به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفسیر موضوعی قرآن با قرآن » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تفسیر موضوعی قرآن با قرآن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه سادات حسینی*، بی بی زهرا حسینی جهان آباد

    از قدیم در باب جواز ازدواج وقت، در بین مسلمانان اختلاف نظر جدی وجود داشته است. با اینکه برخی فرقه ها، با توجه به روایات مورد قبولشان، آن را حرام و برخی آن را حلال می شمارند، از نظر جواز قرآنی، اختلاف جدی بین آنان مشاهده نمی شود؛ و از نظر بسیاری از مفسران شیعه و سنی، عبارت «فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضه» در آیه 24 سوره نساء، تنها مجوز قرآنی ازدواج موقت به شمار می آید. در این مقاله، با در نظر گرفتن قرآن به عنوان یک متن دقیق و منسجم نشان داده می شود که عبارت یادشده، بر این موضوع دلالت ندارد و بیان قانونی در ازدواج دایم است. برای اثبات این مطلب، با بررسی آیاتی که در آنها سخنی از دادن اجر به همسر است، نشان داده می شود که پرداخت اجر، قانونی در ازدواج دایم است. سپس، دلایل قرآنی مفسران بر مشروعیت ازدواج موقت و همچنین، ایراداتی که به دلالت استمتاع بر ازدواج دایم گرفته اند، از مقالات پژوهشی و کتاب ها استخراج، دسته بندی و پاسخ داده شده است. در پایان، فهم نویسنده از آیه 24 سوره نساء و ایرادات وارد بر فهم رایج تفسیری از آیه بیان شده است. نتیجه مقاله آن است که از منظر قرآن، برای تنظیم روابط جنسی زن و مرد، فقط یک نوع ازدواج مجاز است که از آن با نام «نکاح» یاد شده است.

    کلید واژگان: ازدواج موقت, انسجام متن, تفسیر موضوعی قرآن با قرآن, قرآن به عنوان یک متن, نساء: 24, نظم شبکه ای}
    Fatemeh Sadat Hosseini *, Bibi Zahra Hosseini Jahanabad

    Temporary marriage is one of the most controversial topics among Muslims, about its permissibility. Even though some sects, according to their accepted hadiths, consider it haram and some others consider it halal, there is no serious difference between them, in terms of its Qur’anic permission; and by shia, and many of sunni commentators, the phrase “فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضه” in the verse 24 of surah an-Nisa is considered as a permit for temporary marriage in the Quran. In this article, assuming the Qur’an as a coherent and exact text, by examining the verses on paying remuneration we show the phrase, which is taken to be the only Qur’anic permit for temporary marriage, does not imply that; and it just expresses a law in permanent marriage. Then, the Qur’anic reasons of commentators on the legitimacy of temporary marriage, as well as the flaws that they have taken to the ideas like the writer’s is extracted from research articles and books, and then answered to them. The conclusion is that if Qur’an is considered as a text, no license can be found for any non-permanent marriage, whether temporary marriage, white marriage, misyar or any other name and definition. In the Qur’an, sexual intercourse is allowed only in case of permanent marriage which is mentioned by the word “نکاح”, everywhere.

    Keywords: An-Nisa: 24, Network Order, Qur’an as a Text, temporary marriage, Text Coherence, Thematic Interpretation of Qur’an by Qur’an}
  • فاطمه سادات حسینی*، بی بی زهرا حسینی جهان آباد

    در دیدگاه های رایج تفسیری که بسیار متاثر از روایات است، عبارت «ان تضل إحداهما فتذکر إحداهما الاخری» در آیه 282 سوره بقره، به صورتی فهمیده شده است که از آن نصف بودن ارزش شهادت زن نسبت به مرد نتیجه می شود. در این مقاله، ترجمه جدیدی برای «إحداهما الاخری» پیشنهاد شده است که تاثیر جدی در فهم آیه دارد. همچنین، با نگرش به قرآن به عنوان یک متن دقیق، منسجم و فراعصری و با تلفیق روش های سنتی و نوین فهم قرآن که در اصولی چهارده گانه بیان شده است، ارزش شهادت زن و مرد در قرآن مقایسه شده و نشان داده می شود که ارزش شهادت آنها، از منظر قرآن، برابر است. افزون بر این، با در نظر گرفتن هدف آیات به جای ظاهر آنها، که مهم ترین آنها با عبارت «ذلکم اقسط عند الله واقوم للشهاده وادنی الا ترتابوا» بیان شده است، تلاش شده است که آیات مرتبط به شهادت را تاویل نموده و از آنها فهمی فراعصری ارایه دهد.

    کلید واژگان: انسجام متن, بطن قرآن, بقره: 282, تاویل قرآن, تفسیر موضوعی قرآن با قرآن, شهادت, فراعصری}
    Fatemeh Sadat Hosseini *, Bibi Zahra Hosseini Jahanabad

    In the common views of interpretation, which is very much influenced by hadiths, the phrase “ان تضل إحداهما فتذکر إحداهماالاخری” in the verse 282 of Surah al-Baqarah has been understood in such a way that the value of a woman's testimony is half of a man's. Also, a new translation has been suggested for “إحداهما الاخری”, which has a serious effect on our understanding of the verse. In this article, with the view of Qur'an as an exact, interconnected and trans-historical text, and by combining the traditional and modern methods of understanding Qur'an which are expressed in fourteen principles, the value of the testimony of men and women in Qur'an is compared and it is shown that the value of testimony of them is equal. In addition, by considering the purpose of the verses instead of their appearance, which the most important of them is expressed by the phrase “ذلکم اقسط عند الله واقوم للشهاده وادنی الا ترتابوا”, tries to reach the underlying meaning of Al-Baqarah: 282 and another verses of testimony.

    Keywords: Al-Baqarah: 282, Coherence of the Text, Ta&rsquo, avil, testimony, Thematic Interpretation of Qur&rsquo, an by Qur&rsquo, an, Trans-historical, Underlying Meaning}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال