به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دفاع » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دفاع» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • موسی شعبان پور پیچا*، حسین صنعت پور امیری

    جهاد امر مقدسی است که در دین اسلام مورد تاکید فراوان قرارگرفته است. در سایه ی جهاد درراه خداوند، امور دین و دنیای مسلمانان اصلاح و سعادت دنیا و آخرت نصیب آنان می شود. چنان چه مسلمانان به جهاد قیام نکنند، کفر، ظلم و فساد جامعه را فرامی گیرد و ستمگران و مستبدان بر زندگی آنان و نیز جامعه بشری مسلط می شوند. این مقاله، به بررسی رابطه دین و دفاع و جهاد از منظر منابع دینی و به ویژه صحیفه سجادیه می پردازد. این تحقیق از نوع «کاربردی» و روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و جامعه آماری آن، منابع اسلامی در خصوص رابطه دین و جهاد است. نمونه آماری تحقیق، از میان کتب دینی، قرآن مجید، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان داد رابطه جهاد، دفاع و دین از منظر صحیفه سجادیه با تمرکز بر دعای مرزداران عبارتند از: جهاد و دفاع برای خدای تعالی، نه دنیا؛ جهاد و دفاع برای گسترش سفره عبودیت و بندگی؛ اعتلای دین و نیرومندی حزب الله. دستورات قرآن کریم برای جهاد و دفاع، فرهنگی و برای احیای حیات توحیدی جوامع است. جهاد ابتدایی هم به جهاد دفاعی بر می گردد. در اسلام ارزش دفاع، به وجود ارزش های الهی و انسانی است و هرگز اسلام از جنگ و دفاع، غرضی دنیایی ندارد. لذا حکمت جهاد در اسلام، فرهنگی بوده و هدف از دفاع و جهاد، برداشتن موانع تبلیغ و دفاع از انسان ها و مبارزه با طواغیتی است که مانع ترویج دین و معارفند.

    کلید واژگان: جهاد, دفاع, صحیفه سجادیه, دین}
    Mosa Shabanpoorpicha *, Hossein Sanat Pouramiri

    Jihad is a sacred thing that is emphasized in Islam. In the shadow of Jihad, the affairs of the religion and the world will be reformed. As long as Muslims do not rise to Jihad, corruption will take over the society. This article examines the relationship between religion and defense and jihad from the point of view of religious sources, especially the Sajjadiyyah. This research is of the "applied" type and the research method is of descriptive analytical type and its statistical community is Islamic sources regarding the relationship between religion and Jihad. The statistical sample of the research was selected from among religious books. The results of the research showed that the relationship between Jihad, defense and religion from the perspective of the Sajjadiyya scriptures, focusing on the prayers of frontiersmen, are: Jihad and defense for God Almighty, not the world; Jihad and defense to expand the table of slavery and servitude; The promotion of religion. The instructions of the Holy Quran are for Jihad and defense, cultural and for reviving monotheistic life of societies. The primary jihad also goes back to the defensive jihad. the value of defense is due to the existence of divine and human values, and Islam never has a worldly purpose for war and defense. Therefore, the wisdom of Jihad is cultural, and the purpose of defense and Jihad is to remove the obstacles to the propagation and defense of people and to fight against sectarianism that hinders the promotion of religion.

    Keywords: Jihad, Defense, Safiha Sajjadiyeh, Religion}
  • فریدون طالب پور*، محمدرضا محمدی گودرزی، علیرضا پیروزمند
    در مطالعه تاریخی زندگی موجودات، دفاع پدیده ای بسیار بااهمیت و برجسته شناخته می شود. این پدیده در مقابل تهدیدات و خطرهای خارجی ظهور می یابد تا موجودات بتوانند از مسیر حرکت و کمال خود باز نمانند و بقای خود را حفظ کنند. به همین دلیل «دفاع» مفهومی مقدس، ارزشی و یکی از ارکان بقاء به حساب می آید؛ اما آنچه بر اهمیت و ارزش این مهم می افزاید، آشنایی با اندیشه دفاعی حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی است؛ چراکه معظم له با تکیه بر آیات قرآنی، دیدگاه و نظریه خودشان را تحت «دفاع» بیان فرموده اند و به همین مناسبت نگاه ایشان به «دفاع»، یک نگاه عمیق و گسترده است. مقاله حاضر از منظر هدف اکتشافی و کاربردی بوده، رویکرد آن، استقرایی و چگونگی انجام آن، کیفی است. باتوجه به ماهیت پژوهش، از روش تحلیل مضمون در دسته بندی اولیه مضامین و جهت تجزیه و تحلیل تم های به دست آمده، از روش تکاملی به منظور استخراج منظومه فکری مقام معظم رهبری استفاده شده است. نتایج تحقیق ضمن بیان پاسخی روشن به پرسش ها، مدلی را با محتوای 34 مضمون، تحت عنوان اصول و مبانی، 58 مضمون تحت، عنوان راهبرد و 24 مضمون، تحت عنوان اهداف در حوزه «دفاع» ارایه کرده است
    کلید واژگان: دفاع, اندیشه مقام معظم رهبری, قرآن, مقاومت}
    Faredon Talebpour *, Mohammad Reza Mohammadi Goodarzi, Ali Reza Peyroozmand
    In the historical study of life phenomena, defense is recognized as a highly important and prominent phenomenon. This phenomenon emerges in the face of external threats and dangers so that beings can maintain their path of movement and perfection and preserve their survival. Therefore, "defense" is considered a sacred, valuable concept, and one of the pillars of survival. What further enhances the importance and value of this issue is familiarity with the defensive ideology of Ayatollah Khamenei (May His Life Be Prolonged), the esteemed leader of the Islamic Revolution, as His Eminence has expressed their perspective and theory under the concept of "defense" relying on Quranic verses. Accordingly, their view on "defense" is profound and comprehensive. This article, with an exploratory and applied purpose, adopts a qualitative approach. Given the nature of the research, the method of thematic analysis is used for the initial categorization of themes and for the analysis of the emerged themes, an evolutionary method is employed to extract the intellectual framework of His Eminence's thoughts. The research results, while providing clear answers to the questions, present a model consisting of 34 themes under the category of principles and foundations, 58 themes under the category of strategies, and 24 themes under the category of goals in the field of "defense."
    Keywords: defense, the Ideological Thoughts of Ayatollah Khamenei (May His Life Be Prolonged), Quran, resistance}
  • سید کاظم سید باقری*

    برخی از مخالفان اسلام و مستشرقین، آیات جهاد، قتال با مشرکین و برخورد با آنان را مورد استناد خود قرار می دهند و بر این باورند که این آیات، جایی برای آزادی، انتخاب مخالفین و غیر مسلمین در نظام اسلامی باقی نمی گذارد و چیزی به نام آزادی، بی معنی است. این مقاله به نسبت سنجی جهاد و آزادی از منظر قرآن کریم می پردازد و این شبهه را که جهاد، جلوی آزادی و انتخاب فکر، عقیده و رفتار سیاسی-اجتماعی شهروندان را می گیرد، بررسی می کند، در فرضیه بر این امر تاکید شده است که با توجه به ادبیات و منطق قرآن کریم و مبانی هستی شناختی و انسان شناختی آن و لحاظ اهداف جهاد، حکم به آن برای دفاع از ستمدیدگان، برداشتن موانع و بسترسازی برای انتخاب آگاهانه شهروندان و مقابله با آغازگران جنگ و رهاسازی مردم از یوغ طاغوتها بوده است، آزادی ارزشی بنیادین است که با وجود آن، شهروندان می توانند با در نظر داشتن معیارها و موازین شرعی، بدون تحمیل و فشار قدرت حاکم، آزادانه، رفتار سیاسی-اجتماعی انجام دهند و به حقوق سیاسی خود دست یابند، روح حاکم بر آیات و حکم جهاد نیز در راستای آزادی مردمانی بوده است که زیر سیطره مستبدین و مستکبرین قرار داشته اند، جهاد به معنای تحمیل عقیده نبوده است تا آزادی از میان رود، بلکه برای مسلمین چاره ای جز دفاع و رویارویی با دشمن نمانده بود، حقیقت جهاد، دفاع در برابر هجوم دشمن بوده است. در کنار بهره از روش توصیفی-تحلیلی در بررسی داده ها این مهم با روش تفسیر اجتهادی انجام شده است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, آزادی, جهاد, دفاع, طاغوت}
    Seyed Kazem Seyed Bagheri *

    Some opponents of Islam and Orientalists cite the verses of jihad, fighting the polytheists and dealing with them, believing that these verses leave no room for freedom, the choice of dissidents and non-Muslims in the Islamic system, and Something called freedom is meaningless. This article deals with the comparison of jihad and freedom from the perspective of the Holy Quran and examines the suspicion that jihad prevents freedom and the choice of thought, belief and socio-political behavior of citizens. It has been emphasized that according to the normative view of the Holy Quran and its ontological and anthropological foundations, the ruling of jihad has been to defend the oppressed, remove obstacles and lay the groundwork for the conscious choice of citizens and free people from the yoke of Taghut. Nevertheless, citizens can freely engage in socio-political behavior and achieve their political rights, without imposing and pressuring the ruling power, in accordance with the rules and norms of Sharia, and the spirit of the verses and the ruling of jihad is in line with this. Freedom has been for the people who have been under the yoke of tyrants and arrogants, so jihad and confrontation with the enemy did not mean imposing belief until freedom is lost, but for Muslims there was no choice but to defend and confront, jihad, in fact Defense against the invasion and attack of the enemy, to which the truth of the initial jihad goes back. This was done by the method of ijtihad interpretation.

    Keywords: Holy Quran, Freedom, Jihad, Defense, Taghut}
  • میرتقی قادری*
    همان گونه که پایبندی به ارزش های اسلامی بیانگر مراتب ایمان و باورمندی هر مسلمان  است، دفاع و مراقبت از ارزش های اسلامی همچون ولایت و ولایت مداری، حریت و آزادی، عدالت و عدالت خواهی، کرامت و کرامت جویی و نیز عفت و پوشش اسلامی در جایگاه خود نشان از تکلیف مداری هر مسلمان دارد، ولی آنچه مهم است نوع و روش و سبک مراقبت و دفاع از ارزش های اسلامی است.  در این نوشتار با تامل در سیره عملی و خطبه های حضرت سیدالشهدا(ع) پنج راهکار برای دفاع و مراقبت از ارزش های اسلامی مورد تحلیل و تبیین قرار می گیرد.
    کلید واژگان: ارزشهای اسلامی, راهکارها, دفاع}
  • قربانعلی بختیاری*

    انسان در ادوار مختلف تاریخ در مواجهه با تجاوز، به طور فطری اقدام به دفع آن نموده است. علی رغم اتفاق بر پذیرش اصل دفاع به عنوان یک اقدام مجاز، در میان نظریه پردازان اختلاف نظرهایی در خصوص مبنای آن وجود دارد. برخی آن را عامل مواجهه جرم و سلب مسیولیت کیفری از مدافع عده ای آن را حق و بعضی آن را شرعا مباح دانسته و گروه دیگر آن را تکلیف و وظیفه می دانند. در این مقاله ضمن پرداختن به مستندات فقهی آن تحت عنوان بنیان نظری فرهنگ دفاع در قرآن و سنت با الهام گیری از دعای 27 صحیفه سجادیه (دفاع مشروع) و تبیین برخی شرایط آن، نظریه پنجمی ارایه شده است که در پی اثبات آن است. اساسا مهاجم تا زمانی که در حال تهاجم است خون و مالش از قاعده کلی احترام خارج است، بدین جهت است که امام سجاد علیه السلام می فرماید: «اللهم عقم ارحام نسایهم و یبس اصلاب رجالهم، واقطع نسل دوابهم و انعامهم...»؛ «بار خدایا! زنانشان را از بارداری عقیم کن و صلب مردانشان را خشک فرما و نسل چهارپایان و گاو و گوسفندشان را قطع کن...» و یا می فرماید: «... و لا تسوغ له ظلمی و احسن علیه عونی واعصمنی من مثل افعاله و لا تجعلنی فی مثل حاله‏...» «و به دشمن من، اجازه ستم کردن مده و به خوبی مرا در برابرش کمک کن و از انجام کارهایی هم چون کارهای او نگهدار و در مثل حال او قرار مده...» و لذا اگر مدافع باعث خسارت مالی، جرح و یا حتی قتل مهاجم گردد به تکلیف خود عمل کرده و خون و مال مهاجم به دلیل اقوا بودن سبب از مباشر، هدر است.

    کلید واژگان: دفاع, دفاع مشروع, مدافع, مهاجم, مهدورالدم}
  • علی ملکی*

    تامین امنیت یکی از مهمترین و اساسی ترین نیاز هر جامعه است. دولتهایی که بتوانند امنیت بیشتری تامین کنند؛ توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و در نتیجه کارآمدی و مشروعیت بیشتری خواهند داشت. این پژوهش درصدد است تا با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد تحلیل متون قرآنی و روایی با تبیین نظری به این مساله پاسخ دهد که: با توجه به آموزه های مهدوی در قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، چگونه دولت مهدوی، امنیت فراگیر و جهانی را به صورت هم افزا در عرصه جهانی فراهم می کند و ویژگیهای امنیت در دولت مهدوی چیست؟ مهمترین یافته پژوهش حاضرآن است که؛ دولت مهدوی علاوه بر بهره گیری از امدادهای غیبی، به دلیل هماهنگی در اهداف و تلفیق مناسب عوامل سیاسی دخیل در حوزه امنیت و دفاع، باعث هم افزایی امنیت در سطح جهانی می شود. این مقاله با توجه به آموزه های اسلام در قرآن و روایات، هم افزایی امنیت و دفاع را با توجه به اهداف دولتها در علوم سیاسی بررسی کرده، ویژگیها و مزیتهای آن را واکاوی می کند؛ تا هم از حیث نظری، مختصات امنیت مهدوی مشخص شود و هم از جنبه عملی، الگویی برای برنامه های توسعه دولتهای اسلامی در دوره غیبت باشد.

    کلید واژگان: امنیت, دفاع, دولت مهدوی, قرآن, روایات}
    Ali Maleki *

    Providing security is one of the most important and basic needs of any society. Governments that can provide more security; They will have more political, economic and cultural development and, as a result, more efficiency and legitimacy. This study seeks to answer the question with a theoretical explanation with a descriptive-analytical method and the approach of analyzing Quranic texts and narrations: According to the Mahdavi teachings in the Holy Quran and the narrations of the Infallibles, how the Mahdavi government, comprehensive and global security Provides synergy in the global arena and what are the characteristics of security in Mahdavi government? The most important finding of the present study is that; In addition to using occult aids, the Mahdavi government, due to the coordination of goals and the proper combination of political factors involved in the field of security and defense, causes the synergy of security at the global level. According to the teachings of Islam in the Qur'an and hadiths, this article examines the synergy of security and defense with regard to the goals of governments in the political sciences, and explores its features and advantages; In order to determine the coordinates of Mahdavi security both theoretically and in practice, to be a model for the development plans of Islamic states in the period of absence.

    Keywords: Security, Defense, Mahdavi Government, Quran, Narrations}
  • سید جواد حسینی خواه، مهدی مقدادی داودی*

    اصل مقابله به مثل و دفاع هوشمندانه در برابر تجاوز و غارت بیگانگان همواره یکی از اصول و دکترین دفاعی محور مقاومت است. آیا محور مقاومت برای مقابله به مثل مبنای فقهی قرآنی دارد؟ آیات متعددی درباره مقابله به مثل آمده که نوشتار پیش رو به سه آیه پرداخته است. حاصل پژوهش آن است که در برابر دشمن خاین و متجاوز و ستمگر باید مقابله کرد، تا از مال و جان و آبروی مسلمانان و جامعه اسلامی دفاع شود. در پاسخ تجاوز دیگران، دفاع لزوما تنها در سرزمین خود نیست؛ بلکه چه بسا هجوم و حمله کردن به زیرساخت های نظامی و حیاتی دشمنان صحیح است. همچنین مقابله به مثل همواره با توجه به عمل طرف مقابل سنجیده می شود و با توجه به عمل دشمن، بر همان روش پاسخ داده می شود؛ مگر آنکه به آسیب رساندن به غیرنظامیان و افراد بی طرف بینجامد. پس منطق اسلام بر صلح است؛ مگر درصورتی که خیانت، حمله یا جنگی بر ضد مسلمانان صورت بگیرد. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی به دنبال آن است تا ادله مقابله به مثل را از دیدگاه قرآن و فقه بررسی کند و نتایج آن را در فقه مقاومت عرضه نماید.

    کلید واژگان: صلح, دفاع, مقابله به مثل, اسلام}
    Sayyed Javad Hosseinikhah, Mahdi Meghdadi Davoodi*

    The principle of retaliation and intelligent defense against alien aggression and looting has always been one of the principles and defense doctrine of the resistance axis. Does the axis of resistance enjoys any jurisprudential-Quranic basis for retaliation? There are several verses about retaliation some three of which are dealt in this article. The result of the research is that the traitor, aggressor and oppressor enemy must be confronted in order to defend the property, life and reputation of Muslims and the Islamic society. In response to the aggression of the others, defense is not to be done necessarily only in one's own land; rather, it may be right to invade the military and vital infrastructure of the enemy. Also, retaliation is always measured according to the action of the other side, and according to the action of the enemy, it is answered in the same way; unless it causes harm to civilians and neutrals. So the logic of Islam is peace; unless there is betrayal, attack or war against Muslims. This research seeks to examine the arguments of retaliation from the perspective of the Qur'an and jurisprudence by descriptive-analytical method and using rational and narrative sources to present its results in the jurisprudence of international relations.

    Keywords: peace, Defense, Retaliation, Islam}
  • وحید فضایلی*
    بسیاری از اصحاب پیغمبر «صلی الله علیه و آله و سلم» در بی کفایتی عثمان اتفاق نظر داشتند و همین امر انگیزه ای برای مقابله آن ها با خلیفه شد. هر یک از مخالفین در برکناری عثمان از خلافت اقداماتی انجام دادند که در نهایت منجر به قتل او شد. آنچه به غلط میان برخی شهرت یافته دفاع امیرالمومنین «سلام الله علیه» از عثمان به وسیله امام حسن و امام حسین «سلام الله علیهما» است، در حالی که آن حضرت برای دفاع از جان خلیفه نسبت به فرزندان خود هیچ امری نداشتند و آنچه در میان برخی شهرت یافته با کلام آن حضرت تعارض دارد و از همه مهم تر با ادله امامت نیز سازگاری ندارد. حکومت عثمان یک حکومت طاغوت بود و خود او از ظالمین بود، دفاع از چنین شخصی اعانه بر اثم است و این با عصمت امام سازگاری ندارد.کلید واژه: عثمان، مخالفین، فساد، خلیفه، حکومت
    کلید واژگان: عثمان, مخالفین, فساد, خلیفه, حکومت, دفاع}
  • عباس خادمیان*، نورالله کریمیان کریمی

    ژرف ترین اندیشه های انسانی، به برقراری امنیت برای بهتر زیستن مربوط است. هدف پژوهش پیش رو، بررسی مولفه های فرهنگ دفاعی- امنیتی، مبتنی بر آموزه های مهدوی می باشد. این پژوهش سعی دارد به این سوال پاسخ گوید که فرهنگ دفاعی مرتبط با آموزه های مهدوی، واجد چه شاخص هایی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی_ مفهومی، به چگونگی فرهنگ دفاعی پرداخته است. نوشتار حاضر در دو ساحت این موضوع را تحلیل می کند: ابتدا بر سیاریت، چند ساحتی و نقصان فهم بشری نظر دارد که همواره بدون مولفه معیار بودن انسان کامل دچار بحران های جدی می گردد. دوم، برای رسیدن به امنیت پایدار، بیش از هر چیز بر رویکرد نرم فرهنگی متمرکز می گردد. دراین جهت به مولفه های فرهنگ دفاعی، همچون ابزاری بودن قدرت نظامی و دفاعی، مشروع و ذی صلاح، صلح محور، حق محور، پیش گیرانه، عزت گرا، پیروزمندانه بودن تاکید دارد.

    کلید واژگان: انسان, انسان کامل, شناخت شناسی, فرهنگ, دفاع}
    Abbas Khademian *, Noorollah Karimiyan Karimi

    The deepest human thoughts are those related to the establishment of security for a better life. The aim of this research is studying the components of the defense-security culture based on the Mahdavi teachings. This research tries to answer this question that what the characteristics of the defense culture related to the Mahdavi teachings are. The present paper, with an analytic-conceptual approach, deals with the how of the defense culture. The present research analyzes this issue in two areas: first, it looks at the wandering, multi-aspect, and lack of human understanding which always faces serious crises because of not having a perfect human as the modeling component. Secondly, in order to achieve lasting security, it focuses more on the soft cultural approach. In this regard, it emphasizes the components of defense culture such as the instrumentality of military and defense power, legitimacy and authorization, being peace-oriented, right-oriented, preventive, honorable, and victorious

    Keywords: Human, Perfect Human, Epistemology, culture, Defense}
  • نگین علی اکبری *، زینب نصیری زرندی

    ظلم و ستم امری نکوهیده و مخالف فطرت انسانی و بشری است. در دین اسلام نیز همواره به جهاد و مبارزه علیه ظلم و ستم دعوت شده است. همین طور ائمه اطهار علیهم السلام و به ویژه امام علی علیه السلام در سخنان خود به این مورد اشاره کرده اند. قسط و عدل و دشمنی با ظلم و ظالم موضوعاتی است که در فرهنگ اسلامی و در قلمرو معارف نهج‏ البلاغه اهمیتی خاص دارد و بخش عمده‏ای از گفتارها و نوشتارهای امام (علیه ‏السلام) در نهج البلاغه به طور مستقیم یا غیر مستقیم- به بحث مزبور مربوط می‏شود. نهج البلاغه کتابی حیات بخش و ارمغانی الهی برای جامعه بشری است شدت علاقه‏ی حضرت به مساله‏ی عدالت و سعی بلیغی که در اجرای آن داشته است، باعث شده که تمام عمر پر برکتش را در راه بسط و برقراری آن به کار گیرد و سرانجام نیز جان پاکش را در راه آن فدا کند. چنان که که بسیاری معتقدند ایشان صرفا به دلیل اجرای عدالت در محراب به شهادت رسیده است. در این مقاله سعی گردیده که به تحلیل و بررسی فرمایشات حضرت علی علیه السلام در باب مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم پرداخته و کاوشی در این دریای عمیق عرفان و معرفت صورت گیرد. باشد که از پیروان حقیقی آن حضرت و از جهادگران عرصه ی مبارزه با ظلم و ستم باشیم.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, دفاع, عدالت, ظلم}
  • الله بخش روشن روان، سینا ترکاشوند*

    مبنای پژوهش حاضر، واکاوی «فرهنگ دفاعی مهدوی4 و کارکرد آن در گفتمان سازی جدید اسلامی»است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و یافته های پژوهش گویای آن است که آموزه های مهدویت دارای ظرفیت بالایی برای گفتمان سازی در سطح جهانی است. کارکرد فرهنگی- دفاعی مهدویت4 در سطوح گوناگون «بینش » ها، «ارزش» ها و «نماد»ها توانایی معرفی مهدویت4 را به عنوان گفتمان غالب در دوران معاصر ایجاب می کند. از جمله کارکردهای بینشی مهدویت4 در بعد فرهنگی - دفاعی عبارتند از: استحکام بخشی و تقویت ایمان و باورهای دینی، به ویژه در مقوله امامت؛ التزام بینشی نسبت به امام زمان4 موثر بر فرهنگ و تقویت روحیه دفاع و پاسخ گویی به شبهه ها و صیانت جامعه از انحراف. کارکرد های ارزشی مهدویت4 نیز عبارتند از: ارزش های اخلاقی و تربیتی موثر بر خودسازی فردی و اجتماعی؛  ارزش های اقتصادی مبنی بر عدالت؛ کاهش نابرابری اقتصادی و برقراری نظام اقتصادی ارزش مدار؛ ارزش های سیاسی و اجتماعی موثر بر ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی و تقویت امید به آینده. از جمله کارکردهای نمادی می توان به نمادهای دیداری، شنیداری و تصویری اشاره کرد که بر گفتمان سازی جدید اسلامی و نهادینه کردن فرهنگ جهانی مهدویت موثرند.

    کلید واژگان: گفتمان سازی جدید اسلامی, مهدویت, فرهنگ, دفاع}
    Allah Bakhsh Roshanravan, Sina Torkashvand *

    The basis of the present study is the analysis of “Madavi Culture of Defense” and “its function in new Islamic discourse”. The method of research is descriptive-analytic and the findings of the research indicate that Mahdism teachings have a high capacity for global discourse. The cultural-defensive function of Mahdism at various levels- “insights”, “values”, and “symbols”- necessitates the ability to introduce Mahdism as the dominant discourse in contemporary era. Among the insightful functions of Mahdism in the cultural-defensive dimension are: strengthening and reinforcing the faith and religious beliefs, especially in the field of Imamate; the conceptual obligation with regard to Imam of the Time (A.S) influencing the culture and strengthening the spirit of defense, and responding to the doubts and safeguarding the society from deviations. The value functions of Mahdism include: ethical and educational values affecting the individual and social self-determination; economical values based on justice; reduction of economic inequality and establishment of value-centered economic system; political and social values affecting the establishment and reinforcement of social solidarity and foster of hope for future. Among the symbolic functions, we can point to the visual, auditory, and pictorial symbols which affect the new Islamic discourse and institutionalize the global culture of Mahdism.

    Keywords: new Islamic discourse, Mahdism, culture, Defense}
  • محمود ملکی راد*
    تقویت دو حوزه «دفاعی» و «امنیتی» از عناصر مهم برای توانمندی کشورها محسوب می شوند. عوامل گوناگونی در تداوم و پایداری امنیت و تقویت روحیه دفاعی در مردم نقش دارند. تثبیت باورها و آموزه های دین، از عناصر مهم استحکام روحیه دفاعی در مردم و به تبع آن، در تثبیت امنیت نقش مهمی دارند. در این زمینه «اندیشه مهدویت»، به عنوان یکی از آموزه های اساسی دین اسلام در امنیت افزایی و دفاع از نظام اسلامی، دارای کارکرد است. کارکرد اجتماعی باور به مهدویت در حوزه دفاع و امنیت را می توان در حوزه هایی چون نظم اجتماعی، انسجام و همبستگی اجتماعی، استحکام روابط اجتماعی، تقویت قدرت اجتماعی، مورد بازشناسی و تحلیل قرار داد. بدین جهت از مهم ترین یافته های این تحقیق، نشان دادن ظرفیت اندیشه مهدویت در حوزه دفاع و امنیت، از طریق «تبیین کارکرد اجتماعی» آن در ساحت نظم و انسجام و استحکام روابط و قدرت اجتماعی است. از برجسته ترین راهکارهای این اندیشه در این حوزه ها عبارت است از: استحکام باورهای دینی، به خصوص آموزه امامت، تولید و بازخوانی ارزش های اخلاقی مشترک، ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی در مردم، ایجاد اتحاد و هویت واحد بین اقوام و خرده فرهنگ ها، و ایجاد اعتماد عمومی که از تقویت ارزش ها و پایبندی به قواعد اخلاقی ناشی می شود.
    کلید واژگان: مهدویت, دفاع, امنیت, اجتماعی, انسجام, روابط اجتماعی, قدرت اجتماعی}
    Mahmood Maleki Rad *
    Strengthening the two fields of “defense” and “security” are considered as the important elements for the empowerment of countries. Various factors contribute to the continuity and sustainability of security and the strengthening of defensive spirit in the people. Consolidating the beliefs and teachings of the religion as an important element in strengthening the defensive spirit of the people consequently play an important role in stabilizing the security. In this regard, the “Mahdism thought” as one of the basic teachings of the religion of Islam has a function in enhancing the security and defending the Islamic system. The social function of belief in Mahdism in the fields of defense and security can be recognized and analyzed in the areas such as social order, social unity and solidarity, the firmness of social relations, the strengthening of social power. For this reason, one of the most important findings of this research is to demonstrate the capacity of Mahdism idea in the field of defense and security by “explaining its social function” in the realm of order, unity and firmness of relations and social power. The most prominent solutions of this thought in these fields are: the firmness of religious beliefs, specially the doctrine of Imamate, generating and re-reading the common moral values, establishing emotional relations and bonds in people, building unified union and identity between ethnic groups and sub-cultures, and building public trust which results from strengthening of values and adhering to ethical rules.
    Keywords: Mahdism, Defense, Security, Social, Unity, social relations, social power}
  • فیروزه کرمی*
    توجه به پدافند غیرعامل در جهت افزایش توانمندی های دفاعی کشورها و کاهش تهدید و آسیب پذیری آنها در حوزه های گوناگون امری است اجتناب ناپذیر، که مطمح نظر سیاست مداران بزرگ دنیای امروز است. با ظهور اسلام، جبهه کفر و هجوم گسترده ای را برای هدم و نابودی این دین الهی و انسانی آغاز کرد. لذا در برخی از آیات قرآن کریم آشکارا اهمیت حفظ آمادگی همه جانبه در برابر دشمنان و دفاع از حریم دین و کیان مسلمین مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. همچنین در سیره دفاعی پیامبر (ص) نیز نمونه های فراوانی از انواع روش ها و تاکتیک های دفاعی و بهره گیری موثر از موقعیت های مناسب زمان و مکان برای رویارویی و مقابله با دشمنان دین وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی و واکاوی روش ها و تاکتیک های دفاعی گوناگونی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در قرآن کریم بدان اشاره شده است و همچنین استخراج و ارائه نمونه هایی از تدابیر و برنامه های دفاعی در سیره پیامبر (ص) با توجه به آنچه که امروزه به عنوان اصول پدافند غیر عامل شناخته شده است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، با توجه به دو عامل عمده فرماندهی هوشمندانه پیامبر اسلام و روحیه شهادت طلبانه مومنان به تبیین مهم ترین ابعاد و روش های دفاع غیر عامل در آموزه های قرآن کریم و سیره پیامبر (ص) از قبیل اقدامات فرهنگی و عملیات روانی، افزایش قدرت نظامی در جبهه اسلام ، افزایش میزان بازدارندگی در جبهه دشمن، رعایت اصول مدیریت در شرایط بحران، شناسایی فرصت ها و تهدیدها، کاربست طرح فریب دشمن، دوراندیشی و آینده نگری و... می پردازد.
    کلید واژگان: قرآن, سیره نبوی (ص), دفاع, پدافند غیر عامل}
    Firoozeh Karami *
    The display of passive defense in the defensive strategies of the Holy Quran and Prophet Mohammed Seerah(method).Giving attention to passive defense aimed to inhance the defensive abilities of countries and reduce threats and their vulnerability in various areas is an inevitable fact which prominent politicians and strategists of the world have put a considerable emphasis on With the advent of Islam the blasphermers and pagans constructed a wide plot and carried out a great raid against this Divine and humane religion to annihilate it. Therefore in some verses of the Holy Quran clearly the importance of maintaining constant readiness against enemies and religion and honor of Muslims is strongly considered.Additionally in defensive tactics of prophet Mohammed (p.b.u.h),there are examples of a variety of methods of defensive tactics and effective utilization of right positions of time and place to deal with the enemies of religion. This research is to investigate and evaluate the various defensive methods and tactics of Holy Quran directly and indirectly.Furthermore we are trying to extract and present some examples of tactics and defensive plans of prophet Muhammed which nowadays are known as Passive Defence Principles.This article discusses the dimensions and methods of passive defence based on Holy Quran's teachings and holy prophet Muhammed Seerah.
    Keywords: Quran, Defence, Passive Defence, the prophet Mohammed Seerah}
  • Fereydoun Abdi
    This article has been written due to getting familiar with commandment, managing and ruling thoughts of Imam Ali and thinking about them, spread of knowledge, thoughts and military views of Imam and also utilizing his thoughts that is descriptive due to its practical point of view and collection of the data, and the library references are used for collecting the data.Due to this aim, the researcher has revealed some commandment, managing and ruling thoughts of Imam Ali with pointing to the set up of right in war and fight, keeping the secrets of the war, insight, martyrdom, enemy acknowledgment, obeying the commander, discipline and systems, stability of justice, anti oppression which all are from the characteristics of a commander.The result of the research indicate that the knowledge and correct understanding of commandment thoughts, military management and rules of Imam Ali are very important and causes the increase in the spirit of self belief within consolidation and spread of the military strength and has an important role in consciousness, insight and resistance of the military and Imam Ali’s followers against the devil forces and the inside and outside enemies, the invaders and hegemonic.
  • بررسی شیوه سیاسی حضرت زهرا(س) با کاوشی در خطبه فدکیه
    مرضیه خزعلی
    "الحمدالله علی ما انعم وله الشکر علی ماالهم" ستایش خدای را بر آنچه ارزانی داشت و سپاس او را بر اندیشه نیکو که در دل نگاشت.
    در این اجمال نگرشی بر شیوه ها و مشی سیاسی حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت با ریشه یابی و بررسی علل افتراق آغاز می کنیم و سپس به رویکردها و مصادیق مختلف مبارزه با نفاق و دفاع از حق پرداخته و شیوه ها و راهکارهای عینی و جلوه های تجلی خشم و مهر الهی را در زندگی حضرت (س) در دفاع از حق امام و امت مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.
    کلید واژگان: مشی سیاسی, دفاع, حق, عدالت, امامت, خشم و مهر, نفاق}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال