به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « همبستگی اجتماعی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «همبستگی اجتماعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شیما زاهدی*

    این مقاله به تحلیل مفاهیم همبستگی اجتماعی و امنیت روانی در قرآن کریم با استفاده از نظریات جامعه شناسی می پردازد. در ابتدا، تعاریف همبستگی اجتماعی و امنیت روانی از منظر قرآن و نظریه پردازان برجسته ای چون دورکیم، پارسونز، وبر، فروید، اریکسون و مازلو بررسی شده است. سپس، به بررسی تطبیقی این مفاهیم در قرآن و نظریات جامعه شناسی پرداخته شده و نقاط مشترک و تفاوت ها تحلیل گردیده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که قرآن کریم با تاکید بر اتحاد و انسجام اجتماعی و همچنین ایمان و یاد خدا، به تقویت همبستگی اجتماعی و امنیت روانی توجه ویژه ای دارد. از سوی دیگر، نظریات جامعه شناسی نیز بر اهمیت این مفاهیم در حفظ نظم و پایداری جامعه و ارتقای سلامت روانی تاکید دارند. در پایان، راهکارهای عملی برای تقویت همبستگی اجتماعی و ارتقای امنیت روانی در جوامع اسلامی ارائه شده است. همچنین، پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی و تحقیقات بین رشته ای ارائه گردیده است تا به توسعه دانش در این زمینه کمک شود.

    کلید واژگان: قرآن کریم, همبستگی اجتماعی, امنیت روانی, نظریات جامعه شناسی, دورکیم, پارسونز, وبر, فروید, اریکسون, مازلو}
    Shima Zahedi*

    This article analyzes the concepts of social cohesion and psychological security in the Quran using sociological theories. Initially, the definitions of social cohesion and psychological security from the perspective of the Quran and prominent theorists such as Durkheim, Parsons, Weber, Freud, Erikson, and Maslow are examined. Subsequently, a comparative analysis of these concepts in the Quran and sociological theories is conducted, highlighting commonalities and differences. The results indicate that the Quran emphasizes the importance of social cohesion and psychological security through unity, social solidarity, faith, and remembrance of God. Similarly, sociological theories underscore the significance of these concepts in maintaining social order and enhancing mental health. Finally, practical strategies for strengthening social cohesion and improving psychological security in Islamic communities are proposed. Recommendations for future research and interdisciplinary studies are also provided to further knowledge development in this field.

    Keywords: Quran, Social Cohesion, Psychological Security, Sociological Theories, Durkheim, Parsons, Weber, Freud, Erikson, Maslow}
  • اکرم السادات حسینی، یحیی میرحسینی*
    پس از جنگ صفین، در پی هجوم سپاه شام به نواحی کوفه و بی تفاوتی عراقیان در برابر غارات، امیرالمومنین علی (ع) دو مولفه «دین و حمیت» را عامل همگرایی اجتماعی دانسته که فقدان آن منجر به تشتت در سپاه عراق شده است. تفرقه عراقیان، زمانی بیشتر نمایان می شود که به همسایه عراق یعنی شام نظر کنیم؛ جایی که مردمی متحد و مطیع دارد. علت فرمانبرداری شامیان، همواره مورد بحث و مناقشه بوده است؛ اما اینکه دین و حمیت به عنوان یک قانون قطعی و جهان شمول قلمداد شده و در شام اموی، موجب اتحاد شده باشد نیاز به تحلیل و بررسی دارد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، مفهوم دین و حمیت را بازشناسی کرده و با تکیه بر جریان شناسی، به بررسی عوامل همسازگری در شام پرداخته است. برآیند پژوهش نشان می دهد که معاویه با شناخت باورهای پیشا اسلامی شامیان، دین و حمیت مردم را مطابق اهداف خود پرورش داد. او با تکیه بر این دو مولفه، جریان های عثمان گرا و برتری طلبان شهری را شکل داد و از قدرت این دو جریان بهره ای وافر برد.
    کلید واژگان: امام علی (ع), شامیان, همبستگی اجتماعی, دین, حمیت, اطاعت, معاویه}
    Akram Sadat Hoseini, Yahya Mirhoseini *
    Following the invasion by the people of al-Sham on Kufa and the indifference of the Iraqis to the looting, Ali (AS) considered the two components of "religion and loyalty" to be the cause of social integration, the lack of which has led to disunity in the Iraqi army. The division of Iraqis is revealed by looking at the united and submissive society of al-Sham. The reason for the obedience of the Shamians has always been discussed and disputed; However, whether religion and humility as a definitive and universal law have caused unity in Umayyad Syria needs to be analyzed and investigated. This research has identified the concept of religion and Hami’at (zeal) through a descriptive-analytical method and investigated the factors involved in the existing harmony in the Levant. The result of the study show that Muawiyah, knowing the pre-Islamic beliefs of the people of al=Sham developed the religion and zeal of the people in line with his goals. Relying on these two components, he formed Ottomanist and urban supremacist streams of thought and took advantage of the power of these two streams of thought.
    Keywords: Imam Ali (as), People of al-Sham, social solidarity, religion, Zeal, obedience, Muawiyah}
  • مرضیه محصص*، محمد صدیقی اسکی
    در عصر حاضر پالایش جوامع بشری از چندگانگی و فروکاستن از نزاع های ویرانگر و ستیزه گری، کانون توجه بسیاری از اندیشوران با رویکردهای متنوع قرار گرفته و تلاش های صلح خواهانه و آشتی جویانه در جست وجوی راهبردهای موثر برای تحقق همبستگی اجتماعی هستند. هدف اساسی این پژوهش، تبیین مولفه های همبستگی اجتماعی از رهگذر یافتن متغیرهای موثر، زمینه ای، بازدارنده و پیامدها در قالب الگویی  نظام مند است. این پژوهش بر اساس نوع هدف، بنیادی و به لحاظ روش کیفی و دارای رویکرد استقرایی است. بدین منظور با بهره گیری از نظریه داده بنیاد، پس از فرآوری مجموعه روایات امام رضا (ع)، مقوله های اخلاقی کلان و خرد مدل، استخراج شده و الگوی همبستگی اجتماعی ارایه می شود. یافته های پژوهش گویای آن است که تحقق همبستگی اجتماعی مستلزم توجه به مقوله های متعددی است. در این زمینه، اخلاق مداری، دوستی، خویشتن داری، بخشایشگری، همزیستی مسالمت آمیز و تامین امنیت، مهم ترین متغیرهای موثر، فروتنی، یاری رسانی به دیگران، مداراجویی و مسیولیت پذیری مهم ترین مقوله های زمینه ساز هستند. متغیرهای بازدارنده در این الگو عبارتند از: تعامل غیرضابطه مند، اشاعه فساد، اختلاف آفرینی و گسست های خانوادگی. پیامد اصلی همبستگی اجتماعی نیز ارتقای منزلت و قدرت یابی اجتماعی است.
    کلید واژگان: امام رضا(ع), همبستگی اجتماعی, نظریه داده بنیاد}
    Marziyeh Mohasses *, Mohammad Seddighi Aski
    Nowadays, the purification of human societies from multiplicity and reduction of destructive conflicts and militancy has been the focus of many thinkers with diverse approaches, and peaceful and reconciliation efforts are in search of effective strategies to achieve social solidarity. The main goal of this research is to explain the components of social solidarity by finding effective, contextual, inhibiting variables and consequences in the form of a systematic model. This research is fundamental based on the type of purpose and is qualitative in terms of method and has an inductive approach. For this purpose, by using the data base theory, after collecting the collection of Imam Riḍā's narrations, macro and micro ethical categories of the model are extracted and then the model of social solidarity is presented. The findings show that the realization of social solidarity requires attention to several categories. In this context, ethics, friendship, self-control, forgiveness, peaceful coexistence and providing security are the most important effective variables; and humility, helping others, tolerance and responsibility are the most important foundational categories. The inhibiting variables in this model are: unregulated interaction, spread of corruption, discord, and family breaks. The main consequence of social solidarity is the promotion of dignity and social empowerment.
    Keywords: Imam Riḍā (as), Social Solidarity, the Theory of Data Base}
  • یدالله حاجی زاده

    نوع برخورد رسول اکرم با دیگران از اهمیت بسیاری برخوردار است. رعایت اخلاق در زندگی از مهم ترین شاخصه های رفتاری آن حضرت به شمار می رود. پرسش اصلی مقاله این است که سلوک اخلاقی پیامب ر(ص) و نوع رفتارهای ایشان با دیگران چگونه بود؟ آیا اخلاق نبوی تاثیری در همگرایی مردم و همبستگی اجتماعی داشته است؟ واکاوی منابع متقدم تاریخ، سیره و حدیث و بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهد که رعایت اخلاق و امور اخلاقی در زندگی آن حضرت از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. پیامبر (ص) به همه مردم احترام می گذاشت و خود را از مردم جدا نمی دید. آن حضرت اهل مدارا بود و کسانی که نسبت به شخص ایشان بدرفتاری می کردند، می بخشید. ایشان مساوات را در برخورد با مردم رعایت می کرد و هیچ کس در نظر او از دیگران - جز به داشتن تقوا- برتری نداشت. رعایت این امور سبب جذب مردم و شکل گیری امت واحده اسلامی شد. اختلافاتی که بعد از رحلت رسول خدا در جامعه اسلامی در خصوص جانشینی شکل گرفت، چالشی جدی در مسیر همبستگی بود، اما مدیریت آن چالش توسط امام علی (ع) این خطر جدی را برطرف ساخت.

    کلید واژگان: اخلاق نبوی, پیامبر اکرم (ص), همبستگی اجتماعی, وحدت}
    Yadollah Hajizadeh

    The type of interactions of the Holy Prophet (PBUH) with others is very important. Observance of ethics in the life is one of the most important behavioral characteristics of the Prophet (PBUH). The main question of the article is what was the moral Sira of the Prophet (PBUH) and her behavior towards others? and did prophetic ethics have an effect on people's convergence and social solidarity? The analysis of the Primary sources, especially the sources of History, Sira and Ḥadīth, and the use of the descriptive-analytical method show that the observance of ethics and moral affairs was of particular importance in the life of the Prophet (PBUH). The Prophet (PBUH) respected all people, and did not see himself as separate from people. He was a tolerant person and forgave those who mistreated him. The Prophet (PBUH) respected equality in dealing with people, and no one was superior to others in his opinion, except for having piety (taqwā). Observance of these matters has attracted people to him and has been effective in the formation of a Unified Islamic Ummah. The disputes that arose after the death of the Prophet (PBUH) in the Islamic society regarding the succession, although it could create a serious challenge in social solidarity, but the management of the situation by Imam Ali (AS) removed this serious danger.

    Keywords: Prophet (PBUH), Prophetic Ethics, Social Solidarity, Unity (Vahdat)}
  • عباس نیازی*

    کرامت انسانی یکی از اصول اساسی در قرآن کریم است که تاثیر بسزایی بر ایجاد عدالت اجتماعی و تقویت همبستگی اجتماعی دارد. این مقاله به بررسی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن کریم و تاثیر آن ها بر همبستگی اجتماعی می پردازد. در بخش اول، به تعریف کرامت انسانی و جایگاه آن در قرآن پرداخته می شود و آیات مرتبط تحلیل و تفسیر می شوند. همچنین سنت پیامبر و روایات نبوی در مورد کرامت انسانی مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش دوم، تاثیر مفاهیم کرامت انسانی بر تقویت همبستگی اجتماعی از طریق ایجاد عدالت اجتماعی، احترام متقابل، کاهش تعارضات و افزایش همکاری، و تقویت احساس تعلق و مسئولیت اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد. بخش سوم به چالش ها و راهکارهای تقویت کرامت انسانی در جوامع اسلامی می پردازد. موانع فرهنگی و اجتماعی، تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی، و راهکارهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، نقش رسانه ها و سازمان های دینی، و سیاست گذاری های اجتماعی بررسی می شوند. در پایان، پژوهش های آینده در زمینه تحلیل تطبیقی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن و سایر متون دینی، تاثیر آموزش های دینی، نقش رسانه های مدرن، و تاثیر سیاست های دولتی بر کرامت انسانی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, قرآن کریم, همبستگی اجتماعی, عدالت اجتماعی, آموزش و پرورش, سیاست گذاری های اجتماعی}
    Abbas Niazi*

    Human dignity is one of the fundamental principles in the Holy Quran, significantly influencing social justice and strengthening social cohesion. This article examines the concepts of human dignity in the Quran and their impact on social cohesion. The first section defines human dignity and its position in the Quran, analyzing relevant verses. Additionally, the traditions of the Prophet and related hadiths on human dignity are explored. The second section discusses the impact of these concepts on enhancing social cohesion through the establishment of social justice, mutual respect, reduction of conflicts, increased cooperation, and strengthening the sense of belonging and social responsibility. The third section addresses the challenges and strategies for reinforcing human dignity in Islamic societies, considering cultural and social obstacles, the impact of political and economic factors, and various strategies such as education, the role of media and religious organizations, and social policy-making. Finally, future research is suggested in areas like comparative analysis of human dignity concepts in the Quran and other religious texts, the impact of religious education, the role of modern media, and the influence of governmental policies on human dignity.

    Keywords: Human Dignity, Holy Quran, Social Cohesion, Social Justice, Education, Social Policy-Making}
  • تحلیل مفاهیم کرامت انسانی در قرآن کریم و تاثیر آن ها بر تقویت همبستگی اجتماعی
    رحیمه دانایی*

    کرامت انسانی یکی از اصول اساسی در قرآن کریم است که تاثیر بسزایی بر ایجاد عدالت اجتماعی و تقویت همبستگی اجتماعی دارد. این مقاله به بررسی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن کریم و تاثیر آن ها بر همبستگی اجتماعی می پردازد. در بخش اول، به تعریف کرامت انسانی و جایگاه آن در قرآن پرداخته می شود و آیات مرتبط تحلیل و تفسیر می شوند. همچنین سنت پیامبر و روایات نبوی در مورد کرامت انسانی مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش دوم، تاثیر مفاهیم کرامت انسانی بر تقویت همبستگی اجتماعی از طریق ایجاد عدالت اجتماعی، احترام متقابل، کاهش تعارضات و افزایش همکاری، و تقویت احساس تعلق و مسئولیت اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد. بخش سوم به چالش ها و راهکارهای تقویت کرامت انسانی در جوامع اسلامی می پردازد. موانع فرهنگی و اجتماعی، تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی، و راهکارهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، نقش رسانه ها و سازمان های دینی، و سیاست گذاری های اجتماعی بررسی می شوند. در پایان، پژوهش های آینده در زمینه تحلیل تطبیقی مفاهیم کرامت انسانی در قرآن و سایر متون دینی، تاثیر آموزش های دینی، نقش رسانه های مدرن، و تاثیر سیاست های دولتی بر کرامت انسانی پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, قرآن کریم, همبستگی اجتماعی, عدالت اجتماعی, آموزش و پرورش, سیاست گذاری های اجتماعی}
    Analysis of the Concepts of Human Dignity in the Holy Quran and Their Impact on Strengthening Social Cohesion
    Rahime Danaei*

    Human dignity is one of the fundamental principles in the Holy Quran, significantly influencing social justice and strengthening social cohesion. This article examines the concepts of human dignity in the Quran and their impact on social cohesion. The first section defines human dignity and its position in the Quran, analyzing relevant verses. Additionally, the traditions of the Prophet and related hadiths on human dignity are explored. The second section discusses the impact of these concepts on enhancing social cohesion through the establishment of social justice, mutual respect, reduction of conflicts, increased cooperation, and strengthening the sense of belonging and social responsibility. The third section addresses the challenges and strategies for reinforcing human dignity in Islamic societies, considering cultural and social obstacles, the impact of political and economic factors, and various strategies such as education, the role of media and religious organizations, and social policy-making. Finally, future research is suggested in areas like comparative analysis of human dignity concepts in the Quran and other religious texts, the impact of religious education, the role of modern media, and the influence of governmental policies on human dignity.

    Keywords: Human Dignity, Holy Quran, Social Cohesion, Social Justice, Education, Social Policy-Making}
  • پیام صدریه*

    یکی از مباحث مهم در رابطه با نظام اجتماعی توجه به عوامل همبستگی اجتماعی است. در این مقاله تحلیل نظام همبستگی در اندیشه حکومتی امام علیj و مقایسه آن با نظریه همبستگی اجتماعی امیل دورکیم مدنظر است. امام علی علیه السلام در سال 36ق  با رجوع قاطبه مردم، زمام حکومت را در شرایطی عهده دار شد که نظام اجتماعی از هم گسیخته و چنددستگی در آن حکمفرما بود. ازاین رو از ضروری ترین امور، ایجاد همبستگی در سطوح مختلف جامعه به نظر می رسید. نحوه ایجاد همبستگی در سیره امام علیj و مطاوی نهج البلاغه مشهود است. امام علی علیه السلام کوشید با ایجاد و بازتعریف و سازمان دهی مفاهیمی چون: جامعه، حقوق، انسان، عدالت، سیاست، امت و امت واحده جهت بخشی نوینی در همبستگی ایجاد کند. در میان نظریه پردازان جامعه شناسی، امیل دورکیم نخستین کسی است که نظریه همبستگی و نقش آن در جامعه را مورد مطالعه قرارداد و چارچوبی نظری برای آن مطرح نمود. در این پژوهش که به شیوه تحلیلی - اسنادی صورت گرفته، مشخص شد، با توجه به مباحث مطروحه هرچند اختلافاتی از جنبه های نظری میان اندیشه های امام علیj و امیل دورکیم وجود دارد، اما در بعد همبستگی، شاخص های مشترک وجود دارد؛ شاخص اصلی تفاوت این است که امام علی علیه السلام در جایگاه حاکم کوشید جامعه عصر خود را به سمت همبستگی ارگانیک ارتقا بخشد. همچنین توجه به تقسیم کار اجتماعی نیز مد نظر است. در اندیشه امام علی علیه السلام ارزش های اسلامی به ویژه مفهوم عدالت همواره معنادار بوده و بر اساس آن نوعی همبستگی در جامعه شکل می گیرد. در منظر دورکیم وجدان جمعی است که می تواند منجر به همبستگی اجتماعی شود.

    کلید واژگان: امام علی علیه السلام, امیل دورکیم, همبستگی اجتماعی, جامعه, امت واحده, عدالت}
    Payam - *

    One of the important issues which should be considered about the social system is factors of social solidarity, in this article analyses the system of solidarity in the administrative ideas of Imam Ali (A.S.) and its comparison with the theory of social solidarity of Emil Durkheim. Imam Ali (A.S.) in 36 AH, with the people's vote, took over the government in a situation where the social system was fragmented and divided. Therefore, the creation of solidarity at different levels of society seemed to be necessary. Similarities between creating solidarity in Imam Ali (A.S.) approach and Nahj al-Balaghah are evident. He tried to create a new direction in solidarity by redefining and organizing concepts such as society, rights, human beings, justice, politics, ummah, and a single ummah. Among sociological theorists, Emile Durkheim was the first who studied the theory of correlation and its role in society and provided a theoretical framework. In this research, which was done in an analytical-documentary way, it was indicated that according to the raised issues. However, there are differences in theoretical aspects between the ideas of Imam Ali (A.S.) and Emil Durkheim, but in the correlation dimension, there are common characteristics. The main indicator of the difference is that in his ruling position, Imam Ali tried to promote the society of his time towards organic solidarity, he also used to pay attention to the division of social work. In Imam Ali's (AS) thought, Islamic values, especially the concept of justice, have always been meaningful, and based on it, a kind of solidarity is formed in society. In Durkheim's view, it is the collective conscience that can lead to social solidarity.

    Keywords: Hazrat Ali (A.S.), Nahj al-Balaghah, honors, the criterion of boasting}
  • محمدرضا آقایی*
    اینکه پیشرفت بر اساس قرآن چگونه معنا می شود و با چه شاخص های عمدتا کیفی و ساختاری مناسب با تحلیل های اجتماعی، می توان آن را شناخت و ارزیابی کرد، یکی از دغدغه هایی است که این نوشتار تلاش دارد تا به بررسی و تحلیل اجمالی آن بپردازد. همچنان که به جهت ورود و نحوه استفاده از قرآن به عنوان استخراج معنا و شاخص ها، روش و شیوه استفاده از قرآن به ترتیب نزول مورد توجه قرار گرفته است؛ و به کمک یک جریان موفق تغییر ساز و متحول کننده قرآن در دوره زمانی نزول و با تاکید بر دو مرحله کلی آن در دو منطقه مکه و مدینه، نوعی بررسی و وارسی منطقی آیات ناظر به فضای کلی نزول صورت پذیرد و نیز نمونه ها و شواهدی تاریخی تفسیری از آن ارائه گردد. در این بررسی، ضمن بیان مفاهیم کلیدی و روش شناسی بحث، به بررسی سه شاخص مهم یعنی دانش عمومی، همبستگی و امنیت اجتماعی که از شاخص های کلان اجتماعی و در جهت تبیین ساختار کلی پیشرفت از منظر قرآن می باشد، پرداخته شده است و در نتیجه یک تصویر کلی از برنامه پیشرفت را در این سه شاخص تبیین نماید.
    کلید واژگان: قرآن, جامعه, پیشرفت, شاخص, قانون مندی, دانش عمومی, همبستگی اجتماعی, امنیت اجتماعی}
    Muhammad Reza Aqaei*
    The key concern of the present article is to answer the question that what does the Holy Qurān mean by advancement and through which – mainly – qualitative and structural indexes – apt for social analyses – one can understand and explain it. Accordingly, the author has tried to infer the meaning and indexes of advancement based on the revelation order of the Qurān. Considering the awe-inspiring and successful reformative movement that was created by the Qurān during its revelation in Mecca and Medina, he attempts to have a logical study of the verses related to the general atmosphere of revelation and put forth the samples and historical-interpretive evidences. In addition to the statement of the key concepts and methodology of the subject, he addresses public knowledge, social solidarity and security as three major social indexes that can be used to specify the general structure advancement in the Quran's view. All in all, this study has successfully provided a general picture of advancement plan in the three aforementioned indexes.
    Keywords: the Qurān, Society, Advancement, Index, legalism, Public Knowledge, Social Solidarity, Social Security}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال