به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « «امامت» » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه ««امامت»» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محسن شریفی*

    در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی علل قیام نکردن امام حسین علیه السلام در عصر معاویه و شرایط زمانی دوره امامت آن حضرت پرداخته شده است و این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش است که چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه قیام نکرد. از مهم ترین دلایل آن می توان به موارد مختلفی همچون وجود صلح نامه، موقعیت اجتماعی و سیاستمداری معاویه، شرایط زمانی، تفاوت های رفتاری معاویه با یزید، عدم آمادگی برای دعوت فراگیر مردم و حفظ جان شیعیان اشاره کرد. یافته های پژوهش نشان می دهد که امام حسین علیه السلام همانند پدر و برادرش، معاویه را غاصب خلافت می دانست و مبارزه با او را بر خود واجب می دانست؛ ولی با توجه به اینکه معاویه با بهره گیری از حیله و نیرنگ و تبلیغات، فضای جامعه را در اختیار داشت به طوری که خود را خلیفه بر حق معرفی کرده بود، قیام در چنین موقعیتی به نتیجه مطلوب نمی رسید؛ یعنی اگر امام حسن علیه السلام با پذیرش صلح نامه، کیان اسلام را حفظ کرد امام حسین علیه السلام نیز با سکوت و مبارزات سیاسی غیرنظامی در این دوره وظیفه اش را انجام داد.

    کلید واژگان: امامت, امام حسین علیه السلام, خلافت معاویه, یزید, صلح, قیام, مبارزه سیاسی}
  • فاطمه سلطان محمدی*، حسین سلطان محمدی
    به تازگی مفهوم «حکمرانی مطلوب» به گونه ای فزاینده در ادبیات توسعه، مورد استفاده قرار گرفته است. نظریه ی حکمرانی مطلوب که با ویژگی های مختلفی از جمله عدالت تعریف می شود، الگویی برای توسعه پایدار انسانی به شمار می رود.از سویی دیگر یکی از ویژگی های امامان معصوم علیهم السلام، عدالت به ویژه عدالت اجتماعی است؛ چرا که اگر ایشان از این ویژگی برخوردار نباشند، نمی‏ توانند به وظایف خویش عمل نمایند. این نوشتار می کوشد به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای و با توجه به روایات منقول از امام رضا علیه السلام ضرورت، راه کشف، آثار و ابعاد عدالت امام با تاکید بر عدالت اجتماعی را بیان و تفاوت آن را با دیدگاه ‏های کلامی غیر شیعه روشن نماید. توجه به روایات امام رضا علیه السلام از این جهت حائز اهمیت است که در زمان ایشان، مسائل اساسی اسلام بیشتر مورد گفت‏ وگو قرار می ‏گرفت. همچنین ایشان به حسب ظاهر مدتی منصب «ولیعهدی» داشته که این دو عامل، زمینه را برای گفت‏ وگو درباره عدالت اجتماعی امام فراهم ساخته است. یافته ها حاکی از آن است عدالتی که به عنوان یکی از مولفه های حکمرانی مطلوب از منظر نظام بین الملل مطرح است، در قرآن کریم، سخنان امام رضا علیه السلام و گزارش های تاریخی معطوف به زمان منصب «ولیعهدی» آن حضرت به شکلی صریح، قابل ردیابی است. از این رهگذر با بررسی مولفه یاد شده در سیره اجتماعی آن حضرت و همچنین زمان تصدی منصب «ولایتعهدی» آن امام همام درخواهیم یافت که امام رضا علیه السلام نه تنها در مقام نظر معتقد به حکمرانی مطلوب بوده اند، بلکه در عمل نیز همواره خود را متعهد به آن می دانستند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, امام رضا علیه السلام, حکمرانی مطلوب, عدالت, امامت, مردم}
    Fatemeh Soltan Mohammadi *, Hossein Soltan Mohammadi
    Recently, the concept of "optimal governance" has been increasingly used in development literature. The theory of optimal governance, which is defined by various features, including justice, is considered a model for sustainable human development.On the other hand, one of the characteristics of the infallible imams, peace be upon them, is justice, especially social justice; Because if they do not have this feature, they cannot fulfill their duties. This article tries to explain the necessity, way of discovery, works and dimensions of Imam's justice with emphasis on social justice and its difference with the view Explain non-Shia words. Paying attention to the narrations of Imam Reza (peace be upon him) is important because during his time, the basic issues of Islam were discussed more. Also, according to the appearance, he has held the position of "crown prince" for some time, and these two factors have provided the basis for a discussion about the Imam's social justice. The findings indicate that justice, which is one of the desirable components of governance from the point of view of the international system, can be clearly traced in the Holy Quran, the words of Imam Reza, peace be upon him, and historical reports related to the time of his "crown" position. From this point of view, by examining the mentioned component in the social life of that Imam as well as the time when he held the position of Imam Hammam, we will find that Imam Reza, peace be upon him, not only believed in good governance in his opinion, but also committed himself to it in practice. they knew.
    Keywords: Holy Quran, Imam Reza (Peace Be Upon Him), Desirable Governance, Justice, Imamate, People}
  • کاظم استادی*
    بنابر آموزه های شیعه، امامت و رهبری جامعه اسلامی و جانشینی پیامبر اکرم (ص) در امور دینی و دنیوی است و پیامبر اکرم (ص) از ابتدای دوران رسالت خود ضمن معرفی جانشین خویش به موضوع امامت مسلمانان پس از وفات خود، اهتمام جدی داشته است. برای اثبات امامت و جانشینی پیامبر (ص)، به دلایل کلامی، تاریخی و نیز آیات قرآن همانند آیه 124 سوره بقره، یعنی آیه ابتلای ابراهیم (ع)، استشهاد می شود. بنابراین، برای پرداختن و نقد و بررسی دلالت آیه ابتلای ابراهیم در مسائل امامت، لازم است پیشاپیش روشن شود که آیا تبیین مفهوم امامت به وسیله آیات قرآن با مختصات پیشینی در صدر اسلام است یا این تبیین قرآنی با مختصات و مفاهیم ایجادشده متاخر و جدید صورت گرفته است. در پژوهش پیش رو، به بررسی تفاسیر کهن شیعی ذیل آیه ابتلای ابراهیم، پرداخته شده است. در این پژوهش روشن شد که مفسران متقدم شیعه حداقل تا قرن چهارم آیه ابتلای ابراهیم (ع) را دلیل اثبات وجود امامت نگرفته اند و به این آیه در امامت خاصه استشهاد نکرده اند.
    کلید واژگان: آیه 124 سوره بقره, آیه ابتلا, امامت, تفاسیر کهن شیعه, جانشینی پیامبر (ص)}
    Kazem Ostadi *
    According to Shiite teachings, the Imamate and leadership of the Islamic community and the succession of the Holy Prophet applies to religious and worldly affairs, and from the beginning of his mission, the Holy Prophet paid serious attention to the issue of the leadership of the Muslims after his death while introducing his successor. In order to prove Imamate and the succession of the Prophet, theological and historical proofs as well as verses of the Quran, such as verse 124 of the al-Baqarah Chapter, that is, the Trial of Abraham Verse are cited. Therefore, to discuss, criticize, and study the implication of the verse of Abraham’s trial in the issues of Imamate, it is necessary to clarify in advance whether the explanation of the concept of Imamate through the Quranic verses is based on previous specifications present in early Islam, or this Quranic explanation is formed based on later and newly created specifications and concepts. In the following research, the early Shiite exegeses under the verse of Abraham’s trial have been investigated. In this research, it becomes clear that the early Shiite exegetes did not take the verse of the trial of Abraham as proof of Imamate, at least until the 4th century, and they did not cite this verse regarding specific Imamate.
    Keywords: : Verse 124 Of The Al-Baqarah Chapter, The Trial Verse, Imamate, Early Shiite Exegeses, The Succession Of The Prophet}
  • اسماعیل اثباتی*

    آخرین آیات سوره قلم از مشهورترین آیات بین مردم است که به آیه «وان یکاد» مشهور است. شهرت و رواج این آیه در بین مردم بیشتر از آن جهت است که به عنوان حرزی در برابر چشم زخم شناخته شده است. در این نوشتار به ریشه یابی این باور پرداخته شده است. در منابع اهل سنت روایتی به نقل از کلبی گزارش شده که نشان می دهد در پی تلاش مشرکان برای آسیب رساندن به پیامبر از طریق چشم زخم این آیه نازل شد. این شان نزول باعث شده بیشتر مفسران نیز این آیه را مرتبط با چشم زخم بدانند در حالی که این روایت معتبر نیست و روایات صحیحی در منابع شیعی نزول این آیات را مرتبط با موضوع امامت دانسته اند. برخی از مفسران منظور از آیه را نگاه از روی خشم و دشمنی دانسته و ارتباط آیه با مساله چشم زخم را انکار کرده اند. از سویی هیچ روایت و دلیل معتبری که نشان دهد این آیه برای دفع چشم زخم موثر است یافت نشد، تنها مستند این باور قول حسن بصری است که به پیامبر(ص) منتسب نشده و احتمالا برداشت او از آیه بوده است و در برخی منابع متاخر شیعه به اشتباه به امام حسن(ع) منتسب شده است.

    کلید واژگان: و إن یکاد, شان نزول, امامت, چشم زخم, تفسیر}
    Esmail Esbati *
    Introduction

    Verses 51 and 52 of Surah Qalam are famous and common among people. These verses are known as "En Yakad" verses. He says in these verses: And the Unbelievers would almost trip thee up with their eyes when they hear the message; and they say: "Surely he is possessed!" But it is nothing less than a Message to all the world.
    Most people believe that this verse prevents the evil eye. Therefore, this verse has become famous among people. This article examines the origin of this belief and its validity. To achieve this goal, this verse has been examined from three perspectives.

    Literature Review

    Most commentators have considered this verse to be related to the evil eye. This verse is also used in books and articles related to the evil eye. But this issue has received less attention independently. Ali Akbar Kalantari in the article "Interpretative study of the relationship between the verse and En-Yakad and the problem of the bad eye" (Tafsir al-Studies, Summer 2017) considered the connection of this verse with the problem of the bad eye without sufficient reason, and Fatemeh Qurbani Laktarashani and Habibullah Halimi Jellodar in the article "Credit the evaluation of Hasan Basri's narration on the effectiveness of the verse and An-e-Kad in warding off the evil eye" (Hadith Pazhuhi, Spring and Summer 2019) also rejected the effect of this verse in warding off the evil eye. In this article, more information has been collected and analyzed, and various narrations about the revelation of the verse have been extracted. In addition to that, the documentary review and evaluation of the credibility of the hadiths have also been done. In the analysis and review stage, several evidences and reasons have been presented regarding the criticism of the famous interpretation and the presentation of other interpretations of the verse.

    Methodology

    In the present article, with the descriptive-analytical method, Shia and Sunni traditions about the story of the revelation of the verse have been analyzed and examined, then different views on the interpretation of the verse have been examined, and finally, the use of the verse as a warding off the evil eye has been examined.

    Results

    4-1- Investigating the reason for issuing the verse
    In Shiite books, there is a story about the revelation of this verse. This narration has a chain of authentic narrators. There are other narrations in this context.
    These hadiths say that this verse was revealed in Ghadir Khum. On this day, the Prophet chose Imam Ali (PBUH) as his successor. When the Prophet took the hand of Ali (PBUH) and raised it, some people were upset.
    One of the people said: Look at the Prophet's eyes, which move like the eyes of a madman. At this time Gabriel brought these verses.
    Another story is narrated in Sunni books. Wahidi (468 AH) says: This verse was revealed when the Quraysh wanted to kill the Prophet. He narrates from Kalbi that: There was a person who did not eat anything for three days, and when he looked at the herd of camels, he said, "I have never seen a more beautiful herd today."Some of them would die soon. The infidels asked this person to harm the Prophet with the evil eye, but God protected the Prophet and this verse was revealed. Kolbi (140 or 146 AD) did not quote the chain of narrators for his narration.
    4-2- Interpretation of the verse
    Most commentators have associated this verse with the evil eye.
    It is very likely that believing in the influence of the evil eye and the story that Kalbi narrated caused such an interpretation of the verse.
    Influence
    Some commentators have considered the meaning of the verse as an "angry and hostile look" and have denied the connection of the verse with the issue of "evil eye". This view has been proposed since the first Islamic centuries and is compatible with literary rules. The term "Ezlaq bi-al-absar" is not used among Arabs for the evil eye.
    Based on this, the interpretation of the verse, as mentioned by Zamakhshari, is that they will slide you from your place or destroy you by the intensity of their sharp gaze with eyes full of anger and malice. This interpretation is derived from the saying of the Arabs who say: He looked at me in such a way that he was about to knock me to the ground and was about to eat me, that is, if he could knock me to the ground and destroy me with his gaze or eat me, he would definitely do this.
    4-3-Using this verse to avoid the evil eye
    One of the uses of this verse is to use it as a charm against the evil eye.
    In the Shiite sources, no authentic narrations and reasons were found to show that this verse is effective for warding off sore eyes.
      The only reason for this belief is Hassan Basri's statement, which has been mistakenly attributed to Imam Hassan (a.s.) in some late Shiite sources.
    In Sunni sources, Hassan Basri is quoted as saying that the cure for an evil eye is to read this verse. Tha'labi (427 AH) is the oldest source that narrated this report. People like Tabari (310 AH) who quoted the words of the commentators of the Sahaba and Tabi'in with a chain of transmission about this verse, did not mention the words of Hassan Basri in this regard.
    On the assumption of accepting the attribution of this saying to Hasan Basri, it seems that this saying of Hassan Basri is due to the interpretation that has been presented for this verse, because Hassan Basri did not attribute this saying to the Prophet (PBUH) or even the Companions in any source.

    Keywords: Bad Eye, Ayah En Yakad, interpretive narrations, Amulets}
  • نفیسه نیرومند، محسن رفعت*، حمیدرضا سروریان
    روایات صادره از اهل بیت؟عهم؟ در باب غیبت حضرت ولی عصر؟عج؟ جنبه های مختلفی را مطرح کرده اند که با توجه به ابعاد بحث و شرایط مختلف صدور، گاهی به ویژه در میان غیر شیعیان، توهم تعارض شده است. حال آنکه از اصول علم حدیث، مجموع نگری احادیث است، طوری که هر روایت کنار روایات هم خانواده اش معنا می شود. فواز بن احمد، از صاحب قلمان اهل سنت، در بخش سوم مقاله «تعارض دلالات المرویات عند الرافضه، الامامه انموذجا»، تحت عنوان «تعارض دلالات المرویات فی زمن خروج الامام» با تمسک به همین روایات، مدعی است که روایات شیعی در باب زمان ظهور متعارض اند و با این عذر، در اصل مهدویت، بلکه مذهب شیعه خدشه می کند. مقاله پیش رو در جهت پاسخ به شبهات او، ابتدا مبنای نویسنده را نقد کرده، سپس با توجه به روایات هم خانواده و شواهد تاریخی و عقلی به این نتیجه رسیده است که میان روایات مذکور هیچ گونه تعارضی نیست.
    کلید واژگان: فواز بن احمد بن علی رضوان, رفع تعارض روایات, امامت, وقت ظهور, حیرت, طول عمر}
    Nafise Niroomand, Mohsen Rafat *, Hamidreza Sarvarian
    The hadiths from the Prophet’s Household concerning the occultation (ghayba) of Imam al-Mahdi, the twelfth Shiite Imam, present various aspects that, given the circumstances of their transmission, may appear contradictory, especially to non-Shias. However, within the tenets of hadith sciences lies holism, where each hadith derives its meaning alongside similar ones. Fawāz ibn Aḥmad, a Sunni author, penned an article titled “Contradictory Significances of Hadiths Transmitted by Rāfiḍa, Imamate as an Example,” wherein the third section, titled “Contradictions in the Significance of Hadiths Regarding the Time of the Imam’s Uprising,” scrutinizes these hadiths. He claims that Shiite hadiths concerning the Imam's uprising are contradictory, using this assertion to cast doubt not only on the principle of Mahdism but also on the entire Shiite denomination. This article aims to address his concerns. It begins by challenging his foundational premises and then, supported by similar hadiths, historical evidence, and rational analysis, concludes that there is no inherent conflict within these hadiths.
    Keywords: Fawāz ibn Aḥmad ibn ʿAlī al-Riḍwān, resolving conflicts among hadiths, Imamate, time of reappearance, astonishment, Longevity}
  • امیرحسین کرمانی، محمدجعفر اشکواری *

    متفکران شیعه مذهب، دوران امامت امام جعفر صادق ع را از دوره های بسیار مهم و تاثیرگذار در تاریخ اسلام معرفی می کنند زیرا در این دوره، قدرت از امویان به عباسیان انتقال یافت. از این رو کیفیت موضع گیری ایشان همواره مورد توجه صاحبنظران بوده است. برخی از اندیشمندان شیعه پژوهان غربی با اثرپذیری از تاریخ نگاری رایج در جهان اسلام، عملکرد امام جعفر صادق ع را در کناره گیری از سیاست و بی تفاوت انگاشتن ایشان نسبت به سرنوشت جامعه خلاصه کرده اند. این تحقیق با روش «توصیفی، تحلیلی، تبیینی» و با هدف بررسی و تحلیل چرایی عدم قیام به سیف امام جعفر صادق ع از منظر شیعه پژوهان غربی در تلاش است تا ابتدا با بررسی مفهوم امامت نزد شیعه پژوه غربی، نحوه عملکرد امام جعفر صادق ع را از منظر آن ها مورد بررسی قرار دهد و سپس چرایی عدم قیام به سیف امام جعفر صادق ع را از منظر آن ها بیان نماید و در نهایت نظر صایب در خصوص چرایی عدم قیام امام جعفر صادق ع را با ملاحظات تاریخی تحلیل و تبیین نماید.
    در این راستا بررسی ها نشان داده که امام راستین، ضامن مذهب است نه کنشگر سیاسی. علاوه بر این برای مصلح اجتماعی بودن همیشه نیاز به دست بردن به شمشیر نیست؛ زیرا کنش سیاسی رابطه مستقیمی با شناخت دقیق وضعیت فکری جامعه دارد. بنابراین مشخص می شود که برخی پژوهشگران غربی به این موارد توجه ندارند؛ موضوعی که سنجه ای تاریخی برای تشخیص امام راستین در اعصار قدیم و دوران کنونی است.

    کلید واژگان: امام صادق(ع), شیعه پژوهی در غرب, شیعه پژوهان, امامت, قیام به سیف}
  • آرزو مختاری*، اسماعیل ملکوتی خواه، علی غفارزاده

    یکی از موضوعاتی که در جهان اسلام، همواره مورد اختلاف بوده است، جایگاه امیرالمومنین علیه السلام و خاندان رسول اکرم صلی الله علیه و آله در شریعت اسلام است. در این میان، حدیث منزلت یکی از موارد راهگشا است، که البته میزان دلالت آن، از حیث اقل و اکثر، با اختلاف نظر مواجه گردیده است. حداقل دلالت آن، جانشینی امیرالمومنین علیه السلام برای رسول اکرم صلی الله علیه و آله در مدت عدم حضور ایشان در مدینه به دلیل همراهی سپاهیان در جنگ تبوک است و حداکثر دلالت آن، نصب امیرالمومنین علیه السلام در بالاترین جایگاه شرعی پس از نبوت و انحصار این جایگاه به شایستگان از نسل ایشان است. آنچه می تواند مویدی بر برداشت حداکثری از حدیث منزلت باشد، انطباق جایگاه امیرالمومنین علیه السلام در اسلام، بر جایگاه هارون در شریعت یهود است. هدف از این پژوهش، شناسایی مناصب شرعی هارون از دیدگاه متون مقدس یهود و بکارگیری آن به عنوان قرینه بر فهم دلالت حدیث منزلت است. نتایج این پژوهش کتابخانه ای، حاکی از انحصار مهم ترین منصب دینی یهود، پس از نبوت، یعنی منصب «کهانت اعظم» در هارون و نسل او است. این منصب شامل اختیارات و وظایفی مشابه منصب امامت در شیعه است. قراینی مانند صدور حدیث منزلت در شرایطی غیر از جنگ تبوک، وجود رابطه بین نسب و منصب در اسلام و موارد دیگر، دلالت حداکثری حدیث منزلت را تقویت می کند.

    کلید واژگان: منزلت هارون, شریعت یهود, حدیث منزلت, کهانت اعظم, امامت}
    Arezoo Mokhtari *, ESMAIL MALAKOOTIKHAH, Ali Ghafarzade

    One of the issues that has always been disputed in the Islamic world is the position of Hazrat Ali and the family of the Holy Prophet in Islamic law. In the meantime, the hadith of Manzillat is one of the pioneering cases, which, of course, has faced a difference of opinion in terms of its meaning, in terms of the least and the most.The minimum meaning of this hadith is the succession of Hazrat Ali to the Holy Prophet during his absence in Madinah due to accompanying the soldiers in the battle of Tabuk, and the maximum meaning is the installation of Hazrat Ali in the highest Shariah position after prophethood. And the monopoly of this position belongs to the worthy ones of his generation.What can be a confirmation of the maximum understanding of the hadith of Manzlat, is the adaptation of the position of Hazrat Ali in Islam to the position of Aaron in the Jewish law. According to the Jewish holy text, there is no doubt that the most important religious position after prophethood, which is referred to as the "high priesthood" and includes powers and duties similar to the position of Imamate in Islam, belongs to Aaron and his generation.There are other evidences in Islamic law that strengthen this view.

    Keywords: Status of Aaron, Jewish law, hadith of Manzilat. High Priesthood, Imamate}
  • عبدالحسین طالعی، رضا کریمی*، رضا نظری صمصمام

    این پژوهش به تحلیل محتوای کتاب های با موضوع امامت در  الذریعه الی تصانیف الشیعه می پردازد. روش پژوهش پیمایشی و با رویکرد توصیفی و ارزیابانه انجام شده است. جامعه پژوهش تمام کتاب های با موضوع امامت در کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه است که شامل 724 اثر است.  یافته های تحقیق نشان می دهد از بین منابعی که شیخ آ قابزرگ تهرانی برای آثار معرفی می کند، بیشترین فراوانی مربوط به رویت و مشاهده کتاب ها با 397 اثر است. زبان عربی با 545 عنوان رتبه اول را در بین سایر زبان ها دارا است. بیشترین تعداد تالیف، کتابت، چاپ و نگهداری آثار یعنی 121 عنوان نیز به عراق و شهرهای مختلف آن اختصاص دارد. قرن چهاردهم با 169 عنوان اثر بیشترین تعداد آثار مورد بررسی را به خود اختصاص داده است. 684 اثر نیز در قالب نثر بوده اند. فرمت خطی آثار با 307 اثر در رتبه اول قرار دارد. 705 اثر نیز اصلی و بدون ارجاع بوده-اند. 12 اثر در توضیحات خود پانویس دارند. 313 عنوان از آثار بررسی شده نیز دارای استناد به کتاب های دیگر هستند. تعیین و تبیین نوع نگرش شیخ آقابزرگ در خصوص نویسندگان و زمینه های موضوعی امامت، شناخت دغدغه ها و تفکرات شیخ آقابزرگ، از جمله نتایج این پژوهش است
    با جستجو و استخراج کتاب های با موضوع امامت در الذریعه دانسته می شود که چه کتاب هایی درباره امامت نوشته شده و چه کتاب هایی نوشته نشده است؟ وجوه اشتراک و یا تفاوت این کتاب ها چیست؟ کتاب های مهم و غیرمهم کدامند؟ نمی توان کتابی علمی و پژوهشی درباره امامت نوشت مگر اینکه به کتاب های مستقلی که درباره این موضوع نوشته شده است مراجعه کرد. لازمه این کار آگاهی و شناخت این کتاب ها است و لازمه داشتن این آگاهی، کاوش و جستجو در بین این کتاب ها و راه بهتر و نزدیک تر مراجعه و استفاده از کتابشناسی امامت است که پژوهش حاضر راه را برای تهیه و تدوین کتابشناسی امامت نیز هموار می کند. از این رو مساله اساسی آن است که مشخص شود تصویر کلی منابع مرتبط با امامت در کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه بر اساس متغیرهایی نظیر زبان، مکان چاپ، قرن تالیف، قالب کتاب، فرمت کتاب، حجم توضیحات کتاب به چه صورت است؟

    کلید واژگان: الذریعه الی تصانیف الشیعه, شیخ آقابزرگ تهرانی, امامت}
    Abdol-Hosein Taleie, Reza Karimi*, Reza Nazarisamsam
    Aim

    This field study aims to conduct a content analysis of al-Dhari’a ila Tasanif al-Shi’a as regards the books on imamate. It observes the sources using a checklist on which the required information is registered.

    Research method and community: 

    The books on the subject of imamate were selected using such keywords as imīmat, al-īmāma, amīr al-mu’mīnīn, khilāfat, and al-khīlapha. Two tools were utilized to collect, organize, and assess the data. First, a researcher-made checklist consisting of 11 indexes: place, century, language, volume of explanations, shape and form of the work, being primary or secondary, citation, references, format (printed, scribed and printed, scribed and lost), the author’s denomination, and footnotes. Second, providing a table for definitions, and coding and categorizing the 11 indexes.  The statistical population of the study included all the 724 works on imamate in al-Dhari’a ila Tasanif al-Shi’a.

    Research findings

    The research findings showed that most of the sources (397 works out of 724) introduced by Sheikh Aqa Buzurg Tehrani had been observed by himself. Most of the works (545 titles) were in Arabic. The most compositions (121 titles) were scribed/printed and maintained in different towns of Iraq. The most works (169 titles) that were examined belonged to the twentieth century. 684 works were in prose. The most works (307 titles) were manuscripts. Provided for 333 works, the medium volume of explanations on the works was most frequent. 705 works were primary sources and without references. Imamate Shiites have produced most of the works (703 titles). 12 works have footnotes. 313 works have cited other works.

    Keywords: al-Dhari’a ila Tasanif al-Shi’a, imamate, Sheikh Aqa BuzurgTehrani}
  • سید حسن موسوی اصل *

    مفهوم حدیث غدیر که در امامیه به عنوان یکی از مهمترین ادله خلافت امیرالمومنین7 شناخته می شود، سالیان متمادی مورد انکار اهل سنت واقع شده است. ایشان بعد از پذیرش صدور حدیث، معنای «مولا» در متن حدیث را «ناصر» یا «محب» می انگارند. بی شک از مهمترین قراین برای برداشت صحیح از کلام هر فرد، فهم مخاطبین و معاصرین گوینده از کلام است. چرا که هم از جهت زمان و هم از جهت جمع شواهد و قراین، ایشان کامل ترین افراد برای تشخیص مراد گوینده هستند.
    این نوشتار با توصیف و تحلیل شواهدی از برخوردهای اصحاب و معاصرین پیامبر در منابع اهل سنت، می کوشد تا برداشت اصحاب از این واژه را کشف کند. ضمنا نه فقط در خود واقعه غدیر بلکه بعد از آن نیز قضایایی رخ داده که نمایانگر فهم اصحاب از حدیث غدیر است.
    پس از بررسی منابع بر محور شاهدیابی کشف می شود که واژه مولا برای مخاطبین پیامبر اکرم 9 صریحا معنای «اولویت در تصرف» را رسانده است.

    کلید واژگان: مولا, ولی, غدیر, امامت, ناصر, محب, اصحاب}
    Seyyid Hassan Musavi Asl *

    The concept of Ghadir hadith, which is known in the Imamiyya as one of the most important evidences of the Caliphate of the Amir al-Mu'minin, has been denied by the Sunnis for many years. After accepting the issuance of the hadith, he considers the meaning of "Mawla" in the text of the hadith as "Nasser" or "lover". Undoubtedly, one of the most important evidences for the correct understanding of the words of each person is the understanding of the audience and the contemporaries of the speaker. Because both in terms of time and in terms of gathering evidence, they are the most complete people to identify the speaker.
    This article tries to discover the companions' perception of this word by describing and analyzing evidence from the attitudes of the companions and contemporaries of the Prophet in Sunni sources. Meanwhile, not only in the incident of Ghadir itself, but also after that, cases have occurred that show the understanding of the companions of Ghadir's hadith.
    After examining the sources on the basis of evidence, it will be found that the word Mawla explicitly means "priority in possession" for the audience of the Holy Prophet.

  • نوروز امینی*

    دعای ندبه، با مضمون یاری خواستن از امام عصر (عج)، خط سیر جبهه حق را از آدم تا پیامبر خاتم، در قالب جریان نبوت، طرح و پس از آن به جریان ولایت به عنوان ادامه دهنده خط نبوت اشاره می کند. همزمان با طرح جریان ولایت در دعای ندبه، از جریان دیگری با عنوان جریان شقاوت هم پرده برداشته می-شود که ظاهرا از همان آغاز در نقطه مقابل جریان نبوت مطرح بوده است و پازل نبرد همیشگی حق و باطل را تکمیل می کند. پرسش این است که چرا این جریان از همان آغاز دعا و در امتداد جریان نبوت، آشکارا مورد اشاره قرار نمی گیرد و پس از یادکرد جریان ولایت است که پرده از این جریان برداشته می شود؟ این پژوهش با تکیه بر تحلیل استنطاقی مضامین دعای ندبه و با یاری گرفتن از روش تحلیل تاریخی، چند و چون پرسش یادشده را بررسی می کند. یافته ها نشان می دهد جریان شقاوت انتظار داشته با ختم نبوت، طومار جریان حق در جهان پیچیده شود، اما ظهور خط امامت و ولایت، به قدری سردمداران این جریان را دچار اضطراب و یاس می کند که همه تعارفات و پوشش ها را کنار می نهند و با تمام قوا جهت مبارزه با این جریان وارد میدان می شوند.

    کلید واژگان: امیرالمومنین, دعای ندبه, ولایت, امامت, جریان شقاوت}
    Nowruz Amini*

    Prayer Nudbeh is one of the famous Shiite prayers whose theme is asking for help from Imam Asr. This prayer proposes the course of the righteous front in the form of prophecy, from Adam to the end of the Prophet, and then refers to the province as a continuation of the prophecy. At the same time as the provincial flow in the prayer of Nudbeh,It is also unveiled from a front called the mischief, which apparently has been in the opposite of the prophecy from the beginning and complements the constant battle of truth and falsehood.
    The question is why this stream is not clearly mentioned from the beginning of prayer and along the prophecy front? This study examines the answer to the question by relying on the textual analysis of the themes of prayer and using the historical analysis method. The findings indicate that the mischief front appears to be waiting to destroy the truth front in the world with the end of the life of the prophets but the emergence of the Imamate and Provincial line is so anxious and desperate for the leaders to abandon all compliments and covers and enter the field with all the powers to fight this stream.

    Keywords: Amir al -Mu'minin, prayer Nudbeh, province, Imamat, a flow of cruelty}
  • انسی مخبری*، مجتبی سلطانی احمدی، محمد غفوری نژاد
    بازشناسی مصادر نخستین حدیثی، دارای فواید حدیثی، کتاب شناختی وتاریخی متعددی است. علی بن بابویه در کتاب الإمامه والتبصره من الحیره که قدیمی ترین تک نگاری موجود در شیعه در موضوع امامت وغیبت است، غیر از منقولات از سعد اشعری ومحمدبن یحیی، مجموعا 37 حدیث نقل کرده است که 15 مورد آن ها را بلاواسطه از عبدالله بن جعفر حمیری، 7 مورد از احمدبن ادریس، 4 مورد از علی بن ابراهیم و3 مورد آن ها را از حمزه بن قاسم، حسن بن احمد مالکی ومحمدبن موسی دریافته است. در این پژوهش با استفاده از روش هایی هم چون شناسایی بخش مشترک اسانید در گروهی از روایات پراکنده، هماهنگی موضوع روایت با موضوع کتابی که نام مولفش در سند حدیث ذکر شده است و انطباق سند حدیث با طریق به برخی کتاب های رجال سند در منابع فهرستی دریافتیم که محتمل ترین منابع مورد استفاده ی ابن بابویه در این منقولات، کتاب های: الغیبه، الإمامه ویا الفتره والحیره حمیری، النوادر احمدبن ادریس، التفسیر محمدبن خالد برقی، الملاحم یا التفسیر صفوان بن یحیی، الإمامه وتفسیر القرآن محمدبن عیسی بن عبید، التفسیر، القایم یا الملاحم علی بن مهزیار، الإمامه یونس بن عبدالرحمن، الإمامه محمدبن احمدبن یحیی، الإمامه ابن ابی عمیر، الإمامه محمدبن حسین بن ابی الخطاب، الغیبه یا البشارات حسن بن سماعه والنوادر بکربن عبدالله است.
    کلید واژگان: علی بن بابویه, الإمامه والتبصره من الحیره, امامت, غیبت, منابع حدیثی نخستین}
    Ensi Mokhberi *, Mojtaba Soltani Ahmadi, Mohammad Ghafoori Nejad
    Recognition of the original sources of hadith has many bibliographic and ‎historical benefits and advantages‏.‏Ibn Babawiyyah has quoted a total of 37 hadiths in the book of Al-‎Imamah wal-Tabsiratu min Al-Hira, which is the oldest monograph ‎available in Shia on the subject of Imamate and Occultation, except for ‎the quotations from Sa'd al-Ash'ari and Muhammad Ibn Yahya. 15 of ‎which were narrated directly by Abdullah Ibn Ja'far Humairi, 7 cases from ‎Ahmad Ibn Idris, 4 cases from Ali Ibn Ibrahim and 3 cases from Hamza Ibn ‎Qasim, Hassan Ibn Ahmad Maliki and Muhammad Ibn Musa‏.‏The most probable sources used by Ibn Babawiyyah in these manuscripts ‎are the books of: Al-Ghaybah, Al-Imamah or Al-Fitrah and Al-Hirah ‎Humairi, Al-Nawadir Ahmad Ibn Idris, Al-Tafsir Muhammad Ibn Khalid ‎Barqi Al-Tafsir, Al-Qaim or Al-Malahim Ali Ibn Mahziar, Al-Imamah Yunus ‎Ibn Abdul Rahman, Al-Imamah Muhammad Ibn Ahmad Ibn Yahya, Al-‎Imamah Ibn Abi Amir, Al-Imamah Muhammad Ibn Hussein Ibn Abi Al-‎Khattab, Al-Ghaibah or Al-Basharah Hassan Ibn Sama'a and Al-Nawadir ‎Bakr Ibn Abdullah.‎
    Keywords: Ali Ibn Babavieh, Al-Imamah wal-Tabsirah min Al-Hirah, Imamate, occultation, Original Hadith Sources, Source Studies, &lrm, Mashayekh Ibn Babawiyyah}
  • زهرا تام*، سید حسین شفیعی دارابی
    در اندیشه شیعی، امامت جایگاهی رفیع و منحصر به فرد دارد، به گونه ای که امام به مثابه محور و قطب عالم هستی در نظام توحیدی تلقی می شود. از طریق واسطه امام، مخلوقات مشمول رحمت الاهی شده و به سوی حق هدایت می یابند. با عنایت به اهمیت و جایگاه والای امامت در اسلام، و وجود دیدگاه های گوناگون در تبیین مفهوم آن، این پژوهش با هدف پاسخ به این پرسش تدوین شده است که: شیخ طوسی و علامه طباطبایی چه تعریفی از «امامت» ارائه می کنند؟ روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی-توصیفی بوده و یافته ها حاکی از آن است که: شیخ طوسی، امامت را زعامت و رهبری عمومی در امور دین و دنیا می داند. علامه طباطبایی، امامت را ایصال به مطلوب و هدایت تام و تمام معنا می کند. بر اساس دیدگاه هر دو اندیشمند، با استناد به آیه 124 سوره بقره، امام دارای منزلتی فراتر از نبی است.
    کلید واژگان: امامت, تصرف تکوینی, ریاست عامه, زعامت, شیخ طوسی, علامه طباطبایی, هدایت}
    Zahra Taam *, Seyyed Hossein Shafii Darabi
    In Shiite thought, the Imamate has a lofty and unique position, in such a way that Imam is considered as the axis and pole of the universe in the monotheistic system. Through the intermediary of the Imam, the creatures are subject to divine mercy and are guided to the truth. Considering the importance and high position of imamate in Islam, and the existence of various viewpoints in explaining its concept, this research was compiled to answer the question: What definition of “Imamate” do Sheikh Tusi and Allameh Tabatabai provide? The research method in this research is analytical-descriptive and the findings indicate that: Sheikh Tusi considers Imamate to be guidance and general leadership in the affairs of religion and the world. Allameh Tabatabai conveys Imamate to the desired and complete guidance. According to the views of both thinkers, citing verse 124 of Surah Al-Baqarah, Imamate is a status beyond Prophethood.
    Keywords: Imamate, Formative Guidance, General Leadership, Guidance, Sheikh Tusi, Allameh Tabatabai}
  • زهرا لطفی افین*، سید حسین شفیعی دارابی

    درک عمیق و دقیق مفاهیم قرآن، مستلزم آگاهی از شان نزول آیات آن است. آیه ی تبلیغ (مائده:67) از جمله آیاتی است که در تفسیر و تاویل آن، شان نزول نقشی محوری ایفا می کند. این پژوهش با رویکردی توصیفی - تحلیلی، به بررسی دیدگاه مفسران شیعه و سنی در خصوص شان نزول این آیه و ارتباط آن با واقعه غدیر خم می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق مفسران شیعه و گروه قابل توجهی از مفسران اهل سنت، شان نزول آیه ی تبلیغ را مرتبط با واقعه ی غدیر و ابلاغ خلافت و امامت حضرت علی (ع) توسط پیامبراکرم (ص) می دانند. این همخوانی، هم با قرائن درونی آیه، از جمله تاکید ویژه بر «بلاغ» و وابستگی اتمام رسالت نبوی به ابلاغ امامت امام علی (ع)، و هم با قرائن بیرونی مانند روایات معتبر از هر دو مذهب شیعه و سنی سازگار است. با این حال، برخی از مفسران اهل سنت، با تمرکز صرف بر بخشی از آیه (حفاظت جان پیامبر از سوی خداوند) و عدم توجه به انسجام معنایی کل آیه، ارتباط آن را با واقعه غدیر انکار می کنند.

    کلید واژگان: امام علی(ع), امامت, آیه تبلیغ, تفاسیر فریقین, خلافت, شان نزول, غدیر خم}
    Zahra Lotfi Afin *, Seyyed Hossein Shafi Darabi

    A deep and accurate understanding of the concepts of the Quran requires knowledge of the circumstances of the revelation of its verses. Tabligh Verse (Surah al-Ma’idah: 67) is one of the verses whose circumstances of revelation play a pivotal role in its interpretation. This research, with a descriptive-analytical approach, examines the views of Shia and Sunni exegetists regarding the revelation of this verse and its connection with the Ghadir Khum incident. The findings of the research show that the vast majority of Shia exegetists and a significant group of Sunni exegetists consider the revelation of the Tabligh verse to be related to the Ghadir incident and the proclamation of the caliphate and Imamate of Ali (AS) by the Holy Prophet. This concordance is consistent with both the internal evidence of the verse, including the special emphasis on "declaration" and the dependence of the completion of the Prophet's mission on the transmission of the Imamate of Imam Ali (AS), and the external evidence such as authentic narrations from both Shia and Sunni religions. However, some Sunni exegetists, focusing only on a part of the verse (God's protection of the Prophet's life) and not paying attention to the semantic coherence of the whole verse, deny its connection with the Ghadir incident.

    Keywords: Imam Ali (AS), Imamate, Tabligh Verse, Tafsir Al-Fariqain, Caliphate, Circumstances Of Revelation, Ghadir Khum}
  • اکرم شیخ میلانی، مجید فروزان‏ مهر

    زیارت، زنده‏ ترین و موثرترین راه برای شناخت و ایجاد ارتباط قلبی و فکری با اهل ‏بیت است. زیارت‏نامه ‏ها به ویژه زیارت‏نامه ‏های ماثور (معتبر)، مدرسه ‏ای هستند که درس امامت و ولایت می‏ دهند، آثار و برکات اهل ‏بیت را شمارش کرده و راه دوستی و محبت به ایشان را تعلیم می‏دهند. همچنین تاثیر زیادی در ایجاد ارتباط نزدیک با امام و اولیای الهی دارند؛ به طوری که زایر احساس می‏کند هیچ کس به انسان نزدیک‏تر و مهربان ‏تر و داناتر و تواناتر از زیارت ‏شونده نیست. رفتن آگاهانه به زیارت و خواندن زیارت‏نامه‏ ها با توجه و حضور قلبی می‏تواند نقش موثری در اصلاح افراد داشته باشد. بعضی از این زیارت‏نامه‏ ها، به دلیل سند یا محتوای خاص خود اهمیت و شهرت بیشتری دارند؛ مانند: زیارت عاشورا، جامعه کبیره، امین الله و... دقت در مضامین و محتوای آنها به ما نشان می‏ دهد که از مفاهیم بالا و ارزشمندی برخوردارند و حکایت از این دارد که این مفاهیم از کلامی الهی نشات گرفته است. در این پژوهش، به روش تطابقی، کتابخانه‏ ای مطابقت مضامین زیارت امین‏ الله با قرآن بیان شده، ضمن تاکیدی که بر استحکام و وثاقت آن دارد، مهر باطلی بر گفته‏ های تکذیب‏ کنندگان این زیارت‏نامه‏ ها خواهد بود.

    کلید واژگان: قرآن, امامت, زیارت ماثور, زیارت امین ‏الله, نقد روایت}
    Akram Sheikh Milani, Majid Forozan Mehr

    Pilgrimage is the liveliest and most effective way to get to know and establish a close connection with Ahl al-Bayt. Ziaratnamehs (written prayers to be said at the time of performing a pilgrimage), especially authentic (valid) ones, are a school that teaches Imamate and Wilayat, enumerates highly characteristics and blessings of Ahl al-Bayt, and teaches the way of friendship and love for them. Moreover, they have a great influence in establishing a close relationship with the Imam and divine saints; so that the pilgrim feels a close relationship to the person who visits it. Consciously going to pilgrimage and reading pilgrimages with attention and presence of heart can play an effective role in reforming people. Some of these pilgrimage letters are more important and famous because of their document or their special content; Such as: Ashura Pilgrimage, Jameeh Kabira, Aminullah and .... . The accuracy of their validity and content shows us that they have high and valuable concepts, and it indicates that these concepts are derived from divine words. In this research, the compatibility of the themes of Aminullah's Pilgrimage with the Qur'an has been expressed in a comparative and library method. It is also emphasized on its validity and correctness, and rejects the words of people who question the validity of this Ziaratnameh.

    Keywords: Qur'an, Imamate, Ziarat Mathor, Ziarat Aminullah, Criticism of narration}
  • محمدعلی ایزدی*

    عصمت در لغت به معنای منع و نگه داشتن و در اصطلاح عبارت است از وجود نیرویی در انسان معصوم که او را از ارتکاب خطا و گناه حفظ می کند. امامیه بالاتفاق «عصمت» را برای امام ضروری دانسته و با دلایل عقلی و نقلی به اثبات آن پرداختند. ولی آلوسی این عقیده شیعه را انکار کرده و مدعایش را به برخی از خطبه های نهج البلاغه مستند نموده و می گوید: «اذعان امام علی (ع) به خطا و طلب مغفرت» دلیل بر عدم عصمت حضرت می باشد. مقاله حاضر کوشیده، با تکیه بر روش اسنادی، تحلیلی به بررسی انتقادی دیدگاه آلوسی بپردازد و نسبت این اعترافات با عصمت را بازکاوی نماید. یافته های پژوهشی حاکی از این است که او، بدون توجه به سیاق کلام، نگاه منظومه وار به سخنان امام علی (ع) و اکتفا به ظاهر عبارات، برخی از فرازهای نهج البلاغه را به صورت تقطیع و گزینشی در جهت اهداف خاص مورد بهره برداری قرار داده است؛ اذعان امام به «خطا» بر اساس اندیشه توحیدی و ناظر به بعد ملکی و «طلب مغفرت» حضرت، به دلیل متفاوت بودن لسان دعا با شریعت به دلیل اشتغال به امور مباح و ناظر به جنبه تعلیم و تربیت امت می باشد و منافاتی با «عصمت» ندارد، از این رو ادعای وی سست و بدون پشتوانه متقن و عقلانی می باشد. اکنون با توجه به اینکه از یک سو شیعه در مورد برخورداربودن امام از ویژگی «عصمت» اجماع دارند و از سوی دیگر افرادی نظیر آلوسی با شبهه افکنی درصدد متزلزل نمودن عقاید امامیه برآمده اند، از این رو پرداختن به موضوع بحث جهت روشن شدن حقیقت، ضرورت مضاعفی دارد.

    کلید واژگان: امامت, عصمت امام, امام علی(ع), نهج البلاغه, آلوسی}
    MohammadAli Izadi *

    The word infallibility means prohibition, and in the term, it means the existence of a force that protects a person from committing mistakes and sins. The Imamiyyah, while agreeing on the Imam's infallibility, have proved it with numerous reasons. Referring to some sermons, Alousi says, "Ali's acknowledgment of his mistakes and asking for forgiveness" is proof of his non-infallibility. The present article has tried to critically examine Alousi's point of view, relying on the documentary method. He has selectively used some passages of Nahj al-Balaghah for specific purposes without paying attention to the context of the speech, looking at Imam's words in a systematic way, just by the appearance of the words. Imam's acknowledgment of "mistake" concerns the civil dimension and "seeking forgiveness", is due to the difference between the language of supplication and the Sharia, and related to preoccupation with non-obligatory duties and refers to the aspect of education and upbringing of the Ummah. Considering the consensus of the Shiites on the infallibility of the Imam and Alusi's suspicions, it is necessary to address the subject of the debate.

    Keywords: Imamate, Imam's infallibility, Imam Ali (A.S.), Nahj al-Balagha, Alousi}
  • محمدتقی یارمحمدیان

    چگونگی غیبت امام زمان پرسشی است که گاه و بیگاه ذهن جامعه شیعی را به خود مشغول ساخته و مسیله ای است که پیروان آن حضرت با انگیزه های ارزشمند و دشمنان با اهدف مغرضانه آن را مورد واکاوی قرار داده اند. نوشتار حاضر با روش تحلیل ادله وحیانی و با استفاده از گزارش های تاریخی، نشان داده است که انحصار چگونگی غیبت و تفسیر آن، به دو شیوه: یکی دیده نشدن امام و دیگری دیده شدن و شناخته نشدن امام، تصویر کامل و دقیقی از چگونگی غیبت نیست و نه تنها می توان مواردی را بر این دو شیوه افزود، بلکه براساس دلیل عقلانی، بایستی امام را دارای قدرتی دانست که نه تنها از شیوه های نهان زیستی پیامبران و حجت های پیشین و پیامبر و اهل بیت برخوردار است، بلکه قدرت بر هر شیوه نوینی از غیبت را داراست و هیچ گونه انحصاری در شیوه های نهان زیستی امام زمان وجود ندارد.

    کلید واژگان: امامت, مهدویت, مهدی, اقسام و تقسیمات غیبت, غیبت صغری و کبری, نهان زیستی, صفات امام, قدرت امام}
    MohammadTaghi Yar Mohammadian

    How the Imam of Zaman disappeared is a question that has occupied the minds of the Shia community from time to time and it is a problem that the followers of that Imam have analyzed with valuable motives and the enemies with biased goals. The present article, with the method of analysis of revelation evidence and using historical reports, has shown that the monopoly of the occultation and its interpretation, in two ways: one is the imam not being seen and the other is the imam being seen and not known, a complete and accurate picture of how It is not backbiting, and not only can we add some things to these two ways, but based on rational reason, we should consider the Imam as having the power that not only has the hidden ways of the Prophets and the previous proofs and the Prophet and the Ahl al-Bayt. Rather, he has the power over any new method of occultation, and there is no monopoly in the occult methods of Imam Zaman.

    Keywords: Imamate, Mahdaviat, Mahdi, types, divisions of absence, small, big absence, hidden life, Imam's attributes, Imam's power}
  • محمدحسین جمال زاده*
    خطبه امام سجاد (ع) در مجلس یزید از خطبه هایی محسوب می شود که در موقعیت مکانی و زمانی خاصی ایراد شده است. تحلیل این خطبه نشان می دهد آثار اجتماعی آنی و بلندمدتی بر جای گذاشته است. مسیله این پژوهش آن است که «سطوح تحلیل گفتمان خطبه امام سجاد (ع) در مجلس یزید چیست و چه آثاری در هر یک از این سطوح قابل ذکر است؟» به این منظور با استفاده از روش تحلیل گفتمان، جمع آوری کتابخانه ای داده ها و استفاده از چهارچوب تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، یافته های زیر به دست آمد: در سطح توصیف،  این خطبه به شکل بیانی و واجد خصوصیات خطابه همچون زبان بدن، تعامل با مخاطب و واکنش لحظه ای است. همچنین امام سجاد (ع) با استفاده از بلاغت زبانی و عمق معنایی به بازیابی حافظه تاریخی امت پرداخته است. در سطح تفسیر، روابطی که باعث تولید گفتمان شده شامل دو گروه پیروان امامت و پیروان خلافت است که روابط بینامتنی نیز در همین دو گروه شکل می گیرد. در سطح تبیین، این خطبه و دیگر اقدامات دستگاه امامت موجب تغییر در ساختارهای اجتماعی شده، به نحوی که نفوذ دستگاه خلافت اموی روزبه روز کمتر و مردم در فراگیری آموزه های دینی از مرجع رسمی خلافت و علمای درباری روی گردان و به سوی امام سجاد (ع) و گفتمان امامت متمایل شده اند. همچنین مواجهه گفتمانی دستگاه امامت با دستگاه خلافت در گونه تقابل حفظ شده و ارتقا یافته و از این رهگذر، دستگاه خلافت اموی به موضع انفعال و عقب نشینی از سلطه، نفوذ و انحراف آفرینی در جامعه اسلامی کشانده شده است.
    کلید واژگان: امام سجاد (ع), تحلیل گفتمان, خطبه امام سجاد (ع), امامت, شیعه}
    Mohammad Hossein Jamalzadeh *
    The sermon of Imam Sajjād (as) in the Yazid Assembly is considered one of the sermons that was delivered in a special time and place. The analysis of this sermon shows that it left immediate and long-term social effects. The problem of this research is that "what are the levels of analysis of Imam Sajjād's speech in the Yazid Assembly and what works can be mentioned in each of these levels?" For this purpose, using discourse analysis method, library data collection and using Norman Fairclough's critical discourse analysis framework, the following results were obtained: At the level of description, this sermon is expressive and has the characteristics of speech, such as body language, interaction with the audience, and momentary reaction. Also, Imam Sajjād (as) has restored the nation's historical memory by using linguistic eloquence and semantic depth. At the level of interpretation, the relationships that produced the discourse include the two groups of followers of the Imamate and followers of the Caliphate, and intertextual relationships are also formed in these two groups. At the explanation level, this sermon and other actions of the Imamate system have caused changes in social structures in such a way that the influence of the Umayyad caliphate system is decreasing day by day and people have turned away from the official authority of the caliphate and court scholars in learning religious teachings and are inclined towards Imam Sajjād (as) and the discourse of Imamate. Also, the discursive confrontation between the Imamate system and the Caliphate system has been maintained and promoted in the form of confrontation, and therefore, the Umayyad caliphate system has been pushed to a position of passivity and withdrawal from domination, influence and distortion in the Islamic society.
    Keywords: Imam Sajjād (as), Discourse Analysis, Sermon of Imam Sajjād (as), Imamate, Shiʿa}
  • محمدحسین جمال زاده*

    خطبه امام سجاد (ع) در مجلس یزید از خطبه هایی محسوب می شود که در موقعیت مکانی و زمانی خاصی ایراد شده است. تحلیل این خطبه نشان می دهد آثار اجتماعی آنی و بلندمدتی بر جای گذاشته است. مسئله این پژوهش آن است که «سطوح تحلیل گفتمان خطبه امام سجاد (ع) در مجلس یزید چیست و چه آثاری در هر یک از این سطوح قابل ذکر است؟» به این منظور با استفاده از روش تحلیل گفتمان، جمع آوری کتابخانه ای داده ها و استفاده از چهارچوب تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، یافته های زیر به دست آمد: در سطح توصیف،  این خطبه به شکل بیانی و واجد خصوصیات خطابه همچون زبان بدن، تعامل با مخاطب و واکنش لحظه ای است. همچنین امام سجاد (ع) با استفاده از بلاغت زبانی و عمق معنایی به بازیابی حافظه تاریخی امت پرداخته است. در سطح تفسیر، روابطی که باعث تولید گفتمان شده شامل دو گروه پیروان امامت و پیروان خلافت است که روابط بینامتنی نیز در همین دو گروه شکل می گیرد. در سطح تبیین، این خطبه و دیگر اقدامات دستگاه امامت موجب تغییر در ساختارهای اجتماعی شده، به نحوی که نفوذ دستگاه خلافت اموی روزبه روز کمتر و مردم در فراگیری آموزه های دینی از مرجع رسمی خلافت و علمای درباری روی گردان و به سوی امام سجاد (ع) و گفتمان امامت متمایل شده اند. همچنین مواجهه گفتمانی دستگاه امامت با دستگاه خلافت در گونه تقابل حفظ شده و ارتقا یافته و از این رهگذر، دستگاه خلافت اموی به موضع انفعال و عقب نشینی از سلطه، نفوذ و انحراف آفرینی در جامعه اسلامی کشانده شده است.

    کلید واژگان: امام سجاد (ع), تحلیل گفتمان, خطبه امام سجاد (ع), امامت, شیعه}
    Mohammadhossein Jamalzadeh *

    The sermon of Imam Sajjād (as) in the Yazid Assembly is considered one of the sermons that was delivered in a special time and place. The analysis of this sermon shows that it left immediate and long-term social effects. The problem of this research is that "what are the levels of analysis of Imam Sajjād's speech in the Yazid Assembly and what works can be mentioned in each of these levels?" For this purpose, using discourse analysis method, library data collection and using Norman Fairclough's critical discourse analysis framework, the following results were obtained: At the level of description, this sermon is expressive and has the characteristics of speech, such as body language, interaction with the audience, and momentary reaction. Also, Imam Sajjād (as) has restored the nation's historical memory by using linguistic eloquence and semantic depth. At the level of interpretation, the relationships that produced the discourse include the two groups of followers of the Imamate and followers of the Caliphate, and intertextual relationships are also formed in these two groups. At the explanation level, this sermon and other actions of the Imamate system have caused changes in social structures in such a way that the influence of the Umayyad caliphate system is decreasing day by day and people have turned away from the official authority of the caliphate and court scholars in learning religious teachings and are inclined towards Imam Sajjād (as) and the discourse of Imamate. Also, the discursive confrontation between the Imamate system and the Caliphate system has been maintained and promoted in the form of confrontation, and therefore, the Umayyad caliphate system has been pushed to a position of passivity and withdrawal from domination, influence and distortion in the Islamic society.

    Keywords: Imam Sajjād (As), Discourse Analysis, Sermon Of Imam Sajjād (As), Imamate, Shiʿa}
  • مریم توکل نیا، یحیی میرحسینی

    مهمترین مولفه هویتی شیعه، امامت و ولایت اهل بیت (ع) است که عامل تمایزبخش این مذهب، از دیگر مذاهب اسلامی است. این مفاهیم، بسامد بالایی در سخنان اولین امام شیعیان دارد؛ به نحوی که بازتاب فراوان آن در نهج البلاغه مشهود است. در این میان نکته شایان توجه، بهره گسترده حضرت علی (ع) از استعاره های مفهومی است؛ چه آنکه نیاز داشتند قوای شناختی مخاطبان خود را به خدمت گرفته و با استفاده از مفاهیم ملموس و محسوس، مراحل فهم و درک جایگاه امامت را آسان تر نمایند. در این نوشتار بر اساس زبان شناسی شناختی و با استفاده از رویکرد لیکاف و جانسون در استعاره ها، مهمترین استعاره های مفهومی از نوع ساختاری، در تبیین مفهوم امامت و جایگاه اهل بیت (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان دهنده شش حوزه مبدا است که بر مفاهیم متناظر در حوزه مقصد، نگاشت داده شده اند. پربسامدترین ها، حوزه های مفهومی «نور»، «سفر و حرکت» و «حیات و ممات» است. توجه به این نگاشت ها، اثر شایان توجهی در امر فهم و شرح نهج البلاغه خواهد داشت.

    کلید واژگان: امامت, اهل بیت (ع), حضرت علی (ع), نهج البلاغه, استعاره های مفهومی, استعاره ساختاری}
    Maryam Tavakolniya, Yahya Mirhoseini

    The most important identity component of Shia is the Imamah and Wilayah of Ahl al-Bayt (pbut), which is the distinguishing factor of this religion from other Islamic religions. These concepts have a high frequency in the words of the first Shia imam to the extent that its numerous reflection is obvious in Nahj al-Balagha. In the meantime, it’s noteworthy that  Imam Ali (pbuh) extensively employs conceptual metaphors to utilize the cognitive abilities of their audiences and making it easier for them to understand the position of Imamah by using sensible and tangible concepts. In this article, based on cognitive linguistics and using Likoff and Johnson's approach in metaphors, the most important conceptual metaphors of the structural type have been examined in explaining the concept of Imamah and the position of Ahl al-Bayt (pbut). At the end, 6 source domain are identified and mapped to the corresponding concepts in the target domain. The most frequent conceptual domains are "light", "travel and movement" and "life and death". Paying attention to these mappings will have a major impact upon the understanding and explanation of Nahj al-Balagha.

    Keywords: Imamah, Ahl al-Bayt (pbut), Imam Ali (pbuh), Nahj al-Balagha, Conceptual Metaphors, Structural Metaphor}
  • سمیه خلیلی آشتیانی

    علما و محدثان شیعه در دوران غیبت امام عصر (علیه السلام) نقش بسزایی در حفظ و صیانت از معارف اهل بیت (علیهم السلام) و خنثی ساختن تهمت ها و شبهات وارد بر شیعیان ایفا کرده اند. از این میان تلاش شیخ صدوق در تبیین دیدگاه اعتقادی و کلامی شیعیان در نگارش الإعتقادات با استناد به آیات و روایات ستودنی است. به دلیل جایگاه بلند این کتاب، شیخ مفید آن را مورد بازنگری قرار داده و سعی نموده که در تصحیح اعتقادات الإمامیه با افزودن استدلال و استنباط های عقلی بر استدلال های صرفا نقلی بر غنای این کتاب بیافزاید. از جمله اصول عقاید، مسائل مربوط به نبوت و امامت (راهنماشناسی) است که شیخ صدوق در الإعتقادات به آن پرداخته است و دیدگاه های شیخ مفید ذیل برخی از مباحث همچون نزول یک باره قرآن در شب قدر، مقتول یا مسموم شدن پیامبر اکرم و ائمه (علیهم السلام)، سهوالنبی (ص) و... با او متفاوت است و به صراحت مخالفت خود را با آراء شیخ صدوق بیان می دارد و از مواردی که اتفاق نظر دارند می توان به عدم تحریف قرآن به زیاده و نقصان، نزول تدریجی قرآن کریم، پذیرفتن فضائل پیامبر و خاندانش، شمار انبیای الهی و افضل بودن ایشان از ملائکه اشاره کرد.

    کلید واژگان: شیخ صدوق, شیخ مفید, الإعتقادات, تصحیح اعتقادات الإمامیه, نبوت, امامت, راهنماشناسی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال