به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سیره اجتماعی امام مهدی(علیه السلام) » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سیره اجتماعی امام مهدی(علیه السلام)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین الهی نژاد

    سیره و روش زندگی معصومان (علیهم السلام) و نوع تعامل و معاشرت آنان با افراد و گروه های مختلف برای همه مسلمانان به خصوص شیعیان مهم و قابل توجه است. بر اساس آموزه های اسلامی، سامان بخشی زندگی مسلمانان اعم از فردی و اجتماعی، و دینی و دنیایی در گرو تبعیت و پیروی کردن از سیره و روش معصومان است. الگوگیری و تاسی به زندگی معصومان (علیهم السلام)  به خصوص امام زمان (علیه السلام)   که دوران غیبت، دوران امامت و ولایت ایشان است، متفرع بر شناخت زندگی و نوع تعامل و معاشرت آنان با اقشار مختلف مردم و مذاهب و فرهنگ های گوناگون است. این تحقیق که تحقیقی کیفی است در جمع آوری اطلاعات به شیوه اسنادی و کتابخانه ای و داده پردازی اطلاعات به روش توصیفی و تحلیلی عمل کرده و به دنبال شناخت زندگی امام زمان (علیه السلام)  در دوران ظهور و حکومت جهانی و نوع تعامل و برخورد ایشان با گروه ها و افراد مختلف در فرهنگ ها و باورهای متنوع نظیر باورمندی به ادیان یهودیت و مسیحیت است تا زمینه الگوگیری شیعیان و منتظران واقعی امام زمان (علیه السلام)  ، جهت فرهنگ سازی و اجرای آن متناسب با الزامات عصر غیبت در فضای حکومت اسلامی به سرپرستی ولی فقیه فراهم شود. در این راستا اندیشمندان اسلامی بر اساس داده های قرآنی، روایی و عقلی نوع تعامل و برخورد امام زمان (علیه السلام)   با اهل کتاب در دو مقطع ظهور و حکومت جهانی را در قالب نگرش سه گانه مطرح کرده اند: «نگرش مدارایی و تعاملی مطلق»، «نگرش قهری و حذفی مطلق» و «نگرش تلفیقی و تفصیلی» که درواقع تلفیقی از نگرش اول و دوم، یعنی مدارا و تعامل در عصر ظهور، و قهر و حذف در عصر حکومت جهانی است که نظریه مختار براساس نگرش سوم شکل گرفته است و نوشتار حاضر با ارایه دلایل عقلی و نقلی به تفسیر و توجیه این مدعا می پردازد.

    کلید واژگان: امام مهدی(علیه السلام), سیره اجتماعی امام مهدی(علیه السلام), یهودیان, مسیحیان, اهل کتاب, مخالفان امام مهدی(علیه السلام)}
    Hossein Elahinejad

    Based on Quranic, intellectual and narrative data with descriptive and analytical style, Imam Zaman (AS)'s treatment of the People of the Book can be justified with three views. 1- Absolute tolerance attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) treats the People of the Book equally in the two stages of "emergence" and "world government", and the People of the Book, as citizens of the Mahdavi world system, live a peaceful life alongside Muslims. have. 2- Absolute coercive attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) after giving knowledge and comprehensive guidance that provides the basis for further guidance of the People of the Book, with a few people who have a spirit of stubbornness and prejudice and did not accept the guidance of the Imam and still insist on stubbornness They do, it has a coercive approach, and this coercive approach is absolute and does not belong to a specific time, and includes both the time of emergence and world rule. 3- Integrated attitude (tolerance and coercion); In this view, Imam al-Zaman (as) does not follow the same procedure in dealing with the People of the Book for the two periods of "emergence" and "world government"

    Keywords: Imam Mahdi, Imam Mahdi's social lifestyle, Jews, Christians, People ofthe Book, Opponents of Imam Mahdi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال