به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « «نظم» » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه ««نظم»» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضوان باغبانی*

    روایت زمان، یکی از مباحث مهم در علم روایت شناسی است. ژرار ژنت بزرگترین نظریه پرداز مبحث زمان در روایت، جامع ترین بحث را در این خصوص مطرح کرده است. وی مسیر گردش داستان از زمان تقویمی به زمان روایی را در سه مقوله «نظم»، «تداوم» و «بسامد» بررسی کرده است. پژوهش حاضر درصدد است تا به شیوه توصیفی تحلیلی مولفه های زمان روایی را در داستان زکریا (ع) در قرآن بررسی کند و چگونگی کاربرد عنصر زمان در این داستان را تبیین نماید. نتایج پژوهش نشان می دهد که در مولفه نظم، پیشواززمانی و بازگشت زمانی در داستان زکریا (ع) بسیار به کار رفته اند؛ اما پیشواززمانی نسبت به بازگشت زمانی، بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است و در درجه اول قرار دارد. در مولفه تداوم نیز، گفتگو، خلاصه و حذف در داستان نمود بیشتری دارد و بسامد غالب در داستان، از نوع مکرر است.

    کلید واژگان: قرآن, زکریا (ع), زمان, نظم, تداوم, بسامد, روایت شناختی}
    Rezvan Baghbani *

    Narration of time is one of the important topics in the science of narratology. Gerard Genette is the greatest theorist of the time in the narrative and has given the most comprehensive discussion in this regard. He distinguishes between the time of the story and the time of the text and examines the path of the story from the calendar time to the narrative time in three categories: "order, duration and frequency". The present study tries to examine the various components of narrative time in the story of Zakaria in the Holy Quran in a descriptive-analytical manner and using Gerard Genett's theory about narration time and explain how the element of time is used in this story. The results of the research show that in the component of order, prolepsis and analepsis have been used a lot in the story of Zakaria; But prolepsis has the highest rate compared to analepsis and is in the first place. In the duration component, dialogue, summary and omission are evident in the story. And the dominant frequency in the story is repetitive.

    Keywords: Holy Quran, Zakaria, Time, Order, Duration, Frequency, Narration}
  • علی سعیدی*
    سوره توبه از تنوع موضوعی و به ظاهر از گسستگی و بی نظمی برخوردار است؛ اما بر اساس بعد موقعیت که همان مسایل جامعه شناختی و فرهنگ عصر نزول سوره است، فهم پذیر و دارای مفهومی منسجم با زبانی واضح است. بر اساس بعد موقعیت می توان به سبک های جاهلی از قبیل تکبر، عهدشکنی و جابجایی ماه های حرام توسط مشرکان پی برد که پیامد سبک های مزبور، نزول بخش اول سوره؛ از آیات 1 تا 38 می باشد که به معرفی این فرهنگ و زشتی های آن می پردازد. به همین دلیل خداوند و پیامبر (ص) از این فرهنگ اعلام برایت می جویند؛ متعاقبا بر مسلمانان و جامعه ی اسلامی نیز وظیفه است که به تبعیت از دوگانه (توحید، نبوت) از مشرکان برایت بجویند و به بهانه ی خویشاوندی، به مشرکان نزدیک نشوند. در اثنای نزول بخش دوم سوره (39-120)، به عهدشکنی های مداوم منافقان و مشکلاتی که برای پیامبر (ص) و جامعه ی اسلامی در پی داشته اند، اشارت رفت. سپس در تقابل با سبک جاهلی، با معرفی سبک دینی و ارزش های آن، از منافقان و مریض القلب ها می خواهد که به این سبک که آورده ی نظام توحیدی توسط نبی است پایبند باشند تا زمینه های هدایتی خود را برای رسیدن به نظام اخروی آماده سازند.
    کلید واژگان: «مفهوم شناسی», «توبه», «ژاک برک», «نظم», «موقعیت»}
    Ali Saeedi *
    Surah At-Tawbah has a variety of subjects and apparently is fragmentary and irregular; but based on the dimension of the situation, which is the same sociological issues and culture of the era of the revelation of the surah; it is understandable and has a coherent meaning with a clear language. Based on the dimension of the situation, it is possible to understand the ignorant styles such as arrogance, breaking the covenant and shifting the forbidden months by the polytheists that result in the revelation of the first part of verses 1 to 38 of this surah, which introduce this culture and its ugliness. For this reason, God and the Prophet (PBUH) acquit this culture. Consequently, it is the duty of Muslims and the Islamic community to seek the acquittal of the polytheists by following the duality (Tawḥīd, Nubuwwah) and not to approach the polytheists under the pretext of kinship. The second part of Surah (120-139) refers to the constant covenant-breaking of the hypocrites and the problems they caused to the Prophet (PBUH) and the Islamic community. Then, in contrast to the ignorant style, by introducing the religious style and its values, God asks the hypocrites and those who have sick hearts to adhere to the style brought by the monotheistic system by the Prophet in order to prepare their guiding grounds for reaching the Hereafter system. Based on the above explanations, the author has studied the role of situation in eliminating the dispersion and semantics of the surah and its relationship with the trinity (Tawḥīd, Nubuwwah and Ma’ād) with a descriptive-analytical method. Among the most important results that this research has achieved is that: The situation in Jacques Berque's order causes the audience to frame the various topics of the verses of the surah and finally to have a coherent mentality towards them and to achieve a deeper understanding.
    Keywords: Conceptology, Tawbah, Jacques Berque, Order, Surah, Situation}
  • سعید بخشی*

    مسیله مدیریت از ابتدا مورد توجه منابع اسلامی و اندیشمندان بوده ولی این مسیله، در غرب و بعد از رنسانس، تغیرات عمده ای را به لحاظ مبانی، اهداف و روش تجربه نمود. از جمله مسایل بنیادی مدیریت، مسیله مبانی و اهداف آن است؛ از منظر اسلام مبانی هستی شناسانه مدیریت عبارت است از نظام مندی خلقت و توحید ربوبی، مبانی انسان شناسانه آن، هدفمندی، وسعت وجودی انسان و اختیار است و از مبانی جامعه شناختی مدیریت، پیوند خاص بین افراد اجتماع است. از نظر اهداف، اغراض مدیریت دینی عبارت است از عبودیت، نظم و انسجام امور و از منظر اجتماعی، اقامه عدل و قسط است. در این میان به لحاظ مبانی و اهداف، تفاوت های عمیقی بین نگاه دینی و غیردینی وجود دارد که در ادامه به تفصیل نظریات خواهیم پرداخت. ما در این تحقیق تلاش نموده ایم با استفاده از داده های وحیانی به تبیین نظریه اسلام در باب مبانی و اهداف مدیریت با روش تلفیقی بپردازیم.

    کلید واژگان: مدیریت, رهبری, نظام مندی, توحید ربوبی, هدفمندی, عبودیت, نظم, اقامه قسط}
    Saeid Bakhshi *

    The problem of management has been the concern of Islamic sources and thinkers since the beginning, but this problem, in the West and after the Renaissance, experienced major changes in terms of foundations, goals and methods.
    Among the fundamental issues of management is the issue of its foundations and goals; From the point of view of Islam, the ontological foundations of management are the systematization of creation and monotheism of God, its anthropological foundations are purposefulness, the extent of human existence and free will, and the sociological foundations of management are the special bond between people in society.
    In terms of goals, the goals of religious management are obedience, order and coherence of affairs, and from a social point of view, it is to establish justice and installments.
    Meanwhile, in terms of foundations and goals, there are deep differences between religious and non-religious views, which we will discuss in detail in the following.
    In this research, we have tried to explain the theory of Islam about the foundations and goals of management by using the revelation data using a unified method.

    Keywords: Management, leadership, Systematization, Godly monotheism, Purposefulness, Servitude, order, installment payment}
  • سیدمحمد الحسینی، سید اصغر محمودآبادی*، کیوان لولوئی
    هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص های نظارت امامان در رفتار کارگزاران می باشد. پرسش مطرح شده در این پژوهش ناظر به چیستی این شاخص ها است. یعنی از منظر ایمه معصومین(ع)، یک کارگزار مطلوب ایشان، باید دارای چه شاخص هایی برای وکالت و کارگزاری از سوی امام باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بررسی مهم ترین شاخص های مورد توجه ایمه(ع) درباره کارگزاران نشان داد که کارگزاران امامان شیعه می بایست شاخص های خاص مد نظر ایمه(ع) را می داشتند، شامل: شاخص عدالت ورزی و وثاقت کارگزار، یعنی برخورد انصاف گونه و توام با عدالت با مردم، شاخص رازداری، شاخص آگاهی دینی که موجب انجام بهتر کارها در سایه بصیرت و فهم خواهد بود، شاخص اطاعت پذیری که در حقیقت پایبندی به قوانینی است که مطابق با شریعت و صلاح و مقررات اجتماعی است. شاخص دیگر، شاخص دقت و نظم است که از ویژگی های لازم جهت پذیرش مسیولیت عظیم و مهم نمایندگان و کارگزاران ایمه(ع) می باشد. بررسی رفتار سیاسی امامان شیعه نشان می دهد که نصب کارگزاران براساس شایستگی و حایز بودن شاخص هایی بوده که عموما از ویژگی های انسان های صالح است. در غیر این صورت در جرگه کارگزاران قرار نمی گرفتند. بنابراین، انتصاب کارگزار از نگاه ایمه(ع) براساس لیاقت و شایستگی است و انتساب به یک قوم خاص، ثروت، قدرت اجتماعی، نسبت فامیلی و... تاثیری بر انتصاب کارگزاران نداشته است.
    کلید واژگان: سیره ائمه(ع), کارگزاران, وکلا, جامعه شیعیان, نظم, اطاعت پذیری, آگاهی دینی, رازداری, عدالت}
    Seyed Mohammad Alhoseyni, Seyed Asghar Mahmoodabadi *, Keyvan Loloie
    The purpose of the present study is to review indicators of the Imams’ supervision over the officials’ behavior. The research question of this study considers the content of these indicators. It means, from the view of Imams (AS), which indicators a favorable official should have for the advocacy on the behalf of an Imam. The method of study is descriptive-analytic and analysis of the most important components considered by the Imams (AS) about the officials showed that the delegates of the Shi’ite Imams ought to have special features such as justice and resoluteness, fair and just behavior with people, confidentiality, religious awareness that leads to better performance in the light of insight and understanding, submissiveness that is commitment to the rules in accordance with religion and social expediency and regulations, accuracy and order that is essential for accepting great and important responsibility of the delegates and officials assigned by the Imams (AS). An analysis of the political behavior of Shi’ite Imams shows that appointing the officials has been based on their qualification and having features that were mostly related to righteous people otherwise they would not be assigned in the group of officials. Therefore, appointment of officials from the view of the Imams (AS) is based on merit and decency and it has nothing to do with any special tribe, wealth, social power, family relation and so on.
    Keywords: Seerah of the Imams (AS), Advocators, Shi’ite Community, order, Submissiveness, Religious Awareness, Confidentiality, Justice}
  • محمد امین صادقی ارزگانی*
    شاید در بین معرفت هایی که نصیب آدمی می شود، شناخت خداوند تنها معرفتی است که به تعداد توان بشری راه برای شناخت او تصور شده و از این روست که در فرایند تاریخ بشر، «هر کسی از ظن خود شد یار او». یکی از دلایل این تعدد وتفاوت شناخت و در پی آن باورمندی خاص به خداوند، همانا  تصور کثرت  راه  شناخت اوست؛ ولی باید توجه داشت که نه هر راه برای شناخت خداوند پیمودنی است و نه انسان جویای معرفت را به مقصد می رساند. پس تنها راه شناخت خداوند حرکت در راه  بزرگ «صراط مستقیم »است و این همان راه قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت(ع) است و نیایش نامه نورانی امام سجاد(ع) که به نام صحیفه سجادیه معروف است، سرچشمه زلال معرفه الله است که با زیباترین بیان و دل انگیزترین کلمات انسان را به شناخت خداوند رهنمون می سازد.
    کلید واژگان: خدا, فطرت, نظم, معرفت, بخشایشگر, آفریده گار}
  • ابوالفضل خوش منش، فاطمه علیان نژادی*

    تقسیم قرآن مجید به سوره ها، امری بر اساس حکمت الهی است و توجه به آن، از زمان آغاز نزول و نیز در آموزه های پیامبر اکرمN و اهل بیتM، با تعابیر و از زوایای گوناگون وجود داشته و کمتر کسی است که این تقسیم بندی را صرفا از روی تصادف و فاقد معنا بداند. سوره شناسی و توجه به ساختار سوره ها، امری است که در زمان های اخیر بیش از پیش محل توجه واقع شده و از جمله مشخصات مهم سبک و اسلوب قرآن و پایه ای برای تدبر نظام مند دانسته شده است. مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و نیز توجه به آنچه تا کنون در این زمینه انجام شده است، چگونگی بازتاب ساختار و ارتباطات درونی سوره ها را در تفاسیر قرآن مورد تتبع قرار داده است. پژوهشی از این دست، جایگاه مفاهیمی مانند وحدت موضوعی، جامعیت واحد، ساختار هندسی، تفسیر ساختاری و نظم ساختاری را بیشتر و بهتر تبیین می کند و نشان می دهد که شکل گیری و تکامل شناخت ساختار سوره می تواند یکی از عوامل و راهکارهای استنباط مفاهیم از آیات و سوره های قرآن کریم باشد.

    کلید واژگان: ساختار سوره, تفاسیر قرآن کریم, ساختارشناسی, نظم, ارتباط}
    Abolfazl Khoshmanesh, Fatemeh Aliyan Nezhadi *

    The division of the Holy Quran into chapters is based on divine wisdom, and attention to it has existed since the beginning of the revelation, as well as in the teachings of the Holy Prophet (PBUH) and the “People of the Household” (AS), with interpretations and from various angles and few people consider this division to be purely accidental and meaningless. Knowing Surah and attention to the structure of chapters is something that has become more and more important in recent times and has been considered as one of the important characteristics of the style and style of the Qur'an and a basis for systematic thinking. Using the descriptive-analytical method and paying attention to what has been done so far in this field, the present article has followed the reflection of the structure and internal communications of the chapters in the interpretations of the Qur'an. Such research explains the position of concepts such as thematic unity, unit comprehensiveness, geometrical structure, structural interpretation, and structural order more and better and shows that the formation and evolution of understanding the structure of the surah can be one of the factors and strategies for deriving concepts from the verses and surahs of the Holy Quran.

    Keywords: Surah structure, Interpretations of the Holy Quran, Structuralism, Order, Relations}
  • نرجس توکلی محمدی*، محمود مکوند
    اندیشه پیوستگی متن قرآن کریم پیشینه ای دیرین در مطالعات قرآنی دارد و به سده های نخست اسلامی باز می-گردد. باور به پیوستگی متن قرآن در مباحثی نظیر نظم، اعجاز قرآن و تناسب آیات و سور بازتاب یافته و به تدوین آثاری دراین باره انجامیده است. بااین همه، آرا و نظریات در این باب نشانگر وجود رویکردهایی متناقض و متفاوت به مسئله پیوستگی متن قرآن کریم است. از این رو، در مقاله حاضر با روش تحلیلی- تاریخی به بررسی این اندیشه، رویکردهای متفاوت دراین باره و بررسی خاستگاه و روش آنها پرداخته ایم. در این راستا، پس از تبیین خاستگاه پیوستگی در مطالعات قرآنی، دو رویکرد کلی به مسئله پیوستگی متن قرآن را صورت-بندی و تحلیل کرده ایم: 1-رویکرد گسسته باور که ریشه در مطالعات تاریخی-انتقادی به متن قرآن کریم دارد و رویکرد غالب قرآن پژوهان اروپایی-امریکایی است. 2-رویکرد نظم باور که به دو شاخه نظم اندیشی کهن و نظم-پژوهی نوین تقسیم می شود. نظم اندیشی کهن، عموما برمبنای توقیفی بودن ترتیب آیات و سور و با روش خطی-جزئی در صدد اثبات پیوستگی به مثابه یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم است. نظم پژوهی نوین رویکردی جدید درمیان قرآن پژوهان معاصر مسلمان و قرآن پژوهان اروپایی-امریکایی است که با روش تحلیلی-ترکیبی به اثبات انسجام قرآن به ویژه در سوره های بلند مدنی می پردازد. این رویکرد در میان قرآن پژوهان مسلمان معاصر برخاسته از نهضت بازگشت به قرآن است که می کوشد به شبهات مطرح شده درباب ساختار قرآن پاسخ دهد. در میان قرآن پژوهان اروپایی-امریکایی نظم پژوهی نوین ریشه در تغییر جهت رویکرد به متن قرآن از نگاه درزمانی به همزمانی، مطالعات ادبی کتاب مقدس و ترکیب آن با زبانشناسی ساختگرا دارد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, پیوستگی متن, نظم, رویکردها, تحلیل تاریخی}
    Narges Tavakoli Mohammadi *, Mahmood Makvand
    Coherence of the text of the Holy Qur'an has a long history in the Qur'anic studies and originated in the first Islamic centuries, as the acceptance of the coherence of the holy text of Qur'an is reflected in the issues of relevance of the verses and suras (Tanasub/ Mumasabat al-Ayat va al-Sovar), some Qur'an interpretations and works named Nazm al-Qur'an and Ijaz al- Qur'an. Nevertheless, the Qur'anic scholars did not have the same attitudes and approaches to this issue, especially in contemporary time that there are new theories and works written on this question by Muslim and non-Muslim scholars in different parts of the world, indicating inconsistent approaches and different methods to prove it. Therefore, in this present paper we adopted an analytical-historical approach to the study of this thought, the types of approaches, the origins and methods of Quranic scholars on the coherence of the text of the Qur'an.
    Keywords: The Holy Quran, coherence, Nazm, approaches. Historical analysis}
  • سمیه حسنعلیان*
    از مسائلی که دانشمندان حوزه علوم قرآن از همان ابتدای نزول توجه ویژه ای به آن داشته اند، نظم قرآنی و ارتباط آن با مسئله اعجاز است تا اینکه این مهم نزد عبدالقاهر جرجانی به اوج خود رسید؛ چه وی با اسلوبی منطقی آن را سامان داد و نظریه ای ارائه کرد. در این مقاله کوشش شده است تا ضمن اشاره به نظم، تعریف آن و بیان دیدگاه علما در این زمینه با روش توصیفیتحلیلی و با نظر به اجزای سه گانه این نظریه یعنی واژه، ترکیب و معنی آن را در سوره مبارکه زمر بررسی و با دقت علمی تبیین کند. مهم ترین یافته های پژوهش بر وجود هماهنگی و انسجام در سطوح مختلف چون واژگان، عبارات و معنی رهنمون است و اینکه این هماهنگی و نظم در به کارگیری اسالیب مختلف زبانی کاملا نمود داشته است، مضاف بر آنکه تصاویر بیانی زیبا با عبارات و تعابیر دقیق برای بیان مفاهیم والا و ارزش های متعالی همراه شده است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, نظم, سوره زمر, اعجاز, هارمونی}
    Somayeh Hasanalian *
    No doubt that the  Scientists  Paid attention to Holy Quran since coming off the Prophet (pbuh) and the topic that they placed great care is Quranic system and its relationship with the miracle that peaked when Abd _ alghaher Al _ Jorjani he drew from all springs which preceded and called for system idea and Philosophized it by  his Logical approach and Conscious Thought.
    Therefore, this research aims to study this theory in Zomar Sura, using the descriptive, analytical approach, referring to the definition of the systems and the most important views of the scientists, meditating in the three parts of the systems, namely: the words, compositions, meaning.
    The results of the study revealed that compatibility is clear in Sura in its different levels, such as words, compositions, and meaning. And there is complete harmony in using different styles as well as the presence of eloquence imagery combined with the exact expressions.
    Keywords: Quran, system, Zomar, Miracle, compatibility}
  • محسن عبداللهی، محمدحسین صائنی*
    به نظر بسیاری از بزرگان علم و ادب، اسلوب بیان و سبک نظم قرآن، جمله بندی ها و عبارات آن در قالبی نو و اسلوبی تازه، برجسته ترین جنبه اعجاز قرآن است. به علاوه، ویژگی کلمات انتخاب شده به گونه ای است که جابه جایی کلمات یا تبدیل آن ها هرگز امکانپذیر نیست. همچنین با عنایت به وجود ترادف معنایی (غیر تام) بین آن ها مشخص می شود نه تنها هر واژه، متناسب با دلالت معنایی خاص خود بلکه با ترکیب معنایی هر واژه بعضا با واژه قبل و یا بعد از خود، جایگاه خاص خود را در آیات الهی و ادعیه می یابد و چنین نیست که هر واژه مترادف (غیر تام) بتواند جایگزین واژه دیگری شود. ترادف تام در واژه های قرآنی وجود ندارد و آنان که قائل به ترادف اند، بر معانی مشترک واژه ها تاکید داشته و از معانی ویژه هر واژه، مخصوصا آنجا که از نظم و ترکیب آیات تاثیر می پذیرند چشم پوشی نموده اند. از سوی دیگر بر پایه حدیث گران سنگ ثقلین، قرآن و عترت پیامبر (ص) ، پیوندی ناگسستنی با هم دارند. نگارنده در این مجال بر آن است تا از مصادیق تجلی ساختار بیانی قرآن در ادعیه، به دلالت معنایی واژه های حمد- شکر و خوف- خشیت بپردازد.
    کلید واژگان: اعجاز بیانی, قرآن, عترت, ترادف, نظم}
  • فاطمه سیفعلی *
    انضباط محور اصول اخلاقی است. انضباط گفتاری؛ یعنی نظم داشتن و سامان یافتن گفتار، مسلط شدن بر زبان، رعایت حدود و رسیدن به مقام والای انسانی در مقام گفتار که مهم‏ترین نقش را در زندگی انسان ایفا می‏کند. خدای متعال به عنوان خالق انسان و تنها کسی که از همه زوایای وجود آدمی آگاه است، برای سامان یافتن گفتار نیز در کتاب کریمش دستورهایی بیان نموده و حد و حدودی را مشخص فرموده است که با عمل به آن‏ها انسان به نظمی همه‏جانبه در گفتار دست می‏یابد که خیر و سعادت او را در دنیا و آخرت رقم می‏زند. این نوشتار، به ویژگی‏های اصلی انضباط گفتاری و بیان شاخصه‏های ایجابی و سلبی آن می‏پردازد.
    کلید واژگان: شاخصه, نظم, انضباط گفتاری, قرآن}
    Fatemeh Seifali *
    Undoubtedly, discipline is the core of principles of ethics. Speech discipline means speech ordering and organizing, fluency in language, observance of limits, and the achievement of a human high position in speech, which plays the most important role in human life. The Almighty God, as the creator of human being, and the only one who is aware of all aspects of him, expresses the commandments in the Qur'an in order to arrange the speech, and specifies the limits to which human beings achieve a comprehensive order in speech that brings him blessing in the world and Hereafter. This article aims at outlining the main characteristics of speech discipline in terms of its affirmative and privative features.
    Keywords: affirmative speech indicator, privative speech indicator, gentle speech, speech discipline, false speech}
  • سید سجاد غلامی*، علی حاجی خانی

    بی شک قرآن کریم کتابی است مقدس که برای هدایت بشر نازل گشته تا راه و روش زندگی و نیل به کمال را به او نشان دهد و افزون بر این، کتابی است که فصیح ترین و بلیغ ترین اسلوب های بیانی در آن به کار رفته است. واضح است که تدقیق در این روش های بیانی در فهم و درک بهتر آیات قرآن بسیار موثراست؛ از جمله این روش ها که به وفور در قرآن به کار رفته، استعاره است. در این میان، مترجم قرآن باید تلاش کند با آگاهی کافی، موضوع استعاره و استفاده از نظرات علمای بلاغت و مفسران و نیز محققان قرآنی و با بهره گیری از روش های مناسب ترجمه، نسبت به انتقال شایسته آن به زبان مقصد مبادرت نماید. این تحقیق بر آن است تا ضمن بررسی روش های ترجمه استعاره در برخی از مشهورترین ترجمه های فارسی معاصر قرآن (مکارم شیرازی، مشکینی، گرمارودی، فولادوند، معزی، صفارزاده، قمشه ای، انصاریان، خرمشاهی و صادقی تهرانی)، آن ها را نقد و ارزیابی نماید تا پس از بیان نکات ضعف و قوت هر یک، شاخص ترین روش ترجمه را در صنعت استعاره معرفی نماید.

    کلید واژگان: نظم, نظریه نظم القرآن, متن پژوهی قرآن, زبان شناسی قرآن}

    The Quran is undoubtedly a holy book that has been revealed to lead mankind and to present the proper way of living and attainting perfection. Furthermore, it this book which enjoys the most eloquent and subtle styles of expression. It is clear that examining these methods and styles would lead to a better understanding of the ayahs of the Quran. One such method that which has been widely used in the Quran is that of metaphor. The translators of the Quran must strive to appropriately render these metaphors through an adequate awareness of the concept of metaphors and by referring to the comments of rhetoric scholars and interpreters and researchers of the Quran, as well as employing suitable translation methods. The present study was designed to review the methods for translating metaphors in some of the most famous contemporary Persian translations of the Quran: Makarem Shirazi, Meshkini, Garmaroudi, Fooladvand, Moezzi, Safarzadeh, Ghomsheei, Ansariyan, Sadeghi Tehrani, and Khoramshahi. The study critiques and evaluates each translation and presents the most prominent method of translation with regards to metaphors after mentioning the strengths and weaknesses of each translation.

    Keywords: order, Theory of the order of the Quran, Textual study of the Quran, Quran linguistics}
  • عیسی علیزاده منامن*، فرزاد دهقانی، سروش شهریاری نسب

    علما در مطالعه نظم قرآن به عنوان یک بحث اعجازین آن اتفاق نظر ندارند. متقدمان نظم را در معنای لغوی، نحوی و بلاغی دانسته اند و به صرف و نحو محدود کرده اند، اما متاخران آن را با اضافه کردن اسلوبیه و تناسب گسترش داده اند و به اتحاد کل سوره و در انتها، کل قرآن پرداخته اند. در این راستا، مخالفان و موافقان در حین بحث از اعجاز قرآن به بحث نظم پرداخته اند. اما قرآن به عنوان یک متن پیام محور که در آن زبان شناسی به نحو اعلایی به بررسی نظم در بین تک تک واژه ها و آیه ها می پردازد و در ادامه سوره و کل قرآن، دو شیوه «بینافردی» و «کارکرد متنی» مد نظر است که به ترتیب در اولی، زبان در خدمت برقراری و حفظ روابط اجتماعی قرار دارد و در دومی، کاربرد زبان برای تولید متون گفتاری یا مکتوب است. هدف پژوهش حاضر این است که با ذکر دیدگاه های مختلف درباره نظم، به شیوه درون متنی و توصیفی تحلیلی، سیر تطور مفهوم نظم را در طول تاریخ نشان دهد و مفهوم حقیقی و ملموسی از واژه نظم قرآن را اتخاذ کند.

    کلید واژگان: نظم, نظریه نظم القرآن, متن پژوهی قرآن, زبان شناسی قرآن}

    Scholars do not agree regarding the order of the Quran as miraculous. Early scholars have considered order in its literal and rhetorical sense and have limited it to grammar. However, later scholars have expanded the notion by adding methodology and symmetry, and have taken into account unity of the entirety of a Surah and finally the Quran itself. To this end, the proponents of opponents have debated the miraculous nature of the order of the Quran. However, the Quran is of importance as a message-focused text regarding which linguistics strives to examine order in levels of words, ayahs, Surahs and the entirety of the Quran, which is done with an interpersonal method serving to establish and maintain social relations and with a textual function method in which the function of language is to produce oral or written texts. The purpose of the present study is to depict the evolution of the concept of order throughout history and to suggest a true and tangible concept of order in the Quran by listing different viewpoints and through an intra-textual and analytical-descriptive method.

    Keywords: order, Theory of the order of the Quran, Textual study of the Quran, Quran linguistics}
  • نرجس توکلی محمدی، اعظم پویازاده *
    سخن از پیوستگی و انسجام متن قرآن پیشینه ای دیرین در سنت قرآن پژوهی مسلمانان دارد. در این میان، آرا و رویکردهای معاصر به این مسئله در میان قرآن پژوهان غربی جایگاهی ویژه یافته و محل منازعه بر سر پیوستگی و گسستگی متن قرآن کریم شده است. به رغم باور عموم قرآن پژوهان غربی به پراکندگی متن قرآن، در دوران معاصر دسته ای از ایشان با اتکا به دانش های ادبی و زبانی در پی اثبات انسجام و پیوستگی این متن مقدس بر آمده اند. در این میان، نیل رابینسون نخستین فردی است که با کاربست نظریات جدید زبانشناسی، به مخالفت با رویکرد غالب پرداخته و پیوستگی متن قرآن کریم، به ویژه در سوره های بلند مدنی را مورد بررسی قرار داده است. نظر به اهمیت جایگاه رابینسون و روش وی،مقاله حاضرعهده دار تحلیل روش رابینسون در این باره است.بررسی آخرین آثار رابینسون،که به پیوستگی سوره آل عمران اختصاص دارد، نشان می دهد که وی، بی آنکه سخن از تحلیل گفتمان به میان آورده باشد، از مولفه های تحلیل گفتمان از جمله پردازش صعودی و پردازش نزولی متن و نیز راهبردهای تحلیلی گفتمان بهره برده و از این رهگذر پیوستگی درونی و معنایی آیات را نشان داده است. لذا می توان گفت روش مورد استفاده رابینسون در اثبات پیوستگی، روش تحلیل گفتمان است.
    کلید واژگان: قرآن, نیل رابینسون, نظم, تحلیل گفتمان, پیوستگی, سوره آل عمران}
    Narjes Tavakoli Mohammadi, Azam puyazade *
    The study of continuity and coherence of the Qur'anic text have been discussed in Muslim tradition for a long time. Meanwhile, the contemporary views and approaches to this issue have been specially placed among the western Qur'anic scholars. In spite of the popular conviction of the western Qur'anic scholars that the Qur'an's text is dispersed, in the contemporary era, a group of them have relied on literary and linguistic approaches to prove the coherence of this sacred text. For the meantime, Neal Robinson is the first scholar that opposes the dominant approach with the use of new linguistic theories, and examines the coherence of the Holy Qur'an's text, especially in long madani surahs. Considering the importance of Robinson's position and method, we analyzed his method in this paper. The review of Robinson's latest works, which is devoted to the coherence of Sura Al-Imran, shows that he, with no mention of discourse analysis, has used components of discourse analysis, including Bottom-up Processing and Top-Down processing, as well as strategies of discourse analysis. Thus, he has shown the coherence and cohesion of the verses of the sura. Therefore, we could conclude that Robinson's method in proving coherence of sura is discourse analysis method.
    Keywords: Qoran, Neal Robinson, Nazm, Discourse Analysis, coherence, Surah Al-Imran}
  • غلامرضا مستعلی پارسا، سعید قاسمی پرشکوه *، منصوره برزگر کلورزی
    یوجین نایدا (Eugene Nida) از پیشگامان عرصه ترجمه و زبانشناسی است که در نظریه ترجمه خود در کتاب به سوی علم ترجمه، عناصری را در فرایند ترجمه ذکر کرده است که عبارتند از: «اضافه، حذف و تغییر». این مقوله ها را می توان با فرایند ویرایش در سه سطح ساختاری، محتوایی و فنی سنجید. در این مقاله، نخست شباهت عناصر مذکور در نظریه ترجمه نایدا با انواع ویرایش ذکر می شود و آنگاه این عناصر مشابه در ترجمه های قرآن کریم به عنوان یک متن بررسی، و بر این نکته تاکید می شود که ترجمه های قرآن نیز انواع ویرایش را برمی تابند؛ بنابراین، مقاله حاضر دو هدف را دنبال می کند: اول اینکه عناصر ویرایش و عناصر ترجمه در نظریه نایدا با یکدیگر شباهت و اشتراک دارند. دوم آنکه عناصر مذکور در ترجمه های قرآن قابل اجراست. برای انجام این پژوهش، به روش تحلیل علمی، عناصر نظریه نایدا و پیوند آن با انواع ویرایش در سه حوزه 1. اضافه ترجمه ای و ویرایشی، 2. حذف ترجمه ای و ویرایشی و 3. تغییر ترجمه ای و ویرایشی و در پایان، در ترجمه های قرآن بررسی شده است و با ذکر شواهد، برخی از نقص های ویرایشی در ترجمه های قرآن کریم نشان داده شده است که خود، ضرورت همکاری مترجم و ویراستار را تایید می کند، به گونه ای که مترجمان باید برای تبیین بهتر آیات، یا خود دست به ویرایش بزنند و یا با ویراستار در ارتباط باشند و با ویرایش ترجمه های خود بر کیفیت آن ها بیفزایند.
    کلید واژگان: قرآن, تقدیم و تاخیر, سیاق, نظم, ترجمه}
    Gholamreza Mastali Parsa, Saeed Ghasemi Porshokooh, Mansoureh Barzegar Kalourazi
    Eugene Nida is one of the pioneer theorists of translation and linguistics who in his translation theory, introduced in his book Towards a Science of Translation, has mentioned elements in the translation processcomprising of "addition, deletion, and alteration". These elements can be evaluated by the editing process at three structural, contentual and technical levels. In the present article, first the similarity of the aforementioned elements in Nida's theory with different editing types is pointed out and then those similar elements are analyzed in Quranic translations to emphasize that Quranic translations also allow for diffident editing types. Therefore, two aims were pursued in this study: first, to show that editing elements and translation elements share similarities in Nida's theory, and secondly these similar elements are applicable to Quranic translations. To carry out this scientific analytical study, the elements of Nida's theory and their relations with different types of editions were investigated in Quranic translations and in three fields: 1. Additions in translation and editing 2. Deletions in translation and editing 3. Alterations in translation and editing. Finally, some of the editorial defects in the translations of the Holy Quran were displayed, that proves the necessity of collaboration between translators and editors so that, for better explication of ayahs, either translators should incorporate editing or consult editors and improve their translation quality through editing.
    Keywords: the Quran, translation, translator, Nida's theory, editing, editor}
  • محمود شهبازی *، احمد امیدعلی
    در هر زبانی برای ترتیب واژگان جمله، «اصلی»وجود دارد که البته رعایت این اصل گاهی واجب و در مواردی ممتنع و در مواردی نیز جائز است. جواز در امر تقدیم و تاخیر بستگی به بافت متن دارد که نویسنده بسته به توان و هنرش، در متن خویش بدان مبادرت می ورزد و اوج این هنر را در قرآن مشاهده می کنیم .در قرآن آیه هایی با همان واژگان چند بار تکرارشده اند؛ اما در هر بافتی که قرار گرفته اند، ترتیب و ساختار آنها متفاوت گشته و باعث اختلاف معنا شده است.
    نوشتار حاضر سعی کرده با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی این پدیده بپردازد. هدف از انجام این پژوهش بررسی زیباشناسانه این اسلوب و ظرافتهای آن می باشد. این بررسی نشان داد که زیبایی این هنر در پرتو نظریه سیاق یا نظم واژگان قابل فهم بوده و در پرتو همین نظریه، ترجمه ی هرمتن ادبی به ویژه قرآن که دارای نظم فرا بشریست مشکل است؛ اما با این وجود می توان با یافتن معادلی مناسب در زبان مقصد به ترجمه برخی از تقدیم و تاخیرها مبادرت ورزید؛ هر چند در ترجمه های مورد بررسی غالب تقدیم و تاخیرها مغفول مانده اند.
    کلید واژگان: قرآن, تقدیم و تاخیر, سیاق, نظم, ترجمه}
    Mahmood Shahbazi *, Ahmad Omid Ali
    Every language has principles for ordering words in sentences. However, observing these principles is not always mandatory, but they are sometimes mandatory, sometimes abstained, and in cases permissible. The permissibility of precedence and delay depends on the text's context where authors depending on their mastery attempt at employing them. We can observe this mastery's artistic apex in the Quran. Although in Quranic ayahs similar words have been repeated several times, their various orders and arrangements in each context has led to their semantic distinctions.
    The present article, using a descriptive-analytic method, made an attempt to investigate this phenomenon from an aesthetic perspective. The study indicates that the beauty of this art can be appreciated in the light of a theory of context and vocabulary order. Consequently, it is difficult to translate literary texts, especially the Quran that enjoys a superhuman order. Although in the two translations analyzed most of the cases of precedence and delay have been ignored by translators, it is possible to find appropriate equivalents in the target language in order to offer translations for some instances of precedence and delay.
    Keywords: the Quran, precedence, delay, context, order, translation}
  • علیرضا طبیبی *، ابراهیم ابراهیمی، فهیمه جفرسته
    این تحقیق به بررسی نظم در معانی افعال و مشتقات قرآنی با فاء الفعل (حرف فاء ) مشترک می پردازد. هدف اصلی کشف نظم در معانی لغات قرآنی است و این که گفته شود نظم علاوه بر این که در افعال و مشتقات قرآنی که در فاء الفعل مشترک هستند وجود دارد، در معانی آنها نیز وجود دارد و در صد قابل توجه ای از آنها دارای معنای یکسان (گشودن و جدا کردن) می باشند. به عبارت دیگر به بررسی این نکته می پردازد که چه میزان از افعال و مشتقات قرآن که با حرف فاء آغاز می شوند به معنای گشودن و جدا کردن است و این گونه حکایت گر نظم قرآن می باشند. برای یافتن پاسخ کتب لغت متعددی مورد مطالعه قرار گرفت. لذا تمام افعال و مشتقاتی که در قرآن با حرف فاء آغاز می شدند، به همراه معانی آن ها، استخراج شد و در تک تک آن ها معانی مورد نظر بررسی شد. در این راستا تمام افعال و مشتقات بدون تکرار و با تکرار از طریق میانگین موزون لحاظ شدند. در انتها این نتیجه به دست آمد که 38 درصد افعال بدون تکرار و 57 درصد آنها با تکرار دارای معنای گشودن می باشند. 6/54 درصد مشتقات قرآن نیز که ریشه آن ها با حرف فاء آغاز می شود دارای معنای فوق است. این تحقیق نشان داد که نظم قرآن علاوه بر اینکه در بین آیات و لغات قرآن موجود است، در بین معانی آنها نیز وجود دارد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, حرف فاء, فاء الفعل, مشتقات, افعال, نظم}
    Ali Reza Tabibi *, Ebrahim Ebrahimi, Fahimeh Jafrasteh
    This study examined order in the meanings of Quranic verbs and derivatives with common Fa’ letter. The main objective was to discover order in the meaning of the Quranic words and to say that order, in addition to Quranic verbs and derivatives with common Fa’ letter, exists in their meanings and that a significant percentage of them mean the same (to open and to separate). In other words, this study examined to what extent the Quranic verbs and derivatives with common starting Fa’ letter mean "to open" and "to separate", signifying the Quranic order. To find answer to this question, several dictionaries were checked and all verbs and derivatives in the Quran that begin with the letter Fa’ were extracted along with their meanings, and in each the intended meaning were analyzed. In this regard, all the verbs and derivatives, repeated or not, were considered regarding weighted average. In the end, it turned out that 38 percent of the verbs with no repetition and 57 percent of the repeated verbs meant "to open". Furthermore, 54.6 percent of Quranic derivatives whose roots begin with the letter Fa’ has the meaning mentioned. This study showed that Quranic order exists among the meanings of Quranic ayahs and words besides ayahs and words themselves.
    Keywords: the letter Fa', Fa of verbs, derivatives, verbs, order, the Holy Quran}
  • کبری راستگو، مریم نخعی*
    تقابل پدیده ای است هنری، بلاغی و زیبایی شناختی که بر هم آیی دیالکتیک متضادها مبتنی است. این ویژگی متناسب با گونه متمایز و برجسته بلاغت در قرآن است که در آن آرایه های ادبی و عناصر زیبایی آفرین در همه یا اغلب ‏نمونه ها هماهنگ با شیوایی و روانی کلام و در راستای تبیین معنی و تسهیل فهم آن برای مخاطب‏ است. ازاین رو، شکوه بیان متن قرآنی تنها محدود به تصویریا بلاغت یا اطلاع رسانی نیست؛ بلکه در غیر از این امور نیز تجلی می یابد، مثل آنچه که به سبک نظم در حوزه تقابل تجسم می یابد. بر این اساس، در این پژوهش کوشش شده است تا با توجه به نظریه انسجام در زبان شناسی نقش گرای نظام مند هلیدی، نظم/چینش تقابلی واژگان «ارض و سماء» در گفتمان قرآنی بررسی و تحلیل شود و با ارائه تحلیلی زبانی– سبکی از تغییر سبک در چینش این واژگان، نقش آن که یکی از عوامل توازن و انسجام معنایی در گونه قرآنی است، تبیین شود. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی نشان داده است که هم آیی امور متضاد و مانند آن، طبق مقتضای حال، نه تنها بر زیبایی متن که بر انسجام و توالی مفهومی آن نیز تاثیرگذار است. همچنین تغییر سبک در چینش تقابلی واژگان «ارض و سماء» یک مشکل ترکیب پذیری است که از طریق بررسی عوامل بینامتنی مانند بافت موقعیت توجیه پذیر است. ضمن اینکه تبیین تغییر سبکی میان آیات در تقدیم و تاخیر این دو واژه و تغییر از حالت مفرد به حالت جمع واژه «سماء» با بررسی تاثیر بافت موقعیت، مسئله ای علمی و نوعی استفاده خلاقانه از راهکارهای پرمایه زبانی جهت انسجام و سازگاری با مفهوم کلان بافت است.
    کلید واژگان: نظریه انسجام, نظم, تقابل, ارض, سماء}
    Cobra Rastgoo, Maryam Nakhaei *
    Apposition is an artistic, rhetoric and aesthetic phenomenon that is based on dialectic collocation of contradictions. This feature is like distinct rhetoric in Quran that literary metaphors and beauty ingredients in all or some cases are coordinated with eloquence and fluency. This explains meaning and fluent understanding for the audience.Therefore the expression glory of Koranic texts is not limited to picture, eloquence or informing, but it manifests apart from these things as what embodied in opposition in order style.Accordingly, this study has tried to review and analyze the contrastive order of the words “Arz and Sama”, (Earth and Sky), in Koranic discourse with consideration of cohesion theory in Halliday Systemic-Functional Linguistics. And through the provision of Linguistic-Stylic analysis of changing the arrangement style of these words, explains its role as a balance and semantic cohesion factor in Koranic genre. The research has been done through descriptive and analytical methods showing that the opposite collocation and so on, as appropriate, affect the beauty, cohesion and conceptual sequence of the text. Also Stylistic change in the opposite arrangement of the words ‘Arz and Sama’ is a combining problem that is justified by exploring the intertextual factors such as context of situation. Explaining stylistic changes in verses about topic and comment of these two words and changes from single to plural for ‘Sama’, with the review of situational context, is a scientific issue and it is a creative use of language solutions for cohesion with the concept of macro texture.
    Keywords: cohesion theory, Arrangement, Contrast, Arz, Samaa}
  • سهیلا جلالی کندری، فرشته معتمد لنگرودی *
    اعجاز قرآن از جمله مسایل محوری در مباحث اندیشمندان است. ابوسلیمان خطابی و عبدالقاهر جرجانی از صاحب نظران در این عرصه هستند که وجه اعجاز قرآن را در نظم آن مطمح نظر قرار داده اند. جستار حاضر، با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد مقایسه و نقد، به بررسی آرای خطابی و جرجانی در زمینه اعجاز قرآن کریم پرداخته است. خطابی معتقد است که اساس بلاغت در قرآن به گونه ای است که اگر لفظی از جای خود برداشته شود و لفظ دیگری به جای آن قرار گیرد، سخن تباه می گردد یا شکوه و جلوه ای که داشته، از میان می رود و در نتیجه، بلاغت رخت برمی بندد. لیکن نظریه نظم از منظر جرجانی با نحو مرتبط است. از دیدگاه وی، نظم از طریق ادراک معانی نحوی محقق می گردد و این ادراک از طریق گزینش نیکو میسر است. وی معتقد است که لفظ در نظم، تابع معناست. همچنین، ارتباط میان الفاظ، مانند ارتباط های نحوی، به خودی خود، به نظم منجر نمی شود، بلکه ترتیب معانی و ساختار آن در ذهن متکلم است که موجب نظم می شود. خطابی و جرجانی هر دو اعجاز تاثیری قرآن را می پذیرند، ولی تحدی قرآن را در نظم آن دانسته اند. تامل در نظرات این دو اندیشمند نشان می دهد که رویکرد خطابی در البیان بلاغی است، اما جرجانی در دلائل الإعجاز رویکردی نحوی بلاغی و در عین حال، هنری دارد. در حقیقت، جرجانی اندیشه نظم را به کمال رساند، به گونه ای که اکنون از نظر بسیاری، مهم ترین وجه اعجاز محسوب می شود.
    کلید واژگان: خطابی, جرجانی, نظم, اعجاز قرآن, اعجاز تاثیری}
    Soheila Jalali Kondori, Fereshteh Motamed Langarodi *
    Miracles of the Quran are those of the key issues disscused by the thinkers. Abusoleiman Khataei and Abdolghaher Jorjani are considered as the leading figures of the field that have paid close attention to the miracle aspect of the Quran in terms of poetry. The present study is meant to examine Khataei and Jorjani s views on the miracles of the Quran based on a descriptive-analytic approach and through comparing and critiquing. Khataei holds that the nature of the Quran is in a way that if a word of it is replaced with another word, the word will lose its intended meaning or its glory, and therefore, its rhetoric will go away. On the other hand, Jorjani holds that the structure of the Quran is related to the poetic aspect of it. He believes that the poetic aspect can be understood through the structural meanings, and this understanding is possible through a nice selection. He also believes that a word in the poetry is a function of semantic. Moreover, the relation between the words, unlike structural relations, does not lead to poetry, yet it is the order of the meaning and their structures in the mind of the speaker that makes poetry. Both Khataei and Jorjani accept the effect of the miracle of the Quran, but they see its uniqueness in its poetry. Considering these two thinkers’ ideas, we can understand that Khataei’s approach in Albayan is rhetoric, but that of Jorjani in Dalaelolejaz is structural and rhetoric as well as artistic. In fact, Jorjani has perfected the poetic thought in a way that, at present, many consider it as the most important aspect of the miracle.
    Keywords: Khataei, Jorjani, Poetry, the Quranic Miracle, the Effective Miracle}
  • ماهرخ آهمه
    حماسه بزرگ عاشورا وقیام جاودانه سید الشهدا علیه السلام،از چنان جایگاه ومنزلتی برخوردار است که اندیشه حقیقت جوی آدمی را در هر گوشه جهان به تامل وتفکر درباره خویش فرا می خواند .
    اگر چه بیش از هزار سال از آن رخداد سرنوشت ساز می گذرد ،اما گستردگی وغنای آن به گونه ای است که هرگاه کسی به اندیشه وتعمق پیرامون آن بپردازد ،بازهم به نکته ای تازه ودر خور دست می یابد.
    به راستی راز این تازگی وماندگاری در چیست؟حقیقت آن است که این حرکت بزرگ ریشه در باورها ی آرمانی وفطرت پاک انسانی دارد وهمین امر سبب شده تا شاعران وسخنوران حق جو در طول تاریخ به دور ازهرگونه چشم داشت و توقع، زبان به وصف این حماسه بزرگ وپدید آورندگان آن بگشایند،در ادبیات ما نیز ،این حرکت بزرگ از نظرگاه شاعران اخلاق گرا ومتعهد ،دور نمانده واز نیمه دوم قرن چهارم به عنوان طرحی نو (شعر عاشورا) در ادب فارسی به ظهور رسیده است .این مقاله برآن است تا بااستناد به مدارک ومنابع موجود ،به شیوه تحلیلی به بررسی این بخش از ادبیات آیینی بپردازد.
    کلید واژگان: ادبیات آیینی, نظم, شعر عاشورا, شعر عاشورایی, سیر تحول وتکامل}
    Mahrokh Ahemeh
    The great epic of Ashura and the epoch-making movement of Imam al-Husayn has proved so sublime that inspires any truth-seeking person to reflect on it. Though over 1,000 years have passed since its taking place, the profundity of the event of Ashura makes every thoughtful person find something brand new in connection with it. The secret of this permanence and eternality lies in the fact that it has got connection with the purely human instinct and his fundamental beliefs. It has since inspired poets to admire this matchless movement with no expectation to earn any money out of it. In Persian literature, this movement has started from the second half of the fourth/ tenth century in effect of the contributions made by moralist and devout poets. The present paper attempts to trace back the origins of this literary and ritualistic movement.
    Keywords: Persian ritualistic literature, poetry, Ashura poetry, Ashura, oriented poetry, development of Persian literature}
  • مرتضی حسینی شاهرودی، معصومه رودی
    اعتقاد به وجود خداوند، عمومی ترین سوال ذهن بشر و اساسی ترین رکن اعتقاد دینی است. در منابع اسلامی، دلایل متعددی برای وجود خداوند ارائه شده است و فلاسفه نیز برهان های مختلفی در این زمینه مطرح کرده اند.
    امام رضا(ع) در مناظره های مختلف خود با عمران صابی، جاثلیق، سلیمان مروزی و مرد زندیق در مرو، دلایلی برای وجود خداوند برشمردند. این مقاله با تحلیل فرمایش های امام(ع) در آن مناظره ها، به دنبال اشاره های احتمالی ایشان به برهان های اثبات وجود خداوند است. براساس نتایج بررسی حاضر، برهان های حدوث، حرکت، نظم، امکان و وجوب و صدیقین از برهان های مورد اشاره امام(ع) بودند. حتی بعضی از عبارت های مورد استفاده ایشان طوری بیان شده اند که به اعتبار گوناگون، ناظر بر برهان های مختلف است.
    کلید واژگان: امام رضا (ع), برهان, حدوث, حرکت, نظم, امکان و وجوب, صدیقین, مناظره ها}
    Morteza Shahrudi, Masoomeh Roudi
    Belief in God is the most common question of human mind, and the most fundamental nessesity of faith. In Islamic sources are given some reasons for the existence of God and also philosophers have discussed several arguments.Imam Reza also has approved God`s existence in Marve`s debates with Omran Saby, Soleiman Marvazi, one of the Catholics, and a Zandigh man. In this article we have shown that Imam has referred to order, contingency, motion, probability and necessity, and truthfulness arguments. Even some of his reasons are able to be watched as different arguments
    Keywords: Imam Reza, argument, contingency, motion, order, probability, necessity, truthfulness, debate}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال