به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « صدر اسلام » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «صدر اسلام» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمداسماعیل اسمعیلی جلودار*، آرمان وفایی، رضا حیدری، حسن نامی، حبیب الله رضایی

    جایگاه تون در قهستان به عنوان یک حلقه از زنجیر ارتباطی بین جنوب شرق و مرکز ایران با خراسان و اهمیت تجاری و صنعتی آن و قرار گرفتن آن در خراسان پرتنش، آنهم در بافت باستان شناسی و تاریخی بسیار مهم است. در این نوشتار تلاش شده تا درکی جدید از جایگاه این شهر در دوران اسلامی با توجه به منابع مکتوب و شواهد لایه نگاری باستان شناسی اخیرآن ارائه گردد. پرسش دوگانه این مقاله این است که: چگونه می توان با توجه به بافت تاریخی متون دست اول، جایگاه تون را در دوره ساسانی؟ و اسلامی (تا ابتدای قرون میانی اسلامی) درک کرد؟ و دوم اینکه چگونه شواهد لایه نگاری باستان شناسی تون به درک ما از این شهر در دوران اسلامی کمک میکند؟ برای شناخت بافت تاریخی و باستانشناختی این شهر مطالعات تاریخی و باستانشناسی امری ضروری است. این اطلاعات درک مناسبی از جایگاه تون در دوران استقراری اش ارائه خواهد نمود. منظر فرهنگی تون در منابع تاریخی به صورت یک شهر حصاردار، متکی بر منابع آب کاریز/ قنات و دارای اهمیت تولیدی در بافت کشاورزی و تولید زیلو بوده است. بررسی شواهد باستان شناسانه حاصل از لایه نگاری با توجه به بافت آن ها، نشان دهنده ی ارتباطات گسترده این شهر در دوره های مختلف اسلامی و همین طور اهمیت صنعتی آن در تولیدات حاصل از بافندگی و تولیدات دیگری همچون سفال و فلز بوده است. این مقاله از نظر رویکرد تاریخی و از نوع بنیادی و رویکرد تحلیل آن توصیفی- تطبیقی است. نتایج بدست آمده حاکی از شواهدی جدیدی از اطلاعات دوره تاریخی و اسلامی در آن است .

    کلید واژگان: تون, متون تاریخی, منظرفرهنگی, ساسانی, صدر اسلام}
    MohammadEsmaeil Esmaeili Jelodar *, Arman Vafaei, Reza Heydari, Hasan Nami, Habibollah Rezaei

    The role of Toon in Qohestan, as a part of transportation route between southeast and central Iran with Greater Khorasan, and its industrial and commercial role in Greater Khorasan’s sense with all of its challenges, in Historical and Archaeological studies, is very important. This paper tries to understand the cultural Landscape of Toon on the base of Historical documents and Stratigraphic Archaeological Evidences. Therefore, this paper follows answering two main Questions: in the historical aspect, how the landscape of Toon is understandable in historical and Geographical documents, considering the historical context of these documents. On the other side, in the Archaeological aspect, the main question is how stratigraphic evidence can help us to understand the landscape of Toon in the Islamic era. Historical documents and Archaeological Evidence have been reviewed and interpreted based on their contexts. Results of historical and Archeological interpretations, all to gather about Cultural landscape of Toon can help us to achieve to the goal of this paper. This research’s nature fundamental and its approach is descriptive-interpretive to the historical documents and archaeological evidence. Cultural landscape of Toon along Islamic era in historical documents described as a city with Arg, which has used Qanats as the main water source and has its own importance in production of crops and Carpet. Study of Archaeological Stratigraphic Evidence shows wide interactions of Toon in different periods of Islamic era and its industrial importance in production of some artifacts such as Pottery and Metal works.

    Keywords: Toon, Historical Sources, Cultural Landscape, Sassanide, early Islamic}
  • اسمعیل سخا، امیرتیمور رفیعی*، کیوان لولوئی، سید حسن قریشی کرین

    پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش سیاسی حضرت خدیجه (س) در گسترش اسلام  انجام شد. بدین منظور کلیه منابع تاریخی مربوطه مطالعه و به شیوه توصیفی- تحلیل بررسی شد. با توجه به اینکه در عصر جاهلیت و در صدر اسلام، در جامعه عربستان کلمه سیاست ملموس نبوده است، نقش سیاسی حضرت خدیجه (س) در پژوهش حاضر با توجه به نوع فعالیت های ایشان و بازتاب ها و نتایج آن فعالیت ها برای پیامبر اسلام (ص) و پیشرفت اهداف ایشان، بررسی شد. نتایج نشان داد که اگرچه در عصر جاهلیت، قبیله یک واحد سیاسی تلقی می شد و متنفذان این واحد سیاسی سروران طبیعی قوم بودند، حضرت خدیجه (س) توانست با موقعیت سیاسی خود و ازدواج با حضرت محمد (ص) و بخشش تمام اموال خود به ایشان و اعلام توانمندی مالی حضرت محمد (ص) در میان عموم مردم و بزرگان مکه وی را از جایگاه سیاسی بسیار مهمی برخوردار نماید و با توجه به همین جایگاه بسیاری از اهداف رسالت خود را به سرانجام رساند.

    کلید واژگان: نقش سیاسی, حضرت خدیجه(س), گسترش اسلام, صدر اسلام}
  • سید محمدرضا حسینی*

    یکی از کتاب های انتشار یافته در حوزه تاریخ صدر اسلام اوضاع اجتماعی اقتصادی موالی در صدر اسلام جمال جوده است که حساس ترین مقاطع تاریخی، یعنی صدر اسلام، و موضوع بحث برانگیز برخورد امویان با موالی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. با درنظرگرفتن اهمیت مقطع تاریخی و موضوع، این کتاب به دلیل نارسایی های متعدد، ازجمله فقدان نوآوری، ناهماهنگی عنوان و محتوا، نبود نتیجه در پایان، بهره نبردن از منابع جامع و لازم، به کارنگرفتن تحقیقات جدید، و رعایت نکردن موازین علمی در بی طرفی و حتی نگارش هدف مند، از نیل به تبیین و توصیف و تشریح مناسب اوضاع اجتماعی اقتصادی موالی در صدر اسلام ناکام مانده است. کتاب پیش گفته شده در این مقاله با روش انتقادی استدلالی، در حوزه مطالعات کتاب خانه ای، به دور از هرنوع تعصبات و با رعایت انصاف مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مواردی از آن به تحقیق و تفصیل بیان شده است.

    کلید واژگان: نقد, اجتماعی, اقتصادی, موالی, صدر اسلام}
    Sayyed Mohammad Reza Hosseini *

    One of the books published on the history of early Islamic era is by Jamal Jawdah "Socioeconomic situation of Malaali at the Beginning of Islam". This book deals with the critical ear of early Islam and treats the clash of the Omavids with the Malaali. This book has a number of shortcomings such as lack of innovation, lack of organization, having no definite conclusion, lack of proper sources, disregarding modern methods of research, etc. These drawbacks have embattled the writer and he has not been successful in explaining the socio – economic conditions of Malaali in early Islam. This paper employs logical – critical methods and in an unbiased manner deals with this book, and on the basis of library methods criticize this book and expounds some aspects of it.

    Keywords: criticism, social, Economy, Malaali, Beginning of Islam}
  • فاطمه جان احمدی*، ریحانه هاشمی

    نهادهای اجتماعی در جامعه اسلامی عصر نبوی، در حالی شکل گرفتند که ناظر به مکانت زنان و حضور آن ها در عرصه های مختلف بود. اعطای ارزش های انسانی به زنان و افزودن موقعیت اجتماعی آنان در جامعه اسلامی، سبب شد تا هنجارهای اسلامی منطبق با ارزش های قرآنی، متکی بر آموزه های الهی ناظر به ترفیع جایگاه زنان در جامعه مطرح شود. رفع موانع حضور اجتماعی زنان و برداشتن ممنوعیت های اجتماعی و تصحیح تصورات جاهلی درباره زنان سبب شد تا عرصه های اجتماعی جدیدی برای حضور فعال زنان گشوده شود و تحقیرهای عصر جاهلی، جا را به ارزش های انسانی و تشویق های فرهنگی دهد که همین عامل سبب شد تا در عرصه های مختلف اجتماعی اعم از علمی فرهنگی، حکومتی سیاسی و نظامی و اقتصادی بانوان حضوری همدلانه و فعال بیابند. بر این اساس، مقاله حاضر تلاش دارد تا با رهیافتی تاریخی و جامعه شناختی، ضمن بررسی نقش های محقق زنان در تاریخ عصر نبوی، با تصورات متکی بر نقش های محول قرآنی و نبوی، حضور آن ها را در توسعه نهادهای اجتماعی مدینه النبی معرفی و عوامل موثر بر رشد تکاپوهای فرهنگی و اجتماعی زنان در این عرصه را با روش توصیفی تحلیلی بازشنایی کند و به پرسش های مطرح پاسخ دهد.

    کلید واژگان: زن, پیامبر اسلام(ص), نقش محقق, نهاد اجتماعی, صدر اسلام, جامعه جاهلی}
    Fatemeh Jan Ahmadi*, Reyhanee Hashemi

    Social institutions in the Islamic society of the Prophet era were formed while observing the position of women and their presence in various fields. Granting human values to women and enhancing their social standing in Islamic society, has led to the emergence of Islamic norms in line with Qoranic values, based on divine teachings concerning the promotion of women's status in society. Removing barriers to women's social presence and removing social prohibitions and correcting ignorant assumptions about women have opened up new social arenas for women's active participation and the humiliation of the ignorant age has given way to human values and cultural encouragement, which has led to empathetic and active women in various social aspects such as scientific, cultural, governmental, political, and economic spheres. Accordingly, this thesis attempts to study the role of women in the history of the Prophet's era, based on Qoranic and prophetic roles, and to identify their presence in the development of Medina's social institutions and factors affecting them and describe the growth of women's cultural and social struggles in this field through a descriptive-analytical approach and answer the questions.

    Keywords: Woman, Prophet of Islam, Role of Researcher, Social Institution, beginning of Islam, Ignorant Society}
  • حیدر سهرابی
    امنیت به معنای استقرار نظم، قانون و عدالت، از بارزترین جلوه های بالندگی جوامع است که بستر رشد، توسعه و ثبات اجتماعی را فراهم می کند. این امر در همه ی نظام های سیاسی و اجتماعی از اولویت بسیار بالایی برخوردار است؛ و همواره در کانون توجه و اهتمام حکومت ها قرار دارد. زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر جامعه نقشی ارزشمند و مثال زدنی در عرصه های مختلف، ازجمله امنیت ایفا می کنند. با توجه به این که نقش زنان در تامین امنیت در سیره ی پیامبر (ص) از جایگاه ویژه ای برخوردار است، موضوع یادشده در این نوشتار مورد کنکاش قرار گرفت. مقاله ی حاضر تلاش می کند با استفاده از رویکرد کیفی، به روش مدل سازی ساختاری- تفسیری (ISM) که مدلی علمی برای کشف رابطه ی منطقی میان عناصر یک نظام است؛ مولفه های استخراج شده از منابع حدیثی و تاریخی را به صورت تعاملی در یک مدل جامع عرضه کند؛ و جایگاه زنان را در تامین امنیت در سیره ی پیامبر (ص) تبیین نماید. در این پژوهش اطلاعات اولیه با بهره گیری از اسناد معتبری چون مغازی، طبقات کبری، نهج الفصاحه و بحارالانوار استخراج شد؛ و سپس مفاهیم مرتبط با نقش زنان در تامین امنیت به روش تحلیل محتوا استنباط گردید. مهم ترین رهنمود این پژوهش، ناظر به لزوم اهتمام به نقش بی بدیل زنان در تامین امنیت جامعه در ابعاد مختلف آن است. کارکردهای غیرقابل انکار نیروی زنان در تامین امنیت به عنوان یک ظرفیت اجتماعی بدون جایگزین، می تواند مکملی ارزشمند برای نیروی مردان به حساب آید. این امر مستلزم توجه ویژه ی نهادهای متولی امنیت کشور به این منبع انسانی مهم و سیاست گذاری در جهت استفاده ی بهینه از ظرفیت یادشده است.
    کلید واژگان: پیامبر (ص), صدر اسلام, زنان, امنیت, پلیس}
  • حسین کوهستانی، جواد نیستانی، سید مهدی موسوی کوهپر، میثم لباف خانیکی

    اطلاعات ما از شهر طوس و پیشینه تاریخی آن در حال حاضر بیشتر منحصر به دوران اسلامی به ویژه قرن چهارم ه. ق به بعد است. با همه پشتوانه های اساطیری و غنای ذهنی تاریخ و مردم ایران زمین درباره طوس، از این شهر در قبل از اسلام کمتر نشانی می توان یافت و بیشترین فعالیت های علمی صورت گرفته در دهه های اخیر متمرکز بر شناخت دوران اسلامی شهر بوده است. باستان شناسی که باید بیشترین یاری را در این زمینه ارائه دهد تا کنون موفق به یافته های روشنگری نشده است چنان که اندک تحقیقات محققان معاصر در زمینه زبان شناختی، کتیبه نگاری و کاوش های معدود باستان شناختی اطلاعات کم و ناقصی را وضعیت طوس در دوران تاریخی و به ویژه ساسانیان فراهم کرده است همین اطلاعات کم وناقص از دوران تاریخی طوس موجب شده است که در بسیاری موارد اسطوره ها و حدثیات در تاریخ این شهر جای واقعیات را بگیرد. موقعیت دقیق جغرافیایی شهر طوس دوره ساسانی و صدر اسلام در حال حاضر چندان بر ما مشخص نیست اما منابع تاریخی از حضور پر رنگ کنارنگیان یا همان حاکمان شهر طوس در اواخر دوره ساسانی خبر می دهند. در این مقاله به بررسی وجه تسمیه نام و پیشینه تاریخی کنارنگیان و نحوه تعامل آنان با آخرین پادشاه ساسانی و مواضع ایشان در قبال فتوحات مسلمانان خواهیم پرداخت. در این پژوهش بر استفاده از منابع و متون موثق دوره ساسانی و صدر اسلام و فعالیت های علمی پژوهشگران معاصر و تجزیه و تحلیل علمی این مطالب و داده ها تاکید شده است. نتایج این پژوهش به روشنی نشان می دهد کنارنگیان دارای مرتب های فراتر ازمنصب مرزبان بوده اند و این مقام را به صورت موروثی از نسلی به نسلی منتقل کرده اند. سابقه این منصب از دوره اشکانی تا قرن پنجم ه. ق قابل بررسی و بویژه نقش آنان در انتقال قدرت از دوره ساسانی به اسلامی در خور تامل است.

    کلید واژگان: طوس, کنارنگیان, ساسانی, صدر اسلام}
  • منیر پشمی
    زنان در دیدگاه اسلام از کلیه حقوق انسانی اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به اندازه مردان بهره مند می باشند. زنان صدر اسلام با حفظ پوشش و حجاب، در جامعه حضوری فعال و مثبت داشته اند. این مقاله، با بررسی نگرش های موجود درباره پوشش زنان در صدر اسلام و علل پرده نشینی آنان در طول تاریخ، حضور زن در جامعه اسلامی در سه حوزه علمی، اجتماعی و اقتصادی را مورد بحث قرار داده و علت و تفاوت حضور اجتماعی زن در عصر نبوی و علوی با حاکمان بعدی را بیان می دارد; زیرا آنچه که در میراث و تمدن اسلامی رخ داده حاصل عملکرد حاکمان بوده و با اصل اسلام و مبنای عمل به سیره نبوی و علوی تفاوت و فاصله زیادی دارد. با استناد به سیره، می توان گفت: حضور زن در جامعه اسلامی مورد تایید و تاکید بوده است و هیچ گونه منعی برای آن وجود نداشته است.
    کلید واژگان: زن, پوشش, پرده نشینی, حضور اجتماعی, صدر اسلام}
    Monir Pashmi
    In Islam, women enjoy as much of human rights, including political, social and economic rights, as men do. In the early Islamic era, wearing hijab, women participated actively in the social life of their society. In this paper, the views on women's body covering in that era are discussed. It is, then, considered why active participation of women in the social, economic and scholarly life, during Prophet Mohammad's and Imam 'Ali's era, gave way to their withdrawal from social life, under following rulers. The author concludes with emphasizing that Islam does not prohibit, but encourages, women's active participation in various aspects of their societies, and the historical tradition of excluding women from social life is not warranted, under the true Islam.
  • مریم کریمی تبار
    حضور بانوان مسلمان ایرانی در عرصه های سیاسی از جمله مسائل مهم اسلام و جهان محسوب می شود، تا جایی که دولت های بیگانه این مسئله را دستاویزی برای اهداف شوم خود قرار داده و همواره آن را در مقاصدشان تحلیل می کنند. آنان از یک سو، زنان ایران را متحجر، خانه نشین و منزوی می خوانند و خواستار آزادی آنان هستند و ورودشان را به صحنه اجتماع به هر دلیل و به هر صورت قابل ستایش می خوانند و از سوی دیگر، منکر حضور و نقش مؤثر این قشر عظیم در صحنه های حساس و سرنوشت ساز کشور اسلامی ایران می گردند.
    در این مقاله، نظر اسلام نسبت به حضور زنان در اجتماع بیان شده و نمونه های عملی فعالیت های سیاسی بانوان با تکیه بر شواهد تاریخی در سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم السلام) برشمرده شده و از رهگذر آن، تحلیلی روشنگرانه از مشارکت زن مسلمان ایرانی در عرصه های سیاسی کشور پس از انقلاب اسلامی ارائه گردیده است.
    کلید واژگان: مشارکت سیاسی, انقلاب اسلامی, زنان مسلمان, صدر اسلام}
    Maryam Karimitabar
    Iranian Muslim women now participate in political affairs, and they are becoming an important subject in Islamic countries and the whole world. Foreign countries have misused this point and have analyzed it according to their own wishes. On the one hand, they call Iranian women fanatic, homebound and reclusive; constantly urging that they should be set free and any kind of role they get in the society is admirable. On the other hand, they deny the dominant role women play in the Iranian society and the crucial positions they hold.This essay elaborates the Islamic attitude toward the participation of women in social affairs and provides practical examples of the political participation of women, using historical evidence from the time of the holy Prophet (p.b.u.h) and the Imams (p.b.u.h). Through these analyses, we come to an illuminating conclusion regarding the political participation of Iranian Muslim women after the Islamic revolution of 1979.
  • علیرضا شجاعی زند، نادر صنعتی شرقی
    در این مقاله نظرات وبر درباره رویکرد دنیاخواهانه اسلام را از مجموعه گردآوری شده «جامعه شناسی دین» به دست آورده و در یک دستگاه منطقی انسجام بخشیده ایم. سپس به دلایلی که وبر برای دنیاطلبی اسلام می آورد پرداخته و آنها را در ویژگی پیامبر به عنوان کاریزما و جنگجویان بدوی به عنوان طبقه حامل پیام اسلام دسته بندی نموده ایم. در بخش بعدی به سراغ نقد آرای وبر رفته و نقد خود را به دو حوزه نقد نظریه و نقد نظریه پرداز معطوف کرده ایم. در نقد نظریه به دنبال پاسخگویی به سه پرسش زیر بوده ایم: 1. آیا پیامبر ویژگی های نوعی کاریزما را دارا بود؟ 2. آیا پیروان پیامبر جنگجویان بدوی بودند؟ 3. آیا پیامبر در رابطه خود با پیروانش تاثیرگذار بود یا تاثیرپذیر؟ همچنین در نقد نظریه پرداز به دنبال پاسخگویی به پرسش های زیر بوده ایم: 1. آیا وبر در پژوهش خود از منابع معتبر برای گردآوری اطلاعات بهره گرفته است؟ 2. آیا در مواجهه با مفاهیمی که خود به کار می برد(کاریزما و طبقه حاملین) از رویکردی واحد استفاده کرده است؟
    کلید واژگان: وبر, کاریزما, طبقات حامی مذهب, جنگجویان بدوی, صدر اسلام}
    Alireza Dr.Shojaee Zand, Nader Sanati Sharghi
    In this paper, the writers have collected Max Weber's views on the worldly approach of Islam from his book Sociology of Religion and presented as a coherent discussion. The writers have then discussed the arguments Weber has put forward to prove his point and criticized Weber's theory and his personality as a critic. As far as his theory is concerned, the writers have tried to provide answers to three questions: 1. Did the Prophet have the typical characteristics of a charismatic leader? 2. Were the followers of the Prophet Bedouin warriors? 3. Was the Prophet influenced by his followers of did he influence them? As for Weber's personality as a critic, the writers have answered the following questions: 1. Has Weber used authentic sources in collecting his data? 2. Has Weber used a single approach in his treatment of the concepts he has used?
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال