به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the death of the other » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the death of the other» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمال محمدی*، امید جهانگیری، سامان کاکه ممی

    قصد اصلی این نوشتار خوانش واسازانه مرگ کولبران است. نشانه رخداد مرگ کولبر در این جا دستمایه ای است برای تامل در وضعیتی که در آن پدیده کولبری شکل گرفته و کولبر به ابژه ای برای کنترل، سیاست گذاری و مدیریت بدل شده است. این فرایند نام گذاری و ابژه سازی کولبر روی دیگر سکه سلب مسولیت اخلاقی از سوژه مرکزنشین در برابر مرگ دیگری مرزنشین است. این پژوهش تلاشی است برای خوانش واسازانه این مرگ، یعنی واکاوی ژرف مکانیسم ها و شگردهایی که گفتمان فرادست به کارشان می برد تا از این دیگری موجودی غیرقابل گفتگو و غیرقابل-ترحم بسازد. برای نیل به این مقصود از مضامین راهگشایی مثل تقابل رانه مرگ و رانه زندگی، دیالکتیک اروس تاناتوس، منازعه امر معمولی و سیاست، و سلسله مراتب توزیع امر محسوس بهره خواهیم گرفت. در کنار این مضامین نظری، با استفاده از روش خوانش واسازانه می کوشیم ژرفای زیست روزمره کولبران را واکاوی کنیم و وضعیت عینی تولید پدیده کولبری و نشانه رخداد مرگ کولبر را قرایت نماییم. نتایج این تامل گویای آن است که منطق اقتصاد سیاسی حاکم بر استان های مرزی با تبدیل اقشار متوسط و فقیر به انسان های زاید و توده های مازاد بر فضای شهری عملا آنان را به سوی فعالیت های قاچاق برون شهری سوق می دهد. سپس در چرخه اعمال امنیت / تجارت مرزی زمینه مرگ کولبر فراهم می شود و دست آخر مرگ او به مثابه رخدادی اتفاقی و ذیل مقوله هزینه امنیت بازنمایی می شود. نشانه رخداد مرگ کولبر در فرم فعلی آن برساختی رسانه ای است که عمده ترین کارکردش پنهان ساختن و به فراموشی سپردن تبدیل انسان های معمولی به موجوداتی شرور و بی خاصیت است.

    کلید واژگان: کولبر, مرگ, واسازی, تجارت مرزی, تامین امنیت}
    Jamal Mohamadi *, Omid Jahangiri, Saman Kakamami

    The main goal of this article is to have a deconstructive reading of the death of Kulbars. The sign-event of Kulbar’s death is here a means to reflect on a condition in which the phenomena of Kulbari has been created and Kulbar has become an object to be controlled and managed. This process of calling and objectifying is the other side of deleting moral responsibility of the dominant subject in respect to the death of subaltern other. This research is an attempt to deconstruct this death, or to describe deeply mechanisms and devices used by dominant discourse to construct an image of the other ad negotiable and dangerous. To do this, some theoretical themes like those of Levinas and Freud are used. Then deconstructive reading as a method is used to interpret critically the lived experience of Kulbars. The Findings show that the dominant political economy on western provinces has caused lower and middle classes to become redundant and useless people and to go toward illegal economic activities. This political economy has caused a condition in which apparent military security and burglary are the two side of the same coin and Kulabars are the main victims. In this context, the death of Kulbars is represented as a sudden and random event, a normal phenomenon that must be occurred foe the sake of social security.

    Keywords: deconstructive reading, moral responsibility, Political Economy, the death of the other}
  • منیره پنج تنی*، آناهیتا مقبلی

    هدف این مقاله بررسی یک نگاه خاص به مرگ یعنی «مرگ طلبی» است که اغلب خاستگاه آن آرمان های سیاسی حکومت هاست و علاوه بر تاثیرگذاری بر هنرمندان در آثار آن ها نیز بازتاب یافته است. مراد از مرگ طلبی، نگاهی است که انسان برای متحقق کردن هدفی والا یا رسیدن به امری پربها بدون هیچ بیمی مرگ را طلب می کند. این انسان در زندگی اش نه تنها از مرگ نمی هراسد، بلکه در جست و جوی آن است. در این مقاله ابتدا کلیاتی درباره انواع نگاه به مرگ ارائه شده است. سپس بر اساس روش توصیفی- تحلیلی مرگ طلبی از دو منظر بررسی و مقایسه شده است: نخست جدال بین نمادهای خیر و شر با تمرکز بر نگاره «کشته شدن دیو سپید به دست رستم» از شاهنامه بایسنقری، و دوم مرگ طلبی با رویکرد عاشقانه و عارفانه بر اساس نگاره «مرگ فرهاد» اثر کمال الدین بهزاد از خمسه نظامی. همچنین، علاوه بر مقایسه نگاه به مرگ در این دو رویکرد، کوشیده شد که این نگاره ها به همراه اشعار و مضامین نظری و بصری شان تحلیل و مقایسه شوند؛ تا در نهایت تفاوت ها و شباهت های این دو الگو از نگاه به مرگ، در دو اثر برجسته در زمان خودش مشخص شوند. در پایان مشخص می شود که آرمان های سیاسی حکومت ها هم، در شکل گیری نگاه به مرگ بسیار موثر است و این امر به نوعی در آثار برخی هنرمندان به مثابه بخشی از روح زمان شان بازتاب می یابد.

    کلید واژگان: مرگ طلبی, مکتب هرات, مرگ عاشقانه و عارفانه, شاهنامه بایسنقری, خمسه نظامی}
    Monireh Panjtani *, Anahita Moghbeli

    This study attempts to shed light on some aspects of “death-wish” in the paintings of the great artists of Herat school which is mostly rooted in political ideals of governing dynasties in the specific era. Death-wish may be defined as an outlook in which man wishes to die fearlessly and eagerly in order to actualize a great goal, or get a precious thing. In this paper, some theoretical perspectives of death are discussed; then using the descriptive-analytical method, the concept of death-wish is studied and compared in 2 works of art:  The first, reflecting the concept of good-evil struggle in “killing the White Demon by Rostam in  Baysonghor Shahnameh and the latter, reflecting the concept of amorous and mystic death-wish in “Farhad Death” in Nezami’s Khamseh (created by Kamal-al-din Behzad). In addition to such comparison, the visual attributes of these two paintings and the related poems are analyzed to determine their similarities and differences. Findings also show that the political ideals of the ruling governors are influential in the formation of these different approaches to death and the concepts evidenced in works of the artists can be regarded as signs which indicate the spirit of the time.

    Keywords: death-wish, Herat school, amorous, mystic death, Baysonghor Shahnameh, Nezami’s Khamseh}
  • Fatemeh Abbasi
    Orooj (ascent) in mysticism means separation of soul from body in complete health and wakefulness.  It is a condition that every human normally experiences after death at the end of one's life.  A mystic develops a deep level of recognition to Heaven and Hell in the course of his life.  In this condition one is able to see with mind's eye the habitants of Heaven and Hell.  A person crosses from Elm al-Yaghin to Ain al-Yaghin when he reaches this state.  Ain al-Yaghinis a state where one can see with mind's eye what he has knowledge .To some adepts, Orooj meansto reach the first level of Heaven.  To some others,Orooj is to reach the second level.  This goes on until one reaches the ultimate level or Arsh. The first person who ever reached Arsh was Prophet Mohammad, peace be upon him. When soul returns to a mystic's body, he has full recollection where he went and what he saw.  He can rememberin full details what happened in his journey and can give a full account of it.  Mystic's soul may take a one day journey through universe.  This journey may last longer to take two, three, or more days - sometimes, evenup to forty days.
    Keywords: Willful Death, Natural Death, Perfect Human, Day of Resurrection, Mystic's Conquer}
  • علی انتظاری، عهدیه اسدپور
    از بین سه پدیده ی اساسی باروری، مرگ ومیر و مهاجرت، که به تغییر و تحولات جمعیتی منجر می شوند، مقاله حاضر درصدد بررسی و تحلیل مفهوم باروری در میان اندیشه های ابن سینا، پزشک و فیلسوف ایرانی (370 – 428 ه. ق) است. روس مورد استفاده در این بررسی نیز روش اسنادی- تحلیلی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ابن سینا در آثار خود علاوه بر بحث در باب زنان به عنوان کسانی که نقش فرزندآوری را برعهده دارند، درباره ازدواج که مبنایی برای فرزندآوری مشروع است و پدیده طلاق که در با گسست پیوند زناشویی، فرزندآوری مشروع را از هم می گسلد، بحث نموده است. هم چنین یافته ها مبین آن است که وی به صورت مستقیم بحث باروری و تنظیم خانواده (مانند سن مناسب ازدواج، راه های پیشگیری از حاملگی و…) را نیز مطرح نموده است. وی از مباحث بهداشتی پیرامون پدیده ی باروری غفلت ننموده و از مرگ جنینی در طول دوران بارداری، مرگ مادر در دوران بارداری و در هنگام زایمان سخن به میان آورده و به صورت کاملا مبسوط و با دیدی تخصصی و پزشکی به تشریح و توصیف آن ها پرداخته است.
    کلید واژگان: مرگ جنینی, تنظیم خانواده, باروری, طلاق, ازدواج و تشکیل خانواده, زنان, ابن سینا}
    ali entezari, ahdie asadpour
    Of the three basic phenomenon of fertility, mortality and migration leads to demographic changes, this paper attempts to analyze the concept of fertility among the ideas of Avicenna, a Persian physician and philosopher (370-428 AD) is. The method used in this study is a documentary-analytical method. The findings suggest that Avicenna in his books, in addition to discussing the role of women as those who are responsible for childbearing, That marriage is a legitimate basis for childbearing and divorce phenomenon in the breakdown of marriage, childbearing, disrupt legitimate, argued. The findings also suggest that he talk directly to fertility and family planning (such as proper age for marriage, ways to prevent pregnancy) is also proposed. He did not neglect health issues surrounding the phenomenon of fertility and fetal death during pregnancy, maternal death during pregnancy and childbirth spoken And to be quite detailed and technical and medical with a view to describing them.
    Keywords: fetal death, family planning, fertility, divorce, family, marriage, women, Avicenna}
  • سید علیرضا افشانی*، علی روحانی، نگین نعیمی

    در طول تاریخ، مرگ در کنار زندگی به عنوان یکی از پدیده های اجتماعی از دغدغه های مهم بشری بوده است. در این میان مواجهه با فقدان های نابهنگام معمولا سلامت روان، روابط اجتماعی و تعاملات خانوادگی داغدیدگان را دچار نقصان می کند. بااینکه مطالعاتی در ابعاد جمعیت شناختی، آداب و آیین خاکسپاری و بعد مناسکی آن در علوم اجتماعی انجام شده است؛ ولی به ندرت مطالعات جامعه شناسانه عمیقی با توجه به زمینه های اجتماعی و فرهنگی در مورد چگونگی مواجهه داغدیدگان با فقدان های ناگهانی، فرایند واسازی خود و نقش شبکه های حمایتی چون بستگان در این فرایند به چشم می خورد. بر این اساس پژوهش حاضر به منظور کشف فرایند مواجهه داغدیدگان و بستگانشان با فقدان های غیرمنتظره و نقش بستگان در فرایند واسازی انجام گرفت. برای فهم این فرایند از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای برای گردآوری داده ها استفاده شد. بنابراین از داغدیدگان درجه یک که حداقل 4 ماه و حداکثر 4 سال از فوت عزیزانشان می گذشت؛ مصاحبه های ساختار نیافته عمیقی انجام گرفت. تحلیل داده ها نیز هم زمان با فرایند گردآوری آن، در سه فرایند کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. سپس جدول مفاهیم و یافته های تحقیق در قالب خط داستان و مدل پارادایمی ارائه گردید. یافته های پژوهش نشان داد پیوندی که میان داغدیدگان و بستگانشان برقرار است و مبادلات احساسی و رفتاری نشات گرفته از آن، پویایی های خاصی را شکل می دهد، به گونه ای که این پویایی ها نشان دهنده شکل گیری دوآلیسم انتظارات عاطفی از بستگان در داغدیدگان است که در نهایت به واسازی یا واچینی عاطفی در میان داغدیدگان و بستگانشان منجر می شود.

    کلید واژگان: فقدان نابهنگام, داغدیدگان, بستگان, انتظارات عاطفی, واسازی - واچینی عاطفی}
    Seyedalireza Afshani*, Ali Ruhani, Negin Naeimi

    Over the course of history, death, in addition to life, has been a social phenomenon of major concern for human beings. Sudden demise, among other things, disrupts mental health, social interactions, and family relationships of the bereaved. Although there is a huge body of research on demography, burial, and rituals of death, few researchers have addressed sociological aspects of death in detail with reference to social and cultural backgrounds of how the bereaved behave in the event of sudden demise, the process of self-deconstruction, and the role of supporting agents such as relatives. The aim of the present study was to identify the behavior pattern of the bereaved and their relatives in the event of sudden death and the role the relatives played in the deconstruction process. Allied to this, a qualitative approach and the Grounded Theory were employed to collect the data. The bereaved who lost their loved ones within 4 months to 4 years ago gave in-depth unstructured interviews. The data were analyzed via open, axial, and selective codings. Afterwards, the results and findings were presented in tables in a story line based on the paradigmatic model. The results showed that the connections between the bereaved and their relatives and the consequent behavioral and emotional exchange shaped certain dynamisms. These dynamisms signified the establishment of a dualism about the emotional expectations of the bereaved from their relatives resulting in the emotional deconstruction between them.

    Keywords: Sudden Death, The Bereaved, Relatives, Emotional Expectations, Emotional Deconstruction- Disintegration}
  • محمدامین قانعی راد، مرتضی کریمی

    این پژوهش با کاربرد نظریه میدانی به بررسی الگوهای فرهنگی مرگ و مردن در بین بیماران سرطانی در بیمارستان امام خمینی می پردازد .این مطالعه برای پاسخگویی به این پرسش طراحی شده است که بیماران مبتلا به سرطان در وضعیت جامعه ای با الزامات دوگانه اهمیت دیدگاه های مذهبی و وجود نهادهای مدرن بیمارستانی، چگونه فرایند مردن خود را معنادار می سازند و در این راه، متناسب با وضعیت دوگانه خویش، با چه چالش ها و دوراهی هایی رو به رو می شوند .نظریه کلایو سیل و سوزان لانگ در مورد انواع چهارگانه نمایشنامه های فرهنگی به مثابه چارچوب مفهومی پژوهش انتخاب شده است .در این مطالعه نمونه گیری نظری با مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با بیماران، پزشکان، پرستاران و 32انجام مددکاران به حد اشباع می رسد .تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه ها بر مبنای شیوه رایج در رویکرد میدانی نشان می دهد که نمایشنامه مذهبی و نمایشنامه پزشکی مردن در بین مشارکت کنندگان بیشترین رواج را دارند .تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش ما را در طرح نظریه ای در خصوص برقراری انواع پیوندها و مناسبات پیچیده بین دو نمایشنامه مذهبی و مدرن توسط بیماران یاری می کند.

    کلید واژگان: مرگ اجتماعی, نمایشنامه فرهنگی, مصادره تجربه, هویت شخصی, پزشکی شدن مرگ}
    Mohammadamin ghanirad, Morteza KArimi

    Death is a problem that modernity cannot solve it by internal referential knowledge. Death and dying should do out of the public sphere because they are important taboos. More people in modern society currently die at hospitals, hospice, and palliative care, and experience old age and dying in different way of past, because; first, their life spans increase. Second, they reach to old age. Third, infectious conditions shift to degenerative conditions as causes of death. While dying place and time are change, it is quietly natural that dying patterns to transform too. Clive Seale identifies four "cultural scripts ", or ways (patterns) to die well: modern medicine, revivalism, an anti revivalism scripts and a religious script. Cultural scripts are guiding rules for individuals. People in Iran have belief to religion strongly. Thus, the aim of this article is answering to this question that how cancer patients in a religious society and in hospital- a modern institution- can make meaningful process of dying themselves. In this research had used grounded theory methodology. Gathering data techniques were observation and deep interview (with patients, physicians, nurses and social workers) at hospitals. Totally, we do thirty-two deep interviews. We observed that having '' spirit '' or moral support is important for make meaningful dying processes. Failure of hospital facility, lack of medical ethics in physicians and speaking to patients, and destructing cancer metaphors in Iran, causes ''spirit drop''. Drop of spirit itself is cause that patients discontinue ''struggling'' to cancer. Also other result indicate that criteria for recognizing ''deed'' and meaning of '' miracle'' have change in Iran since two recent decade . Those rise due to social changes and equipment technologic progression of medicine. ''Dead'' is who his/her brain becomes die, namely death of brain equal '' departing soul of body'' and '' death of man''. Thus, not only decease of body equal with end of exists, but also '' death of brain'' (center of rationality) means'' death of man''. This kind of death determines and declares by physician not God, in the other hand once, that his/her brain die, else patients family and her/his self do not anticipated performing miracle.

    Keywords: social death, cultural script, sequestration of experience, selfidentity, Medicalization of Death}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال