به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Revolution » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Revolution» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا کلاهی*
    در روایت های رایج، اولا انقلاب ایران ناشی از غلبه بخش سنتی-مذهبی جامعه بر بخش مدرن آن بود. ثانیا همین بخش سنتی-مذهبی بود که پس از انقلاب قدرت را به دست گرفت و مسلط شد. این مقاله می خواهد این هر دو نکته را به چالش بکشد. از منظر این مقاله اولا بخش سنتی-مذهبی ایران پیشاانقلابی خود دو بخش غیرسیاسی و سیاسی داشت. گفتمان «اسلام سیاسی»، متفاوت بود از گفتمان سنتی و محافظه کاری که در میان بخش های بزرگی از جمعیت مذهبی جامعه ایران حاکمیت داشت. اما نکته دوم، و مهم تر آن است که حتی همین گفتمان اسلام سیاسی پیشاانقلاب نیز پس از پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی در دهه شصت، به همان شکل پیشاانقلابی خود باقی نماند. در فضای اسلامی پساانقلابی در نتیجه همایندی رخ داد جنگ و کاریزمای «امام خمینی» گفتمان جدیدی شکل گرفت. این گفتمان که ایدیولوژی مشروعیت بخش به جمهوری اسلامی را در دهه شصت شکل می داد، به ناچار سوژه هایی مطیع و محافظه کار می طلبید و نمی توانست همان گفتمانی باقی بماند که پیش از انقلاب، سوژه های سرکش انقلابی پرورش می داد.
    کلید واژگان: مردم, گفتمان, کاریزما, جنگ, جمهوری اسلامی, دهه شصت}
    M.R. Kolahi *
    According to prevalent narratives, firstly, the Iranian revolution was the outcome of the dominance of the religious-traditional part of the society over the modern part. And secondly, it was the same religious-traditional section that took power and had their sway over the Iranian society after the victory of the revolution. This article wants to challenge both of these narratives. From this article’s perspective, the religious-traditional section of pre-revolutionary Iran itself can be divided into political and non-political parts. The discourse of “political Islam” was different from those of traditional and conservative ones which prevailed among large parts of the religion-oriented population of Iran. But the second and more important point is that even the pre-revolution discourse of political Islam did not remain the same, after the revolution and with the establishment of the Islamic Republic in the 1980s. It was found that during the post-revolutionary era, a new discourse was emerging as a result of the conjuncture of the event of war and “Imam Khomeini’s charisma”. This discourse shaped an ideology that gave legitimacy to the Islamic Republic in the sixties, inevitably demanded obedient and conservative subjects and could not remain the same discourse that nurtured rebellious revolutionary subjects prior to the revolution.
    Keywords: revolution, Islamic Republic, Political Islam, discourse, Khomeini charisma}
  • نجف شیخ سرایی*، حسینعلی یارخی جوشقانی
    با وقوع انقلاب فرانسه در سال ،1789 این انقلاب به موضوعی برای ذهن تبدیل شد و متفکران حوزه جامعه در پی تدوین نظریه برای آن برآمدند. با این حال آنچه در طول نزدیک به دو قرن مطالعه به ذخایر علوم اجتماعی اضافه شده، نظریاتی متفاوت و متعارض درباره پدیده ای واحد به نام انقلاب بود. با تقسیم مطالعات انقلاب به سه حوزه فلسفه انقلاب، تئوری های انقلاب و نتایج انقلاب، این پژوهش درحوزه نتایج انقلاب، تلاش می کند تا نگرش های مستتر در خصوص نتایج حاصل از انقلاب ها را با تاکید بر انقلاب فرانسه در نزد هانا آرنت و ادموند برک بررسی کند. چه تفاوتی بین هانا آرنت و ادموند برک در نگاهشان به انقلاب فرانسه وجود دارد؟ این تفاوت از کجا ناشی می شود؟ اینها سوالاتی هستند که این مقاله را هدایت می کنند. مقاله به این نتیجه رسیده است که هانا آرنت نگرشی تراژیک به نتایج انقلاب فرانسه دارد، اما نگرش ادموند برک به نتایج این انقلاب دراماتیک است. نگرش تراژیک نشان دهنده جدال ارزش های متکثر و نگرش دراماتیک نشان دهنده تقابل نیروهای خیر و شر است. این مقاله تلاش می کند تا در چارچوب جامعه شناسی به مثابه هنر، از طریق روش پژوهش مقایسه ای، تفاوت نگرش ها به پدیده واحد نتایج انقلاب فرانسه را نشان دهد. اهمیت پژوهش حاضر این است که می تواندچارچوبی نظری برای مطالعات مقایسه ای نتایج انقلاب ها فراهم کند.
    کلید واژگان: انقلاب, دراماتیک, تراژیک, ادموند برک, هانا آرنت}
    Najaf Sheikhsaraei *, Hosseinali Yarokhi Joshaghani
    With the occurrence of the French Revolution in 1789, this revolution became an object for the subject, and thinkers in the field of society sought to write a theory for it. However, what was added to the stock of social sciences during nearly two centuries of study, were different and conflicting theories about a single phenomenon that was called revolution. By dividing the studies of revolution into three field of the philosophy of revolution, theories of revolution and the results of revolution, this study stands in results of revolution field and tries to examine the implicit attitudes about the results of revolutions in the political thought of Hannah Arendt and Edmund Burke. what is the difference between Hannah Arendt and Edmund Burke in their view of the French Revolution? What is the reason for this difference? These are the questions that guide this article. The article has come to the conclusion that while Hannah Arendt has a tragic view to the results of revolutions, Edmund Burke's view to the results of revolutions is dramatic. The dramatic view shows the contrast between good and evil forces. Tragic view shows the contrast between multiple values. This article tries to show the difference of attitudes towards the single phenomenon of the results of the French Revolution in the framework of sociology as an art, through the method of comparative study. The goal of this research is to provide a theoretical framework for comparative studies of the results of revolutions.
    Keywords: Revolution, Dramatic, Tragic, Edmund Burke, Hannah Arendt}
  • سمیه توحیدلو*

    جنبش های اجتماعی پدیده های فراگیری در دهه اخیر بوده اند و به واسطه ماهیت شبکه ای و متفاوتی که داشته اند لقب جنبش های اجتماعی جدید را با خود همراه کرده اند. مقاله حاضر تلاش کرده است با استعانت از صورتبندی نظری میگل ابنسور و توصیفات نظری نظریه پردازان جنبش های جدید از این جنبش ها، با ارایه یک تیپ ایده آل نظری از انواع کنش های اعتراضی به عنوان یک ابزار تحلیلی، تعریف مشخصی از تمایز بین جنبش های زندگی / دموکراسی شورشی، با لحظه انقلابی / دموکراسی قیام طلبانه و اصلاحات / دموکراسی تضادآمیز به دست دهد. برای رسیدن به این ابزار کارهای نظری انجام شده درباره جنبش ها مرور شده و به لحاظ تجربی از تحلیل محتوای متون تولید شده درباره اعتراضات 1401 ایران بهره برده است. در ارایه تمایزهای نظری سه دسته فوق، موضوع ایران در حاشیه قرار گرفته و تمایز نظری این سه دسته از منظر شاخص هایی چون نقطه آغاز، پیام، ماهیت، سازماندهی، سازمان (گروه های شکل دهنده)، رهبری و نمایندگی، محل های درگیر، ابزار و رسانه و هدف عرضه شده است.

    کلید واژگان: جنبش های اجتماعی جدید, دموکراسی شورشی, انقلاب, دموکراسی قیام طلب, اصلاح, جنبش زندگی}
    Somayeh Tohidlou *

    Social movements have been pervasive phenomena in the last decade and have been called new social movements because of their networked and different nature. The current article has tried to provide a theoretical ideal type of protest actions as an analytical tool, by using the theoretical formulation of Miguel Ebensor and the theoretical descriptions of the theorists of the new movements. From the distinction between life movements / insurgent democracy, with the revolutionary moment / Insurrectionary democracy and reforms / Conflictual democracy. In order to reach this tool, the theoretical works done about the movements have been reviewed and empirically, it has benefited from the content analysis of the texts produced about the 1401 protests in Iran. In presenting the theoretical distinctions of the above three categories, the issue of Iran has been marginalized and the theoretical distinction of these three categories has been presented from the point of view of indicators such as starting point, message, nature, organization, forming groups, leadership and representation, involved places, Media and purpose.

    Keywords: New Social Movements, Revolution, insurgent democracy, reform, life movement}
  • محمد سالار کسرایی*
    موضوع این مقاله مجادله های کلامی سال های اخیر در باب نسل پنجم نظریه های انقلاب است. پس از رخداد انقلاب های عربی در سال 2011 با توجه به ویژگی های آن رویدادها، بحث های دامنه داری بین انقلاب پژوهان در خصوص چگونگی تحلیل و تبیین این رویدادها درگرفته است. گلدستون در سال 1980 سه نسل از تیوری های انقلاب را مطرح کرد و پس ازآن فورن (1993) و گلدستون (2001) نسل چهارم نظریه های انقلاب را که برخلاف نسل سومی ها بر کارگزار انقلاب تاکید بیشتری داشتند، مطرح کردند. مسیله این مقاله ظهور نسل پنجم نظریه های انقلاب است. انقلاب پژوهان (آلینسون، آدامز، لاوسون، بیات، بک، ریتر، اسلیم، دان...) در طی کمتر از یک دهه گذشته بحث های مبسوطی در خصوص رویدادهای سه دهه اخیر (از 1989 تاکنون) و توانایی/ ناتوانی نظریه های نسل چهارم برای تحلیل و تبیین آن رویدادها طرح کرده اند. در این نوشتار با کمک روش تحلیل انتقادی، ضمن طرح مباحث بیان شده و نقد نسل چهارم نظریه های انقلاب، در خصوص ظهور نسل پنجم بحث خواهد شد. نتایج حاصله از مباحث مطرح شده حاکی از آن است که رویدادهای انقلابی سه دهه اخیر فاقد برخی از مولفه های اساسی نسل چهارم نظریه های انقلاب (به طور خاص، وجود ایدیولوژی، رهبری و سازمان انقلابی) بوده اند؛ بنابراین به مدد آثار انقلاب پژوهان متاخر [بالاخص بیات (2017)، لاوسون (2019)، آلینسون (2021,2019) و آدامز (2021,2019)]، می توان به برخی از ویژگی های نسل جدید نظریه انقلابی دست پیدا کرد که بر اساس آن «انقلاب» واجد تعریف جدیدی شده است «کنش جمعی اعتراضی، ناگهانی (تا حدودی)، نسبتا آرام، غیر خشونت آمیز، همراه با بسیج توده ای، با بهره گیری گسترده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، فاقد رهبری واحد و ایدیولوژی، همراه با دگرگونی سیاسی در راستای دموکراتیزه کردن فرآیندهای حکومت گری». اکثر انقلاب های سه دهه اخیر علیه دیکتاتوری های حزب سالار (رژیم های سوسیالیستی) یا فرد سالار (رژیم های استبدادی فرد محور در شمال آفریقا و خاورمیانه) رخ داده اند؛ بنابراین بستر و زمینه انقلاب ها (استبداد) و پیامدهای آن ها سیاسی بوده است (دگرگونی نظام سیاسی). نظریه انقلاب «جدید» با فاصله گرفتن از انقلاب های اجتماعی (اسکاچپول، فورن، گلدستون) و انقلاب های ایدیولوژی محور (فورن، گلدستون) در پی تحلیل فرآیندی است که منجر به دگرگونی سیاسی در کشورهای استبدادی شده است.
    کلید واژگان: انقلاب, انقلاب های عربی, دگرگونی اجتماعی, دگرگونی سیاسی, نسل پنجم, نسل چهارم}
    Mohammad Salar Kasraie *
    This paper intends to analyze theological arguments in recent years on the fifth generation of revolutionary theories. After the Arab Spring in 2011, given the characteristics of these revolutions, continuous debates took place on how to clarify and analyze these developments. In 1980, Goldstone argued three generations of revolutionary theories, followed by Foren (1993) and Goldstone (2001) who introduced fourth generation of revolutionary theories that unlike third generation, placed more emphasis on revolution as agent. The question of this paper is the emergence of fifth generation of revolutionary theories. Within less than a decade, revolutionary scientists (Allinson, Adams, Laveson, Bayat, Beck, Ritter, Eslim, Donn, …) have extensively argued revolutions in the past three decades (since 1989) and questioned capacity/incapacity of the fourth generation of revolutionary theories in clarifying and analyzing these revolutions. This paper will review such arguments and analyze the fourth generation of revolutionary theories through a critical analytical method to argue the emergence of the fifth generation of revolutionary theories. Results show that revolutions in the past three decades lacked essential components of the fourth generation of revolutionary theories, in particular, ideology, leadership, and revolutionary organization). Therefore, with the help of works by later revolutionary scientists (particularly Bayat (2017), Loveson (2019), Allinson (2021, 2019), and Adams (2021, 2019)) some characteristics of the new generation of revolutionary theories will be accessible according to which, “revolution” has found a new definition, i.e. “collective protest action, sudden (to some extent), relatively calm, nonviolent, coupled with mass mobilization, by extensive use of cyberspace and social networks, without unified leadership and ideology, along with political overhaul in line with democratization of procedures of governance”. The majority of revolutions in the past three decades have taken place against one-party dictatorships (socialist regimes), autocratic dictatorships (despotic single-person regimes in MENA (Middle East and North Africa)). Therefore, despotism has been the cause and ground for revolutions and their consequences have been political (overhaul of political system). Moving away from social revolutions (Skocpol, Foran, Goldstone), and ideological revolutions (Foran, Goldstone), the “new” revolutionary theory is after analyzing a procedure that has caused a political overhaul in despotic regimes.
    Keywords: Revolution, Arab Spring, social change, political overhaul, Fifth Generation, fourth generation}
  • غلامرضا صدیق اورعی*
    هدف ارائه فرضیاتی مربوط به علل یا شروط لازم و/یا کافی پدیده انقلاب امری متداول در بسیاری از تئوری های انقلاب در علوم اجتماعی بوده است. در حقیقت، بسیاری از آثار مهم و برجسته در حوزه مطالعات انقلاب بر این نوع فرضیات استوار شده اند. در مقاله حاضر تلاش شده است با توجه به برخی فرضیات مطرح شده در جامعه شناسی انقلاب، حد ادعای این نوع فرضیه ها و قضیه مبطل آنها برای آزمون تجربی مشخص شود. همچنین نشان داده شده است که هر فرضیه علی از نوع شروط لازم و/یا کافی با حد ادعای مشخصشان تا چه حد می توانند در تبیین، پیش بینی و پیشگیری انقلاب و ستیزه خشونت بار سیاسی به کار آیند.
    کلید واژگان: انقلاب, ستیزه خشونت بار سیاسی, شرط لازم, شرط کافی, شرط لازم و کافی}
    Gholamreza Seddigh Ouraee *
    Presenting hypotheses related to the causes or necessary and/or sufficient conditions of the phenomenon of revolution has been common in many theories of revolution in social sciences. In fact, many important and outstanding works in the field of revolution studies are based on this type of hypothesis. In this article, the claim limit of the existing hypotheses in the sociology of the revolution and their refuting case for experimental testing have been determined. Also, it has been shown that to what extent each causal hypothesis of the type of necessary and/or sufficient conditions can be used in explaining, predicting, and preventing revolution and violent political conflict.
    Keywords: Revolution, Violent Political Conflict, The Necessary Condition, Sufficient Condition, A Aecessary, Sufficient Condition}
  • خیام عزیزی مهر*
    انقلاب 1357 ایران تغییراتی را در ساختار طبقاتی جامعه ایجاد کرد و شکلی از تحرک طبقاتی را برانگیخت. به نظر می رسد در این فرایند، لایه هایی از طبقات اجتماعی اهمیت محوری تری برای حکومت تازه تاسیس پیدا کردند و نوع تعامل نظام حکم رانی با طبقات اجتماعی مختلف متفاوت بوده است. طبقه متوسط، بواسطه تکثر درونی و کنشگری خاص خود، که در فرایند انقلاب نقش فعالی ایفا کرد، در دوره پساانقلابی فراز و فرودهای خاص و نستبا متفاوتی را تجربه کرده است که مقاله حاضر به بررسی آن می پردازد.در اینجا طبقه متوسط با معیارهای اقتصادی، تحصیلات، و اشتغال سنجش می شود و برای دستیابی به این هدف از تحلیل اسنادی استفاده شده و داده های موردنیاز از گزارش های رسمی سازمان ها، بویژه مرکز آمار ایران، بدست آمده اند.براساس یافته ها حجم طبقه متوسط در ایران پساانقلاب، در ابعاد مختلف افزایش داشته که این امر محصول نوسازی پس از جنگ، اصلاحات و گسترش آموزش عالی بوده است. در این میان طبقه متوسط جدید، که دارای ارزش های نوگراتر است، بیش از بخش سنتی آن، که یکی از پایگاه های اجتماعی حاکمیت به شمار می رود، رشد داشته است. رشد آن از یک سو و بی توجهی به مطالبات آن از سوی دیگر تضادهایی را در رابطه بین حاکمیت و این طبقه شکل داده است.
    کلید واژگان: توسعه گرایی, حکومت, دموکراسی خواهی, طبقه متوسط, نوسازی}
    Khayyam Azizimehr *
    Iran’s 1979 revolution caused some changes in the class structure of society and led to a kind of class mobility. After the revolution, the relationship between the government and social classes formed differently based on the level of adherence of each class to the agreed values of the government. Moreover, freedom and justice-seeking slogans during the revolutionary process were a reflection of the democratic and development demands of the new middle class. Now, considering the reformistic and democratic desires of the new middle class and its role in the process of revolution, we encounter a question what changes has Iran post-revolution’s middle class experienced in terms of size, demands, and interaction with the government?This article, which has been done by documentary analysis, has used two different sets of data: the economic data (consumption expenditure per capita) has been obtained from the Brookings Institute. The second type of data, including the rate of university education and white-collar workers (employment), has been obtained from Iran’s statistical yearbooks and the results of the population and housing censuses for different years in Iran.The findings show that the size of the new middle class has increased which is an outcome of the renovation of the war-torn country, the reforms pursued by the Hashemi Rafsanjani and Khatami states and expanding of education across the country. This new middle class has tried to pursue its demands which have been ignored by the government. This contradiction has created some challenges in the relationship between the government and the new middle class.
    Keywords: Democratic values, new middle class, modernization, reformistic demands, Revolution}
  • حسین کچویان*، اکبر محمدی
    انقلاب های کبیر، در تعبیری کلی و خارج از مناقشات نظری به عنوان دگرگونی های بزرگ و تغییرهای بنیادینی شناخته می شوند که نظم اجتماعی پیشین را از میان برده و نظم جدیدی را بنیان گذاری می کنند. در پاسخ به این مسیله که چگونه این تغییر و دگرگونی و نظم یابی ممکن می شود نظریات مختلفی در حوزه علوم اجتماعی بیان شده است. اولین صورت بندی ها از چگونگی نظم یابی جامعه به واسطه نظریه پردازان قرارداد اجتماعی و سپس اقتصاددانان سیاسی انجام گرفت. پرسش هابزی، اما در مرکزیت تمامی بررسی ها قرار دارد؛ چگونه امکان دارد که افرادی با امیال متفاوت یک جامعه را تشکیل بدهند، چگونه ممکن است خواست های متفاوت بدنمندی واحدی را ممکن کنند؟ جامعه شناسی با صورت های متفاوت قراردادگرایی که امر اجتماعی را به وسیله امری خارج از منطق اجتماع تحلیل می کردند مخالفت کرد؛ جامعه شناسی پرسش از نظم اجتماعی را درون مناسبات جمعی انسان ها بررسی کرد؛ دورکیم در پاسخ به این مسیله از تجربه جامعه به عنوان عنصر پیونده دهنده ارزشی نام می برد و وبر کاریزما را به عنوان ارزش گذاری می داند که افراد از طریق تسلیم یا ایمان به کاریزما با یکدیگر پیوند برقرار می کنند. مفاهیمی مانند امر قدسی، غلیان جمعی، جوش وخروش جمعی، کاریزما و خلسه های جمعی در دورکیم و وبر با یکدیگر همپوشانی دارند که امکان فهم تغییرات بزرگ اجتماعی به واسطه ترکیب این مفاهیم را مهیا می کنند. ازآن جهت که انقلاب ها رخداد دگرگون کننده و نظم بخش حیات اجتماعی هستند؛ از طریق تحلیل وضعیت و ماهیت انقلاب ها می توان به پرسش چگونگی شکل گیری نظم اجتماعی پاسخ داد.
    کلید واژگان: غلیان جمعی, تجربه قدسی, کاریزما, انقلاب, نظم اجتماعی, میل رستگاری}
    Hosain Kachoian *, Akbar Mohammadi
    The great revolutions, in a general interpretation and regardless of theoretical controversies, are known as great transformations and fundamental changes that destroy the previous social order and establish a new order. In response to the problem which how this change and transformation and reordering manifests there exists different theories in social sciences. The primary formulations of how the new order is established in society were done by social contract theorists and then by political economists. Hobbes's question, however, is at the center of all investigations: How is it possible for people with different desires to form a society? How can different desires make a single embodiment possible? Sociology opposed with different forms of contractarianism which investigated social affairs by means of something outside the social logic; Sociology examined the question of social order within human collective relations; In response to this problem, Durkheim mentions the experience of society as a value connecting element, and Weber considers charisma as the valuer which unites people whether through submission or faith in it. Concepts such as holiness mass excitement; mass ebullition; charisma and mass ecstasy overlap in Durkheim and Webber, which provide the possibility of understanding major social changes through the combination of these concepts. Since revolutions are transformative and organizer events of social life, By analyzing the situation and nature of them, it is possible to answer the question of how social order is formed.
    Keywords: Collective agitation, holy experience, charisma, Revolution, Social order, desire for redemption}
  • محمد میرزایی*، حسن چاوشیان تبریزی، حمید عباداللهی چنذانق، آرش حیدری
    پرابلماتیک نوشتار حاضر چرخش ماتریالیستی وضعیت در فرایندهای پساجنگ و برآمدن رژیمی سراسر جدید از حقیقت است که منطق معنایی آن برتمام وضعیت حاکم است. دراین میان هرآن چه هستی متعینی یافته است درحکم داده ای ثانوی و همچون متافوری است که در پس آن و به گونه ای بس گانه می توان رد و اثرهای صامت و خاکستری این چرخش معنایی- فضایی را رویت پذیر ساخت. این نوشتار می کوشد به طرزی تبارشناسانه و با اتکا به تحلیل رو به پس، ضمن ترسیم مسیر های روبه زوال سامانه های معناساز پیشین از خلال استلزامات همنشینی زنجیره ای از عناصر ناهمگون نظیر جنگ، تحریم، کردارهای سیاسی و اجتماعی، مطالبات زنان و منازعات معرفت شناسانه، شرایط امکان این رژیم جدید حقیقت را در ابژه ی بدن و ایجابیت آن بازسازی کند. این بازسازی به برهم کنش انبوه ه ای از رویدادهای تاریخی حاضر در فضا و بالاخص فاکتورهای تغییردهنده ی الگوی بار بیماری ها درفضای پساجنگ مرکزیت می بخشد که با فراهم سازی شرایط اتصال کردارهای سیاسی و گفتارهای پزشکی درگرهگاه ایجاد شهر سالم و مدیریت بر آن و به میانجی ابداع قسمی جدید از سوژه مندی و حقیقت، سوژه های پساانقلابی را با راندن به هزارتوی آپاراتوس های دولتی، منقاد و مطیع می سازند
    کلید واژگان: انقلاب, بدن, پزشکی, جنگ, سرمایه}
    Mohammad Mirzaei *, Hassan Chavoshian, Hamid Ebadollahi Chanzanagh, Arash Heydari
    this paper while drawing downward paths of the previous meaning-making apparatus through imperatives of the coexistence of a chain of heterogeneous elements such as war, sanctions, political and social factors, women's demands and Epistemological conflicts, tries to reconstruct conditions for the possibility of this new regime of truth in the object of the body and its positivity. This reconstruction gives centrality to the interaction of a huge number of historical events that present in the situation and especially the changing factors of disease burden pattern in the post-war space, which by providing the conditions for conjunction of the political actions and medical discourse at the junction of creating a healthy city and managing it and by inventing a new type of subjectivity and truth, make the post-revolutionary subjects docile and obedient by eject them into the labyrinth of governmt apparatus.
    Keywords: Revolution, war . capital, body . medicine}
  • MohammadHossein Ghanimi, Saeed Maadani *, Zabihollah Sadafi

    This research is aimed comparative study of gender discrimination in before and after Islamic revolution in Iran. It totally captures the time intervals -between 1961 and 2011- as to make possible the analysis of social, political and economic status of discrimination and gender discrimination in different layers of Iranian legal system. Building upon the research hypothesis, in the year 1961 - the beginning of Iran’s modernization era and the White Revolution in the second Pahlavi period - women’s social, political and economic status was subject to many changes to their benefit. And it was still revitalized in a new direction after the Islamic Revolution of Iran, which brought about religious interpretations and cultural considerations in social, political and economic status of women. Based on the Gender Equity Indexes of 1961 to 2011, women's participation in the fields of economic, political and legal justice (men and women) in Iran's civil code faced an upward trajectory. Although at the rise of the Islamic republic revolution instabilities experienced as a result of a change in the political relations, the expansion and improvement of gender equity faced a temporary downturn, but in the next years, women’s participation in social, economic and office affairs showed considerable improvement. However, any effort in the field of political law for clarification of the presence or absence of women (an instance of discrimination) brings to the fore the cultural issues and the executors' mentality and interpretations much before facing the preventive laws. This is a documentary research, functional in objectives and library data collection through law texts.

    Keywords: discrimination, Gender, Feminism, women, Revolution}
  • محمد اصغری*، ندا محجل
    این مقاله از دو منظر به بررسی و ارزیابی انتقادی کتاب فلسفه آلمانی نوشته تری پینکارد با ترجمه ندا قطوریی می پردازد. منظر اول ناظر به محتوای کتاب است بدون توجه به متن ترجمه فارسی و منظر دوم ناظر به ترجمه فارسی کتاب و شیوه ترجمه مترجم از جهت محاسن و معایب. بطور کلی این کتاب با طرح تناقض عقل کانتی در ساحت نظری و کشیده شده آن به ساحت عملی و تلاش فیلسوفان پساکانتی و پساهگلی برای یافتن راه حل عملی برای این تناقض نویسنده را وادار ساخته در مقدمه هر 4 بخش کتاب، مباحث مطرح درمورد زمینه و زمانه تاریخی و اجتماعی را در قالب انقلاب اجتماعی جامعه آلمان در قرن 18 و 19 را مطرح نماید. علی رغم تلاش مترجم در ترجمه روشن و خوب آن به زبان فارسی بازهم ایراداتی متوجه مترجم است که عدم آوردن مقدمه برای این کتاب از جمله آنهاست که در متن مفصل به آنها اشاره کرده ایم. به هر روی این کتاب می تواند برای دانشجوی فلسفه در مقاطع تحصیلات تکمیلی مفید واقع شود. در این مقاله ضمن بررسی و تحلیل محتوای این کتاب به ارزیابی ترجمه فارسی و پیشنهاداتی برای بهتر شدن ترجمه پرداخته ایم. این کتاب می تواند به عنوان یک منبع مهم مطالعه فلسفه آلمان به ویژه تفکر ایده آلیستی برای علاقه مندان به فلسفه آلمان بسیار روشنگر و سودمند باشد.
    کلید واژگان: فلسفه آلمانی, فلسفه کانت, هگل, انقلاب, تناقض کانتی, ایده آلیسم و پینکارد}
    Muhammad Asghari *, Neda Mohajel
    This article critically examines and evaluates the book “German Philosophy” by Terry Pinkard, translated by Neda Qatouri. The first perspective looks at the content of the book regardless of the Persian translation text and the second perspective looks at the Persian translation of the book and the translator's translation method in terms of advantages and disadvantages. In general, this book has forced the author to find a practical solution to this contradiction by presenting the paradox of Kantian reason in the theoretical field and its extension to the practical field, and the efforts of post-Kantian and post-Hegelian philosophers to find a practical solution to this paradox. To present the historical and social time in the form of the social revolution of German society in the 18th and 19th centuries. Despite the translator's efforts in translating it clearly and well into Persian, there are still some objections to the translator, such as not including an introduction to this book, which we have mentioned in the detailed text; however, this book can be useful for a philosophy student in graduate school. In this article, while reviewing and analyzing the content of this book, we have evaluated the Persian translation and suggestions for improving the translation. This book can be very enlightening and useful as an important source for the study of German philosophy, especially idealistic thinking for those interested in German philosophy.
    Keywords: German philosophy, Kant Philosophy, Hegel, revolution, Kantian Contradiction, Idealism, Pinkard}
  • علی شکوری*
    توسعه روستایی، خواه در مقام سیاستگذاری خواه در مقام اجرا، یکی از دغدغه های توسعه ای کشورهای درحال توسعه بوده است. به لحاظ رویکردی نیز پیوسته این موضوع مطرح بوده که آیا توسعه روستایی باید از رویکرد دیوان سالارانه (از بالا) تبعیت کند یا از رویکرد عوام گرایانه/مشارکتی (از پایین). اینکه کدام رویکرد متقن و معتبر است، همواره محل مناقشه فکری-ایدیولوژیکی بوده است. یکی از مهمترین تجارب در این خصوص شکل گیری و تحول جهاد سازندگی است که فلسفه وجودی اش بر تجربیات نه چندان موفق با رویکردهای از بالا به پایین استوار بوده است. از این رو این مقاله به مطالعه تجربه توسعه روستایی با توجه فراز و فرود جهاد سازندگی می پردازد و با تشریح سیر تکوینی و بر اساس مطالعات، اسناد و گزارش های دردسترس، نتیجه می گیرد که به تدریج رویکرد پایین به بالا جای خود را به رویکرد بالا به پایین داده که در تقابل با فلسفه وجودی آن بوده است. همچنین، با الهام از نظریه دیوان سالاری شدن میشلز، استدلال می کند که به تدریج هدف توسعه ای آن تحت الشعاع کارکردهای غیرتوسعه ای مانند حفظ سازمان و مناسبات حاکم قرار گرفته است. به علاوه، با الهام از نظریه پیامدزایی فرگوسن در خصوص اقدامات یا طرح های توسعه ای، استدلال می کند که اقدامات گسترده جهاد در اجرای پروژه های روستایی خصوصا زیرساختی زمینه تحول روستاها را در زمینه های مختلف به خصوص کاهش شکاف شهر و روستا و ادغام اجتماعات روستایی در جامعه کلان فراهم کرده است و از این رو، تاثیر فعالیت ها کیفی بوده و در درازمدت خود را بیشتر نشان خواهد داد.
    کلید واژگان: رویکرد رادیکال, رویکرد اصلاح گرایانه, دیوان سالاری, جهاد سازندگی}
    Ali Shakoori *
    Rural development, both in terms of approach and policy implementation, has been one of the development concerns of developing countries. In terms of approach, the question has always been whether rural development should follow the techno-bureaucratic approach (from above) or the participatory approach (from below). Which approaches have been sound and valid has always been overshadowed by intellectual-ideological debates. Because the revolution paved the way for the following of alternative approaches to development beyond conventional pre-revolutionary approaches, which relied on less successful experiences with top-down approaches, and this was better reflected in the establishment and evolution of Jihad-e Sazandeghi. Therefore, this article studies the experience of rural development with regard to the ups and downs of the Jihad. Having Explained the Jihad's formation, the article concludes that, first; the top-down approach has gradually given way to the down-top approach, which has been at odds with its existential philosophy. Second, inspired by Michels's theory of bureaucratization, it argues that the Jihad's development goal has gradually been overshadowed by non-developmental functions such as maintaining organization and governing relations. Third, inspired by Ferguson's theory of being consequential of any action or development plan, it argues that the extensive measures of the Jihad in implementing rural projects, especially infrastructure, have had various impacts such as reducing urban and rural gaps and integrating rural communities in society. Therefor these developmental initiatives have provided more macro and qualitative effects that should be regarded as long lasting.
    Keywords: revolutionary organizations, Jihad, Rural Development, Revolution}
  • رضا سرحدی*، مهدی نجف زاده، سید حسین اطهری، مرتضی منشادی

    روانکاوی در اندیشه ژاک مری امیل لاکان مرزهای رشته خود را درنوردید و بر عرصه اجتماعی، ادبیات و سینما سایه انداخت. دیگر روانکاوی به ذهنیت فردی تقلیل نمی‎یابد و گسترش آن نیز ادامه خواهد داشت. از طرفی دیگر، علوم سیاسی با نظریات جدید در این مسیر که: «هر امر شخصی، امر سیاسی است» قرار گرفته و دغدغه آن دیگر تنها حکومت، سیاست مقایسه‎ای و قانون اساسی نیست. با برقراری رابطه دانش و قدرت که با آرای میشل فوکو پا گرفت، دیگر حد و مرزی برای سیاست نمی‎توان قایل شد.  این مقاله تلاش دارد تا فراخ‎دامنی تدریجی دو رشته را به هم پیوند بزند و افق جدیدی فراروی علوم سیاسی بگشاید. این افق با ارایه روایتی نوین از فرایندهای هویت‎یابی جامعه با بهره‎گیری از ساحت خیالی و انطباق هویت جهت بررسی پذیرش یا رویگردانی از هویت غیر همراه است. باورمندی به ساحت نمادین موجب عبور از نهادهای رسمی سیاست به نظام نشانه‎ای برای بررسی مطیع کردن سوژه‎ها و تبیین نزاع‎های هویتی خواهد شد. بهره‎گیری از ساحت واقع، تروما و فانتزی این دستاورد را به همراه دارد تا برخلاف ساختارگرایان بپذیریم که می‎توان انقلاب را ایجاد کرد. سرانجام ارایه روایت پیچیده و ظریف از مسئله رابطه سوژه و اقتدار و حفظ هم‎زمان آن‎ها برای بررسی پدیده سیاسی می‎تواند نظریه سیاسی و تحلیل سیاسی−اجتماعی را جان تازه‎ای بخشد

    کلید واژگان: روانکاوی, علوم سیاسی, لاکان, ساحت خیالی, ساحت نمادین, امر واقع, انقلاب, فانتزی}
    Reza Sarhaddi *, Mahdi Najafzadeh, Seyyed Hossein Athari, Reza Sarhaddi

     The psychoanalysis of Jacques Lacan''s thought transcended the boundaries of his field, overshadowing the social, literary, and cinematic arenas. This process shows that psychoanalysis will no longer be reduced to an individual mentality and will continue to expand. Also, political science has come up with new theories that "the personal is political", and its concern is no longer just government, comparative politics, and the constitution. With the relationship between power and knowledge that came with Michel Foucault''s thoughts, we can no longer impose limits on politics. This article attempts to interconnect the gradual expansion of the two fields. This article tries to bridge the gradual expansion of the two disciplines and open a new horizon for political science. This horizon is associated with presenting a new narrative of society''s identity processes by investigating the acceptance or avoidance of other identities through the use of an Imaginary Order and Identification. Beliefs in the symbolic order will lead to the transition from formal political institutions to a system of signs to examine the subjugation of subjects and to explain identity conflicts. Contrary to structuralism, the use of real order, trauma, and fantasy lead to the acceptance that a revolution can be created. Finally, presenting a complex and delicate narrative of the issue of the subject-authority relationship while studying political phenomena can breathe new life into political theory and sociopolitical analysis.

    Keywords: Psychoanalysis, Political Science, Lacan, The Imaginary, The Symbolic, The Real, revolution}
  • سید بهروز موسوی بهبید*، احمدعلی حسابی، نبی الله ایدر

    هدف از این پژوهش؛ تحلیل گفتمان- ایدیولوژی دولت اصول گرایی در نظام آموزش وپرورش ایران و همچنین بررسی رویکرد این دولت در راستای بازنمایی گفتمان خود از طریق نظام آموزش وپرورش می باشد. تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی است که با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و روش- نظریه لاکلایو و موفه، به توصیف، تفسیر و تبیین ماهیت و عناصر گفتمانی آموزش وپرورش در این دوره تاریخی پرداخته است. بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش، می توان اذعان نمود که؛ دولت اصول گرایی در طی مدیریت اجرایی خود، برای کنترل، نظارت و اعمال دخالت هایی در نظام آموزش وپرورش تلاش نموده و در موارد بسیاری با تاثیرگذاری بر فرایند تصویب قوانین و همچنین تولید محتوا و اصلاح متون کتب درسی در پی تحول گفتمان فرهنگی- آموزشی موجود و بازنمایی نشانگان گفتمان مسلط از طریق نظام آموزش وپرورش بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد آموزش و پرورش دولت اصول گرا از بعد گفتمانی از نشانگان سوسیال دموکرات اسلامی فاصله گرفته و به عناصر گفتمانی سنت گرایی ایدیولوژیک اسلامی نزدیک شده است. لذا بر خدامحوری،گسترش عدالت، استقلال و نفی وابستگی، حمایت از محرومان، ایثارگری، بومی گرایی، مهرورزی، استکبارستیزی، تکلیف گرایی و... در اسناد خود تاکید دارد. عناصر گفتمانی فوق در چهارچوب گفتمان غالب و در راستای نفی کامل ارزش های فرهنگی غرب با به چالش کشیدن سامان چیره در نظام بین الملل، سوژه های دینی و انقلابی را بازآفرینی می کند. همچنین یافته ها نشان می دهد سوژه مدنظر دولت اصول گرا، سوژه سیاسی است که با عناصر و دقیقه های گفتمانی نظام سنت گرای ایدیولوژیک انطباق دارد.

    کلید واژگان: آموزش و پرورش, گفتمان, ایدئولوژی, انقلاب}
    Seyyed Behrouz Mousavi Behbid *, AhmadAli Hesabi, Nabi Allah Ider

    Aim of this research; Discourse Analysis - The ideology of the principled government in the Iranian education system and also the study of the approach of this government in order to represent its discourse through the education system. The present study is a qualitative study that has described, interpreted and explained the nature and elements of the educational discourse in this historical period using the method of Fairclough critical discourse analysis method and Laclau and Mouffe theory.Based on the results of this study, it can be acknowledged that; The principled government, during its executive management, has sought to control, monitor, and intervene in the education system. In many cases, by influencing the process of passing laws, as well as producing content and modifying textbook texts, it has sought to transform the existing cultural-educational discourse and represent the dominant discourse syndrome through the education system.The research findings show that the education of the principled state has distanced itself from the symptoms of the Islamic Social Democrats in terms of discourse and has approached the discourse elements of Islamic ideological traditionalism. Therefore, it emphasizes on God-centeredness, expansion of justice, independence and denial of dependence, protection of the deprived, self-sacrifice, localism, compassion, anti-arrogance, duty-orientation, etc. in its documents.The above discourse elements recreate religious and revolutionary subjects in the framework of the dominant discourse and in line with the complete negation of Western cultural values by challenging the dominant order in the international system. The findings also show that the subject of the principled state is a political subject that conforms to the elements and discourse minutes of the traditional ideological system.

    Keywords: education, Discourse, Ideology, Revolution}
  • داریوش مبارکی*، حسن محدثی

    قشربندی و نابرابری اجتماعی پدیده ای است که از دیرباز در جوامع بشری وجود داشته است، با این تفاوت که کمیت و کیفیت آن در جوامع مختلف شکل های متفاوتی به خود گرفته است. قشربندی اجتماعی در بلوچستان فرمی شبه کاستی داشته است که برخلاف نظام کاستی هند، نه از سوی دین، بلکه از سوی عوامل زمینه ای حمایت می شده است. هدف ما در این پژوهش این است که به نقش تحول آفرین انقلاب اسلامی بر وضعیت قشربندی اجتماعی در بلوچستان بپردازیم. پژوهش حاضر از این بعد اهمیت دارد که تاکنون به صورت مستقل به نسبت انقلاب اسلامی و قشربندی اجتماعی پرداخته نشده است. در مقاله ی حاضر از روش اسنادی و مصاحبه با مطلعین کلیدی استفاده شده است. براساس نتایج پژوهش، با وقوع انقلاب اسلامی، نظام موجود کوشید گماشتگان نظام قبلی را که در معادلات قدرت صاحب نفوذ بودند، از معادلات حذف کند و نیروی های هم سو با نظام را وارد معادلات نماید. در نخستین سال های انقلاب، سه گروه خوانین، تحصیل کرده های مدارس دینی (مولوی ها) و تحصیل کرده های دانشگاهی می کوشیدند سهمی در معادلات قدرت داشته باشند که در میان آن ها، مولوی ها توفیق بیشتری برای حضور در مناسبات پیدا کردند. در پی وقوع تضاد میان مولوی های مردمی و نظام جدید، تلاش هایی برای به حاشیه راندن مولوی ها و روی کار آوردن خوانین صورت گرفت که به دلیل دگرگونی در ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نتوانستند کارکرد پیشین خویش را بازتولید کنند. ظهور گروهی از صاحبان ثروت در بلوچستان، بسیاری از معادلات قدرت را تحت تاثیر خود قرار داد و گروه های سه گانه را به نوعی به خود وابسته کرد. نتیجه پژوهش این است که وقوع انقلاب اسلامی، تحولی اساسی در سلسله مراتب قشربندی بلوچستان ایجاد کرد.

    کلید واژگان: انقلاب, قشربندی اجتماعی, انقلاب اسلامی, بلوچستان ایران}
    Dariush Mobaraki *, Hasan Mohaddesi

    Social stratification and inequality is a phenomenon that has been from long times ago at human societies, while its quality and quantity at different societies have taken various forms. Social stratification at Balochisten has taken pseudo caste form which despite India's caste system, had been supported via underlying factors not religion. Our purpose at this stuy was considering the revolution transformational role at social stratification situation at Balochistan. The current research is important because, yet, hasn’t been considered independently to the revolution and social stratification topic. Documentary method and interviewing with key informed persons at the article have been used. At this article, in addition to refer to aspects of some classic and modern sociologists, we employed some modern theories. Based on the results, by Islamic revolution incidence, the current regime made effort to omit from power equations the previous regime agents and then take into effort favorable forces with regime. At first years of revolution, three groups of khavanin (tribal chief), religion schools educates (Molavies) and academic educates tried to have portion at power equations which among them, Molavies were more success. During occurrence of several national religious and regional ideological actions and arising of contrast between people Molaves and new regime, efforts had done for boycotting Molavies and take to work khavanin. Emergence of wealthy groups at Balochistan influenced most of power equations and made triple groups to rely on it. The results showed that the revolution incidence, made fundamental transformation at Balochistan stratification hierarchy.

    Keywords: revolution, Social stratification, Islamic Revolution, Balochistan}
  • رضا نصیری حامد*
    محافظه کاری به مثابه اندیشه و یا ایدیولوژی، پیوندی مستحکم با عمل و تجربه عینی سیاسی دارد. محافظه کاران معمولا به حفظ آنچه مطلوب می پندارند، علاقه نشان می دهند و البته مقاومت ایشان در قبال تغییراتی که لازمه شرایط اجتماعی و تاریخی دانسته می شود، آنها را مستعد عناوینی همچون واپس گرایی و یا ارتجاعی نموده است. کتاب «ذهن ارتجاعی» با این مدعای اصلی که اندیشه محافظه کاری همواره مبتنی بر برخورد و مقابله با جریانات تحول خواه به ویژه برآمده از سنت چپ بوده، به بررسی شکل گیری و ابعاد این اندیشه مخصوصا در اروپای غربی و آمریکا پرداخته است. با آنکه کتاب از مطالبی که در گذشته به صورت مجزایی در جاهای مختلف انتشار یافته، تشکیل شده است با این حال سعی دارد خط سیر مشترکی را از ورای بررسی موارد متعدد تاریخی و سیاسی به بحث و بررسی بگذارد. در این مقاله با نگاهی گذرا به اندیشه محافظه کاری، نگاه «کری رابین» مولف این کتاب به اندیشه مذکور با توجه به ترجمه فارسی آن مورد نقد قرار گرفته و تلاش می شود ابعاد دیگری از اندیشه محافظه کاری نیز که چندان در نوشته حاضر مورد توجه کافی قرار نگرفته، مطرح گردد.
    کلید واژگان: محافظه کاری, ادموند برک, سنت, انقلاب, اصلاح}
    Reza Nasiri Hamed *
    Conservatism as an idea or ideology is strongly linked to objective political action and experience. Conservatives are often interested in maintaining what they see as desirable and of course, their resistance to changes deemed necessary by social and historical conditions that have made them prone to titles such as reactionary. The book “Reactionary Mind” has formed and studied the dimensions of this idea especially in Western Europe and the United States with the main claim that the idea of conservatism has always been based on dealing with the revolutionary currents, especially from the left tradition. Although the book is composed of material that has been published separately in different places in the past, it still tries to discuss a common trajectory beyond the study of various historical and political issues. In this article, with a brief look at the idea of conservatism, the view of “Corey Robin”, as the author of this book, is reviewed and criticized according to its Persian translation. In addition, it is tried to survey other dimensions of the idea of conservatism which is ignored and should be covered later.
    Keywords: Conservatism, Edmund Burke, tradition, revolution, reform}
  • کوشا گرجی صفت*
    این مقاله درباره چگونگی زایش سوژه انقلابی در تقاطع زبان و مادیت در سال های منتهی به انقلاب اسلامی است. مقاله به طور خاص به دنبال روشن کردن ارتباط درونی واژگان علی شریعتی به عنوان ایدیولوگ انقلاب اسلامی، جهان اشیاء و شکل گیری سوژه انقلابی در تهران است. این تحلیل از طریق بررسی درهم آمیختگی اشیایی مانند ماه، بدن، و ادکلن های گران از یک سو، و واژگان کلیدی شریعتی مانند «حق و باطل»، «ظلم»، و «امپریالیسم» از سوی دیگر، میسر شده است. این مقاله با استفاده از روش تفسیر روایی زندگی نامه (BNIM) که برگرفته از سنت جامعه شناسانه هرمنوتیک عمیق است، نشان می دهد هم آمیزی دو جهان مادی و زبانی باعث شکل گیری و بسط کنشگری هایی شد که انقلاب و سوژه های آن را میسر کرد.
    کلید واژگان: چرخش فرهنگی, چرخش مادی, انقلاب}
    Kusha Sefat *
    This paper is about how a revolutionary subject was born at the intersection of language and materiality in Tehran in the lead up to the 1979 Revolution. More specifically, it seeks to illuminate the interconnections between the vocabulary of one of the ideologues of the Iranian Revolution, Ali Shariati, the object world, and the formation of a revolutionary subject in Tehran. This analysis progresses by examining the fusion of things like the moon, bodies, and expensive cologne, on the one hand, and Shariati’s key terms such as “Good and Evil,” “oppression” and “Imperialism,” on the other. Relying on the biographical narrative interpretive method (BNIM), which draws from the sociological tradition of in-depth hermeneutics, the paper shows how the confluence of these linguistic and material worlds afforded and diffused the agencies that traversed the revolution and its subjects. .............................................................................
    Keywords: Cultural turn, material turn, Revolution}
  • حسینعلی قجری *

    با توجه به اهمیت انقلاب اسلامی ایران و غیرمنتظره بودن آن، نظریه پردازی های متعددی در مورد این انقلاب انجام شده است. این مقاله، با توجه به تعدد این نظریات، در تلاش است تا پس از ارایه یک گونه شناسی از نظریه های انقلاب، شناسایی متغیرهای اجتماعی و تبیین های اجتماعی انقلاب به معرفی و بررسی تبیین های اجتماعی انقلاب اسلامی ایران بپردازد. با عنایت به اهداف فوق، این سطور، در پاسخ به سوالات زیر، ساختاریافته است: 1. تبیین اجتماعی چیست؟ 2 . تبیین های اجتماعی انقلاب و انقلاب اسلامی ایران کدامند؟ روش تحقیق مقاله حاضر، روش اسنادی، کتابخانه ای و تاریخی است. بر اساس یافته های این مقاله، تبیین اجتماعی تبیینی است که اساس آن را بر متغیرهای اجتماعی باشد. در مورد انقلاب اسلامی ایران، تبیین های افرادی چون: جان فوران، یرواند آبراهامیان، تدا اسکاچ پل، فریده فرهی، احمد اشرف، همایون کاتوزیان، ابوالفضل دلاوری و احمد گل محمدی، به عنوان تبیین های اجتماعی انقلاب اسلامی ایران معرفی شده اند. اهم متغیرهای اجتماعی ای که تبیین های اجتماعی انقلاب اسلامی ایران برای تبیین انقلاب به ما معرفی می کند، عبارتند از: نقش طبقات و اقشار مختلف در انقلاب؛ ایتلاف طبقاتی؛ ظهور اقشار و طبقات جدید بالاخص قشر متوسط و تحصیل کرده؛ وضعیت اقشار و طبقات سنتی؛ ساخت جامعه (توده ای - مدنی و سنتی - مدرن - درحال گذار)؛ هویت اجتماعی؛ رشد جمعیت، تغییر ترکیب جمعیت و پایگاه اجتماعی دولت و مخالفین.

    کلید واژگان: انقلاب, انقلاب اسلامی ایران, متغیر اجتماعی, تبیین اجتماعی, طبقه اجتماعی}
    Hosseinali Ghajari*

    With respect to the significance of the Islamic Revolution of Iran and its unexpected occurrence, various theories have been presented on this revolution. Given the multiplicity of these theories, this paper intends to present a typology of theories of revolution before identifying social variables and social explanations of a revolution to end up with introducing and studying social explanations of the Islamic Revolution of Iran. Given the above, the paper intends to find answers to the following questions: 1- What is social explanation? 2- What are the social explanations for a revolution and those of the Islamic Revolution of Iran? This paper has been developed through a documentary method with library and historical studies. Based on findings of this study, a social explanation is a kind of explanation based on social variables. In case of the Islamic Revolution of Iran, social explanations by such authors and thinkers as John Foran, Ervand Abrahamian, Theda Skocpol, Farideh Farahi, Ahmad Ashraf, Homayoun Katouzian, Abolfazl Delavari and Ahmad Golmohammadi have been introduced as social explanations of the Islamic Revolution of Iran. The most important social variables that social explanations of the Islamic Revolution of Iran put forward for clarification of the Islamic Revolution are the following: role of social classes and different walks of life in the revolution; class coalition; emergence of new classes and walks of life, particularly middle class and educated class; status of traditional classes and walks of life; social structure (mass-civil and traditional-modern-transient); social identity; population growth, a change in population fabric and social status of the government and the dissent.

    Keywords: Revolution, Islamic Revolution of Iran, social variable, social explanation, social class}
  • ابراهیم طاهری*
    امواج انقلابی همواره به عنوان یک چالش علیه نظام های سیاسی عمل کرده است. اوج این انقلابات در قرن بیستم بود. در قرن 21 نیز انقلابات به یک چالش جدی علیه نظام های سیاسی منطقه خاورمیانه تبدیل شد. برای تبیین چرایی و چگونگی وقوع انقلاب، تیوری ها و مدل های عام انقلاب از سوی اندیشمندان علوم سیاسی ارایه شده است. این امر به ویژه نزد جامعه شناسان انقلاب امری رایج است. حسین بشیریه، استاد سابق دانشگاه تهران با حوزه تخصصی جامعه شناسی سیاسی، سعی در ارایه مدل های عام تحلیلی در این رابطه دارد. کتاب از بحران تا فروپاشی: کندوکاوی در ماندگاری یا آسیب پذیری نظام های سیاسی وی با این رویکرد به رشته تحریر در آمده است که در این پژوهش مورد بررسی و نقد قرار خواهد گرفت. در این راستا در مقدمه کلیاتی در مورد اثر و نویسنده ارایه خواهد شد، سپس در مبحث دوم در دو محور جداگانه به بررسی امتیازات شکلی و محتوایی اثر و نهایتا در مبحث سوم با رویکردی انتقادی کاستی های شکلی و محتوایی کتاب مورد اشاره قرار می گیرد و نتیجه گیری بخش پایانی این نوشتار را به خود اختصاص می دهد.
    کلید واژگان: بحران, فروپاشی, ماندگاری, نظام های سیاسی, انقلاب}
    Ebrahim Taheri *
    Revolutionary waves have always been a challenge to political systems. The culmination of these revolutions was in the twentieth century. In the 21st century, revolutions have become a serious challenge to the political systems of the Middle East and North Africa. To explain why and how the revolution took place, the general theories and models of the revolution have been presented by political scientists. This is especially true for sociologists of the revolution. Hossein Bashirieh, a former associate professor at the University of Tehran with a specialization in political sociology, is trying to provide general analytical models in this regard. The book From Crisis to Collapse: An Inquiry into the Persistence or Collapse of Political Systems is written with this approach in mind, which will be reviewed and criticized in this study. In this regard, a general introduction about the work and the author will be presented in the introduction. Then, in the second topic, in two separate domains, the formal and content aspects of the work are examined, and finally, in the third topic, with a critical approach, the formal and content shortcomings of the book are mentioned. Moreover, the conclusion is the final part of this article
    Keywords: Crisis, Collapse, Persistence, Political Systems, revolution}
  • ابراهیم یاقوتی*، فاطمه عرب احمدی

    مفهوم آزادی یکی از ضروریات حیاتی و تکامل بخش زندگی انسان به شمار می آید. آزادی مقاومت به عنوان یکی از انواع آزادی به دنبال آگاهی بخشیدن و مشروعیت دادن این حق در برابر مبارزه با دولت های داخلی استعماری و استبدادی و استقلال در زندگی مقابل قدرت هاست. در حقیقت مبنای آزادی مقاومت همانا عدالت بوده که اسلام در تمام شئون خود بر آن تاکید نموده است. لذا اندیشه فقه سیاسی به عنوان مدبر شئون جامعه عمل کرده و حقوق و تکالیف انسان را بر اساس شریعت در مسائل سیاسی و اجتماعی بیان می کند. آزادی مقاومت در اشکالی چون نافرمانی مدنی و انقلاب، ظهور و بروز پیدا می کند. به طوری که خاستگاه و زیربنای آن را می توان در سه دسته دینی، جامعه شناختی، انسان شناسی جستجو نمود. رد پای حق بر آزادی مقاومت در ادله نقلی کتاب و سنت و قواعد فقهی مصلحت، عدالت، اهم و مهم، حرمت بدعت، تقیه و نفی سبیل یافت می شود. البته شایان ذکر است که دایره جواز آزادی مقاومت هرگاه منجر به اختلال نظام اجتماعی، اضرار به غیر، تضعیف اسلام یا دولت اسلامی شود با شرایطی محدود می گردد.

    کلید واژگان: آزادی, آزادی مقاومت, فقه سیاسی, نافرمانی مدنی, انقلاب}
    Ebrahim Yaghouti*, Fatemeh Arab Ahmadi

    Freedom is a key concept and a vital necessity that enriches human life to the full. Freedom to resist is a kind of freedom that seeks to promote awareness and to legitimize this right in the fight against domestic despotic and colonial rule and in gaining independence in life against the external powers. Justice is indeed the cornerstone of freedom to resist, something that Islam has emphasized in all its aspects. Therefore, the theory of political jurisprudence contrives and constitutes various aspects of the society and expresses human rights and duties based on Sharia law in various political and social issues. Freedom to resist emerges in such forms as civil disobedience and revolution, so that its infrastructures may be sought in three religious, sociological and anthropological groups. It can be also traced in traditions and narratives, the Book and in the jurisprudential principles of expediency justice, important and more important issues, prohibition of innovative manners, dissimulation and principle of no foreign influence. It bears mentioning that freedom to resist may be limited when its strength of action leads to violation of the social order, damage to others, and weakening of Islam or Islamic government.

    Keywords: Freedom, freedom to resist, political jurisprudence, Civil Disobedience, Revolution}
  • محمد شجاعیان*

    نظریه اسکاچ پل درباره انقلاب اسلامی که از تحلیل های مطرح در این زمینه است در کتاب موردنظر بررسی و نقد شده است. نویسنده کتاب در طرح نظریات اسکاچ پل و نشان دادن اهمیت او در این زمینه و هم چنین روش شناسی نظریه او درباره انقلاب های اجتماعی مطالب بسیار مناسبی را ارائه کرده است. به نظر می رسد اشکال عمده در نقد نظریه اسکاچ پل است. نویسنده تلاش کرده است نقدهای وارد بر نظریه اسکاچ پل را دسته بندی کند. این دسته بندی که شامل نقدهای درون پارادایمی، برون پارادایمی، و نقدهای درون متنی است دو اشکال عمده دارد. اول آن که، به لحاظ مبنای تقسیم بندی با اشکال جدی مواجه است؛ دوم آن که، این نقدها به ویژه در دسته های اول و دوم با اصل تحلیل اسکاچ پل درباره علل وقوع انقلاب در ایران ارتباطی دور و غیرمستقیم دارند. علاوه براین، نویسنده در نقد نظریه اسکاچ پل به دو نکته مهم توجه چندانی نداشته است. یکی اتکای اسکاچ پل به نظریه دولت تحصیل دار درباره ماهیت دولت در ایران در مقطع وقوع انقلاب اسلامی و دیگری تغییراتی که اسکاچ پل در نتیجه وقوع انقلاب اسلامی در نظریه خود درباره علل وقوع انقلاب های اجتماعی ایجاد کرده است. اگر نویسنده محترم به این موارد به صورت جدی تفطن داشت، می توانست در بخش نقد نظریه اسکاچ پل نیز هم چون قسمت طرح نظریه او مباحث محققانه و بهتری ارائه دهد.

    کلید واژگان: انقلاب, انقلاب اسلامی, ساختارگرایی, اسکاچ پل}
    Mohammad Shojaiyan *

    Theda Skocpol’s theory about Iranian Islamic Revolution has been recognized as one of the suggested views about this case which was investigated in a book entitled "Review and Critique of Theories of the Islamic Revolution; Theda Skocpol’s Theory ". The author of this book prepared beneficial discussions for this theory helpful for the demonstration of Skocpol’s significance in these fields, mainly the methodology she offered in her theory about social revolutions. The leading problem with this book seems to exist in a critique of the theory of Skocpol. The author tried to categorize critiques around this theory. This classification which includes the critiques within the paradigm, outside the paradigm and internal textual criticisms, faces with two major objections. The first objection refers to the foundation of this categorization. The second objection maintains that these criticisms – particularly in the first and second group of critiques – have indirect and distant relationship with the analysis of Theda Skocpol of the causes of the revolution in Iran. In addition, the author in the critique of the theory of Theda Skocpol ignored two important points. The first point was the SKocpol's reliance to the Rentier State’s theory concerning with the nature of the government in Iran in the era of the Islamic Revolution. The other was the Skocpol’s shift in her theory about the causes of the rise of social revolutions as a result of the occurrence of Islamic Revolution in Iran. If the respected author understood these cases seriously and genuinely, he could be more successful in the criticism of the Skocpol theory as his accuracy in writing up this theory.

    Keywords: revolution, Islamic Revolution, Structuralism, Theda Skocpol}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال