به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بهبودی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بهبودی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فروغ مرادیان*، جواد علاء المحدثین، حمیدرضا مستفید، مریم حاج عبدالباقی

    محمدباقر بهبودی از پژوهشگران حوزه حدیث، ضمن رد صحت کل روایات کافی، تنها کمی بیش از ربع احادیث آن را صحیح دانسته است. به گفته بهبودی، وی تمام روایات کافی را بررسی و به انتخاب احادیث صحیح بر اساس سیره قدما پرداخته و حاصل این مطالعه را در کتاب صحیح الکافی بازنموده است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به بررسی کتاب صحیح الکافی با تکیه بر دیدگاه های ناقدان می پردازد. بر این پایه، بناست که در مطالعه پیش رو دریابیم اولا، رویکردشان در برخورد با حدیث چگونه بوده است و ثانیا، رویکرد منتقدان نسبت به کتاب صحیح الکافی، چه بوده و چه اشکالاتی بر آن وارد کرده اند. یافته های تحقیق حاکی از آنست که هرچند ایشان در شناسایی احادیث صحیح، علیل و ضعیف، روش های بدیعی ارایه نموده، اما برخی معیارهای وی مورد نقد قرار گرفته است. مهمترین انتقادات عبارتند از: روش حذف روایات، رد احادیث معاریض، تصور تخلیط و اضطراب در روایات، تحلیل تاریخی نامعقول، بی ارزش شمردن احادیث غیر صحیح. اگرچه صاحب کتاب یادشده با طرح این معیارها سعی در جداسازی احادیث صحیح کرده، اما از آن جا که مبانی رجالی و برخی معیارهای ایشان در انتخاب صحاح با نقد جدی روبروست، نمی توان پذیرفت که احادیث منتخبشان، تنها احادیث صحیح باشند.

    کلید واژگان: محمدباقر, بهبودی, صحیح الکافی, کافی, حدیث}
  • فاطمه ژیان *
    از کهن ترین کاوش های حدیثی، بررسی میزان وثاقت راویان حدیث، موسوم به «علم رجال» است. در میان معاصران محمدباقر بهبودی در کتاب «معرفه الحدیث» به ذکر راویان ضعیف پرداخته و 150 تن از راویان حدیث را تحت عنوان «ضعفاء» نام برده و سپس به بیان وجه ضعف آنان پرداخته است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ترجمه راویان تضعیف شده در معرفه الحدیث، به مبانی و ملاک های جرح راویان در نظر مولف کتاب دست یابد. کاوش ها نشان می دهد که مواردی همچون محتوای روایات یا کتب نقل شده از راوی، ضعف راویان و مروی عنه ها، نسبت دادن کتاب روایی جعلی به راوی، از جمله عوامل تضعیف راویان حدیث در این کتاب است. از آنجا که آشنایی با ملاک ها و معیارهای رجالیان در جرح و تعدیل راویان، در فهم و تفسیر صحیح و قضاوت درست در مورد اظهارات و شیوه عملکرد آنان، ضروری است، مقاله حاضر ضمن برشمردن مبانی و ملاک های ایشان در ضعیف خواندن ناقلان حدیث، برخی از قرائن دال بر ضعف راوی در نظر ایشان را به داوری نشسته است.
    کلید واژگان: بهبودی, معرفه الحدیث, تضعیف, راوی, رجال, جرح}
    Fatemeh Zhian *
    Studying the degree of authenticity of the transmitters of hadith is among the oldest hadith investigations, called ‘Ilm al-Rijāl. Among the contemporaries, Muhammad Baqir Behboudi has mentioned the weak transmitters in his Ma‘rifat al-Hadith and named 150 of hadith transmitters as ḍu‘fā (the weak) and then undertaken to state their weak aspects. This research is intended to study the transmitters who have been weakened in Ma‘rifat al-Hadith and find the principles and criteria for the invalidation of transmitters in view of the author of the book. The investigations indicate that such instances as the content of the traditions or the book quoted from the transmitter, the weakness of the narrators or the persons from whom the hadith has been narrated (marwī ‘anh), attribution of fabricated hadith to the transmitter are among the factors of weakening the transmitters of hadith in this book. Since familiarity with the criteria and standards of the rijāl experts in invalidation or declaring trustworthy (al-jarḥ wa al-ta‘dīl) of the narrators is essential for proper understanding, interpreting, judgment concerning their statements and procedure, the present article, while enumerating the author’s criteria and standards in calling the transmitters of hadith as weak, has undertaken to judge some of the evidences denoting the weakness of the transmitter in his opinion.
    Keywords: Behboudi, Ma‘rifat al-Hadith, weakening, transmitter, rij?l, invalidation}
  • صحت احادیث «الکافی»؛ مقایسه و نقد دیدگاه سه حدیث پژوه معاصر
    مهدی ایزدی*، مهدی هادیان
    کتاب «الکافی» کهن ترین جامع حدیثی در میان کتب اربعه است. تالیف این کتاب در ایام غیبت صغری بوده و محدث عالیقدری چون کلینی، بیش از بیست سال برای تالیف آن زمان صرف کرده است. از این رو، از آغاز تالیف، تا کنون چگونگی روایات آن از حیث صحت، مورد کاوش حدیث پژوهان امامیه قرار گرفته است. برخی با توجه به مقدمه ی کلینی بر کتاب، حکم به صحت تمامی روایات آن داده اند. برخی دیگر با عنایت به تعریف متاخران از حدیث صحیح، این نسبت را نپذیرفته اند و در صحت احادیث آن مناقشه کرده اند. در میان حدیث پژوهان معاصر، محمد باقر بهبودی ضمن رد صحت تمامی احادیث کافی، تنها کمی بیش از ربع احادیث آن را صحیح دانسته و کتابی از مجموعه ی این احادیث با نام «صحیح الکافی» تالیف کرده است. هر چند در روش شناسایی احادیث صحیح و شناخت روایات معاریض، علیل و ضعیف، روش های بدیعی از سوی وی ارائه شده است، لیکن روش ها و معیارهای او از سوی حدیث پژوهان دیگر مورد نقد قرار گرفته است. افزون بر این، اصل تالیف چنین کتابی نیز مورد انتقاد برخی از پژوهشگران معاصر واقع شده است. در میان معاصران آیت الله سید ابوالقاسم خویی و شاگرد وی مسلم داوری معیارهایی در جهت صحیح دانستن روایات بیشتری از الکافی مطرح کرده اند. این مقاله سعی دارد ضمن بررسی مهمترین دیدگاه های این سه حدیث پژوه معاصر در خصوص صحت احادیث کافی، به مقایسه و نقد آنها بپردازد.
    کلید واژگان: الکافی, کلینی, حدیث صحیح, بهبودی, سید ابوالقاسم خویی, مسلم داوری, مبانی رجالی}
    The Authenticity of the Hadiths of alKafi; ‎Comparison and Critique of the Ciews of Three ‎Hadiths of Contemporary Scholars
    Mahdi Izadi *, Mahdi Hadian
    The book "Al-Kafi" is the oldest comprehensive narrative in the "Arbaa books". The book was written in a «short Absenteeism», and the great writer such as Koleini have spent more than twenty years writing that time. Hence, from the beginning of the book, so far, its narrations have been investigated by Imamie schoolar. Some, according to the preamble to the book, have given the veracity of all the narratives. Others, according to the late definition of the "sahih" hadith, have not accepted this ratio and have contradicted the validity of their hadiths. Among the hadiths of contemporary scholars, Muhammad Baqir Behboodi, while denying the authenticity of all the sufficient hadiths, only slightly more than a quarter of the hadiths correctly believed it and compiled a collection of these traditions entitled Sahih al-Kafi. Although in the method of identifying the correct hadiths and recognizing the tragic, weak and weak narratives, some innovative methods have been presented from him, but his methods and criteria have been criticized by other scholars of theosophy. In addition, the origin of such a book has been criticized by some contemporary scholars. Among the contemporaries of Ayatollah Seyyed Abolqasem Khoyi and his apprentice Moslem Davari, they have determined standards for the proper understanding of more narratives of al-kiafi. This article tries to compare and criticize the main views of these three hadiths of contemporary scholars on the authenticity of sufficient hadiths.
    Keywords: alkafi, Koleini, Sahih hadith, Behboodi, Sayyed Abolghasem khoei, Moslem davari, rejal basics}
  • مژگان سرشار، زهرا محمدی
    این مطالعه در پی بررسی رابطه مشیت خدا در امر هدایت یا اضلال انسان با مشیت انسان است و هدف از نوشتار حاضر یافتن پاسخی مناسب و نوین برای دعوای دیرینه جبر و اختیار انسان است. این نوشتار به شیوه توصیفی و مقایسه ای صرفا با نگرشی قرآنی به این مسئله می پردازد. محور بحث نوشتار پیش رو یافتن تعریفی مناسب برای مشیت خدا و در کنار آن بیان نوع ارتباط مشیت انسان با خواست خدا است. هم چنین، نگارنده به دنبال یافتن مفهوم اذن خدا در مشیت او و نقش مشیت خدا در القای ایمان یا شرک به انسان ها- به عنوان اهم مصادیق هدایت و اضلال- است. نگارنده محدودیت این مطالعه را از دو جهت در نظر دارد: یکی مشیت الهی در امر هدایت و اضلال، و دیگری بیان آن از منظر دو دانشمند معاصر: محمدحسین طباطبایی و محمدباقر بهبودی. از اهم یافته های این پژوهش تصور حیطه اختیار بشر بر اساس تعریف مشیت خدا است، به این صورت که اگر مشیت را عبارت از نوامیس و فرمول های طبیعت بدانیم- آن گونه که بهبودی گفته است-، زمانی مشیت خدا به منصه ظهور می رسد که با قوانین طبیعت همراه و همگام شود. در هر حال، چه اراده آدمی همگام با قوانین طبیعت باشد و هدایت یابد و چه راه اضلال در پیش گیرد، انسان در چهارچوب قوانین طبیعت آزاد است که آن را کشف کند و، مطابق با خواست آفریننده، به کار بندد یا از آن رویگردان شود. اما اگر مشیت را، بنا به تعریف طباطبایی، به دو صورت تکوینی و تشریعی در نظر گیریم، هدایت و اضلال الهی در بخش هدایت و مشیت تشریعی بر اساس حکمت خدا قرار می گیرد و انسان، از روی اختیار، یا خواست خود را با خواست خدا یکی می کند یا برعکس، اما در حیطه مشیت تکوینی، انسان مجبور به پیروی از قواعد و نظام سبب و مسببی است که امور شرعی چون هدایت و اضلال را شامل نمی شود.
    کلید واژگان: جبر, اختیار, مشیت الهی, مشیت انسان, هدایت, اضلال, طباطبایی, بهبودی}
    Mojgan Sarshar, Zahra Mohammadi
    As indicated by the title, the article is to examine the relation of Divine Providence in affair of guidance and misleading with human will. It is intended to find a new and proper solution to the old debate of predestination and free will with a descriptive and comparative method on the basis of Qurʾānic view. The focus of the article is to provide an appropriate definition for Divine Providence along with the human will is related to the will of God. It also attempts to explain the concept of God’s leave in His Providence and the role the latter plays in leading men to belief or disbelief as the prominent instances of guidance and misleading. Two limitations have conditioned our study: that of Providence and its impacts on guidance and misleading, and that of accounting for the problem in views of two contemporary Muslim thinkers the late Allama Tabatabae and Behbudi. Of research conclusions is a proper understanding of the domain of human free will based on God’s Providence to the effect that if the Providence is nothing but natural laws and regulations as Behbudi said, it will be manifested only when congruent and consistent with laws of nature. Whether be compatible with laws of nature and thus guided or not and hence misguided, human will is free to discover and use them in accordance with the will of Creator as he is also free to turn his face back and go astray. In Allama Tabatabae’s view however, if God’s Providence is taken in its two forms of ontological and revealed ones, the case will be different. Divine revealed will is based on His wisdom and human desire can conform or oppose the desire of God. However in case of Devine ontological will man is determined to follow the cause-effect system and related rules and there is no room for guidance and misguidance.
    Keywords: determinism, freedom, Divine Providence, human desire, guidance, misleading, Tabatabae, Behbudi}
  • مرتضی نادری
    استاد محمدباقر بهبودی در بحث از حدیث شیعه و تاریخ آن، از یک سو، به پدیده وضع حدیث، اقسام موضوعات، گروه های واضعان و ترفندهای آنان برای نشر برساخته هایشان و گستره فعالیت و میزان توفیقشان در نشر احادیث موضوعه پرداخته و از سوی دیگر، تلاشها و راهکارهای اصحاب حدیث شیعه را برای مقابله با واضعان شرح داده است. از نظر وی، کوششهای حدیث بانان شیعی در پاسداری از میراث حدیثی ائمهedfr در برابر حدیث سازان زندیق و غالی، به ثمر ننشست و احادیث موضوعه بسیاری به کتب حدیث شیعه راه یافت. در این نوشتار، آراء این حدیث پژوه معاصر در این باره، از حیث سازگاری درونی و دلالت شواهد به مدعیات بررسی شده است.
    کلید واژگان: احادیث موضوعه, میراث حدیثی شیعه, غلات, زنادقه, محمدباقر, بهبودی, دیدگاه ها}
    Murtaza Naderi
    the great scholar Muhammad Baqir Behboudi, in his discussion about Shia traditions and its history, points out to the phenomenon of fabricating traditions, the subjects of this fabricating, the fabricators and their way in spreading their false traditions from one hand and the attempts of Shia in foiling their attempts on the other hand. Finally he concludes the Shia tradition men failed to guard their territory and the false traditions could have been penetrated to the Shia tradition books. The present study deals with the ideas of him regarding the internal compatibility and the compatibility of the evidences with the claims.
  • مهدی بیات مختاری

    در تالیفات شیخ صدوق (م381 ق) به ویژه من لایحضره الفقیه، علل الشرایع و عیون اخبار الرضا (ع) به نقل های متعدد " فضل بن شاذان نیشابوری" (م260ق) از امام رضا (ع) بر میخوریم. در سده های گذشته، همه پژوهش گران علوم اسلامی به ویژه فقیهان، با اقبال گسترده و دل مشغولی وافر، به آن اخبار استدلال و در بسیاری مسایل فقهی دستمایه  خویش قرار داده اند . حدود 350 موضع از موسوعه وسایل الشیعه که از منابع پایه ای استنباط است، نقل " ابن شاذان" از آن حضرت گزارش شده است. حدیث پژوه معاصر " محمد باقر بهبودی" با استناد به رجال کشی و طوسی، " فضل " را متولد پس از شهادت آن حضرت می داند و برای همین آن روایات را فاقد اعتبار سندی خواند. به نظر وی مسئولیت استناد نقل " فضل " از امام رضا (ع) بر عهده " علی بن محمد بن قتیبه " است که فردی "کاذب" ، "مزور" و " ملفق" بود.
          نویسنده این جستار با کند و کاو در آن دو کتاب رجالی و لحاظ کردن پاره ای قراین تاریخی و بررسی برخی از اساتید و شاگردان " ابن شاذان " به نتیجه ای متقابل  رسید  و او را متولد حدود سال 180 هجری و پیشتر از آن می داند که در نتیجه می توانست از ان حضرت روایت  کند.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), فضل بن شاذان, بهبودی, معرفه الحدیث}

    Sheikh Sadugh (d 381 AH) in his books particularly in his 'Man la-yahzarohol- faghih', 'ElIal ol-Sharaye' 'and' 'Eyun Akhbar al-Reza' has many traditions from Imam Reza(pbuh) narrated on the authority of Fazl ibn Shazan Neyshaburi'(d260). In the past centuries all the scholars in Islamic studies, specifically the jurisprudences have used these narrations in their documentations of laws or referred to them in their many juridical issues .in 'Wasa'el al-Shia' encyclopedia .onc of the basic references for juridical inference. the narrations of Fazl ibn Shazan from Imam is as many as 350 cases. The contemporary hadith scholar 'Muharnmad Bagher Behbudi' based on Rijal Kashshi and that of Tusi declares the birth time for Fazl as late as after the martyrdom of Imam Reza(pbuh) and therefore invalidates all these hadiths according to their chain of narration. According to his view these narrations by Fazl from Imam Rezaipbuh) are in authority of' 'Ali ibn Muhammad ibn Quataybeh' who is considered a' great liar' and 'fraud'. In this article, based on the two mentioned Rejaly books and various historical evidents and considering the teachers and students of 'Ibn Shazan' we have reached a controversial conclusion i.e. he was born near the year 180 and therefore was capable of narrating from His Exellency.

  • معرفی روش استاد محمدباقر بهبودی در ترجمه تفسیری معانی القرآن
    مژگان سرشار، زهرا صادقی

    معانی القرآن  نام اثر محمد باقر بهبودی در ترجمه تفسیری قران است. شناخت روش بهبودی در ترجمه، از رهگذر تامل در معانی القرآن و دیگر آثار او همچون تدبری در قرآن، معارف قرآنی، معجز قرآن و مبارزه با فلسفه شرک و گزیده های کتب اربعه و پاورقی های بحارالانوار میسر است. بر این اساس، مهم ترین قواعد او در ترجمه قرآن عبارتند از : توجه به تاریخ نزول آیات، فضای نزول، خطاب های صدر آیات، تبعیت از روایات صحیح، مطروح کردن نو آوری های خارج از سنت،  پیروی از آیات دیگر، استفاده از قراین خارجی، توجه به اختلاف قرایات و انتخاب قرایات مطابق بر رسم الخط، وجه صحیح عربی و سیاق آیات، توجه به معنای اصیل کلمات و در نظر گرفتن فنون و قواعد ادبیات عرب. بهبودی در بیان توضیح های اضافی در ترجمه، ازکمانک (پرانتز) استفاده نمی کند و مدعی است  همچون خود قرآن در ضوابط ترجمه، زبان آیات را به صورت آزاد،به فارسی برگردان می کند. بیان جمله های محذوف معطوف علیه یا مقدر که معادل" ام" است، در ترجمه وی نمود ویژه ای دارد.همچنین این اثر مشتمل بر آرای تفسیری بهبودی است.در ترجمه و تفسیر او چندان اثری از تاویل های معنوی به چشم نمی خورد،بلکه با رویکرد مادی، در توصیف حوادث، تصویری طبیعی و سلسله وار ارایه می دهد.

    کلید واژگان: بهبودی, ترجمه قرآن, معانی القرآن, روش ترجمه, ترجمه تفسیری}
    An introduction to the methodology of Muhammad Bagher Behbudi in his translation of Quran "Ma 'ani al-Quran"

    "Ma'ani al-Quran" is the name of Behbudi's translation of Quran. Identifiying Behbudi's methodology in his translation can be accomplished by contemplating on his translation along with his other works such as : 'Contemplating on Quran', 'the </em> </em>teachings of Quran', 'the miracle of Quran', 'fighting against the philosophy of </em> </em>polytheism' </em>, his selection of the four main hadith books(Kutub Arba'e) and his footnotes on Bihar al-Anwar. Accordingly his most significant fundamentals in translating Quran are as fo11owing: considering the time of revelation, the situation of revelation, the introductory addresses of the verses, fo11owing sound traditions, ignoring innovations not justified by Sunna, considering other verses and the context outside the verse, examining different readings of Quran and choosing the ones in accordance with the writing of it, following Arabic rules in linguistic, and considering the original meanings of the words. Behbudi is in no mood of using parantheses while adding extra explanations , claiming that fo11owing the role example of the Quran proper in translation, gives a free translation of Quran. Providing the omitted clauses or embedded ones which equivalent to 'or' is apparent in his translation. In his work we also notice his special exegetical views. In Behbudi's translation of Quran, tendency to esoteric interpretation is not seen ;rather he gives a natural constant image of the events ,employing a materialistic interpretation in narrating events.

  • مژگان سرشار
    استاد بهبودی یکی از دانشمندان عصر حاضر در عرصه علوم قرآن، تاریخ اسلام و حدیث است. ترجمه کتب اربعه حدیثی شیعه، شرح و انتخاب روایات صحیح آن، در قالب گزیده کتب اربعه یا صحاح کتب اربعه، از آثار مهم وی به شمار می رود. این مقاله برای شناخت روش او در انتخاب روایات صحیح، به مطالعه دیدگاه های وی، از رهگذر آثار دیگرش از جمله علل الحدیث، معرفه الحدیث و مقالات پراکنده او در مجلات مختلف می پردازد. تلاش بر این بوده که این دیدگاه ها در دسته بندی های جدا گانه ترتیب یافته و برای هر یک مثال هایی ارائه شود که موشکافی های او را در نقد و انتخاب روایات برتابد. از مهم ترین روش های وی در نقد و اصلاح روایات، مقابله و مقایسه آن است. وی توجه ویژه ای به علل حدیث و معاریض حدیث نیز داشته است.
    کلید واژگان: بهبودی, گزیده کافی, گزیده فقیه, گزیده تهذیب, علل الحدیث, نقد حدیث, احادیث صحیح}
    Mozhgan Sarshar
    Prof. Behboodi is one of the scholars of the present age, expert in the field of Quranic sciences, history of Islam, hadith. Some of his important works are as follows: translation of four Shii hadith books, commentary and selection of reliable hadiths which are titled as Selection of the Four Books, or Reliable Hadiths of the Four Books.To introduce Behboodi’s method of selecting reliable hadiths, the author of the present paper comes up with his views, using some of his books (including: `Ilal al-Hadith, Ma`rifat al-Hadith) and articles in a variety of journals. The author tries to classifies them and render an example for each of them to show subtlety of his views while selecting and criticizing hadiths. Compare and Contrast is the main characteristics of his method in hadith clarification and edition.
    Keywords: Behboodi, Selection of al Kafi, al, Faqih, al, Tahdhib, Illal al Hadith, Hadith Criticism, Reliable Hadiths}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال