به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حوزه های علمیه شیعه » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حوزه های علمیه شیعه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم شفیعی سروستانی

    حوزه های علمیه شیعه همواره کوشیده اند تا فقه اسلامی در طول تاریخ کمال و بالندگی خود را حفظ کند و بتواند نیازهای هر عصر را پاسخ گوید. تقنین فقه و ارایه آن به صورت مجموعه‏های مدون نمونه ای از آنهاست. اگرچه با پیروزی انقلاب مشروطه، گام های ارزشمندی در ایجاد نظام قانون گذاری بر اساس فقه شیعه برداشته شد، ولی در عمل با خیانت روشنفکران وابسته، این اقدام عقیم ماند و در نهایت، جز در مواردی خاص، قوانین عرفی مقتبس از نظام های حقوقی غربی بر این کشور حاکم شد. با تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام گسترده ای برای قانون گذاری مبتنی بر فقه شیعه در اداره جامعه و حکومت تدوین شد. با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت تبیین چالش های فقه شیعه در چهار دهه گذشته، این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، موضوع قانون گذاری مبتنی بر فقه از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی را بررسی نموده و به ویژه با تمرکز بر دوران انقلاب اسلامی، سیر تحول و تطور اندیشه قانون گذاری بر اساس احکام اسلام، از زمان طرح نظریه ولایت فقیه از سوی حضرت امام خمینی(ره) تا تدوین سند چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران را در دوازده مرحله واکاوی نموده است.

    کلید واژگان: تقنین فقه, قانون گذاری مبتنی بر فقه, حوزه های علمیه شیعه, انقلاب مشروطه, انقلاب اسلامی}
  • جویا جهانبخش
    «لوامع الانوار العرشیة» شرحی است بر کتاب صحیفه سجادیه نوشته سیدمحمدباقر شیرازی معروف به ملاباشی (متوفی 1240 ه. ق) این مقاله به معرفی و نقد و بررسی «لوامع» اختصاص دارد که برای نخستین بار در شش مجلد، تحقیق و چاپ شده است. نگارنده گفتار، بر آن است که نویسنده آن کتاب، به دلیل دلبستگی فراوان به فلسفه و تصوف، در تاویل کلمات صحیفه بر آن مبنا، راه افراط پیموده است. وی نمونه هایی از این تاویل ها را بیان می دارد. همچنین نکات جالب و سودمند کتاب را باز می گوید و جهات ارزشی آن را باز می نماید.
    کلید واژگان: لوامع الانوار العرشیة فی شرح الصحیفة السجادیه, ملاباشی شیرازی - سیدمحمدباقر, صحیفه سجادیه - شروح, فلسفه, تصوف, متون دینی - تاویل فلسفی و عرفانی, حوزه های علمیه شیعه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال