به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Wahhabism » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Wahhabism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعد جابریانی*، تورج زینی وند، یحیی معروف، جهانگیر امیری

    الادب، تراث الامه وسجلها الحضاری والثقافی والفکری، فسجل لنا عبر اروع الفنون البیانیه والاسالیب الشعریه، الحوادث التاریخیه والسیاسیه والآداب الاجتماعیه والثقافیه واهم المضامین الدینیه. فمن تلک الحوادث التی نقلت عبر المصنفات والمقطوعات والمنظومات، هی کارثه التیار الوهابی، التی اججت المجتمع الإسلامی- منذ ظهورها " 1154ق "حتی الآن - وفرقت شمل المسلمین، بافکارها الزایفه وباحکامها الفاسده. فمنظومه «العقود الدریه فی رد شبهات الوهابیه» القیمه، جلبت إلینا فی طیاتها تراثا ادبیا دینیا وکشفت عن معتقدات الوهابیه، وردت شبهاتهم بالاستناد علی القرآن والحدیث والسیره النبویه وحکایات الصحابه. التطرف والتکفیر والإرهاب- ابرز سمات الفرقه الوهابیه - المثلث الذی ادی إلی خروجهم من دایره الإسلام والمسلمین، فهم اتخذوا التزیف والتدلس، بغیه الوصول إلی غایاتهم. فرفعوا شعار الدعوه إلی التوحید، ونبذ الخرافات والبدع، کسایر الحرکات الهدامه التی اعتادت ان تتستر خلف شعارات جذابه ومغریه کی یخدع بها العوام وضعفاء العقول.
    فسرعان ما انبری الامین - الفقیه والادیب والشاعر الرسالی - لکشف اباطیلهم وتفسیر اضالیلهم وتحصین مجتمع المسلمین من افکارهم الفاسده والهدامه. فادرک الامین، الخطر الذی یهدد کیان الامه الإسلامیه باسرها، فثار علیهم ورد إفتراءاتهم الزایفه، بالدلیل القاطع والبرهان الساطع، وحاججهم بالعقل والنقل، دفاعا عن العقیده وذبا عن الدین، وجاء بالآیات والروایات والسیره النبویه، والحکایات واحداث صدر الإسلام التاریخیه وذلک بزخرف الکلام والشعر والبیان.
    فجاءت الدراسه فی إطار المنهج الوصفی - التحلیلی للشواهد الشعریه، ذلک بعد وقفه قصیره مع تاریخ نشاه الفرقه الوهابیه.

    کلید واژگان: الشعر العربی, العلامه الامین, الوهابیه, السلفیه, التکفیر, الشبهات}
    Saad Jabryani*, Toraj Zeinivand, Yahya Marouf, Jahangir Amiri

    ​Literary heritage of the nation and the office of events and civilizations and its culture and thought. Literature has recorded the most significant events and most important religious themes using the techniques of expression and literary genres and poetry. Among the important events in the Islamic world, the Islamic Ummah and its flame has embraced Wahhabism disaster, the system of "Al-Aqud al-Darya on Al-Wahhabi suspicions" has documented the suspicions of this stream. In his sonnetic introduction, the poet gave rhetorical aesthetic imagery, a metaphor for authenticity and authenticity of documents, a variety of literary styles, the merit of affection and affection for the Prophet, and expressing the hearts, sorrows, and sorrows. Exaggeration, excommunication, and assassination - are the most obvious features of Wahhabism. The triangle that led them out of the circle of Islam, because Islam has nothing to do with those three characteristics - and with this movement the Islamic world witnessed many crises and behaviors. They put fraud and deception at their forefront in order to achieve their corrupt desires, That is to say, remove the doctrines of religion from the Web and make it vulgar with its pseudonyms. sayyed amin saw the danger that threatens the islami ummah. then they rebelled .He regude whit them for decisive reasons and regude whit reason . he used the proofs of the prophets verses and accounts of the prophets  compainons and historical events to prove his beliefs ,choreographed using expressive techniques and writing styles. the poem was  584 bits.

    Keywords: Arabic poetry, the sign of the faithful, Wahhabism, Salafism, takfir, doubts}
  • علیرضا داودی*، سید وحید عقیلی، محمدرضا رسولی

    هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش برنامه های عقیدتی شبکه ی ماهواره ای وصال در تغییر مذهب بین شهروندان خوزستانی و دستیابی به راهبردها و راهکارهای علمی و عملی در جهت مهار یا کاهش اثرات این پدیده در خوزستان بوده است. جامعه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، شامل ساکنین برخی از شهرهای استان خوزستان نظیر شهروندان شهرستان های سوسنگرد، حمیدیه، اهواز، شاور و شوش می باشند که از این جامعه آماری با بهره گیری از روش نمونه گیری گلوبه برفی تعداد 161 نفر از افراد گرایش یافته به وهابیت، به-عنوان حجم نمونه قابل دسترسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی محقق-ساخته با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت بوده که روایی آن با نظرات خبرگان تایید شد و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر با 71/0 شد که نشان دهنده پایایی مناسب ابزار است. داده های آماری با استفاده از رگرسیون براساس مدل مفهومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تجزیه و تحلیل یافته ها می توان بیان داشت که رابطه معکوس و معناداری بین میزان استفاده از برنامه های شبکه ی ماهواره ای وصال با حفظ هویت مذهب شیعی وجود دارد؛ یعنی با افزایش میزان استفاده از ماهواره ی مذکور، پایبندی و تقید افراد به حفظ هویت مذهب شیعی، کاهش و گرایش به وهابیت زیادتر می شود.

    کلید واژگان: خوزستان, تغییرمذهب, رسانه, شبکه ی ماهواره ی وصال, وهابیت}
    Alireza Dawodi *, Seyed Vahid Aqhili, Mohammadreza Rasouli

    This study aims at investigating the role of ideological programs of the Vesal satellite network in religion conversion among the citizens of Khuzestan and working out some scientific and practical strategies to control or reduce the effects of this phenomenon in this province. The statistical population of the study was selected through cluster sampling from the citizens of some cities of Khuzestan Province including Susangerd, Hamidyeh, Ahvaz, Shawar, and Shoosh and the snowflake sampling method was adopted for selecting 161citizens, as an accessible sample size, who had gained convert to Wahhabism. The results of the analysis showed that there was a significant inverse relation between the use of the ideological programs of  Vesal Satellite Network and the preservation of Shi’i identity, that is, the more the time allocated to watching ideological programs of Vesal Satellite Network, the less the adherence and attachment of the individuals to their Shi’i identity and the more tendency towards Wahhabism.

    Keywords: Khuzestan, satellite, Vesal Network, Wahhabism}
  • قاسم بشیری، سروش امیری*
    زمینه و هدف

    در چهار دهه اخیر، قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از خلیج فارس تا مدیترانه گسترش یافته و همین امر موجبات نگرانی غربی ها و برخی کشورهای محافظه کار منطقه ای را فراهم آورده است و برای مقابله با این نفوذ، اقدامات گسترده ای را علیه ایران طرح ریزی و عملیاتی کرده‎ اند که ظهور و نفوذ بنیادگرایی مذهبی در مناطق مرزی شرق ایران با اهداف تروریستی و تکفیری یکی از این موارد است که به عنوان هدف تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش

    تحقیق حاضر به صورت پیمایشی و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن 354 نفر از کارشناسان سیاسی، فرهنگی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان است که برابر جدول مورگان، تعداد 178 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب و با ابزار پرسشنامه اطلاعات و داده های تحقیق از آن ها جمع آوری و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    براساس یافته های تحقیق، همه متغیرهای عنوان شده در ظهور بنیادگرایان مذهبی و تروریستی در مناطق شرقی جمهوری اسلامی ایران موثر بوده که با توجه به نتایج آزمون فریدمن، عوامل ظهور بنیادگرایی مذهبی در مرزهای شرقی به ترتیب عبارت اند از: عوامل رسانه ای، تفسیر منفی از مذهب، عوامل و بحران های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که فاکتورهای خارجی هم به دلیل قدرت نفوذ معنوی ایران در منطقه، سبب به وجود آمدن این جریان های تروریستی در مرزهای شرقی ایران شده است.

    نتیجه گیری

    براساس نظریه های فرآیند جهانی شدن، بحران هویت، بحران نوسازی، رژیم های متحجر و استکبار، هژمونی غرب و نیروهای سنتی، بسترهای آفرینش و شکل گیری گروه های بنیادگرای مذهبی قابل تبیین است. از طرفی، بحران های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و رسانه ای در خصوص موضوع تاثیرگذار هستند که لازم است در تدوین سیاست های راهبردی و اجرایی در مناطق مرزی مورد توجه مقامات مسیول و سیاست گذاران کشوری باشد.

    کلید واژگان: وهابیت, بنیادگرایی, تروریسم, امنیت, مناطق مرزی شرق, سیستان و بلوچستان}
    Qasem Bashiri, Soroush Amiri *
    Background and Aim

    After the victory of the Islamic Revolution, Iran's influence from the Persian Gulf to the Mediterranean has grown, and this is very important for powerful actors, raising the concern of Western powers and some regional countries to develop Iran's influence. Iran's regional and trans-regional influence has planned and implemented a wide range of measures, including the emergence and penetration of religious fundamentalism in the border regions of Iran with terrorist and takfiri goals. The purpose of this article is to examine the internal and external factors and theories in the emergence of religious and terrorist fundamentalists in the eastern regions of the Islamic Republic of Iran.

    Method

    This article is a descriptive-analytic survey with questionnaire. The statistical population of the study consisted of 354 experts, managers and military commanders of Sistan and Baluchestan province, security and judicial institutions and political organizations, selected service providers and educational organizations, which was estimated to be 178 against Morgan table. SPSS software and t-test and regression were used to analyze the data.

    Findings

    According to the research findings, all of the variables mentioned were influential on the emergence of religious and terrorist fundamentalists in the eastern regions of the Islamic Republic of Iran, but in comparison, media and advertising components had the highest impact on the subject with an average of 2.99% and after that, Religious, social, cultural, political, and economic components have been effective.

    Conclusions

    Based on the theories of the process of globalization, the crisis of identity, the crisis of modernization, the regimes of arrogance and arrogance, the hegemony of the West and traditional forces, the foundations of creation and the formation of religious fundamentalist groups can be explained. On the other hand, economic, political, cultural, religious and media crises affect the issue that needs to be addressed by the authorities and national policymakers in the formulation of strategic and executive policies in the border areas.

    Keywords: Wahhabism, fundamentalism, terrorism, Security, border areas}
  • Younes Nourbakhsh, Masoome Nadiri *

    Extremism is a notion, which becomes meaningful in democratic and lawful societies. This is sometimes interchangeable with the terms, Fundamentalism and terrorism. It is often said that one who aims to fight against terrorism, must first challenge and overcome extremism. Thus, Analysis of the potentials of extremism in a society is highly articulated. Whereas Fundamentalism intends to bring about changes in socio-political system and always works within the regulations of the system, extremists pursue domination over the whole system and consider violence justifiable. At the end of this continuum is terrorism, which aims to sabotage the system through military and terroristic deeds. Extremism is mostly a political rather than sociological notion and refers to individuals who exploit equipment and strategies beyond the laws and regulations of a system to protest socio-political system. They are the minorities within the society who intend to introduce changes within the accepted principles of the majority of the society. This can be stated through different means namely: a plan, a Discourse and or an ideology. In fact, they diverge from the norms within the society. Nowadays, there are different types of religious extremism, which have their roots in social, political and psychological factors. The following paper intends to analyses extremism in its ideological walks. Furthermore, it will expand upon social factors that highly effect on forming this in the Middle East in particular. This article is about extremism, especially about Islamic extremism. This paper challenges conventional views of extremism, particularly those that emphasize difference causes. We offer an alternative analysis that helps explain the Islamic extremism as one of all extremism types biased of a new perspective argue that we should distinguish between the cause of the people's tendency towards extremist groups to be the cause of the radicalization of a religion. We try to illustrate in this paper, by analyzing the content of the Wahhabi texts and theories of Wahhabism and Salafist groups, why and how Islamic extremism and terrorist groups such as ISIS, al-Qaeda and the Taliban had come from within this religion.

    Keywords: Extremism, Islamic Extremism, Meddle East, Terrorism, Wahhabism}
  • اسماعیل عبدالهی، عباس بصیری
    زمینه و هدف

    تفکر وهابیت ریشه در اندیشه احمد بن تیمیه و شاگردانش در قرن هفتم و هشتم دارد اما وهابیگری به طور رسمی در قرن دوازدهم هجری به کمک استعمارگران و به دست محمدبن عبدالوهاب به عنوان مذهب وهابیت ظهور و منتشر شد و به عنوان یک فرقه بدعت گذار در دین اسلام نه تنها توانسته بر سرزمین وحی یعنی عربستان سعودی استیلا پیدا نماید بلکه در برخی از کشورهای اسلامی و فراتر از آن نفوذ داشته باشد. در این نوشتار ضمن بررسی علل گرایش برخی از جوانان و افراد در استان بوشهر به وهابیت که بخشی از جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهند، راهکارهایی نیز برای مقابله با آن ارایه شده است.

    روش تحقیق:

    روش انجام این تحقیق توصیفی است. در جمع آوری مطالب تحقیق، از کتاب ها ، از مقاله های مربوطه بهره گرفته شد.

    یافته ها و نتایج تحقیق:

    نتایج این تحقیق با استفاده از ضریب رگرسیون نشان داد که افزایش سطح مطالعه مطبوعات و افزایش آزادی رسانه های چاپی و دیجیتال وهمچنین آزادی دسترسی به اطلاعات و آزادی انتشار اطلاعات بر پیشگیری از بزهکاری موثر می باشد و رابطه معنی داری با پیشگیری از بزهکاری دارد. اما سطح کنونی استفاده از مطبوعات توسط مردم بوشهررابطه معنی داری در پیشگیری از بزهکاری ندارد.

    کلید واژگان: تهدید وهابیت, گرایش به وهابیت, مقابله با وهابیت}
    Ismail Abdollahi, Abbas Basiri
    Background and Aim

    Wahhabism is rooted in Ahmed bin Taymiyah's thought and his students in the seventh and eighth century, but Wahhabi formally appeared in the 12th century AH with the help of colonialists and was given to Muhammad bin Abdul Wahhab as Wahhabism religion and as a sect The heuristic in Islam has not only been able to establish the land of revelation, Saudi Arabia, but also influences in some Islamic countries and beyond. In this paper, along with a review of the causes of the tendency of some young people and people in the Bushehr province to Wahhabism, which is part of the population it is Sunni, there are some solutions to it.

    Method of research:

    This research is descriptive. In the collection of research materials, from the books, the relevant articles were used.

    Findings and results of the research:

    The results of this research using regression coefficient showed that increasing the level of studying the press and increasing the freedom of the print and digital media, as well as the freedom to access information and the freedom to disseminate information on effective prevention of crime, has a significant relationship with Prevention of Delinquency. But the current level of use of the press by the Bushehr people does not have a meaningful effect on the prevention of crime.

    Keywords: Wahhabi Threat, Wahhabism}
  • محمدرضا آگشته *
    تکفیری عنوانی است که به گروه های اسلامی که از حربه تکفیر برای مقابله با مخالفان و دشمنان خود استفاده می کنند، اطلاق می شود. گروه های تکفیری، گروه هایی از مسلمانان هستند که به دلیل اعتقادشان به سیره و اندیشه سلف و استفاده از حربه تکفیر در مقابل مخالفان خود به این نام (تکفیری) نامیده می شوند. این گروه ها که از درون سلفیه بیرون آمده اند، امروزه به بزرگ ترین مشکل دنیای اسلام تبدیل شده و باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیر مادی و معنوی به جهان اسلام گردیده اند. مقاله حاضر به دنبال بررسی مبنای تفکر تکفیر در عقاید گروه های تکفیری می باشد. این تفکر از جمله مهم ترین مفاهیم بنیادی گروه های تکفیری است که در صدر اسلام به وجود آمد و خوارج نمونه بارز آن بودند. گروه های تکفیری با استفاده از این مبنای فکری، مخالفان خود اعم از مسلمانان (شیعیان و اهل سنتی که با آن ها هم عقیده نیستند) و غیرمسلمانان را تکفیر نموده و علاوه بر آن از این تفکر به عنوان دستاویزی برای رسیدن به اهداف و مقاصد سیاسی خود نیز استفاده می کنند. هرچند در حال حاضر وهابیان از این تفکر عملا استفاده نموده و به ترویج آن می پردازند، اما مبنای این تفکر اعتقادات ظاهرگرایانه عالمان اهل حدیث از جمله احمدابن حنبل و شاگرد او ابن تیمیه بوده که پیروان آن ها به ترویج این تفکر پرداختند و درنهایت توسط فرقه وهابیت اجرایی گردید. لذا تفکرات تکفیری که اکنون در جهان اسلام وجود دارد به نوعی نشات گرفته از افکار و نظریات ابن تیمیه است.
    کلید واژگان: تکفير, سلفي گري, وهابيت, ابن تيميه, ظاهرگرايي, جهان اسلام}
    Mohamadreza Agashteh*
    "Takfiri" is the title used to refer to Islamic groups that use the Takfir movement against their opponents and enemies. These groups, emerging from Salafi movement, today have become the greatest problem in the Muslim world and have caused irreparable damage to the Islamic world. The study intends to study the basis of Takfiri thought in the views of Takfiri groups. This thought is one of the most important basic concepts of Takfiri groups that originated in the early days of Islam. Khawarij was a prominent example. Takfiri groups use this intellectual basis to excommunicate their opponents, including Muslims (Shiites and Sunnis who do not believe in them) and non-Muslims; and besides, they use this thought as a pretext for achieving their political goals and intentions. Although the Wahhabis are actually practicing and propagating this thought, the basis of this view was the appearance of the scholars of the Hadith, including Ahmed Bin Hanbal and his disciple Ibn Taymiyyah, whose followers propagated this thought and was eventually implemented by the Wahhabi sects. Therefore, the Takfiri thoughts that are now in the Islamic world originated from ibn Taymiyya's thoughts and ideas.
    Keywords: Takfiri, Salafism, Wahhabism, Ibn Taymiyya, Islamic world}
  • محمدعلی میرعلی، اعظم رضایی
    در نظام حقوقی اسلام زن و مرد از آن جهت که هر دو انسان اند حقوق و تکالیف برابر دارند، اما در برخی موارد به دلایل خاصی از جمله ویژگی های فیزیکی، اخلاقی و رفتاری متفاوت که خداوند در وجود زن به ودیعت نهاده، حقوق و تکالیف متمایزی برای وی تعریف شده است. تفاوت های موجود سبب شده تا برخی از گروه های افراطی بر اساس مبانی فکری و روش شناسی خاص خود از جمله تقدیم نقل بر عقل، حجیت قول صحابه و... ماهیت زن را در حد یک شی ء واره تنزل داده و نگرش های حداقلی همراه با افراط و تفریط را فراتر از چارچوب شرع نسبت به حقوق و آزادی های وی اعمال کنند. وهابیت یکی از فرقه های ساختگی در تاریخ معاصر جهان اسلام است که حقوق فردی، اجتماعی و سیاسی زن در چارچوب وحی را در موارد بسیاری نادیده انگاشته و او را از حقوق طبیعی و الهی خود محروم و آزادی فعالیت را از وی در عرصه های گوناگون سلب کرده است. نوشتار حاضر با روش اسنادی و تحلیلی قلمرو آزادی فعالیت سیاسی اجتماعی زن از دیدگاه وهابیت را واکاوی کرده است.
    کلید واژگان: زن, ماهیت زن, آزادی زن, وهابیت, انتخابات, مشارکت سیاسی}
    Mohammad Ali Mirali, Azam Rezaei
    Man and woman as human have similar duties and rights but based on the physical, moral and behavioral differences between man and woman, created by God, distinctive duties and rights have been introduced for woman. These distinctive duties and rights for woman has caused some extremist views about woman presented by some extremist groups who have very extremist theology, methodology and intellectual foundations. These extremist groups having a minimalistic attitude together with going to extremes, go beyond the frames of true religion and make a lot of limits for women. Wahhabism as one these extremist artificial Islamic groups in contemporary history, by prioritizing Naql (Narrations and Hadith) to Aql (reason) and preferring the authoritativeness of the prophet’s companions sayings (Hujjiyyat-e Qawl-e Sahaba) have decreased the nature of woman as an object so that they deny many individual, social and political rights of woman although these rights exist and have been recognized by true Islamic Sharia and revelation. In other words, they deprive woman of her natural and divine rights and bar her from different activities in different areas. The present paper by benefiting from an analytic and attributive method tries to explain the area of social and political freedom of women’s activities from Wahhabism perspective.
    Keywords: Woman, the Nature of Woman, Freedom of Woman, Wahhabism, Elections, Political Participation}
  • Seyyedeh Razieh Mousavi

    Wahhabism is a movement emerged in the 4th century by Ahmad ibnTaymiyyah, revived and developed during the 8th century by Muhammad ibnAbd al-Wahhab. Receiving support from western countries, this movement was officially recognized in Saudi Arabia in the 12th century. Today, Wahhabism has begun its activities in Khuzestan province with the aim of provoking ethnic division and weakening beliefs of the Arabs of this region. Unfortunately, lack of sufficient means of comfort and existenceof cultural gaps along with poor religious and ideological education have led to the recruitment of needy people and addicts by this sect. Although very few people are recruited to Wahhabism, this political-ideological movement shouldn’t be underestimated and effective measures must be adopted for countering Wahhabi sect. Considering the activities of Wahhabism during the recent years in Khuzestan province, this paper examines propagation methods ofWahhabism and presents some recommendations for solving this problem in the province.

    Keywords: Wahhabism, Ahmad ibnTaymiyyah, Muhammad ibnAbd al-Wahhab, Saudi Arabia, Iran, Khuzestan, Paradox, offense, counterstrategy}
  • محمدعلی بصیری، مصطفی قاسمی، عنایت الله یزدانی
    یکی از مهم ترین سازوکارها و ابزار تامین هدف سیاست خارجی جمهوری اسلامی که بر گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی و الهام بخشی بر سایر جوامع ابتنا دارد، تدوین و اعمال دیپلماسی فرهنگی کارامد است. اهمیت این مسئله در کشور سودان به عنوان یکی از کشورهایی که دارای بیشترین حد مسامحه در مواجهه با جریان های صوفیگری و تعالیم صوفیه است، اهمیت مضاعف دارد. طریقت های صوفیان سودان که ریشه شیعی دارند، در حفظ آیین های تشیع نیز بسیار موثر بوده اند، به طوری که در هنگام بررسی فرهنگ شیعی در سودان باید تصوف را نیز مطالعه کرد، بنابراین به لحاظ فرهنگی و مذهبی می توان انتظار بزرگ ترین دستاوردها را در آنجا داشت. علی رغم وجود دو جریان ریشه دار فکری، فرهنگی تصوف و تشیع در سودان، فعالیت وهابی ها، در دوران اخیر تهدیدی جدی برای این دو جریان است. آسیب شناسی دیپلماسی فرهنگی ایران در سودان می تواند زمینه ساز توسعه روابط فرهنگی و مقابله با تهدیدات پیش رو در روابط بین دو کشور باشد. این مقاله در پی توضیح و تبیین جریان های فرهنگی، مذهبی در سودان به منظور شناسایی فرصت ها و آسیب های دیپلماسی فرهنگی ایران در این کشور است. هدف اصلی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که در راستای هدف یاد شده، چه جریان های فرهنگی مذهبی در سودان وجود دارند؟ فرضیه این مقاله آن است که سه جریان مهم فرهنگی-مذهبی تصوف، تشیع، و وهابیت را می توان در سودان مشاهده کرد. در این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی و ابزار کتابخانه ای در پی پاسخ به سوال اصلی خواهیم بود.
    کلید واژگان: تصوف, تشیع, وهابیت, سودان, جمهوری اسلامی ایران, دیپلماسی فرهنگی و آسیب شناسی}
    One of the most important mechanisms and tools for attaining the goals of the foreign policy of the Islamic Republic of Iranian which are based on fostering the Iranian-Islamic culture is to develop and pursue an effective cultural diplomacy. This is of critical importance in Sudan as one of the countries with the most permissive attitudes towards the Sufi movements. Despite the presence of two intellectual-cultural movements, Sufism and Shiasm in Sudan, currently the active presence of Wahhabi currents poses a serious threat to these two movements. It seems that pathology of the cultural diplomacy of Iran in Sudan could pave the way for development of cultural relations and countering the threats to the relationship between Iran and the Sudan.
    In order to identify the opportunities and weaknesses of cultural diplomacy of Iran at Sudan, this study seeks to explain the cultural and religious movementsin this country. The main objective of this study is to answer the fundamental question of "what religious and cultural currents exist in Sudan?" The hypothesis of this paper is that three important cultural-religious movements are found in Sudan: Sufism, Shiasm, and Wahhabism. In this paper, descriptive-analytical method and library research were used to answer the main research question.
    Keywords: Sufism, Shiasm, Wahhabism, Sudan, Islamic Republic of Iranian, cultural diplomacy, Hypothesis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال