به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Religious gender gap » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Religious gender gap » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدرضا طالبان*
    متون جامعه شناسی و روانشناسی دین و داده های توصیفی به دست آمده از پیمایش ها و تحقیقات متعدد در جوامع مختلف، ازجمله ایران، همگی حکایت از آن دارند که در طیف وسیعی از سنجه ها، زنان مذهبی تر از مردان هستند. باوجوداین، تبیین چرایی آن هنوز یک معمای علمی محسوب می شود. در مقاله پژوهشی حاضر، ابتدا تلاش گردید در سطح نظری با مروری تحلیلی بر تبیین های نظری مربوط به شکاف جنسیتی مذهبی در ادبیات جامعه شناسی، استدلال های اصلی تیوری های جایگاه ساختاری، محرومیت، جامعه پذیری و ریسک پذیری/ریسک گریزی در قالب فرضیات تحقیق، استخراج و فرموله شوند. سپس، در سطح تجربی تلاش گردید تا با مقابله این فرضیات با داده های حاصل از جمعیت ملی مسلمانان ایرانی میزان انطباق و تناظر فرضیات یا پیش بینی های نظری مزبور با داده ها و شواهد تجربی مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد. نتایج تحقیق، حمایت های تجربی برای نظریه های محرومیت، جامعه پذیری و ریسک پذیری/ریسک گریزی به ارمغان آورد؛ درحالی که نظریه جایگاه ساختاری نتوانست از حمایت تجربی برخوردار گردد.
    کلید واژگان: شکاف جنسیتی مذهبی, نظریه جایگاه ساختاری, نظریه محرومیت, نظریه جامعه پذیری, نظریه ریسک پذیری, ریسک گریزی}
    Mohammadreza Taleban *
    The sociological and psychological texts of religion and the descriptive data from numerous surveys and researches in different societies, including Iran, all indicate that in a wide range of measures, women are more religious than men. Nevertheless, explaining why is still a scientific puzzle. In the present research paper, we first try at the theoretical level with an analytical review of the theoretical explanations related to the religious gender gap in the sociological literature, to extract and formulate the main arguments of the theories of structural location, deprivation, socialization, and risk preferences/risk aversion in the form of research hypotheses. Then, at the empirical level, for confront these hypotheses with the data obtained from the national population of Iranian Muslims, the degree of conformity and correspondence of these theoretical predictions with the data and empirical evidence was evaluated and judged. The results of the research provided empirical support for theories of deprivation, socialization, and risk preferences/risk aversion; while structural location theory could not be empirically supported.
    Keywords: Religious gender gap, structural location theory, deprivation theory, socialization theory, risk preferences, risk aversion theory}
  • محمدرضا طالبان*

    این گزاره که «زنان مذهبی تر از مردانند» یکی از معدود گزاره های تعمیمی است که دانشمندان علوم اجتماعی، بالاخص جامعه شناسان دین، بر آن اتفاق نظر داشته اند. با وجود این، تبیین چرایی آن یک معمای علمی محسوب شده و نظریه های متعددی برای تبیین این شکاف جنسیتی در دینداری ارایه گردیده است. این مقاله پژوهشی با هدف وارسی اعتبار تجربی نظریه امنیت حیاتی در ایران، حول محور این پرسش سازمان یافت که تا چه حد شاخص های امنیت حیاتی می توانند شکاف جنسیتی دینداری در ایران را تبیین کنند؟ در این راستا، ابتدا استدلال های نظریه امنیت حیاتی در قالب فرضیات تحقیق فرموله گردید. سپس، با واحد تحلیل قرار دادن «استان» و استفاده از روش تطبیقی درون کشوری، فرضیه های مذکور با داده های مربوط به کلیه استان های ایران مقابله شد تا میزان انطباق و تناظر پیش بینی های نظریه امنیت حیاتی با شواهد تجربی مورد ارزیابی قرار گیرد. در نهایت، یافته های مربوط به آزمون تجربی رابطه میان امنیت حیاتی با شکاف جنسیتی دینداری در ایران با روش تطبیقی درون کشوری و تحلیل بین استانی نشان داد که هیچیک از فرضیات بازنمای تیوری امنیت حیاتی مورد تایید واقع نمی شوند. در حقیقت، یافته های این تحقیق نتوانست حمایت جدی و قابل اعتمادی برای تیوری امنیت حیاتی در تبیین شکاف جنسیتی دینداری در بافت جمعیت مسلمانان و قلمروی استان های کشور ایران فراهم آورد.

    کلید واژگان: امنیت حیاتی, دینداری, شکاف جنسیتی مذهبی, توسعه انسانی, نابرابری اقتصادی}
    Mohammad Reza Taleban *

    The statement that "women are more religious than men" is one of the few general statements that social scientists, especially sociologists of religion, have consensus on. Nevertheless, explaining why is considered a scientific puzzle, and several theories have been proposed to explain this gender gap in religiosity. This research paper was organized with the aim of examining the empirical validity of the theory of existential security in Iran, around the question of to what extent the indicators of existential security can explain the gender gap of religiosity in Iran? In this regard, the arguments of critical safety theory were first formulated in the form of research hypotheses. Then, by assign the unit of analysis to "province" and using the within country comparative method, the hypotheses were compared with the data of all provinces in Iran to assess the degree of conformity of the predictions of the theory with empirical evidence. Finally, the findings of the empirical test of the relationship between existential security and the gender gap of religiosity in Iran by within country comparative method and inter-provincial analysis showed that none of the hypotheses representing the theory of existential security are confirmed. In fact, the findings of this study failed to provide seriously and reliability support for the theory of existential security in explaining the gender gap of religiosity in the context of the Muslim population and the provinces of Iran.

    Keywords: Existential security, religiosity, Religious gender gap, Human development, Economic inequality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال