به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بنای بر قبور » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بنای بر قبور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرتضی ابراهیم پور*
    تاریخ وهابیان آکنده از تخریب بناهای واقع بر قبور انبیا، صحابه، تابعان و دیگر صالحان است. محمد بن عبدالوهاب در روزهای نخست تفاهم با عثمان بن معمر، حاکم عیینه، بنای واقع بر قبر زید بن خطاب را تخریب کرد؛ در سال های هم پیمانی محمد بن عبدالوهاب با محمد بن سعود، این موضوع تبدیل به رویه و سنتی جاری در میان وهابیان شد. آنان پس از تصرف مدینه، ابنیه واقع بر مزارات بقیع را تخریب کردند؛ اکنون نیز، چانچه ظروف و شرایط، مساعد وهابیان باشد، قبه خضراء رسول الله6 را تخریب می کنند. داعش به تبع وهابیان در سرزمین های عراق و سوریه، بناهای واقع بر قبور بسیاری از صالحان را ویران کرده اند. وهابیان بر حسب خوانش خود معتقدند، ساخت بنای بر قبور حرام، بدعت و ذریعه شرک است؛ این در حالی است که برخی از آیات قرآن مانند آیه 21 سوره کهف، 32 سوره حج و 23 سوره شوری، دلالت بر جواز بنای بر قبور می کنند؛ علاوه بر این، به گواه تاریخ و سیره مسلمانان، از زمان صحابه تاکنون، از نظر مسلمانان در ادوار مختلف، ساخت بنای بر قبور امری مجاز و مشروع است؛ لذا در تحقیق پیش رو، به تبیین آیات و سیره مسلمانان در این رابطه پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: بنای بر قبور, وهابیت, سیره مسلمانان در باب بنای بر قبور, آیات دال بر مشروعیت بنای بر قبور, مشروعیت بنای بر قبور}
    Morteza Ebrahim Pour *
    The history of Wahhabis is full of destructing monuments on the grave of prophets and their companions. At his first days of his alliance with Uthman bin Muammar, the ruler of Oyaynah, Muhammad bin Abd al-Wahhab destroyed the monument on the grave of Zayd bin Khattab; In the years of Muhammad bin Abd al-Wahhab's alliance with Muhammad bin Saud, this issue turned into a common practice among the Wahhabis. After capturing Medina, they destroyed the the monuments on the Baqi Graveyard; Even now, the Wahhabis intend to destroy the monuments built on the tomb of the Holy prophet. Following the footsteps of Wahhabism, ISIS has destroyed the monuments on the graves of many righteous people in Iraq and Syria. According to the Wahhabi interpretation, building monuments on graves is a kind of heresy and polytheism. This is despite the fact that some Quranic verses indicate the permissibility of building Monuments on graves; In addition, history and the tradition of Muslims show that, from the time of the Companions until now, building monuments on graves was customary among Muslims.
    Keywords: Building Monuments of Graves, Wahhabism, the Tradition of Muslims, Quranic verses, legitimacy}
  • مهدی عبادی*، محسن مرزانی، علی عربی آیسک
    حدیث مشهور «لعن الله الیهود و النصاری اتخذوا قبور انبیایهم مساجد» که پیامبر اسلامدر آخرین روزهای حیاتشان آن را ایراد فرمودند، در بسیاری از مصادر حدیثی شیعه و سنی آمده است و دو تفسیر از آن وجود دارد؛ سلفیان با تکیه بر مبانی خویش، تفسیری گسترده از این حدیث نموده اند و بر اساس آن بسیاری از مسلمانان را به خاطر ساخت زیارتگاه وبناهای یادبود بر قبور بزرگان دین، متهم به شرک نموده اند؛ اما جمهور محققین مسلمان با اکتفا به قدر متیقن از ظاهر روایت و پرهیز از قیاس و تعمیم حکم، تنها کسانی را مشمول آن دانسته اند که آگاهانه دچار غلو شده و اولیای خدا را در کنار او پرستش می کنند. گفتنی است ارایه تفسیر صحیح و مستند از این گونه نصوص دینی بهترین راهکار برای مقابله با پدیده تکفیر است.
    کلید واژگان: لعن الله الیهود و النصاری, بنای بر قبور, شرک, سلفیان, اهل سنت}
    Mahdi Ebadi *, Mohsen Marzani, Ali Arabi Ayask
    The famous hadith "May God curse the Jews and the Christians take the graves of their prophets to the mosques" which the Prophet of Islam uttered in the last days of his life has been mentioned in many Shiite and Sunni hadith sources and there are two interpretations of it; Relying on their own principles, the Salafis have given a wide interpretation of this hadith, based on which they have accused many Muslims of polytheism for building shrines and memorials on the graves of religious leaders; But the Republic of Muslim scholars, having been satisfied with the certainty of the appearance of the narration and the avoidance of analogy and generalization of the ruling, have considered only those who are deliberately exaggerated and worship the saints of God beside Him. It is worth mentioning that providing a correct and documented interpretation of such religious texts is the best way to deal with the phenomenon of Takfir.
    Keywords: May God curse the Jews, the Christians, build on the graves, polytheists, Salafis, Sunnis}
  • بهمن قاسمی*

    علمای مذاهب اسلامی (برخلاف ابن تیمیه و سایر سلفیان)، بر عدم حرمت بنای بر قبور اجماع دارند؛ البته برخی آن را مکروه و در مواردی (مثل بنا برای فخرفروشی)، حرام می دانند. مجوزین برای اثبات نظر خود، به ادله ای تمسک کرده اند که یکی از آنها، آیه (لنتخذن علیهم مسجدا) می باشد؛ در مقابل، سلفیان این عمل را حرام و ذریعه به سوی شرک معرفی کرده و هدم بنای بر قبور را واجب می دانند. آنها دلالت این آیه را رد و اشکالاتی بر آن وارد کرده اند؛ مثلا می گویند: این حکم در ادیان گذشته بوده و نمی توان آن را برای مسلمین ثابت دانست؛ برخی دیگر نیز با استناد به روایات نهی از بنای بر قبور گفته اند: کسانی که در آیه، قصد ساخت مسجد بر قبر اصحاب کهف را داشتند، از مشرکین بودند نه مومنین! لکن با تدبر در مفاد آیه (لنتخذن علیهم مسجدا) و روایاتی که در این زمینه وارد شده، روشن می گردد، گروهی که قصد ساخت مسجد را داشتند از مومنین بودند و این کار را نیز انجام دادند؛ همچنین با تدبر در روایات ناهیه روشن می شود که این نهی، به جهت پرستش صاحبان قبور توسط مشرکین بوده و با جواز بنای بر قبور اولیا به جهت عبادت خداوند، منافاتی ندارند.

    کلید واژگان: بنای بر قبور, سلفیان, اصحاب کهف, (لنتخذن علیهم مسجدا)}
    Bahman Ghasemi *

    Majority of Islamic scholars except Ibn Taymiyyah and other Salafies maintain that setting up grave on the tomb is permissible. Although some scholars believe that if the intension behind this act be flaunting, it is haram. Those allowing this act argue that the verse "We will set up a place of worship over them." is a good proof. On the other hand, those believing in forbidding this act maintain that building grave will lead to associationism and conclude that we must destroy the graves. They doubt on the interpretation of the above-mentioned verse and say this ritual was for the previous nations and the Muslims are not allowed to do this. And some Wahhabi also believe that those wanting to build mosque on the grave of companions of the cave were the pagans not the Muslims. But, if we have a careful study, we will know that those wanting to establish mosque were the Muslims and not the pagans. And also, if we study the narrations forbidding this act, it will be cleared that this prohibition was for the worshipping of the dead by the pagans and there is no contradiction in building the monument for worshipping the God.

    Keywords: Building the Grave, Salafi, the Cave Companions}
  • رضا احمد زاده*، محمد ملکی نهاوندی

    سنت و بدعت یکی از آموز ه های دین اسلام است که مورد اتفاق مذاهب مختلف می باشد؛ اما ابن تیمیه سنت ترکیه را ابداع کرده و آن را یکی از منابع تشریع معرفی می کند و به سبب آن، افعال مباح و بلکه مستحب را بدعت می نامد؛ لذا اکثر مسلمانان را، به دلیل عمل به این افعال، بدعت گذار می خواند؛ در حالی که سنت ترکیه ای که ابن تیمیه و اتباع ایشان مطرح می کنند، مردود است؛ اما با فرض صحت سنت ترکیه، در این نگاشته موارد مورد خدشه ابن تیمیه، با استناد به سنت ترکیه، استخراج شده است؛ سپس با تمسک به عمل پیامبر6 و صحابه، پاسخ داده می شود. توسل، طلب حاجت، بنای بر قبور، برپایی عزاداری و جشن موالید از اموری است که ابن تیمیه با استناد به سنت ترکیه، آن را بدعت معرفی می کند. در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی، با آیات قرآن و سنت قطعی پیامبر6 و صحابه، پاسخ ابن تیمیه داده خواهد شد.

    کلید واژگان: سنت, بدعت, سنت ترکیه, ابن تیمیه, توسل, طلب حاجت, بنای بر قبور, عزاداری, جشن موالید}
    Reza Ahamd Zadeh *, Mohammad Maleki Nahavandi

    One of the main teachings of Islam is the traditional and non-traditional acts. Almost all of the Muslims agree on the senses of this rule. However, Ibn Taymiyyah contrived the expression "abandoned tradition", believing that we must consider that as a source of Islamic legislation. According to this idea, many of the halal deeds will be forbidden. While, the expression "abandoned tradition" posing by Ibn Taymiyyah has no validity in Islam. In this essay, the cases that Ibn Taymiyyah believes is against the "abandoned tradition" by the Holy Prophet will be verified solved according to the tradition of the Holy Prophet and his companions. Some of the instances that Ibn Taymiyyah believes is against the "abandoned tradition" are as the following: supplication to the saints, grooming the tombs, funeral and birthday celebrations. In this essay and by Descriptive Analytical method.

    Keywords: Heresy, Abandoned Tradition, Ibn Taymiyyah, supplication, Funeral}
  • احسان پور اسماعیل
    شیعه بر این باور است که ساخت بنا بر مزار اولیای الهی، نه تنها حرمت ندارد بلکه نشان دهنده تعظیم شعائر مکتب و احترام و ابزار محبت به صاحب مزار است در برابر این نگرش، سلفیه بر اساس روایتی از امام علی (علیه السلام) به نقل از ابی الهیاج در کتاب مسلم نیشابوری، بنای بر قبور را حرام می دانند. در این مقاله با نقد این حدیث، بر اساس آیات قرآن، سیره معصومان(ع) و عملکرد صحابه، مدعای سلفیه مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه می رسیم که سیره مسلمانان در تمام بلاد اسلامی بر این مبنا بوده که بر قبور بزرگان دین بارگاه بسازند.
    کلید واژگان: شیعه, سلفیه, بنای بر قبور, نقد حدیث, نقد متن}
    Ehsan Pouresmaeel
    Shiites believe that construction of shrines on graves not only isn’t illicit, but it also is an indication of reverence for religious rituals and respect and affection for the owner of the shrine. Contrary to this perspective, Salafists disallow construction of shrines on graves referring to a narration from Imam Ali (a.s.), narrated from Abu al-Hayyaj in Moslem Nishaburi’s book. In this paper, following an exploration on this hadith based on the Quranic verses, life story of the Infallible and the conducts of the Companions, the claim of Salafists is probed into and finally it is concluded that Muslims have customarily constructed shrines on the graves of eminent figures during the history.
    Keywords: Shiites, Salafists, shrines on graves, hadith criticism, text criticism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال