به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "انحصارگرایی" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «انحصارگرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی انحصارگرایی در مقالات مجلات علمی
  • سید مجید ظهیری*

    در مواجهه با تنوع نظام های منطق سه نظریه معرفی شده است؛ انحصارگرایی، کثرت گرایی و ابزارگرایی. انحصارگرایان تنها یک نظام منطق را صحیح می دانند، کثرت گرایان همه نظام های منطق را صحیح می دانند و ابزارگرایان هیچ نظام منطق را صحیح نمی دانند. (صحت منطق برای شان موضوعیت ندارد) نظریه ای که در این جستار معرفی می شود شمول گرایی است. شمول گرایی نه انحصارگرایی است؛ چون بیش از یک نظام منطق را صحیح می داند و نه کثرت گرایی است؛ چون همه نظام های منطق را صحیح نمی داند و نه ابزارگرایی است؛ چون صحیح و ناصحیح بودن نظام منطق برایش موضوعیت دارد. ابن سینا نیز با تنوع در دانش منطق روبرو بوده است: منطق ارسطویی و منطق رواقی-مگاری. او در این مواجهه انحصارگرا نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود یکی را انتخاب می کرد و دیگری را وامی نهاد. وی کثرت گرا هم نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود هر دو را بدون دخل و تصرف و بی کم و کاست بر می گرفت. ابن سینا ابزارگرا نیز نبوده است؛ زیرا صحت نظام منطق برای او موضوعیت داشته است.

    کلید واژگان: انحصارگرایی, کثرت گرایی, ابزارگرایی, شمول گرایی, واقع گرایی, روان شناسی گرایی, قرادادگرایی
    Majid Zahiri *

    Encountering the variety of logic systems, three theories have been introduced; exclusivism, pluralism and instrumentalism. Exclusivists consider only one system of logic to be correct. Pluralists consider all systems of logic to be correct. Instrumentalists do not consider any system of logic to be correct (correctness of logic is irrelevant for them). The theory introduced in this essay is inclusivism. Inclusivism is neither exclusivism, because it does not consider more than one system of logic to be correct, nor it is pluralism because it does not consider all systems of logic to be correct, and nor is it instrumentalism, because the correctness and incorrectness of the logic system is irrelevant for it. Avicenna also faced diversity in the knowledge of logic; Aristotelian logic and Stoic-Megarian logic. He has not been exclusivist in this encounter, because if that was the case, he would choose one and give up the other. He was not a pluralist, because if that was the case, he would have taken both of them without any unwarranted change and all in one piece. Avicenna was not an instrumentalist either, because the correctness of the logic system was relevant for him.

    Keywords: exclusivism, pluralism, instrumentalism, inclusivism, realism, psychologism, contractualism
  • مهدی قندی، منصور پهلوان*
    در آموزه های کتاب و سنت، نجات و رستگاری اخروی، به ایمنی از آتش دوزخ و ورود به بهشت تعریف می شود. انحصارگرایان، نجات از دوزخ و ورود به بهشت را تنها نصیب پیروان مذهب حق می دانند، اما ائمه طاهرین (ع) دامنه رحمت الهی را وسیع تر معرفی می کنند و در باب نجات و گستره آن، به دو موضوع مهم در کنار هم توجه می دهند: نخست، ارزش انحصاری دین حق و نتیجه دین داری بر پایه آن، که «نجات تضمینی» است؛ دوم، وسعت رحمت و مغفرت خداوند که به شکلی غیرحتمی و تعلیقی به نجات آنان که در اعتقاد یا عملشان خللی وجود دارد و خدا را چنا ن که او می پسندد، نمی پرستند و در عین حال، با او و اولیای او سر ستیز ندارند، منجر می شود. بدین ترتیب، امامان شیعه به تبع کتاب خدا و سنت نبوی، هر دو باب نجات یعنی «نجات تضمینی» و «نجات تعلیقی» را در آخرت گشوده می دانند و ایده انحصار نجات در مومنان درستکار و پیروان راستین خود را نفی می کنند. در این مقاله مسئله شمول تعلیقی نجات برای کثیری از بندگان خداوند از منظر آیات و روایات بررسی شده و نشان داده می شود که «منحصربودن راه حق در پیروی از امامان الهی» با «وسعت رحمت الهی و شمول آن برای غیرشیعیان» تعارضی ندارد و مطابق مکتب اهل بیت(ع)، هر دو موضوع از صحت و استواری کامل برخوردارند.
    کلید واژگان: نجات, انحصارگرایی, شمول گرایی, شمول گرایی تعلیقی, نجات تضمینی, نجات تعلیقی, مستضعفان, ضالین
    Mehdi Ghandi, Mansoor Pahlevan*
    In the holy book of Quran and sunni resources, salvation in hereafter is defined as being shielded against hellfire and entrance into the paradise.Monopolists regard the staunch Sunni believers the only group qualified to be shielded against hellfire and to enter into paradise. However,the Infallible Imams regard the expanse of Allah’s bounty and favour as vaster. Regarding the issue of salvation and its extent, Imams call attention to two issues simultaneously. First: the monopoly value of Shia Imams and steadfastedly following themyields“guaranteed salvation”. Second is the vastness of Allah’s bounty and forgiveness that leadsto“suspended salvation” (salvation with no guarantee). Almighty Allah grants salvation to people that areerroneous in their beliefs and deeds and don’t worship Allah as he desires so, however, they show no enmity or ill will to Allah’s successors on earth and never fight them. Thus, Imams hold that according to the holy book of Quran and the tradition of prophet both doors are open in hereafter : the door for guranteed salvation and the door for suspended salvation. The current paper seeks to explore the issue of suspended inclusiveness of salvation to many amuslim according to Quranic verses and hadiths. The current paper seeks to show that there is no paradox between holding only steadfast believers and followers of Shia Imams will reach salvation and the vastness and inclusiveness of Allah’s salvation for non-Shias. According to the Shia school of thought both of these lines of reasoning are truthful and plausible.
    Keywords: salvation, Monopoly, inclusiveness, suspended inclusiveness, guaranteed salvation, suspended salvation, the oppressed, the strayed
  • عبدالرحیم سلیمانی*

    دکتر سروش در مقاله «صراط‌های مستقیم» تلاش کرده است که از ده طریق تکثرگرایی دینی را اثبات کند. ایشان در گفت‌وگوها و مصاحبه‌هایی نیز به اشکالاتی که به این دیدگاه وارد شده، پاسخ داده است. این نوشتار در پی آن است که پس از بیان اجمالی راه‌های ده‌گانه جناب دکتر سروش، به بررسی آنها بپردازد. مدعای این مقاله این است که در این راه‌ها گاهی از مقدمات اثبات نشده یا مقدمات نادرست استفاده شده است، و گاهی استدلال، در عین استفاده از مقدمات درست، مدعا را اثبات نمی‌کند و یا اینکه به جای اثبات تکثرگرایی، انحصارگرایی را ابطال می‌کند. بنابراین هیچ‌یک از ادله ایشان نمی‌تواند تکثرگرایی را اثبات کند

    کلید واژگان: دکتر سروش, انحصارگرایی, تکثرگرایی, ادله تکثرگرایی, صراطهای مستقیم
    Abdolrahim Soleimani*

    Doctor Soroush has attempted in his paper, "Serathaye Mostaghim", to prove religious pluralism through ten ways. He has also tried to resolve the problems regarding this viewpoint and to answer the questions. The purpose of this article is to mention briefly ten ways of Doctor Soroush then to describe them in details. This article claims that in these ten ways unproven premises or false premises have been used, or argument with a true premises are not able to prove the claim, or instead of proving pluralism, to void monopolization. So none of his arguments can prove pluralism

    Keywords: Soroush, Monopolization, Pluralism, Pluralism Arguments
  • قدرت الله قربانی*
    نگرش «تشکیکی کثرت گرایی دینی» بدیل مناسب انحصارگرایی و شمول گرایی دینی است. در این رویکرد باور برآن است که همه ی ادیان الهی به نحو تشکیکی از حقیقت بهره برده اند؛ و اگرچه راه نجات برای پیروان ادیان مختلف باز است، اما عالی ترین راه در اسلام تجلی یافته است. در رویکرد کثرت گرایی تشکیکی، با تاکیدبر اصل احترام به اعتقادات دیگر ادیان و پذیرش حق بهره مندی آنان از حقیقت دینی، امکان صلح و همزیستی دینی فراهم می شود. بنابر اصل یادشده و برابری همه ی انسان ها با یکدیگر، مسلمانان باید با پیروان همه ی ادیان الهی زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و حق تعرض و جنگ با غیرمسلمانان - تا زمانی که اقدامی علیه مسلمانان نکرده باشند - را ندارند. کثرت گرایی تشکیکی دینی، همه ی سنت های دینی و خداباورانه را به طور سلسله مراتبی به رسمیت شناخته و ضمن حاکم ساختن اصل صلح و همزیستی مسالمت آمیز بر زندگی بشری، راه پدیدارشدن جریان های تکفیری را سد می نماید
    کلید واژگان: صلح, جنگ, کثرت گرایی دینی تشکیکی, اسلام, انحصارگرایی, شمول گرایی
  • قاسم پورحسن، امیرحسین پاشایی
    در مواجهه با واقعیت کثرت ادیان، سوالاتی ناظر به حقانیت، نجات شناسی و اصول اخلاقی تعامل با پیروان دیگر ادیان ایجاد می شود. پاسخ های دین پژوهان در این باره در سه دسته نظریه «انحصارگرایی»، «شمول گرایی» و «کثرت گرایی» قرار می گیرد. کشف موضع دین اسلام دومین دین بزرگ جهان که ادعای خاتمیت و عمومیت دارد تاثیرات نظری و عملی مهمی دارد. در همین راستا، این پژوهش، با عطف نظر به قرآن به عنوان متن مقدس مسلمانان و از رهگذر بررسی آرای یکی از برجسته ترین مفسران و فیلسوفان شیعه: سید محمدحسین طباطبایی، در تفسیر گران سنگ المیزان، با روش توصیفی تحلیلی سعی در تبیین نمونه ای از رویکردهای درون دینی به کثرت ادیان دارد. نگارنده، پس از اشاره ای به کلیات و اهمیت مسئله، تصویری از نظریه های مطرح در مواجهه با کثرت ادیان ارائه و آرای علامه را ناظر به آنها بررسی کرده است. نتیجه تحقیق این است: دین حق از نظر علامه برابر است با «تسلیم و سرسپردگی نسبت به حق»، راه و سنتی فطری و الهی که با وجود داشتن ماهیتی واحد، در اعصار مختلف تاریخی، بسته به تکامل استعداد انسان ها در قالب شرایعی جلوه گر شده است، که دارای سیری تکاملی از نقص به کمال و از اجمال به تفصیل است. جلوه کنونی دین حق از نظر علامه منحصر در شریعت محمدی است که آخرین، کامل ترین و جامع ترین شرایع می باشد. این مدل حقیقت شناختی را می توان «انحصارگرایی تشریعی تشکیکی» نامید. علامه بر این مبنا نجات را منحصر در تبعیت از این شریعت دانسته ولی پیروان دیگر ادیان را نیز در صورت عدم تقصیر مشمول نجات می شمارد
    کلید واژگان: انحصارگرایی, شمول گرایی, کثرت گرایی حقیقت شناختی, کثرت گرایی نجات شناختی, انحصارگرایی تشریعی, تشکیکی, علامه طباطبایی
    Qasem Pour Hassan, Amirhossein Pashayee
    Facing the plurality of religions one might raise various questions on truth, salvation and moral principles as how to behave toward the followers of other religions. Responses given by scholars on faith to the questions can be categorized in three views of “exclusivism”, “inclusivism”, and “pluralism”. Theoretically and practically it is important to ascertain in this regard the view of Islam as last and universal religion. In this way the present article is to examine the ideas of Allama Tabatabae as one the most prominent philosophers and exegetes who based his views on one Quran as the holy scripture of Islam hence using descriptive –analytic method he is looking into the problem of pluralism from within the text i.e. scriptural perspective rather than philosophical approach. Having present an outline of rival theories in facing the plurality of faiths and the views adopted by Allama Tabatabae the author concludes that true faith from his viewpoint is identified with “submission and devotion to God” the Divine Way and primordial tradition which although is of one same nature, has been revealed in various forms of Sharias in the course of history in proportion to the development of human capacities from imperfection to perfection and from undifferentiating to differentiating. The present manifestation of true faith is confined to Muhammadan Sharia which is the last, most complete, and comprehensive of all divine Laws. This model of recognizing truth can be called “gradational-revealed pluralism”.in addition to followers of true faith of Islam, In Allama’s view, salvation can also embrace followers of other faiths in case of not being guilty
    Keywords: exclusivism, inclusivism, gradational-revealed pluralism, truth-oriented pluralism, salvation–oriented pluralism, Allama Tabatabae
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال