به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الفاظ قرآن » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الفاظ قرآن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهره اخوان مقدم*

    اشاره به نزول وحی بر قلب پیامبرگرامی اسلام (ص) در آیاتی از قرآن، سبب ورود برخی نظرات در باب عدم وحیانی بودن الفاظ قرآن به مطالعات قرآنی معاصر شده است. در مقابل، گروهی از اندیشمندان نیز با تکیه بر دانش هایی که از گذشته رایج بوده، ادله ای جهت پاسخگویی به این دیدگاه ها ارایه کرده اند. از آنجایی که در دوره معاصر ، دانش های جدیدتری مانند زبانشناسی ظهور یافته، بررسی نزول وحی با تکیه بر این علوم نیز در کنار دانش های پیشین حایز اهمیت است. پژوهش حاضر، با تکیه بر رویکرد نشانه شناسی که از شاخه های زبانشناسی است، به بررسی وحی از منظر قرآن پرداخته و آرای محققانی چون یاکوبسن و ایزوتسو را در این باره مورد تحلیل قرار داده است.یافته های حاکی از ارتباط عمودی میان گیرنده و فرستنده وحی در مدل یاکوبسن و اختلاف سطح وجودی ایشان است. از منظر ایزوتسو در پدیده وحی،کانالی ویژه جهت ارتباط یکطرفه از سوی فرستنده ایجاد شده است. با عنایت به این که کانال ارتباطی ویژه بوده، انتقال پیام نیز در قالب نشانه های قابل فهم برای بشر (الفاظ و جملات عربی) صورت گرفته است. این امر بیانگر وحیانی بودن الفاظ قرآن است.

    کلید واژگان: وحی, الفاظ قرآن, نشانه شناسی, نزول, ایزوتسو}
    Zohre Akhavanmoghaddam *

    It was noted by the descent of the heart of The Bempergrami Islam (p. Dr. Ayati Az Qur'an), the reason for the mention of the good looks of The Door of The Door of The Prophet Boden of the Qur'an with contemporary Qur'anic readings by His Est. Dre J. Mas, Agarwei a. Az Anjai K. Dorma contemporary, Dansch Hai gededari Manand Zpanchenasi the appearance of his life, and bairsi descends and is inspired by the scienceof The Nis d'Nar Danch Hei beachen, the holder of the most important est. By the present, by the place of The Ruikerd Nashana Shanasi kiz Shahe hai Zapanchenasi Est, by Bersi and the view of the Qur'an Of Bardakhta and araan investigators, Gon Yakobsen and Ezutsu ra in bara is a resource for analysing the decision of Dada Este. The view of Isutsu der Bede and Hei, was a link to the side of the link, which is part of the aza sooso versted a great est. I'm not going to be able to do that. Whereis is Beangar and I have been warned by the Qur'an.

    Keywords: in the wake of the Qur'an, the son of Shanasi, the descent, the ezutsu}
  • محمد مهدی الله وردیها*

    با نزول اولین آیات قرآنی توسط روح الامین بر قلب پیامبرJ و تلاوت و اقراء آن توسط ایشان بر مردم آن روزگار، با هجمه ها و شبهات گوناگونی از جانب مشرکان و یهودیان و مسیحیان و... روبرو شد. از تردید در اصل امکان نزول وحی و وقوع آن، تا متهم کردن به سحر و جادو و تاثیرپذیری از کاهنان و قول بشر دانستن و... که قرآن خود بدان ها پرداخته است تا قرون اخیر که با هجمه سازمان دهی شده توسط مستشرقان در پوشش تحقیقات علمی برای اثبات رخنه در الفاظ وحی و یا وجود تحریف در قرآن دست به تالیفاتی در این زمینه زده اند. این فعالیت ها در در قالب تصحیح بسیاری از کتاب های قدیمی تاریخ قرآن و اختلاف قرایت و یا ارایه رساله های دانشگاهی و بخش هایی از کتاب و یا تالیفات انجام شده در این زمینه، به دلیل وجود اختلاف قرایت در قرآن و به دلیل تعدد مصاحف و اعتقاد به تعدد قرایات از ناحیه مسلمانان، به نوعی نسبت به اصالت متن قرآن مناقشه کردده اند و آن را نشانه ای بر عدم ثبات و اصالت متن قرآن گرفته اند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به نقد و بررسی این ادعا پرداخته شده است.

    کلید واژگان: قرآن, وحیانیت, الفاظ قرآن, قرائت قرآن, مستشرقان}
    Mohammd Mahdi Allahverdiha *

    With the revelation of the first verses of the Quran by the Gabriel [= Holy Spirit] on the Prophet’s (P) heart and its reading [tilawat] and reciting [qira’at] by him for people of that time, he faced various attacks and suspicions on behalf of the pagans, Jews, Christians, etc. From the doubt concerning the possibility of revelation and its occurrence to accusing him of magic and being influenced by priests and regarding it mankind’s speech, etc., which the Quran itself has dealt with. This series continued until the recent centuries when Quran was attacked systematically by Orientalists under the guise of scientific research to prove the breach in the words of revelation or the distortion in the Quran and they have done several types of research in this regard. These activities have been done in the form of editing a lot of old books on the history of the Quran and differences in recitation [qira’t] or presenting academic theses or dissertations and parts of books or compilations. Due to differences in recitation [qira’t] in the Quran and due to the multiplicity of codices [masahif] and belief in multiple recitations [qira’at] on behalf of the Muslims, they have presented objections against the authenticity of the text of the Quran in some way, taking it as a sign against the stability and the originality of the text of the Quran. In this article, using a descriptive-analytical method, this claim has been criticized and reviewed.

    Keywords: Quran, Revelation, Quran words, Quran recitation, Orientalists}
  • جواد فرامرزی، سید محسن موسوی، حجت علی نژاد

    متکلمان معتزلی معتقدند که صفت «متکلم» یکی از صفات خداوند است. آن ها این صفت را از صفات فعل دانسته اند‌ و خداوند را فاعل کلام می‌ شمرند. از نظر آن ها قرآن یکی از مصادیق کلام خداوند تعالی و وحی اوست که مخلوق و حادث می باشد و خداوند آن را بر پیامبر خود نازل کرده است تا نشانه و دلیلی بر نبوت او باشد. برخی معتقد هستند که گرچه اکثریت معتزله قرآن را کلام و فعل خداوند متعال می‌دانستند، اما معمر بن عباد السلمی و پیروان او معتقد بودند که قرآن، کلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است و مخلوق خداوند متعال نیست. در این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی این نتیجه به دست می آید که معمر بن عباد السلمی معتقد به بشری بودن الفاظ قرآن از جانب پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست، بلکه ایشان فقط قایل به حدوث و مخلوق بودن قرآن است و این اتهام ساخته و پرداخته دشمنان او به ویژه اشاعره می باشد. معتزله خصوصا معمر بن عباد السلمی همانند سایر فرقه ‌های اسلامی، قرآن را کلام خداوند و پیامبر را دریافت کننده آن از سوی خداوند متعال می دانند و اعتقادی به فاعلیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در خلق قرآن ندارند.

    کلید واژگان: وحی قرآنی, معمر بن عباد السلمی, الفاظ قرآن}
    Javad Faramarzy, Seyed Mohsen Mousavi, Hojjat Alinejad

    Mu’tazilite theologians believe that the attribute “mutikallim” is one of the attributes of God Almighty. They consider it as an attribute of action and then God as the source of the word. According to them, the Qur’an is one of the examples of the word of God Almighty and His revelation, which is a creature (makhlūq) and an event (hādith). God revealed it to His Prophet to be a sign and proof of his prophecy. Some believe that although most Mu’tazilites considered the Qur’an to be the word and deed of God Almighty, Mu’ammar Ibn ‘Abbād al-Sullamī and his followers believed that the Qur’an was the word of the Holy Prophet (PBUH) and was not a creation by God Almighty. In this research, based on the descriptive-analytical method, it is concluded that Mu’ammar Ibn ‘Abbād did not believe in the human source for the words of the Qur’an by the Prophet (PBUH), but he only believed in the existence and creation of the Qur’an. This accusation was made and used by his enemies, especially the Ash’arites. The Mu’tazilites, especially Mu’ammar Ibn ‘Abbād, like other Islamic sects, considered the Qur’an as the word of God and the Prophet as the recipient of it from God Almighty, and hence they did not believe in the activity of the Holy Prophet (PBUH) in creating the Qur’an.

    Keywords: Qur’anic Revelation, Mu’ammar Ibn ‘Abbādal-Sullamī, Qur’anic Words}
  • سکینه چمن پیما، عباس همامی*، ابراهیم کلانتری
    نظریه «وحیانی بودن الفاظ و ساختار کلامی قرآن» نظریه ای غالب در میان اندیشمندان اسلامی در مسئله چیستی و چگونگی وحی قرآنی از آغاز نزول وحی و پدیدار شدن تفسیر و مباحث علوم قرآنی تا کنون بوده است. با این وجود برخی از نویسندگان معاصر در یک نگاه نادر بر این باورند که قرآن محصول نوعی مواجهه روحانی حضرت محمد (ص) در عالم رویا ست که طی آن حقایقی بر آن حضرت مکشوف و توسط ایشان به لباس الفاظ و ساختار عربی درآمده و عرضه گردیده است. این پژوهش کتابخانه ای که با روش توصیفی، تحلیلی به انجام رسید با تکیه بر پنج گروه از آیات قرآن که به نص یا ظواهر خود الفاظ و ساختار کلامی قرآن را نیز همانند محتوای آن از ناحیه خداوند دانسته اند، این نتیجه را به دست داد که نظریه «وحیانی بودن الفاظ قرآن» نظریه ای استوار و برآمده از آیات از قرآن کریم است و دیدگاه «رویاانگاری وحی» با جمع بزرگی از آیات ناسازگار است.
    کلید واژگان: الفاظ قرآن, رویاانگاری, عبدالکریم سروش, تجربه وحیانی, تجربه دینی}
    Sakine Chamanpima, Abbas Homamy *, Ebrahim Kalantari
    The Theory of "Revelation of the Qur'anic Rhetoric and Theological Structure" has been the dominant theory among Islamic scholars on the question of what and how the Qur'anic revelation has been since the beginning of revelation and the emergence of Qur'anic commentary and debate. However, some contemporary writers have, at a rare glance, believed that the Qur'an was a product of the spiritual encounter of Prophet Muhammad in the dream world, in which truths were revealed to him has been released by the Prophet in Arabic rhetoric and structure. This descriptive-analytic library research based on five groups of Qur'anic verses which, in their own words or verses, have considered the Qur'anic rhetoric and theological structure as well as its content from God. It argues that the theory of "revelation of the Qur'anic word" is a solid theory derived from many verses of the Holy Quran, and that the "dreamlike revelation" view is incompatible with a large collection of Quranic verses.
    Keywords: Quranic words, revelations, verses, dreaming, verbal structure}
  • احمد جمالی *
    قرآن کریم آخرین و کامل ترین کتاب آسمانی است که خدای متعال آن را برای هدایت بشر فرستاده است. از زمان نزول قرآن، گروه های گوناگونی به مخالفت با این کتاب آسمانی پرداخته اند و این مخالفت ها تا امروز ادامه داشته است. افزون بر مخالفت های دشمنان اسلام با قرآن که امری طبیعی است، گاهی خود مسلمانان نیز دیدگاه هایی بیان کرده اند که نتیجه آن ها بی اثر شدن احکام یا معارف قرآن و حجیت نداشتن آن هاست.
    آقای محمد مجتهد شبستری دیدگاهی بیان کرده است که بر اساس آن، نه معانی قرآن کریم از جانب خدای متعال است و نه الفاظ آن، بلکه هردو ساخته و پرداخته پیامبر اکرم6 است. او برای اثبات ادعای خود دلایلی ذکر کرده است؛ از جمله این که اگر قرآن کلام موجودی جز انسان باشد، برای انسان ها فهم پذیر نخواهد بود. به گفته وی خود آیات قرآن نیز بر این مطلب دلالت دارند که این کتاب سخنان خود پیامبر6 است، نه کسی دیگر. همچنین به اعتقاد وی قرآن کتاب قانون نیست و در آن هیچ حکم ابدی ای وجود ندارد و احکام ذکرشده در قرآن، به جامعه حجاز در زمان پیامبر6 اختصاص دارند.
    در این مقاله، دیدگاه های وی و ادله آن ها بررسی و دلایل نادرستی آن ها توضیح داده شده و روشن شده است که هیچ یک از دلایل نامبرده، توان اثبات این ادعا را ندارند که الفاظ و معانی قرآن کریم ساخته پیامبر اکرم6 است. بر خلاف این ادعا، مقاله حاضر استدلال می کند که علاوه بر معانی قرآن کریم، الفاظ آن نیز از جانب خدا نازل شده و پیامبر6 ذره ای آن را تغییر نداده است. قرآن کریم تمام شرایط و اوصاف لازم را نیز برای آن که کتاب قانون باشد، دارد و قوانین و احکام آن تا ابد معتبر و حجت هستند.
    کلید واژگان: الفاظ قرآن, معانی قرآن, بشری بودن قرآن, کلام الله, وحی, اعجاز قرآن, قانون, خاتمیت, مجتهد شبستری}
  • محمدباقر عامری نیا*
    یکی از موضوعاتی که به لحاظ قرآن شناختی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می‏توان گفت در زمان ما به صورت مساله ای کلامی یا شبه کلامی مطرح شده است، موضوع «وحیانی بودن الفاظ و عبارات قرآن» است. این ادعا که تمامی الفاظ قرآن کریم اعم از حروف و کلمات عینا وحی الهی است، می‏بایست در قالبی علمی و استدلالی مطرح گردد. مقاله ی حاضر ضمن یادآوری گفته‏های تعدادی از متکلمین و حکمای اسلامی و دیگر اندیشمندان دینی و با استناد به برخی ادله عقلی، نقلی و به طور مشخص با استدلال بر شمار فراوانی از آیات قرآنی، در صدد اثبات این مطلب است، مدعایی که ناظر به یکی از اساسی ترین معتقدات اسلامی بوده و حایز اهمیت ویژه می باشد. گونه شناختی تلفیقی عقلی- نقلی و قرآنی و این که جایگاه لفظ در این بینش چگونه است، نگاه حاضر را فراتر از نگاه تعبدگرایانه ی صرف به قرآن نموده است، بنابراین، این مقاله، پژوهشی است فلسفی - کلامی در حوزه ی وحی الهی و قرآن پژوهی که بر ادعای وحیانی بودن الفاظ قرآن علاوه بر معانی آن، پافشاری دارد.
    کلید واژگان: الفاظ قرآن, وحی, وحیانیت قرآن, نزول لفظی}
    Muhammad Baqir Ameri Nia *
    One of the issues that is important in terms of the Qur'anic and can be said in our time as a verbal or semiotic question is the issue of "the revelation of Quranic words and phrases". The claim that all the words of the Holy Qur'an, including the literal letters and words of divine revelation, should be put forward in a scientific and reasoning form. The present article, recalling the statements of some Islamic theologians and religious scholars and other religious scholars and referring to some rational evidences, and specifically narrates on the abundance of Quranic verses, seeks to prove this, the claim that one observes It is one of the most basic Islamic beliefs and is of particular importance. The rational-narrative and Qur'anic compilation typology and the position of the word in this insight make the present view more than a mere spiritualistic view of the Qur'an. Therefore, this article is a philosophical-theological research in the field of divine revelation and the Qur'anic study of the revelation claim Being the words of the Quran, in addition to its meaning, is insistent.
    Keywords: Qur'anic verses, revelation, Quranic verses, verbal descent}
  • علی تمسکی بیدگلی *، سیدعلی اکبر ربیع نتاج، سیدمحسن موسوی

    «وجوه» و «نظائر» یکی از شاخه های علوم قرآن است که نخست به گونه پراکنده در میان تفاسیر می آمد و پس از چندی نگاشته هایی ویژه این رشته سامان گرفت. نویسندگان در این نگاشته ها که کمابیش آن را وجوه و نظائر می نامیدند، الفاظ دارای چند معنا و معانی آن ها، و الفاظ هم معنا را گرد می آوردند؛ اما هیچ یک مراد خود را از وجوه و نظائر روشن نکردند یا اگر چنین کردند، آیندگان بدان راه نبردند. بدین روی آیندگان درباره مراد این نگارندگان از وجوه و نظائر، دچار دودستگی شدند و باز از آنجا که تعریف دسته دوم که سیوطی نامورترین چهره آن هاست، درست برداشت نشد، این دودستگی به چنددستگی تبدیل شد. اینک خواننده امروزین با شماری از تعریف ها و برداشت های گونه گون و ناساز روبه روست و برایش روشن نیست که کدام درست است و کدام نادرست. این جستار به روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی به روشنگری در این باره پرداخته و تعریف درست وجوه و نظائر را روشن ساخته است و آن، این است که وجوه، معانی قرآنی لفظ دارای بیش از یک معناست و نظائر، الفاظ هم معنا در قرآن.

    کلید واژگان: وجوه, نظائر, معانی قرآن, الفاظ قرآن}
    Ali Tamasoki Bidgoli, S. Ali Akbar Rabie Nataj*, Seyyed Muhsen Mousavi

    Al-Wujuh wa al-Naza’ir (Polysemy) is one of the branches of the Quranic sciences which is originated from the exegesis (tafsir) of the noble Quran and it is revealed in the shape of the subjectivity writings in this course. The authors in this note which is to some extent named Al-Wujuh wa al-Naza’ir (Polysemy) have collected words with multiple meanings (polysemy) and their meanings and synonyms (words with different spelling and pronunciation but having the same meaning). But none of them made clear (obvious) their meaning of Al-Wujuh wa al-Naza’ir or at least it has not been recorded for and conveyed posterity. This created disunity among posterity about their intended meaning of Al-Wujuh wa al-Naza’ir and because of the definition of the second group which Suyuti is the most famous of all has been misunderstood it causes to multiply (increase) the different opinions and divergence about it. Now today’s readers confront variety of definitions and different and inharmonious notions that they do not know which are correct. This research with descriptive- analytic method tries to shed light on it and according to the authors’ opinion; the correct definition belongs to Suyuti and his followers; of course with the notion which this writing has achieved.

    Keywords: Wujuh, Nazair, The meanings of the noble Quran, The words of the Quran}
  • عنایت الله شریفی، سعدی مویدی
    نوشته حاضر پیرامون دو محور «حکمت» و «جمال» و نسبت آن دو با یکدیگر در قرآن فراهم آمده است. حضور مکرر در قرآن دو واژه مذکور، جایگاه آنها را تصدیق می کند و همین تکرار و تاکید از وجوه مختلف و طی آیات عدیده، بررسی هر یک از این دو واژه را ضروری می کند. اما علی رغم اهتمام قرآن پژوهان، آنچه مغفول مانده، نسبت بین این دو واژه است که در این مقام با تامل و تدبر عمیق تر در قرآن به این معجزه عمیق قرآنی دست یابیم. در منظومه فکری قرآن، حکمت و جمال نه تنها دو سیاره دور افتاده از هم نیستند، بلکه به طور وثیقی به یکدیگر مربوط و وابسته اند. هنر قرآن در این است که در ساختار خلل ناپذیر خود معنایی شگرف و معجزه آسایی عرضه می دارد که در بسیاری اوقات، از نگاه سطحی دور می ماند و هنرمند کسی است که به کشف چنان روابط پنهان و ناملموسی نائل آید. از این رو، برای دستیابی به چنین هدفی با مراجعه به قاموس ها، معنای لغوی هر یک را به دست آوردیم و آنگاه بر بنیاد تفاسیر معتبر، بهترین معنا را مشخص کردیم و در نهایت، از نسبت شگرف بین آن دو که در کلام وحی به خوبی یادآوری شده، پرده برداشتیم.
    کلید واژگان: قرآن, الفاظ قرآن, حکمت, جمال}
    Saadi Moayedi
    This essay is about two principles of "wisdom" and "beauty" and their relationships to each other in the Quran. The worth of these two above-mentioned words can be understood by frequency of their repetition in the Quran. And the examination of these concepts are required because of the repetitions and emphases which are done by different ways and in different verses of the Quran. In spite of many attempts of Quranic researchers, the relationship between these two words is largely neglected. So we try to study and think about Quran in this essay that we can reach to this miracle of Quran. In the Quran thinking galaxy, "wisdom" and "beauty" are not only two separate planets but also seriously related to each other. The art of Quran is that it can express profound meaning with its perfect structure. And this art is not usually paid attention by ordinary persons, and artist is someone that can access to those hidden and intangible relationships. To achieve this, we referred to dictionaries and extracted meanings of each word. Then, we distinguished the best meaning based on authentic interpretations. Finally, we showed the deep relationships between those two words that have come in revelation speech.
    Keywords: Quran, Words of Quran, Wisdom, Beauty}
  • سید احمد محمودی، اسماعیل ملکوتی خواه
    بخش مهمی از وجوه اعجاز قرآن کریم به ساختار متن و اسلوب بیانی آن برمی گردد و در گزینش الفاظ و عبارات آن، به ویژه در مسائل جنسی که از حساسیت ویژه ای برخوردار است، نهایت عفت کلام و نزاهت بیان متجلی است و ضمن به کارگیری الفاظ و عباراتی زیبا و رسا، از کاربرد هرگونه واژه رکیک، مستهجن و صریح در مسائل جنسی خود داری شده است. پژوهش حاضر با استناد به آیات قرآن و دیدگاه های واژه شناسان و مفسران، الفاظی که در مورد مسائل جنسی به کار رفته است که بخشی مربوط به اندام های جنسی و بخش دیگر مربوط به افعال جنسی است، مورد کند و کاو و تحلیل معنا شناختی قرار داده و کنایی و غیر صریح بودن همه آنها را به اثبات رسانده است و در پایان پیشنهاد داده که چنین شیوه بیانی که دارای آثار اخلاقی و تربیتی قابل توجهی است، در فرهنگ عمومی نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان: الفاظ قرآن, کنایه, نزاهت بیان, اندام جنسی, افعال جنسی}
    Seyyed Ahmad Mahmoodi, Ismail Malakootikhah
    One of the most important aspects of Quranic miracle refers to its structureand expression method. Holy Quran expresses with modesty in speech all issues about sexual matters that are Hypersensitive. It explains sexual issues clearly and beautifully, but does not use bad words and tries to avoid direct expressions for these subjects. This research, by analysis of all the words in Holy Quran about sexual issues, whether about sexual organs or acts, aims to show that all these expressions concerning sexual matters are indirectly and allegorical. In the end the author recommends to pay more attention to this Quranic method which may contain moral and educative impacts on improving our common culture.
    Keywords: Quranic language, metaphor, modesty in speech, sexual organs, sexual acts}
  • عبدالهادی فقهی زاده، مصطفی آذرخشی
    مفاد آیات قرآن و روایات ائمه (ع) گویای آنند که پیامبر اکرم (ص) در دریافت وحی الهی کاملا منفعل است، و امین خدا دردریافت وابلاغ کلام او به شمار می رود؛ ازاین رو، آیات و روایات، همزبان، نزول الفاظ و معانی قرآن را بر آخرین رسول الهی تایید می کنند؛ حال آن که انگاره دخالت پیامبر اکرم(ص) درخلق الفاظ قرآن، آشکارا با آیات و روایات در تعارض است. آنچه مؤید این نظریه است، عبارت است از: توجه به دو شان متمایز تبلیغی و تبیینی پیامبر اکرم (ص)؛ آیاتی که قرآن کریم را نازل شده به زبان عربی قلمداد و ازآن با عنوان «کلام الله » تعبیر می کند؛ آیاتی که از قرائت و تلاوت قرآن بر پیامبراکرم (ص) سخن می گوید؛ آیاتی که کلام خدا را ازکلام رسول تفکیک می کند وهمزمان به هر دو حجیت می بخشد؛ روایاتی که قرآن را نازله به همین الفاظ موجود نشان می دهد؛ احادیثی که تکلم فرشته وحی را ابزار انتقال آیات قرآن به پیامبر(ص) می داند و روایاتی که قرآن، حدیث قدسی و حدیث نبوی را دارای هویت مستقل برمی شمارد.
    کلید واژگان: الفاظ قرآن, معانی قرآن, نزول قرآن, کلام خدا, آیات وحیانی, پیامبر اکرم (ت) و ائمه (س)}
    Abd Al-HādĪ FiqhĪzāda, MuṢṬafā āzarakhshĪ
    The tenor of the Qur'ānic verses and the Imam (A.S.)'s traditions suggest that the holy Prophet (S.A.W.) has been quite passive in receiving the Divine Revelation and is regarded as being trustworthy to God in receiving and conveying His Words. Thus, both the verses and the traditions are unanimous in confirming the revelation of the words and meanings of the Qur'ān to the last of the Divine Messengers, implying that the supposition of the holy Prophet (S.A.W.)'s interference with the creation of the words of the Qur'ān overtly contradicts the verses and traditions. What endorse this view are as follows: consideration of the two distinct propagative and explicatory status of the holy Prophet (S.A.W.); the verses that consider the Holy Qur'ān as revealed in Arabic language and express it as the "Word of Allah"; the verses that talk about the reading and recitation of the Qur'ān to the holy Prophet (S.A.W.); the verses that distinguish the Word of Allah from the word of the Messenger and at the same time give validity to both; the verses that indicate the Qur'ān as being revealed by these same extant words; the verses that views the speech of the Revelation angel as a tool for conveying the Qur'ānic verses to the Prophet (S.A.W.); and the traditions that consider the Qur'ān, Divine traditions (ḥadīth qudsī), and Prophetic traditions as having independent identity.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال