به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حکومت اسلامی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « حکومت اسلامی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدحسین شادمان فر، محمدحسین علیپور*

    نظام‎های اجتماعی چینشی هدفمند از عناصر و اجزاء به هم پیوسته در راستای غایت حاکمیت است و کارآمدی حاکمیت منوط به ارائه الگویی منسجم از تصویر مطلوب هر یک از نظام‎های مذکور مبتنی بر مبانی نظری خود می‎ باشد. در این میان «امنیت» به عنوان یکی از اساسی‎ترین خرده نظام های نظام «سیاست و حکمرانی» به دلیل تاثیر مستقیم در ایفای نقش تنظیم‎کنندگی سایر نظامات، از اولویت بیشتری جهت طراحی الگوی مطلوب برخودار است. پژوهش حاضر با مبنا قرار دادن اندیشه مقام معظم رهبری در تلاش است به این پرسش که «الگوی نظام مطلوب امنیت در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری چگونه است؟» پاسخ دهد. پژوهش حاضر از نظر فلسفه پژوهشی، تفسیری و مبتنی بر تفسیر داده ها است؛ و از نظر هدف، تحقیقی توسعه ای است. رویکرد پژوهشی این تحقیق، رویکرد استقرای بوده و پژوهشگران به دنبال الگویابی مبتنی بر تفسیر داده ها بوده اند. در این راستا 160 سخنرانی از مقام معظم رهبری که در آنها به موضوع امنیت پرداخته شده است، جمع آوری و به با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه تحلیل شده است. در مجموع 122 شناسه از این منابع استخراج شده سپس در 20 مضمون پایه خوشه بندی و در نهایت 4 مضمون «مبانی امنیت»، «چاچوب مفهومی امنیت»، «اصول و ارزش‎های حاکم بر امنیت» و «پیاده‎سازی امنیت» به عنوان مضامین فراگیر انتخاب شده‎اند.

    کلید واژگان: امنیت, نظام, حکومت اسلامی, مقام معظم رهبری, تحلیل مضمون}
    Mohammed Hossain Shadmanfar, Mohammed Hosein Alipoor *

    Social systems are a purposeful arrangement of interconnected elements and components in line with the goal of governance, and the effectiveness of governance depends on providing a coherent model of the desired image of each of the mentioned systems based on its theoretical foundations. Meanwhile, "security" as one of the most basic sub-systems of the "politics and governance" system, due to its direct influence on the regulatory role of other systems, has a higher priority for designing the ideal model. The current research is trying to answer the question, "What is the model of the ideal security system in the Islamic government based on the thought of the Supreme Leader?" to answer In terms of research philosophy, the current research is interpretive and based on data interpretation; And in terms of the goal, it is a developmental research. The research approach of this research is an inductive approach and researchers have been looking for a pattern based on data interpretation. In this regard, 160 speeches of the Supreme Leader, in which the issue of security has been discussed, have been collected and analyzed using thematic analysis method. A total of 122 identifiers were extracted from these sources and then grouped into 20 basic themes and finally 4 themes of "security basics", "security conceptual framework", "principles and values governing security" and "security implementation" as Overarching themes have been selected.

    Keywords: Security, System, Islamic Government, Supreme Leader, Thematic Analysis}
  • زهره خانی*، حمیدرضا دهقان نیری

    ازآنجاکه حکومت ها برای بقای خود نیاز به منابع مالی دارند، در اسلام، زکات به عنوان پشتوانه مالی تشریع شد. اهمیت این واجب مالی- عبادی، به قدری زیاد است که در قرآن بارها در کنار فریضه نماز آمده است؛ اما پرسش اصلی اینجاست که در صورت تشکیل حکومت اسلامی، آیا ایجاد سازوکار حکومت برای تحقق این فریضه لازم است؟ این مقاله که توصیفی و تحلیلی است، با استفاده از منابع کتابخانه ای درصدد پاسخگویی به این پرسش مهم است. ازآنجاکه برخی از مصارف مستحق زکات در قرآن با رویکرد حکومتی مطرح شده اند، نظیر تعیین کارگزاران زکات که آشکارا نشان دهنده تشکیلات اداری برای دریافت زکات است و یا مصرف زکات «فی سبیل الله» که شاخه های زیادی ازجمله آبادانی و بهداشت و آموزش و امور خیر دارد و نیز مصرف زکات برای تالیف قلوب که ناظر به تقویت جبهه نظامی حکومت اسلامی است و همچنین امر قرآنی «خذ» خطاب به پیامبر (ص) در آیه وجوب زکات و نیز نصب و ارسال عاملان، ساعیان و وکیلان از سوی معصومان (ع) جهت دریافت زکات می توان به این نتیجه رسید که تشکیل نهادی برای زکات در حکومت اسلامی ضروری است.

    کلید واژگان: نهاد زکات, خمس, اموال, حکومت اسلامی, امام خمینی}
    Zohreh Khani *, HAmidreza Dehghanniri

    Since governments need financial resources to survive, Islam has put Zakat (a form of obligatory almsgiving) into legislation as a source of financial support. The significance of this financial-religious obligation is so huge that it has been repeatedly mentioned in the Holy Quran along with the emphasis on praying. This paper intends to find an appropriate answer to the following question: Is it necessary for the government to create a mechanism for realization of this religious duty? This study resorts to a descriptive-analytical method and uses library resources to find an answer to this important question. Some of the due usages of Zakat have been expressed in the Holy Quran with a governmental approach, such as assigning agents for enforcement of Zakat which clearly indicates establishment of administrative institutions for collecting Zakat, or the use of Zakat “in the cause of Allah”, which has many other uses such as for development, healthcare, education and charity affairs. Also, using Zakat revenues for softening the hearts, that reveals reinforcement of military front in Islamic government, the Quranic commandment asking the Prophet (pbuh) to “Khoz” (collect) Zakat, to assign Zakat agents and collectors, as well as appointment of Zakat workers and agents by the Infallible Imams for collecting Zakat revenues are among other uses of this system of alms-giving. Given the above, it can be concluded that establishing an institution for Zakat in Islamic government is a must.

    Keywords: Zakat institution, Khums, Zakat, Islamic Government, Imam Khomeini}
  • قدرت الله حیدری، غلامحسن مقیمی*

    اخوان المسلمین جنبش فراملی اسلام گرای سنی و از بزرگترین جریان های سیاسی تاثیرگذار سده اخیر در جهان اسلام است که نقش موثر زنان در برهه ها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی این جریان انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطور مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان از منظر اندیشمندان اخوان المسلمین به روش توصیفی- اسنادی انجام شد. با بررسی انجام شده، مطالعه ای که موضوع پژوهش حاضر به طور مستقل در آن بررسی شده باشد، یافت نشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که متغیر وابسته مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان وابسته به نظریات حکومتی اندیشمندان اخوان المسلمین در قالب سه الگوی حکومتی قابل ردیابی است. در الگوی «حکومت اسلامی» باتوجه به وضعیت زمانه و استنباطی که اندیشمندان اخوانی از آیات و روایت در این موضوع دارند، مشارکت زنان فقط در امور محدود سیاسی و اجتماعی مجاز است. در الگوی حکومتی «سوسیالیسم اسلامی» مساوات و برابری، به شکل برجسته تری نمایان است. در الگوی «حکومت مدنی» با افزایش رشد نرخ سواد و مطالبات زنان و نیز نگاه نو به مفاهیم و آموزه های دینی ازسوی برخی از اخوانی ها، تطور قابل ملاحظه ای مشاهده می شود به طوری که مشارکت زنان در تمامی عرصه های سیاسی و اجتماعی به جز مقام رهبری و خلافت پذیرفته شده است البته به نظر یکی از اندیشمندان این الگوی حکومت، تصدی مقام خلافت نیز برای زنان مجاز است.

    کلید واژگان: مشارکت زنان, اخوان المسلمین, مشارکت سیاسی, مشارکت اجتماعی, حکومت اسلامی, حکومت سوسیالیسم اسلامی, حکومت مدنی}
    Ghodratollah Heidari, GholamHassan Moghimi *

    The society of Muslim Brothers is a transnational movement of Sunni Islamist and one of the biggest effective political currents in the recent decade in the world of Islam that women's effective role in political and social events of this current is not undeniable. This descriptive-documentary study was conducted with the aim of investigating the evolution of women's political and social participation from the view of the Muslim Brothers' scholars. After reviewing the related sources, a research that independently focuses on this issue was not found. According to the results, the dependent variable, women's political and social participation, depends on the governance view of the Muslim Brothers' scholars in the form of three governance models. In the model of "Islamic governance", regarding the time and the view of the Muslim Brothers' scholars on the verses and narratives, women's participation is limited to political and social affairs. In the governance model of "Islamic socialism", equity is more visible. In the model of "civil governance", due to the increase of literacy rate and women's demands, and some scholars' new approach to religious teachings, there is a considerable evolution, so that women's participation in all political and social fields, except leadership and governing, is acceptable; although, one scholar believing in this model, says that women can even be a governor.

    Keywords: women's participation, the Muslim Brothers, Political participation, social participation, Islamic governance, Islamic socialism, civil governance}
  • حسین جلائی نوبری*

    مقاله پیش رو با روش توصیفی و تبیینی و تحلیلی مقایسه ای به بررسی دو خطبه منزل و شقشقیه می پردازد. رهبری و امامت در امت اسلامی از مسایلی است که جزو اصول اعتقادی شیعه و از مهم ترین علل موفقیت مسلمانان در طول تاریخ بوده است. دو خطبه شقشقیه و منزل بر محور حکومت و رهبری در اسلام می پردازند و ویژگی های حاکم و امام و ویژگی های حکومت اسلامی را بیان می کنند. این دو خطبه با بیان بدعت ها و اشتباهاتی که در زمان سه خلیفه ابوبکر و عمر و عثمان رخ داده را یادآور می شوند و اینکه حکومت اسلامی بر پایه امامت از اهداف دین اسلام بوده و تبعیت از آن تضمین کننده سعادت جامعه هست. در این تحقیق ضمن اشاره به موارد فوق خطبه منزل و شقشقیه، نکات مشترک آن ها استخراج و ویژگی های حاکم و حکومت در اسلام تبیین و در پنج محور بیان کرده است.

    کلید واژگان: خطبه, حضرت علی, شقشقیه, حضرت زهرا, حکام, حکومت اسلامی}
    Hossein Jalaei Nobari *

    The present article examines the two sermons of Manzel and Shaqqaqiyyah with a descriptive and explanatory method and with a comparative method. Leadership and Imamate in the Islamic Ummah is one of the issues that has been one of the principles of Shiite religion and one of the most important reasons for Muslim success throughout history. The two sermons of Shaqqaqiyya and Manzl focus on the government and leadership in Islam and express the characteristics of the ruler and the Imam and the characteristics of the Islamic government. These two Babian sermons remind of the innovations and mistakes that took place during the time of the three caliphs Abu Bakr, Umar and Uthman, and that the Islamic government based on Imamate is one of the goals of Islam and following it guarantees the well-being of society. The above-mentioned sermons of Manzel and Shaqqaqiyah are compared in several axes and their common points are expressed in order to achieve the final goal of the research which is the characteristics of the ruler and government in Islam by comparing the two sermons.

    Keywords: sermon, Shaqqaqiya, visitation, rulers, Islamic Government}
  • رامین پورسعید، مهری توتونچیان
  • راضیه شیرینی

    رفاه اقتصادی افراد جامعه جزء اصلی ترین مسایل در راستای پیشرفت و توسعه ی هر کشوری است که در آموزه های اسلامی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. علی رغم تلاشهایی که در جهت بهبود وضعیت اقتصادی ایران شده است باز شاهد افول در شاخص های اقتصادی و اجتماعی کشور بوده و پدیده ی فقر یکی از جدی ترین معضلات کشور محسوب می شود. لذا لازم است تلاشهایی توسط حکومت اسلامی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی جامعه انجام شود که توجه به بهبود وضعیت معیشتی افراد جامعه و به ویژه محرومان از فعالیت هایی است که می تواند تاثیر عمیقی بر روند افزایش شاخصهای اقتصادی جامعه داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف ارایه ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و در پاسخ به این سوال که «حکومت اسلامی چه نفشی در گسترش حمایت مالی نیازمندان جامعه دارد؟» انجام شده است. این پژوهش با رویکردی کیفی، با استفاده از روش تحلیلی، انتقادی به بررسی نقش حکومت اسلامی در گسترش حمایت مالی نیازمندان جامعه پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که حاکمیت می تواند از طریق ایفای نقشهای شناختی، سازماندهی ، هدایتی، حمایتی و نقش مدیریتی در این زمینه موثر باشد. درک ضرورت نهادینه سازی فرهنگ حمایت از نیازمندان مرتبط با نقش شناختی حکومت اسلامی بوده و توجه به اصل شایسته سالاری در انتخاب کارگزاران اقتصادی نیز مرتبط با نقش سازماندهی حکومت اسلامی است و توسعه ی بینش فرهنگی جامعه در راستای حمایت از نیازمندان، آموزش و تربیت جامعه ی صالح و معنوی از مصادیق نقش بصیرت دهی حاکم اسلامی است. از نقش های اجرایی و نظارتی نیز می توان به شناسایی افراد نیازمند جامعه، التزام حاکمیت و کارگزاران حکومتی به ساده زیستی، تنظیم روابط بین افراد بر اساس اصل خدمت رسانی، تاسیس صندوقهای قرض الحسنه و بستر سازی برای اجرای اصل مسئولیت مشترک اجتماعی در جامعه اشاره نمود. حمایت از موسسات خیریه و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی ، ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال از مصادیق نقش حمایتی است.

    کلید واژگان: اقتصاد, حمایت مالی, نیازمندان, حکومت اسلامی}
    Razie Shirini

    Economic wellbeing of individuals in the society is the mos t important issue towarddevelopment in any country, which has been equally paid double attention in Islamic teachings.Despite efforts and initiatives for improving economic wellbeing in Iran, social andeconomic indicators are s till on a downward trend so that poverty is now a major problemfor the country. Therefore, Islamic government mus t do its bes t to improve the economicconditions in the society. Boos ting livelihood of the individuals, the underprivileged walksof life in particular, can deeply affect economic indicators of the society. This paper intends topresent an Islamic-Iranian model of progress to find an appropriate answer to the followingques tion: What is the role of Islamic sys tem of government in boos ting financial support tothe needy? With a qualitative approach, this paper has applied an analytical-critical method.Results of the s tudy show that the government can help alleviate poverty through its cognitive,organizing, leading, supportive and management roles. Unders tanding the need forins titutionalization of the culture of supporting the needy is related to the cognitive role ofthe Islamic government and paying attention to meritocracy in appointing economic agentsis related to the organizing role of the government. Similarly, boos ting cultural insight in thesociety toward supporting the needy, educating and upbringing a piety-based and spiritualsociety is an example of the insight-oriented role of the Islamic government. From amongthe executive and supervisory role of the government, mention should be made of the following:identifying the needy in the society, obliging the government and its agents to livea simple life, setting inter-individual relations based on the principle of service-rendering,es tablishing interes t-free credit funds, and paving the ground for implementation of theprinciple of joint social liability. Supporting charity ins titutions and private economic enterprises,and motivating private sector for creating employment opportunities come in thelis t of government’s supportive role.

    Keywords: Economy, financial support, the needy, Islamic Government}
  • شاهین زرع پیما*، مینا جهانشاهی، مهدی حسین زاده یزدی
    فقر و نابرابری اقتصادی، پدیده ای است که پیامدهای اجتماعی مختلفی را بر جامعه ی انسانی عارض می گرداند. تکوین این پدیده به عللی راجع است که هر یک از اندیشمندان علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، مبتنی بر مکتب فکری خویش، سویه هایی از آن را روشن ساخته و متعاقبا راهکارهایی را برای حل آن برشمرده اند. این مقاله در پاسخ بدین پدیده ی اجتماعی شکل گرفته و در صدد آن است که علل و پیامدهای اجتماعی فقر و نابرابری اقتصادی و راهکارهای رفع آن را از منظر یکی از متفکران مسلمان که در این زمینه آثار و آراء گسترده ای دارد، یعنی سید قطب (1906-1966) تبیین و تحلیل کند. در امتداد این بحث، در بادی امر مفاهیم فقر و نابرابری- به نحوی منفک- از منظری جامعه شناختی تشریح شده و در ادامه به ترتیب، علل ایجاد این پدیده، پیامدها و راهکارهای حل آن، در اندیشه ی قطب کاویده می شود. در حقیقت، در این مقاله روشن می شود که چگونه قطب تخطی از خط توحید و استنکاف از اجرای قوانین اقتصادی شریعت را علت العلل سلطه ی فقر و نابرابری اقتصادی دانسته و با اشاره به پیامدهای ناگوار آن که شیرازه ی حیات جامعه ی اسلامی را از هم می درد؛ چه راهکارهایی را از منظر اسلام برای رفع این پدیده عرضه می کند.
    کلید واژگان: فقر, نابرابری اقتصادی, اقتصاد اسلامی, حکومت اسلامی, سید قطب}
    Shahin Zarpeyma *, Mina Jahanshahi, Mehdi Hoseinzadeh
    Poverty and economic inequality are concepts that lead to different social consequences for human societies. The creation of this social phenomenon is due to the reasons that each social, political, and economical thinker based on his school of thought has clarified parts of it, and subsequently enumerated solutions to solve it. This article is shaped in response to this social phenomenon and wants to explain and analyzes the social causes and consequences of poverty and economic inequality and its solutions from the perspective of one of the Muslim thinkers who have widespread works to this field, namely, Sayyid Qutb (1966-1906). To do this, at the outset, the concepts of poverty and inequality are separately described from a sociological view and in the sequel, the causes of the creation of this phenomenon, its consequences, and its solutions are being explored in Sayyid Qutb's Thoughts. Indeed, in this article, it becomes clear that the deviation from the path of monotheism is the main cause of the domination of this crisis in the Sayyid Qutb's approach and his solutions for this phenomenon is determined.
    Keywords: poverty, Economic inequality, Islamic economics, Islamic Government, Sayyid Qutb}
  • سید محمدمصطفی حسینی کاشانی، مهدی شریفی

    حدود یکی از کامل ترین قوانین جزایی اسلام در جهت تحقق عدالت جزایی است. برای تحقق آن باید ضمانت اجرای قوی و مطمین وجود داشته باشد؛ چون در غیر این صورت، جامعه و به تبع آن عدالت مورد تهدید قرار می‏گیرد. اصل لزوم اجرای حدود الهی از مسلمات است و یکی از اقتضایات مقام ولایت آن است که متصدی اجرای احکام جزایی اسلام ازجمله حدود و تعزیرات، در موارد حقوق الله‏ و حقوق الناس و تخلفات حکومتی باشد. در این نوشتار با رویکردی تحلیلی - توصیفی به این پرسش پاسخ می دهد که آیا ولی فقیه در تغییر مجازات حدی در حکومت اسلامی اختیاری دارد؟ با تدبر در معنای ولایت درمی‏یابیم که امر ولایت، درواقع همان امامت امت اسلامی است و فقط بیان احکام الهی نیست. با مداقه در ادله عقلی و نقلی و با تاکید بر روایات پیرامون اختیارات ولی فقیه در حکومت اسلامی در زمان غیبت اثبات شده که ولی فقیه می تواند بنا به مصالحی و امور اهم دیگر اجرای مجازات حدی را کاهش یا تغییر دهد.

    کلید واژگان: مجازات, حد, تغییرپذیری, ولیفقیه, حکومت اسلامی}
    Seyed MohammadMostafa Hosseini Kashani, Mahdi Sharifi

    Hodud punishment is one of the most complete penal laws in Islam in line with realization of penal justice. There should be a strong and secure sanction for realization of Hodud, otherwise the society, and consequently justice, will be at risk. The need for implementing Hodud punishment is an indisputable fact and a requirement for the post of Vali-ye Faqih or Guardian Islamic Jurist who is in charge of implementing Islam’s penal precepts such as Hodud punishment in line with observing the rights of Allah, the rights of people and preventing violations of government laws. Following an analytical-descriptive approach, this paper intends to provide an appropriate answer to the question of whether Vali-ye Faqih holds the authority to make changes in Hodud punishment in Islamic government. A contemplation on the meaning of Vilayat indicates that the word is synonymous with Imamate in a Muslim society and thus it is not an expression of Divine precepts only. An examination of the rational and narrative reasoning with an emphasis on the narrations underlining the authority of Vali-ye Faqih in Islamic government in the absence of the Imam of the Time, will prove that upon expediency or any reason of important foundation Vali-e Faqih can reduce or moderate Hodud punishment

    Keywords: Punishment, changeability, Vali-ye Faqih, Islamic Government}
  • فرهاد مهدی پور دهکردی*، مسعود پوراعتمادی

    یکی از موضوعات مهم هر کشور و ملت، مسئله قدرت و اقتدار ملی و مقتدر نمودن قوای نظامی به منظور تامین اقتدار ملی، همواره مورد توجه ویژه مسیولان و فرماندهان بوده است. مقام معظم رهبری نیز به این مسئله توجه بسیار نموده اند و در بیانات خود بارها به اهمیت نیروی انتظامی در ارتباط با مردم و ایجاد جامعه اسلامی تاکید کرده اند. تشکیل جامعه ی اسلامی، ازجمله مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری، امام خامنه ای، است که انسان ها بتوانند در آن به کمال معنوی برسند. از طرف دیگر، نیروی انتظامی می بایست، نقش برجسته ای درجهت ایجاد و استقرار امنیت، عزت و اقتدار ایفا کند. این مقاله با هدف بررسی نقش نیروی انتظامی در تشکیل حکومت اسلامی از منظر مقام معظم رهبری انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع کاربردی با روش نظریه داده بنیاد تحلیل شده است که محقق مجموعه بیانات، مکتوبات، پیام ها و... را با استفاده از مطالعه کتابخانه ای جمع آوری و کدگذاری کرد. مقام معظم رهبری ویژگی های پلیس جامعه محور را تامین امنیت و نظم عمومی، تقدم پیشگیری بر مقابله، روی آوردن به آموزش همگانی، نرم افزاری بودن امنیت و داشتن نظام نامه اخلاقی بیان کرده اند. همچنین ایشان برای پلیس جامعه محور مولفه های فردی نیز برشمردندکه شامل رعایت حقوق شهروندان، برخورداری از توانمندی تعامل و مهارت اجتماعی، داشتن روابط صمیمی با شهروندان  و داشتن سجایا و فضایل اخلاقی از جمله آن ها است. ایشان اهداف نیروی انتظامی در جامعه اسلامی را برقراری امنیت، تعامل صحیح با مردم، اجرای ماموریت های محوله، ارایه تصویر مطلوب، اقتدار، ظلم نکردن به مردم، صداقت، دیانت و انجام وظایف سازمانی، قانون گرایی، توجه به جهات معنوی، اخلاقی، دینی، اعتقادی و عطوفت و رافت با مردم و اقتدار در مقابل قانون شکنان می دانند.

    کلید واژگان: مقام معظم رهبری, حکومت اسلامی, نیروی انتظامی}
  • زهرا شاهیاری حیدرلو*، اسماعیل چراغی کوتیانی
    حکومت اسلامی در برابر مردم دارای وظایف مختلفی می باشد. یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه، بیوه زنان می باشند که حاکم اسلامی بالخصوص در قبال آن ها وظایفی خاص دارد؛ چنانچه در روایات نیز از پیامبر(ص) و امام علی(ع) به عنوان پناه بیوه زنان یاد شده است. این نوشتار بر آن است تا وظایف حکومت اسلامی را در قبال بیوه زنان از منظر آیات و روایات مورد مطالعه قرار داده، سپس الگوی اسلامی را از لحاظ تطبیق بر قوانین ایران بررسی کند. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر داده های گردآوری شده در منابع واسطه ای کتابخانه ای می باشد. طبق یافته های این پژوهش، از منظر آیات و روایات، تامین نیازهای اقتصادی زنان بیوه و ایجاد عدالت از وظایف مهم حاکم اسلامی می باشد، هم چنین حاکم باید با فرهنگ سازی و ایجاد امکاناتی برای رسیدگی سریع به شکایات بیوه زنان و آماده کردن شرایطی برای تسهیل ارتباط با مشاوران، آسیب های اجتماعی مانند تهمت ها و تحقیرها و آسیب های روحی روانی بیوه زنان را کاهش دهد. در بررسی تطبیقی الگوی اسلامی با قوانین ایران نسبت به زنان بیوه، یافته ها نشان می دهد قوانینی که ایران در رابطه با بیوه زنان وضع کرده به تامین نیازهای اقتصادی بیوه زنان غیر شاغل مربوط می شود که وظیفه اجرای این قوانین بر عهده بهزیستی و کمیته امداد می باشد. هم چنین دولت با قرار دادن مشاوران در این دو موسسه، به مشکلات بیوه زنان در زمینه اجتماعی، اقتصادی، حقوق و... مشاوره رایگان می دهد. با این وجود به مشکلات ناشی از فرهنگ ها و نگرش های غلط جامعه از جمله سوءظن، تهمت و تحقیر بیوه زنان و مزاحمت های جنسی توجهی نشده است، هم چنین مشکلات بیوه زنان شاغل هم مغفول مانده است. در همین راستا فرهنگ سازی مطلوب به وسیله رسانه های عمومی، تاسیس انجمن هایی برای خدمات مشاوره ای، رفاهی، مالی و توانمندسازی این زنان و هم چنین نشریات و سایت هایی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات بیوه زنان، احتساب خانه داری به عنوان شغل، ایجاد مهدکودک های دولتی با امکانات مناسب و به تعداد مورد نیاز، و مهم تر از همه، قرار دادن مامورانی برای بازرسی حال بیوه زنان و رسیدگی به شکایات آن ها پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات بیوه زنان می باشد.
    کلید واژگان: حکومت اسلامی, آسیب های اجتماعی, بیوه, الگوی اسلامی, زنان سرپرست خانواده, زنان بی سرپرست}
    Zahra Shahyari Heidarloo *, Esmaeel Cheraghi
    AbstractThe Islamic government has different duties before the people. One of the most vulnerable segments of society is widows, for whom the Islamic ruler has special duties, as in hadiths, the Prophet (s) and Imam Ali (a) have been mentioned as the refuge of widows. This article tries to study the islamic government's duties toward widows from the perspective of verses and hadiths, and then examine the Islamic model in terms of implementation of Iranian law. The research method is descriptive-analytical and based on the data collected in library intermediary resources. According to the findings of this study, from the perspective of verses and hadiths, providing economic needs of widows and creating justice is one of the most important duties of the Islamic ruler, and the ruler should also reduce social harms such as slander, humiliations and psychological harms of widows by creating and creating facilities for quickly addressing widows' complaints and preparing conditions for facilitating communication with counselors. In a comparative study of the Islamic model with Iranian laws toward widows, the findings show that the laws Iran has enacted regarding widows are related to the provision of economic needs of widows of non-working women, which is the responsibility of the welfare and relief committee to enforce these laws. Also, by placing counselors in these two institutions, the government has addressed the problems of widows in the social, economic, law, etc. Gives free advice. However, the problems caused by society's misguided cultures and attitudes, including suspicion, slander and humiliation of widows and sexual harassment, have also been ignored. In this regard, optimal culture building by public media, establishment of associations for consulting, welfare, financial and empowerment services These women, as well as publications and websites to investigate and address the problems of widows, including housekeeping as jobs, the creation of government kindergartens with appropriate facilities and the number needed, and most importantly, putting officers in place to inspect widows and address their complaints are proposals to alleviate the problems of widows.
    Keywords: : Islamic Government, Social Damage, Widow, Islamic Model, Women Headed by Family, Unaccompanied Women}
  • جلیل دارا*، محمد لعل علیزاده

    یکی از پرسش های مهم فقها و اندیشه ورزان سیاسی شیعه و اهل سنت در جهان اسلام، اصل تاسیس حکومت و تلاش برای دستیابی به الگوی مطلوب حکمرانی بوده است. در این میان، آراء و اندیشه های دو متفکر جهان اسلام و از رهبران جنبش های اسلامی معاصر، امام خمینی و سید قطب، شایسته بازخوانی اند. هر دوی آنها، تنها راه نجات ملت های ستم دیده را در برقراری حکومت اسلامی می دانستند اما تفاوت های فکری و مبانی مبارزاتی آن ها منجر به دو مسیر مجزا؛ یعنی انقلاب اسلامی ایران و تحولات مصر انجامید که نشان دهنده میزان استحکام و قدرت نظریه های حکومت آن دو است. سوال اصلی پژوهش این است که چه شباهت ها و تفاوت هایی میان اندیشه امام خمینی و سید قطب در باب ارائه الگوی مطلوب حکمرانی وجود دارد؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که هردو اندیشمند در نفی حکومت طاغوت و ظالم، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و برخی کارکردهای حکومت، هم نظرند اما در تعیین شکل حکومت و چگونگی شکل گیری آن و شرایط حاکم اختلاف نظر دارند. در این مقاله برای تایید فرضیه از روش مقایسه ای استفاده شده است.

    کلید واژگان: امام خمینی, سید قطب, الگوی مطلوب حکمرانی, حکومت اسلامی}
    Jalil Dara *, Mohammad Lalalizadeh

    One of the important questions of Shiite and Sunni political jurisprudents and thinkers in the Islamic world was the principle of establishing a government and trying to reach its most Favorable type. Meanwhile, the views of the two thinkers of the Islamic world and the leaders of contemporary Islamic movements, Imam Khomeini and Sayyid Qutb deserve to be recited. Both of them considered the only way to save the oppressed nations in establishing an Islamic state, but their intellectual differences and their struggle basics led to two distinct paths; That is, the Islamic Revolution of Iran and the developments in Egypt, which indicate the strength and the power of the theories of its government. The main question of this research is, what are the similarities and differences between the ideas of Imam Khomeini and Sayyid Qutb regarding the Favorable government of the Islamic society? The hypothesis of the research is that both thinkers disagree on the necessity of forming a desirable Islamic state (divine) and some of the functions of the government, in denying the regime of tyranny and tyrants, but in determining the form of government and its formation and ruling conditions.

    Keywords: Imam Khomeini, Sayyid Qutb, Favorable Government, Velayat-e faqih, Shura}
  • سید محمد موسوی بجنوردی، محدثه مقدم فر *

    یکی از قواعد معروف در فقه اسلامی قاعده الخراج بالضمان است. در جوامع روایی شیعه این روایت نقل نشده و از نظر مشهور فقهای شیعه این روایت از حیث صدور معتبر نیست. از جهت دلالت نیز در میان فقهای امامیه و عامه اختلاف نظر وجود دارد.
    لکن از آنجا که دلالت این قاعده آثار حقوقی زیادی دارد، ضروری دانستیم این قاعده را از حیث سند، دلالت و تطبیق آن با موارد مختلف مورد بررسی قرار داده و رویکرد امام خمینی را تحلیل کنیم.
    گروهی از فقها دلالت این روایت را در حوزه فقه مدنی و ضمانات مطرح کرده و قائلند این قاعده به این معناست که هرکس ضامن عین کالاست، در قبال منافع ضمانی ندارد. اهل سنت قائلند که این قاعده در مطلق ضمان اعم از جعلی و قهری جاری است. گروه دیگر مثل ابن حمزه، این قاعده را فقط در ضماناتی که منشا قراردادی دارند جاری می داند. شیخ انصاری وکثیری از فقها قلمرو قاعده را محدود به عقد صحیح نموده و معنای این قاعده را تبعیت منافع از عین می داند.
    در مقابل امام خمینی معنای خراج را مالیات دانسته و دلالت این قاعده را در حوزه فقه حکومتی مطرح نموده و معنای آن را ضمان حکومت اسلامی به تامین مصالح مسلمین در مقابل مالیاتی که دریافت می کند می داند.
    در این مقاله پس از بررسی اقوال سعی بر آن شده تا قول اوجه برگزیده شود.

    کلید واژگان: خراج, منافع, منافع مستوفات, ضمان قراردادی, ضمان واقعی, مالیات, حکومت اسلامی}
    Seyed Mohammad Moosavi Bojnourdi, Mohadeseh Moghadamfar

    One of the famous rules in Islamic jurisprudence is the rule of Al-Khiraj Bil-Ziman. This tradition has not been reported in the Shia sources of tradition and according to most of the Shia jurisprudents this tradition is not authentic. Regarding its connotation too there are differences of opinion among the Imamiya and other jurisprudents. However, since this rule has serious legal consequences, it is pertinent to study its document, connotation and controversies around it as well as the viewpoint of Imam Khomeini. Some of the jurisprudents argue that this tradition denotes to civil jurisprudence and responsibility and maintain that according to this rule everyone is responsible for the good itself and has no responsibility regarding its benefits. The Sunnis maintain that this rule applies to responsibility in absolute term, either forged or forced. Another group like Ibn Hamzeh, argue that this rule applies only to cases that are based on contract. Sheikh Ansari and many other jurisprudents confine the jurisdiction of this rule to proper contract and maintain that according to this rule benefits follow the origin itself. On the other hand, Imam Khomeini maintains that tribute is tax and has discussed the denotation of this rule in the field of governmental jurisprudence. He argues that according to this rule, the Islamic government is responsible for protecting the interests of the Muslims in lieu of receiving taxes from them. Attempts have been made in this article to discuss variousviewpoints and choose the most justified one.

    Keywords: Tribute, interests, contractual expiation, real expiation, tax, Islamic government}
  • ولی الله حیدنژاد، حمید ناصری منشادی
    در منطق مترقی اسلام، اکراه و اجبار برای ایمان آوردن هیچ جایگاهی ندارد. لذا در سیره پیامبر و ائمه معصومین صلوات الله علیهم مشاهده می شود که ایشان با به رسمیت شناختن مسیحیت، یهود و زرتشت، تحت قرارداد ذمه، هم زیستی مسالمت آمیزی با اهل کتاب به عنوان شهروند در حکومت اسلامی، برقرار کرده اند که البته این تعاملات طبق ضوابط و تحت چارچوب های مشخص فقهی است. پیمانی که بین مسلمانان و اهل کتاب برقرار می شود متضمن حقوق و تکالیفی برای طرفین است که موظف به انجام آن هستند. از آنجا که اهل کتاب در دارالاسلام زندگی می کنند در اقلیت هستند آنچه که در این بین مهم تر می نماید، حمایت های حقوقی است که فقه امامیه از این اقلیت ها به عمل می آورد. از جمله این حمایت ها که همه در جهت تامین امنیت اهل کتاب است می توان به حق فعالیت های اقتصادی، حقوق مربوط به مسائل قضایی، حق تامین اجتماعی و... اشاره نمود. به علاوه، قواعد فقهی چون قاعده الزام نیز در راستای حمایت از اهل کتاب ذکر شده است.
    کلید واژگان: حقوق شهروندی, قرارداد ذمه, فقه, حکومت اسلامی, آزادی مذهبی}
  • حسین شیخ الملوک، محمد جواد ارسطا*
    مشورت از امور مورد توجه عقلا و به معنی بهره مندی از آرای دیگران به منظور اتخاذ تصمیم نزدیک تر به صواب است. در مستحسن بودن مشورت تردید نیست، اما اینکه بر حاکم اسلامی با تمام اختیاراتی که شرعا و قانونا دارد، مشورت لازم و واجب است یا نه، مسئله مورد بررسی است.
    موافقان و مخالفان لزوم مشورت به دلایلی متنی (کتاب، سنت) و غیرمتنی استناد کرده اند. این تحقیق دلایل عقلایی ضرورت به کارگیری مشورت را در تصمیم گیری های حکومتی شناسایی و تحلیل می کند. نگارندگان حاکم را پس از مشورت و غلبه آرای مشاوران (هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی) به دلایل متعدد، ملزم به تبعیت از نظر مشاوران می دانند و برداشتی متفاوت از آیه مشورت ارائه می دهند. مشورت در حکومت تقابل کامل با استبداد دینی دارد که مد نظر نائینی بوده است.
    کلید واژگان: مشورت, حکومت اسلامی, ولایت فقیه, بنای عقلا, امام خمینی}
    Mohammad Javad Arasta*, Hossein Sheik Ul Muluk
    Consultation in management of affairs which is recommended by rational people, means enjoying the viewpoints of others in taking a decision that is closer to an appropriate one. There is no doubt that consultation is useful, but whether consultation is obligatory for the Islamic ruler who has religious and legal prerogatives is under investigation.
    The advocates and opponents of the necessity of consultation have relied on textual (the Book and Tradition) and non-textual reasons to support their arguments. The present paper is an attempt to study the rational reasons for the necessity of consultation in governmental decision-making. The findings of this paper indicate that the ruler is bound to follow the viewpoints of the advisors after consultation when their viewpoints qualitatively and quantitatively override his own viewpoints. This is a different understanding of the Holy Quran’s verse on consultation. Consultation in the government system is in contrast with religious dictatorship, referred to by Allamah Naini.
    Keywords: Consultation, Islamic government, Vilayat Faqih (Rule of Jurisprudent), rational people's principle}
  • یحیی بوذری نژاد، شاهین زرع پیما*، حسین طاهری
    حکومت اسلامی مفهومی مهم است که به مجرد هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه، سازواره ها و ساختارهای آن به واسطه ایشان و مبتنی بر تعالیم الهی مندرج در پیام وحی تکوین یافت تا به واسطه قدرت سیاسی، روح اسلام در کالبد جامعه دمیده شود. لیک پس از رحلت ایشان، این مفهوم در معرض تاویل ها و تفاسیر مختلف قرار گرفت و منازعات گوناگونی حول مقام جانشینی و خلافتشان (از زمان خلفای راشدین تا بنی امیه و بنی عباس و درنهایت امپراتوری عثمانی) بین فرق گوناگون اسلامی، اعم از شیعه و سنی، شکل گرفت که عواقب برخی از این اختلافات و منازعات کماکان نیز دامن گیر جهان اسلام (خاصه پس از الغاء خلافت عثمانی و در منطقه حساس خاورمیانه) است. این مقاله در ابتدا به نحوی موجز و مختصر، به زمینه ها و بافت‎های اجتماعی و ایدئولوژیکی ظهور جنبش ها و جریان های اسلام گرای معاصر در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام اشاره کرده و پس از آن، به بررسی تطبیقی ویژگی ها و شاخصه های مهم مفهوم حکومت اسلامی از منظر دو متفکر اثرگذار در جهان اسلام، یعنی امام خمینی (1902-1989) از جهان تشیع و سید قطب (1906-1966) از جهان تسنن، در حوزه های کلان «فرهنگی، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی» می پردازد و تشابهات فکری این دو اندیشمند مسلمان را در حوزه های مذکور می کاود و درنهایت نیز ابوابی را برای مطالعات تطبیقی و تقریبی هرچه بیشتر در این باب می گشاید
    کلید واژگان: حکومت اسلامی, اسلام گرایی, توحید, خلافت, امامت, عدالت اجتماعی, سکولاریسم}
    Yahya Bouzarinejad, Shahin Zarpeyma*, Hossein Taheri
    Islamic state (government), an important concept in modern world and especially its political literature, has been established after the death of the Islam's prophet under the name of "Caliphate" or "Imamate" as an ideological, political, social and economic structure. Although The first Islamic state was built by the Islam's prophet in Medina, but after his death, the path that his successors chose, especially Shiites and Sunnis, had obvious differences, the differences that has been yet continuing and has created much crisis in the Middle East and around the world (especially after collapse of the Ottoman Empire). This article tries to analyses the social and ideological contexts of the emergence of contemporary Islamic movements in the Middle East and Islamic world for the first time and after that will have a comparative study of characteristics of Islamic state from the perspectives of Sayyid Qutb (1906-1966) and Imam Khomeini (1902-1989) in three major areas: "cultural-ideological", "political" and "socio-economics". this article tries to find intellectual similarities between the two thinkers and finally will offer other comparative/approximate studies in this or other related fields.
    Keywords: Islamic state (government), Islamism, Monotheism (Tawhid), Caliphate, Imamate, Social Justice, Secularism}
  • فاطمه فلاح تفتی*
    امر به معروف و نهی از منکر دو واجب موکد کفایی است که در حوزه ی زندگی اجتماعی انسان تاثیری عمیق و گسترده دارد. بر این اساس، هر کس به حسب توانایی موظف است واجبات را اقامه و از وقوع محرمات جلوگیری کند. این تکلیف اختصاص به صنف خاص ندارد و همه از جمله حکومت اسلامی مورد خطاب آیات و روایات هستند. در حوزه ی حجاب این ادله می تواند بهترین دلیل بر مسئولیت حکومت اسلامی باشد. در این مقاله ضمن بررسی واژه ی معروف و منکر و تطبیق آن با موضوع مورد بحث، به شرایط و مراتب این فریضه در رابطه با حکومت اسلامی پرداخته شده که بیانگر گستره ی مسئولیت حکومت هم در حوزه ی فرهنگی و هم در حوزه ی جزایی است.
    کلید واژگان: مسئولیت, حکومت اسلامی, حجاب, امر به معروف, نهی از منکر}
    Fatemeh Fallahtafti*
    Give orders to good and forbidding the evil are two emphatic Kefayi Obligatories which effect deep and wide on the human social life. Based on this reasons, each according to his ability to perform his duties and is required to prevent the occurrence forbidden. And not allocated to special group. verses and hadith are addressed all, including the Islamic government. this reasons could be the best reason about the responsibility of the Islamic government about Hijab. In this paper, Meanwhile addressing the words "maroof" and "monkar" and its application to on the subject, we study the conditions and stages of this obligation in connection with the Islamic government which represents the extent of responsibility of the government in the cultural field and also the penal.
    Keywords: Give orders to goods, forbidding the evil, responsibility, Hijab, the Islamic government}
  • سید ابوالقاسم نقیبی
    نظریه ولایت مطلقه فقیه از ابتکارات امام خمینی در زمینه فقه حکومتی در مکتب فقهی امامیه اثناعشریه است. نظریه خلافت راشده عبدالرزاق احمد سنهوری، که براساس آموزه-های فقه عمومی اهل سنت ارائه گردیده، از نظریات مهم فقه حکومتی است. مطالعه تطبیقی این دو نظریه امکان تعامل مطلوب بین مذاهب اسلامی را فراهم می آورد و به توسعه فقه عمومی اسلامی می انجامد. امام خمینی در نظریه ولایت مطلقه فقیه معتقدند که ولایت در عصر غیبت به صورت عام برای فقیه عادل و با کفایت اجتماعی و سیاسی جعل شده است و دامنه آن مقید به امور عمومی و مصلحت جامعه اسلامی و مطلق نسبت به احکام الهی اعم از اولیه و ثانویه و قوانین بشری است.
    از منظر امام خمینی انتخاب مستقیم ولی فقیه از ناحیه ملت یا انتخاب غیر مستقیم او از ناحیه خبرگان ملت در چهارچوب نصب عام فقیه عادل واجد کفایت اجتماعی و سیاسی صورت می پذیرد. سنهوری شمول و فراگیری خلافت نسبت به شئون دینی و دنیوی، التزام به شریعت اسلامی و اعمال آن در قلمرو دارالاسلام را از ویژگی های خلافت راشده می داند و بر ضرورت وجود شرایطی چون عدالت و حکمت در خلیفه و ولی امر تاکید می ورزد. و اصولا شکل گیری خلافت صحیحه راشده را منوط به مشارکت اهل حل و عقد از تمامی بلاد اسلامی در تعیین خلیفه می داند و بیعت آنان را موجد ولایت برای حاکم و خلیفه تلقی می-نماید. وی به استناد اجماع، استخلاف را از اسباب ایجاد ولایت می شمرد.
    کلید واژگان: فقیه, عادل, ولایت, خلافت, حکومت اسلامی, مطلقه, راشده}
    Seyed Abulqasem Naqibi
    The theory of absolute guardianship of Jurisprudent is among initiatives of Imam Khomeini in the field of governmental jurisprudence within the framework of Twelver Imamiyah Jurisprudential school of thought. The theory of Caliphate of Raashede Abdurazaq Ahmad Sanhuri which was developed on the basis of general jurisprudence of Sunni School of thought is among important governmental jurisprudential schools. A comparative study of the two theories may prepare the grounds for better interaction between Islamic schools of thought and will develop Islamic general jurisprudence. Imam Khomeini maintains that Wilaya (guardianship) during the occultation of the Twelfth Imam has been created for a just and socially and politically efficient jurisprudent. Its domain encompasses public affairs as well as the exigency of the Islamic society and it is absolute with regard to the divine commandments including the primary and secondary principles as well as the laws enacted by human beings. In Imam Khomeini’s viewpoint, the direct election of the Wali-e Faqih by the nation or his indirect election by the representatives of the people (Assembly of Experts) is within the framework of general appointment of a just and politically and socially efficient jurisprudent. Sanhuri argues that one of the features of guided caliphate is its comprehensiveness and the fact that it encompasses religious and mundane affairs, while commitment to Islamic Sharia and its application within the realm of Abode of Islam (Dar ul Islam) is among the features of Caliphate system. He also maintains that the Caliph must be just and sagacious. According to him, a proper Guided Caliphate system can be formed with the participation of the experts from all Islamic territories to elect the Caliph and also to pledge allegiance to him. He also refers to consensus as one of the methods of election of the Caliph.
    Keywords: Jurisprudent, just, Wilaya, Caliphate, Islamic state, absolute, Rashedeh}
  • مجید موحد، محمدرضا برومندزاده، حسن فخری زاده
    این تحقیق در پی آن است تا در ابتدا ریشه های بنیادگرایی و چگونگی شکل گیری آن را در غرب و جهان مسیحیت دنبال کند و این که چه عواملی باعث شد تا چنین برداشی از دین در جهان اسلام نیز علی الخصوص بعد از فروپاشی کمونیسم مطرح شود. همچنین اندیشه های متفکران مسلمان و غیر مسلمان درباره بنیادگرایی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این مقاله بنیان های فکری «بنیاد گرایی اسلامی» مورد بررسی قرار میگیرد. در حقیقت سوال اصلی آن است که بنیاد گرایی اسلامی چیست؟ و دارای چه مولفه ها و گزاره هایی است؟ بنابر فرضیه، بنیاد گرایی اسلامی به عنوان یک ایدئولوژی دارای مولفه ها، گزاره ها و بنیان های فکری – سیاسی خاصی استکه آن را از سایر ایدئولوژی های قرن بیستم همچون لیبرالیسم، سوسیالیسم، ناسیو نالیسم و مانند آن جدا می کند. بنیاد گرایی اسلامی به رغم تعدد و تنوع اش در عرصه نظر و عمل در دنیای اسلام، بنیان های فکری و سیاسی مشترکی دارد که عبارتند از: پیوند میان دین و سیاست، لزوم بازگشت به اصول و مبنای دین اسلام، برقراری حکومت اسلامی، عمل گرایی و داشتن برنامه و راهبرد عملی برای گذار از وضع نامطلوب غیر اسلامی به وضع مطلوب اسلامی. بر این اساس بنیاد گرایی اسلامی تغییری جدید و مغایر با قرائت مدرنیته از روابط میان انسانها، خداوند و جامعه ارائه میدهد.
    کلید واژگان: بنیاد گرائی مذهبی, بنیاد گرائی اسلامی, حکومت اسلامی, بازگشت به اصول, عمل گرایی, کمونیسم جدید}
  • محمود رحمانی، عزت الله نصرتی پایانی

    یکی از معضلات جدی کشورهای در حال توسعه، نحوه گزینش مدیران و معیارهای حاکم بر این گزینش است. مقاله حاضر به دنبال بررسی تاثیر پیاده سازی نظام شایسته سالار (محور) در توسعه مطلوب کشورهای در حال توسعه می باشد. به عبارتی دیگر، به دنبال تعیین تاثیر میزان انتخاب مدیران بر اساس معیارهای همگانی (شایسته سالاری) و معیارهای اختصاصی (ناشایست سالاری) و همچنین تاثیر به کارگیری این معیارها بر عملکرد سازمان ها انجام گرفته است. منظور از معیارهای همگانی یا شایسته سالاری، در نظر گرفتن تخصص؛ تعهد؛ تجربه؛ مهارت و توانایی افراد و منظور از معیارهای اختصاصی یا ناشایست سالاری، در نظر گرفتن وابستگی های خاص مانند روابط فردی؛ روابط خانوادگی؛ قومیت؛ نژاد؛ زبان مشترک؛ باند و رابطه بازی و حتی منزلت اجتماعی و طبقاتی افراد در انتخاب مدیران است.  نتایج حاصله از این تحقیق نشان می دهد؛ با وجود اینکه انتخاب بر اساس معیارهای اختصاصی، سبب کم کاری؛ غیبت؛ نارضایتی شغلی کارکنان؛ از بین رفتن خلاقیت ها و استعدادها؛ کاهش کارآیی و اثر بخشی سازمان ها و به طور کلی، هدر رفتن منابع جامعه می شود و مدیرانی که بر اساس معیارهای اختصاصی انتخاب شده اند، برای انتخاب دیگر افراد نیز از این معیارها تبعیت می نمایند؛ در انتخاب مدیران بخش دولتی و خصوصی تا حدود زیادی معیارهای اختصاصی و ناشایست سالاری حاکم می باشد.

    کلید واژگان: شایسته سالاری, کشورهای در حال توسعه, توسعه مطلوب, مدیران, حکومت اسلامی}
    Mahmud Rahmani, Ezatollah Nosrati payani

    One of the serious problem in developing countries is Selection of managers and the criteria of the selection. This paper seeks to review the effect of the implementation of meritocracy (axis) in progress of the developing countries. In other words, to determine the impact of the selecting managers based on the general criteria (meritocracy) and specific criteria (improper democracy) and the impact of the organizational performance have been conducted using these criteria. The meaning of the general criteria or meritocracy,is considering the expertise, commitment, experience, skill and ability of individuals and the purpose of the specific criteria or improper of democracy is considering the particular dependence of such personal relationships, family relationships, ethnicity, race, language, and the band membership, and even social status and class of people in the election of directors. The results of this study indicate that, despite being selected based on specific criteria, reduced work, absenteeism, job dissatisfaction, loss of creativity and talent, reducing the efficiency and effectiveness of organizations and generaly wastes the Society resources, and managers who have been selected based on specific criteria, for selecting other persons they also follow these criteria; for selecting Managers in public and private sectors improper dominated and specific criteria is largely used.

    Keywords: Meritocracy, Developing Countries, a favorable development, managers, Islamic government}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال