به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « : holy spirit » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «: holy spirit» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمشید سرمستانی*، علیرضا ابراهیم

    روح القدس اقنوم سوم از اقانیم سه گانه در عرفان مسیحی و وجودی مقدس در اسلامی است که درباب ابعاد ماهیت آن در عرفان مسیحی و اسلامی تلاش شایسته ای صورت نگرفته است. در تبیین این ماهیت، پرسش اساسی این است که روح القدس چیست و چه ویژگی ها و صفاتی دارد؟ این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد مقایسه انجام شده و داده های آن ازطریق منابع کتاب خانه ای و نرم افزاری گردآوری شده است و هدف اصلی آن شناخت ابعاد گوناگون ماهیت روح القدس در عرفان مسیحی و اسلامی و تعیین وجوه مشترک این ماهیت است. ضرورت و اهمیت این پژوهش مبتنی بر این واقعیت است که انسان ها با شناخت ماهیت روح القدس، می توانند به توانمندی های مادی و معنوی و ظرفیت های او شناخت پیدا کنند و ازاین طریق، از آن ها بهره مند شوند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که به علت وجود اشتراک فراوان در ابعاد ماهیتی روح القدس در عرفان مسیحی و اسلامی، ماهیت این وجود مقدس در عرفان این دو دین، یکسان است و روح القدس عارفان مسیحی -با اندکی اغماض- همان روح القدس عارفان مسلمان است.

    کلید واژگان: روح القدس, ماهیت روح القدس, عرفان مسیحی, عرفان اسلامی, حقیقت محمدی, حقیقت عیسوی}
    Jamshid Sarmastani*, Alireza Ebrahim

    The Holy Spirit is the third of the three figures in Christian mysticism and sacred existence in Islam, and no worthy effort has been made regarding the dimensions of its nature in Christian and Islamic mysticism. In explaining this nature, the two basic questions are what is the Holy Spirit and what are its characteristics and attributes? This research has been done by descriptive-analytical method and comparative approach and its data has been collected through library and software sources and its main purpose is to recognize the various dimensions of the nature of the Holy Spirit in Christian and Islamic mysticism and determine the commonalities of this nature. The necessity and importance of this research is based on the fact that human beings, by recognizing the nature of the Holy Spirit, can recognize his material and spiritual abilities and capacities and, through this, benefit from them. The results of this study indicate that due to the great commonality in the dimensions of the nature of the Holy Spirit in Christian and Islamic mysticism, the nature of this holy being is the same in the mysticism of the two religions, .

    Keywords: : Holy Spirit, Nature of Holy Spirit, Christian mysticism, Islamic Mysticism, Muhammadan Truth, Christian Truth}
  • احمدرضا مفتاح *، محمدحسین حامدمحمدیان

    روح القدس در عهد عتیق، عهد جدید و قرآن کریم دارای کاربردهای بسیار متعددی است. روح خدا در عهد عتیق به مثابه قدرت، حضور و اراده خدا در عالم طبیعت و انسان و نیز به مثابه عامل وحی و نبوت به انبیا، اعطای حکمت و موهبت به داوران و حکیمان و گاه به مثابه یک فرشته به کار رفته است. روح القدس در سنت یهودی، به عنوان نیرویی غیرمتشخص، برای حفظ قداست نام یهوه استفاده شده است و جدا از خدا تلقی نمی شده است. روح القدس در عهد جدید تقریبا همان روح یهوه  بود و بر جنبه حیات بخشی و موهبت بخشی و هدایتگری روح خدا بیشتر تاکید می شد. اما در دوره آبای کلیسا روح القدس متمایز از خدا و به عنوان شخص سوم تثلیث مطرح شد. روح القدس در قرآن کریم به عنوان واسطه وحی به پیامبر، هم ردیف فرشتگان، به عنوان جبرییل، حیات بخش، حامی و تاییدکننده پیامبران و مومنان به کار رفته است. با بررسی مصادیق متعدد روح القدس در هر سه متن مقدس یهودیت، مسیحیت و اسلام، به نظر می رسد که همه این مصادیق واسطه هایی هستند که به حقیقت واحدی، یعنی قدرت، حضور و اراده خدا اشاره دارند. البته این واسطه ها ممکن است اختلاف مرتبه داشته باشند.

    کلید واژگان: روح, روح خدا, روح القدس, واسطه الهی, تنخ, عهد جدید, قرآن کریم}
    Ahmadreza Meftah*, Mohammad Hosain Hamid Mohammadian

    The Holy Spirit is used in different meanings in the Hebrew Bible, New Testament and the Holy Holy Quran. In the Hebrew Bible, he is represented as the manifestation of divine power, presence and will in the nature as well as in human beings, the cause of the revelation and prophecy. It is he who bestows wisdom and favor to the judges and sages. He is sometimes referred to as an angel. In Jewish tradition, the Holy Spirit is used in the sense of an indeterminate power that safeguards the holiness of the name of YHWH but is not separate from God. In the New Testament, the Holy Spirit is used nearly in the sense of the spirit of YHWH with emphasis on its life-giving, gift-giving, and guidance-providing aspects of the divine spirit. During the period of the church fathers, however, the Holy Spirit was considered as different from God emerging as the third person in the Trinity. In the Holy Holy Quran, the Holy Spirit brings revelation to the prophet and is equal in rank with angels. Called Gabriel, he bestows life and protects viz. seals prophets, saints and pious ones. Study on the various instances of the Holy Spirit in the Jewish, Christian and Islamic Holy Scriptures reveals that they all seemingly are intermediators alluding to the same reality, i.e. the power, presence and will of God, though they may differ from each other in rank.

    Keywords: Holy Spirit, Spirit of God, divine intermediator, Hebrew Bible, NewTestament, Holy Holy Quran}
  • محمد تقی شاکر، محمد تقی سبحانی
    از میان آموزه های قرآنی که نقشی اساسی در مجموعه معارف الهی و زیربنایی برای شناخت انسان و معارف پیوند یافته با او دارد، موضوع روح از جایگاهی ویژه برخوردار است. نگاشته حاضر در تلاش است با روشی توصیفی‐ تحلیلی و با رویکری اجتهادی به بررسی آیاتی که در آن واژه روح به کار رفته است بپردازد. برای برداشت دقیق تر از آیات، با دسته بندی آیات روح، به تبیین هر یک از گروه های آیات با استمداد از دیگر آیات، اقدام و آنگاه با لحاظ ترتیبی مشخص، در سیر هر بخش به رابطه هر یک از شاخه ها با سایر آیات اشاره رفته است. برآیند این فرآیند اقرار به اشتراک معنایی روح در قرآن با دو مولفه حیات و اکمال، بعلاوه پذیرش وجود مراتب و مدارج گوناگون در این حقیقت است.
    کلید واژگان: روح, روح القدس, وحی, آفرینش}
    Mohammad Taghy Shaker, Mohammadtaghy Sobhani
    From the Quranic teachings which play an important role among celestial and basic teachings in cognition of man, the issue of “soul” is of special position. This composition by a descriptive and analytical method and attitude of Ijtihad tries to study the verses in which this word is used. To have a more exact grasp of soul verses, they are grouped, and each group is explained by the help of other verses. Then in a defined order, the connection of each branch with other verses is showed. Acknowledgment of share semantic of soul in the Quran with two parameters of life and complementing and accepting existence of levels and degrees are resultant of this study.
    Keywords: Soul, Holy Spirit, Revelation, Creation}
  • رسول رضوی، احمد جمشیدیان
    در میان آموزه های اعتقادی شیعه امامیه، آموزه ای با عنوان «ویژگی های امامان» وجود دارد که با باورهای اعتقادی ایرانیان باستان درباره پادشاهانشان شباهت ظاهری دارد. این شباهت موجب گشته که عده ای از مستشرقین ادعای تاثیرپذیری باورهای اعتقادی امامیه از باورهای ایرانیان باستان را مطرح کنند. این ادعا در مقاله حاضر تبیین و به دلایل چهارگانه ذیل نقد شده است: اولا: این شباهت ها، شباهت هایی ظاهری با تفاوت های سنخیتی و ماهوی است. ثانیا: برفرض که تفاوت ماهوی بین دو باور وجود نداشته باشد و ازنظر ماهوی نیز هر دو یکسان باشند، باز اثبات تاثیرپذیری یکی از دیگری ممکن نیست؛ چراکه باورهای شیعی در رابطه با ویژگی های امامان در دهه نخست هجری و قبل از ارتباط مسلمانان با ایرانیان تاسیس شده است. ثالثا: متون و منابع حامل باورهای ایرانیان باستان غالبا متونی نامعتبر بوده با اعتبارسنجی های علمی امکان اثبات سندیتشان وجود ندارد و نمی توانند مستند ادعای تاثیرپذیری باورهای امامیه باشند. رابعا: تدوین و تالیف بسیاری از این منابع مربوط به سال ها بعد از ورود اسلام به فلات ایران بوده است، بنابراین نه تنها نمی توان ادعای تاثیرپذیری آموزه های امامیه از باورهای ایرانیان باستان را پذیرفت، بلکه احتمال به عکس بودن آن و تاثیرپذیری باورهای منتسب به ایرانیان باستان از آموزه های اسلامی شیعی، قوی تر خواهد بود.
    کلید واژگان: باور, ایران باستان, امامیه, روح القدس, طینت, انتصاب الهی}
    Rasul Razavi, Ahmad Jamshidian
    There is a teaching in Shi’ite fundamental doctrines as “the features of Imams” which is apparently similar to the ancient Persians’ doctrines about their kings. Such a similarity caused some orientalists to pose the claim that the Imami doctrines have been influenced from the beliefs of ancient Persians, so this claim has been explained and then criticized according the following four reasons:Firstly: These similarities are apparent similarities while there are essential and fundamental differences.
    Secondly: If – assumedly - there were not essential differences between two beliefs and the both essentially were equal, but again to prove the influence of one from another would not be possible; because the Shi’ite beliefs about the features of Imams have been established in the first decade of Hijrah and before the connections of Iranian and Muslims.
    Thirdly: the texts and sources which convey the beliefs of ancient Persians are mostly unauthentic and their authority can not be proved according to the scientific criteria.
    Fourthly: many of these sources have been compiled and gathered years after the arrival of Islam to Iran, so not only the claim of the influence of Imami doctrines can not be accepted but the possibility of the influence of the beliefs scribed to the ancient Persians is stronger.
    Keywords: belief, ancient Persia, Imamiyya, Holy spirit, essence, Divine appointing, inheritance}
  • رسول رضوی، محمد تقی شاکر
    از جمله عناوین یاد شده، در برخی از روایات، برای یکی از مجاری علم و آگاهی امام علیه السلام با ذکر ویژگی و نتیجه آن، عنوان «عمود نور» است. مرحوم کلینی در الکافی ذیل یک باب و صفار در بصائر الدرجات ذیل چندین باب به بازتاب گسترده روایات عمود نور پرداخته اند.
    در این نوشتار، پس از نیم نگاهی به چینش روایات عمود نور در کتب حدیثی و واژه شناسی از کلیدواژه های روایات عمود نور، به کاربردهای این واژه در روایات اشاره شده و آنگاه به بررسی سندی و تاریخی روایات این گروه پرداخته شده و در انتها تحلیل مفهومی این حقیقت صورت گرفته است. هر چند این عنوان، عنوانی تازه و بدیع به نظر می آید، اما محتوا و مفهوم روایات عمود نور _ که بیان گر آگاهی داشتن امام علیه السلام از اعمال انسان هاست _ مطلب جدیدی نیست و در آیات و دیگر روایات فریقین نیز قابل مشاهده و پی گیری است. نکته مهم، این است که روایات، منشا آگاهی امام را به اعمال انسان ها روح قدسی اعطایی از جانب خدا به امام، معرفی کرده و عمود نور را وسیله تحقق چنین امری معرفی نموده اند.
    کلید واژگان: عمود نور, علم امام, روح القدس, ملک}
    Rasool Razavi, Mohammad Taqi Shaker
    Among the titles mentioned in some traditions, “column of light” (amud an-nur), is one of the ways of Imam's knowledge along with its characteristics and outcome. Kulayni in his book al-Kafi, in a chapter, andSafar in Basair al-Darjat, in several chapters, deal broadly with traditions of “column of light”. In this paper, the authors first view the arrangement of these traditions in hadith sources and philology of their key words. He then examines their history and chain of transmission. He finally, makes a conceptual analysis of this fact. Although the title seems novel, content and concept of the traditions of “column of light” - which indicates the Imam's awareness of the people's deeds – is not a new story. It is also visible in other verses and traditions of fariqayn (the Shia and Sunni). Importantly, these traditions consider Holy Spirit granted by Allah to the holy Imam as the origin of the Imam's awareness of the people's deeds and introduce the “column of light” as a device for its realization.
    Keywords: Column of Light, the Imam's Knowledge, Holy Spirit, Angel}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال