به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خردگرایی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «خردگرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد صادقی جعفری*، بهجت یزدخواستی، مصطفی اجتهادی

    موضوع این مقاله سنجش میزان احساس تعلق به جامعه ایران و عوامل موثر بر آن است. تعلق اجتماعی در دو بعد تعلق عاطفی و تعلق عملی تعریف و با بهره گیری از روش پیمایش و استفاده از پرسش نامه محقق ساخته در طیف لیکرت و تکنیک نمونه گیری خوشه ایاز مناطق 22 گانه تهران، 1016 پرسش نامه صحیح از ساکنین 18 تا 65 سال به دست آمد. یافته ها نشان داد که تعلق به جامعه ایران در سطح متوسط قرار دارد و متغیرهای تعلق دینی، اعتماد اجتماعی، خردگرایی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با میزان احساس تعلق رابطه دارد. همچنین متغیرهای زمینه ای تحصیلات، سن، وضع تاهل، با متغیر وابسته رابطه دارد. مدل های رگرسیونی چندگانه نشان داد که مجموع متغیرهای مزبور 325/0 تغییرات تعلق عاطفی و 321/0 تغییرات تعلق عملی را تبیین می کند. خردگرایی و تعلق دینی الگوهای متفاوتی را از تاثیر بر ابعاد تعلق اجتماعی نشان داد.

    کلید واژگان: اعتماد اجتماعی, تعلق دینی, تعلق اجتماعی, تعلق عاطفی, تعلق عملی, خردگرایی}
    Behjat Yazadkhasti, Mostafa Ejtehadi, Javad Sadighi *

    The present paper attempted to measure the sense of belonging to the Iranian society and studied its influential factors. The social belonging variable was defined in two dimensions: emotional belonging and practical belonging. For this purpose, we selected 1016 people from the 22 regions of Tehran as our sample and distributed the researcher-made questionnaire to them. The research findings revealed that belongingness in Iranian society is at an average level and the variables of religious belonging, social trust, rationality, and socio-economic status have associations with the belongingness. They also demonstrated that the background variables such as educational level, age, and marital status are related to the dependent variable explained 0/325 changes in emotional belonging and 0/321 in practical belonging. We also realized that rationality and religious belongings had influenced social belonging differently.

    Keywords: social belonging, emotional belonging, practical belonging, Social Trust, religious belonging, Rationalism}
  • بدریه زارعی
    در پژوهش حاضر تلاش شده «سیمای پری و زنان پری وار» در قصه های عامیانه ی هرمزگان بررسی و تحلیل شود. قصه ها و افسانه های عامیانه ی هرمزگان مانند بقیه ی اجزای فرهنگ عامه انباشته از بن مایه های اساطیری متنوع و مملو از باورها و آیین های کهن اقوام است. در نتیجه این ظرفیت را دارد که از منابع مهم شناخت فرهنگ و اندیشه ی ایرانی، مردم شناسی، جامعه شناسی و به طور کلی مطالعات فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد.
    پری به عنوان موجودی اساطیری و فرا طبیعی در ساختار قصه های عامیانه ی هرمزگان جلوه ای زمینی و خرد پذیر یافته و به دختری زیبارو و پری چهره تبدیل شده است، اما با این حال همچنان موجودی شگفت انگیز است و خصلت ها و ویژگی های پریانه ی خود را در بسیاری از قصه ها به نمایش می گذارد. در این قصه ها پری و زنان پری وار در راستای تحقق خویشکاری زایندگی با هیاتی انسانی یا حیوانی بر مردان ظاهر می شوند و با جلوه نمایی و اظهار عشق به ازدواج با آنها می پردازند و پس از فرزند زایی نقش آنها خاتمه می یابد و از عرصه ی قصه خارج می شوند.
    کلید واژگان: قصه های عامیانه هرمزگان, اسطوره, پری و زنان پری وار, خردگرایی, زایندگی}
    Badriyeh Zarei
    The present paper attempts to study fairies and fairy-like women in the folk-tales in Hormozgan. The folk-tales and myth in Hormozgan, like other components of the folk culture, are full of diverse mythological motifs, the old beliefs, and rituals of the nation. Therefore, it has the potential to be used as an important source for studying the Iranian culture and thought, anthropology, sociology, and generally cultural studies. Fairy as a mythological and super-natural being in the structure of Hormozgan’s folk-tales has been embodied as an earthly and wise being, and has turned to a beautiful girl. Nevertheless, it is still a marvelous creature who displays its fairy-like characteristics and attributes in many tales. In these tales, fairies and fairy-like women appear to men as a human being or an animal in order to fulfill their reproductive roles. Then, they try to marry them through love expression. Their roles end after giving birth to a baby, and then they disappear from the tale.
    Keywords: Hormozgan's folk tales, Myth, Fairy, fairy, like women, Rationalism, Re, productiveness}
  • علیرضا مرادی، طوبی زمانی، علی کاظمی
    این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل داده ها انتخاب شده است. روش نشانه شناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سه گانه منجر به نتایج زیر می شود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی می کند که با سنتی غیر انسانی(عدم رعایت حقوق زنان) مقابله کند، اما تفاوت فرهنگی را نادیده می گیرد و با اتخاذ موضعی مدرنیستی(عام گرایی، خردگرایی، فردگرایی و...) سنت های قبیله را نقد بیرونی می کند و با نشانه های مختلف در سه سطح مذکور، فرهنگ متوسط شهری را در تقابل با فرهنگ قبیله ای قرار می دهد و بدون توجه به ویژگی های فرهنگی-اجتماعی این قبیله قضاوت می کند. قضاوتی که منجر به فهم تفاوت های فرهنگی نمی شود، بلکه به طرد «دیگری» می انجامد.
    کلید واژگان: تفاوت, دیگری, قبیله گرایی, خردگرایی, مدرنیسم}
    Alireza Moradi, Toba Zamani, Ali Kazemi
    The present paper aims to study the Iranian-made movie “Aroos-e-Atash” (The Bride of Fire), using semiotic methodology at the three following levels: description (social codes), representation (technical codes) and ideology (ideological codes). The process of interconnections and interactions between these three types of codes resulted in these findings: although the movie enjoys an emancipation dimension and tries to challenge an inhumane tradition (violation of women rights), it totally ignores cultural considerations and adopts a modernist approach (populist, intellectualistic, individualistic, etc.) to review tribal traditions and customs. The film attempts to employ various signs at the three abovementioned levels to place the average urban culture in contrast with tribal culture and judge the tribe’s customs and traditions without considering tribal cultural-social attributes. Such a judgment is far from leading to understanding of cultural differences, but rather would bring about the “marginalization” of the “other”.
    Keywords: different, Others, Tribalism, Rationalism, modernism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال