به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سبب نزول » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «سبب نزول» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی آقاجانی*، سید محسن موسوی، محسن نورایی
    بر اساس آیه 36 سوره احزاب هیچ مرد و زن مومنی نباید در برابر حکم الهی بایستد زیرا هر که از خدا و پیامبرش نافرمانی کند سخت در گمراهی افتاده است. سیوطی در لباب النقول برای این آیه سه روایت سبب نزول نقل کرده است. در دو روایت نخست پیامبر زینب بنت جحش را برای زید خواستگاری می کند، اما وی از امر پیامبر سر باز می زند و این رفتار او موجب نزول آیه می شود. بر اساس روایت سوم پس از خواستگاری پیامبر از ام کلثوم بنت عقبه برای زید، او و برادرش در برابر امر پیامبر ایستادگی می کنند که این رفتار آنها نزول آیه را در پی دارد. شواهد تاریخی نشان می دهد که این دو رویداد از یکدیگر فاصله زمانی قابل توجهی داشته و با توجه به‎ این اختلاف، جمع دو روایت با تردید هایی همراه است. پژوهش حاضر می کوشد با روشی توصیفی تحلیلی و با محوریت گزارش های تاریخی، زمان رویدادها و نزول آیه را تاریخ گذاری کند. تاریخ وقوع رویدادهای نشان می دهد نزول آیه به سبب رفتار ام کلثوم منتفی است، زیرا وی در این هنگام در مدینه حضور نداشته است اما تاریخ ازدواج زید و زینب با نزول آیه هماهنگی بیش تری دارد.
    کلید واژگان: سبب نزول, تاریخ گذاری آیات, لباب النقول سیوطی, احزاب, 36}
    Mojtaba Aghajani *, Seyed Mohsen Musavi, Mohsen Nouraei
    According to verse 36 of Sura Al-Aḥzāb, no believing man or believing woman should stand before God's decree, because whoever disobeys God and His Messenger has gone astray. Suyūtī has narrated three narrations about this verse in "Lubāb Al-Nuqūl". In the first two narrations, the Prophet proposes Zaynab bint Jaḥsh to Zayd, but she gets angry and refuses the Prophet's order, and this behavior of hers causes the revelation of the verse. However, according to the third narration, after the Prophet's proposal to Umm Kulthūm bint Uqba for Zayd, she and her brother stand against the Prophet's command, which leads to the revelation of the verse. Historical evidence shows that these two events had a significant time gap from each other and due to this difference, the sum of two narrations for one verse will be accompanied by doubts. The current research tries to date the time of events and the revelation of the verse with a descriptive-analytical method and focusing on historical reports. The history of the events shows that the revelation of the verse is ruled out due to the behavior of Umm Kulthūm, because he was not present in Madinah at that time. But the marriage date of Zayd and Zaynab is more compatible with the revelation of the verse.
    Keywords: occasion of revelation, Dating, Lubāb Al-Nuqūl, Al-Aḥzāb: 36}
  • زینب علی نقی*

    سوره ی آل عمران از جمله سوره های مدنی قرآن است که احتمال نازل شدن همه ی آیات آن به یکباره به دلیل وجود به هم پیوستگی و انسجام و تناسب تام بین 200 آیه ی آن، بسیار به ذهن نزدیک است. بررسی مجموعه آیات این سوره، حاکی از این است که فضای نزول آن، ناظر به اوصاف و شرایط و رخداد های ویژ ه ای است که در طول نزول این سوره اتفاق افتاده است. محتوای اصلی سوره ی آل عمران ناظر به دعوت مومنان به اتحاد و صبر در برابر دشمنان اسلام می باشد. این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، تدوین شده است و در پی پاسخ به این پرسش است که دلیل وجود همخوانی بین نزول سوره ی آل عمران با حوادث مرتبط با مشرکان، منافقان و اهل کتاب، چیست؟ برآیند و حاصل این تحقیق این است که وجود ارتباط بین مفاد آیات سوره ی آل عمران با کارکرد های هریک از طوایف یادشده در زمان نزول آن ها، حقیقتی تردیدناپذیر می باشد و طرح مباحث متنوعی همانند: توحید، صفات متنوع خداوند، معاد، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی، تبری و حج و نیز بیان تاریخ انبیایی مانند آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و داستان حضرت مریم و عبرت های غزوه احد و غزوه بدر در خلال این سوره، می تواند شاهدی بردرستی نتیجه مذکور باشد.

    کلید واژگان: تاثیرفضای نزول, سبب نزول, سوره ی آل عمران, شان نزول}
    Zainab Alinaghi *

    Surah Al-e Imran is one of the Madani Surahs of the Qur’an, the possibility of all its verses being revealed at once is very close to mind due to the existence of interconnection, coherence, and perfect fit between its 200 verses. Examining the collection of verses of this surah indicates that the atmosphere of its revelation is based on the characteristics, conditions, and special events that happened during the revelation of this surah. The main content of Surah Al-e Imran refers to the call of believers to unity and patience against the enemies of Islam. This article has been compiled using the descriptive-analytical method and seeks to answer the question: “What is the reason for the coincidence between the revelation of Surah Al-e Imran and the events related to polytheists, hypocrites, and people of the book?” The result of this research is that the existence of a connection between the verses of Surah Al-e Imran and the functions of each of the mentioned clans at the time of their revelation is an indisputable fact and various topics such as monotheism, the various attributes of God, resurrection, jihad, enjoining good and forbidding wrong, tawalla, tabarra, and Hajj, as well as the narration of prophetic histories such as Adam, Noah, Abraham, Moses, Jesus, and the story of Mary, and the lessons of the Uhud and Badr battles during this surah, can be evidence of the correctness of the aforementioned result.

    Keywords: Influence of the Context of Revelation, cause of revelation, Surah Al-e Imran, Status of Revelation}
  • مریم ولایتی کبابیان*، زهرا ارغیانی
    اصول و قواعد تفسیر که همان احکام و قضایای کلی برای استنباط معانی قرآن کریم است، از امور بسیار مهمی است که پایبندی به آن مفسر را از خطای در فهم بازمی دارد و سبب می شود مبنای مناسبی برای تفسیر صحیح قرآن فراهم آید. کشف و استخراج اصول و قواعد یادشده به ویژه درباره تفاسیر مهم و تاثیرگذار شیعه، از موضوعات جدید در حوزه مباحث تفسیرپژوهی است و گامی مهم جهت اطلاع از مبانی مفسر برای تفسیر آیات به شمار می آید. آقای جوادی آملی در تفسیر تسنیم برای فهم دقیق تر آیات از قواعد متعددی بهره برده که هر یک به جای خود می تواند به فهم بهتر منظومه فکری ایشان و بهره مندی بیشتر مخاطب از تفسیر او بینجامد. در این میان توجه به قاعده سبب نزول، موضوع پژوهش حاضر را تشکیل می دهد. نتایج این نوشتار نشان می دهد مفسر تسنیم تنها سبب نزول هایی را معتبر می داند که روایت بوده و دارای سند صحیح باشند. از نگاه ایشان گستره تاثیرگذاری این گونه روایات تا حدی است که با خطوط کلی قرآن هماهنگ باشند، در غیر این صورت وانهاده می شوند. همچنین این دست روایات از منظر ایشان تنها می تواند بیانگر مصداقی از مفهوم کلی آیات باشد و لذا به عنوان مقید و مخصص نمی توان از آنها در تفسیر قرآن بهره برد.
    کلید واژگان: قواعد تفسیر, اصول تفسیر, روایات تفسیری, جوادی آملی, تسنیم, سبب نزول}
    Maryam Velayati Kababian *, Zahra Arghiani
    Principles and rules of interpretation, which are the general rules and propositions for inferring the meanings of the Holy Qur'an, are very important matters that adhere to it prevents the commentator from misunderstanding and provides a good basis for correct interpretation of the Qur'an. Discovering and extracting the mentioned principles and rules, especially about important and influential Shiite interpretations, is one of the new topics in the field of interpretive discussions and is an important step to know the interpreter's basics for interpreting verses. In Tasnim's commentary, Mr. Javadi Amoli has used several rules to understand the verses more accurately, each of which in turn can lead to a better understanding of his intellectual system and the audience will benefit more from his commentary. This attention to the rule of cause of descent is the subject of the present study. The results of this article showed that the commentator Tasnim considers only the cause of revelations to be valid if they are narrations and have a correct document. In his view, the scope of influence of such narrations is such that they are in harmony with the general lines of the Qur'an, otherwise they will be abandoned. Also, from their point of view, such narrations can only express an example of the general meaning of the verses, and therefore, they cannot be used as interpretations in the interpretation of the Qur'an.
    Keywords: rules of interpretation, principles of interpretation, interpretive narrations, Javadi Amoli, Tasnim, Reasons for descent}
  • سهیلا جلالی کندری*، مریم نوری

    اسباب نزول، حوادث یا موقعیت هایی است که متعاقب آن آیه یا آیاتی نازل شده است. این اسباب در قالب روایاتی از معصومان (ع)، صحابه و تابعان نقل شده که همگی از ارزش یکسانی برخوردار نیست. یکی از شیوه‎ های اعتماد به این روایات، تایید شدن به وسیله آیات، هم سویی با سیاق آیات و معتبر بودن سند و متن آن هاست. روایات پیرامون آیه 37 سوره احزاب که مربوط به ازدواج پیامبر (ص) با همسر سابق پسرخوانده اش، زینب بنت جحش می باشد دو دسته است. گروه اول دلیل این ازدواج را وحی الهی می داند و گروه دوم آن را به سبب علاقه پیامبر (ص) به زینب می شمرد. مضمون این دو گروه از روایات باعث تضارب و اختلاف آراء در مورد ابهام عبارت «تخفی فی نفسک ماالله مبدیه و تخشی الناس والله احق ان تخشاه» در آیه یاد شده است. در این پژوهش روایات با توجه به تاریخ وفات نخستین راویان، تنظیم و با در نظر گرفتن شاخصه های منبع، سند، متن، سیاق و شواهد تاریخی بررسی و مشخص شد که روایات گروه دوم (ده حدیث) در منابع دست اول حدیثی نیامده است و از لحاظ سندی با ضعف هایی همچون راویان ضعیف یا مجهول، انقطاع و ارسال سند مواجه است. در بررسی های متنی نیز اضطراب متون، تناقض و عدم صراحت، این روایات را سست می کند. به علاوه، سیاق آیات و شواهد تاریخی آن را تایید نکرده و قراین موجود، نظریه ساختگی بودن این احادیث را تقویت می کند.

    کلید واژگان: سبب نزول, آیه 37 احزاب, همسران پیامبر(ص), زینب بنت جحش, روایات تفسیری}
    Soheila Jalali Kondori*, Maryam Noori

    The cause of revelation is narrations narrated from the infallibles companions and followers, all of which do not have the same value. One of the ways to trust these narrations is to be confirmed by the verses, to be in line with the context of the verses and to be valid in their document and text. The narrations regarding verse 37 of surah Al_Ahzab which are related to marriage of the Prophet (PBUH) to his adopted son’s ex-wife, Zainab bint Jahsh are of two categories.The first group considers the reason for this marriage to be divine revelation and the second group considers it due to the Prophet(PBUH)‘s love for Zainab. The content of these two groups of narrations causes conflict and differences of opinon about the ambiguty of the pharse “And you were concealing in your heart what Allah was going to reveal, and you were fearing people, while Allah is more entitled to be feared by you” is mentioned in the verse. In this study, the narrations were prepared according to the date of the first narrators‘ death and considering the characteristics of the source, document, Text, context of verses and historical evidence it was found that the narrations of the second group (Ten Haddiths) did not appear in the first hand sources. In terms of document, it faces weaknesses such as weak or unknown narrators, interrupption and submission of document. In textual studies, the scattering of texts, contradictions and lack of explicitness weaknes these narrations. In addition the context doesn’t conform it, and the available cvidence reinforces the theory that these  hadiths are fabricated.

    Keywords: Cause Of Revelation Verse 37Of Surah Al- Ahzab, Theprophet (PBUH)‘S Wives, Zainab Bint Jahsh, Interpretivenarrations}
  • محمدحسن زاهدی توچائی*، محمود قاسم زاده خشکرودی

    در ارتباط با نزول سوره عادیات سبب نزول های متعددی نقل شده است که علاوه بر حوزه تفسیر در مباحث کلامی و تاریخی نیز اثر گذار است. علی رغم تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام گرفته است اما استفاده بیشتر از مباحث تاریخی و قراین مرتبط در رابطه با سبب نزول های این سوره همچنان مورد نیاز است. تحقیق حاضر با هدف بررسی بخشی از نقل های سبب نزول آیات آغازین این سوره درصدد است تا آن دسته از نقل هایی که با استعمال الفاظی صریح سبب نزول این آیات را مشخص می کند، با بهره گیری بیشتر از مباحث تاریخی مورد بررسی قرار دهد. مباحث تاریخی گویای آن است که برخی از نقل ها همچون نزول سوره عادیات برای جنگ بدر و یا برخی سریه های گسیل داشته شده به سوی بنی کنانه، مشتمل بر نکاتی است که با سیاق سوره سازگاری نداشته و نمی تواند به عنوان سبب نزول پذیرفته شود. همچنین برخی از نقل های ناظر به برخی شخصیت ها مانند نزول سوره عادیات در خصوص سریه ای به فرماندهی مسیب بن عمرو و منذر بن عمرو  در راستای گزارش های تاریخی رسیده پیرامون آن اشخاص نمی باشد. در این بین تنها برخی از نقل ها مثل روایت نقل شده از امام صادق %، روایت ابوذر، گزارش شیخ مفید و گزارش ابن شهر آشوب در مورد نزول سوره عادیات در شان علی %، به جهت سازگاری با مباحث تاریخی مورد پذیرش قرار گرفته و تحلیل تاریخی می تواند محدوده زمانی نزول آیات آغازین این سوره را بر اساس برخی از این نقل ها تا حدودی مشخص نماید.

    کلید واژگان: سبب نزول, علی (ع), منذر بن عمرو, بنی کنانه, بنی سلیم, خثعم, سوره العادیات}
    Mohammad Hassan Zahedi Touchai*, Mahmoud Ghasemzadeh Khoskroudi

    It has been narrated that many revelations have been related about the revelation of Surah ʿĀdīyāt, which are effective in theological and historical topics in addition to the field of interpretation. Despite the many researches that have been done in this field, more use of historical topics and related evidences regarding the cause for the revelations of this Surah is still needed. The current research aims to investigate some of the narratives that led to the revelation of the beginning verses of this surah to examine those narratives that use explicit words to determine the cause for the revelation of these verses by making more use of historical topics. Historical discussions show that some of the narratives, such as the revelation of Surah ʿĀdīyāt for the Battle Badr or some military campaigns towards Banī Kanānah, contain points that are not compatible with the context of the Surah and cannot be accepted as the cause for its revelation. Also, some of the narratives referring to some persons, such as the revelation of Surah ʿĀdīyāt regarding the war under the command of Musayib ibn ʿAmr and Mundhir ibn ʿAmr, are not in line with the historical reports received about those persons. In the meantime, only some of the narratives such as the narrative narrated by Imam Ṣādiq (as), the narrative of Abū Dhar, the report of Sheikh Mufīd and the report of Ibn Shahr Āshūb regarding the revelation of Surah ʿĀdīyāt in the honor of Imam Ali (as) have been accepted in order to be compatible with historical issues; and historical analysis can determine the time range of the revelation of the beginning verses of this surah to some extent based on some of these narratives.

    Keywords: The Cause for the Revelation, Imam Ali (as), Mundhir ibn ʿAmr, Banī Kanānah, Banī Salīm, Khathʿam}
  • جعفر انواری*

    از آیات پرشماری در قرآن فضیلت اهل بیت: برداشت می گردد، از آن جمله آیه هشتم سوره انسان است. که جمهور مفسران شیعه سبب نزول آن را در مورد اهل بیت : می دانند، اما مفسران اهل سنت در این موضوع هم داستان نیستند، برخی هم آوا با مفسران شیعه سبب نزول آن را می پذیرند، اما برخی دیگر مانند فخر رازی با پذیرش آن، اختصاص آیه به اهل بیت : را برنمی تابند و برخی نیز با دیده انکار بدان می نگرند. قرطبی از جمله آن منکران است که انکار خود را برپایه شبهه پراکنی ترمذی استوار ساخته است . این مقال درحد مجال شبهات ترمذی وفخررازی را درقالب دوگونه نقضی و حلی و شبهه مکی ومدنی بودن سوره را در بوته نقد نهاده است. در نتیجه شبهات یاد شده در آیه شریفه، مردود و راه اثبات سبب نزول آن هموار گردیده است.

    کلید واژگان: آیه هشتم سوره انسان, سبب نزول, فضیلت اهل بیت:, مفسران اهل سنت, ترمذی و فخررازی}
    Jafar Anwari *

    The virtue of the Ahl al-Bayt is taken from numerous verses in the Qur'an, including the eighth verse of Surah Al-Insan. The Republic of Shiite commentators knows the reason for its revelation about the Ahl al-Bayt: but the Sunni commentators are not in agreement on this issue, some agree with the Shiite commentators on the reason for its revelation, They do not reject the verse and some of them look at it with denial. Qurtubi is one of those deniers who has based his denial on the suspicion of Tirmidhi. This article has criticized the suspicions of al-Tirmidhi and his arrogance in the form of two kinds of violations and dissent, and the suspicion of Mecca and civilization of the surah. As a result, the doubts mentioned in the holy verse have been rejected and the way of proof has caused its revelation. 

    Keywords: The eighth verse of Surah Al-Insan, the cause of revelation, the virtue of the Ahl al-Bayt: Sunni commentators}
  • محمدجمال الدین خوش خاضع*
    آگاهی از تحولات مفهومی و ساختاری علوم مختلف و بررسی چارچوب و انگاره‎های آن در بستر تاریخی خود، ابزاری کارآمد برای ارزیابی داده‎ها و روش‎های آن حوزه علمی است. در زمینه روایات سبب نزول، مطالعات فراوانی انجام شده است؛ اما تا کنون نقش تحولات مفهومی و ساختاری بحث اسباب نزول در دوره‎های مختلف تاریخی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تبیین رویکردهای مختلف در ارزیابی روایات سبب نزول، مورد توجه نبوده است. این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی به دنبال بررسی و نقد این تحولات و تاثیر آن بر ارزیابی این روایات است. به همین منظور تحولات مفهومی و ساختاری اسباب نزول در دوره‎های مختلف از حیات پیامبر (ص)، صحابه و تابعان تا ثبت و ضبط روایات و تدوین چارچوب‎های نظری با رویکردی نو بررسی شده است. در ادامه، تحولات انگاره سبب نزول و ارتباط آن با اصطلاحاتی چون شان نزول، فضای نزول و جو نزول، در کنار بحث از جواز یا عدم جواز بازسازی اسباب نزول، به عنوان مکملی برای تبیین تاثیر نگاه تاریخی بر فهم گونه‎های مواجهه و ارزیابی روایات سبب نزول، ارایه شده است. از نتایج این مقاله تعیین تاثیر هر یک از مباحث پیش‎گفته بر فرایند ارزیابی روایات سبب نزول و تشخیص جعل و تحریف در این زمینه است.
    کلید واژگان: سبب نزول, شان نزول, تحولات مفهومی, تحولات ساختاری, بافت موقعیتی, ارزیابی}
    Mohammad Jamalaldin Khoshkhazeh *
    Awareness of the conceptual and structural developments of various sciences and the study of its framework and ideas in its historical context is an effective tool for evaluating the data and methods of that field. Numerous studies have been done in the field of Narratives of the sabab al-nuzūl, But so far, the role of conceptual and structural developments in the asbab al-nuzūl in various historical periods has not been considered as one of the important tools in explaining different approaches to evaluating of Narratives of the sabab al-nuzūl. This article is a descriptive-analytical method that seeks to examine and critique these developments and their impact on the evaluation of these narratives. To this end, the conceptual and structural developments of the asbab al-nuzūl have been studied in different periods from the life of the Prophet (peace be upon him), the Companions and the Subordinates to the recording and narration of narratives and the formulation of theoretical frameworks with a new approach. Further, the evolution of the notion of sabab al-nuzūl and its relation to terms such as descent, descent space, and descent atmosphere, along with the discussion of whether or not to permit the sabab al-nuzūl, as a supplement to explain the impact of the historical glance on understanding the types of exposure and evaluating the Narratives of the sabab al-nuzūl. The results of this article determine the impact of each of the aforementioned topics on the narrative evaluation process that leads to the revelation and detection of counterfeiting.
    Keywords: sabab al-nuzūl, shan al-nuzūl, Conceptual developments, Structural Developments, Situational context, Evaluation}
  • محمدحسن رستمی، سمانه فتحی*

    افتراق روایات مکان و سبب نزول سوره ی انسان، شکاف تفسیری را بین پژوهشگران فریقین ایجاد کرده و آنان را به انفعال و عدم استفاده از روایات یکدیگر واداشته است. تفسیرپژوهان برای تشخیص درستی و صحت روایات مربوط به این سوره به بررسی های متعدد سندی و متنی اقدام کرده اند. با این وجود، این سوال مطرح می شود که چه روشی برای ارایه تفسیری مطابق با واقع در جهت تشخیص کیفیت افتراق مناسب است. در این مقاله با مقایسه روش های مختلف، روش مقایسه و تحلیل روایات به عنوان یکی از روش های مناسب برای تشخیص کیفیت افتراق و ارایه تفسیری مطابق با واقع انتخاب شد. از این رو، این نوشتار در مقام چنین رویکردی، به دنبال مهمترین تفاسیر ماثور فریقین، نور الثقلین و الدر المنثور بوده است تا زمینه ی بهره برداری بیشتر از تفاسیر روایی شیعه و اهل سنت را فراهم کند. با بررسی های انجام شده چنین به نظر می رسد که افتراقی از نوع تعارض در روایات کتاب الدر المنثور مطرح بوده، چنانکه روایات نور الثقلین همسو با یک طرف قضیه است، اما پس از حل این مسئله در کتاب الدر المنثور، نتیجه ی آن هم راستا با روایات نور الثقلین خواهد بود. این تحقیق به اشتراک در باب مکان و سبب نزول در دو تفسیر معتقد است و روایات نزول این سوره در مکه را بر اساس جو سیاسی و فشارهای حاکم بر راوی می داند. تفاوت سبب های نزول ارایه شده نیز از باب بیان مصادیق آیه، تسامح در لفظ نزول و هم زمانی و هم راهی اصحاب با پیامبر (ص) در هنگام نزول آیات است.

    کلید واژگان: سبب نزول, مکان نزول, روایات تفسیری, الدر المنثور, نور الثقلین, سوره انسان}
    Mohammad Hasan Rostami, Samane Fathi *

    The distinction between the narratives of the place and the occasion of revelation of surah “Al-Insan” has created an interpretative gap between the researchers of the two-sects and caused them to pass through and avoid using each other's narratives. To recognize correctness and authenticity of its narratives, interpretation-researchers have conducted numerous text and documentary studies. However, the question arises that “which method is appropriate to provide an interpretation that is consistent with reality in order to determine the quality of the distinction?” In this paper, by comparing different methods, the method of comparing and analyzing narratives was chosen as one of the suitable way to determine the quality of differentiation and providing a consistent interpretation. Hence, in order to benefit from narratives interpretation of Shia and Sunni, this paper by this approach, follow the most important interpretations of the two sects, Nur Al-Thaqalain and Al-Dur Al-Manthour. According to the studies, it seems that a different kind of conflict has been mentioned in the narratives of Al-Dur Al-Mansthour, as the narratives of Nur Al-Thaqalain are in line with one of them; but after solving this problem in the book of Al-Dur Al-Manthour, the result is in line with the Nur Al-Thaqalin’s narratives. This research believe that there is sharing in the place and occasions of revelation in these two interpretations, and argue that the narratives of the revelation of this surah in Mecca is based on the political condition and the pressures on narrator. The difference in the occasions of revelation is also caused by the expression of the examples of the verses, toleration in the word “revelation” and coincidence and the companionship of the companions with the Prophet (PBUH) during the revelation of the verses.

    Keywords: The Occasions of Revelation, The Place of Revelation, Interpretation Narratives, al-Dur al-Manthour, Nour al-Thaqalain}
  • محمود ابوترابی، سید محمد نقیب، عباس یوسفی تازه کندی*

    برخی از صاحب نظران علوم قرآنی بر این باور هستند که در بعضی از آیات قرآن بدون آگاهی بر سبب نزول امکان فهم وجود ندارد. با توجه به اینکه سخن حاضر با دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که قرآن را در روشنگری و بیان خود نیازمند چیز دیگر نمی داند، مغایرت دارد؛ لذا ضرورت دیده شد، پژوهشی در نحوه تبیین آیات مورد بحث مولفان آثار علوم قرآنی در تفسیر المیزان صورت پذیرد. با توجه به ساختار پژوهش و کمیت آن، به احصای آیاتی پرداخته شد که بیش ترین استناد توسط دانشمندان علوم قرآنی درباره بحث حاضر را داشته-اند. نتیجه تحقیق آنکه در تبیین معنای آیات ایشان متکی به ظاهر آیات و روش قرآن به قرآن است. با این وجود در آیاتی که سبب نزول به صورت روایت از معصوم (ع) نقل شده و ملاک احادیث معتبر را دارد، در نظریه تفسیری ایشان نمود دارد، بدین ترتیب که در استنباط مطلبی که آیه به صورت قطع بدان دلالت ندارد، دیدگاهی که روایات بدان اشاره دارند را تقویت می کند و با این بیان می توان گفت که علامه طباطبایی در بیان آرای تفسیری خود متاثر از روایات معصومان(ع) بوده است و تا جایی که ظاهر آیه بدان دلالت دارد، مورد استناد ایشان قرار گرفته است.

    کلید واژگان: تفسیر المیزان, امکان فهم, سبب نزول, تفسیر قرآن به قرآن, تاثیرپذیری از رویات}
  • رضا حاجیان حسین آبادی*، پرویز رستگار جزی

    بی تردید برای فهم قرآن، مخاطب باید با زوایای نزول قرآن، فرهنگ، آداب ورسوم، محیط، شان و اسباب نزول واقف شود. بدون توجه به آنچه گفته شد، چنان فهمی حاصل نخواهد شد. این نوشتار برای بررسی ارتباط آیات اولیه سوره آل عمران و رخداد مباهله در سه بخش با طرح تاریخ گذاری سوره آل عمران و رخداد تاریخی مباهله، بررسی دلالی و سندی آیات و روایات، نامه نگاری و ورود قبایل به مدینه، فهمی روشن و صحیح از عدم هم زمانی نزول آیات سوره آل عمران و رخداد مباهله به دست دهد. هم مضمونی آیه 61 آل عمران با رخداد مباهله، سبب خلط سبب نزول و هم زمانی در نزول شده است. با بررسی سندی و دلالی، در نظر گرفتن روایات ترتیب نزول و رخدادهای قطعی تاریخی در آیات، سوره آل عمران در سال سوم نازل شده است. به رغم اینکه مباهله از اتفاقات قطعی تاریخی است، با نزول آل عمران هم زمان نیست. مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از آیات، روایات و مستندات تاریخی نگاشته شده است.

    کلید واژگان: سوره آل عمران, سبب نزول, مباهله, تاریخ گذاری قرآن}
    Reza Hajian Hosseinabadi*, Parviz Rastegar Jazi

    Undoubtedly, in order to understand the Qurchr('39')an, the audience must be aware of the angles of the revelation of the Qurchr('39')an, culture, customs, environment, dignity and means of revelation.Such an understanding will not be achieved without concerning whatever said. This article is to examine the relationship between the first verses of the surah   Al-Imran and the event of Mubahila in three parts with the plan of dating Surah Al-Imran and the historical event of Mubahila, a study of signification and authenticity of  verses and narrations, correspondence and the arrival of tribes in Medina, gives a clear and correct understanding of the non-coincidence of the revelation of the verses of Surah Al-Imran and the event of Mubahila. The concurrence of verse 61 of Al-Imran with the occurrence of Mubahila, caused confusion caused by revelation and coincidence in revelation.  Surah Al-Imran has been revealed in the third year by examining the authenticity and signification, considering the narrations of the order of revelation and definite historical events in the verses. Despite the fact that Mubahila is a definite historical event, it does not coincide with the decline of Al-Imran. The article is written by descriptive-analytical method and using verses, narrations and historical documents.

    Keywords: Surah Al-Imran, cause of revelation, Mubahila, dating of the Qur'an}
  • احمد آکوچکیان، عباس اشرفی*، رضوانه دستجانی فراهانی

    تاریخ گذاری قرآن کریم معیار و ابزار مناسبی برای تصحیح یا تصدیق روایات، اسباب نزول، ترتیب نزول، مکی و مدنی و تاریخ پیامبر (ص) است. مقاله پیش رو با روش تحلیلی و توصیفی و با هدف آشنایی با مبانی و معیارهای درست و موثر تاریخ گذاریقرآن کریم به بررسی روش های تاریخ گذاری مفسران تنزیلی پرداخته است تا به مدد آن بتوان به بررسی راهکارها و امکان نگارش تفاسیر جدید بر مبنای ترتیب نزول، تشریح و بیان فایده موارد مرتبط همت گماشت. نتیجه پژوهش آن است که این نظریات به تنهایی نمی توانند روش جامعی را برای تاریخ گذاریقرآنکریم پیشنهاد کنند. نظر برگزیده بر این فرآیند ترکیبی اجتهادی متمرکز است که می تواند با تکمیل مطالعات رجالی، درایه ای، تاریخی از لحاظ احتمالات آماری و ریاضی، راه گذار به تاریخ گذاری سور را هموار سازد.

    کلید واژگان: تاریخ گذاری, روش تنزیلی, آینده نگاری, سیاق تاریخی, سبب نزول, روایات نزول}
    Ahmad Akoochekian, Abbas Ashrafi *

    The historiography of the Qur'an is considered a suitable criterion and tool for correcting or confirming many narrations,the causes of revelation,the order of revelation,Mecca and civilization, and the history of the ProphetThe following article, with an analytical and descriptive method and with the aim of getting acquainted with the correct and effective principles and criteria of the history of the Holy Quran,examines the dating methods of the commentators so that the solutions and possibility of writing new interpretations can be examined based on the order of revelation. Explaining the benefits of related items,he made an effort: The authenticity of the narrations of revelation,such as Jalaluddin Farsi;The originality of statistical and mathematical estimates, such as Bazargan Engineer; The original originality of the context, such as the dignity of the lesson; How to identify historical contexts, such as Dr. Faraskhah and Samih NazalThe ijtihad method of summarizing history and context in identifying the cause of revelation, such as Dr. Abed alJabri and Mullah Hash AlGhazi;The result of this research is that these theories alone cannot suggest a comprehensive method for dating the history of the Holy Qur'an. The selected focus is on this ijtihad-based combination process which can complete the path to the future of Quranic studies and cognition by completing Rajali's studies,tactics,and history in terms of statistical and mathematical probabilities.

    Keywords: Historiography, discount method, Futurism, Historical context, cause of revelation, descriptions of revelation}
  • جواد سلمان زاده

    یکی از مسایل مطرح در علوم قرآن، چگونگی نزول سوره هاست. نظریه نزول سوره ای، یکی از دیدگاه های مهم در نزول تدریجی قرآن کریم است. این نظریه، دریچه ای نو را در تفسیر قرآن گشوده و زمینه فهم مفاهیم بیشتری را فراهم می سازد. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی، مدارک و مستندات نقلی، عقلی و علمی این نظریه را گردآوری کرده و آن را تحلیل و ارزیابی می کند. این مستندات نشان می دهد که نظریه نزول سوره ای، دیدگاهی درست است. پس از اثبات اصالت این دیدگاه، کیفیت نزول سوره حج به عنوان سوره ای چالشی با حجم متوسط، بررسی شده و با رد برخی نظرات، نزول یک باره این سوره اثبات می شود.

    کلید واژگان: کیفیت نزول قرآن, وحدت نزول, سبب نزول, سیاق لفظی, تفسیر بنایی, علوم قرآن و حدیث}
  • محمدتقی اسماعیل پور معلم، بابک هادیان حیدری*

    آیه ی 17 سوره ی احقاف از آن گونه آیاتی است که پیرامون سبب نزول آن دیدگاه های متفاوت در میان مفسران فریقین مطرح شده است. گروهی از مفسران فریقین بر این باورند که سبب نزول آیه، عبدالرحمن بن ابی بکر است که به پدر و مادرش اف گفت؛ اما گروه دیگر از مفسران فریقین این نگرش را پذیرا نشده اند و سبب نزول آیه را شخص دیگری دانسته اند. نوشتار حاضر با روش توصیفی - تحلیلی سبب نزول و تفاوت رای در سبب نزول و شخصیت مد نظر آیه را در تفاسیر فریقین بررسی کرده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که دیدگاه آن دسته از مفسران فریقین که سبب نزول آیه ی 17 سوره ی احقاف را عبدالرحمن بن ابی بکر دانسته اند، ناظر بر روایت جابر و مروان بن حکم است؛ اما این روایات دارای اشکالات فراوانی است تا آنجا که روایت اهل سنت -مستند بر سخن مروان بن حکم- برای آنکه با سخنان عایشه در تعارض است از صحت خارج می شود؛ ازاین رو، شماری از مفسران فریقین سبب نزول آیه ی 17 سوره ی احقاف را گروهی از کافران بیان کرده اند.

    کلید واژگان: آیه ی 17 سوره ی احقاف, سبب نزول, عبدالرحمن بن ابی بکر, فریقین}
  • رحمان عشریه، علیرضا کاوند*، ابوذر خیر اندیش
    تاریخ گذاری یا تعیین زمان نزول سوره ها هرچند عنوانی جدید در تحقیقات قرآنی است، اما علوم زیربنایی آن، همچون ترتیب نزول، اسباب نزول و... از صدر اسلام مطرح بوده است. اهمیت تعیین مکی یا مدنی بودن سوره ها باعث تصحیح برداشت، شناخت مصادیق صحیح از غیرصحیح و مانع از حمل معانی و مصادیق نامربوط بر سوره های قرآن است. در مکان و زمان نزول تعداد اندکی از سوره ها اختلاف نظر وجود دارد که سوره قدر از جمله آنهاست. با گردآوری و تحلیل گزارش های ترتیب نزول، سبب نزول، بررسی اطلاعات سوره هایی که به همراه این سوره نازل شده، می توان به زمان و مکان تقریبی نزول این سوره دست یافت. در خصوص سوره قدر تاریخ گذاری صحیح، مانع از خلط شان نزول با تطبیق سوره بر رخدادهایی چند است. این تحقیق با رویکرد توصیفی تحلیلی، در پی اثبات مکی بودن سوره قدر در سال چهارم یا پنجم بعثت پیامبر (ص) است.
    کلید واژگان: دعوت پیامبر, ترتیب نزول, سبب نزول, بنی امیه, جری و تطبیق, سوره قدر}
    Rahman Oshriya, Alireza Kavand *, Abudhar Khayrandish
    Dating or determining the Revelation time of Sūras, although a new heading in Qur’anic researches, its underlying sciences such as the Revelation order, Revelation occasion, etc. have been under consideration since early Islam. The importance of determining whether the Sūras are Meccan or Medinan would cause correction of impression, distinction of the sound from the unsound, and prevention from inferring irrelevant meanings and referents from the Sūras of the Qur’an. There is disagreement concerning the place and time of the Revelation of a few Sūras, including Sūrat al-Qadr. By compiling and analyzing the reports on the Revelation order, Revelation occasion, study of the information of the Sūras revealed along with this Sūra, the approximate time and place of this Sūra can be achieved. As for Sūrat al-Qadr, a sound dating would prevent mingling of Revelation occasion with the application of the Sūra to several events. With a descriptive-analytical approach, this research is intended to prove Sūrat al-Qadr as Medinan in the fourth or fifth year of the Prophetic Mission (bi‘tha) before the Prophet’s (S.A.W.) migration.
    Keywords: the Prophet’s call to Islam, revelation order, Revelation occasion, the Umayyad, applicability, comparison, Sūrat al-Qadr}
  • ندا جعفری*
    رفع تشابه آیات در گذر زمان به روش های مختلف صورت گرفته، یکی از تشابهات رایج، تشابه در تعیین مصداق آیه می باشد که مورد توجه حکام و امراء نیز بوده تا با استناد به این آیات علو و برتری خود را توجیه نمایند، در این گذار علماء نیز به روش های مختلف نظراتی در تعیین مصداق عصری و جری مصداق آیه در زمان های دیگر اعلام داشته اند، از آنجا که یکی از معقول ترین روش ها مراجعه به سخنان پیامبر اکرم … و معصومین‰ و یا صحابه می باشد، در این تحقیق بیش از 20 تفسیر روایی فریقین که تا قرن 10 به رشته تحریر درآمده بررسی شده و مفسرین صاحب نظر انتخاب و آراء ایشان، بررسی و نقد شده است، بی تردید وقایع تاریخی، مشرب فکری و سیاسی مفسرین در آراء مطرح شده اثر گذار بوده، اما در این نوشتار تلاش شده با توجه به سیر تاریخی نظرات بررسی و ادله آنها گزارش شود، تا خواننده محترم فارغ از هر مکتب و مسلک با تتبع بیشتر در داده های طبقه بندی شده این پژوهش، عرصه های جدید فهم بهتر این آیه را فتح نماید. در این پژوهش گزارش مقایسه ای احادیث منقول در تفاسیر شیعه و اهل سنت ذیل عنوان های سبب نزول و مصادیق اولی الامر با توجه به سیر تاریخی به روش تحلیل کیفی ارائه و نقد شده است
    کلید واژگان: اولی الامر, تفاسیر روایی, تعیین مصداق, سبب نزول}
  • محمد جمال الدین خوش خاضع، سید کاظم طباطبایی*
    از دیرباز محققان در مقام ارزیابی یا نقد روایات، سند و متن را به مثابه دو روش مکمل یکدیگر بررسی می کرده اند. اما نظر به مشکلات سندی روایات سبب نزول، ارزیابی یا نقد متن این روایات، مطمئن ترین و در عین حال دشوارترین راه برای دستیابی به روایات قابل اطمینان در این حوزه و استفاده بهینه از آن در جهت فهم درست آیات قرآن است. موافقت یا مخالفت با قرآن، سنت معتبر، گزارش های تاریخی و ضرورت های کلامی، معیارهای اصلی و پرکاربرد قرآن پژوهان در جهت رد یا ترجیح متن روایات سبب نزول است که از معیارهای موجود در روایات عرض و علومی چون فقه الحدیث، اختلاف الحدیث و اصول فقه الهام گرفته شده اند. در این مقاله، ضمن معرفی این معیارها، اشکالات روش شناختی آن ها در دو حوزه ساختاری و کاربست معیارها مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهاداتی در جهت رفع آن ها ارائه شده است. رویکرد سلبی، منفعل و پراکنده در کاربست معیارها و عدم تناسب معیارها و قواعد حاکم بر آن ها با ماهیت تاریخی روایات سبب نزول، از مهم ترین اشکالات ساختاری این حوزه به شمار می آیند. توسعه در مفهوم سبب نزول و طراحی روش هایی ایجابی، فعال و منسجم برای ارزیابی متن روایات سبب نزول، می تواند گامی در جهت رفع کاستی های این حوزه و استفاده از ظرفیت آن در سطحی کلان باشد.
    کلید واژگان: اسباب نزول, سبب نزول, شان نزول, معیارهای نقد متن, ارزیابی متن روایات}
    Mohammad Jamal al, Din Khosh Khaze, Seyyed Kazem Tabatabaei *
    Traditionally, researchers have regarded documents and texts as two complementary methods in evaluating or criticizing narratives. However, considering the inherent problems associated with the narratives underlying the occasion of revelation (Sabab al-nuzūl), the most reliable and at the same time challenging way to obtain reliable narratives is to employ them as a way of obtaining a proper understanding of the Qur'anic verses. Consistency or inconsistency with the Qur'an, authenticity of a narrative, historical reports and discoursal requirements are the main criteria frequently used by Qur'anic scholars to confirm or reject narratives underlying the occasion of revelation, which have been inspired by the indicators proposed in the traditional Islamic narratives and sciences such as Fiqh al-Hadith, Ekhtelāf al-Hadith and principles of jurisprudence. This paper, while introducing these criteria, reviews their methodological flaws with respect to the structure and application and presents some suggestions on how to address them. The privative, passive and incoherent approach in applying these criteria and the incompatibility of these criteria and rules with the historical nature of the narratives underlying the occasion of revelation are the major structural problems in this area. Further studies on the occasion of revelation and designing affirmative, active and coherent methods for assessing narratives underlying the occasion of revelation can be a step forward in overcoming shortcomings in this area and exploiting its capacity on a large scale.
    Keywords: Asbāb al-nuzūl, Sabab al-nuzūl, Occasion of revelation, Textual analysis criteria, Evaluation of narratives}
  • طاهره ماهرو زاده، سیده فاخره عابدی*

    قرآن کریم قابل اعتمادترین منبع وحیانی است که استوارترین روش زندگی را به انسان ها نشان داده، آنها را که در پی خشنودی خداوند باشند، به راه های بی گزند هدایت کرده از تاریکی ها نجات داده و به جهانی سراسر نوارنیت وارد می کند. ده ها آیه و روایت بیان گر نقش انحصاری و بی بدیل عترت، در کشف معانی و مقاصد قرآن است. این مقاله بعد از تبیین تفسیر رواییو بیانگونه های آن با مراجعه به تفاسیر روایی البرهان، درالمنثور، نور الثقلین و... با روش توصیفی- تحلیلی به جمع آوری روایات در ذیل آیات سوره مزمل و شناخت گونه های تفسیر روایی می پردازد.

    کلید واژگان: تفسیرروایی, گونه های تفسیری, مصداق تفسیری, سبب نزول, شان نزول, سوره مزمل}
  • محمد مولوی *، جلال مصطفایی اجلالیه
    یکی از علوم ضروری برای تفسیر قرآن، آگاهی به سبب نزول آیات است. مفسران و قرآن پژوهان نیز به سبب نزول و نقش آفرینی آن در فهم قرآن توجه داشته، و به اشکال گوناگون از آن بهره برده اند. روایات سبب نزول می تواند کارکردهای گوناگونی همچون تعیین معنای واژه، تعیین زمان نزول آیات و سور، تبیین آیات الاحکام، تبیین مبهمات و متشابهات، تبیین جزئیات مربوط قصص قرآن به ویژه آیات مربوط به حوادث زمان پیامبر (ص) داشته باشد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی جایگاه روایات اسباب نزول، کارکردها و معیارهای نقد آنها در تفسیر اطیب البیان که یکی از تفاسیر شیعی معاصر به حساب می آید، پرداخته است. پس از مطالعه کامل تفسیر، ابتدا، اطلاعات جامع و کلی درباره جایگاه روایات سبب نزول و میزان بهره مندی و کیفیت نقل آنها ارائه شده، و سپس، به بیان کارکردهای آن روایات در تفسیر پرداخته شده است. بیان ملاک های نقد و تحلیل روایات سبب نزول از منظر سید عبدالحسین طیب، به همراه تحلیل انتقادی آن ملاک ها، آخرین بخش مقاله حاضر را تشکیل می دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مفسر اطیب البیان نگاهی کاملا انتقادی به روایات سبب نزول دارد و از معیارهایی برای نقد و تحلیل روایات و حل تعارض میان متعارضات بهره برده است.
    کلید واژگان: سبب نزول, شان نزول, سید عبدالحسین طیب, اطیب البیان فی تفسیر القرآن}
    Mohammad Molavi *, Jalal Mostafaee
    Knowledge to the cause of revelation of the Quran is one the important sciences for understanding the Quran. Commentators and Quran scholars pay attention to Sabab al-Nozoul and its function for understanding of the Quran. So, they apply them in various types. Sabab al-Nozoul Narrations have different functions in exegesis such as: Explaining of the meaning of the word, determining of the time of revelation of surah and verses, explaining of the law verses, explaining of the ambiguous verses, explaining of the details of the Quran stories specially Prophet Mohammad story. This research through descriptive - analytical method is going to study position of Sabab al-Nozoul narrations, their Functions and their Criticism Criteria in Atyab al-Bayan Commentary as a contemporary Shiite interpretation. After a complete study of the interpretation, comprehensive and detailed information regarding Sabab al-Nozoul narrations, amount of benefit and quality of quotation will be presented. Then functions of this kind of Hadith in Atyab al-Bayan will be clarified. Lastly, expressing of criteria of criticism and analysis of Sabab al-Nozoul narrations based on Sayyed abdoul Husein Tayeb point of view and their critical analysis are presented. The result shows that the author of Atyab al-Bayan have a very critical approach to Sabab al-Nozoul narrations and apply some criteria for analysis them as well as solving the confliction among them.
    Keywords: Sabab al-Nozoul Narrations, Sayyed Abdoul Husein Tayeb, Atyab al-Bayan}
  • محمدحسن احمدی
    آیات تاریخی، بخش قابل توجهی از آیات قرآن را به خود اختصاص داده اند و در عین حال، از توجه بایسته دور مانده اند. این که مراد از آیات تاریخی چیست، گستره توزیع و فراوانی آن در قرآن به چه صورت است و این که چه طبقه بندی از این آیات می توان ارایه داد و اساسا این که وجه تمایز این دسته آیات از آیات دیگر قرآن چیست؛ سوالاتی است که ضرورت این موضوع را تبیین می کند. در این مقاله برانیم تا به تدوین نمایه جامعی از آیات تاریخی قرآن دست یازیم تا با اتکاء به آن بتوان نگاه جامع تری نسبت به این بخش از آیات قرآن داشت. بررسی این آیات به تفکیک هر سوره و به صورت موضوعی نشان خواهد داد که دو رویکرد حداقلی و حداکثری نسبت به گستره آیات تاریخی، قابل طرح است. بر این اساس، ابتدا هندسه آیات تاریخی و سپس ویژگی های آن را بررسی می کنیم و سپس به تبیین رابطه آیات تاریخی با عهدین خواهیم پرداخت و در این خصوص، دیدگاهی غیر از دیدگاه اقتباس و تصحیح را مطرح خواهیم کرد و نگاه جدیدی به «تفسیر تاریخی» نیز مطرح خواهیم کرد.
    کلید واژگان: آیات تاریخی, قرآن کریم, سبب نزول, تفسیر تاریخی, تاریخی نگری}
    Mohammad hasan Ahmadi
    Historical verses have taken a considerable part of the verses of the Qur'an and, at the same time, have been left out of focus. What is the meaning of the historical verses, the extent of its distribution and frequency in the Qur'an, and what classification of these verses can be presented and basically, what is the point of distinguishing these verses from other verses of the Qur'an? There are questions can be answered in this article. Hence we will devise a comprehensive overview of the Qur'anic historical verses to rely on a more comprehensive look at this section of the Qur'anic verses. The study of these verses will show that two approaches (minimal and maximal) could be proposed regarding to the historical verses. Based on this, we first examine the structure of the historical verses and then its features, and then we will explain the relationship between the historical verses with the Bible and, in this regard, we will present a new perspective and a new perspective on "Historical commentary" will also be raised.
    Keywords: Historical verses, Holy Qur'an, Descended occasions, Historical Interpretation, Historical Narratives}
  • حسین خاکپور، الهام عباسی *
    در تفسیر روح المعانی آلوسی درباره سبب نزول سوره والعادیات دو روایت متفاوت از امام علی علیه السلام و ابن عباس نقل شده است. حضرت علی علیه السلام سبب نزول و موضوع سوره را با فریضه حج مرتبط دانسته وآیات را مطابق با آن تفسیر کرده اند؛ اما ابن عباس سبب نزول سوره را با فریضه جهاد مرتبط دانسته و تفسیری متفاوت بیان داشته است. هرچند ابن عباس پس از شنیدن کلام امام علی علیه السلام از نظر خود بر می گردد، اما آلوسی اصرار دارد که نظر ابن عباس درست تر است و آن را بر روایت امام علی علیه السلام ترجیح می دهد. مقاله پیش رو به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد قرآنی- روایی و با فرض صحت سند به بررسی و تحلیل نظر آلوسی پرداخته وآن را ازنظر دلالی مورد ارزیابی قرار داده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد: گر چه نظر امام علی علیه السلام بر نظر ابن عباس به دلایلی برتری دارد و رجوع وی از نظر خدش نیز این مساله را تایید می کند؛ اما مضامین سوره گنجایش پذیرفتن هردو رای را دارد و می توان بین آنها جمع کرد.
    کلید واژگان: حضرت علی علیه السلام, ابن عباس, سبب نزول, سوره عادیات, آلوسی}
    Hossein Khakpour, Elham Abbasi *
    There are two different traditions of Imam Ali’s (AS) and Ibn Abbas in Alousi’s Rouh-al-Ma’ani commentary about the reason of the Revelation of surah the Assaulters. According to Imam Ali’s (AS), the reason of the Revelation and the subject of the surah are related to the obligation of pilgrimage to Mecca (Haj), and then, the Quranic verses have been interpretedby virtue of it. On the other hand, based on Ibn Abbas’s viewpoint the reason of the Revelation of the surah is related to the obligation of Holy War (Jihad), and also, he has expressed a different commentary. However, Ibn Abbas has later changed his view with regard to Imam Ali’s (AS) speech. But Alousi insisted on Ibn Abbas’s view is more correct and he preferred it on Imam Ali’s (AS) view. A descriptive-analytic method and a Quranic-narrative approach have been applied in this paper. An analysis of Alousi’s viewpoint has been done by virtue of the document correctness. Findings of the present research indicated although Imam Ali’s (AS) view has some advantages on Ibn Abbas by some reasons and this has been supported by him, contents of the surah implys on both the above-mentioned views.
    Keywords: Imam Ali's (AS), Ibn Abbas, the reason of the Revelation, surah the Assaulters, Alousi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال