به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سابقون » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سابقون» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا هاشمی*، محمدحسین برومند

    مطالعه تفاسیر گوناگون، نشان دهنده آن است که وحدت معنا و تفسیر برای همه آیات قرآن کریم در میان مفسران وجود ندارد. اختلاف نظر ذیل تفسیر آیه «و قلیل من الآخرین‏» نیز یکی از این نمونه هاست. با نظرداشت به تفاسیر مختلف به دست می آید که مفسران با تکیه بر معنای ظاهری این آیه نظرهایی را ارایه داده اند؛ از جمله اینکه تعداد «سابقون» در امت پیامبر| از سابقونی که در امت های گذشته بوده اند، کمتر است اما در مقابل این نظرها، روایاتی وجود دارد که تعداد یاران پیامبر| در روز قیامت را بیش از یاران دیگر پیامبران دانسته است. بر این بنیاد میان این آیات و روایات تعارضی مشاهده می گردد که برخی از مفسران علی رغم کوشش خود، نتوانسته اند به طور صحیح و کامل این تعارض را بزدایند. مقاله حاضر می کوشد بر پایه روش توصیفی تحلیلی، این تعارض را بر طرف سازد. نتایج تحقیق نشان می دهد اختلاف نظر در این آیه از نادیده گرفتن نسبی بودن واژه «قلیل» نشات گرفته است و توجه به این نکته، تعارض بین آیه و روایات صحیح مرتبط با این موضوع را مرتفع می کند.

    کلید واژگان: آیه 14 واقعه, سابقون, آخرین, اولین, قلیل, نسبیت}
    Zahra Hashemi*, Mohammadhossein Boroumand

    The study of different interpretations shows that there is no unity of meaning and interpretation for all verses of the Holy Qurchr('39')an among the commentators. The difference of opinion following the interpretation of the verse " And a few of those (foremost) will be from the later generations." is also one of these examples. Considering the various interpretations, it can be deduced that the commentators have provided some opinions based on the apparent meaning of this verse; including the one saying that the number of the "former" in the nation of the Prophet (s) is less than the number of the "former" in proceeding nations, but contrary to these views, there are narrations saying that the number of companions of the Prophet (s) on the Day of Judgment is more than the companions of other prophets. On this basis, there is a conflict between these verses and narrations that some commentators, despite their best efforts, have not been able to resolve this conflict correctly and completely. The present article tries to resolve this conflict based on a descriptive-analytical method. The results of the research show that the difference of opinion in this verse stems from ignoring the relative nature of the word "few" and paying attention to this point would remove the conflict between the verse and the correct narrations related to this issue.

    Keywords: the Verse 14 of Waqi`ah, the Proceedings, the Last, a Few, Relativity}
  • میثم اورنگی

    به اعتقاد سلفیان، سلف به دو قسم «زمانی» و «منهجی» تقسیم پذیر است. آنان سه قرن ابتدایی اسلام یعنی صحابه، تابعان و تابعان تابعان را مشتمل بر سلف زمانی و منهجی می دانند و افرادی را که به منهج آنان ملتزم بوده اند، هرچند در آن محدوده زمانی زندگی نمی کردند، «سلفی» می خوانند. یکی از مبانی مهم سلفیان «حجیت فهم سلف» است. آنان پیروی از فهم سلف را در عقیده و عمل لازم می دانند. آیه 100 سوره توبه از ادله قرآنی آنان بر حجیت فهم سلف است که با اشکالات فراوانی از درون خود آیه، آیات دیگر و همچنین روایات مواجه است؛ از این رو، آیه مذکور قدرت اثبات مدعای سلفیان بر حجیت فهم سلف را ندارد. در این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به بررسی و نقد دیدگاه سلفیان درباره آیه 100  سوره توبه می پردازیم.

    کلید واژگان: سابقون, تابعان, رضایت, فهم سلف, حجیت فهم سلف, سلفیت}
    Maysam Ourangi

    According to Salafists, salaf is divided into two types, temporal and methodical. They consider the first three generations of Muslims i.e. the generations of Prophet Muhammad and his companions (the Sahabah), their successors (the Tabi‘un), and the successors of the successors as both temporal and methodical salaf while those who adhere to their methods and lifestyle are considered to be salafis, though they may not be living in their times. One of the fundamental principles of the salafis is the authority of the predecessors' (Salaf) understanding considering it necessary to follow them both in belief and practice. The verse 100 of Surah al-Tawbah of the Quran is one of the Quranic proofs concerning the authority of the predecessors' understanding. This verse faces problems from within itself as well as from other verses and narrations; therefore, it is not able to substantiate the claims made by Salafists. In this article which has been written with an analytical and descriptive method, the opinion of Salafis concerning the verse 100 of Chapter al-Tawbah has been critically assessed.

    Keywords: predecessors, successors, consent, predecessors' understanding, authoritativeness, Salafism}
  • مهدی مطیع، محسن خالقی، پیمان کمالوند
    خداوند در سوره مبارکه واقعه پس از اینکه انسان ها را به سه دسته «اصحاب المیمنه»، «اصحاب المشئمه» و «سابقون» تقسیم می کند، می فرماید گروه زیادی از سابقون از اولین بوده و اندکی از آن ها را آخرین تشکیل می دهند. تفاسیر به بیان مصداقی این مفاهیم و تبیین اولین و آخرین با معیار زمانی پرداخته اند که لازمه این اقوال تقلیل سابقون در گذر زمان بوده است.
    در آموزه های قرآنی و روایی، اولین، کسانی هستند که در پرتو ایمان به خدا و توحید، استعداد و ظرفیت های خود را شکوفا کرده و به فعلیت می رسانند، لذا اکثریت سابقون و اصحاب المیمنه را تشکیل می دهند، اما آخرین که اقلیت سابقون را تشکیل می دهند، با اینکه روحیه و ظرفیتی مانند اولین ندارند، لکن دسترسی به مقام سابقون برای آن ها غیر ممکن نیست و می توانند در راستای عبودیت خداوند به این مقام نائل گردند. در این پژوهش، بیان مصداقی این اصطلاحات در آموزه های قرآنی و روایی جهت شناسایی روحیه سابقون مورد بررسی قرار گرفته است
    کلید واژگان: تفسیر قرآن, سوره واقعه, سابقون}
    Mahdi Mutie, Khaleghi, Kamalvand
    God says the most of the forerunners are from among the First and a few of them are among from the Latter in the Waqiah (the inevitable) chapter, after He divides men in to three parts: The companions of the Right, the companions of the Left and the Foremost (in the faith). The interpretations of these verses have implied the objects of these concepts and determined the First and the Latter with the time criteria which the necessity of these sayings has been the decline in the forerunners in the time passing. According to the Quranic and traditional teachings, the First who flower their abilities and capacities in the light of God and monotheism, therefore they (the First) compose majority of the Foremost and the companions of the Right but the Latter who compose the minority of the Foremost while their spirit and abilities are not as the Firsts but it is not impossible to achieve the position of the Forerunners through the salvation. In this article, stating these terms in the Quranic and traditional teachings objectively has been explored in order to be acquainted with the spirit of the forerunners.
    Keywords: The Quran interpretation, The Forerunners, The Waqiah (the inevitable, event) chapter}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال