به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « برادری » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «برادری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امیر ذوقی*
    واژه های «ولی» و «مولی» و مشتقات آن ها از بسامد بالایی در قرآن کریم برخوردارند. عالمان مسلمان برای هر یک معانی مختلفی برشمرده اند و هر یک از آیات را بر یکی از آن ها حمل کرده اند. با وجود این به نظر می رسد گاه در اثبات معانی متعدد برای این واژه ها افراط شده و می توان با توجه به مولفه های معنایی این ریشه، معانی کاربردی مشتقات آن را تقلیل داد. افزون بر آن که پربسامدترین معنای این واژه ها در قرآن کریم که ناظر به رابطه سرپرستی و حمایت از یک سو و اطاعت و پیروی از سوی دیگر است و نقش بسیار مهمی در گفتمان حاکم بر قرآن کریم دارد، جایگاه شایسته خود را در ادبیات وجوه نویسی و دیگر حوزه های قرآن پژوهی پیدا نکرده است. ضمن آن که واژه مولی دارای معانی فرهنگی متعددی در تاریخ و زبان عربی بوده که ایجاب می کند در تحلیل معنای آن در برخی آیات، به معانی فرهنگی آن در عصر نزول توجه شود. نگارنده در سامان دادن این مطالعه از مفاهیم علم معناشناسی بهره برده، و ضمن مراجعه به گزارش های لغت شناسان، کاربردهای متعدد و مهم واژه مولی در فرهنگ عربی مقارن با ظهور اسلام را از نظر دور نداشته است.
    کلید واژگان: اشتراک لفظی, چند معنایی, هم نامی, ولاء, اخوت, برادری, مهاجرین, انصار, فرزندخواندگی}
    Amir Zowqi *
    The words "Walī" and "Mawlā" and their derivatives possess a high frequency in the Holy Quran. Muslim scholars have enumerated different meanings for each and have interpreted the related Quranic verses based on them. It seems, however, that there is some excessiveness in assigning these meanings and we can reduce the practical meanings of these words based on analyzing semantic components of their root. In addition, the most frequent meaning of these words implying guardianship and patronage on the one hand and obedience and submissiveness on the other, which has an important role in Quranic discourse, has not attained its deserving place in Quranic-lexicography literature and other Quranic scholarships. Furthermore, "Mawlā" has had various cultural senses in pre-Islamic era which should be taken into consideration when analyzing its meaning in some Quranic verses. The author has profited from certain semantic ideas in accomplishing this study and besides consulting lexicography literature, has not neglected the cultural senses of the terms in the Arabic culture contemporary with the advent of Islam.
    Keywords: Walī, Mawlā, The holy Quran, Lexical concordance, polysemy}
  • بهرام نصیری، محمدرضا حاجی اسماعیلی*

    درگیری های منطقه ای و قومی و مذهبی، وحدت میان کشورهای اسلامی را نشانه گرفته و واگرایی در روابط میان کشورهای اسلامی را سبب شده است. این در حالی است که از منظر قرآن کریم، موضوع «اخوت» از مسایل ضروری در میان امت اسلامی به شمار آمده و نظام معارف اسلامی نه تنها نسبت به همگرایی بین مسلمانان، بلکه نسبت به همگرایی ایشان با سایر ملل جهان نیز تاکید بسیار ورزیده است. این پژوهش ضمن بررسی سبب نزول، تفسیر و سیاق آیه نهم سوره مبارکه «حجرات» و دیگر آیات مرتبط با این موضوع، به تبیین راهکارهای پیشنهادی قرآن کریم در این باره پرداخته است. حاصل پژوهش اینکه از منظر قرآن کریم روابط مسلمانان با همگان بر توصیه به احسان، قسط و عدالت بنا نهاده شده است. البته در روابط اجتماعی مسلمانان با یکدیگر افزون بر نکات پیش گفته بر موضوع اخوت نیز تاکید ویژه گردیده است.

    کلید واژگان: ایمان, برادری, امت واحده, صلح, همگرایی, اختلاف}
    Bahram Nasiri, MohammadReza Haji Esmaeily *

    Regional, ethnic and religious conflicts have targeted the unity of Islamic countries and caused divergence in relations between Islamic countries. However, from the Qur'an's point of view, the issue of "brotherhood" is one of the essential issues among the Muslim Ummah, and the Qur'an emphasizes not only the convergence of Muslims but also their convergence with other nations of the world. In this study, in addition to investigating the reason for the revelation, interpretation and context of the ninth verse of Surah Al-Hujurat and other related verses, the proposed solutions of the Qur'an in this regard are explained. The output of the research is that from the perspective of the Holy Quran, the relations of Muslims with everyone are based on the advice of kindness, installment and justice. However, in the social relations of Muslims with each other, in addition to the aforementioned points, the issue of brotherhood has also been emphasized.

    Keywords: faith, brotherhood, United Ummah, peace, Convergence, Difference}
  • مهدی مطیع*
    انگاره برادری و اخوت در زمان نزول قرآن به منزله نهاد اجتماعی کارآمد و موثری در فضای حمیت و عصبیت جاهلی شکل گرفته بود. این انگاره تصوری خاص از برادری بر اساس پیوندهای خونی و سببی، پیمان های قومی و قبیله ای، یا عرف اجتماعی و فرهنگی بود که فارغ از حق یا باطل بودن در زندگی عرب جاهلی رواج داشت. با ظهور اسلام و نزول قرآن کریم مانند بسیاری دیگر از انگاره ها تغییر معناداری در این تصور اجتماعی ایجاد شد. روش مردم شناسی فرهنگی درصدد بررسی چگونگی پیدایی و رسوخ این انگاره در ذهن عرب پیش از قرآن است. در مرحله اول انگاره برادری در فضای جاهلی بررسی می شود. در مرحله دوم تغییرات قرآن در این انگاره پی جویی می شود و در مرحله سوم فهم نهایی قابل استفاده در همه زمان ها و فرهنگ ها از قرآن برداشت می شود. تغییرات ایجادشده از جانب قرآن کریم در انگاره برادری را در هفت لایه می توان بررسی کرد که لزوما ترتیب تاریخی ندارد، بلکه از ساختار متنی قرآن استنتاج می شود. توجه به مفهوم برادری و ریشه آن و ارائه معنایی خاص از آن؛ تحلیل نمونه های مثبت و منفی تاریخی؛ ارتقای مفهوم برادری به سطح ارتباط با برگزیدگان و پیامبران الهی؛ جهت دادن برادری به ارتباطی حقیقی و ارزش مدار؛ تغییر انگاره اجتماعی برادری؛ شکست سطوت توهم برادری جاهلانه؛ و پیش نهاد انگاره ای صحیح از مفهوم برادری که بر ایمان و اخلاق مبتنی می شود و هدف از آن حصول سعادت در جهان آخرت و کسب رضایت الهی است و ثمره آن ایجاد فضایی آرام و سرشار از حمایت و هم راهی و حتی ایثار در میان افراد جامعه است. استفاده از این آموزه قرآن در جهان امروز، که در سراشیبی انحطاط اخلاقی است، هم پیوندهایی حقیقی در جامعه ایجاد می کند و هم دل ها را در راه رشد و کمال هم راه می کند.
    کلید واژگان: قرآن, برادری, مردم شناسی, فرهنگ, انگاره}
    Mahdi Motia *
    The imagination (idea) of brotherhood in the Quran had formed as a social efficient and effective institution in space of ignorance’s zealotry and nervousness in the time of revelation the Quran. This imagination was specific idea of brotherhood based on blood and relatively relations or ethnic and tribal alliances or social and cultural norms that regardless of value or anti-value, right or wrong was common in ignorance Arab’s live. With the appearance of Islam and revelation of the holy Quran, like many other imaginations, the meaningful change was created in the social thought. Methods of cultural anthropology seek to examine the emergence and penetration this idea in the mind of Arabs before the Quran. In the first stage the imagination of brotherhood checks in space of ignorant.
    In the second step the alternation of Quran is checking in this imagination and in third step extracts the ultimate understanding of Quran for all times and all cultures. It seems that alternations that created in this imagination by Quran, can be studied in seven layers that necessarily doesn’t have any chronological order, but is deduced from the text of the Quran. According to the concept of brotherhood and its root and offer a certain sense of it; analysis the of positive and negative historical samples; promoting of the concept of brotherhood to the level of connection with the chosen people and prophets; directing the brotherhood to a real and valuable communication, alternating the social imagination of brotherhood, breaking the domination of ignorantly brotherhood, and presenting a right suggestion for the brotherhood imagination based on faith and morality to gain the felicity and god’s satisfaction that the result of it is a relaxed atmosphere, full of support and companionship, and even self-sacrifice among them that the Muslim community turned to an attractive focus to attract the hearts. Using of this Qur'anic doctrine in today's busy world that is at a steep of moral decline, both creates actual links between the society and joins the hearts in the way of growth and perfection.
    Keywords: Quran, brotherhood, cultural anthropology, culture, imagination (idea)}
  • جواد لطفی*، محمدحسن رستمی

    از حکمت های بسیار زیبای نهج البلاغه به لحاظ ساختاری و محتوایی، حکمت 289 است. امام علی (ع) در این حکمت، ویژگی های انسانی را برمی شمرند که شایستگی برادری امیرالمومنین (ع) را داراست. این حکمت دربردارنده نکاتی است که درباره آن ها بین مترجمان و شارحان نهج البلاغه اختلاف نظر وجود دارد. از این رو، بررسی این اختلافات نکات جدیدی را از فهم کلام امام (ع) نمایان می کند؛ البته درباره بعضی از آن ها هیچ گونه مطلبی بیان نشده است. اولین نکته ابهام آمیز در این حکمت، گوینده آن است؛ زیرا در بعضی از کتب روایی، ازجمله کافی و کتب تاریخی مانند البدایه و النهایه، گوینده امام حسن مجتبی (ع) معرفی شده است. دومین نکته، مخاطب حکمت است؛ یعنی اینکه این حکمت خطاب به چه کسی گفته شده و وصف چه کسی است. سومین نکته، مفهوم عبارت «و کان ضعیفا مستضعفا» است و چهارمین نکته، جایگاه ساختاری و محتوایی در عبارت «لا یدلی بحجه حتی یاتی قاضیا» است. در این پژوهش، سعی شده است به تحلیل این مسائل پرداخته و جوابی اطمینان بخش داده شود. به نظر نگارندگان، گوینده حکمت امام علی (ع) است. مخاطب نامه تمام انسان هایی هستند که می خواهند خود را در جایگاه برادری امیرالمومنین (ع) پیدا کنند؛ گرچه مخاطب خاصی مثل ابوذر غفاری دور از نظر نیست. مفهوم عبارت «و کان ضعیفا مستضعفا» این است که او فردی بدون قدرت اجتماعی بود و مردم نیز او را ضعیف می انگاشتند و عبارت «لا یدلی بحجه حتی یاتی قاضیا» توصیف عبارت «فهو لیث غاب و صل واد» است.

    کلید واژگان: امام علی (ع), نهج البلاغه, حکمت و موعظه, کلمات قصار, حکمت 289, برادری, اخوت, تربیت}

    One of the most beautiful sayings of Nahj al-balagha, formally and semantically, is that of 289th</sup>. Imam Ali (PBUH) in this saying adds up the characteristics of a person who deserves to be a brother of him. Different items in this saying having been issue to debates by translators and interpreters of Nahj al-balagha. Studying these debates leads to a new understanding of the words of Imam. however, about some not much has been said. The first opacity concerning this saying ,is its speaker as in some hadith books such as al-Kafi and historical books such as al-Bidaya wa al-Nahaya, the speaker is considered Imam Hassan (PBUH). The second point is the addressee of this words ie. To whom this saying was addressed and who was meant by it. The third point is the meaning of the the clause”kana zaiifan mostaz’afan”</em> and the last one refers to the structural and syntatical role of the clause”la yudli bihojaten hatta ya’ti ghaziyan</em>”. In this article, giving an acceptable answer to these questions has been pursued. According to this article, the speaker is Imam Ali (PBUH) and the addressee is all those who want to reach the status of a brother to Imam Ali (PBUH) although a particular addressee such as Abuzar Ghefari is not refuted. the meaning of the first clause mentioned is that he was not a man of power and people thought of him as weak: the second clause is defining the clause “fa huwa laysu ghabin wa sillu wadin</em>”.

نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال