به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دینداری » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « دینداری » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مجید احمدی، علیرضا روستا*، زهرا قره داغی
    هدف
    هدف از پژوهش، ارزیابی تاثیر دینداری و آگاهی از مد بر قصد خرید محصولات حجاب زنان جامعه ایرانی دانشجوی تحصیلات تکمیلی در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز بوده است.
    روش
    پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز می باشد. همچنین تعداد 384 نفر با روش فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شده و 410 پرسشنامه به روش نمونه گیری در دسترس توزیع و تعداد 397 پرسشنامه جمع آوری گردیده است. پایایی پرسشنامه با ارزیابی ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که به میزان 820/0 بوده است. در آزمون فرضیات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart-PLS استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دینداری، هنجارهای ذهنی، اثربخشی ادراک شده مصرف کننده، بازاریابی محتوا، آگاهی از مد و منبع شناخت مد بر قصد خرید محصولات حجاب زنان ایرانی دانشجوی تحصیلات تکمیلی شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز تاثیر معناداری دارند. همچنین نقش دینداری بر نگرش نسبت به رفتار نشان داده شده است. نگرش نسبت به رفتار بر قصد خرید محصولات حجاب زنان ایرانی تاثیر مثبتی دارد. در نهایت، نقش کنترل رفتاری درک شده بر قصد خرید محصولات حجاب زنان ایرانی ناچیز است.
    کلید واژگان: دینداری, آگاهی از مد, بازاریابی محتوا, اثربخشی ادراک شده مصرف کننده, قصد خرید محصولات حجاب}
    Majid Ahmadi, Alireza Rousta *, Zahra Gharedaghi
    The aim of the research was to evaluate the effect of religiosity and fashion awareness on the intention to purchase hijab products of women in the Iranian society.The current research is an applied research in terms of its purpose and a descriptive and correlational research in terms of data collection. The statistical population of the research is all female graduate students in the cities of Tehran, Tabriz, Mashhad, Isfahan and Shiraz. Also, the number of 384 people was determined as a sample using Cochran's formula method, and 410 questionnaires were distributed using available sampling method and 397 questionnaires were collected. The reliability of the questionnaire was evaluated by evaluating Cronbach's alpha coefficient, which was 0.820. The results showed that religiosity, subjective norms, perceived consumer effectiveness, content marketing, awareness of fashion, and the source of fashion knowledge have a significant effect on the intention to purchase hijab products of Iranian graduate students in Tehran, Tabriz, Mashhad, Isfahan, and Shiraz. Also, the role of religiosity on attitude towards behavior has been shown. Attitude towards behavior has a positive effect on the intention to buy hijab products of Iranian women. Finally, the role of perceived behavioral control on the purchase intention of Iranian women's hijab products is insignificant.In this research, religiosity had the greatest effect on attitude towards behavior with a score of 9.238, and perceived behavioral control had the least effect on the intention to purchase hijab products of women in the Iranian society with a score of 2.796.
    Keywords: Religiosity, Awareness Of Fashion, Content Marketing, Perceived Effectiveness Of The Consumer, Intention To Purchase Hijab Products}
  • امید بابائی*
    مقدمه

    شادمانی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی در تمام جوامع بشری جایگاهی ویژه دارد؛ زیرا یکی از عوامل اساسی است که بر رفتار، کردار، کارایی، سلامت جسمی و روانی و نیز توسعه و رفاه اجتماعی تاثیر می گذارد. دین داری یکی از مهم ترین متغیرهای تاثیرگذار بر شادمانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اندازه اثر دین داری بر شادمانی است.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و از نظر روش تحقیق از نوع فراتحلیل است. جامعه آماری این پژوهش، همه تحقیقات علمی - پژوهشی انجام شده در ایران پیرامون رابطه دین داری و شادمانی در سالهای 1387 تا 1400 هستند که در یکی از پایگاه های اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مرکز اسناد و مدارک علمی ایران نمایه شده اند. از میان 29 سند پژوهشی یافت شده، 7 پژوهش، شرایط و ملاکهای انتخاب را داشته و وارد نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA) شده اند.

    یافته ها

    در گام نخست تجزیه وتحلیل، سوگیری انتشار و همگنی مطالعات موردبررسی قرار گرفت؛ آزمونهای آماری استفاده شده در این بخش، حکایت از عدم سوگیری انتشار و همچنین ناهمگنی مطالعات دارند. در گام بعدی، اندازه اثر دین داری بر شادمانی مورد ارزیابی قرار گرفت (277/0) که برحسب جدول کوهن، «در حد کوچک» ارزیابی می شود.
    آزمون تحلیل حساسیت بیانگر آن است که با حذف تنها یکی از پژوهشها، مقدار اندازه اثر به (303/0) تغییر می یابد که بر اساس نظام تفسیری کوهن «در حد متوسط» ارزیابی می شود.

    بحث:

     با توجه به یافته ها، گرچه دین داری (و ابعاد مختلف آن)، از طریق انسجام بخشی، امیدبخشی، معنابخشی و هدف بخشی به زندگی، سازگاری با ناکامیها، حمایت عاطفی، حمایت اجتماعی و... زمینه بسیار مناسبی را برای شادمانی فراهم می کند، اما رابطه دین داری و شادمانی، رابطه ای علی و خطی نیست و عوامل میانجی احتمالی متعددی روی آن تاثیر می گذارند که تاثیر این روابط نیز بایستی به طور جداگانه موردبررسی قرار گیرند.

    کلید واژگان: دینداری, شادمانی, فرا تحلیل, اندازه اثر}
    Omid Babaei*
    Introduction

    Happiness is important in both individual and social dimensions because it is one of the basic factors that affect behavior, actions, efficiency, physical and mental health, as well as development and social welfare. Religiosity is one of the most important variables affecting happiness. The aim of the present study is to determine the effect size of religiosity on happiness.

    Method

    The present research is based on the meta-analysis method. The materials of this research consists of all the scientific research studies conducted in Iran regarding the relationship between religiosity and happiness during the years 2008 to 2021, which is indexed in one of the scientific databases such as scientific information databases (Sid), Noor specialized journal website (Noormags), Information database of Iran’s publication (Magiran) and Iranian research institute for information science and technology (Irandoc). Among the 29 research documents that were found, seven research studies met the conditions and selection criteria and entered the comprehensive meta-analysis (CMA) software.

    Findings

    In the first step, publication bias and homogeneity of studies were examined. The statistical tests used in this section indicate the lack of publication bias and the heterogeneity of the studies. In the next step, the effect size of religiosity on happiness was evaluated and was found to be 0.277, which according to Cohen’s interpretation system is regarded as “small”. The sensitivity analysis test shows that by removing only one of the studies, the effect size of religiosity on happiness changes to 0.303, which is evaluated as “moderate” based on Cohen’s interpretation system.

    Discussion

    The findings show that although religiosity provides a suitable basis for happiness through giving coherence, giving hope, giving meaning to life, etc. however, the relationship between religiosity and happiness is not linear and causal, and several possible mediating factors affect it, and the effect of these relationships should also be examined separately.

    Keywords: Religiosity, Happiness, Meta-Analysis, Effect Size}
  • بهروز میرزایی، اصغر محمدی*، مهرداد نوابخش

    تقلبات بیمه ای از مهمترین دغدغه های زیانبار برای بیمه گران و بیمه گزاران در کلیه محصولات بیمه ای است. از مهمترین عوامل موثر بر تقلبات بیمه ای در این پژوهش دینداری، فردگرایی، رفاه اجتماعی و اعتماد است. تقلبات باعث بی اعتمادی و از هم گسیختگی نظام اجتماعی و اقتصادی می شود. هدف این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی موثر بر تقلبات بیمه شخص ثالث است. این پژوهش مبتنی بر روش آمیخته با بهره گیری از رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه خبرگان حوزه بیمه و جامعه شناسی اقتصادی که با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی تعداد 26 نفر متخصص تا حد اشباع انجام شد، بخش کمی جامعه آماری شامل 4,652,510 بیمه گزار بیمه شخص ثالث در سال 1400 در شهر تهران می باشد که با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامه به روش صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و داده های بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی از طریق نرم افزار Amos 21 صورت گرفته است. در بین عوامل اجتماعی، رفاه اجتماعی، اعتماد، دینداری و فردگرایی به ترتیب 56/0-، 52/0-،43/0- و 36/0 بطور مستقیم و دینداری با بار عاملی (447/0-) بطور غیر مستقیم از مدل اندازه گیری حمایت کرده اند. طبق یافته های بخش کیفی پژوهش، در مجموع 57 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر (رفاه اجتماعی، اعتماد، دینداری و فردگرایی) شناسایی شده است که می تواند بر تقلبات بیمه شخص ثالث موثر باشد.

    کلید واژگان: تقلب, رفاه اجتماعی, اعتماد, دینداری, فردگرایی, بیمه شخص ثالث}
    Behrooz Mirzaei, Asghar Mohammadi *, Mehrdad Nawabakhsh

    Insurance frauds are one of the most harmful concerns of insurers and policyholders in all insurance products. One of the most important factors affecting insurance fraud in this research is religiosity, individualism, social welfare and trust .Frauds cause mistrust and disintegration of the social and economic system.The purpose of this research is to investigate social factors affecting third party insurance frauds. This research is based on a mixed approach applying a exploratory approach.In the qualitative part,the statistical population included all experts in the field of insurance and economic sociology which reached the saturation limit of 26 experts using the purposeful and Snowball sampling method. In the quantitative part, the statistical population includes 4,652,510 third-party insurance policyholders in Tehran,which 384 individuals were selected as a sample by cluster sampling method.The validity of a questionnaire was confirmed by the face validity method and its content and reliability was confirmed by using Cronbach’s alpha method.The qualitative data analysis was done through thematic analysis method and the quantitative data was done through confirmatory factor analysis method with the aim of Amos 21 computer software. Among the social factors, social welfare, trust, religiosity and individualism are respectively -0.56, -0.52, -0.43 and 0.36 directly and religiosity with factor load (-0.447) indirectly from the model have supported the measurement. According to the findings of the qualitative part of the research, a total of 57 basic themes,19 organizing themes, and 4 overarching themes(social welfare, trust, religiosity and individualism) have been identified that could be effective on third party insurance frauds.

    Keywords: Fraud, Social Welfare, Trust, Religiosity, Individualism, Third-Party Insurance}
  • محمدحسین آیشم، سعید موسوی پور*

    چکیدهاین پژوهش با هدف پیش بینی تمایزیافتگی خود براساس ابعاد شخصیت و دینداری در افراد متاهل شهر قم در سال 1401 انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی...بود. ابتدا پرسشنامه ها در فضای مجازی در بستر تلگرام و ایتا در اختیار جامعه آماری قرار داده شد و تعداد 364 نفر با نمونه گیری دردسترس، به پرسشنامه ها پاسخ دادند. به منظور اجرای پژوهش حاضر از سه پرسشنامه استاندارد تمایز یافتگی خود اسکورن و فریدلندر(DSI.) و پرسشنامه ی ویژگی های شخصیت نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) مک کری و کاستا و پرسشنامه دینداری گلاک و استارک (CRS) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها نشان داد که بین تمایزیافتگی خود با تمام ابعاد شخصیت و بین تمایزیافتگی خود با نمره کل دینداری و زیرمقیاس های عاطفی، پیامدی و مناسکی ارتباط معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که همه ابعاد شخصیت به جز گشودگی به تجربه و نمره کل دینداری و زیرمقیاس های عقائدی، عاطفی و پیامدی می توانند پیش بینی کننده تمایزیافتگی خود باشند.

    کلید واژگان: تمایزیافتگی خود, ابعاد شخصیت, دینداری}
    MOHAMMADHUSSEIN AYASHM, Saeed Mosavipour

    This research was conducted with the aim of predicting self-differentiation based on the dimensions of personality and religiosity in married people of Qom city in 1401. The method of the current research was a correlational description. First, the questionnaires were provided to the statistical community in the virtual space on the Telegram and Eitaa platforms, and 364 people answered the questionnaires with available sampling. In order to carry out the current research, three standard questionnaires of Skorn and Friedlander's self-differentiation (DSI), short-form NEO-FFI (NEO-FFI) by McCree and Costa, and Gluck and Stark's religiosity questionnaire (CRS) were used. Data analysis was done by multiple regression method. The findings showed that there is a significant relationship between self-differentiation with all personality dimensions, and between self-differentiation with the total religiosity score and emotional, consequential and ritual subscales. Regression analysis showed that all personality dimensions except openness to experience and the total score of religiosity and belief, emotional and consequence subscales can predict their differentiation.

    Keywords: Self-Differentiation, Personality Dimensions, Religiosity}
  • عباس کاظمی*، نفیسه حصارکی
    پس از انقلاب  اسلامی که نوعی انضباط معطوف به هنجارهای دینی بر فضای عمومی حاکم شد. این سوال پدید آمد که آیا در جامعه پساانقلابی مردم دیندارتر شده اند؟ پژوهش هایی برای پاسخگویی به این پرسش انجام شدند. عمده این پژوهش ها به وجود شکافی در داده های دینداری اشاره کرده اند. این شکاف ها  از یک سو، میان باورها، تجربه ها وعواطف دینی با مناسک جمعی و از سویی دیگر، میان رفتارهای دینی فردی با مناسک دینی جمعی گزارش شده است و کمتر پژوهشی به شکاف درونی مناسک جمعی پرداخته است، درحالیکه این شکافی مهم است و به ما امکان می دهد وضعیت دینداری در ایران را به کمک مفاهیمی جز عرفی شدن و خصوصی شدن دینداری تحلیل کنیم. بر اساس تحلیل ثانویه داده های دو پیمایش ملی دینداری در سال های 90 و 95، اقبال به «مناسک جمعی دومین»قابل توجه است. مبنای اقبال به این نوع مناسک، عاطفه و هیجان است. بنابراین، شاید بتوان وضعیت دینداری در ایران را بر اساس محوریت عواطف و احساسات، بهتر توضیح داد. بر همین مبنا، جماعت هایی دینی شکل گرفته اند که می توانند پایگاهی مهم برای بازتولید دستگاه ایدیولوژیک حاکم باشند. در اساس، دوگانه جماعت های دینی و دینداری رسمی همچون دوگانه دینداری رسمی و دینداری فردی تصویری واقع نما به دست نمی دهد. وانگهی محوریت میل و احساسات گرچه می تواند به تکوین سوژه خلاق در معنای تورنی منجر شود اما با توجه به سیاستگذاری حکومت دینی بر مناسک جمعی دومین بیشتر محتمل است منجر به ادغام فرد در جماعت شود و زمینه رابرای بازتولید دستگاه ایدیولوژیک دولت و تقویت اقتدارگرایی فراهم سازد.  بررسی ادبیات دینداری در ایران بر تغییر دستگاه های ایدیولوژیک دولت از تاکید بر عبادات فردی چون نماز و روزه به آیین های جمعی و فضاهای قدسی دلالت دارد.
    کلید واژگان: دینداری, ایران, دستگاه های ایدئولوژیک دولت, جماعت, احساسات, مناسک}
    Abbas Kazemi *, Nafiseh Hesaraki
    After the Islamic revolution, a religious discipline became dominant. This question appeared whether in postrevolutionary society people are more religious. In previous researches, it is mentioned that there is a gap in religiosity data. The gap is between religious believes, experiences, and emotions on one side and collective rituals on the other side. Also, the gap is between individual religious behaviors on one hand and collective rituals on the other hand. It is rarely discussed the gap inside the collective rituals. However, it is an important gap that enables us to analyze the religiosity in contemporary Iran through concepts other than secularization and privatization of religiosity. According to secondary analysis of data from two national surveys in 1390 and 1395, secondary rituals like pilgrimage were considerably popular. People turn to these rituals relying on their emotions. Besides, self-referential religiosity that is based on emotions has become important. Based on this, religious crowds have been formed which could be an important base to reproduce the dominant ideological apparatus. The duality of religious crowds and formal religiosity does not give us a realistic depiction. Nor does the duality of formal and individual religiosity. Furthermore, although the centrality of emotions and desires can lead to the formation of creative subject- as Alain Touraine said- but looking at the policies of government on secondary collective rituals, it is more probable that it will lead to the merge of the individual into the crowd. In this way, the ideological apparatus of the state will be reproduced and authoritarianism will be strengthened. The study of religious literature in Iran indicates a change in the ideological apparatus of the state from emphasizing individual worship such as prayer and fasting to collective rituals and sacred spaces.
    Keywords: religiosity, Iran, Ideological state apparatuses, crowd, emotions, Rituals}
  • سمیه تاجیک اسماعیلی*

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دینداری در گذشت در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران به انجام رسیده است. پژوهش از نوع علی است و تکنیک آن پیمایش و ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران (249878 نفر) و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده است. یافته ها نشان داد، در دانش آموزان مورد مطالعه بعد اعتقادی گذشت بالاتر از ابعاد عاطفی ، شناختی و رفتاری قرار داشته و در مجموع وضعیت گذشت در دانش آموزان مورد مطالعه کمی بهتر از حد متوسط است. براساس نتایج پژوهش، ابعاد اعتقادی، عاطفی و پیامدی دینداری بیش از حد متوسط بوده ولی بعد مناسکی دین داری برای دانش آموزان کمتر اهمیت داشته است.نتایج نشان داد. بطور کلی دینداری با گذشت رابطه قوی دارد. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش فقط بعد مناسکی از ابعاد دینداری (با اطمینان کافی) می تواند گذشت را پیش بینی نموده و سایر ابعاد دین داری اثری برگذشت ندارد. بدین صورت که تقید به مناسک در دینداری، "افرادی با گذشت" خواهد ساخت. لذا، با تقویت بعد مناسکی دینداری در دانش آموزان، میزان گذشت و بخشش آنان نیز افزایش خواهد یافت.

    کلید واژگان: دینداری, ابعاد دینداری, انگیزه گذشت, دانش آموزان}
    somayeh Tajik Esmaeili*

    Among High School Students In Tehran . The research is causal and its technique is survey and the measurement tool is a questionnaire. The statistical population was selected including all secondary school students in Tehran and sample size based on Morgan table of 384 students in multistage cluster sampling. Findings showed that in the studied students the belief dimension of forgiveness is higher than the emotional, cognitive and affective dimensions and overall, the students' forgiveness status slightly better than the average.. According to the research findings, the doctrinal, emotional and consequential dimensions of religiosity were above average, but the ritual dimension of religiosity was less important for students. The results showed that in general, religiosity has a strong relationship with the past. According to the research results, only a ritual dimension of religiosity dimensions (with sufficient confidence) can predict forgiveness and other dimensions of religiosity have no reversal effect. Thus, adherence to rituals in religiosity will create "people with forgiveness." Therefore, by strengthening the religious dimension of religiosity in students, their forgiveness and forgiveness will also increase.

    Keywords: Religiosity, dimensions of religiosity, forgiveness Motivation, students}
  • اسداله بابایی فرد*، احسان صنعتکار
    طلاق عاطفی موضوع مهمی است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر طلاق عاطفی همسران در شهرستان کاشان پرداخته است. در این پژوهش از نظریات وینچ، هیل، باورمن، استرنبرگ، مارکز و چلبی استفاده شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل زوجین شهرستان کاشان است که بین 330 نفراز آنان، پرسشنامه توزیع شده است. اعتبار تحقیق از نوع اعتبار صوری با توافق متخصصان رشته علوم اجتماعی و روایی مفاهیم موجود در پژوهش بر اساس ضریب آلفای کرونباخ با میزان 859% تایید گردید. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد میزان طلاق عاطفی در دامنه 5-1، 93/1 است که نشان از وضعیت مطلوب دارد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان می دهد که بین متغیرهای رضایت از زندگی، دینداری، انتظارات از نقش همسری، احترام متقابل همسران، حمایت اجتماعی، شناخت قبل از ازدواج، خشونت در زندگی زناشویی و اعتماد به همسر با طلاق عاطفی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیونی از میان متغیرهای وارد شده در معادله ، به ترتیب متغیرهای اعتماد به همسر، دینداری، رضایت از زندگی و حمایت از طرف همسر تاثیرگذارترین متغیرها بر طلاق عاطفی گزارش شده است.
    کلید واژگان: طلاق عاطفی, اعتماد به همسر, دینداری, رضایت از زندگی, حمایت زوجین}
    Assadollah Babaeifard *, Ehsan Sanatkar
    Emotional divorce is an important issue that has been considered by social scientists in recent years. The present study investigated  the factors affecting the emotional divorce of spouses in Kashan city. In this research, the theories of Winch, Hill, Bowerman, Sternberg, Marquez and Chalabi have been used. The research method in this research was survey and the research tool was a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study included  couples in Kashan city and a questionnaire was distributed among 330 of them. The validity of the research was confirmed by the agreement of experts in the field of social sciences and the reliability of the concepts in the research based on Cronbach's alpha coefficient of 859%. The findings of the present study show that the rate of emotional divorce in the range of 1-5 is 1.93, which indicates a favorable situation. The results of the correlation test show that there is a significant relationship between life satisfaction, religiosity, expectations of the role of spouse, mutual respect between spouses, social support, premarital knowledge, violence in marital life and trust in the spouse with emotional divorce . Also, based on regression analysis, among the variables included in the equation, the variables of trust in spouse, religiosity, life satisfaction and support from the spouse have been reported as the most influential variables on emotional divorce.
    Keywords: emotional divorce, trust in spouse, religiosity, life satisfaction, support of spouses}
  • سید مصطفی حسینی، فیض الله نوروزی، طلیعه خادمیان

    از آنجا که تعهد اجتماعی از مولفه های اصلی اخلاق و تعیین کننده نظم اجتماعی است، این مقاله با هدف بررسی میزان احساس تعهد اجتماعی شهروندان شهر تهران ارایه شده و در آن عوامل موثر بر این متغیر بررسی می شود.این تحقیق به روش کمی و از طریق پیمایش انجام شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران مشخص شد و 384 نفر از ساکنان بیش از 18 سال شهر تهران از طریق نمونه گیری احتمالی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه حضوری صورت گرفت. پایایی تحقیق با آلفای کرونباخ و اعتبار آن از طریق اعتباریابی صوری حاصل شد.براساس یافته ها، میانگین احساس تعهد اجتماعی مردم 8/3، میزان اجتماعی شدن 9/3، میزان دینداری 0/3، رضایت از زندگی 7/2، فراوانی مبادله 2/3، احساس آنومی 1/2 و ضریب همبستگی هرکدام از این متغیرهاا با متغیر وابسته به ترتیب 65/0 و 53/0 و 35/0 و 14/0 و 22/0- است. با سطح معناداری کمتر از 5 درصد، همه فرضیه ها تایید شدند.جز احساس آنومی که با متغیر وابسته رابطه معکوس دارد، سایر متغیرها با احساس تعهد اجتماعی رابطه مستقیم دارند. احساس تعهد اجتماعی افراد در مقاطع تحصیلی مختلف با هم متفاوت و در مردان بیشتر از زنان است. R2 نیز 53 درصد است. نتایج تاثیر جدی متغیرهای اشاره شده بر احساس تعهد اجتماعی را تایید می کند که می تواند به برنامه ریزی و سیاست گذاری مسیولان دستگاه های دولتی کمک کند.

    کلید واژگان: اجتماعی شدن, احساس آنومی, تعهد اجتماعی, دینداری, فراوانی مبادله}
    Mostafa Hosseini, Faizullah Nowrozi, Talia Khadimian

    The purpose of this article is to examine the degree of social sentiment in the city of Tehran and to attempt to quantify the variables that are examined in this investigation.This research was conducted utilizing a quantitative approach and a survey. The sample size was ascertained utilizing Cochran’s formula, and 384 adults who were residents of Tehran city and were at least 18 years old were surveyed via questionnaire and multistage cluster probability sampling. The reliability of the research was ascertained via face validity, while its reliability was assessed using Cronbach’s alpha.According to the findings, the mean level of social commitment among the participants is 3.8, socialization is 3.9, religiosity is 3.0, life satisfaction is 2.7, exchange frequency is 3.2, and anomie is 2.1. The correlation coefficients between each of these variables and the dependent variable are as follows: -0.22, 0.65, 0.53, 0.35, and 0.14, respectively. At a level of significance below 5%, every hypothesis was validated.With the exception of the sentiment of anomy, which exhibits an inverse relationship with the dependent variable, the sentiment of social commitment is positively correlated with all other variables. The degree of social commitment exhibited by individuals of varying levels of education varies, with men demonstrating a greater degree of commitment than women. 2R equals 53% as well. The results validate the significant influence of the aforementioned variables on the perception of social commitment, which can assist government officials in formulating policies and conducting planning.

    Keywords: Social Commitment, Socialization, Religiosity, Life Satisfaction, Frequency of Exchange, Sense of Anomie}
  • امید بابایی*، محمدجواد زاهدی مازندرانی

    با وجود برخی ادعاها در مورد مرگ طبقه، طبقه همچنان موضوعی مهم در بررسی های جامعه شناختی برد متوسط و به ویژه در تعیین ترجیحات دینی است به نحوی که کنشگران دینی تمایل به سبک های دینی مرتبط و متناسب با موقعیت اقتصادی - اجتماعی خود شان را دارند. به سخن دیگر، افراد با موقعیتهای اقتصادی - اجتماعی مختلف، ذایقه دینی متفاوتی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی ذایقه دینی طبقه فرودست شهری است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریه زمینه ای انجام گرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش کنشگران دینی طبقه فرودست شهری در شهرکرد هستند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شده اند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با هجده نفر از افراد این طبقه جمع آوری شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و برای تامین روایی و پایایی از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شده است. یافته ها بیانگر هجده مقوله منتخب است که در قالب یک مدل پارادایمی با مقوله محوری (مناسکی شدن دین)، شرایط علی (جمع گرایی، سنت گرایی، تقدیر گرایی و احساساتی بودن)، شرایط زمینه ای (جامعه پذیری دینی مناسک محور)، شرایط مداخله ای (پایگاه اقتصادی - اجتماعی پایین)، راهبردها (دینداری مناسکی، دینداری عاطفی، دینداری واسطه ای، دینداری تکلیفی، دینداری موروثی و دینداری تقدیرگرا) و پیامدها (تقلیل گرایی دینی، ظاهرگرایی دینی، کارناوالی شدن مناسک، مداح محوری و بدنمندی دینی) سازمان یافته است. نتایج بیانگر آن است که مناسک، جایگاه برجسته، مهم و موثری را در ذایقه دینی طبقه فرودست شهری دارد و تعیین این جایگاه بدون فهم منطق دین عامه و فهم منطق مناسک در دین عامه امکان پذیر نیست.

    کلید واژگان: دینداری, ذائقه دینی, طبقه فرودست شهری, نظریه زمینه ای, مناسکی شدن دین}
    Omid Babaei *, MohammadJavad Zahedi Mazanderani

    Despite some claims about the death of class, It is still an essential issue in sociological studies of the medium range and especially in determining religious preferences in such a way that religious activists tend to religious styles related and appropriate to their socio-economic situation. In other words, people with different socio-economic situations have different religious tastes. The purpose of the present study is to investigate the religious taste of the urban lower class. This research was conducted with a qualitative approach and grounded theory method. The participants in this research are religious activists from the urban lower class in Shahrekord, who were selected through purposeful criterion-based sampling. The data was collected through semi-structured interviews with eighteen people of this class. In order to analyze the data, open, central ,and selective coding methods were used, and Guba and Lincoln criteria were used to ensure validity and reliability. The findings show eighteen selected categories in the form of a paradigmatic model with a main category (ritualization of religion), causal conditions (collectivism, traditionalism, fatalism ,and being emotional), contextual conditions (ritual-oriented religious socialization), intervention conditions (low social-economic status), strategies (ritual religiosity, emotional religiosity, mediated religiosity, obligatory religiosity, hereditary religiosity ,and fatalistic religiosity) and consequences (religious reductionism, religious formalism, carnivalization of rituals, maddah-oriented, religious embodiment) is organized. The results show that rituals have a prominent, important ,and influential place in the religious taste of the urban lower class ,and it is not possible to determine this place without understanding the logic of popular religion and understanding the logic of rituals in popular religion.

    Keywords: religiosity, religious taste, the urban lower class, grounded theory, ritualization of religion}
  • کمال کوهی*

    در محیط دانشگاهی،که نخبگان جامعه را دربر می گیرد،احساس امنیت اجتماعی یکی از بنیادی ترین اصل های توسعه و رفاه اجتماعی تلقی می شود؛ زیراکه در صورت عدم احساس امنیت در محیط دانشگاه سرمایه های انسانی کشور قادر نخواهند بود به رسالت اصلی خود عمل نمایند.بنابراین در همین راستا، مقاله حاضر کوشش می کند میزان احساس امنیت اجتماعی دانشجویان را برآورد کرده و تاثیر سرمایه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینداری را بر آن مطالعه نماید. تحقیق به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز بود که بالغ بر 13000 نفر بودند. از این تعداد، 384 نفر بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای متناسب تصادفی (چند مرحله ای) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. تحلیل پایایی و روایی متغیرهای پرسشنامه نیز نشان دهنده روایی و پایایی بالا است. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان احساس امنیت اجتماعی در بین دانشجویان در سطح متوسط به بالا است.همچنین یافته های تحقیق نشان داد که میزان احساس امنیت اجتماعی بر حسب جنس و قومیت دانشجویان یکسان بوده، و تفاوت مشاهده شده معنی دار نبوده است. در مجموع، نتایج بدست آمده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای سرمایه اجتماعی، دینداری و سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی توانسته اند 12 درصد از تغییرات متغیر احساس امنیت اجتماعی را در بین دانشجویان مورد تبیین قرار دهد. طبق نتایج تحقیق می توان گفت که احساس امنیت دانشجویان دانشگاه به میزان دینداری، سرمایه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنها بستگی دارد.با افزایش میزان دینداری دانشجویان، بهبود سرمایه اجتماعی، بالا رفتن سرمایه اقتصادی و ارتقای سرمایه فرهنگی دانشجویان دانشگاه تبریز زمینه را برای تقویت احساس امنیت اجتماعی دانشجویان را فراهم می سازد.

    کلید واژگان: احساس امنیت, نهاد دانشگاه, سرمایه اجتماعی, دینداری, سرمایه فرهنگی}
    Kamal Koohi *

    In a university setting that includes the elite of society, sense of social security is considered one of the most fundamental principles of development. because, if they do not sense of security on university setting, the human capital of the country would be unable to fulfill its primary mission. So, in this context, this paper attempts to estimate the sense amount of social security and impact of social capital, economic capital, cultural capital and Religious investigated on sense of social security. the research was conducted through a survey. The statistical population of this study is undergraduate students of Tabriz University that number is a 13,000 people. Of these, 384 were selected randomly based on stratified sampling(Multi-stage). Of these, 384 were selected randomly based on stratified sampling. The data collection tool was a questionnaire. reliability and validity of the questionnaire variables are indicating high and acceptable reliability and validity. findings show that rate of social security sense has a above to moderate levels. also,the findings showed that the amount of social security in terms of gender and ethnicity of students are the same and the difference was not significant. overall, the results from the structural equation model show that variables of social capital, religious and economic capital explained to 12 percent of the variable variance of sense of social security among students.

    Keywords: Sense of security, University Institution, Social Capital, Religiosity, Cultural Capital}
  • امید بابائی، محمد جواد زاهدی مازندرانی*، امیر ملکی
    اهداف
    وظیفه جامعه شناسی دین، شناخت صورت های گوناگون بهره گیری از دین است که افراد به کار می گیرند. بنابراین، دینداری همان بهره و کاربرد دین در چارچوب زندگی روزمره افراد است که به فراخور موقعیت اقتصادی و اجتماعی آنان شکل های متنوعی پیدا کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت دینداری طبقه متوسط جدید است.
    روش مطالعه
    این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش دینداران طبقه متوسط جدید در شهرکرد هستند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شده اند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با شانزده نفر از افراد این طبقه جمع آوری شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و برای تامین روایی و پایایی از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق بیانگر نوزده مقوله منتخب است که در قالب یک مدل پارادایمی با مقوله محوری (عرفی شدن کنشگری دینی طبقه متوسط جدید)، شرایط علی (نوگرایی، عقل گرایی، علم گرایی، فردگرایی و مادی گرایی)، شرایط زمینه ای (جامعه پذیری دینی غیر الزام آور)، شرایط مداخله ای (پایگاه اقتصادی - اجتماعی بالا)، راهبردها (دینداری عقلانی، دینداری نوگرا، دینداری اخلاق گرا، دینداری گزینشی و دینداری سکولار)، و پیامدها (کاهش نقش دین در زندگی روزمره، نگرش این جهانی به دین، خود تشخیصی در امور دینی، مدارای دینی، تقدس زدایی و گرایش به معنویت های جدید) سازمان یافته است.
    نتیجه گیری
      نتایج بیانگر آن است که گر-چه دینداری طبقه متوسط جدید از شکل سنتی آن فاصله و شکل های متفاوتی را به خود گرفته، اما عناصر دینی هنوز از ذهنیت جمعی این طبقه رخت برنبسته و با آن همنشین و همراه است.
    کلید واژگان: دینداری, طبقه متوسط جدید, نظریه داده بنیاد, عرفی شدن}
    Omid Babaei, Mohammad Javad Zahedi Mazanderani *, Amir Maleki
    Objectives
    The task of the sociology of religion is to know the various ways of using religion that people use. Therefore, religiosity is the benefit and application of religion in the context of people's daily lives, which has found various forms according to their economic and social situation. The purpose of the current research is to investigate the state of religiosity of the new middle class.
    Methods
    This research has been conducted with a qualitative approach and grounded theory method. The participants in this research are religious activists of the new middle class in Shahrekord, who were selected through purposeful sampling. The data was collected through semi-structured interviews with sixteen people in this class. In order to analyze the data, open, axial, and selective coding methods were used, and Guba and Lincoln’s criteria were used to ensure validity and reliability.
    Results
    The resultes show nineteen selected categories in the form of a paradigmatic model with a main category (secularization of religious activism of the new middle class), causal conditions (modernism, rationalism, scientism, individualism, and materialism), background conditions (non-mandatory religious socialization), intervention conditions (high socioeconomic status), strategies (rational religiosity, modern religiosity, ethical religiosity, selective religiosity, and secular religiosity), and consequences (decrease the role of religion in daily life, worldly attitude towards religion, self-diagnosis in religious matters, religious tolerance, desacralization, and tendency towards new spiritualities) are organized.
    Conclusion
    The results show that although the religiosity of the new middle class has taken different forms and distances from its traditional form, religious elements have not yet disappeared from the collective mentality of this class and are accompanying it.
    Keywords: religiosity, new middle class, grounded theory, secularization}
  • علی صفایی شکیب*، صفی الله صفایی، مریم موسیوند

    امنیت شغلی، اطمینان کارکنان در مورد تداوم شغل به دست آمده برای زندگی کاری است. امنیت شغلی به طور معمول از واژه هایی نظیر قرارداد اشتغال یا قانون کار استنباط می شود که از خاتمه اختیاری شغل جلوگیری می کند. همچنین، ممکن است به وسیله شرایط اقتصادی معمول تحت تاثیر قرار گیرد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر دینداری بر امنیت شغلی با میانجی گری کنترل خشم در بین کارکنان مرکز بهداشت شهرستان همدان بود. این تحقیق توصیفی به شیوه پیمایشی و با ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری 95 نفر از کارکنان مرکز بهداشت شهرستان همدان بودند که با استفاده از فرمول کوکران 76 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به وسیله پانلی از متخصصین و پایایی ابزار تحقیق نیز از طریق یک مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ تایید گردید. یافته ها نشان داد که ارتباط معنی داری بین ابعاد دینداری و کنترل خشم با امنیت شغلی وجود داشت. براساس مدل ساختاری پژوهش، متغیر دینداری تاثیر مستقیمی بر متغیر کنترل خشم داشت. همچنین، 4/50 درصد از تغییرات متغیر کنترل خشم کارکنان مرکز بهداشت وابسته به ابعاد چهارگانه دینداری می باشد. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهای کاربردی ارایه گردید.

    کلید واژگان: امنیت شغلی, دینداری, کنترل خشم, توسعه منابع انسانی}
    Ali Safaei Shakib *, Safei Allah Safaei, Maryam Moosivand

    Assurance (or lack of it) that an employee has about the continuity of gainful employment for his or her work life. Job security usually arises from the terms of the contract of employment, or labor legislation that prevents arbitrary termination. It may also be affected by general economic conditions. The main purpose of this study was to investigate the effect of religiosity on job security with mediation of anger control among health center’s staff in Hamedan County. The descriptive research has done by survey method and questionnaire instrument. The study population was consisted of 95 staff of Health Center in Hamedan County. The sample size was determined to be 76 staff by using Cochran Formula. In this study, simple random sampling was used. The content and face validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Reliability was strengthened through pilot testing and calculating Cronbach’s alpha. Data was analyzed using a structural equation modeling technique. Findings showed that there are significant effects among religiosity dimensions, anger control and job security. Based on the structural model, religiosity had been a direct effect on anger control. Also, 50.4 percent of the change in the anger control of the Health Center’s staff is related to the four dimensions of religiosity. In finally, according to results, some applied recommendations have presented at the end of article.

    Keywords: job security, Religiosity, Anger Control, Human resources development}
  • غلامرضا خوش فر*، شهربانو میرزاخانی، فاطمه جندقی میرمحله

    هدف این مطالعه، سنجش میزان بیگانگی اجتماعی دانشجویان و شناسایی عواملی است که بر بیگانگی دانشجویان اثرگذارند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه گلستان بود که 380 نفر از آنان با استفاده نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش مفهوم بیگانگی اجتماعی از پرسشنامه ملوین سیمن (1959) و برای سنجش متغیرهای مستقل از مقیاس 12سوالی امید اشنایدر (1991) با دو خرده مقیاس گذرگاه و انگیزش و مقیاس ارزش های اجتماعی گوردن چایلد و دینداری گلاک و استارک، بومی سازی شده سراج زاده (1383) استفاده شد. اعتبار ابزار اصلی توسط محققان قبلی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (932/0 =α) مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین بیگانگی اجتماعی در میان دانشجویان 250/2 از 5 به دست آمده که در سطح پایینی قرار دارد. همچنین به ترتیب اهمیت عامل های دینداری، اعتماد، امید به آینده و ارزشهای اجتماعی در تغییرات بیگانگی اجتماعی تاثیر معنی داری دارند.

    کلید واژگان: بیگانگی اجتماعی, امیدبه آینده, دینداری, اعتماد اجتماعی, ارزشهای اجتماعی}
  • مجتبی کرمی، محمدتقی تبیک*، محمدرضا حسن زاده توکلی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سه گانه تاریک شخصیت در تبیین ابعاد مثبت و منفی مقابله دینی با میانجی گری تصور از خدا انجام گرفت. شرکت کنندگان این پژوهش 311 نفر (151 مرد و 160 زن) بودند که به روش نمونه گیری در دسترس، به مقیاس های سه گانه تاریک شخصیت، تصور از خدا و مقیاس کوتاه مقابله دینی پاسخ دادند. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از روش هم بستگی، مدل یابی علی، تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافته ها از هم بستگی میان متغیرهای پژوهش حکایت داشت. همه ی سه گانه تاریک و همه خرده آزمون هایش با مقابله دینی منفی و تصور منفی از خدا رابطه داشتند. هم چنین ماکیاولیانیسم و سایکوپاتی با تصور مثبت از خدا و خودشیفتگی و تصور مثبت از خدا رابطه داشتند. در برازش مسیر های مدل معلوم گردید که مسیر مستقیم سه گانه تاریک به مقابله دینی منفی معنادار نیست و مسیر سه گانه تاریک به تصور از خدا و تصور از خدا به مقابله دینی منفی معنادار است. بر این اساس نقش میانجی گری تصور از خدا برای رابطه میان سه گانه تاریک و مقابله دینی منفی تایید گردید. بنابراین می توان نتیجه گرفت سه گانه تاریک می تواند از طریق تصور از خدا در راهبرد منفی مقابله ی دینی نقش آفرینی کند.

    کلید واژگان: مقابله دینی:, سه گانه تاریک شخصیت, تصور از خدا, :, دینداری}
    Mojtaba Karami, MohammadTaghi Tabik *, MohammadReza Hasanzade Tavakoli

    Religious coping is a very important structure that plays a role in physical and mental health. In this study, investigated the role of dark triad   of personality in explaining the dimensions (positive/negative) of religious coping mediated by God image. The participants in this study were 311 people (151 men, 160 women) who responded to the three scales by available sampling method Dark Triad, Image of God and Short Scale of Religious Coping. In this study, used correlational  method, causal modeling, T test and multivariate regression analysis. The findings showed a correlation between research variables. All subscales of Machiavellianism, narcissism, and psychopathy were associated with negative religious coping and negative image of God. Accordingly, the mediating role of the image of God in the relationship between the dark trinity and negative religious coping was confirmed.The results of this study showed that all subscales of the dark triad variable have the power to predict negative coping and the idea of God played a mediating role for the relationship between these two variables.

    Keywords: religious coping, God image, dark triad, religiosity}
  • الهام شیردل، حسین اکبری، سید علی جوادزاده

    شیوع ویروس کرونا، پیامدهای منفی در ابعاد مختلف سلامت انسان ها داشته است از سوی دیگر، سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت انسان، نقش اساسی در تمامی عرصه های زندگی انسان ایفا می کند و گسترش آن در جامعه می تواند موجب توسعه اجتماعی شود؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اجتماعی دانش آموزان متوسطه دوم شهر زاهدان در دوران شیوع ویروس کرونا است. چارچوب نظری پژوهش حاضر را نظریات کییز، ویلز، کارکردگرایی، بوردیو و بودریار تشکیل داده اند. در این پژوهش، دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان با استفاده از روش پیمایشی و توصیفی- تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. از بین جامعه آماری مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 379 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده و بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی ساده، نمونه آماری با پرسشنامه های محقق ساخته و استاندارد شده مطالعه شده است. برای آزمون های آماری توصیفی و استنباطی از نرم افزار Spss21 استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد عوامل اجتماعی همچون رشته تحصیلی، حمایت اجتماعی، دینداری، امکانات آموزشی، با متغیر سلامت اجتماعی در دوران شیوع کرونا رابطه مستقیم و معنادار دارند، درحالی که متغیرهای جنسیت، پایه تحصیلی، قومیت و رسانه های جمعی، رابطه معناداری با آن ندارند.

    کلید واژگان: امکانات آموزشی, حمایت اجتماعی ادراک شده, دینداری, رسانه های جمعی, سلامت اجتماعی}
    Elham Shirdel, Hossein Akbari, Seyed Ali Javadzadeh

    The outbreak of coronavirus has had negative consequences in various aspects of human health. Social health as one of the dimensions of human health plays an essential role in all areas of human life and its spread in society can lead to social development. Therefore the purpose of this research is to investigate the social factors affecting the social health of high school students in Zahedan during the outbreak of coronavirus. The theoretical framework of the present study is composed of the theories of Keys, Wales, functionalism, Bourdieu and Baudrillard. In this study, high school students in Zahedan were studied using survey and descriptive-analytical methods. Among the studied statistical population, according to Cochran's formula, 379 people were considered as a sample and based on a simple multi-stage cluster sampling method, a statistical sample with researcher-made and standardized questionnaires was studied. SPSS21 software was used for descriptive and inferential statistical tests. The results of the study show that social factors such as field of study, social support, religiosity, educational facilities have a direct and significant relationship with social health during the corona outbreak, while gender, educational background, ethnicity and mass media have no significant relationship to it.

    Keywords: Educational facilities, Mass media, Perceived social support, Religiosity, Social health}
  • مجتبی میرزائی*، حسین میرزایی، سولماز آوریده، هما شه پوری
    هدف
    مدارای اجتماعی از مهم ترین ویژگی ها برای حفظ نظم و آرامش اجتماعی است. این خصیصه به ویژه در نظام مدرن جدید که به واسطه آن بسیاری از افراد، با فرهنگ، زبان، قومیت و ملیتهای متفاوت ناچار به زندگی در کنار یکدیگرند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا باید جایگاهی خاص در تحقیقات اجتماعی به آن داده شود. بر همین اساس، تحقیق حاضر به بررسی جامعه شناختی این موضوع پرداخته است.
    روش
    روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در همه مقاطع بود که با استفاده از شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب 326 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه های استاندارد بوده که با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته ها
    بر اساس نتایج، مدارای اجتماعی در جامعه هدف، متوسط ارزیابی شده(01/61 درصد)، همچنین دینداری(21/53) و سرمایه اجتماعی(3/56) نیز به عنوان متغیرهای مستقل تحقیق از میانگین متوسطی برخوردار بودند. نتایج مرتبط با ضرایب همبستگی نشان از همبستگی بالا بین متغیرهای مستقل و ابعاد آنها با متغیر وابسته تحقیق، یعنی مدارای اجتماعی دارد. نتایج مربوط به رگرسیون چندگانه نیز حاکی از این است که مولفه های اعتماد اجتماعی، بعد تجربی دینداری، بعد پیامدی دینداری و بعد مناسکی دینداری، 26 درصد از واریانس مدارای اجتماعی را تبیین می کنند و در این بین، بعد تجربی دینداری با ضریب بتای 24/0 و اعتماد اجتماعی با ضریب بتای 20/0 بیشترین نقش را دارند.
    نتیجه گیری
    برای تقویت مدارای اجتماعی در بین دانشجویان و قشر جوان جامعه بایستی در جهت تقویت اعتماد اجتماعی و دینداری عمل کرد.
    کلید واژگان: مدارای اجتماعی, اعتماد اجتماعی, دینداری, بعد تجربی دینداری}
  • زهرا نوری، محسن نیازی*

    محیط زیست و لزوم حفاظت از آن از موضوعات مهم و حیاتی عصر حاضر به شمار آمده و یکی از ابعاد دستیابی به توسعه ی پایدار است. آنچه بر همگان روشن است، فقدان حیات جوامع بشری بدون برخورداری از محیط زیست سالم است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی ارتکاب به جرایم محیط زیستی شهروندان کاشانی با روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش مصاحبه ی نیمه ساخت یافته، تحلیل تم و با کمک نرم افزار MAXQDA، عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط بر جرایم سبز شناسایی شدند، سپس، در بخش کمی، وجود، جهت و میزان رابطه ی عوامل مستقل بر متغیر وابسته با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. حداقل تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 358 نفر برآورد شد که با صلاحدید استاد راهنما به 481 نمونه ارتقا یافت. داده ها، پس از جمع آوری به روش خوشه ای چندمرحله ای، توسط نرم افزار SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی بیانگر آن است که متغیرهای فرهنگ شهروندی، آگاهی محیط زیستی، دینداری و هویت ملی با ارتکاب به جرایم محیط زیستی رابطه دارند. علاوه بر این، نایج حاصل از تحلیل رگرسیون حاکی از تاثیر معنادار و معکوس متغیرهای مستقل بر جرایم سبز است. در نتیجه، با ارتقای فرهنگ شهروندی، آگاهی محیط زیستی، دینداری و هویت ملی ارتکاب به جرایم محیط زیستی کاهش می یابد. بنابراین، آموزش های شهروندی و محیط زیست به عموم مردم و آشنایی بیشتر با هویت اسلامی و ایرانی به منظور پیشگیری از ارتکاب به جرایم محیط زیستی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: جرایم محیط زیستی, هویت ملی, آگاهی محیط زیستی, فرهنگ شهروندی, دینداری}
    Zahra Nouri, Mohsen Niazi *

    The environment and necessity of preserving it, is important and vital issues of the present era. It is one of the dimensions of achieving sustainable development. Then, the lack of human life and societies without having a healthy environment is obvious to everybody. The aim of present study is to identify and investigate the social and cultural factors of committing environmental crimes of Kashani citizens by mixed method (qualitative-quantitative). In the qualitative section by using semi-structured interview method, theme analysis and MAXQDA software, social and cultural factors related to green crimes were identified. Then, in the quantitative part, the existence, direction and coefficient rate of independent variables with dependent variable were evaluated using survey method and questionnaire. The minimum number of samples was estimated to be 358 according to Cochran formula. However, at the discretion of the supervisor, the samples were upgraded to 481 people. After collecting data, they were analyzed by SPSS 22 software. The results of correlation tests indicate that the variables of citizenship culture, environmental awareness, religiosity and national identity are related to committing environmental crimes. Moreover, the results of regression analyses shows that all the independent variables have the significant and reverse influence on green crimes. Thus, by promoting the culture of citizenship, environmental awareness, religiosity and national identity, committing environmental crimes will reduce. Therefore, citizenship and environmental education to public and getting familiar with Islamic and Iranian identity is suggested in order to prevent environmental crimes.

    Keywords: Environmental Crimes, National Identity, Environmental awareness, Citizenship Culture, Religiosity}
  • نصیبه اسمعیلی*، محمدجلال عباسی شوازی

    با توجه به کاهش باروری در سال های اخیر و هم زمانی آن با تغییرات نگرشی و فرهنگی مقاله پیش رو بررسی و پیش بینی رفتار باروری زنان استان تهران با استفاده از مدل سازی عامل بنیان و تمرکز بر رویکرد فرهنگی در قالب سناریوهای تغییر نگرش به سقط جنین، اهمیت دینداری و تاثیر وسایل ارتباط جمعی را مورد توجه قرار می دهد. در ساخت مدل عامل بنیان داده های تهیه شده در طرح بررسی تحولات باروری (1396) مورد استفاده قرار گرفت. فرایند پیاده سازی عامل ها و اجرای شبیه سازی در نرم افزار انی لاجیک انجام شد. نتایج شبیه سازی، میزان باروری کل زنان استان تهران را 06/1 فرزند در سال 1408 پیش بینی می نماید. در بخش دیگری از شبیه سازی ها با فرض سناریوهای افزایش و کاهش اهمیت دینداری زنان این عدد به ترتیب به مقادیر 07/1 و 03/1 فرزند می رسد. در صورت تحقق سناریوی افزایش و کاهش نگرش مثبت به سقط جنین میزان باروری به ترتیب اعداد 02/1 و 07/1 فرزند را به خود اختصاص خواهد داد و اگر افزایش آگاهی و اقناع سازی توسط رسانه های جمعی نیز در نظر گرفته شود میزان باروری کل به 16/1 فرزند خواهد رسید. البته با توجه به افزایش سواد و آگاهی جامعه هدف و نیاز به برنامه ریزی مبتنی بر شواهد علمی، رسانه زمانی می تواند به عنوان بازویی توانا در راستای سیاست های افزایش باروری کارآمد باشد که نخبگان متخصص نسبت به آن اقناع شده و با مخاطبین گفتمان اقناعی داشته باشند. این مهم باید همواره مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان قرار گیرد.

    کلید واژگان: رویکرد فرهنگی, باروری پایین, دینداری, نگرش به سقط جنین, رسانه های جمعی}
    Nasibeh Esmaeili *, MohammadJalal Abbasi-Shavazi

    Taking into account the reduction of fertility concurrent with attitudinal changes, the present paper examines and predicts the reproductive behavior of women in Tehran province utilizing agent-based modeling with a cultural approach. To this end, a set of scenarios including attitude changes toward abortion, the importance of religiosity, and the impact of the media are taken into account. Simulations have been performed in AnyLogic software, based on the data obtained from the 2017 Iran Fertility Transition Survey (IFTS). The results predict that the total fertility rate of women in Tehran province in 1408 will reach 1.06. These figures are predicted to reach 1.07 and 1.03, respectively, when the increase and decrease in the importance of women's religiosity are considered. If the scenario of increasing and decreasing the positive attitude towards reduction of abortion is evaluated, the total fertility rate will reach 1.02 and 1.07, respectively. Raising awareness and persuasion for childbearing in mass media is predicted to increase total fertility rate slightly to 1.16. However, given the increasing level of literacy and awareness of the society and target population, there is a need for scientific evidence-based planning and media discourse to convince elite and educated women to increase their fertility. This important message should always be considered by policymakers and planners.

    Keywords: cultural approach, low fertility, Religiosity, attitudes toward abortion, mass media}
  • علی ساعی، معصومه بحیرایی، فاطمه موسوی ویایه

    هدف این مقاله بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر شدت مدیریت بدن در زنان میانسال شهر تهران است. نظرات متفکران اصلی حوزه سبک زندگی مانند بوردیو، گیدنز، وبلن، سوزان بردو چارچوب نظری تحقیق را فراهم کرده اند. این تحقیق به شیوه پیمایش و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام شده و جامعه آماری شامل 200 نفر از زنان و دختران 46-35 ساله شهر تهران است که با روش نمونه گیری غیراحتمالی و سهمیه ای انتخاب شدند. یافته های تحقیق و آزمون های آماری رگرسیون و واریانس نشان می دهد که هرچه پایگاه اقتصادی- اجتماعی فرد بالاتر باشد مدیریت بدن (آرایش، نوع پوشش، رژیم لاغری، ورزش و...) او بیشتر است. هر چقدر افراد دینداری بیشتری داشته باشند، مدیریت بدن در آن ها کمتر است. یافته های حاصل از آزمون فرضیات پژوهش بیانگر رابطه معنادار میان پذیرش اجتماعی بدن و مدیریت بدن زنان است و بین دو گروه زنان متاهل و دختران مجرد میانسال در میزان مدیریت بدن تفاوت معناداری وجود ندارد.

    کلید واژگان: مدیریت بدن, دینداری, پذیرش اجتماعی مدیریت بدن, زنان میانسال}
    Ali Saei, Masoomeh Bahiraei, Fatemeh Moosavi Viae

    The present thesis sought to address social and cultural factors affecting body management intensity in middle-aged married women and single girls in Tehran. By reviewing the views of the key thinkers on lifestyle (e.g. Bourdieu, Giddens, Veblen, and Susan Bordo), it was found that that social factors such as religiosity, socioeconomic status, marital status, and social acceptance of body management can be the main variables of this study. First theoretical and operational definitions were provided and then the research hypotheses were tested using empirical evidence. The present survey used questionnaires to collect the data. The population consisted of two hundred 35- to 46-year-old women and girls living in District 4 of Tehran Municipality selected via non-probability and quota sampling.Statistical analysis of the collected field data confirmed all research hypotheses. The higher the socioeconomic status the household enjoyed, the more intensive its body management was. The more attention the subjects paid to religion, the less attention they paid to body management. The results showed that there was a significant relationship between social acceptance of the body and body management in the subjects. They also revealed that there were no significant differences between married women and single girls with respect to body management.

    Keywords: Body Management, social acceptance, religiosity, Women}
  • مرتضی فرجیان*
    تمامی جوامع برای اینکه انسجام اجتماعی داشته باشند و افراد جامعه از همدیگر فاصله پیدا نکنند بایستی از سطحی تساهل برخوردار باشند. بدین معنا که همزیستی اجتماعی مستلزم پذیرش تنوع فرهنگ ها، اقوام، گروه های مختلف نژادی، دینی و... است. تحمل تفاوت ها و پذیرش دیگران با گرایش ها و ویژگی های مختلف می تواند باعث پایایی هر جامعه ای و در نتیجه عامل رشد و توسعه آن باشد. مقاله حاضر به مطالعه عوامل موثر بر میزان تساهل اجتماعی ایران می پردازد و بدین منظور از داده ثانویه استفاده شده است که توسط رونالد اینگلهارت به صورت جهانی درباره ارزش های جوامع مختلف پیمایش شده است. عوامل مختلفی که در این مقاله بررسی شده است عبارت اند از: میزان تحصیلات، دینداری، طبقه، درآمد، سن و جنسیت به عنوان متغیرهای مستقل که رابطه آنها با میزان تساهل اجتماعی افراد در ایران مورد سنجش قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین تحصیلات، دینداری، طبقه، درآمد، سن و جنسیت و میزان تساهل اجتماعی رابطه معنی دار در سطح 000/0 وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیه های مطرح شده در این تحقیق تاییدشده اند. همچنین تحلیل رگرسیون نشان می دهد که از بین متغیرهای مستقل مطرح شده در تحقیق میزان تحصیلات، بالاترین تاثیر را در پیش بینی تغییرات میزان تساهل اجتماعی دارد و متغیرهای دینداری، سن و جنسیت در رتبه های بعد قرار دارند که درمجموع 354/. درصد تغییرات تساهل اجتماعی را پیش بینی می کنند.
    کلید واژگان: تساهل اجتماعی, دینداری, طبقه, تحصیلات}
    Morteza Farajian *
    All societies must have a level of tolerance in order to have social cohesion and society members not to distance themselves from each other. This means that social coexistence requires accepting the diversity of cultures, ethnicities, different racial, religious groups, etc. Tolerating differences and accepting others with different tendencies and characteristics can be the cause of the stability of any society and thus the factor of its growth and development. This article studies the factors affecting the level of social tolerance in Iran, and for this purpose, secondary data has been used, which was surveyed globally by Ronald Ingelhart about the values ​​of different societies. The various factors investigated in this article are: level of education, religiosity, class, income, age and gender as independent variables whose relationship with the level of social tolerance of people in Iran has been measured. The findings of the research show that there is a significant relationship between education, religiosity, class, income, age and gender and the level of social tolerance at the level of 0.000. Therefore, all the hypotheses raised in this research have been confirmed. Also, the regression analysis shows that among the independent variables mentioned in the research, the level of education has the highest effect in predicting changes in the level of social tolerance, and the variables of religiosity, age, and gender are in the next ranks, with a total of 354. They predict percentage changes in social tolerance.
    Keywords: Social Tolerance, religiosity, class, education}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال