به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Sufism » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Sufism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Fereshteh Ahmadi*

    In this article, I will discuss the integration of the Sufi ideas into the Iranian ways of thinking. I will put forward some factors, which explain the reason why Sufi ideas could impact the Iranian ways of thinking and become an integrated part of it. This issue is important since one of the reasons for several social problems from which the Iranian society suffers can be found in the Iranian group-oriented ways of thinking and the lack of an individual-oriented perspective concerning every citizen’s not only rights but duties as well. The mystical dimension of Iranian ways of thinking is regarded as one of the factors, which counteracted the growth of concern for the individual self in the ways of thinking of Iranians.

    Keywords: Sufism, Mental Attitude, Islamic Mysticism, Tasawwuf, Persian Mysticism}
  • امیر پوررستگار*
    سفرنامه های فرنگیان در فهم «نگاه دیگری»، حوزه مردم شناسی و مطالعات تاریخ فرهنگی - اجتماعی پراهمیت است. یکی از موضوعات برجسته در سفرنامه های اروپایی، به ویژه در عصر قاجاریه، تصوف و درویشی است. بر این اساس، مبنای جستار حاضر، واکاوی و تحلیل آن دسته از سفرنامه های سیاحان اروپایی عصر قاجار است که در گزارش، توصیف - و گاه تحلیل- خود به درویشان پرداخته اند. مواردی چون سلسله های تصوف، درویشان به مثابه یک طبقه، و سلوک و جهان بینی آنان در نوشته های این سیاحان به وضوح مشهود است که اغلب، با تصوف ناشناسی، پیش داوری، ظاهربینی و جعل همراه شده است. رهیافت این پژوهش نشان می دهد چهار مولفه «ادب شفاهی درویشان»، «اعتقادات و باورها»، «دریوزگی و بیکارگی»، «استعمال مسکرات و مواد خلسه آور» در سفرنامه های غربی نمود بیشتری دارد. تعداد اندکی از این سفرنامه نویسان از جمله پولاک، براون و گوبینو، رویکردی شرق شناسانه در معنای تحقیقی- تتبعی آن نسبت به تصوف دارند و آن را با مشاهدات خود، تلفیق کرده اند؛ از جمله این که درباره سلسله های صوفیانه عصر قاجار، به ویژه اهل حق، خاستگاه تصوف، و اندیشه اشراقی ایرانی، گزارش هایی ارایه کرده اند. جدا از این، در دیگر سفرنامه ها، غالبا به روح تصوف اشاره ای نمی شود. در اغلب این سیاحت نامه ها تصوف و عرفان، به مکتب سستی و بی قیدی تنزل یافته است و درویشان دوره گرد و قصه گو گرفتار چرس و بنگ تصویر شده اند. نتایج تشریح و تحلیل سفرنامه های مذکور نشان می دهد که گزارش این سیاحان از تصوف عصر قاجار، در قالب «درویش نگری ظاهری»، همراه با «تعمیم دهی»، «عیب-نمایی»، «عجیب و غریب نگری» و «بزرگ نمایی» روایت شده است.
    کلید واژگان: سفرنامه, عصر قاجار, درویشان, صوفیان, سیاحان اروپایی}
    Amir Pourrastegar *
    European's travelogues are important in understanding "another view",  in anthropology and cultural-social history studies area. Sufism and Dervishes are one of the prominent topics in European travelogues, especially in the Qajar era. From this perspective, the present research is based on the analysis of the travelogues of the European travelers of the Qajar era, who have described and sometimes analyzed dervishes in their reports. It’s obviously clear that issues such as:Sufi dynasties  considering Dervishes as a class, Sufism lineages, and Dervishes' behavior and worldview are often associated with ignorance of Sufism, prejudice, superficial, and incognito. The approach of this research shows the four components of "Oral Dervish Literature", "Beliefs", "Beggary and Unemployment", "External journey", "Spells and Magic". "Using intoxicants and hypnotic substances" are  more prominent in western travelogues. A few of these travel writers, including Polak, Browne, and Gobineau, have an Orientalist approach in its research-following sense towards Sufism and have combined it with their observations; Among other things, they have presented reports about the Sufi dynasties of the Qajar era, especially Ahl al-Haq, the origin of Sufism, and Iranian Enlightenment thought. Apart from this, in other travelogues, the spirit of Sufism is often not mentioned. In most of these travelogues, Sufism and mysticism have been relegated to the school of laziness and unrestrainedness, and wandering dervishes and storytellers have been portrayed as addicted to weed and marijuana. The results of the description and analysis of the aforementioned travelogues show that the reports of these travelers about Sufism in the Qajar era has only been narrated  in the form of "affected dervishism", along with "generalization", "defects", "strangeness" and " Magnification".
    Keywords: Travelogue, Qajar era, Dervishes, Sufism, European travelers}
  • کلثوم غضنفری*، امین بابادی

    شاهنشاهی اشکانی تقریبا هم زمان با امپراتوری هان به قدرت رسید و با آن مناسبات سیاسی و اقتصادی و... داشت؛ بنابراین این دولت مورد توجه سالنامه های کهن چینی بود. گستره جغرافیایی این حکومت، به ویژه در مناطق شرقی، جزو مباحثی است که در این سالنامه ها بدان پرداخته شده و با توجه به فقر منابع این دوره می تواند در تبیین موضوع و تکمیل گزارش منابع غربی مفید باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی گستره جغرافیایی قلمرو اشکانیان در منابع چینی است. افزون بر این، نقش اشکانیان در تصویرسازی منابع چینی از قلمرو آنان هم تحلیل شده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای انجام یافته است. بررسی ها نشان می دهد اطلاعات منابع چینی درباره قلمرو اشکانی، به ویژه در سرحدات شرقی، بسیار ارزشمند است. همچنین به نظر می رسد اشکانیان خود را یگانه ابرقدرت غرب می دانستند و در عمل هم ضمن تلاش برای حذف رومیان از مناسبات سیاسی و اقتصادی بین المللی، سعی داشتند قلمرو خود را بزرگ تر از آنچه بود، در نگاه چینیان به تصویر بکشند.

    کلید واژگان: قلمرو اشکانی, منابع چینی, امپراتوری هان, هندو پارتیان, بلخ, کوشانیان}
    Kolsoum Ghazanfari *, Amin Babadi

    European's travelogues are important in understanding "another view",  in anthropology and cultural-social history studies area. Sufism and Dervishes are one of the prominent topics in European travelogues, especially in the Qajar era. From this perspective, the present research is based on the analysis of the travelogues of the European travelers of the Qajar era, who have described and sometimes analyzed dervishes in their reports. It’s obviously clear that issues such as:Sufi dynasties  considering Dervishes as a class, Sufism lineages, and Dervishes' behavior and worldview are often associated with ignorance of Sufism, prejudice, superficial, and incognito. The approach of this research shows the four components of "Oral Dervish Literature", "Beliefs", "Beggary and Unemployment", "External journey", "Spells and Magic". "Using intoxicants and hypnotic substances" are  more prominent in western travelogues. A few of these travel writers, including Polak, Browne, and Gobineau, have an Orientalist approach in its research-following sense towards Sufism and have combined it with their observations; Among other things, they have presented reports about the Sufi dynasties of the Qajar era, especially Ahl al-Haq, the origin of Sufism, and Iranian Enlightenment thought. Apart from this, in other travelogues, the spirit of Sufism is often not mentioned. In most of these travelogues, Sufism and mysticism have been relegated to the school of laziness and unrestrainedness, and wandering dervishes and storytellers have been portrayed as addicted to weed and marijuana. The results of the description and analysis of the aforementioned travelogues show that the reports of these travelers about Sufism in the Qajar era has only been narrated  in the form of "affected dervishism", along with "generalization", "defects", "strangeness" and " Magnification".

    Keywords: Travelogue, Qajar era, Dervishes, Sufism, European travelers}
  • پیمان ابوالبشری*

    کتاب تصوف و سیاست در متون منثور تا پایان قرن چهارم هجری، نوشته مهدی حیدری، مجموعه ای از هشت مقاله دوباره منتشرشده با ویرایشی نو، زیر لوای نظریه وحدت و کثرت است. فصول کتاب با نظریه ای شکننده، غیر تاریخی و برمبنای مفهوم استعلایی وحدت و کثرت بنا شده است. هدف نویسنده بررسی تاثیر نظریه مذکور در مناسبات چند سویه دنیوی صوفیان با سیاست بوده است. انتخاب فرضیه ضعیف به همراه بی روشی، نویسنده را از بستر و بافت تاریخی دوره کرده و موجب زمان پریشی و مکان پریشی در متن شده است. حیدری همچنین با نقل افراطی روایت های ترجمه نشده عربی، خوانش کتاب را برای مخاطب عادی ناممکن کرده است. برخی از تعمیم های خطا در دسته بندی صوفیه از اشتباهات برجسته ای ا ست که به اثر مذکور، آسیب جدی وارد کرده است. در این نوشته سعی برآن است تا عیار کتاب، خصوصا در بعد طبقه بندی متفاوت گروه های عرفانی جهان اسلام، نقد و بررسی شود.

    کلید واژگان: تصوف, سیاست, ملامتیان, کرامیان, وحدت و کثرت}
    Peiman Abolbashari *

    The book “Sufism and Politics in Prose Texts until the End of the Fourth Century AH”, written by Mahdi Heidari, is a collection of eight re-published articles under the banner of a Book. The chapters of the book are based on fragile, non-historical theories and on the transcendental concept of unity and plurality and its effect on the establishment of Sufi multifaceted relations with politics. The choice of a weak hypothesis along with a lack of method has made the author lose track of the historical background and context and has caused the time and place to be lost in the text. Heidari has also made it impossible for the average audience to read the book by quoting untranslated Arabic narrations. Some generalizations of error in the classification of Sofia are prominent errors that have seriously damaged the work. In this article, an attempt has been made to critique the quality of the book, especially in terms of content analysis

    Keywords: Sufism, Politics, Malamatids, Karamieh, Unity, plurality}
  • ابراهیم خدایار، امیر جوان آراسته، حجت مدرسی
    Ebrahim Khodayar, Amir Javan Arasteh, Hojjat Modarresi

    Salafism and Sufism are two old Islamic movements that have had major conflicts throughout the history of Islam, which were mainly related to aspects of adherence to and respect for Islamic law and jurisprudence and different interpretations of religious texts. Simultaneously, these two movements have also had some interactions with each other, and there have emerged some individuals or groups who have combined a number of the manifestations of Sufi practices and actiond with those of Salafi and thus creating Salafi Sufism or Sufi Salafism. The Central Asian region is the cradle of a great number of Sufi orders. It has delivered great mystics to the Islamic society. Moreover, several signs of Sufism can be observed in its people’s general culture. However, the people’s inclination towards Islam at the time of liberation from the yoke of communism and the formation of Islamic groups and parties – who wanted Islam to play a greater role in governing the society – besides some countries’ cultural and propaganda exercise, it has led to the creation of various Salafi groups in the region. Naturally, Salafi’s entry into Central Asia’s mystical culture paves the way for the creation and growth of a discourse that has nurtured a combination of Salafism and Sufism in itself. The present study examines the Salafi Sufis in Central Asia and the Sufi-Salafi interactions in this region. Although there are many references on Sufism and Salafism in Central Asia, no independent reference on Salafi Sufism was found in the land.

    Keywords: Salafism, Sufism, Central Asia, Deobandism, Tablighi Jamaat}
  • زهرا هادوی خلیل آباد، حسین ایمانیان*، علی بشیری
    ترجمه بیش از آن که "ابزاری" برای برگرداندن دانش و آگاهی از یک زبان به زبان دیگر باشد، "فرایندی" در بازتاب دادن مفاهیم فرهنگی و اجتماعی است. برای بهبود چنین بازتابی، می توان از دیدگاه های نوین ترجمه، زبان شناسی و گفتمانی بهره برد. یکی از دیدگاه های نوین ترجمه، پیشنهاده کارمن گارسس اسپانیایی در سال 1994 و دارای چهار سطح "معنایی-لغوی"، "نحوی-واژه ساختی"، "گفتمانی-کارکردی" و "سبکی-عملی" است که به کمک آن ها می توان "افزایش، مانش (نگهداری) و کاهش" اطلاعات متن اصلی را در متن ترجمه بررسی کرد. در این نظریه، از راه شمارش ویژگی های مثبت و منفی ترجمه، "کفایت و مقبولیت" ترجمه نیز ارزیابی می شود. در جستار پیش رو، به نقد ترجمه حبیب الله عباسی از کتاب الصوفیه و السوریالیه ادونیس بر پایه این نظریه پرداخته می شود. اگرچه مترجم به دلیل پیش گرفتن شیوه "مترادف نویسی" و آوردن پی نوشت های کمابیش زیاد، بر حجم متن ترجمه افزوده است، ولی بر اساس معیارهای مطرح شده نزد گارسس، ترجمه او نگهدارنده اطلاعات متن مبدا است و با وجود خرده هایی که می توان بر روش مترجم در برگرداندن اصطلاح ها و نوع ترجمه واژه به واژه گرفت، در مجموع، ترجمه وی دارای درجه کفایت و مقبولیتی است که در نظریه گارسس آمده است.
    کلید واژگان: تصوف, زبان فارسی و عربی, کارمن گارسس, نظریه ترجمه, نقد ترجمه}
    Zahra Hadavi Khalil-Abad, Hosein Imanian *, Ali Bashiri
    More than being a "tool" for translating knowledge and awareness from one language to another, translation is a "process" for reflecting cultural and social concepts. To improve the quality of such reflection, new perspectives on translation, linguistics, and discourse can be used. One of the new perspectives on translation is the proposal of the Spanish Carmen Garcés (1994), which has four levels: "semantic-lexical", "syntactic-word-constructive", "discourse-functional" and "stylistic-practical". With the help of these four levels, it is possible to investigate the increase, maintenance, and decrease the original text information in the translated text. By counting the positive and negative features of translation, the adequacy and acceptability of translation are also evaluated in this theory. In the following article, based on this theory, we critique the translation of Habibullah Abbasi from the book "Sufism and Surrealism" written by Adonis. Although the translator has increased the volume of the translated text by adopting the method of "synonymy" and bringing more or fewer captions, according to the criteria set by Garcés, his translation has the feature of preserving the information of the source text. In spite of the criticisms that can be leveled at the translator's method of translating terms and the type of word-for-word translation, in general, his translation has a degree of adequacy and acceptability as stated in Garcés' theory.
    Keywords: Sufism, Persian, Arabic, Carmen Garcess, Translation Theory, Translation Criticism}
  • رسول جعفریان
    میرتقی الدین کاشانی (زنده در 1016) یکی از درازدامن ترین تذکره های شاعران روزگار خویش را نوشت. او هر مجلدی را به یک یا دو شهر اختصاص داد و ضمن بیان شرح حال اشخاص، گزارشی از زندگی آنها و بهترین نمونه اشعار آنان از قصیده و غزل و رباعی و .. را آورد. این تذکره، منبع مهمی برای تاریخ اجتماعی ایران در اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری است. در این مقاله تلاش شده است از یکی از مجلدات تازه نشر شده این کتاب که اختصاص به استرآباد و ری دارد، گزیده داده هایی که به کار تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران این دوره می آید استخراج و عرضه شود. مشاغل شاعران، مسافرت ها، ارتباط با دستگاه حاکم، علایق صوفیانه، و موضوعای از این درست در این گزارش پیگیری شده است.
    کلید واژگان: خلاصه الاشعار, سفر حج, مشاغل, تصوف, علم آموزی, ماده تاریخ, هجویات}
    Rasul Jafarian
    Mīrtaqī al-Dīn Kāshānī (alive in 1016) wrote one of the longest biographies of the poets of his time. He dedicated each volume to one or two cities and gave a biography of the poets, a report of their lives and the best samples of their poems such as odes, lyrics, quartets, etc. This work is an important source for the social history of Iran in the late 10th and early 11th centuries. In this article, an attempt has been made to extract and present a selection of data that is useful for the social and cultural history of Iran in this period from one of the newly published volumes of this book, which is dedicated to Estrabad and Ray. The jobs of poets, travels, communication with the ruling officials, Sufi interests, and similar issues are indicated in this report.
    Keywords: summary of poems, Hajj journey, Occupations, Sufism, learning science, material history, satire}
  • عزیز مصطفایی، منصور منصوری مقدم*

    این مقاله حاصل پژوهشی میدانی در میان دراویش طریقت قادریه در منطقه هورامان استان کردستان است که با روش قوم نگاری انجام شده است. نگارندگان برای گردآوری اطلاعات به طور متناوب و به مدت چهار ماه در تکیه های عباس آباد و شیخ هادی در روستای دولاب و سایر روستاهای منطقه هورامان تخت و هورامان ژاوره در سه بازه زمانی و موقع برگزاری مراسم ذکر درویشان در میدان تحقیق حضور یافته و در مراسم شرکت کرده اند. هدف از انجام این پژوهش، مطالعه نظام معنایی و فرهنگی طریقت قادریه و وضیعت فعلی و جایگاه اجتماعی و اقتصادی شیوخ در میان اهالی منطقه هورامان است. بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت آیین دین ورزی طریقت قادریه نوعی همبستگی اجتماعی را در میان پیروان این آیین و مناطق مختلف کردستان به وجود آورده است. قبل از انقلاب، گفتمان دینی دراویش قادری، چهره دین ورزی منطقه را شکل می داد؛ ولی به تدریج رواج بحث های روشنفکری و مذهبی اعتبار مطلق این گفتمان را تغییر داده است. این بحث های جدید مجالی را برای نقد عملکرد تصوف، مشایخ و دراویش به وجود آورده اند و در بعضی موارد، دین ورزی دراویش همچون مولفه ای از سنت به عنوان شاخص سنتی ماندن تلقی می شود. با وجود این، دین ورزی دراویش طریقت قادری هنوز تعبیری زنده و پویا از دین ورزی است. آنچه رخ داده است، قرار گرفتن دین ورزی دراویش قادری در حیطه ای معین تر و محدودتر است که حیطه ای معنوی، عرفانی و فردی است.

    کلید واژگان: دین ورزی, تصوف, طریقت قادریه, منطقه هورامان}
    Aziz Mostafaei, Mansour Mansouri Moghaddam *

    This article is derived from a field work study among the dervishes of the Qaderieh sect in the Horaman region of Kurdistan province, using the usual method and techniques in anthropology; interview and observation. throught four months, for collecting data, researchers periodically attended three times in the Tekkiyes of Abbas Abad and Sheikh Hadi in the village of Dolab and other villages in the region of Horman Takht and Horaman Javareh and participated in the ceremony of remembrance of dervishes. The purpose was to study the semantic and cultural system of Qaderieh sect and the sheikhs current social and economic status among the people of Horaman region. Regarding to findings, it can be said that the religion of Qaderieh sect has created a social solidarity among the followers and different regions of Kurdistan. Before revolution, the religious discourse of Dervish Ghaderi used to form the figure of religiousness in the region, but The prevalence of intellectual and religious debates has damaged the absolute credibility of this discourse gradually. These new debates have provided an opportunity to criticize the performance of sufism, elders and dervishes, and in some cases dervishes' religion has been seen as a component of tradition and indicator of backwardness. Nevertheless, the Ghaderi dervishes religion is still a living and dynamic interpretation of religion, but is now in a more definite and limited realm, that is spiritual, mystical and personal.

    Keywords: Religion, Sufism, Qaderieh sect, Horaman region}
  • طاها عبداللهی

    نگارنده در مقاله پیش رو پس از بیان پیشینه فرهنگنامه نگاری در حوزه تصوف و همچنین معرفی فرهنگ حاضر، انتقاداتی نیز به ساختار و محتوای کتاب وارد ساخته است.

    کلید واژگان: نقد و بررسی کتاب, کتاب فرهنگ عرفان و تصوف}
    Taha Abdullahi

    In the present article, after stating the background of lexicography in the field of Sufism and also introducing the above-mentioned dictionary, the author has mentioned some points about the structure and content of the book.

    Keywords: book review, Dictionary of Mysticism, Sufism}
  • محمد نصیری، رمضان رضایی، سید محمدرضا موسوی فراز، باقر مختاری*

    از گذشته های دور نقد و نگارش ردیه برضد عارفان مسلمان جریان داشته است. اتهام های وارده، عمدتا معطوف به سه محور شریعت گریزی، عقل و علم ستیزی بوده است. بر اساس دو محور اخیر به ویژه محور سوم - علم ستیزی که مسئله این پژوهش است، عارفان مسلمان عامل رکود و بلکه انحطاط تمدن اسلامی قلمداد شده اند. این پژوهش می کوشد از خلال گزاره های تاریخی، منابع و میراث مکتوب عرفان، حقیقت امر را تبیین و مورد تحلیل قرار دهد. مروری بر گزارش های دقیق تاریخی معطوف به مسئله پژوهش، از یک سو، نشان از خدمات ارزنده این جریان در سه ساحت دانشمندان و مولفین، رویکردهای علمی اخلاقی و درنهایت کارکردهای علمی تمدنی آن دارد، حقیقتی که نه فقط در حلقه های خرد و کلان آموزشی خانقاه ها، بلکه در نهان بی نهایت طلب عارفان بلندآوازه در گستره تاریخ عرفان اسلامی متجلی شده ومیراثی فاخر را به ودیعت نهاده است. چنان که ویژگی قرین بودن دانش در عرفان با اخلاق وعلم با معنویت، ضمن مانا کردن کارنامه علمی آنان از سوی دیگر، الگوی دانش در طراز تمدن اسلامی را به ظهور رسانده است.

    کلید واژگان: عرفان, تصوف, معنویت اسلامی, علم, دانش, تمدن}
    Mohammad Nasiri, Ramezan Rezayi, Seyed Mohamadreza Mosavi Faraz, Bagher Mokhtatri *

    Criticism and writing of denials against Muslim mystics have been going on since ancient times. The accusations were mainly focused on the three axes of apostasy, reason and anti-science. According to the last two axes, especially the third axis - anti-science which is the subject of this research, Muslim mystics have been considered as the cause of stagnation and even the decline of Islamic civilization. This research tries to explain and analyze the truth of the matter through historical propositions, sources and written heritage of mysticism. A review of accurate historical reports focusing on research, on the one hand, shows the valuable services of this movement in three areas of scientists and authors, scientific-ethical approaches and finally its scientific-civilizational functions, a fact that not only in micro and macro educational circles Monasteries, but in the secret of the infinite desire of famous mystics, has been manifested in the history of Islamic mysticism and has bequeathed a glorious heritage. As the characteristic of combining knowledge in mysticism with morality and science with spirituality, while maintaining their scientific record on the other hand, the pattern of knowledge in the style of Islamic civilization has emerged.

    Keywords: : Mysticism, Sufism, Islamic spirituality, Science, Knowledge, Islamic Civilization}
  • احسان ذبیحی فر*، سید شاهین محسنی
    موسیقی عرفانی اصطلاحی است که می تواند طیف گسترده ای از معنا را دربر بگیرد و در طول تاریخ پس از اسلام، مصادیق بسیاری از موسیقی به وصف عرفانی متصف شده اند و برخی از آن ها تا امروز موجودند. این تحقیق برآن است معنی موسیقی عرفانی را نه از طریق واکاوی معانی لغوی یا ریشه شناسی، بلکه از طریق معناداری آن در زیست جهان فرهنگی و پیدا کردن مصادیق این اصطلاح بیابد و سپس افق معنایی موسیقی عرفانی را به جای تک معنای آن بنشاند. در این راستا گستره معانی اصطلاحات موسیقی، عرفان و بعد نحوه ارتباط موسیقی و عرفان در متون سنتی بررسی شده و در چهار قسم طبقه بندی می شود. اول ارتباط موسیقی و هستی، دوم ارتباط باطنی موسیقی با جنبه های باطنی فرهنگی، سوم موسیقی با تاثیر عرفانی و انواع آن در ادبیات عرفانی و چهارم موسیقی به عنوان آداب تصوف. درمجموع بیست ویک مصداق برای موسیقی عرفانی با شرحی مختصر ذکر می شود. این مصادیق که هریک خود نمونه های دیگری را نمایندگی می کنند، طیفی را تشکیل می دهند که افق معنای اصطلاح موسیقی عرفانی در فرهنگ ایرانی-اسلامی در آن قابل مشاهده خواهد بود.
    کلید واژگان: موسیقی عرفانی, موسیقی, عرفان, سماع, صوفیه, فلسفه موسیقی}
    Ehsan Zabihifar *, Seyed Shahin Mohseni
    “Mystical Music” is a term that can include a wide range of meanings and many examples of music were defined as mystical in the Islamic period of Iran’s history and some still live on. This research is to define mystical music based on its significance in culture and its examples, rather than via studying semantics or the etymology of the words. This study will then introduce the semantic horizon of mystical music instead of one single sense of the term. To do so, first, the significance spectrum of the terms music and mysticism is studied, and then examples are sorted into four categories: the relationship between music and mystical ontology, the relationship of music and intrinsic aspects of culture, music with a mystical influence and its different types in mystical literature, and music in Sufists rituals. In general, twenty-one examples of mystical music will be briefly introduced. Each of these examples represents other instances, making up the spectrum across which the horizon of the meaning of mystical music is displayed.
    Keywords: Mystical Music, mysticism, Music, Mama, Sufism, Philosophy of Music}
  • حسن سرایی*، ابوالفضل فتح آبادی

    برخی اندیشمندان برای تبیین شکل گیری حکومت صفوی بر نقش عصبیت قبیله ای و برخی دیگر بر نقش عصبیت دینی تاکید کرده اند و در واقع، هیچ کدام به هم نشینی و هم افزایی فرایندی عوامل مزبور در تشکیل این حکومت توجه نداشته اند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر این بوده است که بر اساس آراء سیاسی ابن خلدون و با رویکردی توصیفی- تحلیلی و استفاده از روش اسنادی و مطالعه متون تاریخی مرتبط با موضوع پژوهش، فرایند هم نشینی و هم افزایی هر دو نوع عصبیت را در تشکیل حکومت صفوی آشکار کند. یافته های پژوهش نشان می دهند که شاه اسماعیل با بهره گیری از ولایت صوفیانه، موجبات هم نشینی سه عامل عصبیت قبیله ای درون هر یک از قبایل، عصبیت دینی درون هر یک از قبایل و عصبیت دینی میان همه قبایل را فراهم آورده و بر همین اساس، میان قبایل مختلف تحت امر خود اتحاد و انسجام ایجاد کرده و با استفاده از قدرت مضاعف این قبایل که محصول هم نشینی و هم افزایی پیوندهای دینی با پیوندهای قومی بوده، با پیروزی بر سایر مدعیان قدرت موفق به تشکیل حکومت صفوی شده است. بنابراین، در تشکیل حکومت صفوی هر دو نوع عصبیت، البته با تقدم عصبیت دینی بر عصبیت قبیله ای، دارای نقش و جایگاه بوده اند.

    کلید واژگان: تصوف, ولایت صوفیانه, عصبیت دینی, عصبیت قبیله ای, تشکیل حکومت صفوی, ابن خلدون}
    Hassan Saraie *, Abolfazl Fathabadi

    Some of thinkers emphasis on the role of tribal Asabiyyah and some of them emphasis on the role of religious Asabiyyah to explain the development of safavid government and all of them, neglect the process of affinity and synergy of these factors in this respect. Therefore, the article tries to reveal the process of affinity and synergy of these two factors in the development of Safavids on the base of Ibn Khaldun’s political theories and with descriptive- analytical study and using of archival research method and studying the related historical texts. Findings show that Shah Ismail, by applying Sufi Walayah, has provided the affinity of tribal Asabiyyah within each tribe, religious Asabiyyah within each tribe and religious Asabiyyah between all tribes and accordingly, was able to create unity and cohesion among several tribes which were under his commands and by using the double power, which has been the product of affinity and synergy of tribal Asabiyyah and religious Asabiyyah, has defeated other contenders and has succeeded in developing the safavid government. This means, two aspects of Asabiyyah, of course with the precedence of religious Asabiyyah over tribal Asabiyyah, have taken role in the process of the development of this government.

    Keywords: Sufism, Sufi Walayah, Religious Asabiyyah, Tribal Asabiyyah, Development of Safavids, Ibn Khaldun}
  • حمیدرضا تمدن
    عبدالرحمان بدوی یکی از پرتلاش ترین و در عین حال عجیب و غریب ترین محققان و اندیشمندان مسلمان در دوران معاصر است. بهترین گواه بر این مدعا دستاوردهای او در زمینه «علوم عقلی»، از جهت گستردگی و دقت، است که هر پژوهشگر آگاه از دشواری های نگارش، ترجمه و تحقیق در زمینه فلسفه، منطق، کلام، عرفان و تصوف را متعجب می گرداند تا حدی که فیلسوف پرکاری همچون حسن حنفی (به حق) خدمات بدوی به عقلانیت و میراث عقلی و عرفانی اسلامی را با دستاوردهای یک نسل یا یک موسسه پژوهشی برابر دانسته است.
    تفاوت شیوه نوگرایی بدوی با دیگر نواندیشان جهان عرب آن است که بدوی تلاش کرده تا عقلانیت در جهان اسلام را از رهگذر ترجمه، تحقیق و تالیف بگستراند. او در این راه علاوه بر سنت اسلامی به آثار فلسفی و حکمی غیر اسلامی نیز توجه نشان داده و تلاش کرده تا از یک سو با ترجمه، تالیف، تصحیح و احیای آثار فراموش شده، توجه مسلمانان را به میراث عقلانی کهن خود و دیگر سرزمین ها جلب کند و از سوی دیگر دستاوردهای ارزشمند سنت اسلامی در زمینه علوم عقلی و عرفان را به دیگران بشناساند.
    این در حالی است که به نظر می رسد در زبان فارسی معرفی شایسته ای از او و تلاش هایش وجود ندارد. نگارنده تلاش کرده تا در این نوشتار به بررسی برخی آثار بدوی و شیوه پژوهش او بپردازد.
    کلید واژگان: عبدالرحمن بدوی, نقد تاریخی, سنت اسلامی, علوم عقلی, عرفان و تصوف}
    Hamid Reza Tamadon
    Abdul Rahman Badawi is one of the most diligent and at the same time the strangest Muslim scholars and thinkers of the contemporary era. The best proof of this claim is his works in the field of "rational sciences", in terms of breadth and accuracy, which amazes any researcher aware of the difficulties of writing, translating and researching in philosophy, logic, theology, mysticism and Sufism to the extent that the active philosopher, such as Hassan ḤanafĪ, equates his services to rationality and the intellectual and mystical heritage of Islam with the achievements of a generation or a research institute.
    The difference between BadawĪ’s innovative method and other modern thinkers in the Arab world is that he tried to spread rationality in the Islamic world through translation, research and writing. In this way, in addition to the Islamic tradition, he also paid attention to non-Islamic philosophy and tried to draw the attention of Muslims to his ancient intellectual heritage and other lands by translating, compiling, correcting and reviving the forgotten works. On the other hand, to acquaint others with the valuable achievements of the Islamic tradition in the field of intellectual sciences and mysticism.
    However, it seems that there is no proper description of him and his efforts in Persian. In this article, the author has tried to examine some of his works and research methods.
    Keywords: Abdul Rahman Badawi, historical criticism, Islamic Tradition, Rational Sciences, Mysticism, Sufism}
  • رسول جعفریان

    متن پیش رو، بخشی از نسخه ای دو قسمتی است که نویسنده بخش اول آن را مورد مداقه قرار داده است. بخش مذکور، شامل یادداشت هایی درباره مسایل اخباری اصولی، تصوف و غنا از مباحث اصلی و جاری نیم قرن آخر صفوی است. این متون توسط شخصی به نام حاجی حسین زاوانی تهیه و تنظیم شده و چندین قسمت را دربرمی گیرد. نویسنده در این جستار، مباحث مطرح شده در قسمتهای مختلف این نسخه را بیان می کند. نخستین قسمت از بخش اخباری اصولی، مفصل درباره ترجیح اجتهاد و اصو لگرایی بحثی نسب تا بر اخباریگری بوده و خلاص های از مه مترین ادل های را که اصول یها در نقد اخباریگری دارند، بیان می شود. دومین قسمت شامل متنی از محقق سبزواری که رساله فارسی ای است و به جهت متعلمان نوشته و درباره مبحث اجتهاد و تقلید است، نقد می شود. سومین قسمت، مربوط به سوال تاز های است که حاجی حسین زاوانی درباره حدیث انما علینا ان نلقی الیکم الاصول و علیکم ان تفرعوا مطرح کرده و اینکه آیا معنای این حدیث، تجویز اجتهاد است یا خیر را تشریح م یکند.

    کلید واژگان: غنا, تصوف, دوره صفوی, حاجی حسین زاوانی, منازعه اخباری اصولی, پرسش و پاسخ, اخباریگری, جریاناخباری, اصولیان, اخباریان, صوفیه, اجتهاد, اصو لگرایی}
    Rasul Jafarian

    The present essay concerns the study of the first part of a two-part old manuscript. The first section contains notes on the fundamental issues of Akhbārī and Uṣūlī, Sufism, and Affluence, which were common issues of the last half of the Safavid period. These texts were prepared and edited by a person named Haji Hussein Zāvānī and include several sections. In this article, the author discusses the issues raised in different sections of this manuscript. The first section concerns the issues debated by Akhbārī and Uṣūlī proponents and contains a relatively detailed discussion of the preference of ijtihad and rationalism over traditionalism, and summarizes some of the most important arguments that rationalists have in their critique against traditionalism. The second part includes a text by Muḥaqiq Sabzivārī, which is a Persian treatise written for students and is about the subject of ijtihad and Taqlīd. The third part is related to the new question that Haji Hussein Zāvānī has raised about the hadith of “Indeed, we are giving you the principles and you need to extract the secondary issues from them” and explains whether the hadith indicates the permissibility of ijtihad or not.

    Keywords: Affluence, Sufism, Safavid Period, Haji Hussein Zavani, Usuli Akhbari Conflict, Questions, Answers, Traditionalism, Rationalism, Ijtihad}
  • جمال طالبی قره قشلاقی*

    یمثل الادب الصوفی لونا من الوان الادب الرفیع یحمل فی طیاته اسمی المعانی وخصایص السمو الروحی. وقد نهل محمود حسن إسماعیل من معین التجربه الصوفیه خاصه فی دیوانه "صوت من الله" الذی یمثل مرحله متمیزه من مراحل التطور الشعری عنده، حیث تحولت قصایده إلی مناجاه یستلطف فیها الذات الظمای بالذات الإلهیه. هذه الدراسه تعرض بمنهجها الوصفی والتحلیلی مکونات الخطاب الصوفی فی شعر محمود حسن إسماعیل وتدرس إشراقاتها ورواها من خلال مجموعته "صوت من الله". واهم النتایج التی توصلت إلیها الدراسه هی ان الشاعر وظف فی دیوان "صوت من الله" بعض افکار الصوفیه منها وحده الوجود، والفناء فی الذات الإلهیه، وانعکست هذه الروی فی بناء قصایدها وتراکیبها، فحولتها إلی قصیده رویا صوفیه حلق الروح فیها فی عوالم جدیده وتخلص الجسد من مادیته. ومن جانب آخر، یشکل حب الذات المطلقه المبدا الاساس فی دیوان "صوت من الله" إذ اعتق روحه من قیود الجسد فرحل إلی اقاصی الوجود وسما به نحو الاتحاد مع الذات الإلهیه والفناء فیه. ومن الناحیه اللغویه، تمیزت اللغه الصوفیه لدی محمود حسن إسماعیل بتوظیف بعض الرموز الصوفیه التی لها دلالات ظاهره وخفیه، منها النای، النور والخمر التی تکثر فی شعره مقارنه بالرموز الاخری، وذلک باسلوب زاد المعنی جمالا وروعه.

    کلید واژگان: الشعر العربی المعاصر, تحلیل الخطاب, التصوف, الرمز, محمود حسن إسماعیل}
    Jamal Talebi Ghareghashlaghi*

    Sufi literature is a kind of transcendent literature that contains sublime meanings as well as high spiritual attributes and characteristics. Mahmoud Hasan Ismail inspired by the Sufi experience, which represents a special stage in the evolution of his poetry has represented transcendental themes in his work Soot Min Allah (The Voice of God), which is the manifestation of his thirsty soul in reaching the absolute divine essence. This study through a descriptive and analytical method represents the components of the Sufi discourse in the poetry of Ismail and examines its brightness and visions through his collection "The Voice of God". The most important finding of the study is that the poet in his mystic speech exceeded the limits of intertwining with the ideas and references of Sufism. This is reflected in the construction of his poems, images and compositions, turning it into a mystical vision where the soul flew in new worlds and rid the body of its material. On the other hand, an absolute self-love is the basic principle in “The Voice of God”, whose spirit is emancipated from the flesh of the flesh, so he goes to the ends of existence and calls it towards union with the divine self and its annihilation. In linguistic terms, the Sufi language of Ismail was characterized by the employment of some mystical symbols that have visible and hidden connotations, including flute, light and wine, which abound in his poetry compared to other symbols, in a manner that has increased the meaning of beauty and splendor.

    Keywords: Contemporary Arabic Poem, Sufi Discourse, Sufism, Symbol, Mahmoud Hasan Ismail}
  • بهزاد کریمی*
    جنون یکی از مسایل مهم کم تر بررسی شده در حوزه تاریخ اجتماعی و پزشکی جوامع مسلمان در سده های میانه اسلامی است. جنون، تا دو سه دهه پیش ازاین، بیش تر به عنوان یک بیماری روانی موردتوجه پژوهش گران تاریخ پزشکی قرار داشت. اما با معرفی رویکردهای جدید اجتماعی به پدیده های پزشکی به تدریج شاهد شکل گیری جریانی پژوهشی هستیم که مسایل و موضوعات پزشکی را ورای مرزهای شناخته شده دانش پزشکی و در فضایی بینارشته ای موردبررسی قرار می دهد و آثاری را در این زمینه تولید کرده است. یکی از معدود آثاری که در همین چهارچوب به شکلی گسترده تاریخ جنون را در جوامع اسلامی بررسی و تحلیل کرده کتاب تاریخ جنون در جامعه اسلامی دوره میانه نوشته مایکل دبلیو. دالس است. او در این کتاب به شکلی تفصیلی و از سه منظر پزشکی، اجتماعی تاریخی، و حقوقی/ شرعی و با اتکا بر طیف متنوعی از منابع موضوع جنون را دست مایه پژوهشی درخشان قرار داده است. بااین حال، این اثر به دلایل مختلف ازجمله رویکرد جزیی نگر نویسنده، داده های فراوان درباره جنون، و گرفتارشدن در دام نوعی ره یافت شرق شناسانه اروپامحور، که همه چیز را به اروپا احاله می دهد، دچار اشکالاتی محتوایی، به ویژه تعمیم های ناروا، شده است.
    کلید واژگان: جنون, سده های میانه اسلامی, پزشکی, جادو, فقه, تصوف}
    Behzad Karimi *
    Madness is one of the less discussed issues in the social and medical history of Muslim societies in the Islamic Middle Ages. Madness until two or three decades ago, it was mostly considered as a mental illness by medical history researchers. But with the introduction of new social approaches to medical phenomena, we are gradually seeing a stream of research that examines medical issues beyond the known boundaries of medical knowledge and in an interdisciplinary space that has produced some works. One of the few works that within this framework has extensively analyzed the history of madness in Islamic  societies is Majnun: The Madman in Medieval Islamic Society by Michael W. Dols. In this book, he has extensively explored the subject of insanity in three different medical, social-historical, and legal / religious perspectives, relying on a variety of sources. However, this work has some defects for a variety of reasons, including the author's partialist approach, overwhelming data on madness and being caught in the trap of a European-oriented Orientalist approach that in some cases has produced inappropriate generalizations.
    Keywords: Madness, Islamic Middle Ages, Medicine, Magic, jurisprudence, Sufism}
  • مرجان عموخلیلی*
    از محی الدین ابن عربی، به عنوان یک وزنه سنگین در عرفان و تصوف یاد می شود. مطابق مطالعات انجام شده در احوال مردان و زنان صوفی قبل از ابن عربی، حضور بانوان صوفی در سیر تحول روحانی و سلوک او تعیین کننده بوده که ندرتا به آن پرداخته شده است،  بانوانی مانند رابعه عدویه (وفات: 135 تا180ه ق) که آغازگر تصوف عاشقانه بود (حلبی، 248:1376). این مقاله عامل اصلی ومحصول تاثیرگذاری ایشان را در سیر معنوی و فکری شیخ اکبر بیان می کند. در این مقاله به حضور زنان صوفی در کنار ابن عربی و نقش ایشان در شکل گیری دوره مهمی از تاریخ تصوف وعرفان که توسط شیخ اکبر رقم خورده است، پرداخته می شود. حضوری که حاصل آن شهود زن به عنوان برترین جلوه حضور خداوند، شکل گیری تئوری وحدت وجودی عرفانی شیخ اکبر که بیانگر سلوک عاشقانه و وحدت میان عاشق و معشوق است، می باشد. این سلوک توحیدی عرفانی با حضور زن به اوج خود می رسد.
    کلید واژگان: تصوف, زنان صوفی - عشق, وحدت وجود}
    Marjan Amookhalli*
    Ibn Arabi is considered as a significant figure in mysticism and Sufism. According to the studies on Sufi men and women before Ibn 'Arabi, the presence of Sufi women (such as Rābiʿa al-Adawiyya (Rabia Basri) (d. 135-180 AH) who initiated romantic Sufism) was determining in the course of Ibn 'Arabi’s spiritual evolution; however this fact has been almost neglected. This article narrates and explains the influence of the women on the spiritual and intellectual development of Shaikh-e-Akbar (Ibn 'Arabi).
    Feminine intuition as the supreme effect of God's presence and the formation of Shaikh-e-Akbar’s theory of unity of being (waḥdat al-wujūd), which expresses a love process and the unity of lover and beloved are the result of the presence of Sufi women. In fact this mystical monotheistic will reaches its peak by presence of the women.
    Keywords: Sufism, Sufi Women, Love, Unity of Being}
  • مریم مشرف
    در سال 2014 کتابی درباره جامی و شرایط سیاسی تاریخی عصر آق قویونلو در مجموعه مطالعات فرهنگ ایرانی بریل به چاپ رسید. این کتاب دربرگیرنده مطالعات آقای چاد لینگوود در قالب رساله دکتری ایشان روی منظومه سامان و ابسال جامی است و نشان می دهد که سامان و ابسال دربرگیرنده اطلاعات ارزشمندی درباره وضعیت سیاسی فرهنگی و سمت و سوی اخلاقی دربار آق قویونلو در دوره سلطان یعقوب بن اوزون حسن است. کتاب در یک مقدمه و پنج فصل به عاوه نتیجه گیری و دو پیوست تنظیم گردیده که یکی از پیوستها ترجمه متن سامان و ابسال به انگلیسی است. کتاب مورد بحث را می توان از تحقیقات مهم جدید در حوزه فرهنگ و ادبیات قرن نهم به شمار آورد. بسیاری از منابع عصر آق قویونلو از قبیل گزارش های کارگزاران دربار، احکام سلطنتی، نامه های شخصی، تذکره های ادبی و سفرنامه های حج و اشعاری که برای یعقوب سروده شده، در این کتاب مورد بحث و دقت نظر قرار گرفته است. عاوه بر این، دریچه ای است به روی بسیاری از تحقیقاتی که در دو دهه اخیر، در فضای علمی و دانشگاهی غرب صورت گرفته است. نگارنده نوشتار پیش رو می کوشد ضمن معرفی کتاب و بیان محتوای فصول آن، نظری نقادانه به ویژگی های ترجمه این اثر داشته باشد.
    کلید واژگان: سیاست, شعر, تصوف, ایران قرون وسطی, جامی, منظومه سامان و ابسال, تاریخ فرهنگی ایرانی, چاد لینگوود, فرهنگ ایران قرن نهم, ادبیات ایران قرن نهم, نقد ترجمه, معرفی کتاب, وضعیت سیاسی ایران, وضعیت فرهنگی ایران, ادبیات تعلیمی, آق قویونلو, مطالعات فرهنگ ایرانی}
    Maryam Mosharraf
    In 2014, a book about Jamie and the historical political conditions of the Aq Quyunlu era was published in the Brill collection of Persian Cultural Studies. This book includes Chad Lingwood’s studies in the form of his dissertation on Jāmi’s Salāmān va Absāl. It indicates Salāmān va Absāl contains some valuable information regarding the cultural, political, and ethical condition in the court of Aq Quyunlu during the reign of Sultan Ya’qub ibn Ozon Hassan. The book consists of one
    introduction, five chapters, plus a conclusion and two attachments one of which is the translation of Salāmān va Absāl in English. It can be considered as an important new study in the area of ninth century literature and culture. Many of the sources of Aq Quyunlu age, such as court agents’ reports, royal decrees, personal letters, literary Tadhkirah (memorandum), and hajj travelogues, and the poems written for Ya’qub, have been considered and discussed in this book. In addition, it has opened a window to many of the research that has been conducted in the Western universities and academies in the past two decades. The author of this paper has tried to introduce the book, explain the content of its chapters, and finally have a critical look at the features of the translation of this work
    Keywords: Politics, poetry, Sufism, medieval Iran, J?mi, Sal?m?n va Abs?l, Iranian cultural history, Chad Lingwood, the culture of ninth-century Iran, the literature of ninth-century Iran, translation review, book report, the political condition of Iran, the cultural condition of Iran, Didactic literature, Aq Quyunlu, Iranian culture studies}
  • مریم صانع پور*

    در این مقاله، کتاب درآمدی بر تصوف، طریق باطنی اسلام اثر اریک ژئوفروی معرفی، تحلیل، و نقد شده است. نسخه موردبررسی ترجمه انگلیسی راجر گائتانی از اصل فرانسوی آن است.
    ژئوفروی در این اثر معنویت باطنی اسلام را تبیین کرده است. او تصوف را از زوایای مختلف بررسی و ریشه های عرفان اسلامی را تا عصر حاضر بازنگری کرده و موردمداقه قرار داده است. نویسنده این کتاب تصوف را به منزله ذره بینی به کار برده و معنویت واحدی را که در باطن اشکال مختلف اسلام وجود دارد رصد کرده است.
    یکی از مزایای این کتاب نگاه تاریخی گسترده ای است که مهم ترین شیوخ صوفیه را از اولین روزهای شکل گیری تصوف تا عصر حاضر دربر می گیرد. ژئوفروی هم چنین مباحث، نظریه ها، و عملکردهایی را که موجب شکل گیری تصوف شده اند دقیق و منصفانه بررسی کرده است.
    در این کتاب، جنبه های وحدت بخش و جهانی تصوف که می تواند با فرقه گرایی های افراطی مقابله کند برجسته شده است. ژئوفروی تلاش کرده است تا میان عرفای اولیه اسلام مانند ابن عربی، رومی، حلاج، و... با عرفای معاصر تعادل برقرار کند.
    در این مقاله، بر مهم ترین مسائل کتاب تاکید و پس از تحلیل آن ها وجوه مثبت یا منفی شان نقد و بررسی شده است.

    کلید واژگان: اسلام, تصوف, مرشد, مرید, معنویت}
    Maryam Saneapour *

    This article introduces, analyzes, and criticizes the book titled: "An Introduction to Sufism, the Inner Path of Islam" written by Eric Geoffroy and translated from French to English by Roger Gaetani. Geoffroy, in this work, explains the inner spirituality of Islam. He has studied Sufism from many aspects and reviewed the origins of the Islamic Mysticism up to present. The author has used Sufism as a magnifier, and he has observed a unique spirituality which is existed in all the inner forms of Islam.
    One of the advantages of this book is its wide historical perspective which considers the most important Sufi dervishes from the early days of Sufism formation up to now. Moreover, Geoffroy has studied the discussions, theories, and practices which caused to form Sufism fairly and accurately. In this book, the global and unifying aspects of Sufism which can contrast with radical sectarianisms have been highlighted. Geoffroy has attempted to make a balance between the early Islamic mystics like special treatment of the subject balances the voices of long ago as Ibn Arabi, Rumi, Hallaj, etc. and the contemporary mystics.
    In this article, the most important issues of the book have been emphasized, and their positive or negative aspects have been reviewed.

    Keywords: Sufism, Spirituality, Islam, Mentor, Mentee}
  • یعقوب احمدی *، آزاد نمکی
    به لحاظ تاریخی، نگرش نهادینه شده دینی در کردستان، نوعی اسلام عرفانی و صوفیانه بوده است که فرقه های گوناگونش، با وجود تفاوت در مناسک و نظام سلسله مراتبی شان، جملگی، تمایزی بنیادین با انواع نگرش های شریعت مدار و فقه محور داشته اند. از میان مکاتب گوناگون عرفانی، دو طریقت قادری و نقشبندی بیشترین پایگاه اجتماعی را در میان کردهای اهل سنت کسب کرده و حوزه نفوذ خود را در سرتاسر کردستان گسترده اند.
    عوامل متعددی نظیر وقوع انقلاب اسلامی شیعی در ایران و برآمدن ایدئولوژی شیعی ازیک سو و انواع ایدئولوژی های بنیادگرایانه سنی و شعله ورشدن رقابت میان آنان در ملل اسلامی، ازسوی دیگر، تاثیری بنیادین بر نگرش های دینی همه جوامع مسلمان و نیز کردستان داشته است. تبدیل شدن این جریان پان اسلامی به خوانشی جدی و پرطرفدار در جهان اسلام و حمایت های مالی، آموزشی و گاه لجستیک محافل و جریان های قدرتمند عربی و اسلامی از باورمندان به این نحله در کردستان، به مثابه عوامل اثرگذار، و نیز وجود عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کمک کننده داخلی، به مثابه عوامل زمینه ای، بستر مناسبی برای رشد و نضج آن در کردستان فراهم آورده است.
    این پژوهش، به شیوه ای اسنادی و با تکیه بر منابع تاریخی، شواهد میدانی و رسانه ای و آمارهای منتشرشده بین المللی، به بررسی شیوه های ورود و علل رشد و گسترش اسلام سلفی در میان کردهای اهل سنت ایران می پردازد. به نظر می رسد، تغییرات سریع تر از آنچه تصور می شود، درحال روی دادن است و کردستان نیز همانند دیگر مناطق سنی نشین خاورمیانه، از امواج بنیادگرایی شعله ور خاورمیانه در امان نباشد.
    کلید واژگان: اسلام, سلفی, عرفان, تصوف, ادیان, کردستان}
    Yaghoub Ahmadi *, Azad Namaki
    Historically, mystical and Sufistic Islam have been the hegemonic and institutionalized religious attitude in Kurdistan. Despite some discrepancies among different branches of Sufism, in their rituals and hierarchical systems, there is a fundamental distinction between them and Sharia or Jurisprudence based branches of Islam. Among the various mystical schools, tariqas (ways) of "Qadiri" and "Naqshbandi" have gained the highest social status among Sunni Kurds and expanded their sphere of influence throughout Kurdistan.
    Various factors such as the occurrence of Shiite Islamic revolution in Iran, the emergence of Shiite ideology, the rise of the various types of Sunni fundamentalist ideologies and flaring competition between them in the Islamic nations, made a substantial impact on religious attitudes all over Muslim communities as well as Kurdistan. In addition, financial aids, educational, and sometimes logistical supports of Arabic and Islamic countries to followers in Kurdistan, and also the existence of internal political, social and economic condition have provided an appropriate basis for growth and development of these Pan-Islamic movements in Kurdistan.
    Relying on historical sources, media and field evidences, and international published statistics, this research investigates the emergence and growth of Salafi thoughts among the Sunni Kurds of Iran in a documentary method of research. It seems that changes are taking place faster than what supposed to be, and Kurdistan, like other Middle Eastern Sunni countries, is not immune from flaming waves of fundamentalism.
    Keywords: Islam, Salafi, Sufism, Religions, Kurdistan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال