به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جامعه شناسی دین » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جامعه شناسی دین» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد سلطانیه*، رضا آذریان
    اولین دین توحیدی با آمدن اولین مخلوق به زمین نازل شد؛ اما در گذر زمان، تغییرات و پیشرفت هایی در لایه های درونی و بیرونی این دین به وجود آمده است. بررسی نقطه محوری این تغییرات، مسیله قابل توجهی است که آن را در میزان دخالت جوامع در این مسیله که درنتیجه آن تفسیرهای زمینی از دین ارایه گردید، جستجو کرد یا این نقطه محوری را باید جای دیگری دانست تا جوهره و هویت دین را تنزل ندهیم. این مقاله که بخشی از آن به صورت توصیفی است، به تبیین دیدگاه دورکیم در خصوص مسیله سیر تطور دین پرداخته است و در بخش دیگر که با روش تحلیلی و انتقاداتی است، باهدف فهم دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در خصوص سیر تطور دین است تا با عرضه دیدگاه اجتماعی دورکیم در خصوص منشا و خاستگاه دین بر دیدگاه ایشان، اشکالات و انتقادات وارد بر دیدگاه دورکیم از نظرگاه مرحوم علامه را به دست آورد. برخلاف نظر دورکیم که دین را حسب اقتضایات روز بشر تعریف کرده است، تغییرات آن را هم در حوزه ماهیت دین می داند؛ اما از نگاه مرحوم علامه طباطبایی، اساس دین از زمان حضرت آدم تا آخرین دین یکسان است. محتوای تمام ادیان توحید است و به اقتضاء مکان و زمان، فهم انسان ها، شرایع اجتماعی، مناسبات سیاسی و...، محتوای این دین واحد آسمانی، رقیق و غلیظ ارایه شده است. به عبارتی شریعت ها متفاوت بوده اند، اما دین مسیله ای ثابت است. اسلام جامع تمام شرایع گذشته است که با خصوصیت جامعیت، اهداف تمام شرایع گذشته را محقق کرده است.
    کلید واژگان: سیر تطور دین, جامعه, جامعه شناسی دین, دورمیم, علامه طباطبایی (ره)}
    Mohammad Soltanieh *, Reza Azarian
    The first monotheistic religion has descended to [the people of] the earth with the landing of the first human being on it. But over time, changes and developments occurred in the internal and external layers of this religion. Studying the central point of these changes is an important issue that should be looked for in terms of the extent of societies’ involvement in this issue, as a result of which earthly interpretations of religion were presented, or it can be looked for elsewhere to avoid degrading the essence and identity of religion.This article, part of which is descriptive, explains Durkheim’s point of view on the issue of the evolution of religion, and in the other part, which is analytical and critical, aims to understand the view of Allama Tabatabai (RA) on the evolution of religion, in order to present Durkheim's social point of view regarding the origin and development of religion to Allama’s perspective, and to examine the problems and criticisms directed at Durkheim by him.It has been reached that, contrary to Durkheim's opinion, who defined religion according to contemporary requirements of mankind, and viewed these changes as being in the field of the essence of religion; Allamah Tabatabai belives that the basis of religion is the same from the time of the Prophet Adam until the emergence of Islam as the last heavenly religion. The content of all heavenly religions is monotheism, but it has manifested itself in different forms, whether it was strict or lenient, according to the requirements of time and place, people’s understanding, social norms, political relations, etc.; In other words, the laws have been differed, but the religion was one fixed religion. Islam is comprehensive of all the past shar'ias, and has achieved all of their goals through its comprehensiveness..
    Keywords: historical course, evolution of religion, Society, Sociology of Religion, Durkheim, Allamah Tabatabaei (RA)}
  • تیتوس هلم، عبدالرضا نواح، نرگس خوشکلام*
    پیتر ال. برگر (1929-2017) یکی از تاثیرگذارترین جامعه شناسان در شصت سال گذشته بوده که آثارش در زمینه جامعه شناسی دین، از جمله آثار کلیدی این حوزه است. مقاله حاضر، «نقد مثبت» سه جنبه از نظریه برگر در جامعه شناسی دین است: 1. کاربرد ناسازگار ایده ساخت اجتماعی؛ 2. بی توجهی به «قدرت» و «ایدیولوژی»؛ و 3. کارکرد ناکافی زبان به عنوان ابزار ساخت جهان. این مقاله با تقویت نظریه برگر در بستر نظریه های معاصر ایدیولوژی و گفتمان، طرح کلی رویکرد ساخت گرایانه انتقادی به جامعه شناسی دین را مطرح می کند.
    کلید واژگان: پیتر ال. برگر, جامعه شناسی دین, مفهوم قدرت, نظریه گفتمان, ساخت اجتماعی}
    Titus Hjelm, Abdolreza Navah, Narges Khoshkalam *
    Peter L. Berger (1929–2017) was one of the most influential sociologists of the last sixty years. In the sociology of religion, his publications are among the key works of the discipline. This paper is a “positive critique” of three aspects of Berger’s theoretical work in the sociology of religion: (1) an inconsistent application of the idea of social construction, (2) a lack of focus on power and ideology, and (3) an insufficient operationalization of language as a vehicle of world-construction. Augmenting Berger’s field-defining work with insights from contemporary theories of ideology and discourse, the article provides an outline for a critical constructionist approach to the sociology of religion.Peter L. Berger (1929–2017) was one of the most influential sociologists of the last sixty years. In the sociology of religion, his publications are among the key works of the discipline. This paper is a “positive critique” of three aspects of Berger’s theoretical work in the sociology of religion: (1) an inconsistent application of the idea of social construction, (2) a lack of focus on power and ideology, and (3) an insufficient operationalization of language as a vehicle of world-construction.
    Keywords: Peter L. Berger, Sociology of Religion, Power, Discourse, Social Construction}
  • حسین شجاعی*، روح الله داوری، سید رضا مودب
    اگر کلمات را ظاهر و جسم متن به حساب بیاوریم، بافت، باطن و روح آن محسوب می شود. کلمات بر اساس بافت معنا می پذیرند و بی توجهی به آن به منزله تفسیر به رای متن است. اما چگونه می توان به بافت دست یافت؛ به ویژه در متنی چون قرآن که فاصله زمانی گسترده ای با عصر ما دارد؟ این هدف چگونه محقق می شود و با چه سازوکاری می توان به نمایی بازسازی شده از آن اعصار دست یافت؟ رسیدن به این هدف بسیار پیچیده است و همکاری علوم متعددی را می طلبد. در بازسازی یک بافت، زمینه های متعددی چون سیاست، اقتصاد، فرهنگ و دین دخیل می باشند که هر کدام از آن ها ابزارهایی مخصوص به خود را برای بازسازی نیاز دارد. در این بین اگر به دنبال بازسازی بافت دینی باشیم، دانشی چون جامعه شناسی دین، ظرفیت مناسبی را برای این هدف دارا می باشد.
    نویسندگان این مقاله، متکی بر همین قابلیت سعی کرده اند تا با استفاده از یکی از روش های موجود در جامعه شناسی دین به عنوان روش تحلیل کارکردگرایی، قابلیت این دانش را در بازسازی بافت بت پرستی عصر جاهلیت به آزمون گذارند. بر همین اساس مشخص شد که بت پرستی در جزیرهالعرب سه کارکرد امنیتی، میثاقی و هنجاری را دارا بوده است و به سبب همین ویژگی های مثبت بوده که عرب جاهلی اقبالی زیاد به آن داشته است.
    کلید واژگان: بازسازی فضای نزول, جامعه شناسی دین, تفسیر, بت پرستی}
    Hussein Shojaei *, Ruhollah Davari, Sayyed Reza Moadab
    If we consider the words as the appearance and body of the text, it is considered as its texture, interior and soul. Words take on meaning based on context, and ignoring them is tantamount to eisegetes (eisegesis) the text. But how can texture be achieved? Especially in a text such as the Qur'an, which has a wide time gap with our time, how is this goal achieved and by what mechanism can a reconstructed view of those ages be achieved? Achieving this goal is very complex and requires the cooperation of many sciences. In the reconstruction of a context, several fields such as politics, economics, culture and religion are involved, each of which needs its own tools for reconstruction. In the meantime, if we seek to reconstruct the religious context, knowledge such as the sociology of religion has the appropriate capacity for this purpose. Based on this ability, the authors of this article have tried to test the ability of this knowledge in reconstructing the texture of idolatry of the pre-Islamic era by using one of the methods available in the sociology of religion as a method of functionalist analysis. Accordingly, it was found that idolatry in the Arabian Peninsula had three functions: security, covenant, and norm, and because of these positive characteristics, it was very much welcomed by the ignorant Arabs (the pre-Islamic, jāhilīyah Arabs).
    Keywords: Reconstruction of descent, Sociology of religion, Tafsīr (Interpretation), Idolatry}
  • سید عبدالرسول علم الهدی*، محمدرضا انواری

    با ظهورانقلاب اسلامی درایران،دینداری به عنوان مهمترین عامل سبکزندگی مردمایران به مثابه نرم افزار انقلاب موردتوجهقرار گرفت. به همین جهت تلاشهای زیادی برای ارتقای اثربخشی تبلیغات دینی انجام شد. یکی ازمهمترین اجزای این اثربخشی شناخت مخاطب در گونه های دینداری است؛زیرا با توجهبه عوامل مختلف همچون ظهور جامعه اطلاعاتی،رشد علم وفناوری و حتی تهاجم فرهنگی، شاهد تنوع در شکلهای دینداری ایرانیان، بهخصوص جوانان هستیم. مسئله اصلی این مقاله،راهبردهای تبلیغی مواجهه با گونه های دینداری درمیان جوانان است. برای پاسخگویی به آن، با استفاده ازروش تحلیلی به گونه شناسی دینداری درتحقیقات گذشته پرداخته شد و سپس باروش تحلیلی-تطبیقی با گونه شناسی دیگری از محقق که در مصاحبه نیمه ساختیافته با 42 نفر از جوانان که بهصورت نظری و غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند، مقایسه شد. با معیار نگرش به دین، هفت گونه تکلیف گرای متشرع، عرفی، اخلاقگرا، توسلی، معرفتگرا، عقلانی و سکولار در دینداری جوانان ایرانی قابل شناسایی و در جمع بین دالهای شناور در چهار طبقه قابل دسته بندی شد. سپس گونه های دینداری یافته شده به هفت نفر از مبلغان خبره عرضه و راهبردهای ایشان جمعبندی شد. نتایج تحقیق نشان میدهد راهبردهای تذکر و موعظه، توجه به اخلاق اجتماعی، توجه به مرگ و معاد، بحث از مهدویت و موعود، تفسیر قرآن و توجه به حقیقت ولایت معصومان7 از جمله مهمترین شیوه ها و پیامهایی است که مبلغان توجه داشته اند.

    کلید واژگان: جامعه شناسی دین, گونه های دینداری, راهبردهای تبلیغی, نگرش به دین}
    Seyedabdorasool Alamolhoda *, Mohammad Reza Anwari

    With the appearance of Islamic Revolution in Iran, religiosity as the most important factor of Iranian people's lifestyle has been considered in the position of the revolution's software. That is why it is important to know religious people in order to promote the effectiveness of religious propagation. Due to various factors such as the emergence of the information society, the development of science and technology, and even cultural invasion, we are witnessing diversity in the forms of religiosity of Iranians, especially young people. The main issue of this paper is the strategies of propagation for dealing with the types of religiosity among the youth. Therefore, the main goal is to achieve strategies in promotional methods and messages. To achieve this goal, in the tradition of qualitative research, analytical methodology has been used for typology of religiosity in the previous studies. Then, through comparative-analytical method, it was compared with another study of a researcher in a semi-structured interview with 42 young people who were selected theoretically and in the form of purposeful non-probability. The findings suggest that according to the criterion of attitude towards religion, seven types of legal, conventional, ethical, resorting (to God), epistemological, rational and secular duties can be identified in the religiosity of Iranian youth and classified among floating indications in four levels. Then, the found types of religiosity were presented to seven professional preachers and their strategies were collected. The results of the research show that the strategies of warning and advising, paying attention to social ethics, paying attention to death and resurrection, Mahdism and the Promised One (Imam Mahdi), interpreting the Qur'an and paying attention to the truth of the guardianship of the Fourteen Infallibles are among the most important methods and messages that preachers should consider.

    Keywords: sociology of religion, types of religiosity, strategies of propagation, attitude towards religion}
  • سیدمصطفی موحد اصل
    هر پژوهشی در قلمرو دین چه فلسفی و چه غیر آن بر تعریف ویژه ای از دین استوار است. درباره ممکن یا ناممکن بودن ارائه تعریفی جامع و مانع از دین، به گونه ای که همه ادیان را در بر گیرد و شامل غیر دین نشود، باید گفت که چالش فراوانی دین و مشکلات بسیار دیگر، راه را برای ارائه تعریفی که جامع همه ادیان و مانع غیر دین باشد، دشوار کرده است. همراه با علمی شدن مطالعات دینی در غرب، روان شناسان، جامعه شناسان، متکلمان و فیلسوفان دین، هر کدام از نگاه خویش برای دین، تعریفی ارائه دادند که مباحث خود را پیرامون دین مورد نظر پیش ببرند. بسیاری از آنان در تعاریف خود دچار یک جانبه نگری، تحویل بردن دین و فروکاستن آن به بعد روانی، اخلاقی یا اجتماعی آن شدند و با فراموش کردن اجزای بنیادی دین، اساس دین را تنها به یکی از پیام ها یا کارکردهای اجتماعی، اخلاقی و یا روانی دین فروکاسته و ذات و ماهیت دین را بر اساس آن تعریف کرده اند که در بررسی های بی طرفانه فلسفی، تعاریف کاملی برای دین به شمار نمی آیند.
    در این مقاله پس از ارائه دسته بندی مناسب از تعریف های ارائه شده، به نقد و بررسی و میزان جامعیت و سایر شروط این تعریف ها پرداخته و نظریه ای را که به واقع نزدیک تر است نیز ارائه دادیم.
    کلید واژگان: چیستی دین, تجربه دینی, کارکرد دین, روان شناسی دین, پدیدار شناسی, جامعه شناسی دین}
  • حسین بستان (نجفی)
    سوال از وقوع یا عدم وقوع عرفی شدن در ایران پس از انقلاب اسلامی، از دغدغه های مهم پژوهشگران حوزه جامعه شناسی دین در سال های اخیر بوده و پاسخ های متفاوتی از سوی آنان دریافت کرده است. این مقاله که با هدف بازنگری ابعاد تجربی این پدیده از منظری نسبتا متفاوت تدوین شده است و برگرفته از پژوهشی میان رشته ای در زمینه ساخت نظریه عرفی شدن با رویکردی اسلامی است؛ با تکیه بر مجموعه ای از شاخص های عرفی شدن که از طریق استقرا و تامل در آیات و احادیث اسلامی گردآوری شده اند و با فراتحلیل برخی پژوهش های تجربی که در سال های اخیر با موضوع عرفی شدن یا تحولات دین داری در ایران به انجام رسیده اند، به بررسی مجدد مسئله عرفی شدن در ایران پرداخته است.
    نتایج این بررسی، از کاهش نسبی تاثیر دین بر زندگی فردی و اجتماعی مردم حکایت دارند، هرچند در حال حاضر، این امر فقط در حوزه های خاص مناسک مذهبی، امور جنسی، مراجعات دینی و فعالیت های اقتصادی از پشتوانه تجربی قابل اعتمادی برخوردار است.
    کلید واژگان: عرفی شدن, جامعه شناسی دین, دین داری در ایران, شاخص های عرفی شدن}
    Hossain Bostan (Najafi)
    The question about occurring or not occurring of secularization in Iran after the Islamic revolution has been one of the main concerns of researchers of sociology of religion field during recent years, and it has received diverse answers from them. This paper, written with the aim of revising the experimental aspects of this phenomenon from a relatively different perspective and based on an interdisciplinary research regarding building secularization theory with an Islamic approach, has reconsidered the issue of secularization in Iran. It has done the job by a particular emphasis on the secularization indicators gathered through examining and reflecting on Quranic verses and Islamic Hadith and by meta-analyzing some empirical researches undertaken lately on secularization or transformations of religiosity in Iran. Results of this study point towards a relative decrease in the influence of religion on the personal and social lives of people, although this matter, at the moment, only has reliable factual support, in special realms of religious rituals, sexual affairs, religious references and economic activities.
    Keywords: secularization, sociology of religion, religiosity in Iran, indicators of secularization}
  • پیتر ال. برگر*، باقر طالبی دارابی
    نوشته پیش رو متن سخنرانی یکی از جامعه شناسان دین برجسته در روزگار ماست که در این زمینه آثار فراوانی دارد. پیتر برگر در این نوشتار می کوشد جایگاه جامعه شناسی دین در روزگار کنونی را تبیین کرده، مهم ترین مباحث و چالش های پیش روی آن را طرح کند. او که خود از نظریه پردازان و منتقدان نظریه سکولاریزاسیون یا عرفی شدن است در این سخنرانی نکات مهمی را طرح می کند که می تواند خط مشی های کلی این رشته را ترسیم کند. برگر، ضمن اشاره به نظریه عرفی شدن و ارتباط آن با مدرنیسم، تاکید می کند که با ظهور جامعه شناسی دین و توجه آن به شواهد و ادله تجربی، نظریه عرفی شدن و نیز سکولاریسم مورد تردید قرار گرفت و پدیده هایی در کشورهای مختلف ظهور کرد که این نظریات از عهده تبیین آن برنمی آمد. وی پس از مقایسه آمریکا و اروپا در مسئله عرفی شدن به عوامل موثر در این زمینه اشاره کرده و در انتها تاکید می کند که بهتر است جامعه شناسی دین در بستر جامعه شناسی شناخت بررسی شود.
    کلید واژگان: جامعه شناسی دین, سکولاریزاسیون, عرفی شدن, مدرنیسم, کثرت گرایی}
    Peter Berger*, Bagher Talebi Darabi
    What follows is a lecture given by one of the prominent contemporary sociologists of religion, who has a great many works on this subject. In this writing, Peter L. Berger is concerned to explain the status of the sociology of religion nowadays, and discuss its challenges and related topics. Berger, who is himself one of the critics of the theory of secularization, in this lecture makes some important considerations, which can provide a general framework for this discipline. Considering the theory of secularization and its relationship with modernism, he emphasizes that with the coming of the sociology of religion and its emphasis upon empirical evidence, the theory of secularization and also secularism were doubted; and these theories could not explain some events, which occurred in some countries
    Keywords: Sociology of Religion, Secularization, secularism, modernism, new challenges}
  • باقر طالبی دارابی
    پیش از هر اقدام برای تحلیل سرشت و ماهیت اعتقاد و عمل دینی در میان جوامع مختلف، ارائه نوعی «تعریف کاربردی» از مفهوم «دین» ضروری است. این امر در نگاه نخست، تقریبا ساده به نظر می رسد؛ چون فرض بر آن است که همه ما از «اعتقادات دینی» در جامعه خود اطلاع داریم و این «برداشت عمومی» ما را به اتخاذ دیدگاه درباره آن، رهنمون می شود؛ برای مثال، هر زمان که واژه قدرتمند «دین» به گوشمان می رسد، تصویری از انواع اعمال و مراسم دینی در ذهن ما نقش می بندد یا نام شخصیت های مذهبی و معنوی به ذهن ما خطور می کند. هر محققی، پیش از آنکه به بررسی تعریف های ارائه شده از دین بپردازد، باید تعریف خود را از این واژه مشخص کند و سپس این «برداشت عمومی» را با آن تعریف یا با تعریف های محققان و متخصصان مقایسه کند.
    کلید واژگان: ادیان جدید, جامعه شناسی دین, فرآیند اجتماعی دین, کلیسا}
  • اینگر فورست *، مجید جعفریان
    حوزه عمومی، عرصه ای از زندگی اجتماعی است که مردم در آن گرد هم آمده، آشکارا و آزادانه درباره موضوعات مورد علاقه خودشان با یکدیگر گفت وگو می کنند و در صورت امکان به یک فهم مشترک دست می یابند. منظور از حوزه عمومی در این متن، عرصه سیاسی است که اجتماعاتی همچون ملت، دولت و جامعه مدنی را دربرمی گیرد. از سوی دیگر دین نه خارج از حوزه عمومی قرار دارد و نه عاملی خنثا نسبت به حوزه عمومی قلمداد می شود. پرسش این است که در جوامع مدرن، دین در حوزه عمومی به چه اشکالی ظهور یافته است. نویسنده در این متن از پنج شکل ظهوریافته دین در حوزه عمومی یعنی دین دولتی، دین مدنی، ناسیونالیسم دینی، دین عامه و مشروعیت دینی قدرت سیاسی نام برده و آنها را بررسی کرده است.
    کلید واژگان: جامعه شناسی دین, حوزه عمومی, دین دولتی, دین مدنی, ناسیونالیسم دینی, دین عامه, مشروعیت دینی}
    Inger Furseth *, Majid Jafarian
    The public sphere is a social life arena, in which people come together, talk about their subjects of interest freely and openly, possibly reaching a common understanding. Thus, in modern societies the "public sphere" refers to an arena in which the political cooperation is done through dialogue; it may also correspond to a social life arena in which the public opinion is formed and a variety of actions are taken. By the public sphere I mean a political sphere which includes collectives that operate at different levels, such as the nation, the state, and the civil society. On the other hand, religion is not outside the public sphere; neither is it regarded as neutral in relation to the public sphere. Therefore, one may ask the question: In what forms is religion expressed in the public sphere in modern societies? Ms. Furseth presents five forms in which religion is expressed in the public sphere: the official religion of the state, civil religion, religious nationalism, public religion, and religious legitimation of political power.
    Keywords: Sociology of Religion, public sphere, state religion, civil religion, religious nationalism, public religion, religious legitimation}
  • میشل دیلن، پل وینک
    مترجم: مهدی عیوضی
    دین داری و معنویت همواره از بحث های چالش برانگیز در محافل دین پژوهی بوده اند؛ مقاله حاضر با رویکردی جامعه شناختی به بررسی نقش دین داری و معنویت در فعالیت های اجتماعی سالخوردگان می پردازد. مبنای کار این مقاله مطالعه ای است که به تبیین و تحلیل تحقیقی می پردازد که توسط یک موسسه تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است. در این مطالعه طولانی مدت جامعه شناختی (مطالعه طولی)، میزان، کیفیت و عوامل موثر در افزایش دین داری و معنویت در گروهی از آمریکاییان در خلال چند دهه از عمرشان مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی الگوهای دین داری و معنویت در بزرگسالی و ارتباط آنها با کارکرد اجتماعی در کهن سالی از محورهای اصلی این مطالعه بود.
    کلید واژگان: جامعه شناسی دین, دین داری, معنویت, کارکرد اجتماعی, چرخه عمر}
    Michele Dillon, Paul Wink, Mahdi Eyvazi
    Two of the most challenging topics in the realm of the study of religion are, and have always been, Religiousness and Spirituality. Adopting a sociological approach, the present essay aims at studying the role of spirituality and religiousness in the social functioning of the elderly. The research, of which this paper is a representative, is based on a long-term study conducted by a research institute in the University of California in 1920s. This longitudinal study has examined the factors involved in the rise of religiousness and spirituality among a group of Americans throughout some decades of their life span; the extent and characteristics of the increase were also measured. The key issue of the study was the review of common patterns in religiousness and spirituality, and their relation with social functions in the elder ages. The authors first come up with some certain definitions of religiousness and spirituality, and then examine the grounds of the rise of religiousness and spirituality in the older adulthood. Then, they present how religiousness affects people's satisfaction of the life. They finally illustrate the role of religion and spirituality in setting goals for life and turning the older adulthood to a period of vital involvement in social functioning.
    Keywords: Sociology of Religion, religiousness, spirituality, social function, life cycle}
  • نگرش جامعه شناسی به دین با تاکید بر نظریه دورکیم
    سید حسن اسلامی
    نگرش جامعه شناختی به دین می کوشد تا دین را تنها به مثابه پدیده ای اجتماعی و زاده جامعه بررسد و آن را تفسیر زمینی کند. یکی از پیشتازان و بنیانگذاران این نگرش که تاثیر ماندگار بر این رهیافت گذاشت، امیل دورکیم است که در کتاب صور ابتدایی حیات دینی، تفسیری از این سنج به دست داد و دین را بازتاب آرمان های اخلاقی جامعه و ابزار حفظ و ثبات اجتماعی معرفی کرد. وی کوشید با بررسی کهن ترین و ابتدایی ترین دین موجود در میان قبائل ملانزی، یعنی توتمیسم، نظریه خود را بپروراند و آن را به ادیان دیگر تعمیم دهد. این مقاله پس از معرفی دورکیم و اندیشه های اصلی او، این تفسیر وی را گزارش و بررسی می کند و بر مسائل حل ناشده آن انگشت می گذارد.
    کلید واژگان: دین شناسی, جامعه شناسی دین, دورکیم, توتمیسم}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال