به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رسم الخط قرآن » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رسم الخط قرآن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید مصطفی رضوی*، زاهد علی زاهدی

    تحقیق حاضر به مطالعه خط و رسم الخط قرآن پرداخته و در پی یافتن روش ساده و آسان در حیطه کتابت و نگارش قرآن مجید است؛ شیوه ای که علاوه بر دوری از پیچیدگی های نوشتاری، با قواعد نگارشی نیز هم خوانی داشته باشد و در کوتاه ترین زمان، بدون هیچ تکلف و دشواری، بتواند در روان خوانی قرآن مجید به فراگیران آن کمک شایانی نماید. بنابراین با گردآوری روایات گوناگون و تحلیل های فراوان از علمای گذشته و حال و با استفاده از روش کتابخانه ای و پردازش تحلیلی - توصیفی، ضمن یافتن کارآمدترین شیوه های کتابت، به جستجوی مشروعیت آن به کمک مدارک و مستندات محکم نیز است. پژوهش پیش رو با بررسی خط و رسم الخط قرآن آغاز گردیده و در انتها با رسم الخط پیشنهادی که از بطن مصاحف موجود استخراج شده، پایان می یابد.

    کلید واژگان: مصحف, رسم الخط قرآن, خط کوفی, خط نسخ, کاتب وحی}
    Seyyed Mustafa Razavi *, Zahid Ali Zahidi

    The present research studies the orthography and method of the writing of the Quran and seek to find a simple and easy method in the field of writing and orthography of the Holy Quran; A method that, in addition to avoiding the complexities of writing, is also consistent with the rules of writing, and in the shortest time, without any difficulty, can help its learners to read the Holy Quran fluently. Therefore, by collecting various narrations and many analyzes from scholars of the past and present and using the library method and analytical-descriptive processing, while finding the most efficient methods of writing, it is also searching for its legitimacy with the assistance of strong documents and sources. The current research begins with the examination of the orthography and method of the writing Quran and ends with the proposed orthography and method of the writing extracted from the existing Qurans.

    Keywords: Mushaf, Quran script, Naskh, Kufi Script, Revelation Writer}
  • مجتبی محمدی انویق*، مرتضی توکلی، مرتضی رحیمی آهنگرکلایی
    علم رسم المصحف، از قواعد و روش هایی در باب کتابت قرآن سخن می گوید که به واسطه منقولات دانشمندان از مصاحف کهن، در دسترس قرار گرفته اند. کتاب های المقنع و مختصر التبیین، مهم ترین منابع دانش رسم المصحف به شمار می روند که در نگارش اکثر مصاحف جهان اسلام مورد استفاده قرار گرفته اند؛ چنان که به نویسندگان آن ها، لقب «شیخین علم رسم المصحف» اطلاق شده است. این مقاله کوشیده است که رسم کلمات مصحف تاشکند به عنوان معروف ترین مصحف از حیث انتساب به خلیفه سوم را با نقل های دو کتاب مذکور مقایسه کرده و میزان انطباق گزارش های رسم المصحف را با رسم نمونه ای از مصاحف کهن ارزیابی کند. رسم کلمات در مصحف تاشکند سه دسته است: 1- رسم هایی که با نقل های شیخین همخوانی دارد؛ 2- رسم هایی که تنها با نقل های یکی از شیخین همخوانی دارد؛ 3- رسم هایی که با نقل های شیخین ناهمخوان است. رسم های ناهمخوان با نقل های شیخین در مصحف تاشکند، به دو بخش قابل تقسیم است: الف) رسم هایی که عالمانی دیگر، آن ها را در گزارش های خود، نقل کرده اند؛ ب) رسم هایی که برای آن ها گزارشی یافت نمی شود. نتیجه پژوهش حاضر نشان از آن دارد که گزارش های علم رسم المصحف باید با مراجعه مستقیم به مصاحف کهن، تکمیل و در مواردی اصلاح شوند.
    کلید واژگان: مصاحف کهن, رسم الخط قرآن, رسم المصحف, مصحف تاشکند}
    Mojtaba Mohammadi Anvigh *, Morteza Tavakoli, Morteza Rahimi Ahangar Kolaee
    Tashkent Codex is the most famous Codex in terms of its attribution to ʿUthmān. The books al-Muqniʿ and Mukhtaṣar al-Tabyīn are the most important sources containing the orthography of the ʿUthmānic codices and the main criterion for measuring the Quranic Orthography. This article tries to compare the orthography of Tashkent codex with the traditions of these two books and assess the orthography reports. The words of Tashkent codex are divided into three categories: 1. Words that are consistent with the traditions of the two books of al-Muqniʿ and Mukhtaṣar al-Tabyīn; 2. Words that are consistent only with the traditions of al-Muqniʿ or Mukhtaṣar al-Tabyīn; 3. Words that are inconsistent with the traditions of the books of al-Muqniʿ and Mukhtaṣar al-Tabyīn. Words that are inconsistent with the traditions of Sheykheyn in this codex can be divided into two parts: A) Words that do not correspond to the traditions of Sheykheyn, But other scholars have mentioned it; B) Words that do not correspond to the traditions of Sheykheyn and also there is no any other traditions confirming that orthography. The result of the study indicates that the orthography traditions should be supplemented and corrected in some cases by referring directly to the ancient codices.
    Keywords: Old codices, Quranic Orthography, rasm of the muṣḥaf, Tashkent codex}
  • عبدالهادی فقهی زاده*، حمیدرضا مستفید، مجتبی محمدی انویق
    مطابقت قرائت با رسم مصحف، یکی از مهم ترین معیارها در پذیرش قرائات است. این معیار که بعد از توحید مصاحف از سوی عثمان، با هدف خارج ساختن قرائات برخی از صحابه رواج پیدا کرد، در دوره های بعد تحولات گوناگونی پشت سر گذاشت. منظور از مطابقت قرائت با رسم مصحف در مراحل نخست، سازگاری آن با کلیات متن مکتوب قرآن بود؛ اما در مراحل متاخر، تطابق قرائت با رسم مصحف با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، در خلال این دوره ها، برخی از قاریان به متن مکتوب رسمی قرآن اهمیت کمتری می دادند که با برخی از آنان از جمله ابن شنبوذ برخوردهای قاطعی صورت گرفت. به طور کلی، معیار مطابقت با رسم مصحف، پنج مرحله مهم تاریخی را سپری کرد. این مراحل به ترتیب عبارتند از: 1- آغاز توجه به متن مکتوب قرآن به مثابه یک معیار؛ 2- گسترش گفتمان رسم مصحف؛ 3- احتجاج گسترده دانشمندان به رسم مصحف در پذیرش قرائات؛ 4- قطعیت یافتن معیار مطابقت با رسم مصحف؛ 5- بازنگری نهایی در معیار مطابقت با رسم مصحف. پژوهش حاضر با رویکردی تاریخی - تحلیلی، به بررسی مراحل پنج گانه مزبور پرداخته و سعی کرده است در پرتو آن، جایگاه معیار مطابقت با رسم مصحف را در تاریخ قرائات تبیین کند.
    کلید واژگان: رسم مصحف, رسم الخط قرآن, معیارهای پذیرش قرائات, مصحف عثمانی, قرائات مشهور, قرائات شاذ}
    Abdolhadi Faghhizad *, Hamidreza Mostafid, Mojtaba Mohammadi Anvigh
    The adherence of a reading to the Accepted Uthmanic Text (Rasm al-Mushaf) is one of the important criteria in accepting the reading. This Criterion which promulgated after Uthmanic collection of the Quran for the purpose of excluding some companions’ Readings, has had a lot of changes in later times. Criterion of Rasm was at first used to represent the adherence of a reading to the written text generally, but in later times it was examined in more detail.  In addition, there had been some Readers who payed less attention to the written text of the Quran which led to serious conflictions in some cases like Ibn Shanabudh’s case. In general, the criterion of adherence to Rasm al-Mushaf has had five important historical stages as the following: 1- starting to pay attention to the written text of the Quran as a criterion; 2- promulgation of the discourse of Rasm al-Mushaf; 3- widespread use of Rasm al- Mushaf in reasonings; 4- stabilization of Rasm al-Mushaf criterion 5- final revising of Rasm al-Mushaf criterion.
    Keywords: Rasm al-Mushaf, Quranic Orthography, Criteria of accepting the Quranic readings, Uthmanic text, Shawadhdh Readings}
  • جواد آسه
    در این مقال به نقد و بررسی ادله نگارنده بر توقیفی بودن رسم الخط قرآن پرداخته شده، و این نتایج به دست آمده است: 1. رسم الخط قرآن توقیفی نیست. 2. اصطلاح رسم العثمانی صحیح است. 3. می توان بخش قابل توجهی از دلایل اختلاف نگارش کلمات در رسم الخط قرآن را بر اساس اختلاف قراءات آشکار ساخت. 4. اختلاف نگارش کلمات در رسم الخط قرآن بر اساس معنی نیست، بلکه چه بسا بتوان بخش عمده ای از آن را زاییده اختلاف قراءات دانست. 5. به نظر می رسد همان طور که قرآن در به کارگیری ادبیات عرب شیوه ای نو در نینداخته است در نگارش قرآن نیز چنین کرده و چون و چند آن را به مردم وانهاده است.
    کلید واژگان: رسم الخط قرآن, توقیفی بودن رسم الخط قرآن, رسم الخط عثمانی, رسم الخط عثمان طه, اختلاف قراءات}
    Jawad Asa
    In this article, the writer reviews and criticizes the reasons given in the article “Rasm al-Muṣḥaf; Characteristics and Viewpoints” [written by the learned scholar Mr. Muḥsin Rajabi, published in Mishkat No. 104, winter 1388] declaring the orthography of the Qur’an to be subject to scriptural ruling (tawqifi) and made the following
    Conclusions
    1. Orthography of the Qur’an is not tawqifi. 2. The term Uthmani orthography is correct. 3. A considerable part of the reasons for difference in writing words in the orthography of the Qur’an can be revealed on the basis of difference in qira’at (readings). 4. Difference of writing words in the orthography of the Qur’an is not based on the meaning; rather, a major part of it is likely to be originated from difference in qira’at. 5. It seems that as the Qur’an has not recast a new procedure in employment of Arabic literature, so has it also dealt with writing of the Qur’an and has left it up to people.
  • محسن رجبی
    پیامبر اعظم همزمان و موازی با اقراء و قرائت قرآن بر مردم، نسبت به نگارش و جمع و تدوین قرآن در مجموعه ای مدون و منظم به نام «مصحف» اهتمام فراوانی داشتند. از این رو، معلمان و مقریان قرآن صورت نوشتاری قرآن را همراه صورت قرائی(شفاهی) آن روایت می کرده اند. بدین ترتیب، یکی از دانش های علوم قرآنی با عنوان علم «رسم المصحف» که آیین نگارش و آداب کتابت قرآن را بررسی و تحلیل می کند، شکل گرفت. علت تفاوت رسم الخط برخی کلمات قرآن با مرسوم القرائه آن، و جواز تغییر و تبدیل رسم الخط با هدف آسان سازی آموزش و ترویج قرآن، از سده های نخستین اسلامی یکی از مهم ترین موضوعات و مسائل علم «رسم المصحف» بوده است. این نوشتار با بررسی دیدگاه های مختلف درباره رسم المصحف، بر آن است روایات و دیدگاه هایی که تفاوت های موجود در رسم الخط قرآن را ناشی از خطای کاتبان وحی یا ناقص و ابتدائی بودن خط عربی می پندارند، تبیین و تحلیل کند و نادرستی آن را نشان دهد.
    کلید واژگان: رسم الخط قرآن, قرائت و کتابت قرآن, آموزش و ترویج قرآن, سیره نبوی, اختلاف مصاحف, خط کوفی}
    MuḤsin RajabĪ
    The Noble Prophet (S.A.W.)'s endeavor in compilation of the Quran along with its recitation and teaching how to recite it led to the gradual formation of the science of rasm al-Muṣḥaf (orthography of the Quran). The reason for the difference between the orthography of some of the words of the Quran with the same word as it is commonly recited and the permissibility for the change and alteration of the orthography aiming at facilitating the education and promotion of the Quran has been one of the most important issues concerning the science of rasm al-Muṣḥaf since the early centuries of the Islamic calendar. While studying various viewpoints, the present writing analyzes the views that consider the difference in orthography as a result of the mistakes committed by the writers of Revelation or due to the deficiency and primitiveness of the Arabic script, and proves it as wrong.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال