به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ناخودآگاه جمعی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ناخودآگاه جمعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امید وحدانی فر*، فرزانه سادات علوی زاده

    مطالعات ادبی به مثابه رویکردی بینارشته ای و پیوند ادبیات با سایر زمینه های تحقیقی به ویژه هنرها، امکان وسیعی را برای پژوهشگران فراهم می کند تا به درک بهتر و از قابلیت های متون ادبی و هنرها دست یابند. تحقیق حاضر نخست به تبیین ضرورت رهیافت مطالعات بینارشته ای در ادبیات و اهمیت استفاده از یافته های حوزه های مختلف دانش و معرفت و کاربرد مفاهیم و روش شناسی آن ها در رسیدن به نتایج جامع و موجهی در تحلیل متون ادبی می پردازد. سپس با مداقه در نقد روانشناسی و مفهوم «کهن الگو» یونگ و نیز با در نظر گرفتن توان میان رشته ای حوزه هنر و روانشناسی، فیلم کوتاه «پدر و دختر» ساخته «مایکل دودوک د ویت» را از منظر قابلیت های کهن الگویی مورد بررسی و تامل قرار می دهد. تمرکز اصلی این پژوهش، بررسی کهن الگوهای موجود در فیلم مذکور، در رابطه با تفکر سازنده آن به منظور بازنمایی مقولات کهن الگویی در خلال صحنه های فیلم و شریک کردن بیننده در این تجربه است. فیلم کوتاه «پدر و دختر»، روایت زندگی یک دختر از خردسالی تا کهنسالی را با رویکردی روانشناسانه به نمایش می گذارد و بسیاری از مقولات کهن الگویی را در خلال صحنه های خود به تصویر کشیده است که نشان دهنده آشنایی عمیق سازندگان آن با مفاهیم روانکاوانه یونگ و آبشخورهای اسطوره ای است.

    کلید واژگان: کهن الگو, ناخودآگاه جمعی, یونگ, فیلم پدر و دختر}
    Omid Vahdanifar *, Farzaneh sadat Alavizadeh

    global archetypes and symbols is one of the categories that has attracted the attention of many researchers in various sciences today. Archetypes from the earliest periods of human life to the present day have had a strong presence in the human mind and soul and have led to the creation of similar myths in all cultures and lands. The short film "Father and Daughter" by Michael Dodok de Witt, narrates the life of a girl from childhood to old age with a psychological approach and depicts many archetypal categories during its scenes, which shows the deep familiarity of its creators. With Jungian psychoanalytic concepts and mythical drinking fountains. In this regard, we have tried to first examine the foundations of Jung's theory and his views on the types and concepts of archetypes and the theory of the collective unconscious, and then to explore the film as a platform for the emergence of archetypal symbols and signs. And examine these signs and critique the archetype of this film with an analytical psychology approach; Because the study of these concepts and signs in the narrative structure of the film and their combination with other theatrical elements has an important role in understanding

    Keywords: archetype, Collective Unconscious, Jung, Father, Daughter Film}
  • Saber Emami, Y.A. Malayeri
    This study aims to throw light upon the experience of meeting with The Self in “The King and The Slave Girl” From Masnavi by Persian poet Jalal Al-Din Al-Rumi. This study tries to apply Carl Jung theory of Collective Unconscious. Jung was the first who discovered the presence of the collective unconsciousmind in addition to the individual unconscious mind. He believed that menhave the power of collective unconscious mind that belongs to the society andthe culture they live in. Archetypes constitute the structure of the collectiveunconscious. The most famous archetypes are Anima (The archetype of femalein man)، Animus. (The archetype of male in woman)، Shadow (The hateful partpersonality)، Wise Old Man (Archetypal image that embodies wisdom). According to these archetypes، we can say that The King in AL-Rumi storysymbolizes a Sufi who is traveling across an inner trip to obtain trueknowledge of himself. In his trip The Sufi pass through dark tunnel of soil.
    Keywords: Collective Unconscious, Anima, Animus, Shadow, Wise Old Man}
  • سید کاظم موسوی، اشرف خسروی
    شاهنامه فردوسی از ارزنده ترین آثار ادبی ایران و جهان است که از دیدگاه های مختلف قابل نقد و بررسی است. این اثر ارزشمند و افتخارآمیز را می توان از جهت زبان و ادبیات، جامعه شناسی، اسطوره شناسی، داستان پردازی و سایر زمینه ها تحلیل کرد. یکی از زمینه های به نسبت جدید که می تواند بستر پژوهش در شاهنامه باشد و آثار و نتایج مفیدی به دست دهد، روان کاوی و روان شناسی است. از روان کاوان و روان شناسان برجسته و صاحب نظر دوران اخیر که آرا و نظرات او در بررسی آثار ادبی مشرق زمین مفید و قابل استفاده است، کارل گوستاو یونگ است. آنیما (وجود مادینه) از مهم ترین موضوعات نظریه روان شناسی تحلیلی شخصیت اوست که به گفته وی به صورت های دوگانه سازنده و ویران گر نمود پیدا می کند. زنان در شاهنامه در کنار داشتن جلوه های بیرونی و اجتماعی خود می توانند به گونه ای نمودهای دو گانه آنیما باشند که در ناخودآگاه جمعی قوم ایرانی وجود داشته و در اسطوره و پس از آن در حماسه پدیدار شده اند. سودابه و زنان گمراه کننده هفت خوان، آنیمای منفی و فرانک، فرنگیس، رودابه و سیندخت آنیمای مثبت ناخود آگاه اند که در حماسه نقش و کارکرد مهمی ایفا می کنند. خواهران توامانی (پاکیزه رویان جمشید و خواهران اسفندیار) که در شاهنامه به اسارت درمی آیند و سپس آزاد می شوند بیانگر این نکته اند که آنیما در برخورد با خودآگاه می تواند دگرگون شود و از حالت آفرینندگی و پاکی به اسارت و ناپاکی درآید و دوباره در برخورد با یک خودآگاه نیک به حالت اولیه خود باز گردد. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته شده است.
    کلید واژگان: شاهنامه, ناخودآگاه جمعی, آنیما, آنیموس, خواهران توامان, اسطوره, روان شناسی شخصیت}
    Ferdowsi's Shahname (one of the most valuable literary works in Iran and in the world) can be studied from different viewpoints. This important literary work can be analyzed from various dimensions including literature, sociology, mythology and elements of the story. One quite new aspect which can lay the ground for research in Shahnameh and can be very useful and give great results to us is psychology and psychoanalysis. Karl Gustav Jung is an outstanding figure and prominent scholar of psychology in recent centuries and his views are very useful in studies of literary eastern works. Anima is one of his most important views regarding social unconscious and has also been applied in myth and epic. Anima can have a dual aspect, it can be creative and maker or contrary killer and ruinous (positive and negative). In Shahname women can be considered both as creative and ruinous Animas, such as Sowdabe and misleader women in the seven exploit (Haft khan) who are fatal, ruinous and are thus negative anima; and Faranak, Farangis, Roodabe and Sindokht who are creative and savior animas and thus positive anima that play special roles in epic. Twins sisters in Shahname (Jamshid's daughters and Esfandear's sisters) who were captured by Zahhak and Arjasp and freed by Fereidoon and Esfandear, show that conscious can change anima and it can become both fatal and savior. This subject will be researched in this essay briefly.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال