جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "تفسیر سیاسی قرآن" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «تفسیر سیاسی قرآن» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدف پژوهش حاضر واکاوی مسیله خلافت در قرآن و به ویژه آیه سی ام سوره بقره و ارتباط آن با مفاهیم بنیادین کلام سیاسی مانند مشروعیت است. روش پژوهش، تفسیر اجتهادی موضوعی و تحلیل محتوا بوده و بر این فرضیه استوار است که مفهوم خلافت در آیه سی ام سوره بقره به معنای جانشینی نوعیه انسان از خداوند و نه تنها اولیا و یا جانشینی از پیشینیان می باشد، همان گونه که اکثر تفاسیر بر این نظرند. جانشینی نوعیه نیز می تواند به نحو مشکک و طیف گونه باشد، چنانکه تفسیر تسنیم بر این باور است. در میان تفاسیر معاصر دو رویکرد عام استخلاف از پیشینیان و استخلاف از خدا وجود دارد. در رویکرد استخلاف از خدا نیز سه رهیافت جانشینی انسان های کامل، جانشینی نوعیه انسان و جانشینی نوعیه مشککه قابل احصاء است. براساس نتایج پژوهش حاضر، رویکرد نخست به همراه رهیافت اول رویکرد دوم، بر مشروعیت الهی محض، خلافت نوعیه بر مشروعیت مردمی و الهی مردمی و خلافت نوعیه مشککه انسان از خداوند که دیدگاه آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم است، به تقویت نظریه مشروعیت الهی- مردمی و مشارکت سیاسی فعال در عرصه حکومت داری اسلامی می تواند بینجامد. اسمیه و نه فعلیه بودن جمله «انی جاعل فی الارض خلیفه» و صفت مشبهه بودن جاعل، دلیل بر استمرار وجود خلیفه الله است. بر این اساس، مقام خلیفه اللهی انسان، صرفا مربوط به تکوین نیست؛ بلکه بر جواز تصرف انسان در امور اجتماعی و حکومتی نیز دلالت دارد.کلید واژگان: جانشینی, خلافت نوعیه مشککه, مشروعیت الهی- مردمی, جوادی آملی, تفسیر سیاسی قرآن, کلام سیاسی, تفاسیر شیعهThe purpose of the present study is to delve deep into the issue of caliphate in the Qur’an, especially in the 30th verse of Surah al-Baqarah and its relation with fundamental concepts in the political speech such as legitimacy. The research method is thematic Ijtihādi exegesis and content analysis, and it relies on the hypothesis that the concept of caliphate in the 30th verse of Surah al-Baqarah denotes succession of humankind from God and not only the saints or ancestors, as it is conveyed by many commentary books. Typical succession can also be equivocal and spectral as it is held by Tafsir-e Tasnim. Among contemporary exegeses, there are two general approaches called succession from ancestors and succession from God. In the latter, there are three approaches including succession of perfect humans, succession of a typical human, and succession of aequivocal type. According to the research results, the first approach along with the first perspective of the second approach, absolute divine legitimacy, a type of caliphate based on public and divine legitimacy, and the equivocal type of human caliphate from God that is Āyatollāh Javādi Āmoli’s view in Tafsir-e Tasnim, can contribute to strengthening the theory of divine-public legitimacy and active political participation in the realm of Islamic governance. Since the verse “I am going to place a successive authority on earth” is noun not verb phrase and the term Jā’il is a constant attribute, it conveys the consistency of Caliph of Allah. Accordingly, the state of caliph of Allah for humans is not merely related to creation, but it also implies a permission for them to get involved in social and governmental issues as well.Keywords: succession, Equivocal Type Caliphate, Divine-Public Legitimacy, Javādi Āmoli, Political Exegesis of the Qur’an, Political Speech, Shi’a Exegeses
-
هدف پژوهش حاضر واکاوی چگونگی تضمین آزادی سیاسی و حقوقی افراد، از منظر قرآن بود. یافته های این پژوهش که با رویکرد روش شناسی تفسیر سیاسی قرآن انجام شد، حاکی از آن است که براساس تامل در قرآن و بامولفه های زیر می توان آزادی در جامعه را از منظر قرآن تضمین کرد: گسترش و ترویج علم و آگاهی در بین مردم، عقل گرایی، تفکر و تدبر، نقد و انتقاد آگاهانه، هجرت مسئولانه، گفت وگوی پایدار در بین مردم و دولت با ملت. مولفه های پنج گانه فوق، منظومه ای را شکل می دهد که با الهام از قرآن و نیازهای امروزین جامعه و تجربه های کسب شده بشری می توان نظریه تضمین آزادی را ارائه کرد.
کلید واژگان: تضمین آزادی, تفسیر سیاسی قرآن, آزادی سیاسی, آزادی حقوقی, آزادی در جامعهThis project is aimed at analyzing the mechanism of legal and political freedom guarantee for individuals from Quran's perspective. The findings of this study, which were carried out using the methodological approach of political interpretation of the Qur'an, suggest that based on reflection on the Qur'an and the following elements, freedom in society can be guaranteed from the Qur'an's perspective: Promoting science and awareness among the people, rationalism, thoughtfulness, conscious criticism, responsible emigration, sustainable dialogue between the people and the state with people. The above five components form a system that is inspired by the Qur'an and the needs of today's society and human experience gained through the theory of guaranteeing freedom.
Keywords: Guaranteeing freedom, Political Interpretation of the Quran, Political Freedom, legal freedom, Freedom in society
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.