیز از شهر اصفهان و حومه آن انتخاب شده است.
    کلید واژگان: اشاعه فرهنگی, بوم شناسی فرهنگی, چشم انداز فرهنگی, کبوترخانه, کبوترداری}
  • جلال الدین رفیع فر، احسان لر افشار
    این مقاله به معرفی کبوترخانه ها به عنوان سازه ای چند منظور در سیستم کشاورزی سنتی ایرانی می پردازد. در این مقاله به برخی از تکنیک های ساخت کبوترخانه ها اشاره می شود و کارکردهای کبوترخانه ها – به مثابه یک تکنولوژی برآمده از فرهنگ ایرانی – در برآوردن نیازهای انسانی در محدودیت های محیطی و اقلیمی مورد تدقیق قرار می گیرد. هم چنین در این مقاله تلاش شده است با مرور ادبیات مربوط به کبوترخانه ها پاسخ های تقریبی برای برخی از سئوالاتمان ارائه نماییم. یافتن پاسخی برای خاست گاه تمدنی کبوترخانه ها و قدمت تاریخی آنها نتایجی را دربرداشته که گمانه زنی ما را قریب به یقین نموده است و توانسته ایم برای یکی از سئوالات اساسی پژوهش گران در این زمینه پاسخی هرچند موقت ارائه نمائیم. در این ارتباط پژوهش گر خود را بی نیاز از پژوهش های انجام شده در دیگر کشورها ندانسته و در حد توان اطلاعاتی در این زمینه گردآوری نموده است. نمونه کبوترخانه های مورد مطالعه نیز از شهر اصفهان و حومه آن انتخاب شده است.
    کلید واژگان: اشاعه فرهنگی, بوم شناسی فرهنگی, چشم انداز فرهنگی, کبوترخانه, کبوترداری}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال