به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « الگوسازی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «الگوسازی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زینب روستایی*، طاهره کوه کن

    از جمله موضوعاتی که از اولین سوره نازل شده بر پیامبر تا اواخر نزول آیات پیوسته به آن پرداخته شده بحث نماز است. قرآن برپایی نماز را یکی از صفات مومنان برمی شمرد. با توجه به مشرک بودن مردم عربستان، آیات باید هماهنگ با حال مخاطبانش به ترتیبی نازل می شد که بتواند بیشترین تاثیر را بگذارد و به صورت یک فرهنگ نهادینه شود. این پرسش مطرح است که قرآن برای نهادینه ساختن نماز چه شیوه ای را به کار برده و چگونه مخاطبان را به این عمل واداشته است؟ برای پاسخ، آیات را به ترتیب سیر نزول و به روش توصیفی تحلیلی بررسی نموده ایم. قرآن در ابتدا به تبیین اثر نماز یا ترک آن در سعادت یا شقاوت انسان پرداخته است. سپس افرادی را به عنوان الگو معرفی می کند. در مرحله بعد احکامی از نماز را بیان می کند. بعد از آن به معرفی ارزش های هم نشین با نماز می پردازد و سپس صفات نمازگزاران را برمی‏شمرد. به دنبال آن به تاثیر نماز در زندگی می پردازد و دستورات خداوند را در قالب داستان هایی از بنی اسرائیل ارائه می‎دهد. نتایج حاکی از آن است که قرآن کریم در نخستین گام به تبیین تاثیر نماز و نتیجه آن می پردازد و سپس به احکام و معرفی الگو. محتوای آیات مکی مربوط به نماز، بر محور خودسازی فردی و جریان سازی است اما آیات مدنی بر جنبه تمدنی و جامعه سازی نماز تاکید دارند. در آیات مکی الگوهای متعددی برای نمازگزاران معرفی شده اما آیات مدنی به تناسب سیاق کمتر به این امر پرداخته-اند.

    کلید واژگان: نهادینه سازی نماز, ترتیب نزول, سعادت و شقاوت, الگوسازی, احکام نماز}
    Tahereh Koohkan

    The verses and suras of Quran have been descended on him gradually regarding the conditions and culture of people in sudi Arabia after descending the heart of prophet Mohammad. One of the subjects that has been descended from the first sura is the debate of praying which has been considered to the end of Quran. The position of praying in Islam is to the extent that it considered it as one of the believers features so that it considers it’s performance as the cause of felicity and it’s abandonment as the cause of misery. Regarding that the people of sudi Arabia are pagen the verses of Quran which are also one of the important matters of Islam religion should descended according to it’s addressed persons morale in the way that it can affect the highest effect on them and it becomes a culture gradually. There is a question that which method has Quran used for institutionalizing the religion and how can it persue the followers to perform this action? For responding this question, the holy verses have been investigated regarding the desending of Quran verses through the desciriptive-analytic method. Firstly, Quran expresses the effect of praying or leaving it in the felicity or misery of the humans. Afterwards, it introduces some persons as the pattern for people. In the next step it expresses some rules of praying. Then, it introduces the similar values to praying and it considers the features of prayers.

    Keywords: Holy Quran, institutionalizing the prayer, the levels of descending, Mecca verses, Civil verses}
  • وحید عیوقی راهنما، شهرام چوپانی، ادی غنی شایسته، رضا دوبرا

    مساله آزادی و یا مجبور بودن انسان از مسایل دیرینه ای است که در تمام تمدنها به صورت یک مساله شاخص و بارز مطرح بوده و تا کنون ادامه داشته است. تعاریف و پیش فرض های معتنابه و کثیر باعث ایجاد تکلف در فهم عمیق و پذیرش صحیح مسیله ی جبر و اختیار شده است. در این مقاله به ارایه ی الگو برای بررسی اثر متقابل جبر و اختیار پرداخته شده است. الگوی مطرح شده با بیان پیش فرض ها و تعاریف حداقلی و ساده، سعی در شفاف سازی رابطه بین جبر و اختیار و چگونگی عملکرد این مسیله در ارتباط با افعال یا تفکرات انسانی دارد. در انتها مابین این الگو و الگوهای ارایه شده توسط اسپینوزا، محمد حسین طباطبایی و مرتضی مطهری مقایسه صورت گرفته است.

    کلید واژگان: جبر و اختیار, اثر متقابل, الگوسازی}

    Human's free will or determinism is one of the long-standing subjects that has been a notable point in all civilizations and has remained to contemporaneous. Extensive definitions and assumptions have led to a miss-understanding and confusion of the matter. This paper implements an interaction model for examining the interaction between free will and determinism. The proposed model seeks to clarify the relationship between free will and determinism concerning articulating minimal and simple presuppositions and definitions, for investigating human behaviors or thoughts. Finally, a comparison has been executed between models donated by Spinoza, Mohammad Hossein Tabatabai, and Morteza Motahhari.

  • سیدعلی اکبر ربیع نتاج، زینب زرگر کاظمی، هاجر اسدی
    پیامبر اکرم به جهت برخورداری از کمالات والای نفسانی به معنای اتم خود، به عنوان الگوی عالی عملی و اخلاقی برای مسلمانان معرفی شده است. افزون بر تاکید الهی و تایید مسلمانان بر این مقام، برخی از اندیشمندان غیر مسلمان نیز به آن اذعان نموده اند، لکن مخالفان اسلام همواره به منظور حذف اسلام در صدد انکار حقانیت نبوت پیامبر اکرم و به تبع آن، انکار حقانیت قرآن برآمده اند. در این میان، برخی مستشرقان برای رسیدن به مطلوب خویش سعی در تخریب جنبه اسوه بودن پیامبر دارند. در مقاله محمد و اسلام شایستگی حضرت را برای الگو بودن تکذیب کرده و معتقد است که علم کلام عامل ترسیم یک صورت نمادین و افسانه ای با عالی ترین فضایل از شخصیت محمد می باشد. به نظر می رسد تاکنون پاسخی دقیق و علمی به این نظریه داده نشده است؛ لذا نوشتار حاضر سعی دارد با اتخاذ روش تحلیلی انتقادی، مبانی این نظریه را تبیین و سپس یک به یک مورد بررسی و نقد قرار دهد. این نوشتار از طریق طرح مبانی و استدلالات، نادرستی و غیر علمی بودن روش تحقیق این مستشرق را به دست می دهد.
    کلید واژگان: الگوسازی, پیامبر اسلام, علم کلام, فلسفه, عرفان, گلدزیهر}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال