جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "جریان های انحرافی مهدویت" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"
تکرار جستجوی کلیدواژه «جریان های انحرافی مهدویت» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
الگوی تبلیغی جریانهای انحرافی مهدویت؛ دستگاهی منظم و هندسی است که میتواند با عنوان «فرایند چند وجهی تغییر اندیشه» شناخته شود. شناخت الگوهای تبلیغی این جریانها این امکان را فراهم میکنند تا ضمن فهم مناسبات و ارتباطات رفتارهای مبلغان با زمینهها و با رفتارهای مخاطبان، از علتهایی پرده بردارند که شاید فهم و درک آن برای غیر متخصص دشوار باشد. نتایج این پژوهش میتواند در خدمت نهادهای مواجهه کننده باشد تا در جهتگیری و نوع مواجهه از آن بهرمند و در کنار امر پیدا، به امر ناپیدای ماجرا آگاه شوند. این پژوهش با استفاده از روش هفت وجهی لوئیس رامبو در کتاب «شناخت تغییر دین» به سراغ روشهای تبلیغی جریانهای انحرافی مهدویت رفته است که عبارتند از: 1. زمینه، 2. بحران، 3. جست وجو، 4. مواجهه، 5. تعامل، 6. تعهد، 7. نتایج. نوشتار حاضر با روش «توصیفی_تحلیلی»، در مقام پاسخ به چگونگی تغییر اندیشه در هفت مرحله تبلیغی است و تطبیق روش تغییر اندیشه در جریانهای انحرافی مهدویت با روش تغییر دین در ادیان، دست آورد پژوهش حاضر میباشد.کلید واژگان: الگو, تغییر اندیشه, جریانهای انحرافی مهدویت, تبلیغ, احمداسماعیلThe advertising model of deviant Mahdism movements is a well-organized and geometric system that can be recognized as a "multifaceted process of thought conversion." Perceiving the advertising patterns of such movements provides the opportunities to have a better understanding of the relationships and interactions of their promoters with the contexts and backgrounds of their audience, and reveal the underlying causes that may be difficult for non-specialists to grasp. The results of this research can assist the institutions confronting such movements to benefit from this understanding in their strategic orientations and interactions, gaining a picture of both the apparent and the hidden aspects of these movements. This study employs Lewis Rambo’s seven-faceted method from his book "Understanding Religious Conversion" to investigate the advertising strategies of such deviant Messianic movements, which include: 1. Context, 2. Crisis, 3. Search, 4. Encounter, 5. Interaction, 6. Commitment, 7. Results. This paper, using a descriptive-analytical method, aims to answer how thought conversion occurs through these seven promotional stages, and the key outcome of this research is the comparison of the thought conversion methods in deviant Mahdism movements with the methods of conversion of religion in religions.Keywords: Pattern, Thought Conversion, Deviant Mahdism Movements, Advertising, Ahmad Ismail
-
«امنیت و انسجام اجتماعی» از جمله مولفه هایی است که موجب توسعه و رشد مادی و معنوی جامعه و تضمین کننده زندگی و حیات جمعی است. باورها و آموزه های دینی، به ویژه مهدویت، می توانند در صورت تبیین صحیح، با محکم کردن روحیه دینی و امید به آینده روشن، موجب همگرایی مردم شود و در نتیجه به امنیت بخشی در جوامع مبتنی بر ایدئولوژی توحیدی، به ویژه جامعه ایران با اکثریت شیعی و باورمند به مهدویت، کمک کند. از سوی دیگر این اندیشه در صورت تحریف و تنزل جایگاه آن توسط فرقه ها و جریان های انحرافی و با گرایش اعضای جامعه به سوی آن ها، می تواند در جهت عکس عمل کند و موجب واگرایی در جامعه شود و در نتیجه موجب تهدیدهای امنیتی و اجتماعی گردد. این جستار که به روش «توصیفی_تحلیلی» و گردآوری اطلاعات به شیوه «کتابخانه ای» و با استفاده از فضای اینترنت سامان یافته، به بررسی تهدیدهای امنیتی و اجتماعی گرایش به جریان منصورهاشمی خراسانی پرداخته است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که آسیب های گرایش به جریان هاشمی خراسانی، در حوزه اجتماعی عبارت است از: تضعیف باورهای دینی، گسیختگی نظم اجتماعی، تخریب نهاد خانواده و ترویج خشونت در جامعه.
کلید واژگان: جریان های انحرافی مهدویت, تهدید, امنیت, اجتماع, منصور هاشمی خراسانی"Security and social cohesion" is one of the components that leads to the development and growth of material and spiritual aspects of society, ensuring collective life and existence. Religious beliefs and teachings, especially belief in the Mahdism, can, if properly explained, strengthen the religious spirit and hope for a bright future, promoting the convergence of people and consequently contributing to security in societies based on monotheistic ideologies, particularly in Iran where the majority are Shia Muslims who believe in the Mahdi. On the other hand, if this ideology is distorted and its position undermined by factions and deviant movements, and with the community leaning towards them, it can act in the opposite direction leading to fragmentation in society, ultimately resulting in security and social threats. This article, gathered through 'descriptive-analytical' method and information collection in a 'library-like' approach using the Internet space, focuses on examining the security and social threats of the inclination towards the Mansour Hashemi Khorasani movement. Research findings indicate that the harms of leaning towards the Hashemi Khorasani movement in the social sphere include: undermining religious beliefs, disrupting social order, destroying the institution of family, and promoting violence in society
Keywords: Deviant Movements Of Mahdism, Threat, Security, Society, Mansour Hashemi Khorasani -
واژه «قائم» یکی از پرشمارترین واژگانی است که در روایات مهدوی منعکس شده؛ اما در مطالعات حدیثی، به طور جامع و مستقل به این واژه پرداخته نشده است. از طرف دیگر، سوء استفاده برخی از جریانات انحرافی از روایات قائم و کاربرد آن در مصداق خاص، ضرورت پرداختن به این واژه را دو چندان میکند. نوشتار پیش رو که با روش توصیفی تحلیلی و بر اساس اطلاعات داده محور به فرجام رسیده است؛ تلاش دارد، ضمن تبیین واژه «قائم» و بررسی آن در منابع شیعی، تا حد امکان تصویری روشن از این واژه ارائه کند. این پژوهش نشان میدهد واژه مذکور، در دو مصداق مورد توجه بوده است: قائمیت اهل بیت و قائمیت امام مهدی4. مصداق پایانی که کارکردهای مختلفی، از جمله گسترش عدالت و تشکیل حکومت جهانی دارد، تنها در مورد امام مهدی4 به کار رفته و اهل بیت، ضمن نفی قائمیت موعود از خود، آن را به امام مهدی4 منحصر دانستهاند و روایتی مبنی برتعدد دو قائم در دوران ظهور وجود ندارد.
کلید واژگان: حدیث امامیه, مهدویت, قائم, قائمیت اهل بیت, قائمیت امام مهدی, جریان های انحرافی مهدویتThe word “al-Qāʾim” is one of the most quoted titles in the narrations related to Mahdism; However, in Hadith-studies, this word has not been comprehensively and independently discussed. On the other hand, the abuse of related narrations to the issue of al-Qāʾim by some deviations through reconciling this title with some specific examples doubles the necessity of dealing with this term. The present article, by a descriptive-analytic approach and based on data-oriented information and through explaining the word “al-Qāʾim” and examining it in Shiite sources, it tries to depict as clear an image of this word as possible. This research shows that the mentioned word has been considered in two cases: the uprising of Ahl al-Bayt (the Infallible Imams of Shia) and the uprising of Imam Mahdi (pbuh). The second case, which has various functions, including the spread of justice and the stablishing of a world government, is only used for Imam Mahdi (pbuh) and other Infallible Imams, while denying to be the promised upriser, considered it exclusive to the last Imam, Imam Mahdi (pbuh); and there is not any Hadith about two or more uprisers at the Time of Appearance.
Keywords: Imamyah Hadith, Mahdism, Al-Qāʾim, The Qaim Of Ahl Al-Bayt, The Uprising Of Imam Mahdi, Straying Movements In Mahdism -
«واژه قایم»، یکی از پربسامدترین واژگانی است که درروایات مهدوی منعکس شده است. در دوران پس از ایمه یازده گانه، تنها مصداق آن امام عصر؟عج؟ است. جریان احمد اسماعیل بصری در صدد است این واژه را بر این شخص تطبیق دهد. آنان با استناد به برخی از روایات متشابه و غیر متشابه و تاویل گرایی با طرح آموزه هایی مانند «قایم اول» و « قایم قبل از ظهور»، بستری را به منظور تعیین احمد اسماعیل به جای امام مهدی ایجاد کرده و حجم عظیمی از روایات اختصاصی امام مهدی؟عج؟ را در شان وی می دانند.
نوشتار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس اطلاعات داده محور تنظیم شده است؛ ضمن تبیین واژه قایم، استنادات این جریان را به نقد کشیده است. برداشت این جریان از برخی روایات متشابه، مانند سیزده امام، از اساس با ضروریات مذهب در تضاد آشکار است؛ زیرا شیعه بر اساس منابع روایی به دوازده امام قایل است؛ علاوه بر آن که صرف وجود برخی روایات، دلیلی بر انطباق آن بر احمد اسماعیل نمی باشد.کلید واژگان: حدیث امامیه, واژه قایم, قایمیت امام مهدی, جریان های انحرافی مهدویت, احمد اسماعیلThe word “Qaem” is one of the most frequent words that is reflected in the Mahdavi narrations. In the period after the eleven Imams, the only example of this word is Imam of the Time (A.S). Ahmad Ismael Basri movement seeks to apply this word on himself. By quoting and referring to some of the similar and dissimilar narrations and hermeneutics and by presenting teachings such as “the first Qaem”,” the Qaem before the Appearance” has paved the ground to appoint Ahmad Islamel instead of Imam Mahdi (A.S). They believe a huge volume of specific narrations about Imam Mahdi (A.S) is for his dignity.
The present paper is organized based on a descriptive-analytic method and a data-driven information. While explaining the word “Qaem, we criticized the documents of this movement. This movement’s deduction of similar narrations, such as thirteen Imams, is fundamentally at odds with the necessities of the religion; because, the Shiite believes in twelve Imams according to the narrative sources. Moreover, the mere existence of such narrations does not mean they apply to Ahmad Ismael.Keywords: Imamate hadith, the word Qaem, Imam Mahdi being the Qaem, deviant movements of Mahdism, Ahmad Ismael
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.