به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « راویان » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «راویان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید اسعد القاضی*، سید محمدامین سیاهپوش

    این مقاله، نمایه ای از احادیث مربوط به مهدویت بر اساس نام راویان است که در قالب یک جدول تنظیم شده است. در این نمایه، 517 حدیث از 15 منبع کهن حدیثی شیعه آمده که بر اساس نام 193 راوی مرتب شده است. ابوبصیر با 63 حدیث بیشترین تعداد حدیث در این نمایه را دارا است.

    کلید واژگان: احادیث مهدویت, راویان, مهدویت, امام مهدی (ع), ابوبصیر}
  • عبیر علوی، سعید منصوری*، سید محمدعلی ایازی، سید مجتبی میردامادی

    «اختلاف حدیث» و «عوامل بوجودآورنده ی آن»، از جمله مسایل حدیث پژوهی است که بی اعتنایی به آن، منجر به عدم وثوق به حدیث و کنار گذاشتن آن می گردد؛ براین اساس، دانشمندان و حدیث پژوهان به دلیل تاثیر شناخت اسباب اختلاف حدیث در چگونگی رفع تعارض آن،  با بررسی این اسباب می کوشند راهکارهای برون رفت از تعارض را بیابند. بخشی از اختلاف حدیث، در مرحله ی نقل و وصول به طبقات بعدی رخ داده است و در ایجاد آن ناسخان و راویان حدیث نقش داشته اند. پژوهش حاضر، موضوع اختلاف حدیث را با رویکرد بررسی نقش راویان از عصر پیامبر$ تا پایان دوره امامان% با تاکید بر آرای آیت الله سیستانی مورد واکاوی قرار می دهد. ایشان پاره ای از اختلافات غیر واقعی را از ناحیه ی ناقلان و ناسخان و ناشی از عواملی نظیر: عمد و تساهل، یافته و فارغ از تحلیل رجالی به بررسی این عوامل پرداخته است. از مطالعه آثار ایشان برمی آید عملکردهای ناسخان و راویان که منجر به اختلاف حدیث شده به سه گونه : عامدانه، غیرعامدانه و مشترک بین حالت عمد و غیرعمد قابل تقسیم است.

    کلید واژگان: راویان, ناسخان, تعارض, اختلاف حدیث, سیدعلی سیستانی}
    Abir Alavi, Saeed Mansouri*, Seyyed Mohammad Ali Ayazi, Seyyed Mojtaba Mirdamadi

    "Differences in hadith" and "factors causing it" are among the issues of hadith research, which neglecting it leads to distrust of hadith and discarding it; therefore, due to the effect of knowing the causes of hadith differences on how to resolve the conflict, scientists and hadith researchers try to find solutions to the conflict by examining these causes. Part of the difference of hadith occurred in the stage of transmission to the next levels of hadith, and the narrators and scribes had a role in creating it. The present study examines the issue of hadith differences with the approach of examining the role of narrators and scribes from the age of the Prophet to the end of the period of the imams (as), with an emphasis on the opinions of Ayatollah Sistani. He has found some unreal differences from the narrators and scribes which caused by factors such as: intention and tolerance, and apart from Rjali's analysis, he has investigated these factors. From the study of his works, it can be seen that the actions of narrators and scribes that lead to the difference of hadith can be divided into three types: intentional, unintentional, and common between intentional and unintentional.

    Keywords: Narrators, Scribes, Conflict, Difference of Hadith, Seyed Ali Sistani}
  • احسان سرخه ای*
    بسیاری بر این باورند که تا سده‏ها، حافظه محدثان مخزن نگهداری احادیث امامیه، و زبان‏ها سبب انتقال و انتشار آنها بوده اند؛ اما بررسی شواهد تاریخی، گواه آن است که آثار مکتوب، وظیفه مهم حراست و انتقال این میراث حدیثی را بر عهده گرفته اند. محدثان برای حفظ این آثار و با درخواست طالبان علم، آنها را در اختیار شاگردان و راویان دیگر قرار می‏دادند. این شیوه از نقل‏وانتقال، به‏دلایل گوناگون، مانند اطمینان از برابری نسخه های نوپدید با متن اصلی، نیازمند سماع و قرایت بود. در گذر زمان برخی طرق دیگر تحمل حدیث نیز به این دو روش افزوده شد. بیشتر محدثان متعهد بودند برای رعایت شیوه استناددهی، در ابتدای احادیث برگرفته از آثار حدیثی، راویان منابع، مولفان آنها و راویان احادیث مندرج در منبع را ذکر کنند. نقش های گونه گون افراد دخیل در نقل‏و‏انتقال احادیث، ایجاب می کند که در اعتبارسنجی اخبار به میزان نقش آفرینی آنها توجه درخور شود. این نوشتار تلاش می کند با بررسی علل پیدایش طرق تحمل احادیث و سیر تاریخی دگرگونی های رخ داده در این فرایند، نشان دهد ضروری است در اعتبارسنجی احادیث براساس نقش های متنوع هر یک از نقش آفرینان در نقل وانتقال اخبار، ارزش گذاری متفاوتی به ایشان داده شود.
    کلید واژگان: منابع حدیثی, اعتبارسنجی احادیث, راویان, طرق تحمل, قرائت, سماع, اجازه}
    Ehsan Sorkhei *
    Many believe that for centuries, the memory of the narrators has been the repository for the preservation of Imami hadiths, and languages ​​have been the means of their transmission and dissemination; But historical evidence shows that written works have taken on the important task of preserving and transmitting this hadith heritage. The narrators, in order to preserve the works and at the request of the Taliban, provided them to other narrators. Transferring sources for a variety of reasons, such as ensuring that newer versions matched the original text, required listening and reading. Over time, other methods of hadith tolerance were added to these two methods.Most narrators cite the names of the narrators of the sources, their authors, and the narrators in the source at the beginning of the hadiths taken from previous works. The various maps of individuals in the transmission of hadiths require that in the validation of news, attention be paid to the type of map-making.Examining the causes of the emergence of hadith tolerance methods and the historical course of the changes that have taken place in this process, shows that in validating the hadiths based on the various maps of each of the planners in the transmission of news, they should be evaluated differently.
    Keywords: Hadith sources, validation of hadiths, narrators, methods of tolerance, recitation, listening, Permission}
  • مرتضی حسن پور

    یکی از شبهات موجود در مسیر انقلاب‌های عصر حاضر و به‌طور کلی‌تر، قیام‌های قبل از ظهور، وجود روایات نافی قیام‌ها است. این روایات از ابعاد مختلفی، بررسی و تحلیل شده‌اند؛ ولی به نظر می‌رسد برای روشن شدن فضای صدور روایات، باید از منظر تاریخی نیز تحلیل شوند. یکی از مسایلی که در تحلیل تاریخی این روایات لازم است مدنظر قرار بگیرد شناخت روحیات، ویژگی‌ها و گرایش‌های فکری و سیاسی راویان یا مخاطبان احادیث نافی قیام است که نوشتار حاضر درصدد تبیین آن است. به نظر می‌رسد داشتن روحیه افراطی در مواجهه با قیام‌های آن زمان، تبلیغ گسترده مدعیان مهدویت و امامت، مانند نفس زکیه و تاثیرپذیرفتن برخی شیعیان، وکالت برخی راویان و اتهام به جاسوسی و همکاری با قیام‌های زمان، از مسایلی است که برخی راویان به آن، مبتلا بودند و امامان؟عهم؟ می‌کوشیدند افراد را به حد تعادل برسانند. در مقاله حاضر، منظور از روحیه انقلابی که درمورد برخی راویان به‌کاربرده‌ایم، انقلابی افراطی است. این پژوهش به بررسی و تحلیل شخصیت‌شناسی تعدادی از راویان نافی قیام، به روش کتابخانه‌ای و با رویکردی توصیفی–تحلیلی می‌پردازد.

    کلید واژگان: قیام های قبل از ظهور, راویان, روایات نافی قیام, مهدویت, انقلاب}
  • قاسم بستانی، عیسی محمودی مزرعاوی*

    توجه به سند در اعتبارسنجی روایات از دیرباز نزد عالمان مسلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و در این راستا تلاشهای بسیاری صورت گرفته و سند و رجال این روایات از ابعاد مختلفی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اند، که حاصل آن کتابخانه ای بسیار غنی و متنوع با موضوعات، عناوین، رویکردها، اغراض و... مختلفی بوده است. لذا نیاز است تا نگاهی مجدد به این میراث علمی مسلمانان افکند و در تحقیقی مستقل، این تلاشها جمع بندی، گونه شناسی و هدف شناسی گردد. در این مقاله که به صورت توصیفی انجام گرفته، تلاش شده است که دلایل فراوانی تالیفات رجالی و نیز گونه ها و فواید آنها بررسی گردد. در پایان این نتیجه حاصل می شود که مواردی همچون اختلاف و تفاوت حالات و اوصاف راویان و نیز جایگاه برخی از رجالیون و اهمیت نظرات آنها در جرح و تعدیل راویان، از جمله دلایل فراوانی و گوناگونی تالیفات رجالی می باشد.

    کلید واژگان: سند, رجال, راویان, تالیفات رجالی}
    Qassem Bostani, Eisa Mahmoudi Mazra’avi*

    Paying attention to the document in validating the narrations has long been of special importance to Muslim scholars and in this regard many efforts have been made and the document and the narrators of these narrations have been researched from different dimensions, which results in a very rich library. And it has been various with different topics, titles, approaches, intentions, etc. Therefore, it is necessary to look again at this scientific heritage of Muslims and in an independent study, these efforts should be summarized, typologically and purposefully. In this descriptive article, an attempt has been made to examine the many reasons for Rajali's writings as well as their types and benefits. In the end, it is concluded that issues such as differences and differences in the moods and characteristics of narrators, as well as the position of some rijals and the importance of their views in the modification of narrators, are among the many reasons for the variety of rijali writings.

    Keywords: Document, rijals, narrators, rijali writings}
  • سیده سکینه موسوی، محمد مهدی تقدیسی*، سیده فاطمه حسینی میرصفی

    پدیده غلو و تسامح در نقل از غالیان و افراد متهم به غلو به عنوان یکی از عواملی که اعتبار احادیث شیعی را تهدید می کند، مطرح شده است. صالح بن سهل از جمله راویان احادیث شیعه است که از سوی برخی رجالیان، غالی معرفی شده است؛ در حالی که برخی دیگر او را بری از غلو و از یاران میانه رو امام7 و در بالاترین درجه حسن دانسته‏اند. همسو بودن احادیث موجود این راوی با باورهای امامیه و نیز وجود روایات منافی با غلو در میان آن ها موید دیدگاه دوم است. از آنجا که مستند ما روایات موجود صالح بن سهل در تفاسیر روایی شیعه است و بر اساس این مستندات، روایتی که دال بر غلو باشد، وجود ندارد، می توان گفت نسبت دادن غلو به این راوی بنا بر اتهامی است که صحیح به نظر نمی رسد و استفاده از این روایات - که او در سلسله راویانش قرار گرفته - بلامانع است.

    کلید واژگان: راویان, غلو, اتهام, شیعه, صالح بن سهل}
    Seyyedeh Sakineh Mousavi, Muhammad Mahdi Taqdisi *, Seyyedeh Fatemeh Husayni Mir-Safi

    The phenomenon of extremism (ghuluww) and the leniency (tasāmuḥ) in quoting the extremists (ghulāt) and those hadith transmitters who are accused of ghuluww has been mentioned as one of the factors threatening the liability of the Shi‘a hadiths. Ṣāliḥ ibn Sahl is among those Shi‘a hadith transmitters that has been introduced by certain Rijal experts as a ghālī (extremist) while some others deem him free of ghuluww and mention him among the moderate disciples of the Imam enjoying the highest rank of goodness (ḥusn).  Conformity of the extant hadiths transmitted by this narrator with the Imami creeds as well as the existence of traditions denying the ghuluww among them confirm the second viewpoint. Since our evidence and documentation are the extant traditions of Ṣāliḥ ibn Sahl in the Shi‘a hadith-oriented exegetes and on this basis no tradition denoting ghuluww exists therein, it can be said that attribution of ghuluww to this rāwī (hadith transmitter) is based on an accusation which does not seem to be true. Therefore, there is no harm to rely on traditions he is contained in their isnads.

    Keywords: hadith transmitters, ghuluww, accusation, Shi‘a, Ṣāliḥ ibn Sahl}
  • فاطمه ژیان*

    یکی از بحث برانگیزترین مولفه های موثر در جرح و تعدیل راویان، مذهب آنان است. این مسئله که آیا صداقت و ضبط راویان در اعتماد به گفتار آنان کافی است و یا مذهبشان نیز از مولفه های دخیل در جرح و تعدیل آنان است، همواره محل بحث و اختلاف رجالیان بوده است. خلاصه الاقوال به جهت آن که با تنها در فاصله دو قرن پس از اصول اولیه رجالی و به وسیله علامه حلی فراهم آمده است، یکی از پر اهمیت ترین کتب رجالی متاخر شیعیان به شمار می رود. این اعتقاد وجود دارد که علامه در این کتاب روش و طریق واحدی را دربرخورد با راویان غیرامامی در پی نگرفته است؛ به تعدادی از غیر امامیان اعتماد کرده و گروهی دیگر را غیر قابل اعتماد خوانده است. بررسی موردی شرح حال راویان غیرامامی در خلاصه الاقوال نشانگر آن است که بر خلاف این گمانه، علامه حلی شیوه ای یکسان در مواجهه با راویان غیرامامی در پیش گرفته است. وی به راویانی که اتهام به غیرامامی بودنشان را نپذیرفته، یا امامی بودنشان را مرجح می داند و یا پس از دوره ای انحراف به مذهب امامیه بازگشته اند، اعتماد کرده اما اگر غیرامامی بودن راوی بر علامه محرز شود و وجهی برای غلبه بر این ضعف راوی وجود نداشته باشد، او را غیر قابل اعتماد می داند.

    کلید واژگان: رجال, راویان, جرح و تعدیل, مذهب, غیر امامی, خلاصه الاقوال, علامه حلی}
  • رسول محمدجعفری
    حفظ و تبیین اخبار پیامبر (صلی‎ الله ‎علیه‎وآله) و امامان پیشین، از جمله وظایف اهل بیت (علیهم‎السلام) بوده است. این مهم در سیره امام‎رضا (علیه‎السلام) به اقتضای فضای سیاسی فرهنگی حاکم بر روزگار ایشان فراوان دیده می‎شود به‎طوری‎که از آن حضرت سوال‎های متعددی نسبت به روایات معصومان پیشین شده است. از این‎رو، این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، در پی پاسخ به این پرسش است که رویکردهای ایجابی امام‎رضا (علیه‎السلام) در مواجهه با روایات عرضه‎شده به ایشان کدام است؟ یافته‎های تحقیق نشان از آن دارد که حضرت در مواجهه ایجابی با روایت‎های عرضه‎شده، چهار رویکرد را برگزیده‎اند: 1. تایید روایات 2. تبیین روایات 3. جری و تطبیق روایات 4. تصحیح برداشت‎های سطحی از روایات. در این بین، تبیین و تایید روایات به ترتیب با 10 و 9 مورد، بیشترین فراوانی را داشته است. روایات عرضه‎شده در موضوعات مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی بوده‎اند و بیشترین سهم را روایات اعتقادی با موضوع امام‎شناسی به خود اختصاص داده است. گاه روایات از زبان پیامبر (صلی‎ الله ‎علیه‎وآله) ، امام باقر و امام صادق (علیهما‎السلام) به امام‎رضا (علیه‎السلام) عرضه شده‎اند و گاه راویان در هنگام عرضه روایت، یا به معصوم خاص اشاره نکرده و یا عبارت «روی عن آبائک» را به‎کار برده‎اند. روایات توسط راویان مختلفی عرضه شده است که سهم حسین‎بن خالد و ابوصلت هروی بیش از دیگران بوده است.
    کلید واژگان: امام‎رضا (علیه‎السلام), عرضه روایات, مواجهه ایجابی, گونه‎های مواجهه, راویان}
    rasulmo mohamadjafari
    One of the duties of Ahl al-Bayt (P.B.U.H.) was to maintain and explain the matters of the Prophet (P.B.U.H.) and his previous Imams. This has been well demonstrated in the life of Imam Reza (P.B.U.H.) due to the cultural and political atmosphere of his time; in the way that He has been asked many questions about the narrations of previous Imams. Therefore, this research with the descriptive-analytic method, is to answer the question “what are Imam Reza's (P.B.U.H.) affirmative approaches in confronting narrations presented to Him?” Findings of the research indicated that, first, he has designated four approaches in confronting the alleged narrations: 1. Confirmation of narrations 2. Explanation of narrations 3. Adaptation of narrations, and 4. Correction of superficial impressions about narrations. Meanwhile, the explanation and confirmation of narrations had the highest frequency with 10 and 9 items respectively. Second, narrations have been presented on different topics on religious, morals and juridical and the largest contribution has been allocated to religious narrations, with the subject of Imamism. Third, some of the narrations have been presented to Imam Reza (P.B.U.H.) by the Prophet (P.B.U.H.), Imam Baqir (P.B.U.H.) and Imam Sadiq (P.B.U.H.). And sometimes the narrators did not refer to the particular Imam when they presented narrations, or they did not use the phrase "narrated from your fathers". Fourth, narrations have been delivered through various narrators, particularly, Hossein Bin Khalid and Abu Salat Heravi.
    Keywords: Imam Reza (P.B.U.H.), Delivering Narrations, Affirmative Confronting, Types of Confrontation, Narrators}
  • قاسم بستانی، زهرا چنانی، سیما البوغبیش *
    گرچه بیشتر روایات فضائل قرائت قرآن با ذکر سند همراه است، اما به دلایلی نمی توان در مورد آن ها حکم کلی صادر کرد. زیرا ذکر سند به تنهایی کافی نیست و باید میزان ارزش و اعتبار آن ها نقد و بررسی شود. لذا مقاله پیش رو با تکیه بر منابع شیعی صرف، دامنه ی مطالعاتی خود را بر روی مهم ترین جوامع حدیثی و زبده ترین مصادر تفسیری متمرکز نموده و در ابتدا با نگاهی گذرا به پیشینه ی این علم، تطوراتی که بر آن گذشته، اهم کتب حاوی این علم، اهداف و اغراض راویان این احادیث و بررسی دیدگاه علما و مفسران در این خصوص پرداخته است. آن گاه با استخراج احادیث قرائت قرآن از کتب مذکور، آن ها را در هر کتاب به طور جداگانه شمارش نموده؛ احادیث ثواب ها و عقاب ها را نیز مشخص کرده و سپس با تقسیم احادیث هر کتاب به سه دسته: «من قرا القرآن»، «من قرا سوره» و «من قرا آیه» تعداد آن ها را نیز در هر دسته جداگانه شمارش نموده است که نتیجه ی آماری حاصل از آن چنین بود: تعداد کل احادیث فضائل قرائت قرآن موجود در جوامع حدیثی مورد مطالعه، 764 حدیث و در مصادر تفسیری مورد مطالعه، 1397 حدیث می باشد که مجموع آن 2161 حدیث می شود. 4 روایت از این تعداد انتخاب گردید و به میزان اعتبار، سنجیده و نقد و بررسی شد که هر 4 مورد ضعیف السند بودند.
    کلید واژگان: اعتبارسنجی, روایات, راویان, قرائت قرآن, جوامع روایی شیعه}
  • اصغر قائدان، سید جمال موسوی، جعفر خسرویان قله زو
    مناظرات امام رضا (ع) در ادبیات دینی شیعه امامیه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. با وجود آنکه برخی در اعتبار و اصالت آن ها تردید روا داشته اند اما مورد استفاده و استناد بسیاری از محدثان و پژوهشگران قرار گرفته و می گیرد. از این رو شایسته است مناظرات حضرت رضا (ع) در عراق و خراسان از نظر سندی و متنی مورد ارزیابی علمی قرار گیرد تا اعتبار و اصالت آن به روشن گردد. در این پژوهش، سند این مناظرات از نظر رجالی مورد بررسی قرار گرفته است. محمد بن فضل هاشمی، راوی مناظرات عراق و غالب رجال سند مناظرات خراسان مانند حسن بن محمد نوفلی، ابوعمرو محمد بن عمر بن عبدالعزیز الانصاری الکجی (حدود) و ابومحمد جعفر بن علی بن احمد القمی الایلاقی معروف به ابن الرازی، از نظر برخی علمای رجال به دلیل متحد شمرده شدن با راویان موثق، افرادی ثقه و قابل اعتماد هستند. الخرائج و الجرائح راوندی و عیون اخبار الرضا (ع) صدوق نیز، قدیمی ترین منابع این مناظرات هستند.
    کلید واژگان: حضرت رضا(ع), رجال, راویان, سند مناظرات امام رضا (ع), عراق, خراسان}
    Asghar Qaedan, Jamal Musavi, Jafar Khosravian Ghollezou
    The debates of Imam Ridhā (AS) are of particular importance in the Imami Shiʻite religious literature. Although some scholars have raised doubts about their credibility and authenticity, they have been used and cited by many Hadith scholars and researchers. Imam Ridha's (AS) debates in Iraq and Khorasan are worth reviewing in terms of their documentation and textual evaluation in order to prove their credibility and authenticity. In this research, the documents of the debates have been examined from ʻIlm al-Rijal perspective. Muhammad ibn Fazl Hashemi, the narrator of Iraqi debates, and most of the Rijal of Khorasan debates, such as Hassan ibn Muhammad Nufali and Abu Amar Muhamad Ibn Omar Ibn Abd al-Aaziz al-Ansari al-Kaji (circa 340 hijri) and Abu Muhamad Jafar Ibn Ali Ibn Ahmad al-Qommi al-Ilaqi known as Ibn al-Razi are considered by Rijali scholars as reliable narrators because of their close relations with trusted scholars of Rijal. “Al-Kharaij wa al-Jara'ih” of Ravandi, and ʻUyun Akhbar al-Redha (AS) of Saduq are the oldest sources of these debates.
    Keywords: Imam Ridha's (AS), Documents of Debates, Narrators, Scholars of Rijal, Iraq, Khorasan}
  • رحمان عشریه، فرج الله عباسی
    راویان و اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری با تربیت شاگردان و رساندن روایات ائمه هدی به شیعیان و نیز با مسافرت به دیگر نقاط کشور اسلامی در نشر معارف اهل بیت نقش بسزایی داشتند. این اهمیت آنجا نمود می یابد که در اثر فداکاری های علمی این راویان، شهرهایی مانند قم، ری به محل نشر و رونق علوم دینی برپایه اندیشه های شیعی تبدیل می شود و شیعیان برای یادگیری علوم اهل بیت نیاز به هجرت و مواجه با آزار و اذیت های حکومت را ندارند. اصحاب این دو امام با عهده دار شدن نمایندگی امام در شهرهای مختلف و با تشکیل کلاس های درس، پناهگاهی برای همگان می شوند و علوم اسلامی ماخوذ از اهل بیت را در اختیار شیعیان و دوست داران علم و اندیشه قرار می دهند؛ این فداکاری ها شیعه را در آن دوران خفقان و سرکوب از چنگال دشمنان دین رهانید. این جستار نگاهی گذرا به این تلاش ها دارد.
    کلید واژگان: علوم اسلامی, شیعه, راویان, اصحاب, امام هادی, امام عسکری}
    Rahman Oshriye, Farajollah Abbasi
    The narrators and companions of Imam Hādī (a) and Imam Ḥasan ʿAskarī (a) were highly influential in the dissemination of the teachings of the Ahl al-Bayt (a) through training of students and transmission of the traditions of the Imams to the Shīʿas, and they
    would also travel to other parts of the Muslim nation [to propagate the same]. The significance of this becomes clearer when, due to the sacrifices and dedication of these narrators, cities such as Qom and Rayy were transformed into centers where Shīʿī scholarship was imparted and the Shīʿa of these places no longer needed to migrate in
    order to acquire knowledge of the teachings of the Ahl al-Bayt (a) or due to harassment by the government representatives [in these cities]. By taking up the mantle as representatives of the Imams in different cities and by starting classes, they created a safe haven for all, and presented the Islamic sciences as taught by the Ahl al-Bayt (a) to the Shīʿa and the lovers of knowledge and thought. These sacrifices of the Shīʿa during a time of repression and tyranny led to freedom from the clutches of the enemies of religion. This essay is presents a brief study of these efforts.
    Keywords: Islamic sciences, Shīʿa, Narrators, companions, Imam Hādī (a), Imam ʿAskarī}
  • مهدی غلامعلی
    ویژگی های حدیث پژوهی راویان، اولین عرصه جرح آنان در نزد رجالیان متقدم بوده است. حدیث پژوهی راوی را می توان پایبندی به فرایند تحدیث دانست. در فرایند تحدیث راوی در دوره تحصیلات خویش از اساتیدی که شایستگی تدریس آنها اثبات شده است، حدیث می شنود. وسپس با ضبط درست روایات در دوره استادی اش، روایات را به نسل بعد منتقل می سازد. در گذشته قوانینی در این فرایند (از تحمل تا اداء) میان جامعه علمی حدیثی آن روز حاکم بوده است. رجالیان نیز اگر فردی برخلاف فرایند تحدیث عمل می کرد، عملکرد او را تقبیح و نوعی ذم ویا جرح می شمردند. چه اینکه شرایط روایتگری او مخدوش می شد.
    رجالیان با عنایت به همین شرایط راوی، آنچه که در نقل روایات راوی آسیب می دانستند را به خوبی برشمرده اند تا آموزه های نادرست راوی وارد مجموعه آموزه های امامیه نشود ویا گاه با بیان نکات، قواعد و شیوه هایی، حدود آسیبهای روای را تبیین نموده اند تا برای محدثان کاملا قابل تشخیص بوده باشد.
    کلید واژگان: معیار جرح, متقدمان, راویان, رجالیان شیعه}
  • علی اکبر کلانتری
    آشنایی با طبقات راویان و آگاهی از عصر و زمانی که ایشان در آن می زیسته اند و به طور کلی، وقوف بر هرگونه قراین و شواهد تاریخی مرتبط به آنان، تاثیر بسزایی در ارزیابی احادیث و چگونگی نقد و بررسی آنها دارد و می توان بدین وسیله، به آگاهی از وجود ارسال و تدلیس در اسناد آنها و نیز تمییز راویان مورد وثوق از غیر آنان و همچنین فواید دیگر نایل آمد
    کلید واژگان: حدیث, تاریخ, نقد, راویان}
    Aliakbar Kalantari
    Familiarizing with the tradition narrators, their lifetime, and their era and in general recognizing historical evidences related to them have a special role in evaluating traditions and the way of their reviewing. Thanks to this familiarity, it is feasible to recognize the authentic and credited ones from others or detect ersal or tadlis in their documents and so on.
  • محسن قاسم پور
    عالمان جرح و تعدیل، برخی راویان حدیث را به دلیل وجود صفات و یا سیره اخلاقی خاص و یا اعتقاداتی ویژه، مورد مذمت قرار داده اند. اعتقاد به غلو و تفویض از جمله عواملی است که راویان در منابع رجالی متقدم، آن را موجب جرح شمرده اند. این پدیده، در سده های دوم و سوم هجری، در میان گزارشگران احادیث ائمه رواج داشته و البته امامان معصوم با آن به شدت مقابله می کرده اند. عالمان علم رجال با الهام از رویکرد ائمه با چنین راویانی و استناد بدان به ویژه تحت تاثیر عالمان و محدثان سده های سوم و چهارم شهر قم تعابیر و اصطلاحاتی را در آثار خویش به کار برده اند که به مذهب غلو و تفویض معطوف است. تعابیر به کار رفته ناظر به غلو یا تفویض راویان در میان منابع متقدم رجالی شیعه از وحدت رویه برخوردار نیست و در مواردی به جای هم به کار رفته است. بر این اساس، نظر کسانی که خواسته اند با توجه به اصطلاحات یا تعابیری خاص، دو گروه یاد شده را به دقت از همدیگر متمایز کنند، همه جا استوار نیست، و منابع رجالی در برخی موارد، با چنین دیدگاهی همراهی ندارد. این گروه نقش مؤثری در ورود این نوع اصطلاحات در منابع رجالی داشته است. مقاله حاضر، دیدگاه های رجالی عالمانی نظیر کشی، نجاشی، شیخ طوسی و ابن غضائری را محور اصلی پژوهش قرار داده است.
    کلید واژگان: غلو, تفویض, رجال, راویان, حدیث, جرح و تعدیل}
    Mohsin Qā, Simpoor
    Experts in criticism and amendment have criticized some narrators of hadith because of some attributes، special moral traits or particular convictions. Belief in exaggeration and authorization is one of the factors which the narrators in earlier sources of transmitters of hadith have considered blameworthy. This phenomenon was widespread among the transmitters of the hadith of the Imams in the second and third centuries AH، and of course the infallible Imams strongly opposed it. The scholars of the transmission of hadith being inspired by the way the Imams dealt with such transmitters and on its basis-especially under the influence of the scholars and traditionists of the third and fourth AH centuries of Qom-have used certain expressions and terms in their works in reference to the school of exaggeration and authorization. However، the expressions used in reference to the exaggeration and authorization of the transmitters in the early Shii sources of transmitters of hadith are not consistent and sometimes they are used interchangeably. Accordingly، the views of those who intended to differentiate carefully between the mentioned two groups by employing certain terms or expressions are not always conclusive، and the sources of the transmission of hadith in certain cases do not endorse such view. This group had an effective role in introducing such terms in the sources of the science of the transmission of hadith. The present article is based mainly on the views of scholars like Kashi، Najashi، Sheikh Tusi and Ibn Ghadhaeri on the transmitters of hadith.
  • مهدی غلامعلی، احمد غلامعلی
    پژوهش حاضر بر آن است تا تاریخ حدیث شیعه را در محدوده زمانی پنج قرن نخست هجری در بخشی از آسیای میانه (ماوراء النهر) بررسی کند. برای این منظور شاخصه های اساسی که به بررسی تاریخ حدیث این منطقه منجر می شود مطالعه و به تفکیک بررسی شده است. این شاخصه ها عبارتاند از: تعداد راویان، جلسات حدیث، کتاب های حدیث و موضوعات آنها، ارتباط با دیگر حوزه های حدیثی و نحوه تعامل حدیثی با اهل سنت منطقه.
    از آنجا که این منطقه در شرق بلاد اسلامی، بسیار وسیع بوده و در دوره های مختلف نیز حالت های گوناگون به خود دیده است در نحوه بررسی این شاخص ها عناصر زمان و محدوده جغرافیایی مورد توجه قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تاریخ حدیث, کتاب حدیث, جلسات حدیث, راویان, ماوراء النهر, اشروسنه, بخارا, صغد, ایلاق, فرغانه, کش و نسف}
    Mahdi Gholamali, Ahmad Gholamali
    The author of the present paper tries to retell the history of Shiite hadith during the first five centuries in parts of central Asia (Transoxiana). To do so, he studies the key factors — which play an important role in the history of hadith in this region — and investigate them separately. These factors are as follows: number of hadith reporters, hadith meetings, hadith books and their contents, connection with other hadith schools, their hadith interactions with the people of that region. Since this region – which has been located in the east of Islamic world – is very large, it has seen many ups and downs. While investigating these factors much importance has been attached to the elements of time and geographical area.
  • احمدرضا شرفی
    یکی از مهم ترین و فعال ترین و مؤثرترین حوزه ها و مراکز حدیثی در جهان اسلام، بخصوص در زمینه حدیث اهل سنت، حوزه حدیثی نیشابور است که اوج شکوفایی و رونق آن از نیمه قرن سوم تا اواخر قرن ششم بوده است. عوامل مختلفی سبب رونق و شکوفایی حوزه حدیثی نیشابور در جهات مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شده است. از جمله مهم ترین آنها می توان به وجود مدارس و مساجد متعدد و عظیم دینی، وجود کتابخانه های غنی و سودمند، آب و هوایی مناسب، وسعت و آبادانی، ورود امام رضا علیه السلام به آن در سال 200 هجری، توجه حاکمان و والیان سلسله های مختلف به این شهر و عالمان آن، وجود جریآنها و گرایش های مذهبی و کلامی مختلف در آن اشاره کرد. از جمله مهم ترین ویژگی ها و مشخصه های این حوزه، کثرت کم نظیر روات و محدثان آن، تدوین برخی از مهم ترین مجموعه های گران سنگ حدیثی در حوزه حدیث اهل سنت، تدوین کتاب های حدیثی متعدد در موضوعات مختلف، وجود محدثان برجسته و بزرگ در جهان اسلام، اهتمام شدید بر حفظ سلامت احادیث از آسیب خلط با احادیث ضعیف و غلو آمیز، گرایش به سمت مباحث عقلی و مناظرات کلامی، کثرت سفرهای عالمان و محدثان از نقاط مختلف به این شهر و بالعکس و گرایش های صوفیانه در این حوزه، اشاره کرد. این مقاله گزارشی کوتاه از فعالیت های حدیثی این حوزه تا اوایل قرن هفتم است.
    کلید واژگان: حدیث, محدثان, راویان, نیشابور, حوزه حدیثی}
  • محمد مسعودی

    در این نوشتار، با نگاهی اجمالی، خدمات خاندان نوبختی، کاوش و بررسی گشته و بر نقش آنان در خدمت به ساحت قدس مهدویت و نقل روایات مرتبط به آن حضرت تاملی گذرا شده است. خاندان نوبختی را می توان از مدافعان راستین آیین اثنا عشری دانست که در تحکیم مبانی مذهب و رد آرای مخالفین از هیچ فداکاری ای دریغ نکرده اند. ما در این مقاله، شرح حال چهار نفر از آنان را شناسایی می کنیم که روایات مهدویت را نقل کرده و در مواقع خطیر، با ادله عقلی و نقلی، مدافع حریم مهدویت بوده اند.

    کلید واژگان: خاندان نوبختی, نقل روایت, مهدویت, راویان, احادیث, توقیعات}
  • آیت الله شیخ محمد سند
    مترجم: مهناز فرحمند
    زیارت جامعه کبیره از امام هادی (ع) روایت شده است و در شناخت ویژگی های امامان معصوم (ع) مضامین بلندی را در بر دارد. درباره سند این زیارت، بحثهایی مطرح شده است. نگارنده در این گفتار، ابتدا از ضوابطی که در ارزیابی حدیث بر مبنای طریق روایتی آن آورده است، نتیجه میگیرد که کلام دانشمندان رجالی پیشین، آخرین کلام در باب وضع راویان نیست. آنگاه درباره موسیبن عمران نخعی بحث میکند و بر اساس مشایخ و راویان، وثاقت او را نشان می دهد. سپس درباره صحت سند زیارت جامعه، از چند دیدگاه دیگر سخن میگوید
    کلید واژگان: علم الحدیث, علم رجال الحدیث, نخعی, موسی بن عمران, زیارت جامعه کبیره, توثیق سند, زیارت جامعه کبیره, راویان, زیارت جامعه کبیره, دیدگاه فقهای امامیه}
  • مجید غلامی جلیسه
    نویسنده در این گفتار، حاشیه محمدبن ادریس حلی، فقیه شیعی نامدار قرن ششم هجری بر صحیفه سجادیه را به عنوان نخستین شرح لغوی صحیفه که به دست ما رسیده، می شناساند. این حاشیه مختصر بیشتر به لغات صحیفه پرداخته و در راستای اهتمام ابن ادریس به تحقیق و ترویج صحیفه ارزش دارد. نویسنده، شرح حال ابن ادریس، سند روایتی او، راویان نسخه او از صحیفه، روش ابن ادریس در این حاشیه را - بر اساس تنها نسخه خطی شناخته شده از این کتاب - تبیین کرده و شرح دو دعای صحیفه را به عنوان نمونه ای از کتاب نقل کرده است.
    کلید واژگان: صحیفه سجادیه, شروح, ابن ادریس حلی, محمد, راویان صحیفه سجادیه, قرن ششم, فقهای شیعه, امامیه, قرن ششم, صحیفه ابن ادریس, راویان, شروح صحیفه سجادیه, مخطوطات}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال