به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « احمد غزالی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «احمد غزالی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسما فولادی*

    این مقاله به بررسی تاثیر قرآن و احادیث امام جعفر صادق (ع) بر عرفان احمد غزالی و تحلیل جامعه شناختی آن با استفاده از نظریات آنتونیو گرامشی می پردازد. در بخش های ابتدایی مقاله، زندگی و آثار امام جعفر صادق (ع) و احمد غزالی به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته و نقش این دو شخصیت برجسته در توسعه عرفان اسلامی تحلیل می شود. سپس تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم احادیث امام جعفر صادق (ع) بر تفکرات عرفانی احمد غزالی مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه، متون قرآنی مورد استفاده احمد غزالی و نحوه تفسیر و کاربرد آن ها در آثار عرفانی وی تحلیل می شود. با استناد به نظریات گرامشی، نقش عرفان احمد غزالی در تثبیت و تقویت هژمونی فرهنگی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله نشان می دهد که تعالیم عرفانی احمد غزالی با استفاده از احادیث و تعالیم امام جعفر صادق (ع) و قرآن، نه تنها به عنوان یک تجربه معنوی و شهودی، بلکه به عنوان ابزاری برای ایجاد و تقویت هژمونی فرهنگی و اجتماعی در جامعه عمل کرده است. در پایان، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی عرفان احمد غزالی در دوران خود و جوامع معاصر تحلیل شده و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می شود.

    کلید واژگان: امام جعفر صادق (ع), احمد غزالی, عرفان اسلامی, قرآن, احادیث, هژمونی, گرامشی, تحلیل جامعه شناختی}
    Asma Fooladi*

    This article examines the influence of the Quran and the hadiths of Imam Jafar Sadiq (AS) on the mysticism of Ahmad Ghazali and provides a sociological analysis based on Antonio Gramsci's theories. The initial sections of the article explore the lives and works of Imam Jafar Sadiq (AS) and Ahmad Ghazali, analyzing their roles in the development of Islamic mysticism. The direct and indirect impacts of Imam Jafar Sadiq's (AS) hadiths on Ahmad Ghazali's mystical thoughts are thoroughly examined. Furthermore, the Quranic texts utilized by Ahmad Ghazali and their interpretation and application in his mystical works are analyzed. Using Gramsci's theories, the article also investigates the role of Ahmad Ghazali's mysticism in establishing and reinforcing cultural and social hegemony. This study demonstrates that Ahmad Ghazali's mystical teachings, influenced by the hadiths and teachings of Imam Jafar Sadiq (AS) and the Quran, functioned not only as a spiritual and experiential endeavor but also as a tool for creating and strengthening cultural and social hegemony in society. Finally, the social and cultural impacts of Ahmad Ghazali's mysticism in his time and contemporary societies are analyzed, and suggestions for future research are provided.

    Keywords: Am Jafar Sadiq (AS), Ahmad Ghazali, Islamic Mysticism, Quran, Hadiths, Hegemony, Gramsci, Sociological Analysis}
  • مهدی حمیدی پارسا*

    تصوف شیخ احمد غزالی، تصوفی عاشقانه است که در آن، حسن و عشق از عناصر اصلی سلوک شمرده می‏ شوند. حسن از پی تجلی و عشق از پی دیدن حسن می آید. با دیدن حسن، شور عاشقانه حادث می شود؛ پس عشق همواره پس از تجلی حسن است. در این مقاله ابتدا عشق و حسن را از منظر غزالی توضیح داده، سپس چند ویژگی اصلی آنها را در رابطه با هم بررسی کرده ‏ایم که عبارت ‏اند از: برای انسان بودن عشق، کرشمه حسن و کرشمه معشوقی، اشتقاق عاشق از عشق و اشتقاق معشوق از تجلی حسن، و تشکیکی بودن حسن و عشق. در نهایت به بحث هنر از نگاه غزالی پرداخته ‏ایم. او هنر را با تشبیه مرتبط می داند. هنرمند حسن را می بیند و آن را در اثرش می نمایاند؛ پس هنرمند از آنجا که حسن بین است، عاشق است و از آنجا که حسن را می نمایاند، اهل تشبیه است. در پایان به هنر مطلوب از دید غزالی می پردازیم؛ هنری که از بیخودی هنرمند برخاسته است و دراصطلاح آن را «هنر بی هنری» می نامند.

    کلید واژگان: احمد غزالی, حسن, عشق, هنر, تجلی, تشبیه}
    Mahdi Hamidi Parsa*

    The Sufism of Sheikh Ahmad Ghazali is a love-based mysticism in which virtue and love are considered as the main elements of a mystical journey. Virtue follows manifestation, tajalli, and love follows virtue. A mystic, having seen virtue, attain the love-based passion. Love, therefore, always follows the manifestation of virtue. In this article, first, we have explained love and virtue as viewed by Ghazzali and, then, we have examined some of their main features in relation to one another as: love`s state of being for mankind, inviting glance of virtue and that of being loved, derivation of lover and loved from love and manifestation of virtue respectively and gradual state of virtue and love. Finally, we have discussed art as viewed by Ghazali. He relates art with simile. An artist sees virtue and represents it in his work; an artist, therefore, as sees virtue, is lover and as represents virtue is of simile. In the end, we speak Ghazali's desirable art; the one coming from the selflessness of the artist, and is technically called "artless art".

    Keywords: Ahmad Ghazali, virtue, Love, Art, manifestation, Simile}
  • طاهره صاحب الزمانی
    متون مقدس مهم ترین منبع برای شناخت احکام و معارف اسلامی به شمار می آیند؛ اما درباره چگونگی فهم این متون میان صاحب نظران اختلاف عقیده وجود دارد و هر گروهی از دیدگاه خاص خود به آنها نگریسته اند. چنانکه تاویل عارفانه به جنبه های باطنی و معنوی متون قدسی و کشف اسرار و اشارات آن می پردازد. به این معنا که عرفا با دیدگاهی متفاوت از سایرین، شیوه صحیح فهم متون را از طریق باطن، امر ممکن دانسته و در صدد فهم متون از راه تاویل برآمده اند. پژوهش حاضر به بررسی و تطبیق سبک احمد غزالی و ابن عربی بر اساس قواعد و ضوابط تاویل می پردازد. این فیلسوفان در کانونی ترین نقطه بحث خود به موضوع «فهم»با تاکید «فهم متن» می پردازند و مباحث مطرح شده از سوی آنان، واجد استعداد بسیاری است که می تواند در ساز و کار و روش نواندیشان مسلمان موثر افتد. در این خصوص آیا می توان گفت میان آرای تاویلی احمد غزالی و ابن عربی اشتراک یا تفاوتی وجود دارد؟ برآیند تحقیق در پاره ای از موارد، نشان از وحدت سبک تاویل غزالی و ابن عربی و حتی هرمنوتیک جدید دارد. در برخی موارد در دیدگاه احمد غزالی شیوه هایی وجود دارد که منحصر به خود اوست.
    کلید واژگان: تاویل و تفسیر, احمد غزالی, ابن عربی, هرمنوتیک, مقایسه و تطبیق, زبان}
    Tahere Sahebal, Zamani
    The Scared Texts are the most valuable source for recognizing Islamic rules and knowledge; however, there is disagreement over the way these texts are understood in between Scholars where each group has looked at them from their own special standing point as the mystical interpretation deals with esoteric and spiritual aspects of the Divine Texts and discovery of secrets and references. This means that mystics, with perspectives different from others have come to realize the proper understanding of the texts through the inward and have sought to realize through interpretation. The present research deals with investigation and comparison of the Ahmad Ghazali and Ibn Arabi's styles based on rules and criteria of interpretation. These philosophers deal with the issue of "understanding" with emphasis on "understanding texts" within their most focal point of their discussions. The issues raised by them involve huge qualification that could fall effective in the mechanisms and ways of the Muslims neothinkers. In this respect, can we state that there is a difference or a similarity between the views of Ghazali and those of Ibn Arabi? Consequence of the research in some points implies a unity of interpretational style between Ghazali and Ibn Arabi and some sort of hermeneutic modality. In some cases, there are ways in which the Ahmad Ghazali's perspectives are unique of him. Mirzaye Qomi as one of the great " Osuliyun " based on the same basis of canonists were not optimistic about philosophy and tightly take the cavil to them. He has deal with practical mysticism amd associated withfamous mystics of his time; and he counts " spirituality " and " pure monotheism " the culmination of the evolution of mystical and summary and deep extracts and wondrous and wonder of pure Islam.
    Keywords: Interpretation, hermeneutics, Ahmad Ghazali, Ibn Arabi, Hermeneutics, Comparison, collation, Language}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال