به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روانکاوی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روانکاوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا سرحدی*، مهدی نجف زاده، سید حسین اطهری، مرتضی منشادی

    روانکاوی در اندیشه ژاک مری امیل لاکان مرزهای رشته خود را درنوردید و بر عرصه اجتماعی، ادبیات و سینما سایه انداخت. دیگر روانکاوی به ذهنیت فردی تقلیل نمی‎یابد و گسترش آن نیز ادامه خواهد داشت. از طرفی دیگر، علوم سیاسی با نظریات جدید در این مسیر که: «هر امر شخصی، امر سیاسی است» قرار گرفته و دغدغه آن دیگر تنها حکومت، سیاست مقایسه‎ای و قانون اساسی نیست. با برقراری رابطه دانش و قدرت که با آرای میشل فوکو پا گرفت، دیگر حد و مرزی برای سیاست نمی‎توان قایل شد.  این مقاله تلاش دارد تا فراخ‎دامنی تدریجی دو رشته را به هم پیوند بزند و افق جدیدی فراروی علوم سیاسی بگشاید. این افق با ارایه روایتی نوین از فرایندهای هویت‎یابی جامعه با بهره‎گیری از ساحت خیالی و انطباق هویت جهت بررسی پذیرش یا رویگردانی از هویت غیر همراه است. باورمندی به ساحت نمادین موجب عبور از نهادهای رسمی سیاست به نظام نشانه‎ای برای بررسی مطیع کردن سوژه‎ها و تبیین نزاع‎های هویتی خواهد شد. بهره‎گیری از ساحت واقع، تروما و فانتزی این دستاورد را به همراه دارد تا برخلاف ساختارگرایان بپذیریم که می‎توان انقلاب را ایجاد کرد. سرانجام ارایه روایت پیچیده و ظریف از مسئله رابطه سوژه و اقتدار و حفظ هم‎زمان آن‎ها برای بررسی پدیده سیاسی می‎تواند نظریه سیاسی و تحلیل سیاسی−اجتماعی را جان تازه‎ای بخشد

    کلید واژگان: روانکاوی, علوم سیاسی, لاکان, ساحت خیالی, ساحت نمادین, امر واقع, انقلاب, فانتزی}
    Reza Sarhaddi *, Mahdi Najafzadeh, Seyyed Hossein Athari, Reza Sarhaddi

     The psychoanalysis of Jacques Lacan''s thought transcended the boundaries of his field, overshadowing the social, literary, and cinematic arenas. This process shows that psychoanalysis will no longer be reduced to an individual mentality and will continue to expand. Also, political science has come up with new theories that "the personal is political", and its concern is no longer just government, comparative politics, and the constitution. With the relationship between power and knowledge that came with Michel Foucault''s thoughts, we can no longer impose limits on politics. This article attempts to interconnect the gradual expansion of the two fields. This article tries to bridge the gradual expansion of the two disciplines and open a new horizon for political science. This horizon is associated with presenting a new narrative of society''s identity processes by investigating the acceptance or avoidance of other identities through the use of an Imaginary Order and Identification. Beliefs in the symbolic order will lead to the transition from formal political institutions to a system of signs to examine the subjugation of subjects and to explain identity conflicts. Contrary to structuralism, the use of real order, trauma, and fantasy lead to the acceptance that a revolution can be created. Finally, presenting a complex and delicate narrative of the issue of the subject-authority relationship while studying political phenomena can breathe new life into political theory and sociopolitical analysis.

    Keywords: Psychoanalysis, Political Science, Lacan, The Imaginary, The Symbolic, The Real, revolution}
  • علی اشرف نظری*
    نظریه های روان شناختی و سیاسی، رسالت فهم رفتارهای فردی و جمعی در متن زندگی سیاسی را بر عهده دارند. در طول دو دهه ی گذشته، تحلیل ابعاد روان شناختی - روانکاوانه سیاست با محوریت این بحث که چگونه می توان درباره ارتباط و تعامل سیاست و روان شناسی سخن گفت، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. در این میان، ژاک لاکان یکی از برجسته ترین روان کاوانی است که تلاش کرده است پلی میان مسائل روانشناختی و فلسفه، انسان شناسی و زبان شناسی بزند و می توان برخی دلالت ها برای پیوند وجوه روان شناختی و سیاست در دستگاه فکری او یافت. پرسش اصلی مقاله این است که چگونه می توان خوانشی سیاسی از ایده های ژاک لاکان داشت؟ پیامدهای تحلیلی پیوند روانشناسی و امر سیاسی در نظریه لاکان چه خواهد بود؟ پاسخ این است که نظریه روانشناختی – سیاسی لاکان از طریق بحث درباره امر واقعی و امر نمادین، دانش و تجربه، امر سیاسی و امر اجتماعی از یک سو، محدودیت ها را مشخص می کند و از طرف دیگر، امکانات خلاقانه ای را پیش روی ما می نهد. این حوزه ای از تنش و امکانات، محدودیت ها و آرزو ها است. محور اصلی مقاله حاضر، معرفی و نقد و ارزیابی کتاب لاکان و امر سیاسی است.
    کلید واژگان: روانکاوی, لاکان, سوژه, فانتزی, امر سیاسی}
    Aliashraf Nazari*
    Psychological and political theories are the mission of understanding individual and collective behaviors in the context of political life. Over the past two decades, the analysis of the psychoanalytic dimensions of politics with the focus of this discussion on how to talk about the relationship between politics and psychology has attracted many scholars. Meanwhile, Jacques Lacan is one of the most prominent psychoanalysts who tried to bridge psychological and philosophical issues, anthropology and linguistics, and some implications could be found for linking psychological aspects and politics to his intellectual system. The main question of the article is how can a political reading of Jacques Lacan's ideas be? What will be the analytical implications of the link between psychology and politics in Lacan's theory? The answer is that the Lacan political-psychological theory, through the discussion of the real and symbolic, knowledge and experience, the political and social, on the one hand, sets limits, and on the other hand, brings us innovative possibilities. These are areas of tension and facilities, limitations and aspirations. The main focus of this paper is to introduce and critique and evaluate Lacan and the political book.
    Keywords: psychoanalytic, Lacan, subject, fantasy, political affair}
  • فروغ خبیری، علی شیخ مهدی
    یکی از نمودهای هویت زنان در جامعه، هویت جنسی آنان است که همواره در مطالعات زنان بازنگری شده است. پژوهش حاضر در نظر دارد هویت زنانه را با رویکرد روانکاوی لاکان، در ویدئو آرت بررسی کند. ویدئو آرت رسانه هنری ای است که در کشاکش نظریه های زیبایی شناسانه ای که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شده بود، با ابداع دوربین ویدئویی قابل حمل در دهه شصت میلادی متولد شد. ویدئو در تقابل با زبان نحوی و شیوه بیانی متعارف سینما و تلویزیون بوده و ازاین رو، رویکرد مسلط بر این رسانه ها را به چالش کشیده است. با گسترش هنرهای اجرایی در دو دهه اخیر، در بسیاری از نمونه های ویدئوآرت مسئله هویت جنسی با نگاهی زن محور مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، آثار ویدئویی مرتبط با این موضوع بررسی شده و از میان هنرمندان فعال این عرصه، آثار پیپیلوتی ریست تحلیل شده است. از خلال تحلیل و تفسیری که براساس نظریه لاکان انجام شد، این نتیجه به دست آمد که این هنرمند هنگام پرداختن به مسئله هویت زنانه در جامعه با زبان زنانه سخن گفته و ساختارهای نمایش مسلط مردانه را فرو ریخته است.
    کلید واژگان: پیپیلوتی ریست, روانکاوی, ژاک لاکان, ویدئو آرت, هویت زنانه}
    Forough Khabiri, Ali Sheikh Mohammadi
    This study concerns to analyze femininity identity by psychoanalysis approach of Lacan. Psychoanalysis is certainly one of the most areas of debate within feminist artists. The main question of this research is: “How does video art show the femininity identity?” So initially we tried to categorize different influential concepts of Lacan’s psychoanalysis which is necessary to get to know his attitude about gender. Video art is one of the new media arts born after World War II. Video is a medium which come to challenge other media in different subjects. In this research, we have explained that how video art has tried to show the femininity identity in contrast with the other media like cinema and television.The main concern of this study is exploring the ways in which female identity is constructed and mediated through the art of video art. Therefore, some videos have been analyzed according to Lacan's theory. In this way, a women video artist Pipilotti Rist (1962) has been selected. Rist made lots of works about the female body by concentrating on color and sound. Im not the girl who misses much, Ever is over all, I couldnt agree with you more and Be nice to me are the videos which analyzed by Lanan theory about gender identity in the article. By analyzing her, it can be known that video art changes the position of women and it changes the language and structures of dominant display.
    Keywords: Femininity Identity, Video Art, Psychology, Pipilotti Rist, Jacob Lacan}
  • مهران سهراب زاده، اسماعیل حسام مقدم
    این مقاله درصدد صورت بندی تحلیل روانکاوانه ای از سینمای ایران در دهه هشتاد شمسی است. فیلم های شاخص این دوره در فضایی تولید شده اند که نظرگاه خویش را در بازنمایی زندگی روزمره و اخلاق زیستی طبقه متوسط شهری برساخته اند. ازهمین رو، با انتخاب فیلم سینمایی به همین سادگی (به کارگردانی رضا میرکریمی/ 1386)، به مثابه نمونه ای از این صورت بندی گفتمانی، به تحلیل گونه ای از بازنمایی زیست روزمره طبقه متوسط شهری پرداخته شده است که در این دهه به شکلی از پروبلماتیک فرهنگ ایرانی مبدل گشته اند. این فیلم، از درون روایت خویش، اشاراتی دال بر توجه به ابژه های غایبی دارد که در گوشه و کنارهای زندگی روزمره رسوخ کرده اند و از درونشان دلالت هایی شکل گرفته که مسیر امر روزمره را در جهت امر ناخودآگاه سوژه رهنمون کرده است. این مقاله، با تحلیلی روانکاوانه، قصد آن دارد که به تفسیر و تاویلی از ابژه های غایبی بپردازد که زیست روزمره این سوژه ها را (که اغلب نیز زن اند)، آن گونه که در این فیلم ها بازنمایی شده، برساخت می کند؛ ابژه های غایبی که در برساختن سوژه های خط خورده و ازهم پاشیده نقشی اساسی در زندگی روزمره امروزین بازی می کنند.
    کلید واژگان: ابژه غایب, امر ناخودآگاه, روانکاوی, زندگی روزمره, سینما, سوژگی}
    Esmaeil Hesam Moghadam
    The present article aims at giving a formative psychoanalysis of Iran cinema in the 2000s. It seems that all distinct moviesin this decade have been produced in an atmospherethatwasa representation of everyday-life and living ethics of middle class citizens. Drawing on the movie “how simple it is” directedby Reza MirKarimi (2009) as a typical sample of discursive formation، the present study aims to analysis a representation of everyday-life of the urban middle class، which in this decade turned into an Iranian culturally problematic issue. Utilizing its internal narration، this film indicates that “objet petit a” is penetrating through the everyday-life and within the “objet petit a” there are reasons formed which have directed the everyday affairs to the path of the unconscious affairs of subjectivity. The purpose of the present study is to expound the “objet petit a” based on a psychoanalysis perspective. According to the way the movie represents the subjects، this research also intends to show how the everyday-life of the subjects mainly dominated by women is constructed and how “objet petit a” involved in split subjects plays a key role in the current everyday-life.
    Keywords: Objet petit a, Cinema, Everyday, life, Unconscious, Subjectivity}
  • مهران سهراب زاده*، اسماعیل حسام مقدم
    سوژه ها در جهان جدید، نه در سیطره ایدئولوژی که دچار سلطه پساهژمونیک «میل» گشته اند(لش، 1388)، و این سلطه درون ماندگار از طریق ساز و کارهای ناخودآگاه «میل» به برساخت سوژه ی کنشگر اقدام می کند. ارتباطات روزمره سوژه ها درون گزاره های «قدرت زیستی» ساختار می یابد و همه اشکال و نیروهای زیست روزمره به سوی کسب «لذت» بیشتر سوق داده می شوند تا از درافتادن هرچه بیشتر در «فقدان» دوری کنند. از درون این زنجیره توالی «میل / فقدان»، سوژه هایی ازهم گسیخته و ازهم پاشیده ای برساخته می شوند که درون زیست روزمره خود، تماما درجستجوی لذت بیشتر و نیل به «ابژه کوچک دیگری» خود می باشند، ازهمین رو هرچیز کوچک و ناچیزی را به مثابه گره گاهی(نقطه کاپیتون) میان میل خود و ابژه های بیرونی میل مبدل می سازند. که این تمایل همواره با خشونت نمادینی مفصل بندی می شود. خشونتی که به امری درون ماندگار در سوژه ها مبدل گشته و در توالی «میل / فقدان»، فرآیندی از هم افزایی پیچیده ای را به وجود می آورد. فرهنگ امروزین ایرانیان درون این ساحت درون ماندگار «قدرت زیستی»، همچون دیگر فرهنگ ها به بازتولید سلطه نمادین خویش بر سوژه ها پرداخته و با درافتادن در عارضه درازدامن «چالش سنت / مدرنیته»، این خشونت نمادین وجوه و ساحت های پیچیده تری به خود گرفته است. خشونتی که به امری درون ماندگار مبدل شده و «سوژه های درجستجوی میل» ایرانی را به جنگ در جاده ها(امر لذت بخش سرعت مثلن تصادفات جاده ای)، خشونت نگاه خیره (امر لذت بخش خودنمایی مثلن نمایش اعدام و اعدامی)، خشونت نمادین زبانی (امر لذت بخش تحقیر دیگری) و... وامی دارد و چنان این اخلاق خشونت ورز، به امری روزمره مبدل گشته که می توان ریشه ها و خاستگاه هایش را در ناخودآگاه فردی و جمعی ایرانیان ردگیری نمود و امر خشونت آمیز را به امری درون ماندگار در اخلاق زیست روزمره ایرانیان معاصر تاویل و تفسیر نمود. این مقاله درپی خوانش و تاویلی روانکاوانه از فرهنگ ارتباطاتی سالیان اخیر در ایران می باشد که به گونه ای امر خشونت را به امر روزمره مفصل بندی نموده و باعث صورتبندی «گفتمان بزرگ دیگری» ای شده است که خشونت را به لایه های ناخودآگاه سوژه ها جابه جا کرده و ازهمین رو امرخشونت آمیز با امر لذت بخش روزمره پیوند عمیق تر و گسترده تری برقرار نموده، آنچنان که به مساله فرهنگی جامعه امروزین ایران مبدل گشته است.
    کلید واژگان: شبکه ارتباطات, پساهژمونی, ناخودآگاه, گفتمان بزرگ دیگری, ابژه کوچک دیگری, روانکاوی, فرهنگ ایرانی, درون ماندگاری خشونت}
    Mehran Sohrab Zadeh*, Esmaeil Hesam Moghadam
    Subjects -in new world- have been on post hegemonic authority of «desire” (lash: 1388). The mechanism of immanent authority and unconscious «desire» help to structure this active subjects. Daily communication of subjects, structures in «power of existence» and all styles of daily life lead to achieve more «pleasure» and avoid from «lacking». Among this cycle of «lack/want”, some disintegrated subjects with more searching to achieve «otherness object (objet petit a) «, use every negligible or little thing as a conjunction between themselves and external objects. This desire often joints by symbolic violence, what has changed to immanent action in subjects, and results complicated synergy. Iranian contemporary culture has also it’s own hegemony on this symbolic reproduction and has more complicated situation cause of «tradition/modernity» challenge. Iranian’s trying to achieve their desire -as a subjects-, results for example: road events (road accidents as speed enjoyment), violence of observing (self expression by enjoy of showing execution in public), oral violence (enjoy of abusive others). Unfortunately these kind of violence’s has become one of the daily behavior in Iranian collective unconscious. This article try to achieve psychoanalytic reading of Iranian contemporary culture of communication and writer believes that this problem has causes «Otherness discourse» which extended to under layers of daily life in Iran.
    Keywords: communication network, post hegemony, unconscious, Otherness discourse (objet petit A), Psychoanalysis, Iranian culture, immanent violence}
  • مانیا عاله پور *
    در این پژوهش، عکس هایی که زنان در وبلاگ های خود قرار داده اند با بهره گیری از نظریه نشانه شناسی سوسور تحلیل می شوند و نتیجه گرفته می شود که برای این که زنان خود را ابراز کنند و از خود بگویند تنها ابزار کافی نیست بلکه باید گفتار مخصوص به خود را داشته باشند، وگرنه به تریبونی برای مردان تبدیل خواهند شد. از طرف دیگر به نقش زبان در شکل گیری و تقویت انگاره ها و پیش طرح هایی که در مورد زنان و مردان وجود دارد، پرداخته می شود. نتیجه دیگری که این مطالعه به آن دست یافته، این است که تصور زنان از آینده خود مبهم است و زنان از امید و شادابی چندانی در زندگی خود برخوردار نیستند.
    کلید واژگان: وبلاگ, زبان, گفتار, زنان, نشانه شناسی, ابژه, روانکاوی}
    Mania Alehpour*
    This paper is based on the results of a research that studied the images used by women on their blogs. The paper offers the semiology approach of Ferdinand de Saussure to tackle the problematic of representation of women in their weblogs. The results indicate that the necessary means of expression available to women are not sufficient enough to be used for expression and for explaining themselves whether rhetorical or dialogical. Nevertheless, they need their own specific speech opportunities; otherwise they will lose these existing means of expression including weblogs and will remain as a tribune for men. This research also puts forward the role of language on shaping and amplifying the stereotypes about women. Comparing the available images on blogs, the research also concludes that women s image of their future life is ambiguous and they are not expecting enough hope and happiness in their lives.
    Keywords: weblog, language, speech, semiology, object}
  • حسین پاینده

    تاثیری هم ه جانبه در پژوهش های «مطالعات فرهنگ ی» در سا ل های اخیر، پیدایش مربوط به علوم انسانی باقی گذاشته است، چندان که می توان مدعی شد این نو حتی ادراک ما از موضوع تحقیقات علوم انسانی را نیز دگرگون کرده روش شناسیمطالعات فرهنگی با از میان برداشتن مرزهای معهود میان هنر .است پژوهشگراننخبه گرا و هنر عام پسند، عرصه های جدیدی را که تا پیش از این جزو حیط کار محققان علوم انسانی محسوب نمی گردید در کار خود ملحوظ کرد ه اند .یکی از مه م تریناین حوز ه ها، آگه ی های تجاری اس ت »و «خنث ی» در پس ظاهر آگه ی های «معصومتجاری تلویزیون، رفتارهایی گفتمانی به نمایش درمی آیند که حکم تعریفی تلویحی از واقعیت اجتماعی را دارند و درنهایت نح و ذهن) سوبژکتیوی ته(ما را تعیین فاعلیتنمونه از مجموعه آگه ی می کنند .در مقا له حاضر، یک آگهی هایی که از تلویزیون ایران پخش می شوند)مربوط به ماشین لباسشویی حایر (با اتخاذ رهیافت میا ن رش ه ای مطالعات فرهنگی جنسیتی هویو با هدف پرتوافشانی بر سازوکارهای برساخته شدنزنانه در ف رهنگ معاصر ایرانی، تحلیل میشود .به این منظور، ایماژهای زن در این آگهی از منظری فمینیستی و نیز با استناد به برخی مفاهیم روانکاوانه و جامعه شناسانه و این نوشتار، به جمع . نشانه شناسانه بررسی م ی شوند بحث در خصوص بخش پایانی بندیمطالعات فرهنگی اختصاص دارد.

    کلید واژگان: مطالعات فرهنگی, آگهی های تجاری, فمینیسم, روانکاوی, جامعه شناسی, نشانه شناسی}
    Hossein Payandeh

    The rise of cultural studies in recent years has exerted far-reaching influence on the humanities researches, so much so that it can be claimed that this new methodology has revolutionised our conception of the object of the humanities scholarship.Cultural studies practitioners have reached beyond the conventional boundaries between high and popular art, thus covering new domains which in the past were considered to be outside the confines of the humanities scholar’s work. Prominent amongst these new domains, are advertisements. It can be argued that beyond the “neutral” and “innocent” appearance of commercial advertisements, implicit discursive practices are exhibited that offer definitions of social reality and ultimately determine our subjectivity. Adopting an interdisciplinary cultural studies approach, this article analyses a typical advertisement from the national Iranian television network (about Haier washing machines) with the purpose of illuminating the mechanisms of the construction of feminine identity in contemporary Iranian culture. As such, the images of women in this TV advertisement are investigated from a feminist perspective, while also drawing on some psychoanalytical, sociological and semiotic concepts. The final part of this article offers a conclusion about the potentialities of cultural studies in the humanities.

    Keywords: Cultural Studies, television advertisements, feminism, psychoanalysis, Sociology, Semiotics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال