به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Constitutionalism » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Constitutionalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرشاد شریعت*
    این مقاله نشان می دهد که چرا و چگونه نظریه ولایت فقیه علیرغم چالش های نظری ایرانی و اسلامی توانست با ادغام دو رهیافت کلامی و فلسفی در دو سویه «الیتیسم» و «قراردادگرایی»، به یک نظریه پایدار و کارآمد برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. پژوهش حاضر به روش اسکینری و فهم محتوا از زمینه تاریخی نشان می دهد که تشکیل جمهوری اسلامی و بقای آن، مبتنی بر یک سلسله مباحث عمیق نظری در اندیشه سیاسی اسلام و کوشش های پر دامنه تاریخی و انقلابی به ویژه پس از دوره مشروطه خواهی است. لذا با طرح ایده آلیسم ایرانی مبتنی بر اندیشه فارابی و ایده الیسم مدنی، مبتنی بر جنبش های سیاسی معاصر و نیز نظریه شیخ الاسلام ناییینی، و سرانجام نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی، نشان می دهد که جهانگیری و جهانداری ایرانی در تاریخ معاصر به لحاظ رئالیستی به طور خاص، و نیز جریان تمدن اسلامی - ایرانی به شکل عام، فارغ از هر گونه نظریه دترمینسیتی در نظریه غیبت، امری محتوم و گریز ناپذیر بوده است.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, تئوکراسی, اسلام سیاسی, جمهوری اسلامی, مشروطه}
    Farshad Shariat *
    This article shows why and how the Velayat al-Faqih theory, despite the Iranian and Islamic theoretical challenges, was able to become a stable and efficient theory for the formation of the Islamic Republic, by integrating two theological and philosophical approaches in the two directions of “elitism” and “contractualism”. Based on Skinner’s methodology, the current research, shows that the formation of the Islamic Republic and its survival is not accidental, but based on a series of theoretical discussions and wide-ranging practical and revolutionary efforts. Iranian idealism based on Farabi's thought and civil idealism, and contemporary political movements, as well as the theory of Sheikh al-Islam Naini, and finally the theory of religious authority in Imam Khomeini's thought, are some of document and proofs presented here, in this realm. Finally the research shows that in Islamic Republic of Iran, the negotiation among the two sides of theories, and policy making, is inevitably determined in the shadow of shia's 12th Imam. However the civil society has the prominent role in the political.
    Keywords: Islamic Revolution, Theocracy, Political Islam, Islamic Republic, Constitutionalism}
  • نورالدین نعمتی*، جمال پیره مرد شتربان
    جنبش مشروطه یکی از سرنوشت سازترین رویدادهای تاریخ ایران است. از پیامدهای مشروطیت، شکل گیری انجمن هایی بود که در مسیر حمایت یا نقد مشروطه گام برداشتند. «انجمن اسلامیه»ی تبریز از همین تشکل ها بود که در سال 1326 قمری به کوشش گروهی از روحانیان تبریز، ازجمله میرهاشم دوه چی، در مجاورت دروازه «سرخاب» و کوی «دوه چی/شتربان» شکل گرفت و با بمباران مجلس شورای ملی به دست محمدعلی شاه، به تشکل حامی حکومت در تبریز تبدیل شد. با وجود اهمیت موضوع، تاکنون پژوهش مستقلی درباره انجمن اسلامیه نوشته نشده و نوشتار حاضر در پی آن است تا بخشی از خلا علمی موجود را پر کند. علاوه بر این، پژوهش پیش رو با نقد نگاه غالب به تاریخ مشروطه ایران، تلاش کرده رویکرد نوینی را به انجمن های منتقد مشروطه، به ویژه انجمن اسلامیه، اتخاذ کند که مبتنی بر بازبینی منابع است. تاسیس و تداوم و انحلال انجمن اسلامیه تبریز، این پرسش را پدید می آورد که انجمن مزبور چگونه و با چه انگیزه ای شکل گرفت و چه نقشی را در تحولات تبریز ایفا کرد؟ در این پژوهش تلاش شده است تا با رویکردی توصیفی تحلیلی و بهره گیری از روش پژوهش کیفی، به پرسش فوق پاسخ داده شود. فرضیه پژوهش حاضر مبتنی بر این است که انجمن اسلامیه تبریز که از بستر انگیزه های دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی «بانیان اسلامیه» شکل گرفته بود، در ابتدای استبداد صغیر، به کانون پشتیبانی از محمدعلی شاه در تبریز تبدیل شد، اما تضارب آرای بانیان اسلامیه در کنار مقاومت مردم تبریز و بدگمانی آنان به نیروهای حکومتی، زمینه انحلال آن را فراهم ساخت.
    کلید واژگان: مشروطه, تبریز, انجمن اسلامیه, میرهاشم دوه چی, استبداد صغیر, محمدعلی شاه, قاجار}
    Noor Al-Din Nemati *, Jamal Pirehmard Shotorban
    The constitutional movement was one of the most decisive events in the history of Iran. One of the consequences of constitutionalism was the formation of associations that worked in various ways to support or criticize the constitution. "Anjoman-e Eslamiyeh" of Tabriz was one of these organizations, which in 1326 A.H., with the efforts of a group of Tabriz clerics, including Mir Hashem-e Davachi, was established in the vicinity of the gate of Sorkhab and the alley of Davachi/Shotorban. After the parliament was bombed by the king (Muhammad Ali Shah) the association became a supporter of the government. Despite the importance of the subject, so far no independent article has been written about the Anjoman-e Eslamiyeh, and the present article seeks to fill a part of the existing scientific gap. In addition, by criticizing the dominant view of Iran's constitutional history, the article has tried to adopt a new approach to constitutional critic associations, especially Anjoman-e Eslamiyeh, which is based on the review of sources.The establishment, continuity and fall of Anjoman-e Eslamiyeh raises the question of how and with what motivation the association was formed and what role did it play in the developments of Tabriz in the midst of the transition period? in this article, an attempt has been made to answer the above question with a descriptive-analytical approach and using the qualitative research method. The hypothesis of the current research is that Anjoman-e Eslamiyeh, which was formed from the religious, political, social and economic motives of the "Founders of Eslamiyeh", at the beginning of the so called "Estebdad-e Saghir" period, became a center of support for the government of MuhammadAli shah in Tabriz, but the conflict of opinions of the founders of Eslamiyeh along with the resistance of the people of Tabriz and their suspicion of the government forces, paved its way to collapse.AbstractThe constitutional movement was one of the most decisive events in the history of Iran. One of the consequences of constitutionalism was the formation of associations that worked in various ways to support or criticize the constitution. "Anjoman-e Eslamiyeh" of Tabriz was one of these organizations, which in 1326 A.H., with the efforts of a group of Tabriz clerics, including Mir Hashem-e Davachi, was established in the vicinity of the gate of Sorkhab and the alley of Davachi/Shotorban. After the parliament was bombed by the king (Muhammad Ali Shah) the association became a supporter of the government. Despite the importance of the subject, so far no independent article has been written about the Anjoman-e Eslamiyeh, and the present article seeks to fill a part of the existing scientific gap. In addition, by criticizing the dominant view of Iran's constitutional history, the article has tried to adopt a new approach to constitutional critic associations, especially Anjoman-e Eslamiyeh, which is based on the review of sources.The establishment, continuity and fall of Anjoman-e Eslamiyeh raises the question of how and with what motivation the association was formed and what role did it play in the developments of Tabriz in the midst of the transition period? in this article, an attempt has been made to answer the above question with a descriptive-analytical approach and using the qualitative research method. The hypothesis of the current research is that Anjoman-e Eslamiyeh, which was formed from the religious, political, social and economic motives of the "Founders of Eslamiyeh", at the beginning of the so called "Estebdad-e Saghir" period, became a center of support for the government of MuhammadAli shah in Tabriz, but the conflict of opinions of the founders of Eslamiyeh along with the resistance of the people of Tabriz and their suspicion of the government forces, paved its way to collapse.KeywordsConstitutionalism, Tabriz, Anjoman-e Eslamiyeh, Mir Hashem-e Davachi, Estebdad-e Saghir.
    Keywords: Constitutionalism, Tabriz, Anjoman-e Eslamiyeh, Mir Hashem-e Davachi, Estebdad-e Saghir}
  • اروی عاصی، مهسا رون*

    نقد فمینیستی به بازتاب مسایل زنان یا عقایدی می پردازد که در متن درمورد زنان اظهار شده است. «زنانه نویسی» با تمرکز بر تفاوت های گفتار و نوشتار مردان و زنان، از نظریه های کاربردی در نقد ادبی فمینیستی است. در پژوهش حاضر، زبان و محتوای دو نشریه ویژه زنان در عهد مشروطه، دانش و شکوفه، از منظر رویکرد فمینیستی زنانه نویسی، بر پایه دیدگاه زبان شناسانی همچون میلز و لیکاف و به روش توصیفی-تحلیلی بررسی می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد اگرچه قلم زنان روزنامه نویس در اولین نشریات ویژه زنان، چندان رنگ وبوی فمینیستی ندارد، مولفه های سبک نوشتار زنانه همچون فراوانی واژه های مبهم، بهره گیری از قسم، کاربرد تشدیدکننده ها، قیود تردیدنما و تعابیر عاطفی زنانه در سطح واژگانی و به کارگیری جملات کوتاه، معترضه یا دعایی، آوردن جملات ناتمام و جملات پرسشی در سطح نحوی قابل توجه است. زنان روزنامه نویس در حوزه محتوایی نیز به مضامینی متمایز با موضوعات بازتاب یافته در نشریات مردان پرداخته اند، همچون: لزوم سوادآموزی زنان، حفظ الصحه و بهداشت زنان، احترام به تمایلات آنان در انتخاب همسر و اصلاح رفتار مردان در تعامل با آنان در خانواده و اجتماع، مقایسه وضعیت زنان ایرانی با زنان کشورهای پیشرفته و مطالبات فردی و اجتماعی خود.

    کلید واژگان: دانش, زنانه نویسی, شکوفه, مشروطه, مطبوعات}
    Arwa Assi, Mahsa Rone *

    Feminist criticism is concerned with women's issues and the ideas regarding women in a text. As an approach to the differences between speech and texts of men and women, female writing is a valuable theory in feminist literary criticism. By drawing on a descriptive and analytical methodology, the present study analyzes the language and content of two women's journals in the Constitutional era, i.e., Danesh (“knowledge”) and Shokoufeh (“bloom”), using a "feminine writing" feminist approach and based on the perspectives of linguists such as Mills and Lakoff. Linguistic and content analysis of these magazines suggest that although the prose of female journalists in the earliest women's journals is void of heavy feminist connotations, the syntax contains many components of feminine writing style, such as high frequency of vague words, swearing on divine authority, use of intensifiers and adverbs expressing doubts, feminine emotional phrases in vocabulary, utilizing short sentences, relative and independent clauses, use of unfinished sentences, and questions. Thematically, too, female journalists discussed subjects different from those reflected in men's journals, like the imperative of female literacy, female health care, and hygiene, respecting their choice of spouse, revising men's conduct in interacting with them in the household and community, and comparing the conditions of Iranian women with women in advanced countries, to advance their social and individual demands.

    Keywords: Constitutionalism, Press, Female Writing, Danesh, Shokoufeh}
  • حمید بصیرت منش*
    یکی از موضوعات بحث برانگیز در تاریخ نهضت مشروطیت، تحصن تعدادی حدود بیست هزار نفر از مردم تهران در سفارت دولت انگلستان است. این حادثه که در ماه های جمادی الاول و جمادی الثانی سال 1324 (ژوییه و اوت 1906 / تیر و مرداد 1285) رخ داد حدود یک ماه به طول انجامید و با فرمان مشروطیت مظفرالدین شاه خاتمه یافت. در مورد تصمیم گیرندگان و مشوقان تحصن در سفارت انگلیس اتفاق نظر وجود ندارد. در این رابطه نقش آیت الله سید عبدالله بهبهانی یکی از سران روحانی و رهبران مشروطه از موضوعات مهم و قابل بررسی است. در این مقاله به بررسی نقش بهبهانی در تحصن سفارت انگلیس پرداخته شده و دیدگاه های موافقان و مخالفان نقش او موردتوجه و نقد قرارگرفته است. ازجمله مخالفان نقش او در تحصن سفارت انگلیس، احمد کسروی است که رای او مورد تاکید امام خمینی قرارگرفته است. پس از مطالعه منابع متعدد پیرامون این رخداد و بیان دیدگاه های مورخان و پژوهشگران متقدم و متاخر، نتیجه بررسی حاکی است که در بدو امر توصیه بهبهانی صرفا به تعداد معدودی از تجار با هدف حفظ جان و امنیت آنان بوده است و به معنی مجوز تحصن عده کثیری از مردم در سفارت تلقی نمی شود. بااین حال، این توصیه ابعاد گسترده تری یافت که اگرچه ممکن است منظور نظر بهبهانی نبوده؛ اما اطرافیان و خواص بیت او در این رابطه نقش و تاثیر داشتند.
    کلید واژگان: امام خمینی, تحصن سفارت انگلیس, سید عبدالله بهبهانی, کسروی, مشروطیت}
    Hamid Basiratmanesh *
    The sit-in of around 20,000 people of Tehran in July and August 1906 in UK Embassy is a highly debated issue in the history of constitutionalism. Lasting for a month, the sit-in came to an end after issuance of Constitutional Order by Mozaffar al-Din Shah of Qajar. There is no consensus on the name(s) of organizer(s) and decision-maker(s) behind the sit-in plan, although the role played by  Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani, a prominent Shia cleric and one of the leaders of Constitutional Movement, is worthy of deliberation. This paper intends to shed light on Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani’s role in organizing sit-in in UK Embassy through reviewing opinions for and against the move. An outstanding character opposing the sit-in was Ahmad Kasravi, whose opinion was endorsed by Imam Khomeini. Findings, came through review of various sources and documents on the move and opinions of the historians and researchers, indicate that the sit-in was a recommendation by Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani to a limited number of merchants for their safety and security and it was not a public call for sit-in in the UK Embassy. However, the recommendation found extensive dimensions, apparently contrary to what the ayatollah meant at the beginning, but the roles and influence of his followers and key figures in his house must not be ignored to that effect.
    Keywords: Imam Khomeini, sit-in in UK Embassy, Ayatollah Seyyed Abdollah Behbahani, Kasravi, Constitutionalism}
  • بررسی نقش زنان مبارز در تحولات سیاسی عصر قاجار(مطالعه موردی بی بی مریم بختیاری)
    حاتم موسایی*

    شخصیت زن بر اساس کفایت، اهلیت، شایستگی، لیاقت و مختصات اخلاقی واجتماعی ،آگاهی سیاسی، اجتماعی و فر هنگی ارزیابی می شود تا زن خودش مستقلانه نقش خود وجایگاه خود را در جامعه پیدا نماید وبه همنوعان خود به اثبات برساند. در مدنیت معاصر و درکشورهای پیشرفته روز تا روز زن مقام انسانی خودرا کسب نموده و به نقش تاریخی زن بها داده می شود. زنان ایران در منزلگاه های مهم تاریخی به صحنه آمدند و حضور موثری نشان دادند. حضور زنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی طی دوره دوم قاجاریه بسیار چشمگیر بوده است؛ از جمله این زنان بی بی مریم بختیاری می باشد. وی از زنان مبارز عصر مشروطه بود. بی بی مریم در جنگ اول جهانی که بخشهایی از ایران اشغال و زیر نفوذ نیروهای استعمارگر روسی و انگلیسی قرار گرفته بود به طرفداری از نیروهای آلمان و عثمانی و علیه نیروهای اشغالگر روس و انگلیس قیام کرد. در مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به چگونگی حضور سیاسی اجتماعی بی بی مریم بختیاری در تحولات سیاسی عصر قاجار پرداخته شده است

    کلید واژگان: : قاجاریه, زنان, سیاست, مشروطیت}
    nvestigating the role of women fighters in the political developments of the Qajar era (case study of Bibi Maryam Bakhtiari)
    Hatam Mousaei *

    A woman's character is evaluated based on her sufficiency, competence, competence, merit and moral and social coordinates, political, social and cultural awareness, so that a woman can independently find her role and place in the society and prove it to her peers. In contemporary civilization and in advanced countries, women are gaining their human position day by day and the historical role of women is valued. Iranian women came to the stage in important historical places and showed an effective presence. The presence of women in political and social activities during the second Qajar period has been very impressive; Among these women is Bibi Maryam Bakhtiari. She was one of the women fighters of the constitutional era. During the First World War, when parts of Iran were occupied and under the influence of Russian and British colonial forces, Bibi Maryam rebelled in favor of the German and Ottoman forces and against the Russian and British occupying forces. In this article, the way of political-social presence of Bibi Maryam Bakhtiari in the political developments of the Qajar era is discussed with descriptive-analytical method.

    Keywords: Qajar, women, politics, constitutionalism}
  • علیرضا ملائی توانی*

    درباره تعیین مبدا تاریخ معاصر ایران اختلاف‏ نظرهای فراوانی شکل گرفته است. در سراسر دوره پهلوی تلاش می ‏شد تا کودتای 1299 و برآمدن رضاشاه مبدا تاریخ معاصر ایران شناسانده شود. پهلوی‏ گرایان با ترسیم تصویری تاریک از وضعیت عمومی ایران در دوره قاجاریه به ویژه اوضاع بحرانی کشور در آستانه کودتای 1299، می‏ کوشیدند با اسطوره‏ پردازی از رضاشاه، او را بنیانگذار ایران نوین و کودتای 1299 را مبدا تاریخ معاصر ایران معرفی کنند. مسیله اصلی این مقاله این است که آیا کودتای 1299 و برآمدن رضاشاه مبدا تاریخ معاصر ایران است؟ نگارنده با ارزیابی و نقد ایده‏ هایی که توسط تاریخ ‏نگاران رسمی دوره پهلوی و نیز برخی از تاریخ ‏پژوهان مستقل، درباره رضاشاه مطرح شده است، استدلال می‏ کند که مبدا تاریخ معاصر ایران کودتای 1299 یا پادشاهی رضاشاه نیست، زیرا نوسازی ‏های دوره رضاشاه به رغم گستردگی و تنوعش، حاوی تناقض ‏هایی بود که جامعه ایران را دستخوش تنش و بحران درونی می‏کرد و نوع سلطنت رضاشاه از نظر منطق تحول تاریخی به دوره پیشامشروطه تعلق داشت و هرگز نمی ‏توانست ایران را وارد یک دوره تمدنی تازه ‏ای کند. بنابراین، مبدا تاریخ معاصر ایران نه کودتای 1299، بلکه انقلاب مشروطه است.

    کلید واژگان: تاریخ معاصر, رضاشاه, مشروطیت, کودتای 1299}
    Alireza Mollaiy Tavany*

    There are many differences in opinion about determining the origin of contemporary Iranian history. Throughout the Pahlavi period, efforts were made to identify the coup of 1921 and the rise of Reza Shah as the origin of contemporary Iranian history. By drawing a dark picture of the general situation in Iran during the Qajar period, especially the critical situation of the country on the Eve of the coup of 1921, the Pahlavi supporters tried to introduce Reza Shah as the founder of modern Iran and the coup of 1921 as the origin of contemporary Iranian history. The main problem of this article is whether the coup of 1921 and the rise of Reza Shah is the origin of contemporary Iranian history? Evaluating and criticizing the ideas presented about Reza Shah by official historians of the Pahlavi period as well as some independent historians, the author argues that the origin of contemporary Iranian history is not the coup of 1921 or the reign of Reza Shah. Because the modernizations of Reza Shah's period, despite their vast and diversity, contained contradictions that makes Iranian society to internal tensions and crises, and the type of Reza Shah's monarchy belonged to the pre-constitutional period in terms of the logic of historical change and could never include Iran enter to a new era of civilization. Therefore, the origin of contemporary Iranian history is not the coup of 1921, but the Constitutional Revolution.

    Keywords: Contemporary History, Reza Shah, Constitutionalism, Coup of 1921}
  • رامین رسول اف، کرامت الله راسخ*، علیرضا بیابان نورد سروستانی

    مطبوعات در رهبری افکار عمومی، در تمام جوامع بشری نقش مهمی را بر عهده داشته اند به همین جهت آن ها را رکن چهارم دموکراسی می دانند. اگرچه سابقه مطبوعات در ایران به اواسط قرن نوزدهم میلادی برمی گردد، لیکن ایرانیان به طور عمده در جریان انقلاب مشروطیت بود که به نقش مطبوعات آشنا شدند. این نقش با کارکرد آن ها در جوامع غربی متفاوت بود. یکی از مطبوعات معروف و پرطرفدار این دوره روزنامه صوراسرافیل بود که به مدیریت میرزا جهانگیرخان شیرازی و با همکاری میرزا قاسم خان تبریزی و میرزا علی اکبر خان قزوینی مشهور به دهخدا منتشر می شد. انتشار روزنامه صوراسرافیل در جریان انقلاب مشروطیت شروع شد و تا کودتای محمدعلی شاه قاجار به طول انجامید. در این مدت تعداد 32 شماره از این روزنامه منتشر شد. پژوهش حاضر با نگاه به نقش مطبوعات در انقلاب مشروطیت، درصدد بررسی و بیان نقش این روزنامه و تاثیرگذاری آن بر حیات عنصر ایرانی در این دوره است. روش این پژوهش تحلیل محتوا است که با استفاده از مقاله ها و سرمقاله های آن انجام می شود. یافته های پژوهش نشان داد که نشریه مذکور در جریان انقلاب مشروطه، از سه طریق، تلاش برای استقرار مشروطیت و حکومت قانون، مبارزه با استبداد حکومتی و مبارزه با جهل و خرافات بر حوادث این اثر تاثیر گذاشت.

    کلید واژگان: صوراسرافیل, مشروطیت, مطبوعات, نقش سیاسی اجتماعی, نوسازی}
    Ramin Rasoulof, Keramatollah Rasekh *, Alireza Biabannavard

    The press has played an important role in leading public opinion in all human societies, which is why the press is considered the fourth pillar of democracy. The press also played an important role in the constitutional revolution. Although the history of the press in Iran dates back to the mid-nineteenth century, it was mainly during the Constitutional Revolution that Iranians realized the role of informing the press. One of the famous and popular presses of this period was Suresrafil newspaper, which was published under the management of Mirza Jahangir Khan Shirazi and in collaboration with Mirza Ghasem Khan Tabrizi and Mirza Ali Akbar Khan Qazvini known as Dehkhoda. The publication of Suresrafil newspaper started with the victory of the Constitutional Revolution and lasted until the coup d'etat of Mohammad Ali Shah Qajar. During this period, 32 issues of this newspaper were published. The present study, by looking at the role of the press in the constitutional revolution, seeks to examine and express the role of this newspaper in raising public awareness. The method of this research is content analysis which in this research has been used to examine the content and objectives of the publication. The findings of this study show that during the Constitutional Revolution, by promoting liberal ideas and criticizing the authoritarian system, the publication played an important role in enlightening public opinion and modernizing Iran during the constitutional period. The final result of the research shows that political and social newspapers like Souresrafil played a decisive role in Iran's constitutional revolution.

    Keywords: Suresrafil”, “Constitutionalism”, “Press”, “Socio-Political Role”, “Modernization”}
  • مهدی فدایی مهربانی

    مرحوم دکتر داود فیرحی و دکتر سیدجواد طباطبایی دوتن از اساتید سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هریک داعیه‌دار تفکری در باب ایران بودند که در در سال‌های اخیر صورت نوعی تقابل و منازعه فکری به خود گرفته بود. طباطبایی پس از سال‌ها بحث نظری در باب انحطاط ایران در نهایت از موضع اندیشه سیاسی ایرانشهری به مسیله انحطاط ایران می‌نگرد و دکتر داود فیرحی مشکله ایران را ذیل غفلت از تحولی مورد خوانش قرار می‌دهد که در دوران مشروطه در اندیشه سیاسی تشیع رخ داد و آن مشروطه‌خواهی خاصه با تقریر میرزای نایینی است. از آنجا که هریک از این دو استاد محترم از زاویه متفاوتی به مشکله ایران می‌نگریستند، در سال‌های اخیر مدارای فکری ایشان به منازعه فکری بدل شد و هریک در آثار اخیر خود مستقیما به نقد یکدیگر پرداختند. این مقاله ضمن بررسی این منازعه فکری، مدعی است نوعی این-همانی میان نقد هردو استاد به یکدیگر وجود دارد؛ در واقع، هردو استاد یکدیگر را به غفلت نظری واحدی متهم می‌کنند. ما در این مقاله، به بررسی وجوه مختلف این منطق این‌همانی خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: انحطاط, اندیشۀ ایرانشهری, دولت مدرن, سلطنت, شاهی, مشروطه, مشروطیت, ملازمۀ عرفی}
    Mahdi fadaeimehrabani

    The late Dr. Davood Farihi and Dr. Seyed Javad Tabatabai, two former professors at the Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, each claimed to have an idea about Iran that had taken the form of a kind of intellectual controversy in recent years. After years of theoretical discussion about the decline of Iran, Tabatabai finally looks at the issue of Iran's decline from the position of Iranshahri political thought. Dr. Davood Farihi reads the problem of Iran under the neglect of a change in political thought during the constitutional period that occurred in the Shia world, and that is constitutionalism with the narration of Mirza Naini. The seeds of disagreement between Farihi and Tabatabai on the issue of the method were sown. Farihi's reading of political jurisprudence was influenced by his discourse understanding of the relationship between knowledge and power, which contrasted him with Tabatabai's linear and evolutionary view. Farihi sought to show how the political logic and knowledge relations that govern a particular region of the world, the Islamic world of Iran, differ from its Western counterpart, and it was evident that such a view, by Tabatabai's analysis of degeneration as a kind of backwardness Remaining in linear history was inconsistent with modernity. In this regard, Farihi was strongly influenced by the tyranny and division of knowledge in Islamic civilization. Jaberi, following the discussion on the intellectual and cultural heritage of the Islamic world, divided knowledge in Islamic civilization into at least two eastern and western regions and tried to show that the logic governing knowledge in the East of Islamic civilization is different from the logic governing The West is the world of Islam. Since each of these two respected professors looked at the Iranian problem from a different angle, in recent years, their intellectual tolerance has turned into an intellectual conflict, and each of them has directly criticized the other in his recent works. While examining this intellectual conflict, this article claims a kind of oneness between the critique of both masters; In fact, both professors accuse each other of single theoretical negligence. This article will examine the different aspects of this similar logic.

    Keywords: Decline, Constitution, Constitutionalism, Iranshahri Thought, Modern State, Customary Connection, Monarchy Imperial}
  • ناهید اکبرزاده، جان الله کریمی مطهر*

    اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم زمان شکل گیری مکاتب هنری جدید در اروپا بود. ظهور ریالیسم ناشی از تغییرات اساسی در فهم جهان و تجدید نظر بنیادی در رابطه بین انسان و جهان بود. در اروپا بعد از جنبش های کارگری، رویکرد نویسندگان و شاعران که تا پیش از این بر پایه ی عقل و استدلال (کلاسیک ها) و یا بر تخیلات فردی (رمانتیک ها) بنیان بود، به ناگاه تغییر می کند و تقابل فرد با پیرامونش هسته ی اصلی این مکتب ادبی قرار می گیرد. ریالیسماحساسات جمعی و واقعیت های پیرامون خود را به تصویر کشید. این مکتب ادبی به شاخه های مختلفی تقسیم شد از جمله: ریالیسم جادویی، بورژوا، انتقادی، سورریالیسم و... . رد پای این مکتب ادبی در آثار نویسندگان ایرانی نیز مشهود است. ایران در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست دستخوش تغییرات اساسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد. از این رو جنبش های ادبی هم در ایران تغییرات مهمی را پشت سر گذاشت. در پی انقلاب مشروطه، اصلاحات ارضی، ورود صنعت چاپ، ترجمه آثار ادبی و... زبان و سبک نگارش در ایران تغییر کرد. زبان عامیانه، روان، ساده و طنزآمیز جایگزین زبان درباری و رسمی شد. داستان کوتاه، پاورقی نویسی و رمان های اجتماعی - تاریخی جایگزین ادبیات تعلیمی و الهیات عرفانی شد.
    کلیدواژه ها:

    کلید واژگان: رئالیسم, رمانتیسم, جنبش های کارگری, انقلاب مشروطه, ادبیات فارسی}
    Nahid Akbarzadeh, Janolah Karimi Motahhar *

    The late eighteenth and early nineteenth centuries were the time for the formation of new schools of art in Europe. The rise of realism was the result of fundamental changes in the understanding of the world and a fundamental revision of the relationship between man and the world. In post-labor Europe, the approach of writers and poets, previously based on reason (classics) or on individual fantasies (romantics), changes dramatically and the individual's confrontation with his surroundings became the main subject of this literary school. Realism portrayed the collective feelings and realities around it. This literary school was divided into different branches, including magical realism, bourgeois, critical, surrealism, and so on. The traces of this literary school are also evident in the works of Iranian writers. Iran underwent fundamental political, social, and cultural changes in the late nineteenth and early twentieth centuries. Therefore, literary movements in Iran have undergone important changes.  Following the Constitutional Revolution, land reform, the entry of the printing industry, translation of literary works, etc., the language and style of writing in Iran changed. Folk, fluent, simple, and humorous language replaced the court and official language. Short stories, footnotes, and socio-historical novels replaced didactic literature and mystical theology.

    Keywords: realism, Romanticism, Labor Movements, Constitutionalism, Persian literature}
  • نوید کلهرودی، احمد بستانی*
    پروژه فکری جواد طباطبایی از سه دهه پیش تاکنون بر دو محور اساسی زوال اندیشه سیاسی در ایران و در دهه های اخیر بر حول محور اندیشه ایرانشهری قرار گرفته است. طباطبایی جزو معدود نویسندگانی است که در درون یک دستگاه منظم فکری مفاهیمی را برای توضیح تاریخ اندیشه سیاسی در ایران به کار گرفته است. اما وسعت پروژه او باعث شده است تا تمام مضامین اندیشه سیاسی ایرانشهری به وضوح طرح و بررسی نشده باشند. این مقاله تلاشی است برای شرحی مجمل در مورد واپسین اثر طباطبایی و مباحث مهم آن از جمله جایگاه مجلس اول مشروطه، مفهوم سنت، لزوم تمایز میان ناسیونالیسم و ایده ایران و همچنین تاملی در آراء وی به خصوص در باب ارتباط دیدگاه های او با مسایل معاصر ایران و نقدهایش بر روشنفکران معاصر . نویسندگان استدلال می کنند که اگرچه میراث به جای مانده از ایران باستان مهم و قابل توجه است اما بدون بازسازی اندیشه های کلاسیکی که امروزه به واسطه تلاش خود طباطبایی اندیشه ایرانشهری نامیده می شوند این اندیشه ها همچنان در هاله ای از ابهام خواهند بود.
    کلید واژگان: جواد طباطبائی, اندیشه ایرانشهری, ایدئولوژی, مشروطه خواهی, روشنفکران ایرانی}
    Navid Kalahroudi, Ahmad Bostani *
    Javad Tabatabai’s intellectual project has been based on two main axes of the decline of political thought in Iran for the past three decades and in recent decades around the axis of Iranshahri thought. Tabatabai is one of the few writers who has used concepts to explain the history of political thought in Iran within a regular intellectual system, but the scope of his project has caused that not all the themes of Iranshahri political thought have been clearly outlined and studied. This article is an attempt to give a brief description of Tabatabai’s latest work and its important issues such as the position of the First Constitutional Assembly, the concept of tradition, the need to distinguish between nationalism and the Iranian idea, and a reflection on his views, especially on the relationship between his views and issues, contemporary Iran and its criticisms of contemporary intellectuals. The authors argue that although the legacy of ancient Iran is important and significant, without the reconstruction of the classical ideas that are called Iranshahri thought due to Tabatabai's own efforts nowadays, these ideas will remain in a state of ambiguity.
    Keywords: Javad Tabatabai, Iranshahri Thought, ideology, Constitutionalism, Iranian Intellectuals}
  • محمود محمدی*

    انقلاب مشروطیت یکی از وقایع مهم در تاریخ معاصر ایران است. این انقلاب پیامدهای مهم سیاسی و اجتماعی در جامعه ایرانی به همراه داشت. تحلیل گران انقلاب مشروطیت، به نقش روشنفکران، علما و بازاریان پرداخته اند، اما این مقاله به نقش گروه هایی همچون معلمان، شاگردان و فارغ التحصیلان مدرسه های جدید در وقوع انقلاب مشروطیت می پردازد.جمع آوری شواهد به روش اسنادی و تحلیل شواهد به روش تحلیل روایت است. براساس اسناد تاریخی معلمان، شاگردان و فارغ التحصیلان مدارس یکی از نیروهای تاثیرگذار در انقلاب مشروطیت بوده اند. برنامه های درسی، معلمان و شیوه آموزشی مدارس، مطالعه کتاب ها و روزنامه های انتقادی، نگرش ها، گرایش ها و مهارت هایی در شاگردان مدارس شکل داد که برای تغییر و اصلاح وضع موجودشان حضوری فعالانه در انقلاب مشروطیت داشتند. این مقاله تایید این مدعاست که آموزش می تواند جامعه را تغییر دهد.

    کلید واژگان: مشروطیت, مدارس جدید, آموزش انتقادی, شاگردان و معلمان}
    Mahmoud Mohammadi*

    The Constitutional Revolution is one of the most important events in contemporary history or Iran. This revolution had important political and social consequences in Iranian society. The analysts of Constitutional Revolution have dealt with the role of intellectuals, marketers and clerics but this deals with the role of groups such as teachers, students and graduates of new schools in the occurrence of the Constitutional Revolution. This article explains the role of new schools in the victory of the Constitutional Revolution. Gathering evidence by documentary method and analyzing evidence by narrative analysis method. According to historical documents teachers, students and Graduates of new schools were one of the influential forces in the Constitutional Revolution. The curriculum, school teachers, reading critical books and newspapers, formed attitudes, trendencies, and skills in school students who actively participated in the constitutional revolution to change and reform their status que. This article confirms the claim that education can change society.

    Keywords: constitutionalism, critical education, new schools, students}
  • تقی آزاد رمکی*، محمدعلی رمضانی

    پس از مشروطیت پرسش از چیستی و چرایی وقوع آن شاید مکررترین پرسش نظریه پردازان و متفکرانی بوده است که درباره تاریخ ایران معاصر اندیشیده اند. اما در بسیاری از موارد تفاسیر و تبیین هایی که ارایه شده به نحوی شرق شناسانه بوده اند. از طرف دیگر در این تبیین ها انقلاب مشروطه به مثابه یک رویداد آن قدر برجسته شده است که در پرداختن نظریه درباره تاریخ ایران به عنوان نقطه فارق تاریخ ایران را به پیش و پس از خود تقسیم می کند. به این ترتیب تاریخ ایران تبدیل شده است به تاریخ استبداد؛ ولی این قضاوت از بالای قله انقلاب مشروطه به دست آمده است. با تقلیل گرایی هایی که در این نگاه با ساخته شدن کلیت یکپارچه از تاریخ صورت می گیرد، در عمل وظیفه بررسی علمی کنار گذاشته می شود، زیرا تکلیف گذشته با تفسیر آن به عنوان تاریخ استبداد روشن شده استمی شود. مقاله حاضر می کوشد از رهگذر مرور انتقادی نظرات همایون کاتوزیان و جان فوران به عنوان به جای تبیین مشروطیت به عنوان انقلابی علیه استبداد و وابستگی، با کمک گرفتن از بینش های نظری وبر و دورکیم آن را به مثابه فرآیند تحولی تدریجی ببیند که زمینه های تکوین آن را در تحولات قرن نوزده می توان پی گرفت. البته ابدا ادعای ارایه مدل و نظریه در کار نیست، بلکه تلاشی است برای اندیشیدن جامعه شناسانه درباره مشروطیت؛ تامل درباره آن به عنوان فرآیند، محصول تحولات تدریجی طولانی مدت در جریان ها، نهادها و نیروهای اجتماعی در عرصه داخلی و تغییرات در نظام جهانی.

    کلید واژگان: انقلاب مشروطه, مشروطیت, همایون کاتوزیان, نقد و بررسی., زمینه های اجتماعی, جان فوران}
    Taghi Azadarmaki*, Mohammadali Ramezani

    It’s frequently asked and answered “how” and “why” “Iranian Constitutional Revolution” “happened”? The Constitutional Revolution of Iran has been the subject of many dissertations and investigations during the last century, and continues to receive scholarly attention increasingly. These attempts, however, do not deal with the conditions, under which the idea of the constitution was formed, the gradual development of social changes that finally have crystallized in the constitution, and the way in which the constitution got legitimacy. Briefly characterizing, most of the answers and explanations, are, in one way or another, examples of orientalism. They highlight the defeats of attempts to make reforms in political structures to limit the arbitrary will of the shah and governors of provinces, to bring about a central administration and so on; they point their finger to the strength of despotic structures and resistance of rulers against all of these reforms. They assert that the failure of reforms left no way except Revolution. So, Iranians, who then due to getting familiar with European countries were aware of the constitutional monarchy, when started to protest, started to ask for the constitution, and finally, they were able to force the shah to grant the constitution. The article tries through criticizing Katouzian and Foran’s explanations of the Constitutional Revolution, and exploiting insights of Weber and Durkheim, historically situate the genesis of the so-called “Iranian Constitution” and explain complexities around its formation.

    Keywords: Constitutional Revolution, Constitutionalism, Homa Katouzian, Critique., Social Backgrounds, John Foran}
  • فرزاد جهان بین*
    دوره مشروطیت ، از جمله مهمترین نقاط عطف در تاریخ معاصر ایران به شمار می آید و تاثیرات عمیقی را بر تحولات سیاسی- اجتماعی بعدی این مرز و بوم به جای نهاده ومبدا چالشهای فکری گسترده و پایایی بوده که دامنه آن تا به امروز نیز ادامه یافته است.از جمله چالشها نوع مواجهه با نظام استبدادی بوده است.مشروطه خواهان غربگرا که ذیل الگوی کلان توسعه غربی، می زیستند نظریه ترجمه ای مشروطه را به عنوان جایگزین حکومت استبدادی مطرح کردند. اما علما که عمدتا جز نفی نظری مشروعیت حکومتهای غیر معصوم یا ماذون از ناحیه معصوم اقدامی ایجابی برای طرح نظریه جایگزین انجام نداده بودند بعد از جنبش تحریم تنباکو و فضای ایجاد شده تلاش نمودند تا در یک سیر تکاملی طرحی ایجابی را برای تحدید استبداد به نحوی که مبتنی بر مقتضیات بومی باشد ارائه نمایند و در مقابل مشروطه، عدالتخانه را مطرح کردند. با نگاهی گذرا به تاریخ مبارزات مردم به رهبری علماء از آغازین روزهای نهضت عدالتخانه تا اواخر حضور جمعی از مردم در سفارت انگلستان که همزمان با تحصن علماء در قم به سفارت رفته بودند ، می توان به وضوح دریافت که رهبران نهضت آرام آرام به این نتیجه رسیدند که بدون طراحی یک الگوی مشخص و با اقدامات فرد محور و مصداقی نمی توان، حقوق ملت را استیفا کرد و از دین محافظت نمود.
    کلید واژگان: مشروطیت, عدالتخانه, علما, روشنفکران, حکومت}
    Farzad Jahanbin *
    Constitutional movement is a turning point in the contemporary history of Iran that has left deep impacts on the political and social developments of this country. It was a source of large scale and lasting intellectual challenges that have extended to modern-day Iran. One such challenge was the type of confrontation with a despotic royal regime. The Western-oriented constitutionalists, living under the big banner of Western development, introduced a translation-based theory of Constitutional Movement as a substitute for the despotic rule. Ulema, however, had done nothing more than theoretically rejecting legitimacy of governments run by a non-infallible figure or those unauthorized by an infallible authority. They had proposed no positive action as a replacement for the theory of substitution. It was after the Tobacco Movement and the ensuing political atmosphere that Ulema (Muslim scholars) tried to introduce – in an evolutionary understanding – a positive plan for constraining the despotic rule in a way to force it comply with the local requirements. Therefore, they proposed the political system of the Department of Justice or House of Justice (Adalat Khaneh) against the theory of translation-based Constitutional Movement. With a glance at the history of public combats under the leadership of the Ulema ever since the early days of the House of Justice movement up to the final days of public protests before the UK Embassy at the same time with a sit-in by Ulema in Qom, it is clearly understood that the movement’s leaders had come to the conclusion that it was impossible to meet the rights of the nation and to safeguard religion based on individual approaches and that there should be a specific pattern of action to meet these goals.
    Keywords: Constitutionalism, House of Justice (Adalat Khaneh), Ulema, Intellectuals, Government}
  • مهدی اصلان زاده *
    در واپسین سال های حیات انحلال سلسله ی قاجاریه، میل و خواست رضاخان، مطابق با آنچه کمال آتاترک در ترکیه ایجاد کرده بود، استقرار نظام جمهوری در ایران بود. این ایده در بطن خود، بالقوه حامل تنش، تضاد و مناقشه های بسیاری شد. از جمله مهمترین آنها، مواجه شدن با نارضایتی و خشم روحانیونی بود که پس از انقلاب مشروطه شاهد اعمال هجمه ها و تندروی های وکلای اقلیت رادیکال مجلس شورای ملی بودند. وکلای مذکور خواستار عدم دخالت روحانیون در امور کشور و به ویژه سیاست شده بودند. لذا ایده ی تغییر نظام حکومتی پادشاهی مشروطه به جمهوریت با رهنمودها و مخالفت های آیت الله سیدحسن مدرس راه به جایی نبرد. پس از این ناکامی، سعی بنیانگذار سلسله ی پهلوی بر آن بود که شخصیت های متنفذ سیاسی و نخبگان جامعه را حول محور برنامه هایی نظیر مدرنسازی، تمرکزگرایی، توسعه ی اجتماعی و اقتصادی، ایرانی سازی و ملی گرایی گرد آورد. واقعیت آن است که پانزده سال پس از تکوین انقلاب مشروطه مقارن با سال های 1285 تا 1300 شمسی دستاوردهای اصلی و الزامات مشروطه خواهی که وضع کنسطیطوسیون (قانون اساسی)، حاکمیت قانون، تاسیس پارلمان، آزادی، تحدید حدود قدرت و اختیارات شاه در چهارچوب قانون، تفکیک قوای مملکتی و غیره را شامل میشد از جانب رضاخان به طور کامل نادیده گرفته شده بود. آیا هرج و مرج و مسئله ی امنیت پس از انقلاب مشروطه بود که فوریت تکوین یک حکومت دموکراتیک را به تاخیر انداخت؟ همانطور که خواهیم دید محقق کردن اهداف رضاخان به هیچ وجه کار آسانی نبود، بر همین اساس اولین اولویت وی مبارزه با شکاف های اجتماعی بود که خود را در قالب جنبش های جدایی طلب و قدرت های قبیله ای نافرمان و سرکش نشان میداد که پذیرش نظم جدید، تمرکزگرایی و وحدت ملی ایران را بر نمی تابیدند. در حقیقت، قبیله گرایی و قدرت قبایل به زعم وی یکی از موانع عمده در جهت ایجاد یک دولت مدرن و متمرکز بود. در اولین سالهای سلطنت رضاشاه، انگلیسی ها و روس ها مخالفتی با این پروژه نشان ندادند، البته شانزده سال بعد (1320 ش) هر دو قدرت جهانی مذکور علیرغم وجود دشمنی های عمیق و ریشه دار، به واسطهی خطر مشترک از جانب کشورهای آلمان، ایتالیا و ترکیه، متفق القول شده، در اشغال نظامی ایران تردید نکرده و رضاشاه را از سلطنت خلع و از ایران تبعید کردند.
    کلید واژگان: مشروطه خواهی, حاکمیت قانون, نو سازی, دولت مطلقه, شکاف اجتماعی}
    Mehdi Aslanzadeh *
    In this paper we will survey that the first element of renovation in the last years of Qajar dynasty’s dissolution -according to Reza Khan’s desire and will power- and in accordance with what Kemal Ataturk had established before in Turkey, was establishing a republic regime in Iran. This idea intrinsically and potentially caused many contradictions, conflicts, and tensions. To mention the most important one, the regime confronted with dissatisfaction and anger of clerics who after the constitutional revolution had observed attacks and radical action of “the minority of advocates in parliament. Also, they had observed the revolution experience of Turkey in objective and tangible way. So the idea of changing governmental system to republic system with guidance and oppositions of Ayatollah Seyed Hassan Moddares completely failed. After this defeat, the mere effort of the founder of Pahlavi dynasty was to assemble the influential political personalities and elites around the programs like modernization, centralization, political and social developments, iranisation and nationalization. The fact is that fifteen years after the creation of constitutional revolution concurrent with solar years between 1282 to 1300, fundamental accomplishments and constitutional requirements which included Constitutional Law, rule of law, establishment of parliament, freedom, the threat of limiting king’s power and authorities in the framework of the act of law, separating the powers of governments, and other factors all was ignored completely by Reza Khan. Did anarchy, insecurity, and the security issue after the constitutional revolution caused the delay of the urgency of creating a democratic system? As we shall consider it later, fulfilling Reza Khan’s goals was totally very difficult. On the basis of this his first priority was opposing against social division which embody themselves in the form of unruly and disobedient dissociation movements and tribal power which deny to accept the new order, centralization, and national unity. In fact in his opinion tribalism and tribal power was a main impediment to establish a modern and central government. In the first years of Reza Khan’s reign, English and Russian government did not show any opposition to this project. Although sixteen years later in 1320 solar year, both two of the mentioned world power despite their deep-rooted hostility, and due to the common threat from Germany, Italy, and Ottoman Empire allied together and did not hesitate for military occupation and dismissal of Reza Khan from monarchy and exile.
    Keywords: Press, Modernization, Constitutionalism, Reza Shah, Authoritarian policies}
  • محمد بیطرفان، سهراب یزدانی، حسین مفتخری، حجت فلاح توتکار
    ساختار آموزش در دوره قاجار به صورت سنتی و براساس نوعی قرائت از اصول مذهبی بود. سه مولفه اساسی روند تغییر در ساختار آموزشی در حوزه جنسیت زنانه را رقم زد: الف) توجه دانش آموختگان اروپائی و روشنفکران دو دهه واپسین سلطنت ناصری به مسئله «آموزش» زنان؛ ب) تاسیس مدارس دخترانه توسط میسیونرهای مذهبی آمریکائی، انگلیسی و فرانسوی در ایران؛ ج) طرح مفهوم برابری در انقلاب مشروطیت. واقعیت امر این است که توانمندسازی زنان یکی از دغدغه ها و کنش های اصلی روشنفکران مشروطه خواه بود؛ از آنجایی که روابط اجتماعی دوره قاجار اجازه طرح مسئله برابری در حوزه زنان را نمی داد، اندیشیدن و کاربست مفاهیم دینی و اجتماعی در حوزه های آموزشی و بهداشتی می توانست تغییرات اولیه را در نگاه به مسئله جنسیت زنانه به وجود آورد. بنابراین توجه به بهبود موقعیت اجتماعی زن ایرانی و نفع همگانی حاصل از آن، به صورت دغدغه اصلی مشروطه خواهان در حوزه زنان درآمد. با این حال، تغییر در سنت های اجتماعی، باعث واکنش شدید حامیان گفتمان سنتی بر سر موضوع آموزش زنان و تاسیس مدارس دخترانه شد؛ بر همین مبنا کشمکش های بسیاری صورت گرفت که در محافل گوناگون نظیر مجلس، دولت، انجمن های شهری، جراید و غیره تبلور یافت. در واقع طرح مفاهیم اصلی مشروطیت نظیر آزادی، قانون و برابری، که به نوعی با مسئله زنان نیز پیوند یافت، نقطه کانونی تعارض بین گفتمان های سنت و تجدد قرار گرفت.
    کلید واژگان: زنان, آموزش, تجدد, سنت, گفتمان, مشروطیت}
    Mohammad Bitarafan, Sohrab Yazdani, Hossein Moftakhari, Hojjat Fallah Tootkar
    The structure of education in the Qajar dynasty was derived from tradition and was as a kind of reading of religious principles. Three basic components in this period created the process of change in the structure of education in the field of the feminine gender: a) the attention given by European graduates and the intellectuals of the last two decades of the reign of Naser al- adin Shah to the matter of “educating” the women, b) the establishment of schools for girls by American, English and French missionaries in Iran, and c) the introduction of the concept of equality in the constitutional revolution of Iran. The reality is that women's empowerment was one of the main concerns and acts of the constitutionalist intellectuals. As the social relations in the Qajar period did not allow for a solution for the equality issue of women to be introduced, thinking about and using the religious and social concepts in the areas of education and health could bring about the initial changes regarding the female gender was perceived. Therefore, showing attention to the improvement of the social status of Iranian women and the public benefit derived from it thereof, became the main concern of the constitutionalists in the field of women. However, the shift in social traditions caused an extreme reaction from the supporters of the discourse of tradition in regards to the matter of women’s education and the establishment of schools for girls. Hence, many conflicts arose which took place in different contexts such as the parliament, the state, city councils, newspapers, etc. In fact, the introduction of main concepts of constitutionalism such as freedom, law and equality which somewhat were connected to the matter of women, became the main focus point for the conflicts between the discourses of tradition and modernity.
    Keywords: Women, education, modernity, tradition, discourse, constitutionalism}
  • احمد رضایی، سید مهدی محسنی شاهاندشتی *
    سوال اصلی این مقاله آن است که چگونه مبانی مدرن و غربی مشروطه خواهی مورد قبول بخشی از شریعتمداران قرار گرفت و علل و دلایل تقابل آنان و شریعتمداران مشروعه خواه چه بود. اصلی ترین فرضیه این پژوهش آن است که تکیه هر دو دسته بر متن و روایاتی مشابه بود. مشروعه خواهان همچنان به مبانی و تفاسیری تکیه داشتند که وجود شاه هر چند فاسد و مستبد را برای حفظ امنیت جامعه ضروری می دید. در مقابل مشروطه خواهان با خوانشی متفاوت نه تنها خواهان تحدید اختیارات ساختار استبداد و ارتجاع می شوند، بلکه خواستار تغییراتی ژرف در جامعه میگردند
    بررسی متون تاریخی دو طیف شریعتمداران نشان می دهد که چگونه مشروطه خواهان با تمسک به این باور و اعتقادات مذهبی، نه تنها از وجود شاهان فاسد و بی کفایت حمایت می کنند، بلکه با ورود علوم جدید، نظام پارلمانی و…مخالفت می ورزند، در مقابل شریعتمداران مشروطه خواه با خوانشی دیگر از مفاهیم مذهبی نه تنها گریبان ساختار استبدادی را می گیرند، بلکه خواستار ورود و گسترش علوم جدید، برقراری مجلس مشروطه و حتی بسط و گسترش مفاهیمی چون آزادی و تساوی حقوق می گردند.
    کلید واژگان: عصر مشروطه, مشروطه خواهی, شریعتمداران مشروعه خواه, شریعتمداران مشروطه خواه, تفسیر و تفهم عصری}
    Ahmad Rezaei, Seyed Mehdi Mohseni *
    Max weber in his idea and opinions indicate that religion despite its limitation has a way of flexibility and humility coaching's and taught that allows clergyman to give new interpretations feet to new situations
    In the course of constitution revolution (enghelab mashroteh) must of clergies not only have been neutral to retrogression of society and didn’t show any reaction but some of them used verses of holy book and religious stories to support tyrannical ways monarchs they even used religious thoughts in opposition of new liberal education and modern organization. On other hand there were clergy's and intellectuals who seeked to represent independent and liberal interpretation of religious taught
    They belief not only religion agrees with new education it also has the same basic principal. Important point is that traditional intellectual all desire development and evolution for (omat shieh »shieh nation« but agree in the course of evolution a major part of religious traditions that is a part of cultural history will be lost they believe by setting new rules social independents and development and protection of cultural religious history will.
    Keywords: mashroteh era, constitutionalism, shariatmadaran mashroeh ghah, shariatmadaran mashroteh ghah, up date interpretation, hermeneutic}
  • توران طولابی
    یکی از دستاوردهای انقلاب مشروطه پویایی حیات روزنامه نگاری مستقل و انتقادی در ایران بود. از نمایندگان برجسته این شیوه روزنامه نگاری علی اکبر دهخدا بود که مقالات وی در روزنامه صور اسرافیل فصل جدیدی در حیات روزنامه نگاری ایران گشود. فعالیت دهخدا در استبداد صغیر با انتشار صور اسرافیل سوئیس و سروش استانبول ادامه یافت. بررسی مقالات سروش می تواند به روشن شدن ابعادی از یک مقطع مهم و پرتلاطم تاریخ ایران کمک کند. مبنای این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای سروش استانبول در چند محور است. نتیجه این بررسی حاکی از آن است که سروش را می توان پیشگام طرح موضوعاتی دانست که عمدتا با مسئله استقلال و تمامیت ارضی ایران پیوند داشت و زمینه ساز یک گفتمان تجددگرا در فرهنگ سیاسی این زمان شد. به نظر می رسد این تحول پس از مشروطه نخست در روزنامه سروش بازتاب یافت و سپس در مجله هایی چون کاوه، آینده و ایرانشهر وجه آشکاری به خود گرفت.
    کلید واژگان: مشروطه, تجدد, استقلال و تمامیت ارضی, دهخدا, سروش استانبول}
    Tooran Toolabi
    Following the Constitutional revolution of Iran Persian journalism entered a flourishing period. This paper aims to survey a less-studied Persian newspaper, namely Sorûsh, within a historical framework. Sorûsh was published during a critical period of Iran’s history and we might consider it as a useful source for current ideas of this time. This study which is based mainly on the analytical survey of the articles of Sorûsh, shows that its writers enjoy a distinguished position among the contemporary Iranian thinkers. It seems that Sorûsh ushered in a discursive change in the political culture of this period which was appeared more clearly in a later time trough some modernist periodicals such as Kaveh, Ayandeh and Iranshahr.
    Keywords: constitutionalism, modernity, Dehkhodâ, Nationalism, Sorûsh-e Istanbul, Russia}
  • محمد علی علیزاده، علی باغدار دلگشا*
    هدف این پژوهش بررسی مطالبات اجتماعی زنان در مطبوعات عصر مشروطه با تاکید بر روزنامه ایران نو در سال 1327 قمری 1288 شمسی و شمارگان سال نخست این روزنامه می باشد. روزنامه ای که باچاپ نگارش های زنان که بیشتر رویکرد مطالبه گری حقوق اجتماعی آنان را دارد نقشی اساسی در بیداری، آگاهی و به ثمر رسیدن، مطالبات اجتماعی زنان ایرانی را داشته است. این پژوهش به روش اسنادی و با شیوه توصیفی- تحلیلی گردآوری شده است. اهمیت پرداختن به این دوره نیز به دلیل حضور فعال اجتماعی زنان برای نخستین باربه شکل شبه صنفی می باشد. دوره ای که زنان به مطرح کردن درخواست های اجتماعی خود می پردازند که در این بین ایجاد مدارس برای دختران و تلاش برای فراهم کردن زمینه های سوادآموزی دختران از اصلی ترین یافته ها و نتیجه گیری های آنان بوده است. این تحقیق به ثمر رسیدن تلاش اجتماعی زنان و احقاق حقوق اجتماعی آنان را در شکل ایجاد مدارس دخترانه نشان می دهد.
    کلید واژگان: مطالبات اجتماعی, مدارس, زنان ایرانی, مشروطه, ایران نو}
    Mohammad Ali Alizadeh, Ali Baghdar Delgosha*
    The chief intention in this study was to investigate the sociological demands of women in the press of constitutional era with an emphasis on the first edition of New Iran newspaper in 1948. This newspaper published women’s writings that had a demanding approach towards their social rights and also played a great role in their awakening, awareness, and the fruition of their social demands. Documented, descriptive-analytical method was applied in an attempt to gather information in this review. The importance of addressing this era is also due to the active presence of women for the first time in a guild-like association. This era, when women bring up their social demands, their most fundamental request was opening schools for girls and providing education for girls. The fruition of women’s social efforts to get their social demands in the form of girl schools is the focal purpose of this revision.
    Keywords: Social Demands, Schools, Iranian Women, Constitutionalism, New Iran}
  • علی مختاری*، علی محمدزاده
    این پژوهش برآن است تا با کمک رویکرد مطالعات فرهنگی و با روش کیفی به بازنمایی انگاره های نظام آموزشی از مشروطه تا دوره فضای باز سیاسی بپردازد تا دریابد که برخلاف تغییر و تحولات جامعه که داعیه دار جنبشی دموکراتیک بوده اند، در نظام آموزشی نظم و ایدئولوژی اقتدارگرایانه چگونه ارائه شده، به علاوه اینکه آیا متناسب با تحولاتی چون انقلاب مشروطه، شکل گیری دولت شبه مدرن و جنبش ملی، انگاره های دموکراتیک آموزش داده شد یا نه؟
    این پژوهش با مطالعه نظام آموزشی همچون یکی از دستگاه های ایدئولوژیک مهم در بازتولید قدرت به این نتایج دست یافته است که محتوا و شیوه تدریس نظام آموزشی در این دوران، گفتمانی اقتدارگرا و یک دست در رابطه میان مدرسه- خانواده حاکم بوده است و سوژه حساس مدرسه، بیشتر تحت تلقین و باوراندن مکانیسم هایی چون قدرتگرایی، هم رنگی با جماعت، دوگانگی، محافظه کاری، تقدیرگرایی، نرم خویی، تضعیف اعتماد به نفس، صبر و حوصله بود و در این میان، سویه های مقاومت و متعارض با گفتمان اقتدارگرایی ملاحظه نشده است.
    کلید واژگان: انگاره های ایدئولوژیک, مشروطه, جنبش ملی شدن نفت, فضای باز سیاسی}
    A. Mokhtari *, Ali Mohammad Zade
    With regard to cultural studies approach and quality method, This research tries to represents the educational system ideas from Era of constitutionalism until Political Open Space in 1320s in order to perceive it in spite of its democratic nature of social changes, and also focuses on how authoritarian ideology were represented in educational system.
    Besides, according to constitutional revolution, forming of quasi-modern and national movement, have democratic ideas been instructed or not?
    This research by study of educational system as an important Ideological system in reproduction of power shows that during this period, content and the way of teaching of educational system were adapted with authoritarian discourse that was ruled between dualisms of school / family relation and sensitive subject of school was under inspiration and dictating of some mechanisms such as: authoritarianism, assimilation, dualism, conservatism, fatalism, tenderness, virtue, weaken of self- confidence and patience. Meanwhile there wasnt seemed to be any different and conflict discourse encounter with authoritarian discourse during this period.
    Keywords: Ideological 1deas, Constitutionalism, Oil nationalization movement, Political Open Space}
  • مسعود کاوه*، انوش جعفری، سمیه عباسی
    مشارکت سیاسی یکی از مصادیق حضور مردم در تعیین سرنوشت خود است. بنابراین با گسترش هر چه بیشتر دموکراسی در جهان، توجه به ابعاد مختلف دخالت مردم در صحنه ی سیاسی هر کشور پررنگ تر می-شود. مشارکت سیاسی از پیش شرط های ضروری، رسیدن به توسعه و پیشرفت است. در این میان، زنان به عنوان بخش قابل توجهی از جمعیت هر کشور که نقشی به سزا در توسعه همه جانبه ایفا می کنند، همواره از توزیع ناعادلانه ی فرصت ها و منابع، رنج می برند. سوالی که در این پژوهش به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که میزان مشارکت سیاسی زنان در جمهوری اسلامی ایران به چه میزان است؟ مشارکت سیاسی زنان نسبت به دوران پهلوی افزایش یافته اما هنوز تا بهره مندی از توانایی بانوان برای مشارکت در امور سیاسی فاصله داریم.
    کلید واژگان: مشارکت سیاسی, مشروطیت, پهلوی, جمهوری اسلامی ایران}
    Masoud Kaveh*, Anoosh Jafari, Somayeh Abbasi
    Political participation is one of the evidences of person's presence for determining their fate. So, by developing more democracy in the world, noticing to the different aspects of people involvement in the political scene will be highlighted. Political participation is one of the essential prerequisites for the development and progress. In this regard, women as a significant part of the population of each country always suffered from unfair distribution of opportunities and resources. In this study, the researchers tried to answer this question; to what extent did the women politically participate in the Islamic Republic of Iran? The results showed that political participation of the women has increased over Pahlavi Period but there is always a gap to take advantage of women's ability for participation in the political affairs.
    Keywords: Political participation, Constitutionalism, Pahlavi, Islamic Republic of Iran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال