به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حیا » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حیا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • خدیجه احمدی، محمدمهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم

    یکی از صفات انسانی و الهی که در آموزه های دینی دارای جایگاه خاصی است و رابطه تنگاتنگی با ایمان دارد، صفت«حیا» است. کلمه «حیا» در لغت به معنای شرم است و با توجه به تعاریف بیان شده، حیا زمانی ایجاد می شود که فرد حضور شخص یا اشخاص دیگری را حس کند که این اشخاص ناظر بر اعمال انسان هستند که شامل حیا از خداوند، امام، فرشتگان، حیای از خود و دیگران می باشد. حیا در یک تقسیم بندی به حیای نفسانی و حیای ایمانی تقسیم می شود و حیای ایمانی بالاتر از حیای نفسانی می باشد. حیا دارای آثار و فوایدی از جمله؛ پیشگیری از گناه، کرامت نفس، عفت و پاکدامنی، محبت خداوند، پاک شدن گناهان و... می باشد. در پژوهش حاضر رابطه حیا با عفت و کم رویی نیز بررسی شده است و دیدگاه زیست شناسی و روان شناسی درباره ی حیا و تاثیر آن بر رفتار و شخصیت اجتماعی بیان شده است.

    کلید واژگان: عفت, حیا, کمرویی, سلامت روانی}
  • زهرا علوی، سیده فاطمه موسوی*
    نوشتار حاضر با هدف بررسی نقش حیا و عفت زن در منتظر پروری انجام شد و  کوششی است برای تبیین جایگاه مهم زنان در ترسیم آینده جامعه اسلامی. این مقاله جلوه های گوناگون حیا و عفت در سه حوزه خودسازی، دگرسازی و زمینه سازی برای ظهور را مورد بحث قرار داده تا جایگاه زنان را در این سه حوزه تحلیل کرده و یکی از راه های حرکت به سوی جامعه مهدوی را تبیین کند.  نیروی درونی عفت و حیا که با تقوای الهی قرین شده و نیز حجاب از نشانه های مهم حکومت آخرین ذخیره الهی است. لذا زنان در جامعه اسلامی با مزین شدن به این ملکات اخلاقی و تربیت نسل محجوب و تاثیرگذار در جامعه رسالت خطیر منتظرپروری را به خوبی ایفا می کنند.
    کلید واژگان: حیا, عفت, زنان منتظر, منتظرپروری}
  • ابراهیم شفیعی سروستانی *، سید روح الله میرشفیعی

    یکی از مسایل بنیادین در پژوهش‏های اخلاقی، تفاوت در ویژگی‏های اخلاقی زن ومرد‏ است. در دوران معاصر، طرفداران برابری زنان با مردان، از جمله برخی اندیشمندان شیعی، سعی در انکار وجود این تفاوت‏ها دارند، لذا‏ قایل به تفکیک نقش‏ها بر اساس جنسیت و تاثیر انکار‏ناپذیر آن ‏نیستند. از منظرهای مختلفی به این موضوع‏ پرداخته شده است. ما در این مقاله، با رویکرد تحلیل روایی، به این موضوع پرداخته‏ ایم. با بررسی کتب روایی و نظرات مترجمان و شارحان شیعی، ذیل روایاتی که بر فزونی حیا و صبر زنان در برابر شهوت جنسی، نسبت به مردان دلالت دارد، دست یافتیم که این روایات، به لحاظ سندی و محتوایی در آموزه ‏های شیعی معتبر هستند و همچنین تحقیقات تجربی هم، این تفاوت‏ها را تایید می‏کنند. لذا اثبات وجود این تفاوت‏ها در آموزه ‏های شیعی، مصداقی بر نفی تساوی‏ انگاری مطلق در ویژگی‏های اخلاقی زن و مرد است.

    کلید واژگان: حیا, صبر, شهوت جنسی, جنسیت, آموزه ‏های شیعی}
    Ebrahim Shafi’ee Sarvestani *, Seyyed Rouhollah Mirshafi’ee

    One of the fundamental issues in moral studies is the difference between men and women from the aspect of moral characteristics. In modern times, the advocates of the equity of men and women, including certain of the Shi’a thinkers, attempt to deny the existence of these differences, therefore, they do not believe in distinguishing the rules based on gender and its undeniable influence. This issue has been dealt with from different perspectives. In this article, we have addressed this topic with a tradition-oriented analysis. By investigating the hadith books and the comments and viewpoints of the Shi’a translators and commentators sub the traditions denoting that the women’s modesty (ḥayā’) and self-control (ṣabr) against the carnal lust excel that of men, we have realized that these traditions are reliable in Shi’a teachings from the aspects of isnad and denotation. Moreover, the experimental studies, confirm these differences. Therefore, substantiation of the existence of such differences in the Shi’a teachings is a case for negation of the assumption of the absolute equity in the moral characteristics of man and woman.

    Keywords: modesty, self-control, carnal lust, gender, Shi’a teachings}
  • زهرا پرناک، محمدمهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم

    از مهم ترین مشکلات بشری، چالشهای پیش روی خانواده هاست. گذر از سنت به مدرنیته، افزایش آمار طلاق بویژه طلاق عاطفی و توافقی، تغییر ذایقه ها و تقلید از سبک زندگی غربی، شبکه های ماهواره ای و .. از مهمترین تهدیداتی است که خانواده ها را دچار اختلال کرده است، لذا فاصله گرفتن از ملاکها و اصول قرآنی نشان دهنده خطر است. عنوان مقاله «شاخص های تحکیم خانواده بر اساس سوره احزاب با تاکید بر اصول عاطفی» است. روش تحقیق نقلی وحیانی، روش گرداوری اطلاعات کتابخانه ای و روش پردازش اطلاعات توصیفی و تحلیلی است. این مقاله در دو بخش اصل سازش و مدارا که در آن مطالبی با عناوین تاثیر سازش و مدارای والدین در تربیت فرزندان، تاثیر مدارای زن نسبت به شوهر، تاثیر مدارای مرد نسبت به همسر خود و در ادامه نیز اصل حیا آمده است. با بررسی و توصیف این اصول از دیدگاه سوره احزاب یافته‌ها این است که خداوند درآموزه های قرآنی برای محقق شدن هدف تحکیم خانواده، زن و مرد را به تکالیفی در این باب دعوت نموده است. از جمله این تکالیف عبارتند از اصل سازش و مدارا و اصل حیا که همسران با کنار گذاشتن خودخواهی و جایگزینی مدارا در زندگی و رعایت حیا که به مثابه دژی استوار به جهت تعدیل روابط و به عنوان نیروی کنترل کننده ی درونی است، قطعا کانون خانواده را به آرامش خاطر همراه با عواطف شایسته انسانی نزدیک و موجبات استحکام خانواده همراه با نسلی سالم و پویا و خوشبخت در دنیا و آخرت را فراهم کرده است.

    کلید واژگان: تحکیم, خانواده, سازش و مدارا, حیا}
  • سید محمدعلی ایازی*، سید ضیاء مرتضوی

    موضوع این مقاله، «مقاصد و اغراض اجتماعی حجاب شرعی» است و عمده بحث درباره «موضوع» این مسئله است؛ از این جهت که شناخت «موضوع» و ویژگی های آن و نسبتی که با ابعاد مختلف زندگی انسان برقرار می کند، تاثیر جدی در حکم دارد. بدیهی است امری که کارکرد مفید و تاثیر مثبت دارد، با چیزی که نقش مخرب داشته، موجب آسیب و زیان در زندگی انسان باشد، به لحاظ حکم با یکدیگر متفاوت خواهد بود. ازاین رو، براساس تجربیات بالینی و مشاهدات بیرونی از جامعه، دستاوردهای مختلفی به دست می‎آید که می تواند به شناخت بهتر «موضوع» و تشخیص ابعاد شرعی آن و در نتیجه، کشف حکم کمک کند.در این نوشتار تلاش شده تبیین گردد که حجاب بیش از آنکه حکم شرع باشد، یک حکم عقلی است و اینکه حجاب در چه بستری جریان پیدا می کند و چه اقتضایاتی دارد و در نهایت رعایت نشدن آن ممکن است چه مشکلات، هزینه ها و خساراتی را در پی داشته باشد.

    کلید واژگان: حجاب شرعی, پوشش, نگاه به نامحرم, عفاف, حیا, خانواده, اختلاط زن و مرد, رابطه بی‎ضابطه}
    Seyed MohammadAli Ayazi *, Seyyed Zia Mortazavi

    "The School of Contemporary Jurisprudence Studies" is one of the new programs of the Miftah Keramat Institute in the new conditions of the country.  It intends to discuss some jurisprudential issues with the contribution of professors and researchers at any stage and provide them to the audience. "Jurisprudential challenges in the issue of hijab or women's clothing" is the first topic which will be discussed at the "School of Contemporary Jurisprudence". Aspects of this issue will be examined in the presence of professors and will be provided to the audience virtually. This program will be held with the participation of two great professors, Ayatollah Seyed Mohammad Ali Ayazi and Ayatollah Seyed Zia Mortazavi. And the common issue under discussion is the issue of "the right or responsibility of the Islamic State towards the women's Hijab." It is necessary to pay attention to the fact that this discussion is purely jurisprudential and does not refer to a specific society or government; as if a jurisprudential issue was discussed in the seminary of Najaf or Qom or two Shiite scholars and jurists in Lebanon are discussing this issue: does the Islamic State have a right or a duty regarding women's clothing or not? Another point is that both professors agree with the principle of women's Hijab as a religious duty along with other duties. Discussing the duty or right of the Islamic State regarding hijab is one of the functions of the issue of hijab. In this paper, first the claim or Mukhtar (authoritative views) of both professors will be reported and then their arguments will be presented in the form of a bilateral discussion. In such a way that in any presentation, the arguments or considerations of the other party are expressed there.

    Keywords: hijab, Islamic state, Islamic Hijab}
  • محمدحسن سعیدی

    موضوع این مقاله، «مقاصد و اغراض اجتماعی حجاب شرعی» است و عمده بحث درباره «موضوع» این مسئله است؛ از این جهت که شناخت «موضوع» و ویژگی های آن و نسبتی که با ابعاد مختلف زندگی انسان برقرار می کند، تاثیر جدی در حکم دارد. بدیهی است امری که کارکرد مفید و تاثیر مثبت دارد، با چیزی که نقش مخرب داشته، موجب آسیب و زیان در زندگی انسان باشد، به لحاظ حکم با یکدیگر متفاوت خواهد بود. ازاین رو، براساس تجربیات بالینی و مشاهدات بیرونی از جامعه، دستاوردهای مختلفی به دست می‎آید که می تواند به شناخت بهتر «موضوع» و تشخیص ابعاد شرعی آن و در نتیجه، کشف حکم کمک کند.در این نوشتار تلاش شده تبیین گردد که حجاب بیش از آنکه حکم شرع باشد، یک حکم عقلی است و اینکه حجاب در چه بستری جریان پیدا می کند و چه اقتضایاتی دارد و در نهایت رعایت نشدن آن ممکن است چه مشکلات، هزینه ها و خساراتی را در پی داشته باشد.

    کلید واژگان: حجاب شرعی, پوشش, نگاه به نامحرم, عفاف, حیا, خانواده, اختلاط زن و مرد, رابطه بی‎ضابطه}
    MohammadHasan Saeedi

    The subject of this paper is "the social purposes and intentions of the religious hijab" and the main discussion is about the "subject" of this issue; this is because knowing the "subject" and its characteristics and the relationship it establishes with the various dimensions of human life has a serious impact on the verdict. Obviously, something that has a useful function and a positive effect, with something that has a destructive role, causes harm and damage in human life, will be different in terms of judgment. Therefore, based on clinical experiences and external observations of society, various achievements are obtained that can help to better understand the "subject" and identify its religious dimensions and, as a result, discover the verdict. In this paper, an attempt has been made to explain that hijab is more a rational law than a religious law, to show that to what context does hijab flow and what are its requirements, and in the end, its non-observance may lead to problems, costs and damages.

    Keywords: Religious Hijab, Women covering, looking at non-mahram, Chastity, Modesty, Family, Men, women being together, unregulated relationship}
  • مهدی داوری*، حدیث اسماعیلی، مهیار خانی مقدم

    پژوهش حاضر به واکاوی عفت کلامی زبان قرآن کریم در حوزه مسائل جنسی پرداخته است. یکی از نمودهای بارز اخلاقی قرآن کریم، رعایت ادب، عفت و متانت گفتاری در کلام، به ویژه در حوزه انحرافات جنسی است و به گونه ای با لحنی کنایی، مطالب را بیان کرده که باعث شگفتی هر خواننده ای می شود. این جستار بر مبنای روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به دیدگاه های واژه شناسان و مفسران، به تبیین آیات قرآن و تحلیل معناشناختی کلمات آن در سوره مبارکه یوسف پرداخته است. می توان واژگان مرتبط را در سه دسته ناظر به اشخاص(مانند «التی‏ هو فی‏ بیتها») ، ناظر به بینش و افکار انحرافی(مانند « همت به و هم بها لو لا ان رای‏ برهان ربه»، « بمکرهن»، « اکبرنه») و ناظر به اعمال انحرافی(مانند«و غلقت الابواب»، «راودته»، «هیت لک») تبیین نمود. می توان مهمترین ویژگی های تعابیر عفت کلامی خداوند را شامل بر پوشیده سخن گفتن(استفاده از ضمایر به جای نام اشخاص)، توصیف جمال همراه با عبارات معنوی و خلاصه گویی و ایجاز دانست

    کلید واژگان: قرآن, سوره یوسف, حیا, عفت کلام, مسائل جنسی}
    MAHYAR KHANI MOGHADDAM, Hadith Asmaili, Mahdi Davari *

    The present study addresses the placidity vocal analysis of the language of the Holy Qur'anin the field of sexual deviations. One of the obvious moral manifestations of the Holy Qur'an is courtesy, chastity and verbal subtlety in theology, especially in the field of sexual deviations, and a tone of irony, had statements that it would be a surprise to any reader. This study is based on a descriptive-analytical method that by referring to the views of terminologists and commentators, it explains the Qur'anic verses and the semantic analysis of its words in the holy volume of Yusuf. It is possible to associate the related vocabulary in three groups of observer to persons (such as in whose house he was), observer to perceptions and deviant thoughts (such as She was determined to have him and he would certainly have yielded to her, their sly whispers, greatly admired him and ...) and observer to deviant actions (such as And she, sought to seduce him and closed the doors saying: 'Come and ...). One of the most important features of God's verbal chastity can mentioned speaking covered (using pronouns instead of the names of individuals), describing Jamal along with spiritual expressions, and summarizing and exploring.

    Keywords: Sexual deviations, Quran, Sura youssef, Innuendo, Speech dignity}
  • الهه هادیان رسنانی *
    یکی از مسائل مورد غفلت در خانواده که موجب آسیب دیدن تربیت دینی فرزندان در مقوله حیا و حجاب می شود، بی توجهی یا کم توجهی به حیا و حفظ آن در کودکان از همان ابتدای تولد و مسئله فرآیند بودن تربیت است. از دیگر عوامل آسیب زا در این زمینه؛ ناهماهنگی والدین با یکدیگر در خانواده، انتقال ندادن احساس ارزشمندی حجاب به فرزندان از طریق گفتمان خانواده و بی توجهی والدین به دوره های تربیتی فرزند (ذکرشده در روایات)، رسانه و معاشرت های خانوادگی نیز از جمله موارد دیگر است که بی توجهی در چگونگی برخورد با آن ها، موجب اثرات نامطلوب در امر تربیت دینی دختران در مقوله حیا و حجاب می شود. این مقاله به بررسی برخی از آسیب ها و راهکارهای قرآن و سنت جهت بهبود آن ها ارائه کرده است. این پژوهش از نوع کاربردی است و با هدف بررسی آسیب های مطرح در عوامل تربیت دینی دختران در مقوله حیا و حجاب در حوزه خانواده انجام شده است. تحقیق به روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ به این سوال است که «چه آسیب هایی بر تربیت دینی خانواده در مساله حیا و حجاب تاثیر نهاده و موجب شده است تا از فرصت کودکی که بهترین زمان برای آموزش و انتقال مفاهیم ارزشی به فرزندان است غفلت ورزیده شود و راهکارهای قرآن و سنت برای بهبود این مساله چیست؟».
    کلید واژگان: حیا, حجاب, عوامل تربیت دینی, آسیب های تربیت دینی, قرآن و روایات}
    Elham Hadiyan Rasnani*
    One of the issues which has been neglected in the family and has paralyzed the religious upbringing of the children on the issue of modesty and hijab, is paying no attention or less attention to modesty and the failure to cultivate this belief in children at the very first days of birth and also to the periodical feature of upbringing in general. Other damaging factors in this area, are as follows: different way of thinking between parents in the family, failure in conveying a sense of value for hijab to the children by setting discourse in the family and failure in considering children’s upbringing course of time. Media and kinship relations are among other factors, whose ways of dealing be neglected, will lead to undesirable consequences in the religious upbringing of girls especially on the issue of modesty and hijab.
    This research tends to identify some of these damages in order to present solutions from Quran and Hadith for modifying the undesirable consequences.
    This study is practical in its kind and aims at investigating the proposed damages in the factors influencing the religious upbringing of the girls on the issue of modesty and hijab in the scope of the family. The method of the research is analytical-descriptive and aims at identifying damages that have influenced the religious upbringing of the family, on the issue of modesty and hijab and have led to neglect the time of childhood, which is counted as the best time for teaching and conveying valuable concepts of religion to children, and presenting modifying solutions from Quran and Hadith to resolve this issue.
    Keywords: Modesty, Hijab, Factors Influencing the Religious Upbringing, Damages of the Incorrect Methods in Religious Upbringing, Quran, Hadith}
  • زهرا علوی*

    نوشتار حاضر با موضوع «حیا و عفت زنان و نقش آن در منتظر پروری» به تبیین جایگاه عفاف و حیا در قرآن پرداخته و جلوه های گوناگون حیا و عفت در سه حوزه خودسازی، دگرسازی و زمینه سازی را مورد بحث قرار داده تا جایگاه منتظر را در این سه حوزه تحلیل کرده و به این وسیله یکی از راه های حرکت به سوی جامعه مهدویت تبیین شود. به طور یقین نیروی درونی عفت و حیا که قرین با تقوای الهی است، عامل بسیار مهم و بزرگی است که در پرتو آن افراد منتظر تربیت یافته و جامعه را برای پذیرش حکومت آخرین ذخیره الهی آماده می کند.

    کلید واژگان: حیا, عفت, حجاب, انتظار, منتظر}
  • سیدعلی قاسمی شهری

    بعضی از آموزه های دینی علی رغم بنیادی بودن و اهمیت خاص در سلسله ی معارف اسلامی، متاسفانه کم تر به چشم آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. شاید بتوان مقوله ی «حیا» را مهم ترین از این نوع آموزه هایی دانست که مورد کم مهری اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی قرار گرفته است؛ به خصوص در این دوران که به حق عنوان «دوران بی حیایی» را بر آن می توان نهاد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا علاوه بر ارایه ی تعریف جدیدی از «حیا»، جایگاه والای آن در آیات و روایات بررسی گردد. در ادامه به کالبدشکافی پیکره ی «حیا» پرداخته می شود تا از رهگذر آن دقیق تر و عمیق تر بتوان به اثرات و تاثیرات آن بر رفتار متقابل فرد و جامعه پرداخت. از دیگرسو فقدان حیا که در اصطلاح «وقاحت» نامیده می شود، در نزد فرد و جامعه مضرات جبران ناپذیری دارد که مطمح نظر نگارنده بوده است. با شناخت کامل از جایگاه رفیع «حیاء» و پی بردن به اینکه فقدان و کمبود صفت محوری فوق در افراد جامعه چه آسیب های اساسی بر پیکره ی جامعه دینی در نهادهای مختلف آن وارد می سازد، حساسیت و به تبع آن تلاش در جهت ارتقاء سطح حیامندی در ابعاد فوق الذکر ایجاد می شود؛ و این تلاش در قالب های پژوهشی و آموزشی تجلی می یابد. تحقیقات نظری و کاربردی پژوهشگران متعهد در کنار آموزش های عمومی و خصوصی توسط مجریان متخصص و متدین، فضای جامعه را سرشار از حیا و شرم حضور در محضر حق تعالی خواهد نمود.

    کلید واژگان: حیا, وقاحت, مدیریت نفس, نظم دهی, پژوهش, آموزش, بازدارندگی}
    S. Ali Ghasemi Shahr

    Some religious teachings, unfortunately, are less visible and analyzed despite the fundamental and special significance in the Islamic knowledge. It should be noted that perhaps pudency (modesty) as the most important of these kinds of doctrines, has been neglected by most experts and scholars of Islam, especially during this period, which could be called the “brazen era”. In this article, the supreme position of “Haya” or pudency (modesty) in English is examined as well as providing a new definition of this term. Then, this term “Haya” is meticulously analyzed, in order to more precisely and deeply understand its effects on the reciprocal interactions of the individual and society. Otherwise, the lack of modesty, which is called “insolence”, has an irreparable damage to the person and society in the writer’s opinion. Being aware of the supreme position of “Haya” and the fact that lack of this feature among people and in the community causes the fundamental damage to the structure of the religious community in different parts, the sensitivity and, consequently, efforts to improve the level of modesty in the aforementioned aspects are created; this effort is manifested in research and teaching formats. Theoretical and applied researches of dedicated scholars, along with public and private education by expert practitioners and religious scholars will make a good atmosphere in the society abundance of the pudency (modesty) and shame of attending to the righteous God.

    Keywords: Haya, Insolence, Self-management, Ordering, Research, Training, Inhibition, Induction}
  • عباس پسندیده*

    هدف این بررسی آن است که روشن سازد چرا در خلوت، نابهنجاری افزایش و هنجارها کاهش می یابد؟ روش تحقیق، توصیفی و از نوع کتاب خانه ای با تحلیل محتوا می باشد. یافته این بررسی آن است که تفاوت رفتار در خلوت و جلوت، به جهت تفاوت در حضور و عدم حضور است. درک حضور و نظارت دیگران، موجب حالتی در انسان می گردد که شرم و حیا نامیده می شود و مانع رفتارهای نابهنجار می گردد. حیا، یک تغیر و انکسار درونی است که در مواجهه با رفتارهای ناروا به وجود می آید و حالتی از انزجار و انقباض روحی و روانی را نسبت به امور زشت و ناهنجار به وجود می آورد و در نتیجه موجب ترک آن می شود. نتیجه ای که از این بررسی می توان گرفت آن است که حضور و نظارت دیگران، یکی از منابع مهم در مهار نفس و تنظیم رفتار می باشد. از این رو می توان برای تصحیح رفتار و تقویت خویشتن داری، از این منبع مهم استفاده نمود و انسان ها را به انجام کارهای نیک و ترک کارهای زشت واداشت.

    کلید واژگان: قرآن, حدیث, حضور, نظارت, خویشتن داری, حیا}

    The purpose of this study is clarifying the reason for the increase of abnormal behavior and decrease of normative one in private places. The research method used in this survey is descriptive – analytical one. According to this study, disparity of behavior in private and public is due to the absence and presence of others. Feeling the presence and supervision of others leads to a condition in humans which is called haya (modesty) and prevents one from performing abnormal behavior. Modesty is an emotional state of disapproval and disgust experienced upon witnessing unacceptable act which results in refraining from it. The Conclusion drawn from this study is that the presence of others is an important source of self-control and behavioral management. Thus, this important resource can be used to correct behavior, develop self-control, and make people perform good deeds and avoid wrong ones.

  • سید موسی صدر
    این نوشتار در جست وجوی پاسخ به این پرسش است که آیا در میان ارزش های اخلاقی، یک یا چند ارزش مادر و اصلی داریم که همه ارزش های دیگر از آنها نشات بگیرد و از فروعات آن به شمار آید یا خیر؟ نویسنده نخست به تعریف دو اصطلاح «ارزش» و «بنیادین» پرداخته، سپس از طولی و عرضی بودن ارزش های اخلاقی به صورت کلی سخن گفته است، آن گاه بر اساس دیدگاه طولی بودن ارزش های اخلاقی، به نظریات موجود در زمینه ارزش های بنیادین اشاره کرده است که در این راستا از نظریاتی چون: توحیدنگری، حکمت، راستگویی، عدالت، کرامت نفس، عقل، تقوا، حیا و زهد یاد کرده و با نقل و نقد ادله هر یک، سرانجام نظریه اخیر را برگزیده است.
    کلید واژگان: ارزش, بنیادین, توحیدنگری, حکمت, کرامت نفس, عقل, تقوا, حیا, زهد}
    Sayyid Musa Sadr
    This research seeks to find an answer to the question as to whether among the ethical values we have one or more major values from which all other values originate and are regarded as its branches. First, the writer defines the two terms “value” and “fundamental”, then goes on to talk generally about the ethical values as being longitudinal and latitudinal; then, on the basis of the longitudinal perspective of ethical values, he mentions the views existing on the fundamental values and in this respect points out such views as Unitarianism, wisdom, truthfulness, justice, nobility of the soul (nafs), intellect, piety, prudence, and asceticism. Finally, and upon quoting and criticizing the evidences of each one of them, he selects the latter view.
  • سید موسی صدر
    این نوشتار در پی طرح و اثبات این مسئله است که حجب و حیا نقش اصلی در حفظ و صیانت از فضای عفت عمومی دارد و باید به موازات سرمایه گذاری در ترویج حجاب به زمینه سازی برای تقویت حیا و آزرم پرداخت.
    نویسنده نخست از فطری بودن پدیده حیا یاد می کند. آنگاه از نخستین اقداماتی که باعث در خطر قرار گرفتن این پدیده می شود سخن می گوید و بر این باور است که این اقدام نخست از سوی زن صورت می گیرد و سپس توسط مردم تقویت می شود.
    در ادامه به عوامل انگیزش پرداخته و در پایان راهکارهای جلوگیری از لغزشها و خنثی سازی تاثیر عوامل یاد شده سخن گفته است.
    کلید واژگان: حجاب, حیا, زن, مرد, خودنمایی, عشق, فطریات}
    Sayyid MŪsā Ṣadr
    This article attempts to prove that modesty has an essential role in preserving and safeguarding the public chastity and that the ground should be laid for the reinforcement of modesty and decency along with the investment in the promotion of ḥijāb.First, the writer points out the notion of modesty as an innate disposition. Then, he goes on to talk about the first steps that endanger this virtue, believing that this first step is taken by the women and then strengthened by the men.Furthermore, he addresses the causes of motivation, and in the end discusses the approaches for preventing from perversions and nullifying the impacts of the above-mentioned causes.
  • سید ابراهیم سجادی
    در این نوشتار موضوع فلسفه حجاب در پرتو قرآن بررسی می شود.
    نویسنده حجاب را بازتاب حیاء و عفت می داند و بر این باور است که پدیده حیا و عفت ویژگی ذاتی انسان بوده و در زن قوی تر از مرد می باشد. این ویژگی فطری مبنای پیشنهادی چندگانه قرآن است که در آیات گوناگون مطرح شده است مانند: مردان باید چشم شان را فرو گیرند، عورت شان را بپوشانند و سرزده وارد حریم زندگی خصوصی خانواده ها نگردند. زنان چشم شان را فرو گیرند، شرمگاه شان را بپوشانند، از خودنمایی، پای کوبی و با کرشمه صحبت کردن بپرهیزند و اندام و زیور آلات خود را ننمایانند.
    نویسنده عقیده دارد که حجاب خواسته مشترک زنان و مردان است و فلسفه آن با مطالعه چهار تقاضای فطری: حیا و آرایش در زنان و غیرت و شهوت در مردان، قابل درک می باشد و برخورد منطقی و درست با این چهار گرایش، ازدواج عاشقانه و پاک و زندگی خانوادگی همراه با آرامش، دوستی و مهربانی فزاینده را امکان پذیر می سازد.
    کلید واژگان: زن, خانواده, حیا, عفت, غیرت, شهوت, فطرت, حسادت, تجاوز جنسی, حجاب, ترس, فمینیزم, آدم و حوا, تبرج, زینت, آرایش}
    Sayyid IbrāhĪm SajjādĪ
    In this article the philosophy of ḥijāb (Islamic dress code) in light of the Quran is studied. The writer views ḥijāb as a reflection of modesty and chastity, and believes that modesty and chastity is an intrinsic human feature and stronger in women than in men. This innate feature is the basis of several suggestions from the Quran which are set forth in various verses, such as: men should guard their eyes [from lustful things], should cover up their privates, and should not trespass the private territory of families; women should guard their eyes, cover up their privates, avoid showing off, dancing, and speaking coquettishly, and do nor reveal their body and jewelry.The writer believes that ḥijāb is a mutual demand of both men and women and its philosophy is to be understood by studying its four innate requirements: modesty and make up in women, and dignity and lust in men; which if dealt with wisely and correctly, they would make feasible a pure and love-based marriage, a peaceful family life, and increasing friendship and kindness.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال