به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفسیر عرفانی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تفسیر عرفانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمود شیخ*

    برخی از صوفیان داستان قرآنی موسی و خضر را، به دلیل برتری خضر بر موسی در ظاهر داستان، دلیل بر برتری ولایت بر نبوت دانسته اند. در مقابل برخی دیگر، از برتری مقام موسی بر خضر سخن گفته اند. برتری خضر بر موسی، مشکلات الهیاتی پدید می آورد و برای حل این مشکل در کلمات مفسران و به تبع آنان متصوفه مواردی طرح شده است که برخی ضعیف و برخی قوی است. برخی از این وجوه عبات اند از: موسایی که به مصاحبت با خضر مامور شد، موسای کلیم نیست؛ خضر فرشته ای الهی بود و موسای کلیم مامور به صحبت با فرشته ای بود؛ برتری خضر بر موسی نسبی است نه مطلق؛ خضر خود پیامبری الهی بوده است و تبعیت موسی از او تبعیت یک پیامبر از پیامبر دیگر است. پاسخ آخر نزد اکثر مفسران نیز مقبول است. خضر خود پیامبر بوده است و استفاده موسی از خضر مانند استفاده او از محضر شعیب است. از نخستین تفاسیر اهل سنت و شیعیان تا روزگار ما این نظر مورد اشاره مفسران بزرگی چون طبری، سمرقندی، بیضاوی، ابوحیان اندلسی و صوفیانی چون بخاری، قشیری، هجویری، غزالی، سنایی، عین القضاه و علاءالدوله سمنانی است. به نظر می رسد از میان این اقوال که ما را در حل مسیله برتری خضر بر موسی یاری می کند، این قول روایی بیشتری داشته باشد، زیرا: اولا مورد تایید روایات فریقین است؛ و ثانیا منافاتی با پیامبرشناسی اسلامی ندارد و ثالثا با سایر آیات قرآن کریم نیز هماهنگ است.

    کلید واژگان: آیات 62 تا 80 کهف, تفسیر عرفانی, داستان موسی و خضر, ولایت, نبوت}
    Mahmoud Sheikh*

    Some Sufis have considered the Qur'anic story of Musa and Khizr, because of the superiority of Khizr over Moses in the appearance of the story, as a proof of the superiority of guardianship, vilayat, over prophethood, nubuvvat. In contrast, some others have spoken about the superiority of Moses' status over Khizr. Khizr's superiority over Moses creates theological problems, and to solve this problem in the words of the commentators and following them the Sufis, some cases have been proposed, some weak and some strong. Some of the cases may be counted as: Moses who was assigned to meet Khizr was not Moses, the prophet; Khizr was an angel of God and the prophet Moses was assigned to talk to an angel; Khizr's superiority over Moses was relative, not absolute; Khizr himself was a divine prophet and Moses' obedience to him is the obedience of one prophet to another prophet. The last answer is accepted by most commentators. Khidzr himself was a prophet and Moses' use of Khizr is similar to his use of Shoaib's companion. From the first interpretations of Sunnis and Shiites to our time, this opinion is mentioned by great commentators such as Tabari, Samarqandi, Beidawi, Andalusian Abu hayyn, and Sufis such as Bukhari, Qushairi, Hijwiri, Ghazali, Sana'i, Ain al-Qudat and Alaa al-Dawlah Semnani. It seems that among these sayings that help us in solving the issue of Khidr's superiority over Moses, this saying has more narration, because: firstly, it is confirmed by the narrations of the parties; And secondly, it does not contradict Islamic prophetology, and thirdly, it is in harmony with other verses of the Holy Quran.

    Keywords: Verses 62 to 80 of the Kahf, Mystical Interpretation, Story of Moses, Khizr, Guardianship, Prophethood}
  • میلاد اسدی *، جمال فرزند وحی

    یکی از روش های تفسیر قرآن، روش عرفانی است. برخی مفسران متقدم و متاخر در آثار خود نشان داده اند که به این روش در تفسیر قرآن اهتمام ویژه دارند. مفسران در این گونه روش تفسیر قرآن تلاش دارند، از آیات قرآن، نکات و لطایف عرفانی برکشند. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای به بیان روش شناسی دو تفسیر: تفسیر القرآن العظیم» و بیان السعاده فی مقامات العباده و مقایسه آن دو باهم می پردازد. امام سهل بن عبدالله تستری (200 - 283ه) یکی از مفسران متقدم در تفسیر خود به نام تفسیر القرآن العظیم از روش عرفانی در تفسیر آیات بهره گرفته است. وی قرآن را آیه به آیه تفسیر نکرده است، بلکه از آیات محدودی در هر سوره سخن می گوید. اما در مقابل، سلطان علیشاه گنابادی (1251- 1327ه) یکی دیگر از مفسران متاخر در تفسیر خود به نام بیان السعاده فی مقامات العباده از روش عرفانی در تفسیر آیات الهی بهره گرفته است. در این تالیف تمام سوره ها و آیات قرآن کریم تفسیر شده است. علاوه بر این، تاویلات تطبیقی آیات قرآن بر اصطلاحات و آموزه های صوفیانه در این تفسیر بسیار برجسته است و در میان تفاسیر عرفانی شیعه، پدیده ای نوظهور می باشد.

    کلید واژگان: روش تفسیری, تفسیر عرفانی, تفسیر القرآن العظیم, تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده}
    Milad Asadi *, Jamal Farzand Wahy

    One of the methods of interpreting the Qur'an is the mystical method. Some recent and past commentators have shown in their works that they pay special attention to this method in interpreting the Qur'an. In this method of interpreting the Qur'an, the commentators try to extract mystical hints and nuances from the verses of the Qur'an. This article uses a descriptive-analytical method and library studies to express the methodology of two interpretations "Tafseer al-Qur'an al-Azeem" and "Tafsir Bayan al-Saada fi Maqamat al-Ibadah" and compare them. Imam Sahl bin Abdullah Tustari (200-283 AH), one of the commentators in the past, has used the mystical method in the interpretation of the verses in his Tafsir called "Tafsir al-Qur'an al-Azeem". He did not interpret the Qur'an verse by verse, but spoke of limited verses in each chapter. On the other hand, Sultan Alishah Gonabadi (1251-1327 AH), another commentator in the past, used the mystical method in the interpretation of the divine verses in his interpretation called Tafsir Bayan al-Saada fi Maqamat al-Ibadah. In this book, all the chapters and verses of the Holy Qur'an are interpreted. In addition, the comparative interpretations of Qur'anic verses on Sufi terms and teachings are very prominent in this commentary, and it is an emerging phenomenon among the mystical interpretations of Shia.

    Keywords: Methods of Interpretation, mystical interpretation, Tafsir al-Qur'an al-Azeem, Tafsir Bayan al-Saada fi Maqamat al-Ibadah}
  • قاسم روفی، قدرت الله خیاطیان *

    شیخ علاء الدوله سمنانی از مفسران عرفانی قرآن ضمن به کارگیری آیات و روایات در آثار خود، دو نوع رویکرد تاویل پذیری و عدم تاویل پذیری درباره آیات دارد. وی با تفسیر و تاویل آیات متشابه، مخالف، اما نسبت به سایر آیات موافق است. او برخلاف بیشتر مفسران، معتقد است که اضغاث احلام، نیازمند تفسیر و تاویل اند و از تفسیر و تاویل درحوزه های اصول و فروع دین، مکاشفات عرفانی،حروف، آیات و روایات استفاده می کند. وی تاویل را راهی برای عدم تکفیر مسلمانان، جذب دیدگاه های مختلف در دین اسلام ، نیفتادن در ورطه تناسخ و تعبیر مکاشفات عرفانی می داند. سنجش صحت تاویل و تفسیر از نظر وی، مطابقت با قرآن، حدیث، واقعیت، لغت عرب و عقل است. تفسیر وی ذوقی، بدون حشو و زواید، دارای رگه هایی از علم کلام، مشابهت و تاثیرپذیری از تفسیر ابن عربی و شارحانش است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی در پی واکاوی جایگاه تفسیر و تاویل در نزد این عارف است.

    کلید واژگان: لطایف سبعه, قرآن, تفسیر عرفانی, تاویل عرفانی, شیخ علاء الدوله سمنانی}
    Ghodratollah Khayatian*, Ghasem Raufi

    Alaa al-Dawlah Semnani, one of the mystic commentators of the Quran, mentions various functions for interpretation and interpretation in his prose works while using verses and traditions. He disagrees with the interpretation of similar verses; But it agrees with other verses. Unlike most commentators, he believes that dreams need interpretation and interpretation, and he uses interpretation and interpretation in the fields of principles and branches of religion, mystical revelations, letters, verses and traditions. He considers taweel to be a way to not excommunicate Muslims, to absorb different views in the Islamic religion, not to fall into the abyss of reincarnation, and to interpret mystical revelations. According to him, the measure of correctness of taweel and tafsir is conformity with Quran, hadith, reality, Arabic language and reason. One of the characteristics of his interpretation is its superficiality, lack of extraneous elements, the presence of theology, similarity and influence of Ibn Arabi's interpretation and his commentators. This research, using a descriptive-analytical method, seeks to analyze the place of interpretation and interpretation in the eyes of this mystic.

    Keywords: Qur'an, mystical interpretation, Sheikh Alaa al-Dawlah Semnani, Lataif Sabaa}
  • ناصر محمدی*، قوام رضا میرحسینی، حسن عباسی حسن آبادی، مرضیه اخلاقی

    کاربرد گسترده آیات و روایات در آثار منظوم و منثور شاه نعمت الله ولی، نشان از انس فراوان او با قرآن و حدیث است. مسیله تحقیق حاضر این است که هدف شاه ولی از کاربرد آیات و روایات چه بوده است و چه مقاصدی را دنبال می کرده است. شاه ولی به لحاظ ادبی و هم چنین برای اتقان کلام خود از آیات و روایات به کمک فنون مختلف ادبی چون اشاره، تلمیح، تضمین و تحلیل استفاده کرده است؛ به گونه ای که تسلط شگرف و هم زمان او به ادبیات و علوم قرآن و تفسیر هویدا است. اما از جنبه محتوایی گذشته از کمیت بی نظیر آیات و روایات در آثار منظوم و منثور شاه ولی، این کمیت در خدمت سه هدف عمده بوده است. نخست تفسیر و تاویل عرفانی آیات در قالب یک تفسیر موضوع محور؛ دوم تبیین اصطلاحات و فرهنگ و معارف عرفانی که از این طریق مقبولیت آن ها را در میان مردم بیشتر می کرده است؛ و سوم شرح و تبیین فضایل و رذایل اخلاقی و به بیان دیگر، تبیین عرفان عملی و سیر و سلوک عارفانه. در مجموع نحوه به کارگیری آیات و روایات توسط شاه ولی، الگوی تمام عیار عرفان دینی است که خود را مقید به نصوص دینی؛ اما با تاویل های عرفانی ویژه خود می داند.

    کلید واژگان: شاه نعمت الله ولی, تفسیر عرفانی, عرفان نظری و عملی, تجلی قرآن و روایات در ادبیات, ادبیات عرفانی}
    Naser Mohammadi *, Ghavamreza Mirhosseini, Hasan Abasi, Marziye Akhlaghi

    The widespread use of verses and hadiths in the poetic and prose works of Shah Nematullah Vali shows his great affinity with the holy Quran and Hadith.The issue of the present research is how the Shah Vali used verses and narrations in his works and what goals he pursued.Shah Vali has used verses and narrations with the various literary techniques such as terseness, allusion, implication, and analysis for aspect of appearance and literary and for the beauty and solidity of his words.In such a way that his excellent and simultaneous hegemony of the literature and science of the holy Qur'an and interpretation is obvious.But in terms of content, beyond the unique quantity of verses and hadiths in the works of poetry and prose of Shah Vali, this quantity has served three main purposes. The first is the mystical interpretation of the verses in the form of a subject-oriented interpretation, the second is the explanation of theosophicalphrases, culture and knowledge, which in this way increased their acceptance among the people. The third is the explanation of ethics vices and virtues,in other words, the explanation of practical theosophy and gnostic spiritual journeying and wayfaring.totally, the quantity and quality of the applying verses and narrations by Shah Vali is a complete model of religious mysticismthat considers itself to be bound by religious texts, but with its own mystical interpretations.

    Keywords: Shah Nematullah Vali, Mystical Interpretation, Theoretical, Practical Mysticism, Manifestation of the holy Quran, Hadith in Literature, mystical literature}
  • عصمت روشنی*

    این مقاله به بررسی رابطه میان قرآن و عرفان در آثار عین القضات همدانی و تحلیل تاثیرات اجتماعی و سیاسی آن می پردازد. عین القضات همدانی، عارف و متفکر برجسته اسلامی قرن ششم هجری، با بهره گیری از آموزه های قرآنی و روش های تفسیری عرفانی، توانسته است معانی عمیق و باطنی آیات قرآن را تبیین کند. وی از مفاهیم عرفانی مانند توحید، عشق الهی و تزکیه نفس برای تفسیر آیات قرآن استفاده کرده است. این پژوهش نشان می دهد که عین القضات با ترکیب آموزه های عرفانی و قرآنی، اصول و مبانی مهمی را تبیین کرده و بر اهمیت تزکیه نفس و عشق به خدا در رسیدن به شناخت حقیقی تاکید کرده است. تاثیرات اجتماعی و سیاسی آثار او نیز قابل توجه است؛ او با نقد اجتماعی و سیاسی، به عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد در حکومت ها پرداخته است. تاثیرات بلندمدت آثار عین القضات بر جامعه اسلامی نیز در توسعه و تکامل تصوف اسلامی و تفسیرهای عرفانی قرآن مشاهده می شود. این مقاله همچنین پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده در زمینه تحلیل تطبیقی تفاسیر عرفانی قرآن و بررسی تاثیرات اجتماعی و سیاسی تفکرات عرفانی عین القضات ارائه می دهد.

    کلید واژگان: عین القضات همدانی, قرآن, عرفان, تفسیر عرفانی, تصوف اسلامی, تاثیرات اجتماعی, تاثیرات سیاسی}
    Esmat Roshani*

    This article examines the relationship between the Quran and mysticism in the works of Ayn al-Qudat al-Hamadhani and analyzes its social and political impacts. Ayn al-Qudat al-Hamadhani, a prominent Islamic mystic and thinker of the 12th century, utilized Quranic teachings and mystical interpretative methods to elucidate the profound and esoteric meanings of Quranic verses. He employed mystical concepts such as monotheism, divine love, and self-purification to interpret the Quran. This research shows that Ayn al-Qudat combined mystical and Quranic teachings to emphasize the importance of self-purification and divine love in attaining true knowledge. His works had significant social and political impacts, as he addressed social justice and fought against corruption in governments. The long-term effects of his works on the Islamic community are evident in the development and evolution of Islamic mysticism and mystical Quranic interpretations. This article also offers suggestions for future research in the field, such as comparative analysis of mystical Quranic interpretations and examining the social and political impacts of Ayn al-Qudat's mystical thoughts.

    Keywords: Ayn Al-Qudat Al-Hamadhani, Quran, Mysticism, Mystical Interpretation, Islamic Mysticism, Social Impacts, Political Impacts}
  • احمد صادقی*

    این مقاله به بررسی تفسیرهای عرفانی سوره کهف و تاثیر آنها بر فلسفه سیاسی اسلامی می پردازد. ابتدا به معرفی و تحلیل سوره کهف و داستان های آن پرداخته می شود و سپس تفسیرهای عرفانی این داستان ها بررسی می شوند. داستان های اصحاب کهف، موسی و خضر، و ذو القرنین به عنوان محورهای اصلی تفسیرهای عرفانی مطرح می شوند و مفاهیم روحانی و معنوی هر کدام تبیین می گردد. همچنین، تاثیر این تفسیرها بر تفکر عرفانی و اصول و مبانی فلسفه سیاسی اسلامی تحلیل می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تفسیرهای عرفانی سوره کهف می توانند به درک عمیق تر از مفاهیم قرآنی و تقویت مفاهیم عدالت، آزادی، و حکمرانی عادلانه در جوامع اسلامی کمک کنند. در بخش های بعدی مقاله، به بررسی تفسیرهای معاصر از سوره کهف و تاثیرات آنها بر فلسفه سیاسی اسلامی پرداخته می شود. همچنین، نقد و تحلیل انتقادی تفسیرهای معاصر و نقش آنها در شکل دهی به افکار سیاسی و اجتماعی امروز بررسی می شود. در نهایت، پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده مطرح می شود تا بتوان از این تفسیرها برای تقویت تفکر عرفانی و فلسفه سیاسی اسلامی بهره برداری کرد.

    کلید واژگان: سوره کهف, تفسیر عرفانی, فلسفه سیاسی اسلامی, عدالت, آزادی, حکمرانی عادلانه, تفسیر معاصر}
    Asad Sadeghi*

    This article examines the mystical interpretations of Surah Al-Kahf and their impact on Islamic political philosophy. It begins with the introduction and analysis of Surah Al-Kahf and its stories, followed by an exploration of mystical interpretations of these stories. The stories of the Companions of the Cave, Moses and Khidr, and Dhul-Qarnayn are highlighted as the main focal points of mystical interpretations, with their spiritual and metaphysical concepts elaborated. The study also analyzes the influence of these interpretations on mystical thought and the fundamental principles of Islamic political philosophy. The findings indicate that mystical interpretations of Surah Al-Kahf can enhance the understanding of Quranic concepts and strengthen the notions of justice, freedom, and righteous governance in Islamic societies. Subsequent sections of the article explore contemporary interpretations of Surah Al-Kahf and their effects on Islamic political philosophy, providing critical analysis of modern interpretations and their role in shaping current political and social thoughts. Finally, the article offers suggestions for future research to leverage these interpretations for the enrichment of mystical thought and Islamic political philosophy.

    Keywords: Surah Al-Kahf, Mystical Interpretation, Islamic Political Philosophy, Justice, Freedom, Righteous Governance, Contemporary Interpretation}
  • عمیدرضا اکبری، علی عادلزاده *

    ابن بابویه، از راویانی ناشناس حدیثی طولانی درباره تفسیر سوره توحید از امام صادق (ع) روایت کرده است که بیش تر فرازهای آن در منابع فرق به شخصیت های دیگری منسوب شده است. این روایت با ویژگی های متنی ترکیبی و متاخر از روش هایی چون تفسیر حروفی برای آیات توحید بهره می برد. ارتباط متن با سند آن نیز ضعیف است. وجود شاخصه های مکاتب فلسفی و عرفانی و بافت زبانی متاخر و ناهمگون با دیگر روایات نیز نادرستی نسبت کل روایت به امامان را تقویت می کند. مشابه همین روایت ابن بابویه را ابو عبد الرحمن سلمی، در تفسیر خود با سند پرآسیب دیگری به امام صادق (ع) و ابن عطا نسبت داده است. در کتابی دیگر از صوفیه یعنی علم القلوب نیز بخشی از فرازهای گزارش ابن بابویه به جعفر خلدی نسبت داده شده، که ظاهرا نتیجه سهو است. هم چنین بخش کوچکی از آن را ماتریدی از امیرالمومنین (ع) روایت کرده، اما سندی نیاورده است. بررسی های متنی و سندی، نشان می دهد که روایت ابن بابویه و سلمی، در یک متن مکتوب ریشه دارد که به سنت فکری خراسان وابسته است، و با روش تفسیری صوفیان متناسب تر است.

    کلید واژگان: سوره توحید, تفسیر روایی, تفسیر عرفانی, ابن بابویه, ابو عبد الرحمن سلمی}
    Ali Adelzadeh *

    Ibn Bābawayh has narrated from Imam Ja‘far al-Ṣādiq (‘a.s.) on the authority of unknown narrators a long tradition about the exegesis of the Surah 212 of the Qur’an most of whose paragraphs have been attributed to other personalities in the sources of the (Islamic) sects. This tradition, with its composite textual features benefits from methods later than that of the Ḥurūfi (Literalist) exegesis for verses dealing with the Divine Unity. The relation of the text with its isnad is weak. Existence of the characteristics of philosophical and mystical schools and the late linguistic context which is incongruous with other traditions, confirm the invalidity of attribution of the entire tradition to the Imams. In his exegesis Abu ‘Abd al-Raḥmān al-Sulamī has attributed a tradition similar to this very tradition of Ibn Bābawayh with another isnad with many damages to Imam Ja‘far al-Ṣādiq (‘a.s.) and Ibn ‘Aṭā’. In another Sufi book called ‘Ilm al-Qulūb (knowledge of the hearts) sections from Ibn Bābawayh’s report has been attributed to Ja‘far al-Khuldī which seems to be due to oversight. Similarly, al-Māturīdī has narrated a small part of this tradition from the Commander of the Faithful, ‘Ali (‘a.s.), but he provided no isnads. The studies on the text and isnad of this tradition indicate that the tradition of Ibn Bābawayh and that of al-Sulamī originate from the same text which is dependent to the intellectual precedent of Khurasan and mostly matches the exegetical method of the Sufis.

    Keywords: Surah al-Tawḥīd (Q 112), tradition-oriented exegesis, mystical exegesis, Ibn Bābawayh, Abu ‘Abd al-Raḥmān al-Sulamī, al-Māturīdī}
  • عبدالله غلامی، زهرا فتحی مجد*
    بحث ولایت و ولی از مهم ترین موضوعات در باب عرفان است. آیات بسیاری در قرآن وجود دارد که به مفهوم ولی و ولایت اشاره کرده است. این ولایت و ولی مصادیقی دارد. بر اساس احادیث بسیاری در کتب روایی فریقین مصداق تعدادی از این آیات حضرت علی (ع) است. بحث ولایت در برخی تفاسیر عرفانی بسیار به چشم می خورد و حتی برخی از آن تفاسیر جنبه ولایی دارند و چون ولایت یکی از ارکان عرفان است، اشاره به آن در تفاسیر ضروری است، اما نوع این اشاره و برداشت از آیات، در تفاسیر متفاوت است. بر اساس احادیث بسیاری در کتب اهل سنت مصداق تعدادی از این آیات حضرت علی (ع) است. در این مقاله سعی شده است به تفاسیر ارزشمند عرفانی از جمله حقایق التفسیر، لطایف الاشارات، کشف الاسرار و عده الابرار، الفواتح الهیه و المفاتح الغیبیه، روح البیان و مراح البید لکشف معنی القرآن المجید در بین تفاسیر اهل سنت مراجعه شود و با مطالعه مباحث، ذیل آیات ولایت "آیه ولایت، آیه اولی الامر، آیه تبلیغ و آیه الیوم اکملت لکم دینکم..."، دیدگاه مفسران عارف اهل سنت گردآوری شود. عدم اشاره به مصادیق آیات در تفسیر آیات ولایت در مراجعه به کتب تفاسیر عرفانی اهل سنت به چشم می خورد. در این پژوهش دیدگاهی نسبت به آیات در سایه تفاسیر عرفانی ایجاد می شود. پر کردن خلا در زمینه بهره گیری از تفاسیر عرفانی در مبحث ولایت و ولی به صورت مجموعه ای منظم نیز از ارزش های این پژوهش است.
    کلید واژگان: تاویل, ولایت, آیات ولایت, تفسیر عرفانی}
  • رسول مزرئی*

    اندیشمندان علوم قرآنی، دیدگاه های گوناگونی در باب تفسیر عرفانی مطرح کرده اند. از جمله این اندیشمندان محمدهادی معرفت می باشد. به نظر او، مستند تفاسیر اهل معرفت، ذوق و سلیقه شخصی بوده و تفاسیر آنان از مقوله تفسیر به رای است. همچنین منظور از واژه بطن که در روایات آمده، دلالت التزامی غیر بین کلام است و نیز تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی هستند. در مقاله پیش رو، پس از گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای، این دیدگاه وی پیرامون تاویل و تفسیر عرفانی به روش تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته و این نتیجه حاصل شده که: اولا بخشی از تفاسیر عرفا بیان معانی باطنی قرآن است و آنان در تفسیر و تاویل آیات از روش های متداول فهم متن بهره برده اند. ثانیا تاویل قرآن از باب دلالت التزامی غیر بین نیست، بلکه غالبا به معنای باطن کلام وحی و گاهی جری و تطبیق است. ثالثا تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی نیست، بلکه اشارات و لطایفی است که پس از تلاوت باطنی قرآن بر قلوب اهل معرفت وارد شده و فهم نو و جدید محسوب می شود و در بیشتر موارد، هیچ پیش زمینه ذهنی پیرامون آن وجود نداشته تا از باب تداعی معانی به شمار آید.

    کلید واژگان: تفسیر عرفانی, محمدهادی معرفت, تفسیر به رای, تاویل, دلالت التزامی غیر بین, تداعی معانی}
    Rasul Mazraei *

    Scholars of the Qur'anic sciences have proposed various views on mystical interpretation. Among these thinkers is Muhammad Hadi Ma'refat. In his opinion, the documentaries (dependent) of the commentaries of the people of cognition are personal tastes and their interpretations are from the category of exegesis by opinion. Also, the meaning of the word interior which is mentioned in the narrations is a non-evident per nexum indication and also mystical interpretations are related to the association of meanings. In the present article, after collecting the data by library method, his view on mystical and esoteric exegesis has been evaluated analytically and it has been concluded that: Firstly, part of the mystics' interpretations is to express the esoteric meanings of the Qur'an and they exegete the verses and they have used common methods of understanding the text. Secondly, the exegesis of the Qur'an is not non-evident per nexum indication, but often means the inner meaning of the word of revelation and sometimes means adaptation. Thirdly, mystical exegesis is not about the association of meanings, but are references and subtleties that have entered the hearts of the people of cognition after the esoteric (internal) recitation of the Qur'an and is considered as new understanding, and in most cases there was no mental background around it to be considered with the association of meanings.

    Keywords: Mystical exegesis, Muhammad Hadi Ma'refat, Exegesis by Opinion, Esoteric exegesis, Non-evident per nexum indication, Association of meanings}
  • محمد شریفی*، اکرم حسین زاده

    بررسی آیات متشابه، یکی از مباحث مهم در تفسیر قرآن است که همواره مورد توجه مفسران بوده است. آیه 172 سوره اعراف از جمله آیات متشابه و مشکل قرآن می باشد. نخستین تفسیرها پیرامون آیه، به استناد روایات عالم ذر بازمی گردد که بعدها توسط معتزله و مفسران عقلگرا، مورد تردید یا انکار قرار گرفته است. پژوهش حاضر ضمن پذیرش عالم عهدسپاری، به بررسی نظریات عارفان و فیلسوفان پرداخته که نتیجه حاصل از پژوهش گویای آن است که دلایل مفسران عقلگرا، در خصوص انکار عالم ذر کافی نبوده و به دلیل عدم شناخت از نفس و مراتب نفسانی است. فرازمانی و فرامکانی بودن نفس انسان، وجود جمعی یا عقلی انسان ها، اطوار مختلف نفس که دارای احکام و شرایط متفاوت است؛ موضوعی است که به حل مشکل فهم آیه فوق کمک می کند.

    کلید واژگان: آیه ذر, آیه الست, تفسیر عرفانی, معرفت نفس, اطوار وجود, زمان انفسی}
    Mohammad Sharifi*, Akram Hosseinzadeh

    The study of similar or ambiguous verses which has always won the attention of commentators is one of the important topics in the interpretation of the Qur'an. The Verse 172 of chapter A'raf is one of the similar and difficult verses of the Qur'an. According to the first interpretations which have heavily relied on narrations, this verse addresses the world of Zar.  This interpretation, however was later suspected or denied by the Mu'tazilites and rationalist commentators. The present study while accepting the covenant world, examines the theories of mystics and philosophers, and the result of the research shows that the reasons presented by rationalist commentators on the denial of the world of Zar are not enough and are due to lack of knowledge of the self and its various levels. The transcendence of human soul, the collective or intellectual existence of human beings, the different levels of the soul that have different rules and conditions; can contribute in understanding the above-mentioned verse.

    Keywords: The verse of Zar, the verse of [am I not your Lord], the mystical interpretation, the knowledge of the soul, the forms of existence}
  • احمد زارع، حمید حمیدیان*، فخرالسادات علوی، مریم امینی
    در دوره معاصر، مواجه با انبوهی از آثار تفسیری در مباحث وجودگرایانه از جمله انسان در متن زندگی، آزادی، انتخاب، مسئولیت، تفرد، اضطراب، معنای زندگی و... دال بر شکل گیری گفتمان وجودگرایی در تفسیر متون دینی است. در این مقاله پس از تحلیل وبررسی، این رویکرد به مثابه یک گرایش جدید تفسیری معرفی شده است. برای تبیین زوایای مختلف این گرایش، به مقایسه گرایش وجودگرایی با گرایش های عرفانی، اجتماعی و تربیتی در تفسیر پرداخته شده است و نسبت هریک با گرایش وجودگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج باهم نگری این سه گرایش تفسیری با گرایش وجودگرایانه حاکی از آن است که ضمن اشتراک این گرایش ها در برخی ویژگی ها، نسبت همسویی بینشان برقرار است و هیچ یک در مقابل این گرایش قرار ندارند. معرفت نفس، اهمیت تدبرگرایی در تفسیر، تاکید بر خودسازی، نحوه تعامل با عقل و عدم اعتماد مطلق بر آن و... از مشترکات گرایش تفسیری عرفانی با گرایش وجودگرایی است. اهمیت دادن به بعد عملی زندگی، داشتن رویکرد انتقادی، استفاده از نثر جذاب و قابل فهم برای عموم و همچنین تقلیدناپذیری از ویژگی های مشترک گرایش اجتماعی با وجودگرایی است اما از جهت جایگاه عقل و اعتماد بر عقل در تفسیر با گرایش وجودگرایی همسو نبوده تا جایی که برخی به تفسیر اجتماعی، تفسیر عقلانی نام نهاده اند. لزوم توجه به انسان شناسی صحیح قرآنی، اهتمام به نیاز انسان عصر حاضر و مسئولیت های فردی و توجه به انسان به عنوان موجودی مختار از مسائل مشترک میان گرایش وجودگرایی و گرایش تربیتی است.
    کلید واژگان: روش تفسیری, گرایش تفسیری, تفسیر وجودگرایی, تفسیر عرفانی, تفسیر اجتماعی, تفسیر تربیتی}
    Ahmad Zare, HAMID HAMIDIAN *, Fakhrosadat Alavi, Maryam Amini
    In the contemporary period, he faces a host of interpretive works in existentialist subjects such as human beings, freedom, choice, responsibility, understanding, and so on... Refers to the formation of the discourse of existentialism in the interpretation of religious texts. In this paper, after analyzing this approach, this approach has been introduced as a new interpretive trend. In order to explain the different angles of this tendency, the comparison of the tendency of existentialism to the mystical, social and educational tendencies in the interpretation has been studied and the ratio of each with the tendency of existentialism has been studied. The convergent results of these three interpretive trends with the existential tendency indicate that, while sharing these tendencies in some features, there is a correlation between them, and no one is against this trend. Self-knowledge, self-knowledge, self-interest in interpretations, emphasis on self-improvement, how to interact with reason, and absolute distrust on it, and ... of commonality of mystical orientation with the tendency of beingism. Considering the practical dimension of life, the critical approach, the appealing and comprehensible prose for the public and the immutability of the common features of social tendency with beingism,
    Keywords: Interpretative method, interpretive orientation, interpretation of existentialism, mystical interpretation, social interpretation, educational interpretation}
  • سید حسین حسینی کارنامی*
    مقوله «قلم»، موضوعی کلامی و قرآنی و مرتبط با شناخت گستره علم الهی است که مفسران قرآن، از نظرگاه های متفاوتی بدان پرداخته اند. از نگاه معناشناختی، قلم را باید در حوزه معنایی اش در کنار تعابیر دیگری چون لوح، کتاب، سطر و تحریر قرار داد. قلم در هم آیی با هر یک از این واژگان، ابزاری است برای نوشتن، ثبت و ترسیم. این پژوهش، به معناشناختی قلم از منظر سه مکتب تفسیر روایی، اجتهادی و عرفانی پرداخته و مبانی و براهین نظریات مطروحه، تحلیل و نقد گرده است. از مکتب تفسیر روایی پنج مفهوم، از مکتب تفسیر اجتهادی پنج مفهوم و از مکتب تفسیر عرفانی شش مفهوم برای قلم دریافت گردید. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که تعابیر مفسران در تفسیر قلم، متفاوت بوده و در مصادیق آن نیز در بخشی مشترک و در برخی منفردند. قدر مسلم این است که قلم آن مرتبه علم الهی است که تقدیر مخلوقات را رقم می زند و این معنا و برخی دیگر از معانی مطرح شده، ارتباط ویژه ای با معنای لغوی قلم دارند که آن، جنبه ابزار بودن برای ثبت و ضبط علم یا تقریر حکم است.
    کلید واژگان: معناشناسی قلم, تفسیر روایی, تفسیر اجتهادی, تفسیر عرفانی}
    Seyyed Hosein Hoseini Karnam i *
    Qalam is a theological and Quranic topic having to do with the realm of Divine Knowledge viewed by the commentators differently. Semantically viewed, qalam should be put beside such words as louh, kitab, satr and tahrir. Qalam in this consideration would be a device for writing down, recording and drawing. This paper has studied what presented by the three schools on the semantics of qalam critically. As described in the paper, one may find five meanings of qalam in each of the traditional and mystical schools and six meanings in the inferential school. The comments of the school are different and their extensions of qalam partially are different. All have viewed qalam as the level of Divine knowledge in which the destinations of creatures are determined. This meaning and some other meanings are in connection with its literal meaning as a device for writing.
    Keywords: Semantics of Qalam, Traditional Commentary, Inferential Commentary, Mystical Commentary}
  • اکرم حسین زاده، محمد شریفی
    تفسیر عرفانی از انواع تفاسیر به روش اجتهادی است که خود نیز گونه گون است. تفسیر انفسی با روش عرفانی به تفسیر آیات الهی می پردازد که در راستای کمال انسان، پس از پیمودن مراحل عرفان عملی، به عرفان نظری ورود نموده و با ارائه دلایل عقلی و فلسفی می کوشد تا برهانی بودن کشف و شهودهای عرفانی را اثبات نماید.
    نتایج این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده، گویای این است که محور در تفسیر انفسی خدا، و موضوع آن انسان و هدف آن مسئله وحدت وجود است. مفسر انفسی، تمام آیات الهی را تفسیری از وجود خویش می داند. هر آنچه بیرون از علم حضوری انسان به خویش باشد، در زمره تفسیر آفاقی قرار می گیرد. در نتیجه، تفسیر آفاقی مقدمه ای برای ورود به تفسیر انفسی می گردد. مخالفان تفسیر انفسی یعنی منتقدان عرفان و فلسفه با برخی مبانی تفسیر انفسی چون وحدت وجود مخالف اند. همچنین ارزشی برای کشف و شهود و دریافت های باطنی در تفسیر قرآن قائل نیستند و عقل و استدلالات عقلی را در تفسیر قرآن ناکارآمد می دانند، در حالی که هر سه عامل، نقش اساسی در تفسیر انفسی قرآن کریم ایفا می کنند.
    کلید واژگان: تفسیر انفسی, تفسیر آفاقی, تفسیر عرفانی, معرفت نفس, مخالفان تفسیر انفسی}
  • سیدمحمدعلی ایازی
    بحث مبانی عرفان در مکتب اهل بیت(ع) از بررسی آیات قرآن و فهم مفسران عارف از این آیات جدا نیست که در سیر تاریخی خود در قالب بیان عارفان و مفسران عرفانی از این سخنان عرضه شده و در متون گوناگون عالمان نحله های دیگر جای گرفته است. اهمیت بررسی این مبانی، بدین جهت است که آیات و روایات دارای ابعاد گوناگونی است که این نحله از جهت دانش و زاویه دید خود از آن بهره برده و برداشت های متفاوتی متناسب با اهداف هستی شناسانه و انسان شناسانه کرده اند. از سوی دیگر این گرایش هرچند در بستر فرهنگ عمومی مسلمانان پدید آمد و عارفان برجسته آن، از اهل سنت بوده اند، اما در میان مولفان شیعه، رنگ و جلوه دیگری پیدا کرده و معارف بسیار غنی تری ارائه شده است؛ زیرا از آبشخور دیگری سیراب شده است. مهم ترین نکته این برجستگی، پشتیبانی آن به روایات و آموزه های اهل بیت است.
    حال اگر نظریه برخی شیعه شناسان را در نظر بگیریم که معتقدند منبع افکار و منشا معارف کامل شریعت اسلام، امامان شیعه هستند، یا جنبه باطنی اسلام را تشیع می دانند، اهمیت جایگاه اهل بیت و تاثیرگذاری آن در عرفان اسلامی و سخنان عارفان و مبانی فکری آنان به خوبی آشکار می شود. در این مقاله سعی شده، با مروری تاریخی از پیشینه این دانش در فرهنگ شیعه و بستر گرایش، به مبانی عرفان و مهم ترین آیات مورد توجه این عارفان اشاره شود .
    کلید واژگان: مبانی عرفان, تفسیر عرفانی, عرفان اهل بیت, عرفان نظری, عرفان عملی}
    Sayyed Mohammad Ali Ayazi
    The discussion of the principles of mysticism in the school of Ahl al-Bayt (AS) is not separated from the study of the verses of the Quran and the understanding of the mystic commentators of these verses, which in its historical course, in the form of the statement and sayings of mystics and mystical commentators has presented and it is found in various writings of the scholars of other schools and sects.
    The importance of examining these foundations is due to the fact that Islamic verses and narratives have different dimensions which this school has benefited from it because of its knowledge and specific kind of attitude, and has had different perceptions proportional to ontological and anthropological objectives. On the other hand, though this tendency has emerged in the context of the general culture of Muslims and that its prominent mystics belonged to the Sunnis, but it has flourished among the Shi’a authors, and much richer knowledge has been presented by them because the sources of the knowledge of Shi’a is different. The most important point of this primacy is the reliance and dependence of the Shiite school on the traditions and teachings of the Ahlul-Bayt(as). Now, if we consider the view of some Shiaologists who believe that the source of the thought and the origin of the perfect teachings of Islam are the Twelve Shiite Imams (PBUT), or this point that they consider Shiite as mystical and inward dimension of Islam, the importance of supreme position of Ahlul-Bayt(as) and their influence on Islamic mysticism and the words of the mystics, as well as their intellectual foundations are well-manifested. In this paper, we have tried to point out the principles of mysticism and the most important verses addressed by these mystics through a historical overview of the background of this knowledge in Shiite culture and the context of its orientation.
    Keywords: fundamentals of mysticism, mystical exegesis, Ahl al-Bayt(as) mysticism, theoretical mysticism, practical mysticism}
  • محمد میری
    فیلسوف و عارف مسلمان از رهگذر مطالعات و تعمق های عقلی و شهودی خود پیرامون هستی به برخی قوت های هستی شناسانه دست می یابد که در پی آن از فهم و تفسیری برتر از سطح فهم و تفسیر عرفی و عمومی مردم از آیات و روایات ناظر به مسائل هستی شناسانه برخوردار می شود. فهم برتر فیلسوفان و عارفان مسلمان از «مفاتح الغیب» در آیه 59 انعام شاهدی بر این مدعا است. در حالی که سایر مفسران، سخن چندانی در تفسیر آن نداشته اند، آنان با حفظ ضوابط تفسیری و بدون خروج از ظهور مستفاد از لفظ آیه، به تفصیل پیرامون تبیین و تحلیل معنای مراد از آن سخن گفته اند. ایشان در تفسیر آیه فوق، «مفاتح الغیب» را اشاره به لایه های بطونی و غیبی عالم دانسته است که البته هر کدام از آنها به نوعی کلید و مخزن غیب الهی به شمار می رود. بر این اساس «مفاتح الغیب» در کلمات آنان به علل و مبادی عالیه عالم، مفارقات عقلیه، مرتبه قضای الهی، علم عنایی واجب تعالی، اسما و اعیان ثابته در تعین ثانی و بالاخره حقایق اسما در تعین اول تفسیر شده است. اینگونه تفاسیر، در صورت حفظ ضوابط و سازگاری با اصول شریعت، قدمی مهم در نزدیکی عقل و شهود و دین است.
    کلید واژگان: آیه 59 انعام, مفاتح الغیب, تاویل, تفسیر فلسفی, تفسیر عرفانی}
    Mohammad Miri
    Muslim philosophers and mystics, being of deep reasonable and inner consideration on the world in the field of ontology, arrive at such a deep ontological understanding that causes a superior interpretation and knowledge of holy verses and traditions in comparison with that of public level. We may take their understanding of the verse 59 of An`am on the phrase mafatih ul-gheib as a clear evidence for the claim. While other commentators have few considerations under the verse, philosophers and mystics, regarding interpretative norms and rules, have described and explained the verse in detail and made its ontological aspects clear. They have known the phrase as referring to invisible and inner fields of the world and taken each of them as a key and source for the Divine unseen. On this deep consideration, the phrase refers to the higher causes of the world, immaterial beings, Divine Predestination, Divine particularly intended Knowledge, the names and fixed objects in the second determined mode and, finally, the reality of the names in the first determined mode. Such comments, had been in agreement with interpretative and religious norms and rules, may be taken as an important measure for proving a harmony among religion, intuition and reason.
    Keywords: Verse 59 of Anam, Mafatih ul-Gheib, Hermeneutics, Philosophical Interpretation, Mystical Interpretation}
  • رقیه صادقی نیری
    از آنجا که غالبا زاویه دید امام خمینی در تفسیرآیات قرآن، مبتنی بر این ساختار عرفانی است که کل تعینات خلقت بنا بر استعداد وجودی، آینه اسماء و صفات ربانی بوده و از حیات و شعور عالم غیب فیض می برند؛ می توانیم با توجه به جایگاه محوری قلب، نزد عرفا که به عنوان لطیفه ای روحانی، دائما محل نزول و ادراک تجلیات شئون الهی بوده است، به اثبات شهود احوال باطنی آن در مراتبی همچون قرب، ذکر و عبادت بپردازیم. چنین روشی بر خلاف ظاهرگرایی عقلی در الفاظ بر تداعی معانی، تاویل تمثیلی، ذووجوهی و جنبه استشهادی آیات متمرکز می شود تا بنا به نظر امام، هر سالک الی الله با ترقی از ایمان برهانی به قلبی بتواند احوال نظری و عملی طریقت خود را با حقیقت وحدت بخش قرآن تطبیق نماید.
    در این راستا، از سوی دیگر، نحوه ارتباط ذکر حق بر صفات قلب و تزکیه و تهذیب نفس از شرک خفی و رذایل اخلاقی و نیز تاثیر حضور قلب بر میزان خشوع وقرب در عبادت وتوافق نیت، قول و عمل در ایمان به توحید است که این امکان را فراهم می سازد به ارزیابی نقش و ارزش زیر ساختی قلب سلیم در هدایت و تعادل کلیه قوای ظا هری و باطنی انسان به منظور سیر و سلوک از خودشناسی انفسی به خداشناسی آفاقی بپردازیم.
    کلید واژگان: تفسیر عرفانی, قلب در قرآن, قرب, ذکر, عبادت, امام خمینی}
  • قدرت الله خیاطیان، سمیه خادمی
    یکی از روش های تفسیر قرآن، روش تفسیر عرفانی است. عرفا اغلب بر تفسیر انفسی آیات بیش تر از جنبه آفاقی توجه نموده و بر باطن و معنای درونی قرآن بسیار تاکید کرده اند. یکی از تفسیرهای عرفانی مهم قرن چهاردهم، تفسیر «بیان السعاده فی مقامات العباده» متعلق به سلطان محمد گنابادی(سلطان علیشاه) است. این تفسیر، دارای جنبه های فقهی، کلامی، فلسفی و عرفانی است. با توجه به اینکه بیش تر تفاسیر عرفانی، متعلق به عرفای اهل تسنن اند و از این جهت که تفسیر «بیان السعاده» تفسیری عرفانی با عقاید شیعی است، مناسب می نماید که ویژگی ها، روش شناسی و مطالب مهم عرفانی مطرح شده در آن مورد بررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: تفسیر عرفانی, سلطان علیشاه, بیان السعاده فی مقامات العباده, جهان شناسی عرفانی}
    Ghodratollah Khayatiyan, Somayeh Khademi
    One of the methods of Quran Interpretation is the mystical interpretation. The myths have paid attention to the deep structure and meaning of the Quran verses. One of the important interpretations of fourteenth century is Bayan Al Saadat Fi Maqamat Al Ebadat interpretation by Soltan Mohammad Gonabadi (Soltan Alishah). This interpretation is of different aspects such as verbal, philosophical and mystical. Although most of the interpretations are by Sunnites, Bayan Al Saadat Fi Maqamat Al Ebadat is by Shia and its methodology and important mystical points are studied in the present article.
    Keywords: mystical interpretation, Soltan Alishah, Bayan Al Saadat Fi Maqamat Al Ebadat, mystical ideology}
  • حسین شجاعی، حسین هوشنگی، محمد رضایی مقدم
    تفسیر عرفانی یکی از قدیمی ترین گونه های تفسیری است. جهان بینی مخصوص عرفا و سبک خاص نگارشی ایشان موجب شده این گونه ی تفسیری در دوران مختلف و از ابعاد متنوع مورد نقد قرار بگیرد. این تنوع انتقادات ریشه یابی به جا بودن یا صحیح نبودن انتقادات را کمی دشوار می نماید به همین خاطر با گونه شناسی این انتقادات در گام اول می بایست ریشه و منشا هر انتقادی که در این زمینه مطرح گردیده است را مشخص نمود و در گام بعدی با تحلیل هر کدام از این گونه ها اعتبار یا عدم اعتبار آن ها را تعیین کرد، تا نهایتا امکان تصمیم گیری نهایی در زمینه داوری در مورد این انتقادات فراهم آید. مقاله پیش رو با توجه به این دو گام به بحث و بررسی انتقادهایی که تاکنون در زمینه تفسیر عرفانی ارائه شده است پرداخته و شیوه نقدی متفاوت را در مواجهه با این تفاسیر پیشنهاد می نماید.
    کلید واژگان: تفسیر عرفانی, گونه شناسی, تحلیل, تاویل}
    Hosein Shojaey, Hosein Hoshangy, Mohammad Rezaey Moghadam
    Mystical interpretation is one of the most ancient exegetical approaches. Its specific worldview and style of writing have arisen various kind of criticism through the centuries. These verities of critiques based upon different foundations make the evaluation very difficult. Thus firstly with a typology and accurate classification of criticisms we can recognize the roots of problems and afterward by analyzing kinds of criticisms and study of their validity and invalidity we pave ground for deciding and determining the issue in question. Through this procedure and alongside of study of different critiques of mystical interpretation, a novel way of confronting with this kind of interpretation is laid down
    Keywords: mystical interpretation, typology, analyz, tavil (esoteric interpretation)}
  • مجید فلاح پور *
    اگرچه امام خمینی‡ کتاب مستقلی در تفسیر قرآن و علوم قرآنی تالیف نکرده بود، آثار ایشان سرشار از مباحث عمیق قرآنی و تفسیری است؛ البته او برخی سوره های مهم قرآن کریم همچون فاتحه، اخلاص و قدر را به طور مستقل در آثار مکتوب دوران جوانی و بخشی از سوره فاتحه را پس از انقلاب به طور شفاهی طی پنج جلسه تفسیر کرده است. از مهم ترین منابع تفاسیر غیرنقلی ازجمله تفاسیر عرفانی در تاریخ تفسیر قرآن کریم، احادیث و سنت پیغمبر اکرم2 و دیگر پیشوایان معصومR بوده است.در این نوشته، کوشش شده با شیوه کتابخانه ای آثار گوناگون حضرت امام‡، به ویژه آثار تفسیری و عرفانی، دیدگاه ایشان نسبت به حدیث و سنت معصومینk و میزان فراوانی استفاده از حدیث در آثار تفسیری و کیفیت استفاده و مبانی آن تبیین گردد. مهم ترین دستاورد این مقاله این است که در دیدگاه امام خمینی برای فهم عرفان اصیل الهی قرآنی، راهی جز بازگشت به احادیث و سنت پیغمبر اکرم2 و عترت معصومR وجود ندارد.
    کلید واژگان: حدیث, سنت, تفسیر, تفسیر عرفانی, امام خمینی}
    Although Imām Khomeini has not authored an independent book on exegesis and Qur’anic sciences¡ his works abound in deep Qur’anic and interpretative discussions. Moreover¡ he has interpreted some Suras such as al-Fatiheh¡ al-Ikhlas and Al-Qadr in separate works in his youth and also interpreted some verses of al-Fatiheh verbally in five sessions in the wake of the Islamic Revolution. One of the most important sources of non-narational exegesis¡ including mystical exegeses¡ in the history of the interpretation of the holy Quran is the traditions of the holy Prophet¡ peace be upon him and his household¡ and the Immaculate Imāms¡ peace be upon them. This article is an attempt to explain the various works of Imām Khomeini¡ especially interpretative and mystical works¡ and also his views on hadith and tradition of the Immaculate Imāms and the frequency of reference to hadith in the interpretative works and the method of using them and its principles. The article concludes that in the view of Imām Khomeini¡ to understand the pure divine and Qur’anic mysticism there is no other way than turning back to the hadith and tradition of the holy Prophet¡ peace be upon him and his household¡ and the Immaculate Imāms¡ peace be upon them.
    Keywords: Hadith, Tradition, Exegesis, Mystical Exegesis, Imām Khomeini}
  • عادله کوهی *، شادی نفیسی
    حیدر بن علی بن حیدر معروف به سید حیدر آملی، فیلسوف و عارف قرن هشتم هجری و صاحب تفسیر المحیط الاعظم است. ایشان این تفسیر را در اواخر عمر خویش نگاشته و در آن، فراوان از بهره بردند. حدیث در المحیط الاعظم با صورت ها و سیرت های مختلفی آمده روایات معصومان است. اکثرا با تقطیع و نقل معنا ذکر شده و گاه در قالب اشعار می آید. غالبا در تایید اقوال مولف به کار برده شده و گاه در تفسیر آیات بیان می شود. همچنین بیشتر بدون ذکر سند نقل می شود. عارف آملی به شرح روایات نیز پرداختند. نگرش ایشان در شرح احادیث، صبغه عرفانی دارد. سید آملی در شرح روایات، شیوه های متعددی دارد؛ ازجمله شرح مفردات حدیث، توجه به قواعد صرف و نحو و استفاده از آیات و روایات. ایشان در نقل روایت از مصادر حدیثی شیعه و اهل سنت استفاده کرده اند. در این مقاله، پس از تبیین زندگی نامه و معرفی تفسیر المحیط الاعظم، به تفصیل به بررسی و تحلیل احادیث به کاررفته در المحیط الاعظم پرداختیم.
    کلید واژگان: تفسیر المحیط الاعظم, سید حیدر آملی, حدیث, تفسیر عرفانی}
    Haydar Ibn Ali Ibn Haydar، known as Sayyid Haydar Āmoli، is the philosopherand mystic of the eighth century AH and is the author of Tafsir al-Mohit al-Azam. He wrote this exegesis toward the end of his life in which he referred to many traditions narrated by the Immaculate. Hadiths have been reported in Al-Mohit al-Azamin different forms and ways. Most of these hadiths have been reported by paraphrasing and transmitting the meaning and sometimes they have been reported in the form of verse. Often these hadiths have been quoted in the confirmation of the views of the author and sometimes in interpreting the verses of the holy Quran. Moreover، they are often quoted without giving evidence. Amolithe mystic has also explained and elaborated on the narrations. His approach to explaining hadiths has a mystical tinge. Āmoli in explaining narrations follows different methods، including explaining the meaning of the words، paying attention to diction and syntax and referring to verses and narrations. In reporting the narrations he employs both Shii and Sunni hadith sources. Besides a glimpse at the life of Āmoli and introducing his exegesis Al-Mohit al-Azam، this article discusses in detail and analyses the traditions referred to in Al-Mohit al-Azam.
    Keywords: Tafsir al Mohit al Azam, Sayyid Haydar Āmoli, hadith, mystical exegesis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال