به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « التوسل الی الترسل » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «التوسل الی الترسل» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سودابه مظفری*، فرزانه فتاحیان
    کتاب التوسل الی الترسل تالیف بهاء الدین بغدادی از اندرزنامه های ادبیات فارسی، مشتمل بر مباحث حکمی و اخلاقی است که محتوای اصلی آن را اخوانیات و سلطانیات تشکیل می دهد و خطاب اصلی آن متوجه حاکمان و کارگزاران است و از مضامینی مشترک با اندیشه های امام علی (ع) در نهج البلاغه برخوردار است. این مقاله در صدد است با استفاده از روش توصیفی مقایسه ای میزان تاثیرپذیری مفهومی و محتوایی بهاء الدین بغدادی از نهج البلاغه در آفرینش التوسل الی الترسل را نمایان سازد، و ضمن پاسخ گویی به دو سوال: مضامین مشترک نهج البلاغه و کتاب التوسل الی الترسل چیست؟ و کتاب التوسل الی الترسل از چه بخشی از نهج البلاغه بیشتر تاثیر پذیرفته است؟، با محوریت (حاکم و حکومت داری) به عمده ترین مضامین مشترک این دو کتاب از جمله: توصیه به عدالت و دادورزی، تقوی و پرهیزکاری، احسان و نیکوکاری و پرهیز از ظلم و ستم می پردازد.
    کلید واژگان: : مضامین مشترک, نهج البلاغه, التوسل إلی الترسل, اندیشه های امام علی, اندرزنامه}
    Soudabeh Mozaffari *, Farzaneh Fattahian
    Al-Tavasol Ela al-Tarasol was written by Baha al-Din Baqdadi which is considered to be an “Andarznaame¹” in Persian literature includes topics on wisdom and morality and it is majorly consist of “Ekhvaniat²” and “Soltaniat³”. This book is one of the most important books in the Persian language of the time. The main intended audience of this paper is rulers and governors and in this area it has some common concepts with Imam Ali’s ideas in Nahj al-Balaghe. The present article attempts to address topics concerning governing and ruling community such as advice to justice and fairness, piety and righteousness, virtue and benefaction and avoiding injustice and oppression which are all common between these two books by using comparative methods through providing answers for questions such as: ‘What are common contents between Nahj al-Balaghe and al-Tavasol Ela al-Tarasol? and ‘Which parts of Nahj al-Balaghe had the most influence on al-Tavasol Ela al-Tarasol?’
    Keywords: Nahj al-Balaghe, al-Tavasol Ela al-Tarasol, Common concets, Ruling, people}
  • علی عابدی*، مجید سرمدی، حسین مسجدی، علی محمد گیتی فروز
    نویسندگان برای اهداف زیباشناسانه از جمله تاثیر کلام در مخاطب، آفرینش سبک، موسیقایی و برجسته نمودن سخن، از انواع امکانات زبانی از جمله «ساخت های همپایه» سود جسته اند. در دو کتاب «نفثه المصدور و التوسل الی الترسل» از متون فنی سده ششم و هفتم که کاربرد آیات قرآنی در آن ها بسامد دارد، مولفان با تسلط بر قرآن و نظام ساختاری و مفهومی آن، آیات را با متن خود همپایه نموده اند. این همپایگی در ساخت هایی که دارای سازه های دو یا چندگانه است با یکی از حروف ربط پیوند خورده و در لایه هایی که سازه های آن ارزش «نحوی، بلاغی و آوایی» یکسانی دارند، شکل می گیرد. ساخت های همپایه با ارزش«نحوی» در وظیفه های دستوری مضاف الیهی، مفعولی، مسندی و جمله های مرکب در نقش های پیرو توضیحی، مفعولی، متممی به کار رفته است. سازه های همپایه در نقش «بلاغی» از آرایه های تسجیع، ترصیع، موازنه، تضاد، مقابله، تشبیه و تمثیل، نظام موسیقایی گرفته و در نقش «آوایی» با آواهای القاگر و صدا معنا در ساخت های هر دو کتاب قابلیت خوش خوانی ایجاد نموده است. در پژوهش حاضر، این نقش ها در ساخت های مشترک متن و آیات در هر دو کتاب بررسی شده، روابط معنایی سازه ها که توانسته پیام آیات و متن را به مخاطب منتقل کند، در انواع رابطه های ترادف ، افزایش، تقابل، توالی، تاکید، نفی و... بازکاوی شده است.
    کلید واژگان: همپایگی, ساخت, آیات قرآنی, زیباشناختی, نفثه المصدور, التوسل الی الترسل}
    Ali Abedi *, Majid Sarmadi, Hossein Masjedi, Ali Giti Forouz
    For aesthetic purposes such as the impact of words on the audience, creation of style, musicalizing and accentuating speech, writers have benefited from a variety of linguistic possibilities such as “Paratactic Structures”. In the books "Nafathat-ol-Masdūr " and "Al-Tavassol Ela al-Tarassol”, which are considered technical texts, in which Quranic ayahs are frequent, written in the sixth and the seventh centuries, the authors, through mastering the Quran and its structural and conceptual system, coordinated ayahs with their own texts. In constructions with two or multiple structures, this coordination is linked with one of the coordinating conjunctions and is formed in the layers whose structures have similar "syntactic, rhetorical and phonetic" values. Coordinating structures with syntactic values have been applied in grammatical functions such as genitive, accusative, predicate. They are also used in compound sentences having explanatory dependent, accusative, and complementary functions. In rhetorical functions, coordinating structures have used figures of speech such as internal rhythm, crossed rhyme, internal line balance, oxymoron, confrontation, metaphor, simile, and musical system. In phonetic functions, coordinating structures with inducible and sound-meaning voices in the structures of both books have created the capacity for pleasant reading. In the present study, these roles in the common structures of text and ayahs in both books were examined. Semantic relationships of structures that could convey the messages of ayahs and texts to the audience, were analyzed in a variety of relationships such as synonymy, increase, contrast, sequence, emphasis, negation, etc.
    Keywords: parataxis, Structure, Quranic ayahs, aesthetics, Nafathat-ol-Masd?r, Al-Tavassol Ela al-Tarassol}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال