جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اخلاق عرفانی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «اخلاق عرفانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
خاستگاه اربعین، حب الهی و عشق به ولایت است. اربعین حسینی، خاستگاه اخلاق عرفانی و دلالت های تربیتی برای وصول سالک به حضرت حق است. اخلاق عرفانی، از جمله مباحثی است که توجه عالمان اخلاق را به خود معطوف کرده است. رویکرد اخلاق عرفانی در اربعین حسینی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ به این سوال است که مولفه های اخلاق عرفانی در اربعین حسینی چیست؟ یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که پس از قرآن کریم و سنت، اربعین حسینی، از مهمترین خاستگاه های «اخلاق عرفانی» است که اخلاص، بندگی، عشق به حضرت حق، وصال به محبوب، وحدت اجتماع مسلمین، توبه، ورع، زهد، صبوری، توکل، رضا، ذکر دایم، حب و بغض برای خدا را دربرمی گیرد.
کلید واژگان: اربعین حسینی, اخلاق عرفانی, مولفه های اخلاق عرفانیThe origin of the Arbaeen phenomenon goes back to love for God and ardent devotion to the status of the Infallible Imams. Hence imbued with intense educational and mystical traits, it functions as a pathway leading to the pleasure of God. Based on library research, one may conclude that Arbaeen stands next to Quranic teachings for providing the mystical explorer with high notions of ardent devotion, sincerity, piety, perseverance, reliance on God, unity of Muslim communities, and repentance.
Keywords: Arbaeen, Husayni Arbaeen, mystical ethics, mystical elements -
مقاله حاضر با روش تحلیلی و انتقادی، به بررسی موضع ابن عربی در باب معناشناسی اخلاق و مشخصا به تحلیل نقش وحی در معنا بخشیدن به اخلاق از منظر این متفکر می پردازد. نتیجه بحث این که وی در عین قبول بداهت معانی اخلاقی، آن را فاقد معنای مستقل از شریعت شناخته و به نقش تاسیسی وحی در ارزش گذاری اعمال باور دارد. از نگاه ابن عربی عملی که اخلاقا خوب خوانده شود، به جواز شرعی نیز متصف می گردد؛ که بدین ترتیب تعابیر اخلاقی و شرعی مفهوما مساوی و مصداقا مساوق با یکدیگرند. در مقام بررسی این رای، ضمن یک ملاحظه انتقادی به این دریافت می رسیم که ابن عربی با تاکید بر واقعیت و عینیت اخلاق و قبول تساوق اخلاق و خیر، لاجرم بداهت مفاهیم اخلاقی را مقبول تر از ایده بدیل ساخته است. در این نگرش، آموزه وحی در جهت ترمیم ابهامات مصداقی عمل می کند و مرتبه عالی تری از معانی اخلاقی را متجلی می سازد. با این ملاحظه، هرچند پذیرش نقش امضایی و ارشادی شریعت در معنا بخشیدن به واژگان اخلاقی تکمله ای بر آراء ابن عربی به حساب می آید، اما با ارکان اندیشه این متفکر سازگار می ماند.
کلید واژگان: اخلاق عرفانی, دین و اخلاق, عرفان نظری, فرااخلاقUsing a critical-analytical method, the present paper has investigated Ibne Arabi's viewpoints in semantics of ethics. Namely, the role of revelation in assigning meaning to ethics from Ibne Arabi's viewpoint is analyzed. The results of the study revealed that although Ibne Arabi believed in evident meanings for ethics, he maintains that they lack a meaning independent of shariah and believes in the formative role for revelation in valuating belief. According to Ibne Arabi, an ethical action is also ends in religious permissibility. Thus, ethical and religious issues are conceptually the same and are equal, mosaveq, according to instances. Having analyzed this viewpoint critically, it was concluded that Ibne Arabi has emphasized the reality and objectivity of ethics and he has accepted the equality of ethics and goodness. Inevitably, he deems the evidential meanings of ethics more acceptable than the alternative idea. To him, revelation teaching acts in line with fixing the instance ambiguities and embodies a higher rank of ethical meaning. Accordingly, although accepting the shariah's signatory and advisory role in assigning meaning to ethical words is a complement to Ibne Arabi's viewpoints, it accords with Ibne Arabi's basic ideology.
Keywords: Mystical ethics, religion, ethics, theoretical mysticism, beyond ethics -
علم اخلاق علم شناخت ارزش ها و ایجاد دگرگونی در زندگی انسان است به نحوی که زندگی اش توام با فضیلت باشد. علم اخلاق حد واسط میان علم عقاید و علم احکام است و میان این دو نوع معرفت ارتباط برقرار می کند به نحوی که رفتارهای اجتماعی، ظهور اخلاق و عقاید انسان است و خلقیات هر فرد، ظهور عقاید و آرمان های اوست. علامه طباطبایی اخلاق را دارای مراتب می داند و به سه نوع اخلاق معتقد است یعنی اخلاق عرفی، اخلاق عقلی و اخلاق عرفانی. اخلاق عرفی به عقل اجتماعی متکی است. اخلاق عقلی بر عقل برهانی تکیه دارد و اخلاق عرفانی بر شهود بنا می شود. سیر حیات اخلاقی هر فرد از اخلاق عرفی شروع می شود و می تواند به مرحله اخلاق عقلی و عرفانی ارتقاء پیدا کند. این سه مرتبه از اخلاق درجات متفاوت از یک حقیقت واحدند و با یکدیگر قابل جمع اند و نسبت به هم در حکم ظاهر و باطن اند.
کلید واژگان: علم اخلاق, خلق, عرف, عقل اجتماعی, عقل برهانی, اخلاق عقلی, اخلاق عرفانیEthics is the discipline which studies values and revolutionizes human life so that man can lead his life enjoying virtue. Ethics has an intermediary role between theology and jurisprudence. It connects these two disciplines together so that the social behaviors are the manifestations of man’s morals and beliefs and the temperaments of each individual are the representations of his beliefs and ideals. Allameh Tabatabaee believes that ethics has different rankings: conventional ethics، rational ethics، and gnostic ethics. The conventional ethics is based on social intellect. Rational ethics relies on demonstrative intellect and gnostic ethics depends on intuition. The ethical life of each individual begins with conventional ethics and can find promotion into rational and gnostic ethics. These three rankings of ethics are different degrees of a single reality and can be joined together and they carry outward and inward considerations with respect to each other.Keywords: ethics, temperament, customary practice, social intellect, demonstrative intellect, rational ethics, gnostic ethics
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.