به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « everyday life » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «everyday life» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سمانه کوهستانی*، فردین علیخواه، نادر افقی، هدی حلاج زاده

    با ظهور شبکه های اجتماعی جدید، سازوکارهای شهرت یابی، دستخوش دگرگونی های گسترده ای شده است. امروزه، کاربران به فرصت مشهور شدن از طریق شبکه های اجتماعی دست یافته اند که تا پیش ازاین به آسانی امکان پذیر نبود. در این زمینه، اینستاگرام به دلیل ویژگی بصری، قابلیت کاربری آسان، و استقبال بسیار کاربران از آن، به عرصه اصلی خلق شهرت تبدیل شده است. کاربران بسیاری به دلایل گوناگون تمایل دارند که در این شبکه به شهرت دست یابند و این شهرت، پیامدهایی را در جامعه به همراه می آورد و این مسئله ، اهمیت جامعه شناختی موضوع را افزایش می دهد؛ ازاین رو، پژوهش حاضر، ضمن مروری بر نظریه های موجود درباره اقتصاد توجه، شهرت، و میکروسلبریتی، چرایی ها و پیامدهای شهرت را نیز واکاوی کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با به کارگیری رویکرد کیفی و انجام مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته با 20 نفر از کاربران اینستاگرام، انجام شده است. یافته های حاصل از مصاحبه ها نیز با فن تحلیل مضمون، استخراج و تحلیل شده است که 6 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی را دربر می گیرد. سرانجام، برپایه پاسخ های مصاحبه شوندگان، درآمدزایی و کسب سرمایه اقتصادی، میان بر موفقیت، و فرصتی برای دیده و شنیده شدن، ازجمله دلایل اصلی کاربران برای شهرت طلبی در اینستاگرام هستند که به پیامدهایی همچون استانداردسازی ذائقه، مصرفی شدن زندگی روزمره، و دگردیسی ارزش ها و هنجارها در جامعه منجر می شوند.

    کلید واژگان: اینستاگرام, سلبریتی, شهرت, زندگی روزمره}
    S. Koohestani *, F. Alikhah, N. Ofoghi, H. Hallajzadeh

    With the emergence of new social media networks, the mechanisms of gaining fame have undergone massive transformations. Today, users have attained the opportunity to reach fame, which was not easily accessible before. In this regard, due to its easy-to-use capabilities and high popularity among users, Instagram has become a main platform for creating fame. Many Instagram users are inclined to become famous on this social network for various reasons, and this fame brings considerable consequences in the society, which enhances the importance of sociological analysis of the issue. By this way, the present paper tries to examine and analyze the causes and effects of fame on Instagram while reviewing the theories about economy, fame, and microcelebrity. The study was conducted with a qualitative approach and semi-structured in-depth interviews with 20 Instagram users. The findings obtained from the interviews were also extracted and analyzed with the thematic analysis technique and demonstrated 6 main themes and 12 sub-themes. Finally, based on the interviewees' responses, significant reasons for seeking fame on Instagram include monetizing and acquiring economic capital, a shortcut to success, and an opportunity to be seen and heard, which has led to important outcomes such as the standardization of taste, the consumerism of everyday life, and changing values and norms in the society.

    Keywords: Celebrity, Everyday Life, Fame, Instagram}
  • امیر عیسی ملکی، سید صمد بهشتی

    این مقاله با هدف اصلی کشف و افشای مضامین پنهان و آشکار تمارض اجتماعی در عمل شخصیت های فیلم «قهرمان»، اثر اصغر فرهادی، انجام شده است. ازآنجاکه، به نظر برخی منتقدان و متفکران، محتوا و مضامین سینمای ایران با مسایل و رویدادهای روز جامعه پیوند عمیقی دارد، این پژوهش، همچنین، مداقه ای است بر تعاملات اجتماعی و تحلیل زندگی روزمره در ایران معاصر. پژوهش حاضر به روش کیفی و با فن تحلیل محتوا انجام شده است. در این مقاله درصدد آن هستیم که دریابیم: «ما چه نیازی به برساختن قهرمان داریم؟» و «پدیده های تمارض اجتماعی و قهرمان پروری در زندگی روزمره چه ارتباطی با همدیگر دارند؟»؛ برپایه یافته های این پژوهش، پدیده هایی مانند تمارض اجتماعی و قهرمان پروری در زندگی روزمره، در رابطه متقابل و دیالکتیک کوشش و ناکامی، ناکارآمدی نهادهای اجتماعی و سیاسی، کیش فردیت، اخلاق گرایی ایدیولوژیک، ناامنی هستی شناختی و کاهش سرمایه اجتماعی، به تولید و بازتولید یکدیگر می پردازند و شاید تمارض اجتماعی و قهرمان پروری به مثابه راهبردهایی برای بقا، به ویژه بقای آبرو و مقبولیت اجتماعی در تعاملات و زندگی روزمره، آخرین نوع از کنش های اجتماعی و ابتکار عمل برای حفاظت از خود و جامعه باشند.

    کلید واژگان: تمارض اجتماعی, قهرمان پروری, راهبردهای بقا, زندگی روزمره, فیلم قهرمان}
    A. Isa Maleki, S.S. Beheshti

    This article aims to discover and divulge the hidden and obvious themes of social malingering in the actions of characters in the movie A Hero, by Asghar Farhadi. Since, according to some critics and thinkers, the content and themes of Iranian cinema have a deep connection with social issues and events, this study is an attempt to highlight social interactions and analyze everyday life in contemporary Iran. The research was conducted using a qualitative method and content analysis technique. The main problems discussed here were: Why do we construct a hero? What is the relationship between the phenomena of social malingering and constructing a hero in everyday life? Findings show the phenomenon such as social malingering and a hero construct in everyday life, in the mutual relationship and dialectic of attempt and failure, the inefficiency of social and political institutions, individuality cult, ideological morality, ontological insecurity and the reduction of social capital among others. It seems the social malingering and constructing a hero may be strategies for survival, especially the survival of honor and social acceptability in interactions and everyday life, the last type of social action and initiative to protect oneself and society.

    Keywords: social malingering, constructing a hero, survival strategies, everyday life, movie “A Hero”}
  • فریبا صدیقی*
    زمینه و هدف

    دین نقش مهمی در زندگی روزمره و فرهنگ مردم داشته است. به عبارت دیگر، دین راه و شیوه زندگی را به پیروانش می آموزد و پیروان با رعایت دستورالعمل های آن مرزهای هویتی و گروهی خود را از دیگر گروه ها مشخص می سازند. مقاله حاضر، با هدف بررسی اهمیت و نقش ارزش های دینی در زندگی روزمره و سبک زندگی ایرانیان از زمان انقلاب مشروطه تاکنون نگاشته شده است. 

    روش و داده ها:

     در پژوهش حاضر برای بررسی نقش دین در زندگی روزمره مردم، رویکرد تاریخ فرهنگی به کار گرفته شده است. براساس این رویکرد، به مطالعه سفرنامه ها، خاطرات افراد و مدارک به جامانده از زمان مشروطه تا دوران حاضر پرداخته شد. 

    یافته ها

    در مقاطعی از سلسله های قاجار و پهلوی، با وجود اعمال سیاست هایی از بالا، دین همواره در زیست-جهان مردم در حوزه های پوشش، تغذیه، باور به نذر و شفای بیماران نقش داشته است.  در دهه های اخیر، حضور دین در برخی از عرصه های زیست-جهان مردم کمرنگ تر شده است. 

    بحث و نتیجه گیری

    جامعه با عرفی شدن زندگی روزمره و کاهش نقش برخی از احکام و اعتقادات دینی در سبک زندگی مردم و به ویژه جوانان مواجه گردیده است. با این وجود، بن مایه های دینی جامعه همچنان نفوذ نیرومندی در میان مردم دارند. به گونه ای که شخصیت های مذهبی (ایمه اطهار) هم چنان برای مردم ارزشمند هستند و مقدسات مورد احترام مردم هستند. پیام اصلی: گرچه نشانه هایی از عرفی شدن در میان مردم مشاهده می شود اما همچنان دین باوری و احترام به مقدسات و ارزش های دینی در میان ایرانیان از نقش و اهمیت بالایی برخوردار است. حضور گسترده مردم در مراسم عزاداری ماه محرم، پیاده روی اربعین، جشن های مذهبی، تمایل به زیارت بقاع متبرکه نشانه هایی از اهمیت احترام به دین در زندگی روزمره و حیات مردم است. دین با تقویت انسجام اجتماعی در میان گروه ها و افراد مختلف، نقشی حیاتی در جامعه ایفا می کند و حفظ ارزش های دینی مشترک در جامعه حایز اهمیت است.

    کلید واژگان: دین, اعتقادات دینی, زندگی روزمره, رویکرد تاریخ فرهنگی, مشروطه تا دوران حاضر}
    Fariba Seddighi *
    Background and Aim

    Religion has played an important role in people's daily life and culture. Religion teaches the way of life to its followers, and the followers define their identity and group boundaries from other groups by following its instructions. This paper aims to examine the significance and role of religious values in the everyday life of Iranians since the constitutional revolution in Iran. 

    Methods and Data: 

    This research adopts a cultural history approach to explore the influence of religion on people's daily practices and behaviors. It relies on primary sources such as travelogues, logbooks, diaries, and historical documents from the constitutional revolution to the present day. 

    Findings

    The results indicate that religion was a prominent aspect of people's daily life during the Qajar and Pahlavi eras. Religious teachings affected various domains of life such as clothing, food, drink, and health. However, since the 1980s, the role of religion in some areas of people's everyday life has declined. 

    Discussion and Conclusion

    The society has witnessed a decrease in the adherence to some religious rules and beliefs among people, especially the youth. Nevertheless, the religious foundations of the society remain strong and influential. Religious values and symbols are still respected by most people, who participate in Muharram mourning ceremonies, religious festivals, and pilgrimages to holy shrines. Key Message: Religious faith and reverence for sacred things and values remain widespread among Iranians, despite the decline of religion in some aspects of their lifestyle in recent decades. Many people participate in Muharram mourning ceremonies, religious festivals, and pilgrimages to holy shrines. Religion plays a vital role in society by fostering social cohesion among different groups and individuals. Therefore, it is important to uphold common religious values in the society.

    Keywords: Religion, Religious beliefs, Everyday life, Cultural history, Constitutional Revolution}
  • سید مانی صمدانی، میترا حبیبی، رضا صمیم*
    مقدمه

    پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه بازی شهروندان در فضاهای عمومی می تواند موجد فضای زیسته باشد و پیامدهای این کنش ها چیست. در فضای اجتماعی که درون رابطه جدلی سه گانه فضای دریافته (عمل فضایی)، فضای پنداشته (فضای بازنمایی) و فضای زیسته (بازنمایی های فضا) تولید می شود، قدرت از طریق اعمال نیروهای خود درصدد است تا با تولید فضای ایدیولوژیک، امکان های فضای دریافته را پوشش دهد، الگوهای زیستن را تنظیم و کنترل و کنش ها را قابل پیش بینی کند. در مقابل، شهروندان با کنش های خلاقانه خود (که بازی می تواند گونه ای از این کنش ها باشد) و کشف ظرفیت های پوشیده شده فضای دریافته، فضای زیسته خود را تولید می کنند.

    روش

    این پژوهش کیفی در پارادایم انتقادی-تفسیری و با رویکردی پدیدارشناختی انجام پذیرفته است. از روش اسنادی برای تبیین مولفه های بازی و فضاهای عمومی و مدل مفهومی بیانگر مناسبات این دو استفاده شد. گردآوری اطلاعات بازیگران و فضای ورودی باغ فردوس با مشاهده عمیق و مصاحبه در میدان پژوهش صورت گرفت تا تفسیری نوین از کنش های بانشاط و درعین حال انتقادی ارایه شود.

    یافته ها

     مطالعه میدان پژوهش بر اساس مولفه های سازنده پدیده بازی بیانگر آن است که شهروندان از خلال بازی های خود موقعیت های خودخواسته را در فضا مستقر می کنند. در این فرآیند، شهروندان (شهروند بازیگران) با استفاده نامتعارف از ابزار و میانجی های موجود در موقعیت رسمی، استقرار قواعد جدید و برهم زدن زمان خطی موقعیت های بازی را مستقر و کنش های خود را محقق می کنند.

    نتیجه گیری

    از آن جایی که بازی خلاقانه موقعیت های رسمی فضا را بر هم می زند و موقعیت بازی را مستقر می کند، نظیر سایر کنش های خلاقانه موجب تولید موقعیت های خودخواسته درون دیالکتیک فضای دریافته و پنداشته (ایدیولوژیک) و در پی آن تولید فضای زیسته می شود. در حیات شبانه فضاهای عمومی، کاهش نظارت های رسمی امکان تولید موقعیت بازی را فراهم می آورد. تعیین قلمرو، اجتماع پذیری و آموزش، مقاومت در مقابل موقعیت های رسمی و نظم حاکم (سیستمی و ساختاری) و بازنمایی هویت گروه های بازیگر، پیامدهای کنش های بازی گونه درون این فضاها هستند.

    کلید واژگان: بازی, تهران, تولید فضای اجتماعی, زندگی روزمره, فضای عمومی شهری}
    Seyed Mani Samadani, Mitra Habibi, Reza Samim *
    Introduction

    Urban spaces have the capacity to spatially assemble different and even contradictory forces of the public sphere. The relationships between these contradictory forces, one dominated by power and the other exercised by people, lead citizens to take creative actions to change and transform the structure created in urban spaces. “How can the play of citizens in the public space of the city produce the lived space and what are the consequences?” is the main question of this research. In Lefebvre’s theory of the production of space, space is in a process of dialectical relations between perceived space, conceived space and lived space. Power always tries to cover the merits of the perceived space by its forces and produces the conceived space. In contrast, citizens create the lived space through their creative actions. Citizens can choose the public space as their own playground (place of their play) and construct new situations beyond the formal situations of the space. The concept of play suggests an action in a specific time and place, through established rules built on the core of pleasure, which can also change the formal situation of the space by using the tools unusually and changing and reshaping the rules themselves. In this process, the nature of excitement flows through the game and makes the players return to it more and more. Therefore, the game is one of the creative actions that are able to create new orders and arrangements in the public space to construct the lived space.

    Methods

    The current research is based on an interpretive-critical paradigm, which is based on a phenomenological approach to explore the ways and reasons for which the citizens of Tehran choose to use the perceived space and find it. The method is a documentary study for theoretical concepts and identifying the components and configurations of the concepts. The field study in the open space at the entrance of Bagh-Ferdows includes in-depth observation by the researchers and open interviews with the citizens (the actors) who are actively present in the field and identified using the components and qualitative indicators found in the first step of the documentary study to achieve a novel interpretation of the pleasing actions as well as the critical ones.

    Findings

    Studies done in the case of this research show that citizens in urban spaces play in relation to one aother and the factors of that space in order to create their desired situations. This process of playing can change the territories of the space, foster the process of sociability, specify the demands of marginal groups and represent citizens’ resistance against the order of conceived space.

    Concolusion: 

    The results suggest that citizens can produce their living space in the urban public space through their games, as the process of creative playing changes the formal situation and realizes the game situation, which is similar to what people do in the production of living space through other actions. In the nightlife of the city, these actions use the possibilities of the lack of surveillance and construct the lived space. The socialization, the specification of the areas forbidden by the power (political - economic forces through the system and socio-cultural through the structure), the creation and exhibition of the desired identity by the citizens, the resistance to the formal order and the leisure are the consequences of the games observed and studied in the given public space.

    Keywords: Play, urban public space, production of the space, everyday life, Tehran}
  • نیلوفر باغبان مشیری*، عباس کاظمی، کامران ربیعی، زهرا احمدی پور

    پژوهش حاضر در رویکردی مردم نگارانه و انتقادی و با استفاده از رهیافت هانری لوفوردر تحلیل فرایند تولید فضا، به مقایسه طبقاتی این تجربه در میان زیست کنندگان فضای شهری تهران پرداخته است. تجربه بیگانگی به مثابه رابطه ای مختل شده و ابزاری در برابر رابطه ای به منزله هدف فی نفسه و به معنای تملک در برابر مالکیت تعریف شد. سه فضای بازار بورس، مجموعه دریاچه خلیج فارس و باملند و محله خلازیر به مثابه نمایندگانی از فضاهای انتزاعی و انضمامی و سه گانه های فضایی لوفور انتخاب شدند. داده های چندگانه شامل مشاهده، عکس، مصاحبه های شخصی، داده های پژوهش های قبلی و مردم نگاری ها، مستندهای ویدیویی، اسناد سازمانی، گزارش های مطبوعاتی و پیمایش آنلاین درباره هر فضا جمع آوری شد، به شیوه تفسیری و استقرایی تحلیل، کدگذاری و مقوله بندی شد و در تحلیل فرمی، کارکردی و ساختاری استفاده شد. نتایج مطالعه نشان می دهد، تجربه بیگانگی با دیگری، خود، کار، فضای شهری و زندگی روزمره، تجربه مشترک میان زیست کنندگان این فضاها و با نظم فضایی مرتبط است، اما در مرکز و حاشیه معانی متفاوتی می یابد و به شیوه متفاوتی در آگاهی روزمره ادغام می شود. تجربه بیگانگی در مناسبات تولید، به بی معنایی کار، بازار رقابتی و کالایی شدن مربوط می شود و تجربه ای در مقیاس جهانی است؛ درحالی که تجربه بیگانگی مرتبط با ساختار سیاسی و فرهنگی به ویژگی های خاص شهر تهران وابسته است. جلوه های متنوع زندگی روزمره در کنار ممنوعیت ها، هراس ها و شکاف ها، مانع از شکل گیری آگاهی جمعی و درنتیجه تلاشی جمعی برای بیگانگی زدایی می شود. مومنت های زندگی روزمره در سطوح متفاوتی از واقعیت اجتماعی ممکن است رهایی بخش عمل کنند و در سطحی بالاتر عقیم بمانند.

    کلید واژگان: تهران, بیگانگی, تولید فضا, زندگی روزمره, هانری لوفور}
    Niloufar Baghban Moshiri *, Abbas Varij Kazemi, Kamran Rabiei, Zahra Ahmadipour

    Such issues as authoritative space design, unproductivity of urban management, and the inability of urban space to facilitate the emergence of differences and transfer of meaning lead to the experience of alienation in the daily life of the residents of Tehran. Taking an anthropological and critical approach and applying Henri Lefebvre’s theory of production of space, this research compared class experience of alienation among the residents of Tehran. Alienation was defined as an instrumental relationship against a relationship for its own sake and appropriation against ownership. Space of stock market, Khalij Fars Lake and Khalazir neighborhood were selected as representatives of abstract and concrete spaces as well as Lefebvre’s trialectics of space. Multiple data were collected through observation, photos, personal interviews, previous studies and ethnographies, documentaries, organizational documents, press reports and online survey about every space. The data was coded, categorized, and analyzed interpretatively and inductively through formal, functional, and structural analysis. The study showed that alienation with others, self, labor, urban space, and everyday life, is a common experience between all classes and is related to the spatial order of the city, but it finds different meanings in the center and the periphery and is integrated in the everyday consciousness in a different way. Alienation in relation of production is experienced in the meaningless work, competitive market, and commodification are common experiences on a global scale, while political and cultural alienations depend on the specific characteristics of Tehran. The moments may be liberating at a level of social reality and remain fruitless at a higher level. The diverse manifestations of daily life, along with prohibitions, fears, and gaps, prevent the formation of collective consciousness and, as a result, a collective effort to de-alienation.

    Keywords: alienation, production of space, Everyday Life, Urban space}
  • نیلوفر باغبان مشیری*، عباس کاظمی، کامران ربیعی، زهرا احمدی پور
    واقعیت زندگی روزمره و ضرباهنگ های درهم تنیده آن رابطه ای متقابل با فرایند تولید فضای شهر و قدرت های دخیل در آن دارد. پژوهش حاضر تلاش می کند به این پرسش ها پاسخ دهد که ضرباهنگ زندگی روزمره در شهر تهران چگونه تجربه می شود و این ضرباهنگ با تولید فضای شهری چه رابطه ای دارد. با استفاده از روش ضرباهنگ کاوی و مردم نگاری و رفت وبرگشتی بین واقعیت و نظریه و سطح خرد و کلان، سه فضای انتخاب شده (بازار بورس، دریاچه خلیج فارس و محله خلازیر) و استفاده از نظریه تولید فضای هانری لوفور مشخص شد که دولت اقتدارگرا و حاکمیت آمرانه شهری، فرهنگ چندپاره، نظم پولی تحت تاثیر تقسیم جهانی کار و ناکارآمدی محلی به همراه طبیعتی اسطوره پردازی شده، از طریق درساژی به وسعت یک شهر، ضرباهنگ زندگی روزمره زیست کنندگان آن را در تداخلات پیچیده ای رقم می زند و همزمان از آن متاثر می شود. در کنار شکاف های عمیق اجتماعی و طبقاتی، که خود از جلوه های متنوع زندگی روزمره برمی آید، آن چه زیست کنندگان فضای شهر تهران را به هم پیوند می دهد، حضور ضرباهنگی از انتظار در حیات روزمره آنان است؛ انتظار برای امری که نویدبخش سعادت است و هرگز محقق نمی شود.
    کلید واژگان: ضرباهنگ کاوی, تولید فضا, زندگی روزمره, درساژ}
    Niloufar Baghban Moshiri *, Abbas Kazemi, Kamran Rabiei, Zahra Ahmadipour
    Everyday-life reality and its interwoven rhythms, is in a mutual relation with the process of production of space. Current study aims to discover the quality of everyday-life rhythm in Tehran and its connection to the production of space. Applying rhythmanalysis, ethnography and a reciprocation between theory and facts as well as micro and macro levels, a sample of three spaces of city (stock market, Khalije Fars Lake and Khalazir neighborhood) was analyzed through Henri Lefebvre’s approach of production of space. The findings declares that authoritative governance of city, fragmented culture, monetary order defined by international division of labor and local inefficiency and mythologized nature manipulate everyday-life rhythm through dressage and is affected by it simaltenaously. Diverse forms of everyday-life leads to deep social and class gaps, but what embraces all the narrators is a rhytm of expectation in their everyday-life; an expectation for a promising event which never takes place.
    Keywords: Rhythmanalysis, Production of Space, Everyday-life, Dressage}
  • سیده عفت ابراهیمی، سیاوش قلی پور*، همایون مرادخانی

    پژوهش حاضر به تحلیل جایگاه مطالعات فرهنگی در ایران از خلال مقالات منتشرشده در فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات در فاصله زمانی 1392- 1396 می پردازد. مبنای نظری مقاله مبتنی بر دسته بندی کریس روجک است که این حوزه از دانش را به چهار برهه ملی- مردمی، متنی- نمایشی، جهانی-پساذات باوری و حکومت مندی و سیاست تقسیم می کند. روش مورد استفاده «فراتحلیل کیفی»، و فن گردآوری داد ه ها  مبتنی بر بررسی اسناد است. یافته ها نشان می دهد که از 156 مقاله بررسی شده، 97 مقاله در حوزه متون فرهنگی، 25 مقاله در حوزه فرودستان، 8 مقاله در باب زندگی روزمره، 7 مقاله در تحلیل فرهنگ عامه، 4 مقاله مربوط به سیاست گذاری فرهنگی و 14 مقاله نیز سایر مباحث را در بر می گیرند. مضمون مقالات بیانگر آن است که مطالعات فرهنگی در ایران تمایلی به بازنمایی و نمایندگی صداهای خاموش ندارد؛ به بافت و زمینه وقعی نمی نهد؛ انتزاعی است و جامعه هدف آن طبقه متوسط تهران. این در حالی است که کشور ایران دارای طیفی از گروه های اجتماعی مختلف با تجربه شکل های چندگانه نابرابری هم در حوزه سیاست بازتوزیع و هم در قلمرو سیاست بازشناسی است. از این حیث، به نظر می رسد اغلب این مطالعات به سیاست زدایی از جامعه و مردم محدود می شوند و چندان به مداخله راه نمی برند. ولی این تمام داستان نیست. برای مثال،  با این که در دو دهه اخیر تغییرات اجتماعی چشمگیری رخ داده است و بخش مهمی از زندگی ما متاثر از فرآیندهای پیچیده اقتصادی و سیاسی است، اما این حوزه از دانش کماکان در پی مطالعات متنی است و التفاتی به چگونگی تغییر در سطح واقعیت مادی زندگی روزمره ندارد. مهم تر از همه این که مطالعات فرهنگی در ایران تاکنون نتوانسته سنت پژوهشی خاصی را دنبال کند و از این رهگذر هنوز به خلق مطالعات فرهنگی ایرانی که ذاتی این شیوه از اندیشه است دست نیافته است.

    کلید واژگان: زندگی روزمره, سیاست گذاری فرهنگی, فرودستان, فرهنگ عامه, متون فرهنگی}
    Sayedeh Efat Ebrahimi, Siavash Gholipoor *, Homayom Moradkhani

    The present study analyzes the position of cultural studies in Iran through articles published in the quarterly journal of cultural studies and communication in the period 2013-2017. The theoretical basis of the research was the views of Chris Rojek, who divides this field of knowledge into four periods: national-popular, textualtheatrical, global post-belief, and governance and politics. Qualitative meta-analysis was used and the data collection technique was document review. According to findings, out of 156 papers reviewed, 97 papers are in the field of cultural texts, 25 papers are about the marginalized, 8 articles are about daily life, 7 articles are about the analysis of popular culture, 4 articles are about cultural politics, and 14 articles cover other topics. The content of the articles indicates that cultural studies in Iran does not tend to represent silent voices; does not pay much attention to context and texture; It is abstract and the study population is the middle-class people of Tehran. Meanwhile, Iran has a range of different social groups with experience of multiple forms of inequality both in the field of redistribution policy and in the realm of recognition policy. In this sense, most of these studies seem to be limited to depoliticizing society ،and do not intervene much. But that is not the whole story. Although significant changes have taken place in the last two decades and an important part of our lives is affected by complex economic and political processes, this area of knowledge still seeks textual studies. It does not pay attention to how it changes at the level of the material reality of everyday life. Finally, cultural studies in Iran have not yet been able to follow a particular research program and It has not yet achieved the creation of Iranian cultural studies that is inherent in this thought.

    Keywords: cultural studies, cultural policies, cultural text, everyday life, the marginalized people, Popular Culture}
  • راضیه خزاعی، مجید موحد مجد*

    نذر یک رفتار آیینی و دینی است و اگرچه در بسیاری از ادیان، به عنوان یک کنش دینی بااهمیت حضور دارد، اما در بین شیعیان، نذر با زندگی روزمره مردم نیز درآمیخته و همچون سایر رفتارهای دینی، هم در بافت اجتماعی و فرهنگی و هم در بافت ذهنی کنشگران، حضور و معنای مستقلی دارد. نذر یک رفتار آیینی - دینی خودخواسته، خلاقانه و در مواردی ممکن است حتی کاملا ابداعی و منحصربه فرد باشد. با تصمیم به انجام نذر، قراردادی بین فرد نذرکننده و امر قدسی منعقد می شود و معمولا تا زمانی که نذرکننده اقدام به ادای نذر خود نکند، با نظام اجتماعی و فرهنگی پیوندی ندارد و به تمامی درونی، ذهنی و معنایی است. اما به محض اینکه فرد نذرکننده اقدام به ادای نذر می کند، نذر از ساحت یک امر ذهنی به یک برساخته فرهنگی و اجتماعی و حتی دینی ارتقا پیدا می کند و از ساحت یک امر خودخواسته به یک منسک، یک کنش اجباری دینی و یک رفتار دینی تبدیل می شود. با وجود این نذر به عنوان یک رفتار آیینی، در بستر فرهنگی برساخته می شود. در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری و نگاهی مردم شناختی، معنای نذر به عنوان یک رفتار آیینی در فرهنگ مورد واکاوی قرار گیرد. به این منظور نگاه تاریخی به نذر مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است با مروری بر سابقه فرهنگی نذر، معنای این آیین در حیات انسان امروز تحلیل گردد. تاکید این پژوهش بر جایگاه نذر در بین زنان تهرانی است و تلاش شده است با مطالعه معنای نذر در تجربه زیسته زنان ساکنان شهر تهران، برساخت های ذهنی زنان درباره نذر بر اساس مفهوم «امنیت»، هراس از ناشناختگی جهان و ناامنی  ناشی از رویدادهای ناشناخته، مبهم و هراسناک مورد تحلیل قرار بگیرد.

    کلید واژگان: نذر کردن, مطالعه کیفی, پدیدارشناسی, تحلیل تماتیک, جامعه شناسی دین, دین و زندگی روزمره, امر قدسی, تیپ ایده آل, شعائر شیعی}
    Razieh (Giti) Khazaie, Majid Majd Movahhed *

    Vow is a ritual and religious behavior and although it is important as a religious act in many religions, but among Shiites, vow is also integrated with the daily life of the people and like other religious behaviors, both in social and cultural context. It is a voluntary ritual-religious behavior, and and in some cases might be completely innovative and unique. By deciding to make a vow, a contract is made between the person and the sacred, and usually has no connection with the social and cultural system until he/she makes his vow. It is entirely internal, mental and semantic. But as soon as the person makes the vow, the vow rises from a mental matter to a cultural and social construct. Nevertheless, vows are made in a cultural context as a ritual behavior. In this article, an attempt has been made to analyze the meaning of vows as a ritual behavior from an anthropological point of view. For this purpose, the historical view of vows has been analyzed and an attempt has been made to analyze the meaning of this ritual in everyday life by reviewing the cultural history of vows. The emphasis of this study is on the position of vows among women in Tehran. In this article, we will try to study the meaning of vows in the lived experience of women living in Tehran, women's mental constructs about vows based on the concept of "security", fear of world ignorance and insecurity caused by unknown, vague and frightening events. This study was performed using interpretive phenomenological method.

    Keywords: vowing, qualitative study, Phenomenology, thematic analysis, anthropology of religion, religion, everyday life, The Sacred, Ideal Type, Shiite rituals}
  • احسان آقابابایی*، جمال محمدی
    این مقاله می کوشد تلاش سوژه ایرانی برای بازنمایی/ برساخت فردیت خویش در فضای مجازی را مطالعه کند. برای انجام این کار، به منظور فهم چگونگی تولد و رشد سوژه ایرانی، نخست شرحی موجز از تولد سوژه مدرن و سیر دگردیسی مفهومی و انضمامی آن، به ویژه در مدرنیته متاخر، به دست داده است؛ سپس با اتکا بر تحلیل نشانه شناختی تصاویر بازنمودشده در فضای مجازی سویه های گوناگون تجلی سوژگی ایرانی را مطالعه کرده است. نتایج نشان می دهد که سوژه ایرانی در تلاش برای تحقق فردیت خویش در روزگار حاضر درست در کشاکش رودررویی با همان ریسک ها، بیم ها و تلاطم هایی است که زندگی روزمره او را دستخوش چندپارگی، نوسان، بیم زدگی و تعارض کرده اند. این سوژه به رغم آن که قدرت انتخاب بیشتری در زندگی روزمره پیدا کرده است، در مواجهه با مناسک، شعایر، فضاهای جمعی و دیگری فربه توان اش برای شکوفایی خویشتن تحلیل رفته است. سترون شدن زندگی روزمره در وضعیت واقعی جامعه ایران و تلاش سوژه ها برای احیای آن در جهان مجازی به خلق شکلی از زندگی انجامیده است که از دل آن سوژه هایی سرخورده، ازهم-گسیخته، تسلیم به دیگری، محوشده در مناسک و واپس رفته به کودکی سر بر آورده اند.
    کلید واژگان: سوژه, فردیت, زندگی روزمره, مناسک, فضای آنلاین, دیگری فربه}
    Ehsan Aqababaee *, Jamal Mohammadi
    This article tries to study the Iranian subject's attempt to represent / construct her/his individuality in cyberspace. For doing so, in order to interpret the birth and development of Iranian subject, we have first introduced a brief description of the emergence of modern subject and its conceptual and concrete transformation, especially in late modernity; then we have analyzed the different dimensions of this embodied self-actualization by way of semiotic interpretation of images in virtual space. The findings showed that Iranian subject, in attempting to pursue the project of self-actualization in this era, has exactly encountered the same risks, ambivalences and contractions that have made his everyday life interrupted, conflicting and contradictory. Although this subject has achieved a variety of options to choose in the sphere of everyday life, but has lost his ability to self-actualization in the face of rituals and big other. The sterilization of everyday life in the real world in Iran and the attempt of individuals to revive it in virtual space has caused a life form in which interrupted subjects are born.
    Keywords: subject, Individuality, everyday life, rituals, online space, The Other}
  • شیوا پروائی، مجید کوششی*

    در این پژوهش، تجربه زیسته سالمندان در مواجهه با پاندمی کووید-19 به عنوان یک تجربه اجتماعی و مخاطره آمیز، مورد واکاوی قرار گرفت و مهم ترین تغییرات زندگی روزمره سالمندان استخراج شد. روش این مطالعه مبتنی بر طرح پژوهش کیفی است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با سالمندان (و یا فرزندان آن ها) و برای تحلیل داده های کیفی از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد سالمندان در زندگی روزمره، تغییرات چندگانه ای را تجربه کرده اند. این تغییرات در قلمروهای اقتصاد، سلامت جسمی، سلامت روانی و مناسبات خانوادگی و اجتماعی بوده است. نتایج روایتگر آن است که مسایل سالمندان در دوره پاندمی کووید-19، فردی نیست بلکه خانوادگی و اجتماعی است. این موضوع به اهمیت خانواده و تعاملات بین نسلی در زندگی روزمره سالمندان برمی گردد. علاوه بر این، پیامدهای این دوره بر زندگی روزمره سالمندان فقط شامل تاثیرات مستقیم آن نیست بلکه پیامدهای غیرمستقیمی نیز داشته است. در این زمینه می توان به پیامدهای اقتصادی کرونا بر زندگی شغلی فرزندان (عمدتا جوانان) اشاره کرد که نه تنها به کاهش حمایت گری از والدین سالمند منتهی شده بلکه اضطراب و نگرانی سالمندان را نیز به دنبال داشته است. همچنین می توان به افت سرمایه سلامت سالمندان و مرگ هایی اشاره داشت که ناشی از تاخیر در پیگیری وضعیت سلامت و درمان است. سالمندی، تجربه ای اجتماعی و نابرابر است و انجام این دسته از مطالعات در راستای سیاست گذاری اجتماعی سالمندی و خانواده بسیار سودمند است.

    کلید واژگان: سالمندان, زندگی روزمره, جامعه مخاطره آمیز, تغییرات اجتماعی, مطالعات سالمندی, مطالعات خانواده}
    Shiva Parvaei, Majid Koosheshi *

    Changes in the Everyday Life of the Older persons during the Covid-19 Pandemic; A Qualitative StudyShiva Parvaei[1]Majid Koosheshi[2] AbstractIn this study, the lived experience of the older persons in the face of the Covid-19 pandemic as a social and risk experience was analyzed and the most important changes in the everyday life of the elderly were discovered. The method of this study is based on a qualitative research design. To data collection has been used from semi-structured interviews with the elderly (or their children) and thematic analysis technique to analyze qualitative data. The results show that older persons have experienced multiple changes in their everyday life. These changes have been in economic dimensions, physical health, mental health and family and social relations. The results indicate that the issues of the elderly in the Covid-19 pandemic period are not only individual but also family and social issues. This matter refers to the importance of family and intergenerational interactions in the everyday life of the elderly. In addition, the consequences of this period on the everyday life of the older persons include not only direct effects but also indirect consequences. In this regard, we can point to the economic consequences of Covid-19 on the working life of youth and adult children, which not only led to a decrease in children's support for older parents but also led to their anxiety and worry. In addition, we can point to a decline in the health capital of the older persons and deaths which is due to the delay in following up on health status and treatment. Ageing is a social and unequal experience and these studies are very useful for the social policy of ageing and family. Keywords: Older Persons, Everyday Life, Risk society, Social Changes, Ageing Studies, Family Studies.    [1] . PhD in Sociology, , Faculty of Social Sciences, University of Tehran.[2] . Assistant Professor of Demography, Faculty of Social Sciences, University of Tehran.

    Keywords: Ageing Studies, Family Studies, everyday life, Risk society, social changes, family relations}
  • بهارک محمودی*، عباس وریج کاظمی
    این مقاله با هدف مطالعه ای انتقادی بر کتاب «زندگی روزمره تهی دستان شهری (1390-1392)» نوشته علیرضا صادقی نوشته شده است. کتابی که حاصل پژوهش مقطع دکترای نویسنده است و اولین چاپ آن به پاییز 1397 بازمی گردد.  این کتاب از مجموعه آثاری به‎شمار می رود که در سنت نظری-روشی آصف بیات نوشته شده و به گفته نویسنده در ادامه کتاب «سیاست های خیابانی» بیات که در سال 1997 میلادی نوشته شده، خوانش‎پذیر می شود. در این نوشته تلاش کرده ایم با رویکردی  توصیفی- تحلیلی به نقد ساختاری و محتوایی کتاب حاضر بپردازیم. حاصل اینکه کتاب به لحاظ ساختاری، وفادار به اصول پژوهشی است و حاوی نتایجی بسیار مهم در شناخت تهی دستان شهری در دهه 90. اما با این حال، نتایج حاصل از این مطالعه انتقادی نشان می دهد که هرچند اطلاعات و شواهد ارایه شده در کتاب که با روشی مردم نگارانه تحلیل شده اند، حکایت از عمق و ابعاد گسترده انجام این تحقیق دارند، اما واقعیت این است که کتاب از نمونه اصلی خود یعنی «سیاست های خیابانی» پا فراتر نگذاشته است. همچنین بی توجهی و کم رنگ نشان‎دادن نقش تهی دستان در بازتولید موقعیت فرودستی و بی نظمی های شهری نکته ای است که در طراحی و جمع بندی کتاب حاضر به چشم می خورد.
    کلید واژگان: زندگی روزمره, تهی دستان, تهی دستان شهری, شهر, مقاومت, نولیبرالیسم}
    Baharak Mahmoodi *, Abbas Varij Kazemi
    This article has been written with the aim of critical study on the book "Everyday Life of Urban Precariat (2013-2011)" written by Alireza Sadeghi.  This book is considered as a collection of works written in the theoretical-methodological tradition of Bayat and according to the author, it is readable in the continuation of Bayat's book "Street Policies" which was written in 1997. The results of this critical study show that although the information and evidence presented in the book, which has been analyzed in an ethnographic manner, indicate the depth and breadth of this research, the fact is that the book is one of its original examples of "street politics". He has not stepped beyond. Also, showing the negligence and insignificance of the role of the poor in reproducing the inferiority situation and urban irregularities is a point that can be seen in the design and summary of the present book.
    Keywords: everyday life, The Urban Precariat, The City, The Resistance, neoliberalism}
  • محمد عباس زاده*، سجاد مسگرزاده
    در مقاله حاضر، کتاب شهرها و مصرف (Cities and Consumption) اثر مارک جین (Mark Jayne) با ترجمه  فارسی مرتضی قلیچ مورد نقد و بررسی قرار گرفت. از مزایای این کتاب می توان به ارایه دیدگاه ها، نظریات، پیشینه ها تجربی، اسناد و مورد پژوهی های مختلف در مورد شهر و مصرف اشاره کرد. ترجمه و نگارش کتاب، علیرغم ارایه اطلاعات مهم پیرامون شهرها و مقوله ی مصرف، حاوی انتقاداتی است؛  که از جمله ی آن می توان به رغم چاپ دوم کتاب، به غفلت از ویرایش ادبی متون ترجمه شده و دقت کم در ترجمه محتوایی متون لاتین اشاره داشت؛ تا جایی که برخی از قسمت های ترجمه شده،  با متن اصلی کتاب همخوانی قابل قبولی ندارد. همچنین، در ارتباط با محتوای کتاب، تبیین جامعی از رابطه شهر و مصرف و ادعاهای مطرح شده صورت نگرفته است؛ به عبارتی کتاب موردبررسی، پیشفرض های نظری و روش شناختی ندارد و عناوین فصل ها حول ادعای اصلی انسجام پیدا نکرده اند. جین، جایگاه مصرف و مصرف کننده را نتواسته است در رابطه بین ساختار اقتصاد سیاسی و شکلگیری شهر مدرن و جامعه مصرفی تبیین کند. ادعایی که در اغلب بخش های کتاب دنبال یا اثبات نمی شود. همچنین از آنجایی که کتاب مربوط به سال 2006 می باشد، اطلاعات آماری و پیشینه های تجربی مورد استفاده به روز نیستند.
    کلید واژگان: مصرف, شهر مدرن, شهر پست مدرن, هویت, زندگی روزانه}
    Mohammad Abbaszadedh *, Sajjad Mesgarzadeh
    In the present article, the book " Cities and Consumption" written by Mark Jayne with a Persian translation by Morteza Ghalich was critically reviewed. Among the advantages of this book, we can refer to the views, theories, empirical backgrounds, case studies about the city, and consumption. The translation and writing of the book, despite providing important information about cities and consumption categories, need some critics, including the fact that despite the second edition of the book, the literary editing of translated texts was ignored and the inaccurate translation from the original texts is considerable. To the extent that some of the translated parts are incompatible with the original text of the book. Also, the content of the book does not provide a comprehensive explanation of the relationship between cities. In other words, the book has no theoretical or methodological presuppositions and the chapters are not formulated based on the main aim of the book. Jayne failed to explain the consumer and consumption status in the relationship between the structure of the political economy and the formation of the modern city and consumer society. He only considers consumption as an independent variable that is used by the consumer as a tool in shaping the modern city and everyday life; A claim that is not followed or substantiated in most parts of the book. Also, since the book is released in 2006, the statistical information and empirical backgrounds are not up to date.
    Keywords: Modern city, Postmodern City, identity, everyday life}
  • علی حسینی*، جهانبخش خرمی

    هرمنوتیک علمی است که قدمتی به درازای تاریخ بشریت دارد، چرا که با فهم و تفسیر و قضاوت در زندگی روزمره انسانها جاری است. پیش فرض ها که همان دانسته ها و تجربه ها و زیست جهان انسانها از گذشته تا حال است یکی از ارکان اصلی در هرمنوتیک گادامر می باشد. به طور کلی عناصر و کلید واژگان هرمنوتیک فلسفی گادامرکه همان فهم فهم است ؛ ماهیت شناسی و پدیدار شناسی فهم به جای معرفت شناسی ، روشمند نبودن فهم ، حادثه و رخداد بودن فهم ، تاریخمندی ، زمانمندی ، زبان ، تولیدی بودن نه باز تولید، پیش فرض ها ، کاربردی بودن و اطلاق فهم ، افق و توافق ، نسبیت فهم(پلورالیسم معنایی)، بازی ، دیالوگ و گفتگو ، دیالکتیک ، عمل پیش افکنی ، دوری بودن فهم و میزان گشودگی را شامل می گردد. گادامر به پیروی از هایدگر فهم را حالت بنیادین دازاین(وجود انسان) می داند. و به جای دوگانه سوژه-ابژه ، طرحواره سوژه-سوژه را مطرح می کند. چرا که گادامر اعتقاد دارد مقوله هایی مثل فهم و انسان و تاریخ و به طور کلی علوم انسانی را نمی شود با روش دکارتی سوژه-ابژه در علوم طبیعی مقایسه کرد وکشف نمود بلکه ، چون جنس علوم انسانی متفاوت از علوم طبیعی است -یعنی سیال بودن و غیر چارچوب مند بودن - بنابراین روش معمول به کار گرفته شده در علوم طبیعی را نمی توان در علوم انسانی به کار برد، چون اساسا کارایی ندارد، بلکه ناروش دیالکتیک باید برای واقعه فهم بکار رود.

    کلید واژگان: گادامر, هرمنوتیک, پیش فرض, فهم, زندگی روزمره}
    Ali Hoseini *, Jehanbakhsh Khorami

    Assumptions, which are the same as knowledge, experience, and human biography from the past to the present, are one of the main pillars of Gadamer hermeneutics. In general, the elements and key words of Gadamerke's philosophical hermeneutics are the same as understanding; The nature and phenomenology of understanding instead of epistemology, the methodical nature of understanding, the event and occurrence of understanding, historicity, temporality, language, productivity, not reproduction, presuppositions, applicability and application of understanding, horizon and agreement, relativity of understanding ( Includes semantic pluralism, play, dialogue, dialectics, the act of anticipation, distance of understanding, and degree of openness. Following Heidegger, Gadamer considers understanding to be the fundamental state of Dasein (human existence). And instead of the subject-object duality, it introduces the subject-subject schema. Because Gadamer believes that categories such as understanding, man, history, and the humanities in general cannot be compared and discovered with the Cartesian method of object-object in the natural sciences, but because the humanities are different from the natural sciences, that is, fluid. And non-framing - so the usual method used in the natural sciences cannot be used in the humanities, because it is essentially ineffective, but the dialectical ambiguity must be applied to the event of understanding. Also, according to Gadamer, presuppositions that play a colorful role in everyday life should be understood and communicated through dialectical dialogue so that we do not suffer from hasty judgments and prejudices. Gadamer,

    Keywords: Gadamer, Hermeneutics, Default, understanding, everyday life}
  • مریم فردوسی*، نعمت الله فاضلی

    انسان ها برای پیشبرد زندگی خود استراتژی های زبانی متعددی را به کارمی گیرند. این مسئله در جوامعی چون ایران که با توزیع نامتوازن قدرت روبه روست و ابزار قدرت در دسترس مردمانش به همین ابزار زبانی محدود می شود، بیشتر به چشم می خورد. علاوه بر آن نیز گروه‏ های خاص اجتماعی، مانند زنان، به واسطه خاص تر بودن شرایط اجتماعی و فرهنگی و سرمایه‏ های اندکی که در دست دارند، به طریق اولی به مکانیزم‏ های زبانی مختلف متوسل می شوند تا بتوانند در میدان هایی که سهم آن ها از قدرت ناچیز است، مناسبات قدرت را به نفع خود تغییر دهند. از همین روی هم دنیای زنانه با زبان تعریف می شود و این مقاله قرار است با بررسی کنش های زبانی زنان در بستر زندگی روزمره به کنه زبان زنانه و البته استراتژی های زبانی زنان پی ببرد و با روش کیفی و ترکیبی از مصاحبه گروهی در قالب گروه متمرکز[1]، تجربه زیسته و متونی مثل وبلاگ ها و رمان ها (در حد منابع کمکی) به این پرسش پاسخ دهد که زنان ایرانی در زندگی روزمره شان از چه استراتژی هایی برای اعمال قدرت در مقابل نابرابری ها و رسیدن به حداکثر منافع استفاده می کنند.

    کلید واژگان: کلیدواژگان زبان زنانه, استراتژی های زبانی, زندگی روزمره, قدرت و مقاومت, زبان شناسی جنسیت}
    Maryam Ferdosi *, Nematollah Fazeli

    People employ several linguistic strategies to make progress in their lives. In a society such as Iran where there is an imbalanced distribution of power, available means of power for people are limited to linguistic tools only, meanwhile due to their special social and cultural conditions as well as small amount of properties, specific social groups such as women resort to different linguistic mechanisms and strategies to change the power balance in their favor where their contribution to the authority is otherwise negligible.This is why the world of women is defined by language. This paper aims at examining the linguistic actions of women in the context of daily life to understand the spirit of their language as well as their verbal strategies. The study has used the qualitative method and a combination of focus group interviews, lived experiences, and texts like blogs and novels as supplementary reference to find out the strategies of women's language use to exercise power and resistance against inequalities in order to meet the most amounts of benefits in the social fields. As such, it has attempted to answer the main question of the article:  What strategies do women of Tehran use in their daily lives to exercise power and protect women against inequality in order to achieve maximum benefits?.

    Keywords: Women's Language, Language Strategies, everyday life, Power, Resistance, Gender linguistics}
  • اعظم راود راد*، منصوره حجاری، زهرا مجدی زاده
    رسانه های اجتماعی، فرصتی را در اختیار گروه های مختلف مردم قرار داده که بتوانند تجربه زندگی روزمره خود را بصری کنند. این بصری سازی زندگی روزمره توسط زنان اینفلیونسر در شبکه اجتماعی تصویرمحور اینستاگرام انجام می شود، در این مقاله، گفتمان غالب بازتولیدشده توسط این کاربران، موردمطالعه قرار گرفته است. با به کارگیری چارچوب مفهومی متشکل از نظریه تحلیل گفتمان فوکو، بازنمایی جنسیت باتلر و فرهنگ تصویری میروزیف، می توان با مطالعه تصاویر نمایش داده شده زنان توسط خودشان در اینستاگرام، به این سوال پاسخ داد که آیا این تصاویر، برساخت و گفتمان متفاوتی از جنسیت ایجاد کرده است یا در چارچوب همان گفتمان های غالب گذشته قرار می گیرند؟ به این منظور، 27 صفحه اینستاگرامی زنان اینفلیونسر با دنبال کنندگان بالای 500 هزار نفر، انتخاب شد. در مجموع، 315 پست (تصویر و متن) نیز به عنوان نمونه، مورد استفاده قرار گرفت و با روش تحلیل گفتمان بصری، مضامین اصلی و فرعی گفتمان استخراج شد. تحلیل یافته ها نشان می دهد گفتمانی که توسط زنان اینفلیونسر بازتولید می شود، شامل گفتمان های مردسالاری و سرمایه داری است.
    کلید واژگان: فرهنگ دیداری, زندگی روزمره, زنان, تحلیل گفتمان بصری, اینستاگرام}
    Azam Ravadrad *, Mansoureh Hajjari, Zahra Majdizade
    Social media has provided an opportunity for various groups of people to visualize their everyday life. This visualization of everyday life is done by female influencers on the Instagram image-based social network. In this article, the dominant discourse reproduced by these users has been studied. Using a conceptual framework consisting of Foucault's theory of discourse analysis, Butler's ‘gender representation’, and Mirzoeff 's ‘visual culture’, the question of whether these images create a different discourse of gender or they fall within the same dominant discourses can be answered through studying the images of females as shown by themselves. For this purpose, the Instagram pages of 27 female influencers with more than 500,000 followers were selected. Overall, a total of 315 posts (image and text) were also selected as a sample out of which the main themes and sub-themes of the discourse were extracted by visual discourse analysis method. The discourse analysis of the findings shows that the discourse reproduced by female influencers includes both discourses of patriarchy and capitalism.
    Keywords: Visual Culture, everyday life, Females, visual Discourse Analysis, Instagram}
  • سعید ذکایی، محمدتقی کرمی، شیما فرزادمنش*

    فضای مجازی عرصه ای برای بازنمایی هویت های اجتماعی است و در این میان هویت های زنانه نیز مجال بسیاری برای خود ابرازی در این میدان یافته اند. فضای مجازی همزمان انعکاس دهنده و برسازنده زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با تاکید بر زندگی روزمره خانوادگی زنان ایرانی در اینستاگرام در جستجوی فهم چگونگی استفاده آنها از فضای مجازی برای تاثیرگذاری بر مخاطب و الگوهای بازخورد مخاطبان در صفحات و پست های اینستاگرامرهای زن خانه دار می باشد. با تحلیل بیش از 800 پست از 26 اینستاگرامر و نظرات مخاطبان ذیل پست ها، سه مضمون کلی شامل مادری و خانه ایده آل؛ انقیاد توام با قدرتمندی/ بازنمایی هویت های زنانه-مردانه و پارادوکس های هویتی / بازنمایی مفهوم خوشبختی در پیوند با خانواده، مصرف تظاهری و زیبایی استخراج و تحلیل شده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شبکه اینستاگرام برای زنان اینستاگرامر ایرانی دارای کارکرد هویت بخشی و فراغتی است که در بستر آن زنان ضمن بازنمایی نقش های جنسیتی در قالب کلیشه های سنتی، نسبت به الگوهای حاکم بر ساختارهای مردسالارانه مقاومت داشته و کنش های آگاهانه ای برای رسیدن به اهداف خود و تبدیل شدن به اینستاگرامر انجام می دهند و در این مسیر، هم زمان درجاتی از سوژگی و فرودستی آنان بازنمایی می شود.

    کلید واژگان: سایبر فمینیسم, زندگی روزمره, بازنمایی, عاملیت و انقیاد زنانه, اینستاگرام}
    Saeeid Zokaei, MohammadTaghi Karami, Shima Farzadmanesh

    Many scholars believe that social media has changed the everyday communication and social structures especially for margin groups like women. This study aims to find how Instagram influences representation of women’s everyday life, and how do women try to represent their everyday life in cyberspace? The research is based on a phenomenology approach and thematic analysis of the 800 post from 26 Instagrammer’s pages and their comments. This study aims to understand what are the most important themes represented by women about family roles, the body, consumption and satisfaction, by investigation on the connotation of their photos and captions in pages. Results indicates the following types of themes: first: motherhood and ideal home ; subjectivity coupled with power, Second: representation of male-female identities and identity’s paradoxes, third: representation of satisfaction in the family, conspicuous consumption and beauty . Also the results shows that Instagram has identity and leisure function for women. Data analysis shows that they use the cyberspace to challenge reality of public sphere that has caused be living in a paradoxical life world which makes women neither be objects of male dominance as they are in traditional clichés, nor be sovereign subject who is capable to deconstruct gendered patterns. Rather, they simultaneously have degrees of subjectivity and objectivity that empowers them to ignore some degrees of male dominance or to negotiate them, because there are some possibilities in social media and cyberspace like Instageram.

    Keywords: Cyberfeminism, everyday life, Representation, female subjectivity, objectivity, Instagram}
  • اعظم ده صوفیانی، بهارک محمودی حنارود*

    هدف از نگارش این مقاله مطالعه کنش گروهی از «زنان بی خانمان بهبودیافته» به عنوان بخشی از فرودستان اجتماعی در اینستاگرام است. گروهی که هرچند به رسانه های رسمی دسترسی کمتری دارند، اما در رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی از امکان نمایش خود و زندگی روزمره شان برخوردار شده اند. از این روی در این مقاله محتوای به اشتراک گذاشته توسط این گروه در اینستاگرام مورد مطالعه قرار گرفت. با این پرسش ها که این زنان در پست های اینستاگرام خود چه مضامینی را به اشتراک می گذارند؟ در این تصاویر گذار از بی خانمانی تا باخانمانی چگونه رخ می دهد؟ و به طور کلی این شبکه اجتماعی چه قابلیت ها و فرصت هایی را برای آنها به عنوان ابزار و استراتژی ای برای گذراندن زندگی روزمره فراهم می آورد؟ این تحقیق با رویکرد کیفی و روش تحلیل تماتیک و مطالعه 140 پست اینستاگرام از صفحه 10 زن بی خانمان بهبودیافته انجام شده است. بر اساس یافته های نوشته حاضر، سه دسته مضمون شامل «ظاهر آراسته»، «حضور اجتماعی» و «جستجوی عشق و آرامش» در پست‎ها شناسایی شدند. اینطور به نظر می رسد که فقدان نمایش گذشته در گذار از بی خانمانی به باخانمانی و ارایه تصویری از زن بدون گذشته در این پست ها و نمایش یک «خود» جدید در اینستاگرام، برای این کاربران کارکردی جبران کننده داشته است؛ نظیر سیاست و مقاومتی که در نظریه «پیشروی آرام» بیات و مفهوم «تاکتیک کنارآمدن» دوسرتو مطرح می شود.

    کلید واژگان: فرودستان, بی خانمانی, زندگی روزمره, نمایش خود, اینستاگرام}
    Azam Deh Soufiyani, Baharak Mahmoodi *

    The purpose of writing this article is to study the action of a group of "improved homeless women" as part of the social inferiority on Instagram. Although the group has less access to official media, they have the opportunity to show themselves and their daily lives on social media and social media. Therefore, in this article, the content shared by this group on Instagram was studied. With these questions, what topics do these women share on their Instagram posts? In these images, how does the transition from homelessness to homelessness occur? And in general, what capabilities and opportunities does this social network provide for them as tools and strategies for living their daily lives? This research was conducted with a qualitative approach and the method of thematic analysis and study of 140 Instagram posts from page 10 of the homeless women. Based on the findings of the present paper, three categories of topics including "adorned appearance", "social presence" and "search for peace" were identified in the posts. Despite the lack of past displays in the transition from homelessness to homelessness and the viewing of images of women without a past in these posts, it seems that displaying a new "self" on Instagram has a compensatory function; Such as politics and resistance, which are discussed in Bayat's theory of "quiet progress" and the concept of "tactics of coping."

    Keywords: Subaltern, homelessness, everyday life, self presentation, Instagram}
  • محمدسعید ذکایی، مهدی امیدی*

    در این مقاله به بررسی رابطه میان مفاهیم و پدیدارهای دین، مصرف، شهر و زندگی روزمره پرداخته ایم. بدین منظور حلقه ارتباطی میان آنها با استناد به نظریات جدید علوم اجتماعی و آرای صاحبنظران این عرصه شناسایی شده و اهمیت آنها در جهان معاصر و به تبع آن نظریات جدید علوم اجتماعی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق با اتکا به نگره ای چند وجهی و متکثر، پیوندهای میان دین و مصرف را از خلال سعی آنها برای معنادار کردن زندگی روزمره و هویت بخشی به سوژه جهان جدید بررسی کرده ایم. از این منظر سوژه جهان مدرن به مثابه امری متکثر و برخوردار از امکان برساخت هویت بازنمایی شده است که در دل نظم زندگی روزمره کلان شهری و با اتکا بر انواع نیروهای موجود در فضای مدرن به خویشتن خویش معنا می بخشد. دین و مصرف در قالب نیروهای دینداری و مصرف گرایی، در پی به دست گرفتن انحصار تفسیرگری و معناسازی زندگی روزمره و از این مسیر هویت بخشی به سوژه کلانشهری هستند. با اتکا به چنین منظری است که این مقاله به دنبال بررسی ابعاد متکثر، مبهم، پیچیده و غیر قابل تقلیل رابطه دین و مصرف در زندگی روزمره شهری بوده است.

    کلید واژگان: شهر, زندگی روزمره, دین, سبک زندگی, مصرف گرایی}
    Muhammad Saeed Zokaee, Mahdi Omidi *

    This paper aims to clarify the relationships between religion, consumption and everyday life. In doing so and relying on new social science theories and key relevant scholars we have identified the interconnections between these concepts and have evaluated their importance in contemporary world from different points of views. Drawing on a plural and multidimensional approach, the joint cause and preoccupation of religion and consumption to create a meaningful life has been discussed. we suggest that the modern life subject has been rather represented as an entity capable of constructing this/her own identity. Religion and consumption as manifested in the forms of religiosity and consumerism forces seek to enjoy the exclusive rights to interpret and make meaning of everyday life and thereby to provide identity for a metropolitan subject.  The paper ends reviewing plural, complex and ambiguous and irreducible dimensions of the relationship religion and consumption pose in everyday urban life.

    Keywords: Religion, Consumption, everyday life, urban life, Modernity}
  • Mohsen Ghalavand, Adel Abdollahi *, Mansour Sharifi, Mohammad Soltanifar
    The main purpose of this article is to explain the sociology of everyday life among young people. Therefore, in the present study, an attempt has been made to study the concepts, variables and categories that are effective in shaping everyday life in cafes with a combined method of qualitative (grand theory) and quantitative (survey). The present study is the result of a larger work that identified categories and concepts by the Grand Theory method. The results show that 5 factorscultural, economic, social, political and psychological are effective in shaping everyday life. Then, using quantitative (survey) method, the results of qualitative research have been examined. In this study, the statistical population is men and women, who are mainly young people aged 18 to 40, most of whom are middle-class, upper-class and single, who have medium and high financial means and have a university education. The sample size using the Cochran's formula is 380 people. In this research, two documentary methods have been used to provide a theoretical framework and a survey method (questionnaire) has been used to access the information of the study population with the aim of identifying the factors of daily formation in cafes. Data were obtained through Spss and Amos software. The results show that factors with path coefficient, economic (0.39), social (0.16), political (0.20) psychological (0.19), are effective in the formation of everyday life.
    Keywords: Everyday Life, Cafes space, Dezfol city}
  • محمد عباس زاده *، فرهاد شمسی متنق

    در میان موضوعات رایج علوم اجتماعی در ایران، موضوع زمان علی رغم اهمیت آن مورد غفلت قرار گرفته و فقر ادبیات نظری جامعه شناختی پیرامون زمان با توجه به کتب و مقالات چاپ شده کاملا مشهود است. در این شرایط، برگردان این کتاب به فارسی، صرف نظر از نقصهای ترجمه ای آن، کاری قابل تقدیر و ارزنده است. تاکید مقالات این کتاب بر روی ارتباط متقابل بین مفاهیم زمان، مصرف، زندگی روزمره، عوامل روانشناختی و اجتماعی و فرهنگی و جایگاه سرمایه داری است که با گرایش به نظریه کردار و دخیل کردن همزمان سطوح خرد و کلان، اغلب مقالات آن نگارش یافته. این کتاب با زیر سیوال بردن درک جهانشمول از زمان و با سود جستن از مردم نگاری تطبیقی و تحلیل تاریخی، برخورد شکاکانه ای با مفاهیم و باورهای رایج دارد. مانند این عقیده که دوره سنتی، دوره ای متعادل و مدرنیته، دوره ای آشفته است. تجربه زمان به واسطه نیروهای بیرونی شکل نمی یابند، بلکه زمان مندی ها دایما بازتولید شده و از طریق توالی و زمان بندی کردار روزمره وضع و دگرگون می شوند. بسیاری و احتمالا بیشتر فرایندها و کردارهای درگیر در ساخت زمان، درگیر استفاده از چیزها و مصرف هستند. فرهنگ مصرف تجاری نقش فعالی در خلق رژیم های ارزش زمان مند بازی می کند.

    کلید واژگان: زمان, مصرف, زندگی روزمره و مدرنیته}
    Mohammad Abbaszadedh *, Farhad Shamsi Matanagh

    Among the common themes of the social sciences in Iran, the subject of time has been neglected in spite of its importance, and the poverty of the theoretical literature of sociology around time is quite evident with regard to the books and articles published. In this situation, translating this book into Persian, regardless of its translation defects, is a commendable and valuable work. The focus of this book is on the interrelationships between the concepts of time, consumption, daily life, psychological, social, and cultural factors, and the place of capitalism. Most of its articles have been written with a focus on behavioral theory and simultaneous involvement of micro and macro levels. By questioning the universal understanding of time and benefiting from comparative ethnography and historical analysis, the book is skeptical of common concepts such as traditional equilibrium and turbulent modernity. The experience of time is not shaped by external forces, but by time, being constantly reproduced and transformed by the sequence and timing of daily action. Many and probably most of the processes and actions involved in making time involve the use of things and consumption. The culture of commercial consumption plays an active role in creating value-time regimes.

    Keywords: Time, Consumption, everyday life, Modernity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال