به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حفظ جان" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «حفظ جان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی حفظ جان در مقالات مجلات علمی
  • مجید معارف، سید سجاد طباطبائی نژاد*، یحیی میرحسینی
    یکی از موضوعات مورد علاقه مستشرقان، مباحث اختلافی میان شیعه و اهل سنت است. یکی از این موضوعات، تقیه است که در این میان، شیعه پژوه مشهور، اتان کلبرگ (Etan Kohlberg) در دو مقاله به آن پرداخته است. مباحث او در این زمینه، طیفی از مسائل روایی و تاریخی را شامل می شود که از جمله می توان به جایگاه تقیه در ردیف یکی از اصول اعتقادی امامیه و نیز اثرات این آموزه بر حدیث شیعه به ویژه کتمان معارف و تعارض روایات اشاره کرد. او در تحلیلی به زعم خود، حرمت به کارگیری تقیه در برخی مناسک را ناشی از حس تمایزطلبی ائمه شیعه (ع) برآورد کرده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، اولین مقاله وی محور بحث و نقد قرار گرفته، و به تناسب از پاره ای از مطالب دومین مقاله، جهت تکمیل مباحث مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقام، ابتدا انتقاداتی که کلبرگ در مقام توصیف از مخالفان نقل کرده، در بوته نقد قرار گرفته است؛ آنگاه دیدگاه های کلبرگ به چالش کشیده شده است. در پایان این نتیجه دست حاصل شد که برخلاف دیدگاه نویسنده، تعارضی در رویکرد امامیه نسبت به اصل تقیه وجود ندارد؛ التزام یا عدم پایبندی به تقیه نیز بسته به شرائط، متفاوت است و تابع مصالح و مفاسدی بوده که نویسنده از آن ها غافل بوده است.
    کلید واژگان: شیعه امامیه, علم کلام, تقیه, حفظ مذهب, حفظ جان, اتان کلبرگ
    Majid Maaref, Seyyed Sajjad Tabatabaee Nejad *, Yahya Mirhosseini
    Among the favorite topics between Orientalists is the controversial issue of Taqīyya between Shi'a and Sunni. Etan Kohlberg, a renowned scholar who research about Shi'a, has addressed this topic in two articles. His discussion includes a range of narrative and historical issues, such as the position of Taqīyya among the fundamentals of belief in the Imamiyya School and the impact of this doctrine on Shi'a hadiths, such as the concealment of teachings and contradiction of narrations. Kohlberg analyzes that the sanctity of employing Taqīyya in some religious practices stems from the Shi'a Imams' sense of discrimination seeking. This descriptive-analytical article aims to focus on Etan Kohlberg's first article while incorporating some content from his second article to provide a comprehensive discussion on the topic of Taqīyya. Firstly, criticisms of Kohlberg's descriptive approach from opponents are reviewed and subsequently challenged. Overall, it is concluded that, contrary to Kohlberg's opinion, there is no contradiction in the Imamiyya approach to the principle of Taqīyya. Compliance or non-compliance with Taqīyya is dependent on the circumstances and is contingent upon the benefits and harms, which Kohlberg has overlooked.
    Keywords: Imami Shi'a, Islamic Theology, Taqīyya, Preserving Religion, Preservation Of Life, Etan Kohlberg
  • زهرا لطفی افین*

    تقیه راهبردی کاملا عقلایی بر مبنای ترجیح اهم بر مهم است که مورد پذیرش جمیع عقلا از هر دین و نحله ی فکری می باشد. در شرع مقدس اسلام نیز اجمالا مورد پذیرش همه ی فقیهان و مفسران فریقین بوده، و آیه ی بیست و هشتم سوره ی آل عمران، عمده دلیل مجوز شرعی تقیه محسوب می شود. این مقاله که به شیوه ی توصیفی - تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای تدوین یافته است؛ در پی پاسخ به این پرسش ترکیبی است که: مستند قرآنی تقیه از منظر آلوسی و علامه طباطبایی چیست؟ و ایراد آلوسی بر دیدگاه شیعه در مورد تقیه و پاسخ علامه طباطبایی به آن چه می باشد؟ نتیجه ی حاصل از این تحقیق این است که مفاد آیه ی مذکوربه طور مفصل توسط این دو مفسر مورد بحث قرار گرفته و مشروعیت تقیه اثبات گردیده است. البته ادعای آلوسی این است که شیعه در تجویز تقیه، راه افراط را در پیش گرفته؛ ولی با پاسخ های متقن و معتبری که از سوی علامه طباطبایی داده شده، مشخص گردیده که این اتهام و ادعای آلوسی نسبت به شیعیان، درست نیست. ضمنا در پرتو این تحقیق مشخص گردید که تنها اختلاف فریقین، در میزان و خصوصیات جواز تقیه است که پس از گزارش اقوال دو مفسر در بیان مفاد «استثنا» و «مستثنی منه» در آیه مذکور، بدان پرداخته می شود.

    کلید واژگان: آلوسی, تقیه, حفظ جان, شیعه, علامه طباطبایی
    Zahra Lotfi Afin *

    Taqiyyah or dissimulation is a completely rational strategy based on the preference of the most important over the important, which is accepted by all rational people from every religion and school of thought. In the Holy Sharia of Islam, it has been generally accepted by all the jurists and commentators of the main schools of thought, and the twenty-eighth verse of Surah Al-e ‘Imran is considered the main religious reason for the permissibility of Taqiyyah. This article, which has been conducted through a descriptive-analytical method and using library data seeks to answer this combined question: What is the Qur’anic evidence of Taqiyyah from the perspective of Alousi and Allameh Tabatabai? And what is Alousi’s objection to the Shia view on Taqiyyah and Allameh Tabatabai’s answer to it? The result of this research is that the content of the mentioned verse has been discussed in detail by these two commentators and the legitimacy of Taqiyyah has been proven. Of course, Alousi’s claim is that the Shia has taken the extreme path in prescribing Taqiyyah; But with the valid and reliable answers given by Allameh Tabatabai, it is clear that this accusation and claim of Alousi against the Shiites is not true. In addition, in the light of this research, it was determined that the only difference between the parties is in the extent and characteristics of the permissibility of Taqiyyah, which will be discussed after reporting the words of two commentators in stating the items of “exception” in the mentioned verse.

    Keywords: Alousi, taqiyyah, Saving the Life, Shia, Allameh Tabatabai
  • آیت الله رضا استادی
    نویسنده نخست به موضوع خودکشی می پردازد و بعد از ذکر دلایل عقلی و نقلی و نیز اظهار نظرهای فقها و مفسران در این زمینه به این نتیجه می رسد که هیچ تردیدی در حرمت خودکشی نیست. سپس در دو بحث جداگانه به دو موضوع دیگر مقاله خود پرداخته و بعد از نقل کلمات فقها و بررسی دلایل آنها چنین نتیجه می گیرد که هر چند ادله عقلی و نقلی دلال بر وجوب حفظ نفس خود و دیگری دارد، اما حکم وجوب در این دو مورد اطلاق ندارد و شامل همه مصادیق حفظ نفس خود و دیگری نمی شود.
    کلید واژگان: خودکشی, انتحار, حفظ نفس, حفظ جان, اضطرار
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال