به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روش قرآن به قرآن » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « روش قرآن به قرآن » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • زهرا محب پورحقیقی*، محمد شریفانی

    همواره روش تطبیق در حصول به میزان حقیقت در اغلب موضوعات از موثرترین روش هاست.در عصر حاضر کتاب تفسیر مواهب الرحمن و المیزان از جمله تفاسیر فاخر عصر ماست که در نگاه کلی روش اجتهادی قرآن به قرآن شاخصه هردو تفسیر است.مقاله حاضر پس از تبیین ساختار کلی این دو تفسیر و اشاره به ویژگی های هر کدام در مقام تطبیق و مقایسه با به کارگیری روش قرآن به قرآن، تبیین مفردات واژگان و مساله مهم سیاق در هردو تفسیر پرداخته شده است.لکن در مقام مقایسه پرداختن به تبیین دقیق و جامع و گسترده معنای واژگان لغات از مولفه های شاخص تفسیر مواهب است که بحق از سبک نوینی برخوردار است. همانگونه که پرداختن بهمساله سیاق بعنوان یک نوآوری فاخر از خصوصیات بسیار مهم تفسیر المیزان است و در نهایت باید اعتراف کرد بهره گیری از هردو تفسیر میتواند مارا به فهم عمیق و جامع قرآن رهنمون کرد که این هنر مقاله حاضر است.

    کلید واژگان: مواهب الرحمن, المیزان, روش قرآن به قرآن, معناشناسی واژگان, سیاق}
    Zahra Mohebpoor Haghighi *, Mohammad Sharifani

    The method of adaptation is always one of the most effective methods in obtaining the truth in most subjects. In the present era, the book of Tafsir Al-Rahman Al-Rahman and Al-Mizan is one of the great interpretations of our era, which in general view the method of ijtihad of the Qur'an to the Qur'an is a characteristic of both interpretations.After explaining the general structure of these two interpretations and referring to the characteristics of each in the position of comparison and application of the method of the Qur'an to the Qur'an, the present article explains the vocabulary and the important issue of the context in both interpretations. The detailed, comprehensive and extensive explanation of the meaning of words is one of the key components of the interpretation of blessings, which truly has a new style. As dealing with the issue of context as a noble innovation is one of the very important characteristics of al-Mizan's interpretation, and finally, it must be admitted that the use of both interpretations can lead us to a deep and comprehensive understanding of the Qur'an, which is the art of this article.

    Keywords: Muhabeh Al-Rahman, Al-Mizan, The Method Of The Qur&#039, An To The Qur&#039, An, Semantics Of Words, Context}
  • محمدرضا ارشادی نیا
    آموزه های وحیانی و فرازمند قرآن کریم در دو گروه کلی آیات محکم و متشابه، نازل شده است. محکمات کلید فهم متشابهات می باشند، و نیاز تفسیری قرآن را به منابع مستقل و بیرونی رفع می نمایند. بر خلاف پندار ظاهرگرایان و اخباریان، قرآن مستغنی از هرچیز دیگر در فهم مراد و مقصود است. البته این به معنای استغنا از معلم الهی؛ نبی و وصی معصوم، برای آموزش کیفیت ارجاع متشابه به محکم و بیان جزئیات و تفصیل احکام و تاویل بطون نیست. علاوه بر آن، آیات بسیاری، اگرچه متشابه نیستند اما برای فهم ژرفا و بطون آنها نیازمند ارجاع به آیات دیگر می باشد. این مهم را آموزگاران حقیقی قرآن، یعنی «عترت» به وفور و وضوح به خردورزان آموخته اند، و به این روش نقش عترت درباره قرآن را یادآوری فرموده، تا مانع استقرار و اعمال اخباری گری شوند. در این صورت مضامین روایات در جنب آموزه های قرآن، بیان روش برداشت و تفصیل همان حقایق قرآنی است. ظاهرگرایان و اخباریان، از روش «تفسیر قرآن به قرآن»، با بهانه های متنوع، عیب جویی کرده و تا آن جا پیش رفته اند که آن را به کلی باطل و مباین با قطعیات روش اهل البیت در برابر وحی پنداشته اند! با روش موردپژوهانه درباره «تفسیر قرآن به قرآن»، آیه ای کلیدی را در بین زنجیره ای از آیات متناظر، محور قرار می دهیم، تا تفوق این سبک تفسیر و کاربرد فراوانش در مکتب تفسیری حکمت متعالیه برای فهم متن وحی، آشکار گشته و با فهم صحیح مقصود شبهات معارضان پیشاپیش دفع گردد.
    کلید واژگان: تفسیرقرآن, روش قرآن به قرآن, حکمت متعالیه, اخباریان, بسندگی قرآن, آموزه حقیقت و رقیقت}
    Revelational teachings of Holy Quran have been revealed in two kinds: clear verses، and ambiguous ones. The clear verses are the key to understand the ambiguous ones and meet the interpretational needs instead of relying on independent and external sources. Contrary to Akhbarian''s thought، Quran does not require anything for its understanding. Of course، it does not mean independence from the divine teacher، Prophet and Imam for teaching how to refer the ambiguous verses to the clear ones and the expression of details as well as the related explanation and Ta''wil of Quran. Moreover، many verses، although not ambiguous، should be referred to other verses for their profound meaning. This important point has been taught frequently and directly by the true teachers of Quran، i. e. The Household of the Prophet. In this way، these teachers have mentioned the role of The Ahl al-bayt in understanding Quran in order to to prevent wrong performance of Akhbarian. Therefore، the content of Hadith in comparison to Quranic teachings is a way to understand and interpret Quranic truths. Akhbarian have caviled at Quran by Quran Method by different pretexts، and have considered it as against definite teachings of the Household of the Prophet. In this article by «Quran by Quran method»، try to interpret a number of ambiguous verses in order to show the superiority of this method and its frequent application in the school of «Transcendent Theosophy». As a result، revelations will be understood clearly and accurately to account for the dissidents'' doubts.
    Keywords: interpretation, Quran by Quran Method, Transcendent Theosophy, Akhdarian, the doctrine of reality, tenuity}
  • کریم علی محمدی*
    با توجه به آثار علامه قاضی روشن می شود که ایشان تفسیر قرآن را با روش «تفسیر قرآن به قرآن» انجام می دادند و در این روش فهم جمعی آیات قرآن و تبیین برخی آیات فرعی توسط آیات اصلی و محوری انجام می گیرد و این همان روشی است که رسول اکرم (ص) و امامان معصوم، علیهم السلام، به عنوان مبین قرآن اعمال می کردند و فقها و اصولیین در مباحث آیات الاحکام بر همین مبنا عمل می کنند. بر همین اساس، در تمسک به عام و مطلق از وجود مخصص و مقید، تفحص می کنند. علامه طباطبائی روش تفسیری و فقه الحدیثی خود را مدیون شاگردی مرحوم قاضی می داند و روش ایشان در«المیزان» بر اساس تفسیر قرآن به قرآن می باشد. با بررسی شرح دعای سمات و اشعار غدیریه مرحوم قاضی روشن می گردد که ایشان ادیبی متبحر و مفسر عقلی بودند که این مطلب از بیانات گوناگونش نیز آشکار می گردد.
    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, سیره معصومین, روش قرآن به قرآن, قاضی طباطبائی}
    Karim Ali Muhammadi*
    A close look at Allameh Qāzī’s works reveals the fact that he interpreted the Holy Qur’an using the Qur’an-based exegesis, that is, a technique of exegesis in which minor verses are interpreted through major ones. This was the standard technique practiced by the Holy Prophet of Islam (SAW) and the infallible imams (AS) as well as Islamic jurisprudents in their interpretations of āyāt al-ahkām (legislative verses) of the Holy Qur’an. Allameh Tabataba’i owed his technique for the exegesis of the Qur’an and hadīth to Allameh Qāzī and based his Tafsīr al-Mīzān on the Qur’an-based exegesis. The study of Allameh Qāzī’s interpretation of Samāt prayer and Ghadīriyah book of poetry suggests that he was a great man of letters and religious interpreter.
    Keywords: The Holy Quran, exegesis, teachings, practice of the Fourteen Infallibles (AS), the Quran, based exegesis, Allameh Qāzī}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال