به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فضیلت » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فضیلت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا محسنی تبریزی*، غلامحسین روحی، سید عابدین بزرگی
    مقاله حاضر با مرور منابع موجود در باب آرا و احوال فارابی و با استعانت از آثار باقی مانده از این فیلسوف اسلامی می کوشد تا با استفاده از روش تفسیر متن و تحلیل مضمون، آن موضوعات، مباحث و مفاهیمی را که واجد معانی و دارای مضامین روان شناختی اجتماعی هستند، اکتشاف و تحلیل کند. براین اساس، داده ها از متون (texts) مورد نظر جمع آوری شده و سپس با استفاده از شیوه کدگذاری اشتراوس تنظیم و مرتب شده اند. در مرحله کدگذاری باز، 113 مفهوم از داده ها در شکل جملات، عبارات، کلمات و مفاهیم اکتشاف و براساس واحدهای معنایی دسته بندی و متعلقات و مفاهیم در شکل کد به آن ها ضمیمه شد. در مرحله کدگذاری محوری بدوا 26 مضمون در شکل طبقات و مقولات براساس داده های ماخوذ از کدگذاری باز شناسایی و صورت بندی شد و سپس با پالایش و تفکیک آن ها به ده مضمون در هییت مقولات و طبقات اصلی به انضمام مقولات فرعی تر تقلیل یافت. در کدگذاری گزینشی، ارتباطات میان مقولات و طبقات و مقولات فرعی تر تعیین و مشخص شد. مقولات ده گانه به دست آمده از تفسیر متون و تحلیل مضمون عبارت اند از: علم مدنی یا علم رفتار، ماهیت و طبیعت آدمی، اصالت فرد و اصالت جامعه، مدنی الطبع بودن انسان و نیاز به زندگی تعاونی، همانندی جامعه و ارگانیسم، انواع اجتماعات و انواع جامعه، تاثیرات گروه بر فرد و نقش اجتماعی کننده و تربیتی جامعه، بی هنجاری و انحراف، عوامل محافظت کننده و خطرآفرین رفتار، و رهبری و ویژگی های رهبر.
    کلید واژگان: جامعه سالم, روان شناسی اجتماعی, رهبری, علم مدنی, فارابی, فضیلت, ماهیت اجتماعی انسان}
    Alireza Mohseni Tabrizi *, Gholamhosein Rohi, Seyed Abedin Bozorgi
    Although Farabi did not explicitly identify himself as a social psychologist, thematic analysis and interpretation of his writings and works reveal an obvious similarity and synonymy between certain of his points of view, connotations, and departure points and those found in social psychological contexts. With this in mind, the primary objective of this article is to unveil those concealed facets of Farabi's idea and thought that, in a social psychological sense, contrast and resemble other such ideas and thoughts. We utilized a combination of thematic analysis and technical analysis of triangulation in order to achieve this objective. The information was collected from a vast array of credible sources, including six books authored by Farabi and articles and commentary pertaining to his ideas and works. The data's validity was validated in accordance with the standards suggested by Lingen and Goba. The methodology employed for data processing and interpretation was Strauss's three-stage data coding technique. Open coding, axial coding, and selective coding established the framework for deconstructing, analyzing, conceptualizing, and classifying the data, as well as identifying the most significant themes, in accordance with this methodology. Individual themes constitute components of a thematic field in the context of thematic analysis. The thematic field comprises all data that are considered materially relevant or germane to the theme and serve as the foundation or foreground from which the theme itself emerges as the focal point. Consequently, the following ten primary themes emerged as a result of thematic analysis:Elme Madanieh (science of expected behavior);Nature of man;Collectivism vs individualism;Social nature of man and his needs for association/ cooperation;Homogeneity of society and organism;Type of communities and societies;Group impact and its role in socialization of individual;Normlessness and deviant behavior;Protective and risk factors;Leadership and characteristic of good leader.
    Keywords: Social Nature of Man. Farabi, social psychology, Virtuous City, Virtuous Man, Leadership}
  • مهران ابوطالبی *، سارا معظمی، فرزانه فرزام منش

    اخلاق گرایی در روابط عمومی به یک اصل اساسی تبدیل شده است. تعدادی از کارگزاران روابط عمومی با مطرح کردن موضوع مسیولیت های اجتماعی سعی دارند تا نقش اخلاقی روابط عمومی را از این منظر دنبال نمایند. در واقع باید گفت اخلاق گرایی بسیار بسیط تر از مسیولیت های اجتماعی است. اخلاق باید در ارتباطات و تعاملات با مشتریان و ذی نفعان و در بین کارکنان روابط عمومی همزمان پیگیری شود.اخلاق گرایی ریشه در حیات اجتماعی انسان دارد. شالوده و اساس همه ادیان آسمانی بازخوردی از اخلاق است که شرافت و کرامت انسان را ارزش می نهد. دوران نوسازی و مدرنیته با الهام از تفکر زایای صنعتی و پس زمینه مادی گرایانه تلاش دارد تا اخلاق را به استحاله بکشاند دراین شرایط روابط عمومی باید مسیر خود را از بین سه مکتب فایده گرایانه، پوزیتویستی و فضیلت خواه جستجو نماید. این نوشتار قصد داشته با تکیه بر رویکردهای اخلاق گرایانه اندیشمندان و فیلسوفان فضیلت خواه همچون ارسطو،کانت،هگل،دکارت،روسو،راولز و هابرماس به بررسی روش های کاربست عملی اخلاق در روابط عمومی پرداخته و راهکارهایی برای تسری کدهای اخلاقی در روابط عمومی ارایه دهد.

    کلید واژگان: حیات اجتماعی, اخلاق گرایان, فضیلت, روابط عمومی, فایده گرایی}
  • مهدی دستا، امید شکری*، شهلا پاکدامن، جلیل فتح آبادی
    مقاله حاضر با هدف بررسی و شناسایی مولفه ها و ابعاد خرد با استفاده از رویکرد ادراک افراد از خرد (نظریه ضمنی خرد) در جامعه ایران انجام گرفت. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی افراد بالای 20 سال ایران بودند. 328 شرکت کننده (134 زن و 194مرد) از قومیت های ایران (ترک، کرد، لر، عرب، بلوچ، ترکمن و فارس) به روش هدفمند و در دسترس برای پاسخ گویی به پرسش نامه باز پاسخ محقق ساخته انتخاب شدند. پژوهش به روش تحلیل محتوا و با استفاده از رویکرد کیفی انجام گرفت. یافته ها در ارتباط با نمونه های خرد نشان داد که میانگین سنی آنها 9/62 و 2/94 درصد از آنان از گروه مردان بودند. 9/27 درصد از نمونه های خرد را شخصیت های دینی، 1/20 درصد نزدیکان فرد، 15/19 درصد افراد متخصص، 6/12 درصد شخصیت های اجتماعی سیاسی و مابقی را سایر گروه ها تشکیل دادند. همچنین مولفه ها و ابعاد خرد در 5 طبقه اصلی فضیلت های عقلانی، اخلاقی، مدنی، عملکردی و معنوی به دست آمد. نتایج بررسی مولفه ها، مقولات و طبقات نشان داد که 05/37 درصد از کل ویژگی ها و رفتارهای به دست آمده ذیل طبقه فضیلت های عقلانی قرار گرفتند و فضیلت های عملکردی، اخلاقی، مدنی و معنوی به ترتیب 5/26، 6/18، 01/8 و 4/4 درصد از کل مولفه ها و ویژ گی ها را به خود اختصاص دادند. به طور کلی، نتایج نشان داد ادراک خرد ایرانیان تلفیقی است از مولفه های مورد تاکید فرهنگ غرب (شناختی، عقلانی) و شرق (اجتماعی عاطفی و معنویت).
    کلید واژگان: خرد, فرهنگ, فضیلت}
    M. Dasta, O. Shokri *, Sh. Pakdaman, J. Fathabadi
    The purpose of this qualitative study was to investigate, explore and explain the characteristics, features and components attributed to the notion of wisdom in Iran. To this end, the explicit theory of wisdom, i.e. individuals’ perceptions of wisdom, was used. All above-20 years old Iranians comprised the population of the study. Following purposeful and convenience sampling procedures, 328 Iranians (134 males and 194 females) coming from different ethnic backgrounds (Persians, Azerbaijani Turks, Kurds, Arabs, the Turkmen, Lurs and the Baluch) were selected and required to answer a researcher-developed open-ended questionnaire followed by content analysis of data. Findings suggested/indicated that for %94.2 of the participants, exemplars of wise people are male with an average age of 62.9. Also, 27.9%, 20.1%, 19.15% and 12.6% of wisdom exemplars came from religious figures/leaders, people-around-me, experts/specialists and social-political figures respectively. Five main/major categories/themes of wisdom were ‘intellectuality’, ‘morality’, ‘civilization’, ‘performance’ and ‘virtue/spirituality’. Further analyses of components and categories revealed that of all characteristics/features attributed to wisdom, %37.05 were associated with intellectuality, %26.5 with performance, %18.6 with morality, %8.01 with civilization and %4.4 with spirituality. Findings are used to argue that ‘wisdom’ in Iranian society and for Iranians in general is a hybrid/combination of Western (rooted in cognition and intellectuality) and Eastern (based on socio-affective propositions and spirituality) doctrines of wisdom.
    Keywords: wisdom, Culture, virtue}
  • داود تقی لو *، نجف لکزایی

    امنیت از مفاهیم بنیادی در دین اسلام است که متفکران بیشماری به آن توجه کرده و تعابیر مختلفی از آن ارایه داد هاند. با توجه به جایگاه ویژه امنیت در تفکر و عرصه عملی اسلام، هدف پژوهش پیشرو بررسی اسنادی مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی مفهوم امنیت از دیدگاه موسس فلسفه سیاسی اسلامی، فارابی است. مسئله پژوهش حاضر بررسی موضوع امنیت در آراء فارابی با شاخصه فضیلت مداری است. این اثر که پژوهشی بنیادی است، سازوکارهای تامین امنیت در مدینه فاضله و اصول اندیشه ای تفکر فلسفی معلم ثانی را درباره امنیت نشان میدهد. سوالی که بدان پرداخته شده، چگونگی تبیین فضیلت به مثابه امنیت و سازوکارهای آن در اندیشه فارابی است. مسئله امنیت به مثابه فضیلت در آراء فارابی مسیل های غیرانتزاعی و تجویزی است. امنیت به عنوان فضیلت میانی و ابزاری برای رسیدن به سعادت نهایی، حاصل امنیت پژوهی فلسفی فارابی است. شناخت ناظر به عمل، ریاست انسانهای فاضل، اکتساب فضایل، زدودن شرور، تشکیل اجتماعات مدنی و تعاون و همیاری روش های تحقق امنیت در اندیشه سیاسی فارابی است.

    کلید واژگان: امنیت, فلسفه سیاسی, فارابی, فضیلت, سعادت, مدینه فاضله}
    Davod Taghilou*, Najaf Lakzaei

    Security is one of the fundamental concepts in Islam to which numerous thinkers have paid attention and offered various interpretations. Considering the special place of security in Islamic thought and practice, the present research aims to examine the concept of security from the perspective of the founder of Islamic political philosophy, Farabi, through the qualitative content analysis method. The present study seeks to investigate the concept of security as a virtue in Farabi’s views. The article, which is fundamental research, indicates the security mechanisms in the utopia and the principles of Farabi’s philosophical thinking about security. The question that is addressed is how to explain security and its mechanisms as a virtue in Farabi’s thought. The issue of security as a virtue in Farabi’s views is a non-abstract and prescriptive issue. The result of Farabi’s philosophical views investigation reveals that security is an intermediate virtue and a means to achieve ultimate prosperity. The methods of achieving security in Farabi’s political thought include knowledge together with action, the presidency of virtuous people, the acquisition of virtues, the elimination of evils, the formation of civil societies, and cooperation.

    Keywords: Security, Political Philosophy, Farabi, Virtue, Prosperity, Utopia}
  • پریسا گودرزی، محسن شعبانی*

    انسان شناسی اخلاق یکی از رشته های نوظهور در مطالعات میان رشته ای در حوزه فلسفه اخلاق و انسان شناسی است. کتاب «فاعل فضیلت؛ انسان شناسی اخلاق و آزادی» نوشته جیمز لیدلاو، یکی از تاثیرگذارترین آثار نوشته شده در این حوزه است. نویسنده در این اثر کوشیده است مرزهای انسان شناسی و فلسفه اخلاق را به یکدیگر نزدیک کند. بهره گیری مولف از مفاهیم و نظریه های مختلف در هر دو رشته موجب شده است این کتاب فراتر از یک مطالعه انسان شناسانه صرف قرار بگیرد. به طور نمونه وی فضیلت را از فلسفه اخلاق و آزادی را از مطالعات انسان شناسانه وام گرفته است. از این رو می توان این کتاب را نمونه موفقی از یک مطالعه میان رشته ای قلمداد کرد که علاوه بر بهره گیری از منابع هر دو رشته، از نظر روش شناختی نیز به هر دو حوزه ادای سهم کرده است. او برای این منظور از منابع موجود در رشته فلسفه اخلاق بهره می جوید تا به تقویت پژوهش های انسان شناختی کمک کند. همچنین وی بنا دارد زمینه تولید منابع علمی بیشتری در زمینه انسان شناسی اخلاق را ایجاد کند و حتی برای تکمیل گفتگوی انسان شناسی اخلاق، برخی متفکران از جمله میشل فوکو، مکینتایر و برنارد ویلیامز را در کنار یکدیگر قرار می دهد.

    کلید واژگان: انسان شناسی اخلاق, فضیلت, جیمز لیدلاو, آزادی, مسئولیت پذیری}
    Parisa Goudarzi, Mohsen Shabani *

    Moral anthropology is a newfound field in interdisciplinary studies in moral philosophy and anthropology. ‘The Subject of Virtue: An Anthropology of Ethics and Freedom’ by James Laidlaw is one of the most effective books ever in this area. The author tries to approximate the boundaries of anthropology and moral philosophy. He uses notions and theories from both fields, and it makes the book to be more than a mere anthropological study. For instance, he draws the notions of virtue and freedom from moral philosophy and anthropology respectively. As a result, the book could be regarded as a successful interdisciplinary study, which benefits from both disciplines and at the same time contributed to them methodologically. To do so, he uses philosophical resources to support anthropological researches. Laidlaw also wants to facilitate new resources in the field of moral anthropology, and puts some figures-like Foucault, MacIntyre, and Williams- together to improve the discussion of moral anthropology.

    Keywords: moral anthropology, James Laidlaw, Virtue, Freedom, responsibility}
  • مختار نوری*، قدرت احمدیان
    کتاب «زندگی فضیلت مند در عصر سکولار» اثر فرهنگ رجایی اندیشمند ایرانی و چارلز تیلور فیلسوف کانادایی است که بر پایه دغدغه ای مشترک میان این دو به نگارش درآمده است. این دغدغه مشترک همان رابطه میان «دین و تجدد» و امکان زندگی دین دارانه در دنیای مدرن است. کتاب ترکیبی از تالیف و ترجمه است و مطالب آن در چارچوب الگوی بحران توماس اسپریگنز ارایه شده است. در مقاله حاضر تلاش خواهد شد ضمن معرفی و بررسی اثر مذکور، نقد و ارزیابی انتقادی آن در دستور کار نویسنده قرار گیرد. اینکه مسئله و کانون تمرکز اثر چیست؟ و هدف این اثر و جایگاه آن در منابع موجود این حوزه به چه صورتی است؟، از مهمترین موضوعاتی هستند که نویسنده می کوشد به آنها بپردازد. نقد و بررسی اثر نشانگر آن است که از حیث روش شناختی اثر مذکور نتوانسته مراحل چهارگانه روش شناختی اسپریگنز را پیاده نماید. از این رو مهمترین نقد وارده بر اثر حاضر را می توان نقدی «روش شناختی» دانست.
    کلید واژگان: تجدد, سکولاریسم, فضیلت, اخلاق, فرهنگ}
    Mokhtar Nouri *, Ghodrat Ahmadian
    The book Virtuous Life in the Secular Age is the work of the Iranian thinker Farhang Rajaee and the Canadian philosopher Charles Taylor. This book Written based on a common concern between the two thinkers. This common concern is the relationship between "religion and modernity" and the possibility of a religious life in the modern world. The book is a combination of authorship and translation, and written in the Framework of Thomas Springs. In the present article, while introducing and reviewing the mentioned work, its critique and critical evaluation will be on the author's agenda. Criticism of the work indicates that methodologically the work has not been able to implement the four stages of Springs. Therefore, the most important critique of the present work can be considered a "methodological" critique.
    Keywords: Modernity, Secularism, Virtue, Culture}
  • حوریه باکویی کتریمی*، حسن فتحی
    این مقاله به بررسی و نقد کتاب اخلاق ایودموس (Eudemian Ethics) ارسطو بر اساس ترجمه سر آنتونی کنی می پردازد. در این مقاله نشان داده ایم که اخلاق در نظر ارسطو به معنای نیک زیستن است و هدف وی از نوشتن این اثر یافتن پاسخی به چیستی زندگی نیک یا سعادت و چگونگی دست یابی به آن در سنت فضیلت انگارانه موجود در فضای فلسفی پیش از زمان خود وی است. از این رو فهم چیستی ماهیت سعادت مبتنی است بر فهم ماهیت فضیلت. وی پس از بررسی همه جانبه فضایل گوناگون، نهایتا سعادت را به « فعالیت زندگی کامل بر طبق فضیلت کامل» تعریف می کند (1219 الف، 39) و این فضیلت کامل فضیلتی دربردارنده همه فضایل، یعنی فضیلت اخلاقی و فضیلت عقلانی است. مطالعه و آشنایی با چنین کتابی برای علاقمندان به پژوهش های اخلاقی این حسن را دارد که می توانند برخی از مسایل اخلاقی موجود در جامعه را از بستر نگاه فضیلت گرایی ارسطو مورد بررسی قرار دهند.
    کلید واژگان: اخلاق, خیر, سعادت, فضیلت, نیک و شریف, ارسطو, آنتونی کنی}
    Houriye Bakouei Ketrimi *, Hassan Fathi
    This article reviews and criticizes Aristotle’s Eudemian Ethics based on Anthony Kenny’s translation. We have tried to show that morality in Aristotle means living good, and his purpose in writing this work is to find an answer to the question “ what is good life and how we can achieve it” an answer in the virtuous tradition of philosophical environment which he is thinking in. Hence the understanding of the nature of what is happiness based on the understanding of the nature of virtue. After examining all the various virtues, he ultimately defines happiness as "full life activity according to complete virtues" (1219 a, 39) and this main virtue includes all other virtues, namely moral virtue and intellectual virtue. Studying and acquainting with such a book for those interested in ethical studies have this advantage that they can examine some of the ethical issues in society from the scope of virtueism.
    Keywords: Ethics, good, happiness, Virtue, nobility, Aristotle, Anthony Kenny}
  • فاطمه طباطبایی*
    مدارا در فرهنگ مفاهیم سیاسی به معنای تسامح، دیگرپذیری، پذیرش امر غیر قابل قبول و نیز نوعی رواداری و عدم تداخل و تقابل با آرا، عقاید، نگرش، رفتار و... دیگران علی رغم عدم پذیرش و مقبولیت آنهاست. از این رو تعریفی سلبی است و نتیجه آن تحمل دیگران و مدارا کردن با آموزه ها و باورهای افراد و مسلک های مختلف اجتماعی و دینی است و از منظر درون دینی نیز فضیلتی اخلاقی است که به گونه فردی و اجتماعی مطرح می شود. رفتاری مهربانانه و هدایتگرانه با خود به منظور انقیاد نفس و نیز هدایت افراد برای ساختن جامعه انسانی و متعالی است بدین ترتیب مدارا هم موجب شکوفایی انسانیت انسان و هم عامل تحقق جامعه انسانی می گردد. بدیهی است اتصاف به این صفت اخلاقی عرفانی و اجرای درست و معقول آن نیازمند سلوک علمی و عملی است. نگارنده در این پژوهش به تبیین مولفه ها، مبانی، ضرورت و تاثیر آن در تعالی فرد و جامعه متعالی با رویکردی به اندیشه عرفانی و سیره امام خمینی می پردازد.
    کلید واژگان: تسامح, فضیلت, سیاست, اخلاق, سلوک}
    Fatemeh Tabatabaei*
    Tolerance in political jargon means toleration and acceptance of the other as well as acceptance of unacceptable issues and a kind of lenience and lack of confrontation with the viewpoints and beliefs of individuals and socio-political schools of thought. This approach is philosophically a rational issue, for it is based on a perception of priorities and self-restraint. From intra-religious perspective, it is an ethical virtue, whose aim is self-restraint and sublimation in individual field and preparation of a suitable ground for the growth of different individuals in the society. In this approach, tolerance and lenience do not stem from indifference or self-weakness, rather it is a rational behavior which leads to actualization of humanity of man and also realization of an ideal human society. Hence, acquisition of this attribute in individual field as well as its proper and rational implementation in civil society requires understanding of its limits, expanses and conditions. In the political and social field, Western thinkers have extensive discussions in support or rejection of tolerance. They maintain that the essence of the idea of tolerance has emerged from the intra-religious arguments and tries to defend religious tolerance. The present article is an attempt to review the ideas of Western thinkers as well as the history of tolerance and then the factors, principles, necessity and impacts of tolerance in sublimation of individual and society are discussed from the viewpoint of Imam Khomeini.
    Keywords: Tolerance, lenience, Islam, virtue, politics, ethics, wayfaring, mysticism}
  • مجید ملا یوسفی، صفورا چگینی*
    اخلاق عرفانی از مهم ترین حوزه هایی است که از دیرباز مورد توجه متفکران مسلمان بوده است. این رویکرد منبعث از اخلاق دینی به ویژه قرآن است و به طور خاص به رابطه انسان با خدا تکیه دارد. در نوشتار حاضر، علاوه بر معرفی رویکردهای مختلف اخلاق اسلامی به ویژه اخلاق عرفانی سه رکن مهم نفس، فضیلت و سعادت که از مهم ترین مولفه های اخلاق عرفانی اند در آرای امام خمینی مورد بحث قرار گرفته اند. ایشان به تبعیت از پیشینیان خود به تحلیل نفس از دیدگاه فلسفی پرداخته و در نهایت تحلیلی عرفانی از نفس و مراتبش ارائه می دهد. این رویکرد اخلاقی بر مدار فضایل می چرخد؛ در نگاه امام تزکیه و دستیابی به فضایل، کمالات متوسطه ای هستند که حصول آنها مقدمه هدایت است. امام با قبول فضایل فلسفی، با الهام از منابع دینی به طرح فضایل دینی پرداخته اند. با نگاهی ذو مراتبی به فضایل دینی است که فضایل عرفانی معنا می یابند.اگر فرآیند تزکیه در چارچوب تخلیه رذایل و تحلیه فضایل به درستی صورت گیرد منجر به سعادت انسان خواهد شد. منظور امام از سعادت دستیابی به توحید است که غایت القصوای سیر انسانی و منتهی النهایه سلوک عرفانی است.
    کلید واژگان: امام خمینی, اخلاق اسلامی, اخلاق عرفانی, نفس, فضیلت, سعادت}
    Majid Molla Yousefi, Safura Chegini*
    Mystical virtues are among the long-lasting areas of study for the Muslim thinkers. This approach comes from religious ethics, from the Holy Quran in particular, that specifically focuses on the relationship between God and man. In this study, we have reviewed three important pillars of soul, virtues, and salvation in addition to introducing various approaches toward Islamic ethics, especially theosophical ethics in view of Imam Khomeini. Following his predecessors, Imam Khomeini analyzes soul philosophically and finally comes up with a theosophical analysis of soul and its stages. This ethical approach rests on the pillar of virtues. In view of Imam Khomeini, purification of the soul and gaining virtues are mid-stage spiritual perfections, the attaining of which is an introduction to guidance toward spiritual path. Inspired by religious sources, Imam Khomeini accepts philosophical virtues in his presentation of religious virtues. It is through contemplation on religious virtues that theosophical virtues become meaningful. If the procedure of purification of soul takes place effectively through removing vices and attaining virtues, the result shall be human salvation. By Salvation, Imam Khomeini refers to monotheism that is the ultimate goal of human spiritual and theosophical journey.
    Keywords: Imam Khomeini, Islamic ethics, mystical ethics, soul, virtues, salvation}
  • علی اکبر افراسیاب پور
    اندیشمندان اسلامی اغلب با سه گرایش اصلی فلسفی، نقلی و عرفانی به علم اخلاق نگریسته اند. امام خمینی با تلفیق این سه دیدگاه به نظری جامع رسیده است و به عنوان نمونه درباره فضیلت صبر می توان به نوآوری ایشان راه یافت. نگارنده در این مقاله، این نظر را در مقایسه با آرای خواجه عبدالله انصاری، خواجه نصیرالدین طوسی و عزالدین محمودکاشانی مطرح نموده است؛ چرا که با هم در گرایش های اخلاقی و مطالعه صبر، مشترکاتی دارند که در ضمن آن ابتکارهای امام خمینی درباره صبر هم روشن می گردد. ایشان قرآن و حدیث را مبنا قرار داده اند و ابتدا تفسیری حکیمانه نموده و سپس با ذوق عرفانی به دریافت های معنوی پرداخته اند.
    کلید واژگان: اخلاق, عرفان, فضیلت, حکمت عملی, سیر و سلوک, سعادت}
    Ali Akbar Afrasiabpour
    Muslim scholars have followed three approaches to ethics: philosophical, traditionalist and mystical. Imam Khomeini created a comprehensive approach by combining the said three approaches. For instance, his innovative approach is clear in his approach to the virtue of patience. Attempts have been made in the present paper to comparatively study Imam Khomeini’s approach with those of Khawaja Abdullah Ansari, Khawajah Nasiruddin Tusi and Izzuddin Mahmoud Kashani. There are some similarities between their viewpoints about ethics and patience. Imam Khomeini considers the Quran and tradition as the base. In the first place, he offers a philosophical interpretation and then a mystical one.
    Keywords: ethics, mysticism, virtue, practical philosophy, wayfaring}
  • حامد حاجی حیدری، محمد ملاعباسی
    با گذشت بیش از ده سال از طرح ایده کرسی های آزاداندیشی توسط مقام معظم رهبری، دانشگاه های کشور همچنان در محقق ساختن این ایده، ناکام بوده اند. این مقاله می کوشد تا نشان دهد یکی از موانع نظری قابل توجه در سر راه تحقق این ایده، شکاکیت معرفت شناسانه به امکان گفتگو در نظریه پردازی های مدرن از سویی و از میان رفتن وحدت رویه در پرکتیس و اخلاق در فرهنگ مدرنیته، از سوی دیگر بوده است. دانشگا هیان ایرانی نیز به عنوان کنشگرانی که در صف اول مواجهه با امواج نظری و فرهنگی غرب بوده اند، با جذب بخشی از این حال و هوا، خواسته یا ناخواسته، تمایل چندانی به گفتگو نشان نمی دهند. این مقاله با محور قرار دادن آرای السدیر مک اینتایر، می کوشد تا این مسئله را بکاود. یکی از اصلی ترین مسائل مورد توجه مک اینتایر، از میان رفتن امکان گفتگوهای عقلانی در فرهنگ مدرنیته است. او عاطفه گرایی، چه در حوزه نظری و چه در عرصه اجتماعی را دلیل عمده ای برای این مسئله می داند و برای ایجاد امکان دوباره گفتگوی عقلانی، می کوشد تا نظریه عامی از فضائل را بپروراند؛ و اهمیت پرکتیس، تاریخ و سنت را برای تحقق هر گونه گفتگویی خاطر نشان سازد. این مقاله با بهره گیری از این دستگاه نظری، می کوشد تا در نهایت نشان دهد چگونه بازسازی دوباره مبنای واحدی برای اخلاق و پایبندی به سنت، می تواند شرایط لازم برای تحقق ایده کرسی های آزاداندیشی را فراهم آورد.
    کلید واژگان: کرسی های آزاداندیشی, آیت الله سیدعلی حسینی خامنه ای, السدیر مک اینتایر, اخلاق, عاطفه گرایی, پل ریکور, چارلز لسلی استیونسن, کاراکتر, مدیر, گفتگو, فضیلت, سنت}
    Hamed Hajiheidari, Mohammad Molla Abbasi
    More than ten years have lapsed since the Leader of Islamic Republic of Iran put forth the idea of Free-thinking Courses at the universities, but till date it has not been implemented. The present article is an attempt to discuss one of the main obstacles in the way of the realization of the said idea, that is, epistemological skepticism towards the possibility of dialogue that exists in modern theorization on the one hand and the disparity of procedure in practice and ethics in the culture of modernity on the other. The Iranian academics, as actors who are in the frontline of encountering the theoretical and cultural waves of the West, by absorbing parts of this atmosphere, willingly or unwillingly are not much inclined towards dialogue. Attempts have been made in the present paper to study the issue within the framework of Alasdair MacIntyre notion. One of the main concerns of MacIntyre is the impossibility of the rational dialogue in the culture of modernity. He maintains that emotionalism in theory and in social arena is the main reason for this problem. He tries to develop a general theory of virtues for reviving the possibility of rational dialogue, and to do that, he emphasizes on the importance of practice, narrative and tradition. His theoretical framework has been used in this article to highlight how reconstruction of a single base for ethics and commitment to tradition can provide the necessary conditions for the realization of the idea of free-thinking courses.
    Keywords: Free, Thinking Courses, Ayatollah Seyed Ali Khamenei, Alasdair Macintyre, Ethics, Immotionalism, Dialogue, Virtue, Tradition, Charles Leslie Stevenson, Manager, Character}
  • حجت الاسلام و المسلمین احمد قدسی
    بر اساس آیه 34 سوره نساء، برتری ذاتی مردان، مبنای سرپرستی، مدیریت و قوامیت آنان بر زنان است و این قوامیت، رخصت نیست تا قابل واگذاری و انتقال به زنان باشد. برتری ذاتی و تکوینی مردان، نعمتی برای زنان و سبب رشد و کمال آنان است، چنانکه به علت ارادی و اختیاری نبودنش، تفاخری برای مردان به حساب نمی آید و ملازمه ای با کرامت و برتری عنداللهی ندارد. آنچه منشا تفاخر و کرامت عنداللهی است تقوا و سعی و تلاشی متناسب با آن استعداد ذاتی است.
    طاعت زنان در مقابل مردان همانند اطاعت فرزند در مقابل والدین و سجده فرشتگان در مقابل آدم، عین اطاعت از خداوند است؛ چون خدا به آنان امر کرده است، از این رو در محرمات الهی چنین اطاعتی واجب نیست، بلکه حرام است. نشوز زنان همانند اطاعت، اختصاص به مسائل زناشویی ندارد بلکه در همه مسائل خانوادگی که به مدیریت نیازمند است، جریان دارد. روش های سه گانه موعظه، هجر و ضرب، چون به هدف اصلاح زن و خروج او از نافرمانی است در صورتی قابل اجراست که امید به اصلاح وجود داشته باشد. تصدی گری زنان در جامعه در صورتی که در نگاه عرف و عقلا، قوامیت آنان بر مردان به حساب آید مخالف آیه محل بحث است و باید از آن پرهیز شود.
    کلید واژگان: رجال, قوامیت, نساء, فضیلت, نشوز, ضرب النساء}
    Hujjatul, Islam Ahmad Qudsi
    Issues like men’s authority over women, management and protection of women by men, the creational deficiencies of women, the superiority of men, the necessity of women obeying men, the impermissibility of going out of home for women, women’s disobedience, corporeal punishment of women by their husbands, occupation of posts by women and the general guardianship of women are the intellectual concerns of many religious scholars, managers and divine politicians. A brief look into verse 34 of Chapter al-Nisa and the related traditions about it can, to some extent, wipe out ambiguity from our mind and give us a clear picture about the opinion of the Quran and that of the Ahl al-Bayt (a.s.) in regards to men’s authority over women.It seems that if we examine the literary and explanatory points and purports of the verse in a question and answer manner as is done in sequential interpretation of the Quran, drawing a conclusion and availing ourselves of a more appropriate meaning of the verse concerning the foregoing issues will take place sooner. For this reason, we have followed the discussions in two parts: “the literary and explanatory points” and “messages and purports” followed by a conclusion.
    Keywords: men, guardianship, women, superiority, disobedience, beating women}
  • فاطمه محمدی
    زنان با فضیلت و ادیب فراوانی در دامن تشیع ایرانی پرورش یافته اند. یکی از این زنان فرهیخته و ادب دوست پروین اعتصامی است. پروین شاعر فضیلت و تقوا و وارستگی است. از دیدگاه او، جهان جایگاه غفلت، لذت جویی و هدر دادن عمر نیست. تلاش آدمی باید برای عروج از عالم خاکی به عالم بالا و رسیدن به ملکات انسانی باشد. همه چیز در جهان هستی حسابی دقیق دارد و همه کائنات مطیع امر پروردگارند.
    در شعر او عشق فردی دیده نمی شود. در عوض، این عشق در همه موجودات هستی جریان پیدا کرده است. در شعر او مناظره میان جانوارن، اشیا و دیگر پدیده ها، همه به نتیجه ای عبرت آموز و اخلاقی و حکیمانه می رسند.
    کلید واژگان: پروین, فضیلت, اخلاق, انسانیت}
    Dr. Fatima Muhammadi
    Numerous virtuous and literary women have risen to prominence among Iranian Shiites, of whom one is Parwin Itisami. She was a poetess of virtue and piety. According to her, this world is not a place for negligence, hedonism or wasting life. Based on her views, man must strive to ascent from this earthly world to higher world and acquire human habits. On her point of view, every thing in the world of existence is meticulously calculated and every thing is obedient to the commandment of Allah. In her poems, individual love is replaced by love towards all existents. The dialogues she arranges between animals or objects end in interesting educating morals.
  • نورالله قیصری
    این نوشته تلاشی است در جهت تعریف، شناخت و تبیین علت وجودی و رهیافتهای نظری مفهوم «عدالت» در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی. در این مقاله برداشتهای حضرت امام در مقوله عدالت از سه منظر یا رهیافت: وجودشناسی عرفانی، معناشناسی عرفانی و علم اخلاق مورد بررسی قرارگرفته و الزامات هر یک مورد بحث واقع شده است. طرح این مباحث از این جهت که مقدمه ای بر الزامات نظری و عملی عدالت در سطح اجتماعی و سیاسی است، اهمیت دارد. بنابراین پرسش اصلی این مقاله این است که اولا، تحلیل حضرت امام از عدالت و مولفه های آن با چه رویکردهایی مورد تامل قرار گرفته؟ ثانیا، برداشت ماهوی حضرت امام از مقوله عدالت آیا ابزارانگارانه است یا غایت شناسانه؟
    فرضیه اصلی این نوشته این است که رویکرد حضرت امام به عدالت، عرفانی فلسفی است و عدالت ماهیتی غایت انگارانه دارد.
    کلید واژگان: عدالت, جور, فضیلت, رذیلت, عرفان, اخلاق, کلام, تربیت}
    Nourullah Qeisari
    The present paper is an attempt to define and elaborate the raison d’etre and theoretical approaches to the concept of justice in the political thought of Imam Khomeini. The Imam’s approach to justice is discussed from three viewpoints: gnostical ontology, gnostical semantics, and ethics. The main question of the present paper is: what is the analysis of Imam Khomeini of justice? Is Imam Khomeini’s approach to justice instrumental or teleological?The hypothesis of this paper is: Imam Khomeini’s approach to justice is gnostical, philosophical while justice has a teleological nature.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال