به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نظریه بازی ها » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نظریه بازی ها» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نادر شمامی، اسماعیل مهدی زاده*، مهدی یزدانی، فرهاد اعتباری

    تخصیص بهینه تجهیزات جهت خنثی سازی اهداف که اغلب با عنوان مسیله ی تخصیص سلاح به هدف از آن یاد می شود به یکی از کانون های اصلی تفکر نظامی نوین تبدیل شده است. تخصیص سلاح با در نظر گرفتن اصل صرفه جویی در منابع، بدون کاستن از قدرت نابودکنندگی سامانه ها همواره جهت محافظت از زیرساخت‏ های حیاتی مورد توجه بوده است. زیرساخت های حیاتی شامل دارایی های فیزیکی یک سیستم است که از دست دادن آن ها منجر به اختلال قابل توجهی در سیستم های عملیاتی و کاربردی می شود. در این مقاله یک مدل ریاضی استکلبرگ به ‏عنوان یک تکنیک در نظریه بازی‏ ها جهت مدیریت صحنه نبرد ارایه می ‏گردد. بازی در نظر گرفته شده شامل دو بازیگر (دشمن و نیروی خودی) است که هر یک جهت بهینه کردن اهداف خویش در تلاش هستند. در نظر گرفتن نیروهای هوایی و زمینی به ‏صورت همزمان و در نظر گرفتن دارایی های طرف خودی و دشمن از جمله نوآوری ‏های در نظر گرفته شده است. ابتدا یک مدل دو سطحی استکلبرگ ارایه می ‏شود و پس‏ از خطی ‏سازی، مدل دو سطحی با استفاده از شرایط کاروش کان تاکر (KKT) به مدل تک سطحی معمولی تبدیل شده است. در نهایت جهت نمایش کارایی مدل، تعدادی مثال با بهره ‏گیری از نرم ‏افزار گمز حل شده است.

    کلید واژگان: تخصیص سلاح به هدف, مدیریت صحنه نبرد, نبرد هوایی و زمینی, نظریه بازی‏ها, مدل ریاضی استکلبرگ, شرایط بهینگی کاروش کان تاکر}
    Nader Shamami, Esmaeil Mehdizadeh *, Mehdi Yazdani, Farhad Etebari

    Optimal assignment of equipment for disposal of targets, often referred to as a weapon assignment problem, has become one of the main centers of modern military thought. Weapon Target Assignment (WTA) is based on consideration of the principle of saving on resources, without reducing the power of systems and systems always to protect vital infrastructure. The critical infrastructure consists of the physical assets of a system, resulting in a significant disruption to operational and operational systems. In this study, a Stackelberg a mathematical model is presented to manage battle scenes. The Stackelberg model is considered to be a strategic game and an incomplete competition. The game is considered to consist of two actors (Enemy and Power), each striving to optimize its goals. Considering air and ground forces simultaneously, consider the assets of both the friendly and the enemy, including the innovations considered in this study. In this study, a two- level Stackelberg model has been presented and after linearization, the two- level model has been developed using Karush–Kuhn–Tucker conditions (KKT) to the ordinary one –level model. Finally to show the performance of the model, some examples are solved using GAMS software.

    Keywords: Weapon Target Assignment, Battle scene management, Game Theory, Stackelberg mathematical model, Optimization conditions of Karush Kuhn Tucker}
  • مسعود نوروزیان، موسی اکرمی*، تقی ترابی، فرهاد حسین زاده لطفی

    انتخاب هر دستگاه اصل موضوعی‎‎‎ می‎تواند سطح دستیابی ما به امور واقع و در نتیجه معرفت ما نسبت به جهان اطراف را به اصول آن دستگاه محدود کند. در این مقاله سعی شده است که این موضوع از دیدگاه فلسفه علم بررسی و نشان داده شود که در کتاب نظریه بازی‎ها و رفتار اقتصادی نوشته جان فون نویمان و اسکار مورگنشترن‎ چگونه با این موضوع برخورد شده است. به همین دلیل چند محور اصلی مانند «عقلانیت»، «متعین بودن سیستم یک بازی»، «تعادل» و «اصل ثابت بودن سایر شرایط» که در علم اقتصاد به عنوان اصل مطرح هستند و نحوه قرار گرفتن این اصول در درون دستگاه اصول موضوع ریاضیاتی نظریه بازی‎ها بررسی می شود. دیدگاه کلی ما این است که یکی از دلایل اینکه نظریه بازی‎ها‎‎‎ نمی‎تواند رفتارهای اقتصادی را به طورکلی توصیف و تحلیل کند آن است که جهان را به عنوان یک سیستم تک نظمی در نظر گرفته است و به همین دلیل زنجیره علیتی در این سیستم بسیار طویل است؛ درحالی که سیستم‎های خودسازمانده به دنبال ایجاد سازمان‎های چند نظمی هستند و به همین دلیل آمادگی دارند که برای این منظور بر پیچیدگی سیستم بیفزایند. ریاضیات برای مقایسه نظم میان دو ساختار دارای ابزاری به نام ایزومورفیسم است؛ ولی در اقتصاد چنین ابزاری وجود ندارد و بنابراین ما در اغلب موارد‎‎‎ نمی‎دانیم که در حال عمل کردن در درون دو سیستم با نظم‎های مختلف هستیم.

    کلید واژگان: نظریه بازی ها, اصول موضوع ریاضیاتی و اقتصادی, خودسازماندهی, نظم, ایزومورفیسم}
    Masoud Norouzian, Musa Akrami *, Taghi Torabi, Farhad Hosseinzadeh Lotfi

    Choosing any device of the axiomatic system can limit the level of our access to the real things and consequently our knowledge of the world around us to the principles of that device. This article tries to examine this issue from the perspective of the philosophy of science and shows how this issue has been addressed in the book “Theory of Games and Economic Behavior” by John von Neumann and Oscar Morgenstern. For this reason, several main axes such as "rationality", "determinism the system of a game", "equilibrium" and "the principle of ceteris paribus" are considered as principles in economics and how these axioms are placed within the system of Mathematical axiomatic system of game theory. Our general view is that one of the reasons that game theory cannot describe and analyze economic behavior, in general, is that it considers the world as a single-order system, and therefore the causal chain in this system is very long, while Self-organizing systems seek to create multidisciplinary organizations and are therefore willing to add to the complexity of the system for this purpose. Mathematics has a tool called isomorphism to compare order between two structures, but there is no such tool in economics, and so we often do not know that we are operating within two systems with different orders.

    Keywords: Game Theory, Axioms of Mathematical, Economic, Self-Organization, Order, Isomorphism}
  • محمدرضا ایران منش*
    خلقیات بحث انگیز ایرانیان نزدیک به دو قرن است که توجه ایرانیان را به خود جلب کرده و سبب تالیف کتاب های بسیاری در این زمینه شده است. کتاب ما ایرانیان، تالیف مقصود فراستخواه، از آخرین کتاب هایی از این دست است که با اقبال عمومی روبه رو شده است. نویسنده تلاش کرده پس از نشان دادن بحث انگیزبودن خلقیات ایرانیان، با نگاهی علمی و ازمنظر نظریه های جامعه شناختی یک الگوی نظری تلفیقی سیستمی چندسطحی برای توضیح و تبیین این خلقیات ارایه دهد.در مقاله پیش رو، نشان داده شده که اولا تلاش نویسنده برای تدوین چنین الگویی مقرون به توفیق نبوده و التقاط نظری به جای تلفیق نظری نشسته و درنهایت به سمت نظریه های ساختارمحور کشیده شده است؛ ثانیا تکثر نظریه های به کارگرفته شده سبب نوعی اغتشاش نظری شده و ثالثا از نظریه های مورداستفاده یا برداشت درستی نشده یا تحلیل و تبیین برآمده از آن ها نادرست و در بعضی موارد متعارض است.
    کلید واژگان: خلقیات بحث انگیز ایرانیان, الگوی نظری سیستمی چندسطحی, تبیین استقرایی قیاسی, نظریه بازی ها, مم ها و چرخش نخبگان}
    Mohmmadreza Iranmanesh *
    Iranians’ controversial ethos have attracted Iranians’ attention for nearly two centuries and led to writing many books in this field. The book “We Iranians” by Dr. Maghsoud Ferastkhah is one of the latest books of this kind that has been publicly welcomed. After demonstrating the Iranians’ controversial ethos and from the perspective of sociological theories the author has tried to present a multilevel systemic theoretical model with scientific look and in order to explain this ethos. In this paper, it is shown that first, the writer’s attempt to formulate such a model has not been successful, and the theoretical eclecticism gives a way to the theoretical integration, and ultimately leads to structured-oriented theories; secondly, the plurality of used theories causes some kind of theoretical disorders; thirdly, the used theories may have been misunderstood, or analyzed, and explained wrongly or paradoxically.
    Keywords: Iranians’ Controversial Ethos, Multilevel Systemic Theoretical Model, Inductive-Deductive Explanation, Game Theory, Memes, Elite Circulation}
  • مهدی علیان*، صابر محمدپور، محمدتقی رضویان

    امروزه مناطق کلان شهری به مثابه گرانیگاه های قدرتمند اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح جهان مطرح اند که واجد ویژگی تعدد و تکثر کنشگران بوده و همین امر به وقوع تفرق هایی منجر شده که مدیریت این مناطق را با مسائل و مشکلات بسیاری روبه روکرده است. منطقه کلان شهری تهران نیز به عنوان مهمترین و بزرگترین منطقه کلان شهری کشور، از این مسائل و مشکلات در حوزه مدیریتی رنج می برد. بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی به دنبال مدل سازی و تحلیل رابطه میان کنشگران منطقه کلان شهری تهران در سطحی کلان و راهبردی با استفاده از نظریه بازی هاست.  نتایج حاصله بیانگر آن است که مطلوبیت، پایداری و تعادلی که در عرصه مدیریت منطقه کلان شهری تهران مطرح است، مستلزم دخالت و بسترسازی نهادها و تصمیم گیرندگان ارشد حکومتی و حاکمیتی در قالب اصلاحات ساختاری و بازنگری در قوانین و مقررات تقسیمات کشوری به منزله نخستین گام در به رسمیت شناختن مفهوم منطقه کلان شهری است.

    کلید واژگان: مدیریت مناطق کلان شهری, منطقه کلان شهری تهران, نظریه بازی ها, تئوری گراف}
    Mehdi Alian *, Saber Mohammadpoor, Mohammad Taghi Razavian

    Metropolitan areas are considered as powerful economic, political, and social centers around the globe that have a plurality of actors, and this has led to disparities which result in many problems in management of these regions. Tehran metropolitan area as the largest metropolitan area of Iran suffers from the same problems. Therefore, the present study uses a descriptive-analytical method for modelling and analyzing the relationship between actors in Tehran metropolitan area at a strategic level using game theory. The results show that the desirability, sustainability and balance that is being discussed in ​​Tehran metropolitan area requires involvement and establishment of senior government institutions and decision makers in the form of structural reforms and revising the laws and regulations of the divisions as the first step in recognizing the concept of metropolitan area.

    Keywords: Metropolitan region management, Tehran metropolitan region, Game Theory, Graph Model}
  • مرتضی بابایی، مجید شیخ محمدی*، حمیدرضا لشکریان
    درگیری سخت بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا موضوعی است که چند دهه بین نظریه پردازان خودی و دشمن بحث شده است. در این مقاله، نبرد بین ا. م. آمریکا و ج. ا. ایران مدل شده  و با استفاده از رویکرد نظریه بازی در حالت غیرهمکارانه مورد تحلیل قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل این نبرد براساس مدل گراف برای تحلیل مناقشه (نبرد) و به کمک سیستم پشتیبانی تصمیمGMCR+ صورت گرفته است.این مدل شامل دو بازیگر اصلی (ا. م. آمریکا و ج. ا. ایران) است. از بین 1024 ترکیب، 16حالت شدنی موردتحلیل قرارگرفته است. بر این اساس، 6 حالت به عنوان وضعیت های تعادل پیش بینی می شود. با توجه به تعاریف متفاوت پایداری و براساس اولویت بازیگران روی سناریوهای مختلف، وضعیت تعادل مدل (محتمل ترین وضعیت نهایی نبرد) تعیین می شود. وضعیت تعادل برآمده از مدل بیان می دارد که در شرایط موجود، احتمال درگیری سخت بین ا. م. آمریکاو ج. ا . ایران بسیار اندک است. سایر وضعیت های تعادل بسته به شرایط مختلف مناقشه می تواند رفتار هریک از بازیگران نبرد را تعیین کند. نتایج تحلیل نشان می دهد که با استفاده از این روش می توان رفتار بازیگران نبرد را در شرایط عقلانی تحلیل و حالت یا پیامد مطلوب خودی را در مواجهه با دشمن جهت تصمیم سازی صحیح و اتخاذ پاسخ مناسب تعیین کرد و موجب تغییر رفتار و تصمیم دشمن شد.
    کلید واژگان: تحلیل استراتژیک نبرد, مدل سازی, مدل گراف برای تحلیل مناقشه, نظریه بازی ها}
    Morteza Babaei, Majid Sheikhmohammady *, Hamidreza Lasahkarian
    The hard conflict between the Islamic Republic of Iran (IRAN) and the United States of America (US) has been discussed for decades by bothdomestic and external analysts. In this paper, the conflict between the US and IRAN has been modeled and analyzed, using game theory approach in non-cooperative mode. The analysis of this conflict has been conducted based on the graph model for conflict resolution and using GMCR+ decision support system. This analysis considers two decision makers (DMs) containing the US and IRAN.Sixteenfeasible states have been analyzed among 1024 possible combinationsand accordingly, six states are predicted as the equilibria. Based on different solution concepts for stability definition and the preferences vector of DMs on different scenarios, the model’sequilibrium is determined.In other words, the most likely outcome of the conflict is predicted.The equilibrium resulted from the analysis of the model,expresses that, the possibilityof a severe conflict between the US and IRAN is very unlikely.The other equilibria can determine the behavior of each of the battle players depending on the different circumstances of the conflict. The analyses results show that using this method enables us to analyze the behavior of the battle players in a rational process of decision making to reach the self-desired state or outcome. Findings of this research might help both players to make the right decision and to adopt an appropriate response in confronting the enemy and to change the behavior and decision of the enemy.
    Keywords: Conflict Analysis, Game Theory, Graph model for conflict resolution, Modeling}
  • مرتضی بابک معین، کامران پاک نژاد راسخی*
    رویکرد یا نگرش سیستمی در دهه های اخیر همواره به عنوان ابزاری کارآمد، مکمل مطالعات تخصصی پدیده های مختلف در حوزه های گوناگون دانش بوده و موجب درکی جامع و چند وجهی از چرایی و چگونگی روندهای حاکم بر رخدادها و پدیده ها می گردد؛ به خصوص در سده اخیر که علم با تولید و انباشت حجم عظیمی از داده های تخصصی بسیار متنوع روبرو بوده و بنا بر سنت دانش کلاسیک با تکیه بر تحویل گرایی مبتنی بر روش های تحلیلی سعی در تجزیه عناصر سیستم و کشف روابط بین آن ها داشت تا بتواند رفتار کل مجموعه را تبیین کند. این روش تحلیلی بر مبنای دو پیش فرض بود، نخست آن که اندرکنش بین اجزا وجود نداشته یا بسیار ضعیف باشد تا عناصر مجموعه قابلیت تفکیک دقیقی داشته باشند و دوم آنکه روابط میان اجزا با معادلات خطی ساده قابل توصیف باشد؛ امروزه به خصوص با مطرح شدن نظریه آشوب و ریاضیات غیر خطی متصل به آن دیگر بدیهی است که اندرکنش اجزای تمامی سیستم ها از دو شرط یاد شده تبعیت نمی کنند؛ بنابراین نگرشی کل گرایانه در تحلیل سیستم ها لازم می باشد. در این مقاله بر اساس تعریفی سیستمی از فرآیند تولید معنا[1] توسط سیستم های پیچیده سازگار[2]، نحوه اندرکنش بین سوژه و ابژه(فرد با دیگری در نظام اجتماعی) در چهار نظام معنایی لاندوفسکی[3] در مطالعه ای تطبیقی با حالات چهارگانه اندرکنش سیستم ها، مقایسه و پس از تبیین ساز و کار خلق معنا با رویکردی سیستمی در آن، نظام مبتنی بر کنش برنامه مدار را با وضعیت بازنده-برنده و نظام مبتنی بر کنش مجاب ساز را با وضعیت برنده-بازنده و نظام مبتنی بر تطبیق را با وضعیت برنده-برنده و نظام مبتنی بر تصادف را با وضعیت بازنده-بازنده منطبق شده است. دستاورد این پژوهش ارایه تحلیلی با رویکرد میان رشته ای در سه حوزه مختلف تئوری پیچیدگی، نشانه شناسی اجتماعی و علوم اجتماعی است که به ما نشان می دهد با رویکردی سیستمی می توان بسیاری از پدیده های نشانه شناختی با رویکرد اجتماعی و پدیدارشناختی را در سطحی اجتماعی – فرهنگی تحلیل کرده و به تبیین چرایی نتایج حاصل از روابط پیچیده میان آن ها، از زاویه دید سیستمی پرداخت. در این بحث روش پژوهش ما به شیوه تحلیلی توصیفی می باشد.
    کلید واژگان: تطبیق, سمیولوژی, سمیوتیک, سیستمهای پیچیده, نظریه بازی ها}
    M. B. Moein, K. Paknejhadeh Rasekhi*
    In recent decades, systematic approach or attitude has always been as an efficient and complementary means in specialized studies of various phenomena in different areas of knowledge and led to a comprehensive and multi-faceted understanding of why and how the natural processes are. In the last century, science, which faced with a large amount of production and accumulation of very diverse and professional data, tried to analyze and explore the relationships between elements of the system to explain the behavior of the entire system. This analysis was based on two assumptions. Firstly, there is not any interaction between components or it is very weak. Secondly the relations between components must be explicable. The emergence of the chaos theory and nonlinear mathematics made it clear that the interactions of whole system components do not follow the above two conditions, so the holistic approach in systems analysis is necessary. In this paper, according to the system of the production process of meaning by complex adaptive systems, the interactions between subject and object (individual with others) within the four semantic systems of Landowski is compared. Findings demonstrate that with the use of an interdisciplinary approach, we could analyze many phenomena and explain the results of complex relationships of them. By the way, our method is descriptive.
    Keywords: Complex Systems, Games Theory, Semiology, Semiotic, Adaption}
  • میثم خسروی، موسی اکرمی
    بازی به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره، هزاران سال در زندگی بشر تداوم داشته است، اما کمتر از هفتاد سال است که نظریه بازی به صورت جدی موضوع بررسی های نظری و صورت بندی های فنی قرار گرفته است. این مقاله، در نگرشی فلسفی، به عناصر بازی و نظریه بازی – که صورت بندی ریاضیاتی کنش های بازیگران در موقعیت های راهبردی است – می پردازد.
    ویتگنشتاین مدعی شد که عرضه تعریفی از بازی ممکن نیست. ما با بررسی اندیشه های ویتگنشتاین، به ارائه و ارزیابی دیدگاه های منتقدان او دربار بازی خواهیم پرداخت. سپس با اشاره به مولفه های شناختی بازی مانند نقش شاخص اطلاعات در بازی و حذف استراتژی های مسلط اکید، نشان می دهیم که در بررسی این دو موضوع مسئله ارائه ملاکی برای تعیین میزان معقولیت بازیگران رخ می نماید. پس از بیان پاسخ نظریه بازی تکاملی به این معضل، نقدهای وارد بر تفسیر تکاملی نیز بررسی خواهد شد.
    کلید واژگان: تعریف بازی, ویژگی های بازی ساز, سود, سقف معقولیت بازیگران, نظریه بازی تکاملی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال